\*\mmmmmmmmm "AVE MARIA" iiiiiii* 5» je glasnik katoliškega življenja slovenskim izseljencem v Ameriki in porok večne zvestobe Sveti materi Kat. Cerkvi. Naročniki so deležni vseh duhovnih dobrot in milosti frančiškanskega Komisarijata.— Naročnina $3.00, zunaj Združenih držav $3.50. November 1927. Izdajajo slov. frančiškani v Ameriki. 19. Letnik. Ob srebrnem studencu. 4. E tisti dan so prišli Alojnarji pred mestnega sodnika. Tedaj še ni bila navada, da bi razpisavali dan obravnave in oznanjali uro začetka. Ko so dobili zločinca, so ga sodili, dokler je bilo hudo dejanje še vsem v živem spominu in ni bilo treba iskati prič. Sodnik je samo izvedel, da so mu pripeljali hudodelca v ječo, našteli so mu tudi vse zločine, ki jih ima na vesti. Tako je gostilna "pri Katrini" v razvalinah. Gostilničarka nima nobene posode več, da bi postregla ljudem; eden si je moral glavo obvezati, drugi ne more krvi ustaviti, ki mu hoče odteči skozi nos, nekdo ne more stopiti na noge, tretji stoče, da ima rebra zlomljena in še marsikdo ima krvavo znamenje na glavi, koder so ga neznanci potipali. Srebro je prodajal. Gotovo ga je ukradel. Morda je še ubijal. Zločinec je! Zakaj pa neče povedati, kdo je in odkod. Niso pošteni ljudje. Tako je bil mestni sodnik skoraj prepričan, da so mestni stražniki napravili dober lov, da so pali v roke pravice ljudje, ki imajo precej na vesti. "Zgodi se pravica! Tako kakor zaslužijo!" Dvorana, kjer je sodil mestni sodnik loški, se je trlo radovednežev tedaj, ko je stal Mohor Alojna s sinovoma pred sodbo. Kajpada niso bili samo gostje, ki so bili prišli "pri Katrini" v stik ž njimi, bili so tudi drugi meščani in radovedni okoličani, ki so želeli videti srečne ljudi, ki tovorijo s srebrom, ki ga je kupil loški zlatar. Kdo so ti ljudje, ki se ne izdado? Zakaj se prikrivajo? He! Sodnik bi bil najprej rad izvedel, kdo in odkod so zločinci. Stari je odgovarjal: "Mohor Alojna sem. To sta moja sinova. Doma smo pa v grapi na Tolminskem!" France Jaklič. Toda sodnik ni bil zadovoljen s tako priprosto zvijačo in je hotel natančnejših pojasnil. Kje so krščeni in kakšno ime ima selišče v grapi. Izvedel je pač, da so bili krščeni vsi "pri fari", da pa selišče nima nobenega imena, pa tudi voda ne, ki teče mimo. Vsaj Alojna ni še nikdar slišal koga imenovati vodo po imenu. Sodnik pa ni vrtal dalje, ko je videl, da njegov sveder ne poprijemlje. Mislil si je: "Vse ne bo nič pomagalo. Dobil boš po zaslužen ju, ako si kriv." Tedaj je pozval tožnike, da se oglasijo. Katrina je stopila prva na plan. Njej se je zgodila največja škoda. Naštevala je, koliko je vrčev razbitih, koliko bokalov vina se je razlilo, ki ga ni nihče plačal, koliko je miz polomljenih in stolov brez nog; kruh se je kotalil po tleh in so ga psi raznesli; še podobe, ki so visele, in bridka martra je razbita. "In kdo je vse to pokončal?" "Kdo drugi, kot ti-le! Ti so mi vse razbili!" Sodnik je bil pa pravičen mož in je vprašal Alojna, ako je res, kar jih ženska obdolžuje. "Ne vem! Nekaj bo že res. Vsega pa nismo mi razbili!" "Kaj ste pa vi razbili?" Nobeden ni vedel ničesar! Nobeden ni pogledal, kaj je zagrabil. Braniti so se morali. "Ti naj plačajo! Zakaj so pa začeli!" I, seveda so ugovarjali, da bi bili oni začeli in šele priče so morale spričati, da je Alojna prvi kresnih Potrdil je zlasti tisti, ki je prinesel kumaro pokazat, po kateri je bil Alojna česnil in se je bila že precej zredila. "Tako plačaj! Ti si začel!" je odločil sodnik in pozval Katrino, da naznani škodo, ki jo je imela v gostilni. "Konje imate tam in blago, kakor pravi!" je namignil sodnik gostilničarki, da bi ne skrbela. To pa ni bilo všeč Alojnu, ki je zagrozil: "Ne dotakni se konj in blaga, če hočeš sebi dobro. Tiste črepinje ti pa poplačam, kolikor so bile vredne!" Ko je plačeval, ji je pa še naročal, da naj skrbi za žival, da bo imela kaj v jaslih in naj shrani blago, da kaj ne izgine. Naštel ji je podrobno vse blago, ki je pripravljeno v tovorih. "Ne bo zastonj!" Potresel je pas, da je srebro zazvenelo. Nato je sodnik pozval poškodovance, da razgalijo rane in bolečine, ki so jih dobili in stavijo svoje zahteve, koliko jih je bolečina veljala. Tedaj pa ni hotel nobeden začeti. Ej, kdor je isker in mlad, In ko je vprašal onega, ki je imel glavo obvezano, koliko zahteva, je odgovoril, da nič, ker je vsako bunko, ki jo je dobil, vrnil, da mu ni Alojna ničesar dolžan. Oni, ki je krvavel z nosa, je pa povedal, da mu bo že sam puščal, ko bo pravi čas prišel in še ta, ki se je z roko pod rebri tiščal in ječal od bolečin, ni zahteval ničesar, samo trdil je, da ne bo pozabil, da bo že dobil, kar mu gre. Končno se je pa pokazalo, da razen prvega ni nihče prav vedel, kdo ga je udaril, ker je padalo vse vprek. Tako se je bil prepir "pri Katrini", ki so ga bili neznansko napihnili, razpočil v nič. Alojna ni storil na mestnem ozemlju nobenega pogreška, kaj šele zločina. Škodo je pa rad porav- nal, kar je pa še ni, bo pa ob priliki storil, s čimer so soglašali prizedati. Toda slišale so se še druge stvari. Sodnik je slišal že doma od žensk o srebru in neznanih ljudeh, ki so ga prodajali in katerih ni nihče poznal. Bogve kje so dobili srebro. Pravijo, da so roparji. V gostilni se je tudi govorilo o tem in veliko modrovalo, kje se je dobilo srebro, ki se ne pobira kar tako in kdor ga ima, ga ne da kar izlepa od sebe. Tudi ti kmetje ga niso dobili na lep način. Glejte, kakšni pa so tudi. Nihče ni bil tako nepreviden in nespameten, da bi ugovarjal sumnjam, ki so se izrekale na ves glas: roparji so! In ni čuda, da je bil tudi sodnik radoveden, odkod je srebro prišlo in kakšni so ljudje, ki so ga pri- brhke konjičke ima rad. nesli. O, zdaj je pa imel te slovite ljudi pred seboj, preiskal in presodil je njihova dejanja, vendar radovednosti še ni utešil, o izviru srebra ni še ničesar izvedel. Potepuhi nečejo ničesar izdati, niti namigniti iz česar bi mogel kaj gotovega sklepati. Kakšni poštenjaki pa so? Bo že res, kar se govori na trgu, kar sumijo možje po gostilnah in kar vpije razburjeno občinstvo, ki se gnete v sodni dvorani. "Roparji so! Roparji in ubijavci!" Ljudski glas je bil tak. Matevž Rajsar, sodnik loškega mesta: ali veš, kaj je vox populi? Vox Dei! Hahaha! I 341 V njegovih rokah so. Sumljivi ljudje so! Dolže jih ropa in ubijanja. Vest mu ni več dopuščala, da bi jih pustil, dokler ne dožene, kje so dobili srebro. Zato je vprašal: "Ti stari, Mohor Alajna, in mlada dva, vprašam vas slovesno, kje ste dobili srebro, ki ne zraste na njivi kakor plevel med ovsom, ali kakor goba v travi?" Vse je utihnilo, da bi bili slišali peketanje miši, ako bi se bila spustila po dvorani, zakaj vsi so hoteli natančno slišati skrivnost, ki se mora sedaj od-grniti. Mohorju Alojnu je že zdavnaj presedalo poizvedovanje po srebru. "Pri Katrini" se je bil raje stepel z vsemi, kakor da bi bil samo namignil, kje je blago dobil. Zdaj naj pa pove? In vsi bodo slišali in drli k tistemu studencu in prestrezali srebro. Kaj bo pa Alojna dobil? Ne boš! "Srebro sem dobil doma. Tako, kakor smo ga prinesli v Loko." Nejasne besede so vznevol.iile občinstvo kakor tudi sodnika. Doma je dobil. Kje so pa ti potepuhi doma? Ali more kdo vedeti, ako nočejo sami določno povedati, da bi človek lahko krenil tja in se prepričal, če je res, kar govore. Mestni sodnik je bil ves ogorčen, ko je videl, da so potepuhi tako zakrknjeni, da ničesar ne povedo, da bi jim mogel verjeti. Vzkliknil je: "Ha! Ko bi imelo naše sodišče trlico, tedai bi že izvedeli, kje je tisto prokleto gnezdo, v katerem se skrivate in odkod ste prinesli srebro. Niste pošteni ljudje, ker nečete z resnico na plan. Roparji ste in morda ubijavci." Občinstvu so bile všeč trde besede in je zagrme-lo: "Roparji! Ubijavci!" O kako bi bil Alajna odgovoril na žalitve, kako bi bila delala njegova kri, toda še so bili v železju in biriči loškega mesta so bili na njihovi strani. Stari je stisnil zobe in je srdit pogledoval sodnika in hrumečo družbo v ozadju. In ko je čakal, da nastane zopet tihota, da se bo razumelo govorjenje, je njegov sklep postajal še trdnejši: "Nihče ne bo izvedel, kje dobivam srebro. Nihče nas ne sme spoznati." Ko se je pa šum polegel, je povedal: "V naši grapi še nismo nikogar ubili in nikogar slekli. Na svoji zemlji smo našli srebro. Ni raslo ne v travi, ne med ovsom, temveč voda ga je prinesla. V studencu smo ga zajeli!" O, kako je zašumelo nevolje! Kako je bil sodnik Matevž Rajsar razkačen na potepuhe, ki ga hočejo imeti za norca, njega, mestnega sodnika v Škofji Loki. O, kako mu je bilo žal, da ni smel rabiti trlice. Srebro naj bi se kar v vodi zajemalo! V studencu? Ali se je že kdaj slišalo kaj takega? Kje je pergament, na katerem bi bilo to zapisano, cla bi mogel verjeti? Res niso ti potepuhi na mestnem ozemlju povzročili ničesar, da bi jih mogel spraviti v luknjo, toda sumljivi ljudje so. Dolžijo jih ropanja in ubijanja. Sami pa nočejo izdati niti kraja, odkoder so prišli. Kaj bo rekla njegova sodniška vest, ki mora biti zločincem vedno za petami, ako jih izpusti. Ali naj strašno rokodelstvo še v bodoče izvršujejo nekaznovani? Čakajte! Na gradu so trlice, tam naj odkrijejo grozno skrivnost. "Na grad ž njimi! Tam naj se pokore!" Tako je končno razsodil mestni sodnik in se ni brigal za ugovarjanje Alojnarjevih niti ni ukoril množice, ki je tulila: "Nagrad! Nagrad! Na vislice!" (Dalje prih.) Niko Kuret, Celje: SONCE V CERKVI. Skozi okno sonce sije ti v svetišče. In vsak pramen, Mati mila. Tebe išče. Oj, vsak pramen Tebe išče, Tvoj smehljaj . . . Ne želi si več od Tebe yen nazaj, Sveta in zveličavna misel. VETA in zveličavna misel! Katera pa je to? Sveta cerkev nam jo 2. novembra in potem ta celi mesec kliče z vso resnostjo in odločnostjo: "Sveta in zveličavna je misel: moliti za mrtve, da bi bili svojih grehov rešeni." Toda, kakor na vse druge božje in svete misli, le preradi mi zemljani pozabljamo tudi na to. Zato pa je sv. mati cerkev vpeljala poseben dan, 2. novembra, dan spomina vernih duš, ko nas vse zbira na naših pokopališčih, v naših cerkvah okrog mrtvaškega odra, groba "neznanega kristjana", skupnega groba vseh kristjanov in nam z žalostnim očesom odkriva strašen ogenj vic, ogenj zadoščeva-nja, v katerem trpe duše pravičnih, da se bodo očistile vsega madeža in plačale svoj dolg neskončni pravici. In ko nam kaže te "uboge" duše, kliče nam žalostna v njih imenu: "Usmilite se nas, usmilite se nas vsaj vi, prijatelji naši!" In "sveta in zveličavna je misel moliti za rajnke, da bi bili grehov rešeni." Bomo slišali ta klic naše dobre matere? Mesec november je zopet tukaj. Prijatelj, boš slišal klic tudi ti? 0, ne presliši ga, zakaj: 1. Sveta je misel misliti na mrtve. Sveta? Zato, ker je Bogu ljuba. Bog to hoče! "Verujem v občestvo svetnikov", molimo v "apo-stoljski veri". Verujem, da smo svetniki v nebesih, verniki na zemlji in duše v vicah samo ena velika družina božja. Kakor pa želi oče v družini, da bi se vsi njegovi otroci, bratje in sestre ljubili in podpirali med seboj, prav tako želi tudi naš skupni nebeški Oče, da bi se tudi mi, otroci te velike družine, ljubili in podpirali med seboj. Svetniki v nebesih ne potrebujejo več naše pomoči. Zato pa je njih edina dolžnost, da podpirajo nas, svoje vojskujoče brate in sestre na zemlji, da nas varujejo in prosijo za nas. Zato nam je dala sveta mati cerkev pri Krstu in pri sveti birmi posebnega patrona, enega izmed teh srečnih božjih duš, ki ima posebno dolžnost do nas. Nas pa neprestano, vsaki dan, opominja, da se tem svetnikom, posebno pa tem patronom priporočamo in jih prosimo pomoči. Duše v vicah so pa posebne ubožice, sv. cerkev jim naravnost pravi "uboge". Zakaj? Zato, ker strašno trpe. Ogenj vic in ogenj pekla se razločujeta samo v tem, da je eden časen, drugi pa večen. Pa tudi zato, ker si same ne morejo nič več pomagati. Dokler človek živi na zemlji, gospoduje nad njim samo usmiljenje in ljubezen božja. Ko pa enkrat zatisne svoje oči za ta svet, zagospoduje nad njim samo neskončna pravičnost božja. Tedaj se pa pravi: "Daj račun od svojega hišniko-vanja!" in "plačaj, kar si dolžan!" Gorje, stokrat in milijonkrat gorje bi nam bilo, ako bi ob smrti bili v nemilosti pri Bogu, v smrtnem grehu. Zadela bi nas strašna, da, neskončna in večna nesreča. Začuli bi strašne besede: "Poberi se izpred mene, ti prokleti, v večni ogenj!" O, Bog nas varuj te neskončne nesreče. V tem slučaju bi bilo bolje, "da bi se nikdar ne bili rodili." Za vekomaj bi bili pahnjeni iz družine božje. Pogubljeni ne spadajo in na vekomaj ne bodo spadali več v družino božjo. "Jaz vas ne poznam", bo rekel božji ženin. Toda upamo in prisrčno prosimo usmiljenje božje, da bi se nam to ne dogodilo! Toda poznamo svoje človeške slabosti. Poznamo svojo grešnost. Poznamo pa tudi število svojih grehov. Kakor listja in trave jih je, kaj ne? Toda ali ne vemo, da bomo za vsak greh morali tudi dolg plačati, katerega si nakopljemo z vsakim grehom? 2. Za to je božje usmiljenje prižgalo še ogenj očiščevanja in zadoščevanja — vice. Tu duša sama ne more ničesar dobrega več storiti — samo trpeti, dokler ne bo dovolj čista, da bo vredna se združiti z neskončno svetim Bogom. Trpeti mora, dokler ne bo iztrpela očiščenja in vsega dolga do zadnjega vinarja. Ali pa jim ne moremo pomagati mi, — ki imamo še toliko virov milosti in usmiljenja božjega? / Da, moremo! In ne samo moremo, tudi moramo! Bog to hoče. V imenu božjem nas za to ta dan in celi november sv. Cerkev, naša skupna mati, pelje k grobovom naših rajnkih, nam odkriva ta strašni ogenj, nam kaže tam te "uboge duše", ki pa niso nihče drugi kot naši ljubljeni sorodniki, znanci, prijatelji, ki so pred nami umrli in nam kliče: "Spomni se, da je "sveta" misel, da se spominjaš na svoje rojake in moliš za nje, vršiš za nje dobra dela usmiljenja, sv. odpustke, sv. maše itd. in jim tako pomagaš iz tega strašnega kraja. Zato je sveta ta misel, ker Bog tako hoč^. Sveta je pa tudi, ker nas k temu veže ljubezen. Bog je ljubezen. Bog neskončno ljubi nas, pa tudi duše v vicah. Ta Bog pravi, da je druga največja njegova zapoved, da ljubimo bližnjega kakor samega sebe. Zato nas veže ta ljubezen tudi do duš v vicah. Poganska, človeška ljubezen gre samo do groba. Ko umrje ljudem posvetnega mišljenja ljubljena oseba, kako velik jok čujemo ob grobu. Velikanski pogreb, dolge vrste kočij, cele vozove vencev gre z mrtvim do groba. Toda grob se zagrne, pogrebci gredo od groba, in rajnki? Kako kmalu je pozabljen! Pojdi nekoliko let po pogrebu na grob, — pa boš videl! Grob pozabljen, zanemarjen. Rajnki Dr. Anton Korošec, vodja katoliških pozabljen! Bila je to svetna, človeška ljubezen. Toda krščanska ljubezen, ljubezen, katere nas uči sv. Cerkev, katero je dobila od Kristusa, je drugačna. Ta ljubezen ne gre samo do groba, gre skozi ta črni grob v večnost. Kjer klije v srcih vera, živa vera v Boga, tam je tudi ljubezen božja, krščanska. Tam rajnki ni pozabljen. Grob se krasi. Posebno pa gredo za njim ne samo solze, temveč veliko več molitve, dobra dela, sv. maše. In to je prava ljubezen, ki jo Bog hoče. Zato je sveta misel moliti za rajnke, ker je dolžnost ljubezni, ker s tem izpolnujemo največjo zapoved božjo — da pomagamo "ubogim" dušam, ki si same več pomagati ne morejo. In zveličavna je ta misel. Zakaj? Kako smo hvaležni onemu, ki nam v stiski pomaga. In kolikor večja je stiska, iz katere nam kdo pomaga, toliko večja je tudi hvaležnost. O, katera stiska, katero trpljenje pa je večje, kakor je očiščevalen ogenj vic? Slovencev na političnem polju. In če smo mi, revni ljudje, hvaležni za pomoč iz stiske, koliko bolj bodo hvaležne "uboge" duše, ako jim pomagamo iz tega strašnega ognja! O, ko bodo s pomočjo naših molitev, naših dobrih del očiščene, v nezmerni sreči hitele k Bogu, o, kako hvaležne bodo nam, da smo jim olajšali ali skrajšali to trpljenje! S koliko hvaležnostjo se bodo spominjale pri Bogu nas, prosile tam za nas! Kako hvaležne in mogočne prijatelje smo si pridobili pri Bogu ž njimi! Da, tudi iz tega stališča, kako zveličavna je ta misel za nas! "Bodite usmiljeni in boste usmiljenje drugih dosegli," pravi Gospod sam. Plačilo za usmiljenje- z drugimi je največje to, da dobimo usmiljenje sami, ko ga mi potrebujemo. Sedaj ta sv. Cerkev tako milo in tako resno veli: "Usmili se, usmili se vsaj ti, prijatelj, sin, hči, mati, oče, mož, žena svojega ljubljenega v večnosti. Moli zanj! Skušaj mu pomagati! Zakaj — morda še letos, morda drugo leto — boš že ti sam tam. Misli na svojo slabost, misli na svoje grehe! Ali moreš drugega pričakovati, ko te pokosi smrt, kakor da boš skoraj gotovo prišel tudi ti tja? Da, morda danes leto, ko bodo verniki praznovali spomin "ubogih duš", boš že ti sam taka "uboga", strašno uboga duša v ognju. O, kako boš koprnel po pomoči! O, kako boš strašno klical svoj: "Usmilite se me! U?mi!ite se me!" Ali hočeš, da se te bo kdo spominjal? Ali hočeš, da bodo drugi za te molili, ti pomagali? Dobro! Bodi sedaj ti usmiljen, pa boš tudi ti usmiljenje dosegel! Ti, mati, ti, oče, se nikdar z molitvijo ne spominjaš svojih starišev. Nikdar tvoji otroci ne čujejo, da bi ti kaj storil za svoje rajnke stariše. Preveč ti je mala žrtev za kako sv. mašo! Preveč moliti za nje! Dobro, oče! Dobro, mati! Kakor ti posojuješ svojim starišem, tako ti bodo vrnili tvoji otroci. Ti nič za svoje stariše, tvoji otroci nič za te! Enako velja tebi, sin, tebi, hči! Enako tebi, prijatelj, znanec, sobrat! O, zato, kako zveličavna je ta misel, moliti za rajnke, bomo čutili na sebi prav šele takrat, ko bomo sami na tem! O, zato, "bodite usmiljeni, da boste usmiljenje dosegli, ko ga boste vi potrebovali." Zveličavna je misel! Zveličavna je misel, ker nas spominja na ta strašno nesrečni in žalostni čas, ki bo prišel nad te prav kmalu, da boš mislil nanj v življenju, da boš že v življenju poskrbel, da boš imel kaj pomoči, da boš imel koga, ki se te bo spominjal in ti pomagal. Imamo zavarovalna in podporna društva, da se zavarujemo za bolezen in sorodnike za smrt. Modro je to in potrebno. Vsakdanja skušnja nas uči, kako je nemodro in lahkomišljeno, kdor ni v teh društvih. Pride bolezen, pride smrt. Takrat se pa čuti, navadno britko in grenko čuti. Ali ni bolj lahkomišljeno, ako se ne zavarujemo tudi za trpljenje v vicah? Ta misel, moliti za mrtve, bo zato za nas zveličavna, da bomo mislili v življenju na ta čas in se bomo skušali zavarovati zanj. Priganjala nas bo pred vsem, da se bomo skušali obogateti z dobrimi deli, da bomo življenje in pre- moženje porabili pred vsem za to, da si bomo nabrali obilo dobrih del za večnost, da si bomo pridobili obilo hvaležnih src, ki se nas bodo spominjale, da bomo podpirali naprave, kjer se bo za nas molilo, ko bomo v večnosti. "Apostolat sv. Frančiška" je taka zavarovalna organizacija. Ali si njegov član? Zakaj nisi? Misli sedaj na to! Tvoja župna cerkev, dobrodelni zavodi so take zavarovalnice. Potem še eno! Imaš premoženje, morda posmrtnino. Vse to moreš v testamentu razdeliti med sorodnike in prijatelje. Kako pozabljajo tukaj naši ljudje nase! Par sto več ali manj sorodnikom, je vseeno. Cim več jim pustiš, tim manj ti bodo hvaležni. Človek, misli najprej nase! Naši stariši zapuščajo svojim otrokom premoženje. Ali se kak otrok potem spomni starišev? Navadno se skregajo med seboj, kdo bo dobil več. Da bi molili za svoje stariše, mislili nanje, če morda potrebujejo pomoči? Kaj še! Prepir in kletev gre za njimi v grob le prepogosto! Ali ni to res, stariši? Zato, zveličavna bo misel zate, ako se boš spominjal svojih rajnkih, ker te bo opomnilo, da boš del svojega premoženja v testamentu gotovo in najprej odločil sebi, svoji duši, za sv. maše in en del za dobre, svete namene. Zveličavna je ta misel, ker nas bo naučila prirejati našim umrlim krščanske pogrebe. Ko bom mrtev, kaj meni velik slovesen pogreb pomaga? Dajte na mrtvo truplo ali cvetlic ali trnja, mrtvecu bo vseeno. Ne! Imejte svoje rože! Imejte svoje parade! Ko bom umrl, dajte mi molitev! Dajte mi sv. maš! Parada, velike ceremonije ob pogrebih, ali so kaj drugega kakor napuh preostalih? Še z mrtvim se hočejo bahati, češ, "poglejte, kako lep pogreb smo mu naredili!" Sv. Cerkev ni proti lepim sprevodom, lepim pogrebom. Ne! Še želi jih! Toda moderni pogrebi, cele vozove vencev, cele vrste auto, srebrne truge . . ., pri tem pa nič molitev, nič dobrih del, nič sv. maš . . . Ne, ne! To ni krščanska ljubezen do mrtvih. Kako lepo je, da se širi vedno bolj navada, dati mesto venca za sv. maše, takozvani "duhovni venec!" To si želim jaz in veliko tega! Vse drugo odklanjam že sedaj! In tako si boš želel tudi ti, če preje ne, ko boš v večnosti! Zveličavna je misel. * * * Vernih duš dan je tukaj! Mesec november, mesec vernih duš je tukaj! Človek, spomni se, da je sveta in zveličavna misel, moliti za rajnke, da bi bili grehov rešeni! Misli na to! .. . Anton Martin Slomšek. Sr. M. Lavoslava. Slomškovo svetniško življenje. leškega: 'Lažje je dajati odgovor od prevelike dobrote kot pa od prevelike ostrosti'." IDELI smo v prejšnjih poglavjih, kako je Ponižnost je bila Slomšku najljubša čednost. Slomšek skrbel za dušno srečo njemu iz- Učil se je je od Učenika, ki pravi: "Učite se od rae- ročenih ovčic, pri vsem tem pa ni zane- ne, ker sem krotak in iz srca ponižen." Nad vse pa marjal svoje lastne duše. S sv. Pavlom je sovražil ponižnost, ki rabi ponižne besede zato, je govoril: "Strahujem svoje telo in ga da bi bila od drugih priznana kot ponižnost. Ime- _ devam v sužnost, da v tem ko drugim noval jo je "sloko ponižnost". Svaril je svoje bogo- pridigujem, ne bom sam pogubljen." Prizadeval si slovce pred njo. V pravi ponižnosti pa je bil Slom- je na vso moč posvetiti samega sebe. šek sam najlepši zgled svojim podložnim. Nad vse je ljubil samoto. Vsako leto je kot Časti in visokih služb ni nikoli pričakoval, še škof, ko je bil še v Št. Andražu, preživel rojstni dan manj pa iskal. Ko so mu njegovi cerkveni predstoj- na svoji graščini Turn, kjer je molil in premišljeval. niki poverili kako častno delo, se ga ni branil. Ni Nekoč je imel njegov spremljevavec s seboj neko de- zaupal vase, pač pa v Boga, ki se večkrat posluži lo sv. Alfonza, v katerem govori ta veliki svetnik o malih in slabih, da more dovršiti kaj velikega. Zato dolžnostih škofa. Slomšek poprosi svojega družab- pa je imelo vsako delo Slomška velik uspeh. Blago- nika, naj mu posodi te spise, rekoč: "Posodite mi to slov božji je počival na njem, ker mu je bila poniž- knjigo za danes in jutri, ker vsebuje dolžnosti ško- nost podlaga. fa; ta predmet bo gotovo najpripravnejši za moje Hvala je bila Slomšku naravnost zoprna; blate- premišljevanje." Tu vidimo, da je Slomšek celo nj-e in obrekovanje njegove osebnosti je lažje pre- dneve, ki bi jih bil smel po vsej pravici porabiti za našai. Večkrat je dejal: "Ljudem moramo pustiti oddih, posvetil skrbi za svojo dušo. govoriti, sami pa storiti, kar je prav. Hvala človeku Slomšek je večkrat opominjal svoje bogoslovce, nič ne koristi, pokvari ga." Neki duhovnik je v ča- naj si izvolijo svetnika, ki jim najbolj ugaja, za svoj sopisu hvalil njegovo misijonsko delovanje. V za- VZOr — naj posnemajo 'njegove čednosti. Tudi sam četku mu je samo rekel, da bi bilo boljše, ako bi opu- je častil svetnika, kateremu je hotel postati enak. stil tako pisarenje. Ker se pa duhovnik ni brigal za To je bil sv. Frančišek Šaleški, o katerem je znano, blagohotni opomin, mu je naravnost zaukazal, da da je bil poln miline in dobrote. Slomšek je vsak molči. "Ta vedna hvala," je dejal, "bo storila, da dan čital njegovo Filotejo in skušal po naukih in nam bo Bog odtegnil svoj blagoslov." zgledih tega svetnika-škofa uravnati svoje življenje. Nekoč je prišlo nekaj kmetov prosit škofa, naj Sv. Frančišek Šaleški je bil po naravi nagnjen k bi neko podružnico povzdignil v faro. Slomšek ni- jezi. Napovedal ji je neizprosen boj in jo naposled kakor ni mogel ustreči. Eden kmetov se razjezi in popolnoma premagal. Tako tudi Slomšek. Ako je mu zabrusi v obraz: "Niste vredni, da ste skof." Kaj tupatam podlegel jezi, je pozneje to napako obža- stori škof? Nekaj časa gleda svoj kriz, nato pa loval in jo skušal popraviti. Ko je bil še spiritual, mi™o reče kmetom, da smejo oditi. Suroveža, ki ga ga je neki bogoslovec, ki je bil tudi precej hiter, ze- je tako zelo ponižal, pa pokliče nazaj m mu da ban- lo užalil. Ozmerjal ga je pošteno, a čez malo časa kovec za deset goldinarjev, rekoč: "Ker vam nisem mu je bilo že žal. Poklical je bogoslovca k sebi in mogel dovoliti, česar ste me prosili, brvam rad po- ga ponižno prosil odpuščanja: "Gospod, midva ima- vrnil vsaj stroške potovanja. Vzemite to-le za po- va oba isto napako, preostra sva. Nikar mi ne za- potnico.' merite! Nate to-le knjigo v znamenje moje ljubez- Slomšek je zelo zatajeval samega sebe. Njego- ni." Nekoč se je Slomšek spri z nekim visokim go- vo stanovanje je bilo preprosto, uborno. Rabil je spodom. Vest ga je tako pekla, da je še tisti dan vedno le trd, nepoliran stol, ki si ga je bil kupil, ko šel k dotičnemu gospodu. Smehljaje mu je dejal: je bil še kaplan. Posteljo, ki je bila tudi vse prej "Morava se spraviti, kajti pisano je: Sonce naj ne kot mehka, si je postiljal sam. Za blazino mu je slu- zajde nad vašo jezo." Večkrat je tožil prijateljem, žil trdi kamen. Dvakrat na teden si je odrekel da se je zopet prenaglil, ko je moral tega ali onega zajtrk. Pri jedi se je tako zatajeval, da ni nikdo posvariti, da je rabil preostre besede, kar včasih niti vedel, katere jedi mu ugajajo. Ce.je šel na počit- res ni bilo. Menda ravno ta ,strah, da bi koga ne nice, ni nikoli vzel kuharice s seboj, ampak deklo, ki .razžalil, je bil kriv, da je bil včasih predober in pre- še navadne juhe ni znala skuhati. Ko je hodil po več prizanesljiv. Ako mu je kdo očital, da je pre- misijonih, ni nikoli dovolil, da bi mu bolje postregli mehak, je dejal: "Držim se besed sv. Frančiška Sa- kot drugim. In radodaren je bil Slomšek; pomagal je z denarjem vsakemu, ki je bil v potrebi, ako je le mogel. Najbolj so se mu smilili ljudje, ki so se radi boljšega stanu sramovali beračiti. Večkrat je poveril svojemu kaplanu večje vsote, da jih razdeli na skrivnem takim družinam. Lahko si mislimo, koliko hvaležnost in ljubezen je žel v zahvalo. Odprto srce in roko je imel tudi za berače. Njegova teta je imela dolžnost obdarovati vsakega. Naročil pa je, da morajo tisti, ki so bili snažno oblečeni, več dobiti kot pa zamazani in strgani. Ker je Slomšek vedel, da se beračem slabo godi glede prenočišča, je naročil oskrbniku škofijske pristave, da ne sme nobenega reveža odsloviti, ako je prišel prosit prenočišča. Zapovedal je, da mu mora dati tudi večerjo, ki jo naj povžije pri posebni mizi. Po večerji so morali vsi berači moliti z družino sv. rožni venec. Predno so šli k počitku, je moral oskrbnik pregledati njih legitimacije. Slomšek se je hotel prepričati, ako se vrši vse tako, kakor je ukazal. Neki večer se je podal na pristavo ogrnjen v revni plašč, da bi ga nikdo ne spoznal. Sede k mizi z berači, moli z njimi, je iz uborne beraške skledice kot ostali berači, posnemajoč asiškega ubožca, sv. Frančiška. Ko oskrbnik zahteva tudi od njega predpisano listino, mu pokaže Slomšek svoj škofovski križ. Oskrbnik prebledi, a škof ga pohvali, da je prav ravnal. Za popravo in lepšanje cerkva je vedno rad prispeval. Za misijone, za vzgojo dobrih duhovnikov in učiteljev, za tisk in razširjanje dobrih knjig, ga ni bilo nikdar treba prositi pomoči, ponudil jo je vedno sam. Zato pa, ko je umrl, ni zapustil velikega premoženja. Naložil ga je varno na nebeške obresti. Menda še ni bilo lavantinskega škofa, ki bi bil delaven kot je bil Slomšek. Nikoli ga ni bilo mogoče dobiti brez dela. Dan mu je prehitro potekel v delu, ki ga je nadaljeval pozno v noč. Še ko je bil že bolan, si ni privoščil počitka; vstajal je zjutraj ob petih. V zdravih dneh ga je moral strežaj poklicati že ob štirih. Mariborčani so dejali: "Naš škof prvi prižge v našem mestu luč in jo zadnji ugasne." Le tako je bilo mogoče, da je spisal v tako kratkih letih toliko število knjig. Pri tem mu je vid zelo opešal. Račičev Tamburaški zbor v Chicagi, ki se je nanovo reorganiziral. Prazno je delo brez sreče z nebes, pravi pregovor. Slomšek ga je upošteval in je vsako svoje delo spojil z molitvijo. V molitvi je iskal sveta pri Bogu; molitev mu je dajala moči in poguma v križih, ki so se s škofovsko častjo še pomnožili. Večkrat na dan je obiskal Najsvetejše, iz katerega je črpal vso svojo ljubezen, s katero je gorel za Boga in zveličanje duš. V Evharistiji je vsklila in rastla tista velika njegova potrpežljivost in ljudomilost, ki je vlekla nase srca vseh, ki so se mu kedaj približali v življenju. Evha-ristija je bila Slomšku sonce, v katerega žarkih se je grel sam in tako zelo želel z vso dušo, izpostaviti tudi svoje drage ovčice tem toplim pramenom. Z nežno, otroško ljubeznijo je ljubil veliki škof Marijo. Vsaki večer se ji je priporočal v molitvi sv. rožnega venca. Na steni ob njegovi postelji je visela podoba žalostne Matere božje. Prvi pogled dneva je posvetil Njej in ko je legel k počitku, se ji je še enkrat izročil v varstvo. Ako je odhajal na potovanje, se je še enkrat ozrl na sliko svoje Matere, kateri se je priporočil s kratko molitvijo. Marija ni mogla prezreti tolike zaupljivosti in zvestobe svojega služabnika — vračala mu je z ljubeznijo in ga vodila vedno više po poti popolnosti, dokler ni dospel do vrhunca Kalvarije. Slomšek je bil oče svojim duhovnikom. Vse je ljubil in čim pogosteje so ga obiskovali, tembolj se je veselil. Postregel jim je, kolikor je le mogel. Bolehne duhovnike je vabil na svoje posestvo, da bi se okrepili in pozdravili. Njegov kaplan je imel dolžnost streči jim in jih zabavati. Sam je prišel večkrat pogledat, če so z vsem preskrbljeni in kako se jim godi. Seveda je žel za vse neizmerno spoštovanje, ljubezen in udanost. Svoji družini je bil Slomšek tudi kot škof ljubezniv gospodar, a zahteval je red, ki so se ga morali držati vsi posli. Delu je sledila molitev in druge pobožne vaje. Večerno molitev je škof molil skupno • s svojimi hlapci in deklami. Mariborčani so dejali, da tvori Slomškova družina nekak samostan. Ako je zbolel kak hlapec ali dekla, ga je škof redno obiskoval in ga tolažil, dokler ni ozdravel. Za stare, onemogle posle pa je imel posebno hišo, kjer so bili z vsem preskrbljeni. Tudi v svoji oporoki se je spomnil vseh tedanjih in prejšnjih svojih služabnikov. Ljubili so ga vsi še prav posebno radi njegove velike ponižnosti, ki jim je dajala pogum, da so se mu bližali brez strahu in zadrege ter iskali pri njem sveta in tolažbe v svojih križih in težavah življenja. Dan slovesa, ko je škof odhajal na birmovanje, je bil za njegove posle dan žalosti in solza. Nestrpno so ga potem pričakovali in ko se je naposled le vrnil, je hotel biti vsakdo prvi, da mu s solzami veselja v očeh poljubi roko. Ko se je preselil iz Št. Andraža v Maribor, so hoteli iti vsi posli z njim; jokali in prosili so tako dolgo, da jih je moral uslišati. Vsi so že takrat smatrali Slomška za svetnika. Naravno, saj so bili ravno oni v neposredni bližini škofa, in so tako imeli lepo priložnost, opazovati njegovo življenje — življenje svetnika. Janko Poljanšek: Kolovrat se poslavlja. Kolovrat, kolovrat imajo preljuba naša babica, prijazna stara mamica od mladih nog se ž njim igrajo in presti znajo. Kako se vrti! Kolovrat brni: "Čuj, sivo predivo, dolgo ne bom, vreteno, vreteno, dolgo ne bom, najlepši časi davno so proč! Vse mine, vse mine in pušča za sabo spomine! Le stara mati me radi imajo, le stara mama presti še znajo, ve mlade dekline, ve mlade dekline, ne več —!" Srebrna žlička. 9 -v Brodnik $1 00, luliia Sa'eoda $2.00. Fr. Durlak $5 00. T.. Moshing $200. Tohn Petek $5.00. Marv Torncc $1.00, Neimenovan, Willard $5 00 Marv Zore $2.00. Marv Trontel $1 00. Marv Dolenc $1.00. Agnes Scbat $11.00, Margareth Žnidar $11.00, Mary Habjan $2.00, Mrs. Rom $2.00, Anna Golobich $1.50, Antonia Vo-grich $2.00, H. Jakše $3.00, Elizabeth Vidic $1.00, Antonija Možina $2.50, Katarina Simonič $1.00, Frances Florjan-čič $1.50, Mary Drešar $4.50, Joe Zu-pančich $1.00, John Pistotnik $2.00, Helen Zore $1.00, Mary Zore $1.00, Frank Dolinar $1.00, Peter Fisher $1.00, Anna Dimitrovich $2.00, Mary Barle $4.00, A. Legat $3.00, Neimenovana, Cleveland $3.00, Neimenovana, No. Chicago $2.00, Julija Trinko $1.00, Veronika Wagner $2.00, Neimenovana, Milwaukee $2.00, L. Pelko $2.00, Josephine Terčin $2.00, Joseph Lovič $1.50, Marko Mihelich $1.50, Katarina Majerle $1.00, Neim. $2.50, Helen Kushar $1.00, Mary Gostič $4.50, Mary Tomše $1.50, Anton Jakšetich $2.00, Joe Dobosh $1.00. Cecilija Kniže $3.00, Anton Štiglic $1.50, Johana Petrina $1.00, Frank Marinshek $3.00 Neimen.. N. Chicago $2.00. Anton Ovnik $3.00, Mary Matosh $2.00, Margareth Sukle $1.00, Antonia Muskovich $6.00. Terezije Ukoru $5.00, Barbara Laketich $2.00, Mary Partila $1.00, Jesephine Meglen $1.00, Aloiziia Stare $1.00, Katarina Prostovič $2.00, Anna Jerich $2.00, Pavlina Trgovac $2.00, Katarina Hlad-nik $5.00, Mary Zore $1.00, Barbara Klepac $3.00, Rosie Možina $2.00, Frank Prostovič $3.00, Agn. Zokal $1..50, Frances Permush $1.50. Antonija Možina $2.00, Frank Simec $2.00 (2), Mr. in Mrs. A. Bartol $1.00 (2)", Eva Ponikvar $1.00 (1). Dar za samostan. Eva Ponikvar $1.00, Jakob Šega $5.00, Mary Pavlešič $1.00. Mrs. Jennie Stajar kot zahva'o za zadobljeno zdravje $50.00, Mr. Sifrer $7.00. John Fugina $5.00, Agnes Fugina $5.00, Frances Barich $5. Za navadne maše darujejo naši dobrotniki ............$1.00 Za maše pri posebnem oltarju, na poseben dan.. 1.50 Requiem .......................... 5.00 Pete sv. maše .................. 5.00 To in ono. PLAČA AMERIŠKEGA PREZI-DENTA. Predsednik dobiva $75,000 letne plače. Polepr tega prejme še $25,000 za stroške na uradnik potih in oficijelnih nastopnih. Primeroma jako nizka plača. Vlada ne skrbi za privatno gospodinstvo predsednika. KOLIKO JE JEZIKOV NA SVETU? Krog 5,000 jih je. Na prvem mestu je kitajski, ki ga govori 400.000,000 ljudi. Angleški jezik govori....................160,000,000 Nemški " " ....................110,000,000 Ruski " " ....................100,000,000 Hindustanski " ....................100,000,000 Japonski " " .................... 53,000,000 Francoski " " .................... 70,000,000 Grški " " .................... 9,000,000 Šverski " " .................... 5,500,000 Norveški in danski........................ 6,000,000 Flamski ....................................... 3,500,000 1 talijanski ....................................50,000,000 Španski .......................................... 50,000,000 Portugalski ................................... 25,000,000 Polski ............................................ 16,000,000 Srbohrvaški .............................. 8,000,000 Cehoslovaški ............................ 7,000,000 Bo'garski .................................... 5,600,000 POVRŠINA RAZNIH KONTINENTOV. Afrika meri........11,262,000 kvadratnih milj. Asia " ........17,250,000 Avstralija ........ 2,974,581 Evropa " ........ 3,671,624 S Amerika ...... 8.300.000 T. Amerika ...... 7,700,000 KOLIKO JE ŽIDOV NA SVETU. David Treitsch, nemški štatistik, jih sodi. da Je na vsem svetu krog 18,080,000 Židov. Od teh jih odpade na Združene Države 4 400,000. V New Yorku sta 2 milijona. "American Israelite" podaja natančnejše poročilo. Od vseh Židov na svetu odpade na: Poljsko ................................................ 3,300,000 Ukrajino ........................................ 3,300,000 Združene Države ............................ 3.100,000 Rusija .............................................. 900,000 Romunija ...................................... 650,000 Nemčija .......................................... 540,000 Ogrska .......................................... 450,000 Čchoslovaška ............................... 450,000 Angleška ........................................ 300,000 Avstrija ....................................... 300,000 Litvanija ........................................ 250,000 Jugoslavija ................................:.. 200,000 Afrika ........................................... 170,000 Francija .......................................... 150,000 Algerija, Tunis ................................ 150,000 Arabia ............................................ 130,000 Grška ........................................... 120,000 Holandska ................................... 110,000 Maroška .......................................... 110,000 Argentinija .................................... 100,000 Kanada ....................................... 100.000 Turčija............................... 100,000 Palestina ....................................... 100,000 Avstralija....................................... 20,000 Druge manjše dežele...................... 330,000 Vseh skupaj je torej................15,430,000 RAZLIČNE VEROIZPOVEDANJE NA SVETU. Rimskokatoliških je......................272,860,000 Pravoslavnih je ............................120,000,000 Protenstantov je ............................171,000,000 Vseh kristanov skupaj..........564,510,000 Judov je .......................................... 15,430,000 Mohamedancev je ........................221,825,000 Budistov ie ....................................138,031,,000 Hindustancev je ............................210,540,000 Konfucijancev (s taoisti)............300,830,000 Shinoistov je .................................. 25,000,000 Animistov je ..................................158,270,000 Neopredeljenih je ........................ 15,280,000 Ne-kristjanov vsega skupaj......1,085,214,000 ZAPOVEDANI CERKVENI PRAZNIKI V AMERIKI: Vsaka nedelja. Novoleto. Vnebohod. Vnebovzetje Marije Device. Vsi svetniki. Brezmadežno Spočetje. Božič. Zapovedani postni dnevi. Pepelnična sreda. Vse srede in vsi petki v postnem času. Kveterni dnevi. Na vigilije: binkošti, vnebovzetja Marije Dev., vseh svetnikov in božiča. Veliko soboto do opoldne. Vsi petka v letu sploh. KATOLIŠKA CERKEV V ZDRUŽENIH DRŽAVAH (statistika.) 4 kardinali. 15 nadškofov. 103 škofi. 17.229 svetnih duhovnikov. 6 671 redovnikov. 11.625 cerkva z rezidenco. 5.755 misijonskih cerkva. 17,380 ccrkva skupaj. 124 seminarijev. 11 345 dijakov. 218 deških kolegijev. 737 dekliških kolegijev. 6.819 župnij s šolo. 2 072.466 otrok, ki hodijo v katoliške šole. 352 sirotišnic. 47 825 jih ie nastanjenih po katoliških sirotišnicah. 117 hiravnic. Skupaj je katoličanov v Zdr. Dr. 18,878,722. SMRTNE OBSODBE V ZDRUŽENIH DRŽAVAH. Po vseh državah je v veljavi smrtna obsodba razen v Arizoni, Kansas, Maine, Minnesota, N. Dakota, Rhode Island in Wisconsin. V Michigan je edino veleizdaja smrtno kazniva. Odpravili so smrtno kazen v Washing-tonu 1. 1913, pa so jo zopet upeljali 1. 1919. Ravnotako v Iowa, v Colorado, v Oregon, kjer je celo ljudstvo glasovalo za smrtno kazen (jun. 1920). Način sr^rtne kazni je obešenje. V državah Arkansas, Indiana, Massachusetts, New York, Nebraska, Ohio, Penn-silvania, Vermont, Virginia in Oklahoma imajo electrokucijo. V Nevada usmrte obsojence s pomočjo plina. V Utah si KOLIKO JE ANALFABETOV V ZDRUŽENIH DRŽAVAH. Analfabeti so ljudje nad 10 letom, ki ne znajo ne pisati, ne brati. 1920 ^ 1910 Država Štev. Proc. Štev. Proc. 1920 1910 Država Štev. Proc. Štev. Proc. 1920 1910 Država Štev. Proc. Štev. Proc. Maine ............ 20,240 3.3 24,554 4.1 N. Hamphire 15,788 4.4 16,386 4.6 Vermont :..... 8,488 3.0 10,806 3.7 Mass..............146,607 4.7 141,541 5.2 Rhode Island 31,312 6.5 33,854 7.7 Connecticut .. 67,265 6.2 53,665 6.0 New York ....425,022 5.1 406.020 5.5 New Jersey .127,661 5.1 113,502 5.6 Pennsylvania 312,699 4.6 354,290 5.9 Ohio ..............131,006 2.8 124,774 3.2 Indiana .......... 52,034 2.2 66,213 3.1 Illinois ..........173,987 3.4 168,294 3.7 Michigan ...... 88,046 3.0 74,800 3.3 Wisconsin .... 50,597 2.4 57,769 3.2 Minnesota .... 34,487 1.8 49,336 3.0 Iowa .............. 20,680 1.1 29,889 1.7 Missouri ........ 83,403 3.0 111,116 4.3 North Dakota 9,937 2.1 13,070 3.1 South Dakota 8,109 1.7 12,750 2.9 Nebraska ...... 13,784 1.4 18,009 1.0 Kansas .......... 22,821 1.6 28,968 2.2 Delaware ...... 10,508 5.9 13,240 8.1 Maryland ..... 64,434 5.6 73,397 7.2 D. of Columb. 10,509 2.8 13,812 4.9 Virginia ........195,159 11.2 232,911 15.2 W. Virginia. .. 69,413 6.4 74,866 8.3 N. Carolina ..241,603 13.1 291,497 18.5 S. Carolina ..220,667 18.1 276,980 25.7 Georgia ........328,838 15.3 389,775 20.7 Florida .......... 71,811 9.6 77,816 13.8 Kentucky ......155,014 8.4 208,084 12.4 Tennessee ...182,629 10.3 221,071 13.6 A'abama ........278,082 16.1 352.710 22.9 Mississippi ....229,734 17.2 290,235 22.4 Arkansas ......121,837 9.4 142,954 12.6 Louisiana ......299,092 21.0 352,179 29.0 Oklahoma .... 56,864 3.8 67,567 5.6 Texas ............295,844 8.3 282,904 9.9 Montana ...... 9,344 2.3 1 4,457 4.8 Idaho ............ 4,924 1.5 5,453 2.2 Wyoming .... 3,149 2.1 3,874 3.3 Colorado ...... 24,208 3.2 23,780 3.7 New Mexico.. 41,637 15.6 48,697 20.9 Arizona ........ 39,131 15.3 32,953 20.9 Utah .............. 6,264 1.9 6,821 2.5 Nevada ........ 3,8(tJ 5.9 4,702 6.7 Washington .. 18,526 1.7 18,416 2.0 Oregon ........ 9.317 California .... 95,592 Divicion. New England289.700 Mid. Atlantic865,382 E. N. Cent... 495,470 W. .N. Cent...193,221 So. Atlantic.1,212,942 E. So. Cent...845,459 W. So. Cent.773.637 Mountain ,...132.659 Pacific ..........123,435 1.5 10,504 1.9 3.3 74,902 3.7 4.9 280,806 5.3 4.9 873.812 5.7 2.9 491,850 3.4 2.0 263,138 2.9 11.5 1,444,294 16.0 12.7 1,072,100 17.4 10.0 845,604 13.2 5.2 140,737 6.9 2.7 103,822 3.0 Skupaj....4,931,905 6.0 5,516,163 7.7 lahko obsojenec sam zbira način smrti ali obešenje ali pa smrt ustreljenja. -O- GESLA POSAMEZNIH DRŽAV UNIJE. "Tukaj je naš pokoj." "Ditat Dues"—Bog oblago- Alabama: Arizona: "arja. Arkansas: vladaj. California: Colorado: "Regnant populi"—Ljudstvo 1 'Esto perpetua"—Naj bo kakor "Suverenost državam, narodu "Eureka"—Našel sem. "Nil nisi numine"—Ničesar ne brez previdnosti. Connecticut: "Qui transtulit sustinet— Kdor prenese, zdrži. Delaware: "Svoboda in neodvisnost. District of Columbia: "Institia omnibus"—Pravičnost vsem. Florida: "V Boga zaupamo." Georgia: "Modrost .pravičnost, zmernost." Idaho: večno. IMinois: edinost." Indiana nima oficijelncga gesla. Iowa: Vse našo svobodo, trajnost našim pravicam. Kansas: "Per aspera ad astra"—K zvezdam skozi teževe. Kentucky: "Združeni bomo zmagali, razcepljeni bomo padli." Louisiana: "Edinost, pravičnost in zaupanje." Maine: "Dirigo"—Na čelu sem. Maryland: "Dejanja kažejo može, besede pa ženo. Massachusetts: "Ensc petit placidam sub libertate quietcm."—Z mečem si išče udoben pokoj in svobodo . Michigan: "Si cupis amoenam penin-sulam circumspice."—Če si želiš prijeten polotok, poglej krog sebe. Minnesota: "Zvezda—severnica." Mississippi: "Virtute et armis."—S krepostjo in močjo. Montana: "Zlato in srebro." Nebraska: "Enakost pri zakonih." Nevada: "Vse za našo krajino." New Hampshire nima gesla. New Jersey: "Svoboda in prospeh." New Mexico: "Crescit eundo."—Iz dneva v dan raste. New York: "Esse quam videri."—Bolje ie biti v gotovosti. N. Dakota: "Svoboda in edinost, sedaj in vekomaj, ena in edina. Ohio: "Imperium in imperio.").Država v državi. Oklahoma: "Labor omnia vincit." — Trud vse premaga. Oregon: "Edinost." Pennsylvania: "Krepost, prostost in neodvisnost." Rhode Island: "Upajmo." S. Carolina: "Dum spiro ,spero."—Do-k'er bom dihal, bom upal. S. Dakota: "Z božjo pomočjo bo narod vladal." Tennessee: ' "Poljedelstvo in trgovina." Texas: "Texas—eden in edini." Utah: "Industrija." Vermont: "Prostost in edinost." Virginia: "Sic semper tyranis." Washington: "Polagoma." W. Virginia: "Montani semper liberi." —Gorjanci so vedno prosti. Wisconsin: "Naprej." Wyoming: "Cedant arma togae."—Mir m ne orožja. Unija: "E pluribus unum."—Eden med mnogimi. -O- DRŽAVNI PRAZNIKI V AMERIKI: LINCOLNOV DAN—12. februarija. WASHINGTONOV DAN—23. februarija. MATERIN DAN—druga nedelja v maju DFCORATION DAY—30. maja. OČETOV DAN—druga nedelja v juniju. DAN NEODVISNOSTI—4. julij. DELAVSKI DAN—6. septembra. ZAHVALNI DAN—24. novembra. -O- PREDSEDNIKI ZDRUŽENIH DRŽAV: 1. GEORGE WASHINGTON—Pokopan v Mount Vernon, Va. 2. JOHN ADAMS—Pokopan v Quincy, Massachusetts. 3. THOMAS JEFFERSON—Pokopan v Monticcllo, Va. 4. JAMES MADISON —Pokopan v Montpelier, Va. 5. JAMES MONROE — Pokopan v Richmond, Va. 6. JOHN QUINCY ADAMS—Pokopan v Quincy, Mass. 7. ANDREW JACKSON—Pokopan v Hermitage, Tenn. 8. MARTIN VAN BUREN—Pokopan v Kinder Hoock, N. Y. 9. WILLIAM HENRY HARRISON— Pokopan v North Bend, O. 10. JOHN TYLER—.Pokopan v Richmond, Va. 11. JAMES iNOX POLK—Pokopan v Nashville, Tenn. 12. ZACHARY TAYLOR—Pokopan v Springfield, Ky. 13. MILLARD FILMORE—Pokopan v Buffalo. N. Y. 14. FRANKLIN PIERCE—Pokopan v Concord. N. H. 15. JAMES BUCHANAN—Pokopan v Lancaster, Pa. 16. ABRAHAM LINCOLN—Pokopan v Soringfield, 111. 17. ANDREW JOHNSON—Pokopan v G-c-nville, Tenn. 18. ULISES GRANT—Pokopan v New York, N. Y. P. RT'THERFORD HAYES—Pokopan v Fremont, O. 20. JAMES GARFIELD—Pokopan v C'eveland, O. 21. CHESTER ARTHUR—Pokopan v Albany, N. Y. 22. BENJAMIN IIARRISON—Pokopan v Indianapolis, Ind. 23. WILLIAM McICINLEY—Pokopan v Canton, O. 24. GROVER CLEVELAND—Pokopan v Princeton, N. J. • 25. THEODORE ROOSEVELT — Pokopan v Oyster Bay, N. Y. 26. T AFT. 27. WARREN HARDING—Pokopan v Marion, O. 28. WOODROW WILSON—Pokopan v Washington, D. C. Vsi so umrli naravne smrti razen treh: Lincoln je bil zavratno ustreljen 14. Aprila 1865, ravno, ko se je spravljal, da po-seti neko gleda'isce. James Garfield je bil ravno tako ustreljen po atentatorju 2. jul. 1881 na Washingtonski železniški postaji. William McKinley jc bil ustreljen na panamerikanski razstavi v Buffalo, N. Y„ 6. sept. 1901. PRIMARNE VOLITVE ZA PREZI-DENTA L. 1928. NEW HAMPSHIRE—13. marca. N. DAKOTA—20. marca. S. DAKOTA—27. marca. WISCONSIN—3. aprila. MICHIGAN—2. aprila. ILLINOIS—10. aprila. NEBRASKA—10. aprila. NEW JERSEY—24. aprila. • PENNSYLVANIA—24. aprila, Smešnice. Pecelj in cvet. Slavna italijanska igralka Eleo-nora Duše je bila v družbi, kjer so v pogovoru prišli tudi na žensko vprašanje, torej, kakšne pravice naj imajo ženske, kakšne dolžnosti itd. Neki gospod je dejal, da ženske nikdar ne smejo zahtevati istih pravic, kakor jih imajo moški; rekel je: "Bog je ustvaril najpivo Adama in iz Adamovega rebra šele je nastala ženska." "Res je," je odvrnila Duše. "Čisto naravno je, da zraste pecelj prej kakor cvet; iz tega pa še ne sledi, da bi bil cvet manj vreden kakor pecelj." * * * Lahek poklic. Stara ženica v angleški vasi je živela v borni koči. Naenkrat si je pa kupila lično hišico, in so jo radovedni sosedi vprašali, kako to. Rekla je, da ji je poslal denar sin, ki živi sedaj v Londonu in ima tam prav dobro in lahko službo. Kakšno službo pa? "Vsak dan gre dvakrat v cirkus in vtakne glavo v levovo žrelo. Drugega dela nima in je sicer ves dan prost. Kaj ne, kako lahko zasluži!" Srečni oče. Amerikanec Bostock je bil znan lastnik velike menažerije. Njegov sin ni kazal posebne brihtnosti. Poslal ga je torej po svetu okoli, da si nabere, skušnje in znanja, in mu je dal za spremljevalca svojega izbornega tajnika. "Glejte, da se bo moj sin kaj poštenega naučil," mu je' rekel. "Obenem pa skušajte dobiti kaj dobrega za mojo menažerijo." Tajnik je prišel nazaj. Za menažerijo ni bil dobil nič, sina je bil pa pustil v Parizu, kjer si je hotel ta še sam nabrati nekaj skušenj. Kmalu nato je pokazal Bostock tajniku ves vesel brzojavko iz Pariza in je dejal: "Moj sin ni tako neumen, kakor sva mislila, itaknil je v Parizu neko posebno afriško opico in upa, da jo bo lahko dobil za 500 dolarjev. Takoj mu bom' poslal denar, ker baš nekaj takega mi bo za menažerijo prav prišlo." Par dni potem se Bostock in tajnik spet srečata. Sedaj je bil pa Amerikanec še bolj vesel, kar žarel je. "No, kaj je pa danes tako veselega?", vpraša tajnik. "O, pomislite si, moj sin je bolj brihten, kakor midva oba skupaj. Berite današnjo brzojavko!" Tajnik je bral: "Denar prejel, opica mrtva. Pozdravljam." * * * Prav se mu je godilo. Amerika ima vse polno svojih "kraljev". Ford je "avtomobilni kralj", Rockefeller "petrolejski kralj", Vanderbilt "železniški kralj" itd., kakor se pač kdo u-dejstvuje. Imenovani Vanderbilt je dobil svoje ime odtod, ker je vse polno železnic njegova last. Nekoč se je peljal po neki svoji progi. Sprevodnik, ki je listke pregledoval, ga je poznal, in je šel molče mimo njega. Vanderbiltu je bilo pa na tem, da vršijo njegovi uslužbenci službo vestno in točno, ne oziraje se ne na levo in ne na desno. Zato je rekel sprevodniku : "Zakaj ne zahtevate listka od mene?" Sprevodnik ga je začuden pogledal, potem se je pa postavil strogo službeno pred njega in dejal: "Gospod, prosim, vozni listek!" Vanderbilt je segel v žep, je iskal, listka ni bilo, založil ga je bil! Sprevodnik se pa ni dal omehčati; vestno vršeč svojo službo je zahteval denar za listek in zraven še dvojni znesek za kazen, kakor je to v Ameriki predpisano. To se Vanderbiltu še ni nikoli pripetilo, da bi bil na svoji lastni železnici kazen plačal. Pa je bilo čisto prav. Enrico Caruso in psiček. Eden najslavnejših pevcev modernega časa je bil Italijan Enrico Caruso (Karuzo). Umrl je 2. avgusta 1921. Njegov tenor je bil nekaj posebnega, in ga je vabil ves svet, naj pride pet. Za velikansko odškodnino seveda. Bil je v velikem ameriškem mestu Philadelphia. Znan milijarder m uje ponudil bajno svoto, če pride pet k njemu na dom. Caruso je prišel, in peljali so ga v razkošno opremljeno dvorano. Kar gledal je, ko je videl tam samo milijarderja in majhnega psička, ne pa izbrane družbe, kakor jo je bil pričakoval. Milijarder mu je rekel, naj poje, in zapel je eno svojih najlepših pesmi. Takoj je pa začel pes besno lajati; gospoda:* je vstal, je dal umetniku roko in mu je rekel prav dobrodušno: "Hvala Vam tisočkratna! A sedaj lahko nehate in greste. Hotel sem samo vedeti, če bo moj pes tudi takrat tulil, kadar Vi pojete." * * * Leon Slezak v Ameriki. O razumevanju Amerikancev glede na glasbo in petje je pripovedoval slavni tenorist Leon Slezak poročevalcu nekega dunajskega časopisa tudi tole dogodbico. Štiri tedne sem pel na daljnem zahodu Amerike. V nekem mestu Britanske Kolumbije me je poslušala tudi Indijanka z otrokom na rokah; bila je na stojišču. Naenkrat začne otrok kričati. Lahko si mislite, da me je vpitje začetkoma malo motilo, a ni trajalo dolgo. Indijanka je namreč malčka kmalu ukrotila, grozeč mu: "Ce ne boš takoj tiho, te bo dedec, ki tukaj gori rjove, takoj pojedel." No, ta dedec sem bil jaz, pel sem pa "Molčečo ljubezen" in sicer pianissimo." * * * Očetova modrost. Na Jutrovem je živel bogat mož, imel je enega samega sina. Na smrtni postelji ga je poklical k sebi in mu je rekel: "Poglej v stransko sobo, sin moj! Tam' boš videl vse zaklade, ki sem si jih pridobil tekom svojega trudapol-nega življenja. Ce boš priden in zmeren, ne bodo zadostovali samo tebi, zapustil jih boš lahko tudi potomcem. Neprestano se bodo množili. Ce jih boš pa zapravljal in se ti bo slabo godilo, tedaj vedi, da sem v sobi zabil žrebelj v zid. Rajši se obesi nanj, kakor pa da bi hodil okoli in prosjačil." Oče je umrl. Sin se ni brigal za njegove besede i nv par letih je bil berač. Ko ni ničesar več i-mel, se je spomnil na očetove besede in dejal: "Da, prav je imel. Ce bi danes imel tisti denar, ki sem ga imel ob njegovi smrti, resnično, ne zapravljal bi, temveč se ravnal po njegovem nasvetu. A kar je, je. Ce pa že nisem izpolnil prve očetove želje, bom pa vsaj drugo, obesil se bom na označeni žrebelj in prihranil očetu v grobu sramoto, da sem berač." Vzel je vrv in jo pritrdil na žrebelj, ta se je pa zmajal in je padel ven. V steni je pa nastala razpoka in čisto zlato se je vsulo iz nje. Tam notri je bil shranil oče polovico svojega premoženja. Pravilno je bil računal; šele sedaj je znal sin vrednost denarja prav ceniti. * * * Lincoln in njegova žena. Nikogar se Lincoln ni bal, samo žene; te pa v prav izdatni meri. Duševni velikan je bil v zakonu prava brezpomembna ničla. Ze v mladih letih se je zaročil; razlikoval se je pa od drugih zaročencev v toliko, da je že takrat čutil, kaj ga čaka. Vtisi, ki jih je dobil o značaju neveste, so ga napotili, da je iskal rešitve v edinem mogoče msredstvu, v beku; na dan, ko bi se bil moral poročiti, ga ni bilo, izginil je. Poroko so preložili, a ne preklicali. Kajti energična roka usode in pa njegove neveste gospice Todd-ove sta ga zgrabili in pritirali pod zakonski jarem. Ko se je praznično oblečen peljal k poroki, ga je Vprašala hčerka gostilničarja, kam vendar gre, ko je tako lepo oblečen. Bo-guvdan je odgovoril: "Mislim, da v pekel!" In se ni motil; njegov zakon je bil res pekel. Ženi seveda ni bilo všeč, da je pozno zvečer prihajal domov. Pa je moral, saj je imel dela črez glavo; zlasti pozneje, ko se je posvetil politiki. Vsak večer je bil ozmerjan. Nazadnje mu je dala žena rok: ob desetih mora biti doma, sicer mu bo vrata zaprla. Takoj prvi večer po tem ukazu je prišel ob enajstih. Ni mu odprla; prosil je, zastonj. Slednjič je rekel v okno gor: "Imam ti povedati zelo veselo novico." "Kakšno?" "Ilzvoljen sem za predsednika." —In je bilo res.—Ona pa: "Vedela sem, da nisi dosti vreden; a doslej vsaj pijanec nisi bil. Sedaj si se pa še pijači vdal in zato govoriš take neumnosti. Sedaj ti pa prav gotovo ne odprem!' ' * * * Zapuščina. Ogrski poslanec Barcsay (bar-čaj) je bil zelo dovtipen. Ko je bil še dija kna univerzi v Kološva-ru, ga je vprašala kuharica njegove matere, stara že skoraj osemdeset let: "Gospod, če boste prej umrli kkor jaz, kaj mi boste pa zapustili ?" "Zadnji zdihljaj!" * * ♦ Turški humor. Turek je bil na smrt bolan in je vprašal prijatelja, sedečega pri njem: "Ali misliš, da bom kmalu umrl?" Prijatelj mu reče: "Tako lahko in brezskrbno govoriš o smrti; ali se ne bojiš pekla, kjer se ti bo slabo godilo?" "O, ljubi moj!", je dejal umirajoči i nse je smejal, "tega se nič ne bojim. Saj sem v življenju vendar padel med ljudi, in katera usoda naj bi bila hujša, kakor je ta?" # # * Žena turškega peka je šla obiskat prijateljico in je ostala čez noč pri nji. Skregala se je bila z možem. Drugi dan je prebrskal pek vso hišo, pa žene nikjer ni mogel dobiti. Mislil je namreč, da se je skrila in da mu hoče poni-gajati. Ves vesel je tekel k sosedu in mu je rekel: "Pomisli, danes ponoči je moja žena zginila!" "Bog varuj!", je zaklical sosed, "da le ni padla v vodnjak!" "Saj res," je rekel pek, "na to pa nisem mislil." Hitro je letel domov in je pokril vodnjak z močnim pokrovom. * * * POPOLNOMA NARAVNA — "Kakšna je bila predstava "Roparji?" "Nenavadno naravna! Vže pri blagajni so mi ukradli ves denar!" * * * VESTNOST—Tujec: "Kako pa to, da so vaši ognjegasci tako pijani?"— Meščan: "Par mesecev že ni nikjer gorelo, pa gase žejo!" * * * NEGALANTEN MESEC—Cassi ni, slavni zvezdoznanec, je v Parizu nekdaj povabil svoje prijatelje, da jim bo pokazal in razložil mesečni mrk, ki bo nastal zvečer ob 10. uri 17 minut. Med povabljenimi je bila tudi dvorna dama, ki je v svoji domišljavosti mislila, da njej ni treba priti točno ob določenem času. Ko je mesečni mrk že končal, je mbgočno prišumela v dvorano. Pri pozdravu so jo živahno milovali, da je zamudila ta velezanimiv pojav. Toda ona se je samozavestno -nasmehnila rekoč: "Upam, da bo gospod Cas-sini tako galanten, da bo meni na ljubo še enkrat z nova začel." Cas-sini se nasmehne in pravi: "Mi-lostljiva, jaz bi že bil, o mesecu pa dvomim!" * * * DBER SVET—A: "V iste me razžalili, pozivljem vas na dvoboj s samokresi!" — B: "Dobro, ali svetujem vam, da si poprej kupite lovsko karto: moje ime je —• Zajec." * + * PREBRISANA ŽIVAL—Gost: Oprostite, krčnvar, kaj je to! Va- ša mačka mi vedno aili na krožnik." Krčmar: "Nič hudega; pre-brisanka je zapazila, da jeste z njenega krožnika." * * * NEPREMIŠLJENO—Star zdravnik pride zvečer v gostilno, kamor je redno zahajal. Stalnih gostov še ni bilo, zato vpraša natakarja: "Kaj še nobeden bedakov ni prišel?" — "Ne, gospod, vi ste prvi," odgovori natakar nedolžno. * * * SVET—dvetnik si je sezidal hišo. Rad bi na počelju hiše napisal kak primeren rek, katerega naj bi slikar narisal in okrasil; zato ga vpraša, ne bi li on vedel kakšen tak rek. Slikar mu odgovori : "Gospod odvetnik, napiši-mo enostavno rek: "Dober svet je drag." OLAJŠEVALNA OKOLNOST— Lodniki: "Ali je bila knjiga, katero vam je obtoženi vrgel v glavo, debela?" Priča: "Leksikon, šeststo strani debel." Obtoženec (malosrčno) : "En list je bil iztrgan !" OBISK — Gospa (služkinji) : "Včeraj popoldne ob moji odsotnosti ste imeli obisk, Mina. Kdo pa je bil tu?" — Mina: "Samo moja teta Liza!" — Gospa: "Kadar jo zopet vidite, Mina, povej- te ji, da je na glasovirju pozabila svoj tobačni mehur in užigalice." * * * NESPORAZUM — Zaplotnik: "Kam pa s tem krasnim volom?" Završan: "V mesto, na vseučilišče !" Zaplotnik: "Čemu pa?" Završan: "Veš, to je takole. Mojega fanta bi rad dal na vseučilišče, ali profesor mi je rekel, da bo zame veliko ceneje, ako pošljem svojega vola tje." * * * ULJUDNO —Tujec: "Prosim', kje je tukaj nabiralnik pismov?" Meščan (grobo.) "To ve pri nas vsak osel." — Tujec: "Saj zato sem vprašal vas." * * s» NEZMOTLJIVO SREDSTVO— "Zakaj vendar tako neusmiljeno trobiš?" "Veš, hišni gospodar se mi ne pusti pred časom seliti — ga bomo že omehčali!" * * * MENI TUDI—"Deček," zagrmi učitelj nad učencem in ga zgrabi za ramo, "meni se zdi, da te ima že sam vrag v svojih krempljih!" —"Meni tudi!" pritrdi nadebudni, deček. * * * NEPREMIŠLJENO — Janez je nalog svojega gospodarja ravno narobe opravil. Ves besen zakri- či gospodar nad njim: "Da bi be tristo kosmatih, teslo! Ko bi bil hotel poslati osla, bi bil rajše šal sam." J * * * VIS-A-VIS — "Kje stanujete?" vpraša orožnik moža, ki ni imel potnega lista. "Jaz ? Nikjer!"— "In vi?" vpraša mož postave njegovega spremljevalca. "Jaz? Njemu vis-a-vis." * * * ŠALJIVE UGANKE. 1) Kaj je črez mirno vest in zdravo telo? "BZOJ[ Bd OABJpZ Z 9.10 'OIU IU ;S9A OUJIUl Z8J £) 2) Kaj je pri človeku najboljše in najslabše? •JIIZ9f 3) Katero oko je vsakemu odveč ? •o>{o efjnjj 4) Ako se stepeta dimnikar in .mlinar, kdo ima prav? •uiapq bu oujo eun '.leuiipj; 5) Kaj je črno, pa postane samo ob sebi belo? •afssq 6) Na celem svetu sem sam, sem bil včeraj in bo mjutri. Kdo sem ? •S9UBQ 7) Kako daleč lahko teče pes v gozd ? •unA }9doz aoaj Bd uiojod 'opaas op ouiug Kakšno pohištvo imate? Kakoršno je v hiši pohištvo (oprava), tako je tudi stanovanje. Moderno pohištvo naredi moderno stanovanje. V hiši ne sme biti ne preveč in ne premalo pohištva, ampak ravno zadosti. Potem je stanovanje lepo in imate dovolj prostora za komodno sprehajanje. Pohištvo (oprava) mora biti pa tudi taka, da se strinja s prostorom in namenom, potem bo v vaši hiši red in dober okus, ker bo vse v skladu z določenim namenom. Ali je danes v vaši hiši vse tako ? Ali bi se ne dobil še prostor za nov komad pohištva? Poglejte dobro vse okoli po vaših kotih, morda se dobi prostor za gugalni stol ali pa kaj drugega. Imate li tla dobro pokrita? Mogoče je treba Linoleuma ali pa pogrinjal (Rugs) in drugih takih stvari, ki izboljšujejo vaše sobe in zmanjšajo gospodinjska dela. In kako je z vašo posteljo, imate li dobro blazino? Posebno v zimskem času je to zelo potrebno, ker vas greje, in počitek na novi blazini je vse kaj drugega, kakor na stari in potlačeni. Tudi mogoče veste za katerega fanta in dekleta, ki se mislita poročiti? Za take imamo prav fino pohištvo in vse, kar se potrebuje. Cene pri nas so najugodnejše in poštena trgovina. Vedno nas brez skrbi priporočajte, mi bomo gledali, da bodo odjemalci dobili vse v pravih cenah in pravo blago. V naklonjenost se priporočamo: A.GRDINA&SONS 6019 ST. CLAIR AVENUE, CLEVELAND. OHIO. (Vsem, ki se pripeljejo do nas, da kupijo blago, se povrnejo vožni stroški.) MATH KREMESEC 1912 West 22nd St., Chicago, 111. — SLOVENSKI MESAR — Zaloga svežega mesa. Phone: Canai 6319 JOSEPH PERKO 2011 West 22nd Street, Chicago, 111. SLOVENSKA TRGOVINA S ČEVLJI. Najboljše blago. — Zmerne cene. FRANK BANICH 1902-4 West 22nd Street Chicago, 111. NAJVEČJA TRGOVINA Z OBLEKO. Rojakom se priporočam. Tel. Canal 0490 JOHN KOSMACH 1804 West 22nd Street, Chicago, 111. EDINA SLOV. TRGOVINA Z ŽELEZOM. Vedno velika zaloga različnih barv in stekla. Telephone Canal 3400 F. J. LEWIS MFG. CO. V zalogi imamo premog, tar in vsakovrstne potrebščine za pokrivanje strehe. 2500-2600 So. Robey St. Chicago, 111. J. N. PASDČRTZ Cor. Center and Hutchison Sts., Joliet, 111. SLOVENSKA GROCERIJA IN MESNICA. Phone: 5227, 5Ž28. M. PAPESH Cor. Hickory and Granite Strs., Joliet, 111. SLOVENSKA GROCERIJA. Dobro blago hi zmerne cene. ROBEY FISH MARKET 2002 West 22nd Street, Chicago, 111. Delikatese vseh vrst, rake, ostrite, sveie ribe, vse dobite pri meni. — Vabljeni vi in vali najemniki Phone: Roosevelt 7766. OBSTOJ IN BERI! Mesec november je po želji sv. Cerkve posvečen dušam v vicah in res katoličani v tem mesecu mnogo storijo za duše v vicah. Plačajo mnogo maš za ranjke, darujejo sv. maše in obhajila za nje, dobra dela opravljajo v korist dušam v vicah. Nismo še storili svoje dolžnosti do ranjcih, ako mislimo le meseca novembra na nje in jim pomagamo. Res, naše molitve in dobra dela mnogim dušam pomagajo, da so prej rešene. Žalostne so pa one duše, ki ostanejo v vicah, ko mine november, ker med letom ljudje tako malo mislijo na te uboge trpeče duše. Frančiškani s svojimi redovnimi molitvami pomagajo vsaki dan tem dušam, a bi jim radi še bolj pomagali celo leto in to z vašim sodelovanjem. Vsaki mesec v letu bi opravljali devetdnevnico enkrat, kar se bo sproti naznanilo v Ave Maria, in maša bi bila za uboge duše v vicah sploh, zlasti pa za tiste, katere bi vi priporočili. 0<><><><><^ Svojim prijateljem naznanjamo, da smo ravnokar prejeli nove izvode Devetdnevnic v čast sv. Terezije od malega Jezusa. Kdor si jih hoče nabaviti, naj takoj naroči pri upravni-štvu Ave Maria, pa se mu takoj dopošljejo. oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo^ Na lemontski farmi smo pridelali lansko leto tudi med. Rojaki bližnje okolice so ga že pokusili na medenem pikniku; postregli bi pa radi tudi oddaljenim rojakom s pristno domačo »trdjo, ker vemo, da je pristna domača strd redka prikazen v Ameriki. Kdorkoli želi lemont-skega medu, naj takoj piše Rev. Fr. Johnu Ferlinu, Box 443, Lemont, 111., našemu čebelarju, pa mu ga bo doposlal. Pri naročilu naj se natančno pove, koliko steklenic se hoče in kam naj se naslovijo. OOOOOOOOOOOOOO^^ Uprava Ave Marije se priporoča vsem svojim prijateljem, naj si pri njej naroče devocijo-nalije. Dobimo jih po najnižji ceni in jih tudi odda jemo brez pribitka. Zlasti še o priliki mi-sijonov, štirideseturne pobožnosti ali devetdnevnic smo na razpolago. Box 443, Lemont, 111. ••<■• w. - -C . -ffl Phone: Lemont 100-J 2. ^ \ . \ \ oooooooooooooooooooooooooooooooooooooo Ravnokar je došla lepa knjiga "Cvetke hvaležnosti", ki jo je spisal znani mladinoljub I. Kržič. Knjiga je polna najlepših navodil in misli, ki morajo človeka voditi po poti življenja do pravega in vzornega moža, do prave, vzorne žene. Od prve strani do zadnje ti pisatelj govori o veliki hvaležnosti do bratov — ljudi, in do Očeta — Boga. Naroči si jo takoj. Ne bo ti žal. Naročiš si jo pri upravi Ave Marije.