73690 SuiUuaUntg i«&p(gajUt Jimi 3 Q 0 U 13 j)U (U 3 t>flf 3 ' 3 tti 3 }Ji) 'i v f uumftuafrafftuH^ ,> > 3 ifp@ Spifek # ML. i. veliki ga Katehisma prafhanjid ino odgovorih. Vela nesvesan 8 Kr. ( S. D. svesan v’ ledernat rob H Kr. ( S. D. t S’ pregnadlivim perpufhenjam kralovfke zefarfke fvptlolli, , ino s* dovolenjam dulidvnili nnprejpoftavlenih. V’ G r a d z u, fe najdejo per vfeh bukvovesih, ino rratifnjenc s’ Tanzerovimi pifmenzarni. / 1 8 4 5 . Uvod. Pr. K aj f e pravi Katehisem? Odg. Katehisem fe pravi podvuzhenje v’ kerfhanfko-katolfhkimu navuku; takofe tudi imenujejo fploh bukve, v’ katerih je ti navuk sapopaden. Pr. V’ keliko poftavah je kerfhanfko-katol- fhki navuk v’ temu Katehismu naprejne- fhen 1 Odg. Kerfhanfko-katolfhki navuk je v’ temu Katehismu v’ petih poftavah ino v’ enimu perftavku naprejnefhen. Pr. Katere io te pet poftave? Odg. Te pet poftave fo: 1. Vdra. 2. Vupanje. 3. Lubesen. 4. t Sveti Sakramenti. 5. Kerfhanfka praviza. Perftavik govori od zhvelerih pofle'dnih rezhi, A 2 4 I. P o f t a v x Od vere. I. R a s d e 1 i k. Kaj katolfhka vera je. Pr. Kaj fe pravi kerfhanfko-katolfhko ver- vati ? Odg. Kerfhanfko-kalolfhko verovati fe pravi, vfe sa refnizo dershati, kar je Bog rasodel, ino kar zirkva vervati naprejpoflavi. Pr. Ali k’ svelizhanju ni sadofli. de katol- fhki kriftjan le v’ ferzi verje, kar je Bog rasodel? Odg. K’ svelizhanju ni sadofti, de katolfhki kriftjan le v’ ferzi verje, kar je Bog raso¬ del; oti more tudi: 1. fvojo vero v’ djanji kasati, 2. kar v’ ferzi verje, kadar je potrebno, s’ vuftami ozhitno fposnati. Pr. Sakaj moremo verovali, kar je Bog rasoddl ? Odg. Mi moremo verovati, kar je Bog raso¬ del, ker je Bog vezhoa refniza ino ne- fkonzlina modroft, katera ne more ne golufati, ne golufana biti. Pr. Je li vera vfakimu zbloveku, kateri bozbe svelizhan biti, potrebna ? Odg. Vera je vfakimu zbloveku, kateri hozhe svelizhan biti, potrebna ; sakaj bres vere je nemogozhe, Bogu fe dopafti. Pr. Kar more vfak zhlovek, kadar k’ pameli pride, potrebno vediti ino verovati, de bo svelizhan? Odg. Vfak zhlovek, kadar k’ pameti pride, more, de bo svelizhan, potrebno vediti ino verovali: 1. De je en Bog. g 2. De je Bog pravizhen fodnik, kateri dobro plazha ino hudo fhtrajfa. 3. De fo tri bosbje perfhone eniga bitja ino ene nature, Ozha^Sin, ino fveti Duh. 4. De je druga boshja perfhona zhlovek poftala, de bi naf fkos fmert na krishi odrefhila, ino vezhno svelizhaia. Pr. Katere refnlze ima vfak ka tol f h ki kriftjan sraven sgornih poglavitnih navukov ker- fhanfko-katolfhke vere fhe vediti ino verovati? Odg. Vfak katolfhki kriltjan ima sraven sgor¬ nih poglavitnih navukov kerlhanfko-ka- tolfnke vere fhe vediti ino verovati: rf 1. De je zhlovefhka dufha nevmerjozha. -j> 2. De je gnada boshja k’ svelizhanju potrebna, ino de zhlovek bres gnade nizh saflushenja vredniga sa vezhno - shivlenje ftoiiti ne more. Pr, Kaj je vfakimu katolfhkimu kriftjanu sapo- vedano vediti ? Odg. Vfakimu katolfhkimu kriftjanu je sapo- vedano ve'diti: 1, Apoftolfko vero. 2, Gofpodovo molitvo. 3, Defet sapovedi boshjili ino pet zit- kvenih sapovedi. 6 4. ,Sedem fvetih Sakramentov. 5. Kerfbanfko pravizo. Pr. Kde je to, kar katolfhki kriftjan vero¬ vati more, pofebno sapopadeno? Odg - « Kaj katolfhki kriftjan varovati more, je pofebno v’ apoftolfki veri sapopadeno. Pr. Kako fe moli apoftolfka vera ? Odg. Apoftolfka vdra fe tako moli: Jes verujem na Boga Ozheta, vfigamo- gozhniga ftvarnika nebel ino semle. Ino na Jesufa Kriftufa, fina njegoviga ediniga, Gofpeda nafhiga. Kateri je fpozhet od fvetiga Duha, rojen is Marie divize. Je terpel pod Ponziam Pilatusham, krishan bil, vmerl, ino v’ grob poloshen. Dol je fhel pred pekel, na tretji den od fmerti vltal. Gor je fhel v’nebefa, fedi na defnizi Boga, Ozhčta vfigamogozhniga. Od ondot bo prifhel fodit shive ino mertve. Jes včrujem na fvetiga Duha. ( Sveto katolfhko zirkvo, gmajno fvetnikov, Odpufhanje grehov. Vftajenje mefa. Ino vezhno shi- vlenje. Amen. Pr. Keliko rasddlkov ima apoftolfka vera? Odg. Apoftolfka vdra ima dvanajft rasdelkov. 7 11 . R a s d e 1 i k* Od dvanajft rasdelkov vere. §. 1. Od perviga rasdelka vere. Jas verujem na Boga Ozheta, vfigamogozhniga ftvarnika nebel - ino semle. a. Od Boga, Pr. Je vezh kakor en Bog? Odg. Le en fam Bog je. Pr. Kaj je Bog? Odg * Bog je fam od febe naj popolnomej- fho bitje ? Pr. Je vezh boshjih perfhon? Odg. Boshje perfhone fo tri. Pr. Kako fe imenujejo tri boshje perfhone? Odg. Perva boshja perfhona fe imenuje Ozha, druga 4 Sin, tretja fveti Duh. Pr.Kako fe imenujejo tri boshje perfhone vkup ? Odg. Tri boshje perfhone vkup fe imenujejo prefveta Trojiza. Pr. t Skos kaj fposna katolfhki kriftjan pre- Iveto Trojizo? Odg. Katolfhki kriftjan fposna prefveto Tro¬ jizo fkos snamenje fvetiga krisha, ker on per prekrishanji vlako teh treh bosh¬ jih perfhon imenuje. Pr. Kaj katolfhki kriftjan fhe vezh fposna fkos snamenje fvetiga krisha ? Odg. Katolfhki kriftjan fhe tudi fposna fkos 8 snamenje fvetiga krisha, de naf je Jesuf Kriftuf, kadar je na krishi vmerl, fkos fvojo fmert odrefhil. Pr. Kako fe ftori krish ? Odg. Krish fe ftori s’ defnoj rokoj, ker fe s’ njoj zhelo, vufta ino perfi sasnami- vajo, ino fe rezhe: V’ imeni Boga •{* Ozheta, ino *j* ( Sina, ino *{* fvetiga Duha. Amen. b. Od r Stvarjenja. Pr, Kdo je vfe ftvaril? Odg. Bog je ftvaril nebo ino semlo, ino vfe, kar je. Pr. Kaj fe pravi befeda ftvariti? Odg. Befeda ftvariti fe pravi, is nizhefa kaj ftoriti. Pr. Katere fo naj imenitnejfhe ftvari boshje? Odg. Naj imenitnejfhe ftvari boshje fo angeli ino zhlovek. Pr. Kaj fo angeli? Odg. Angeli fo zhifti duhi, katdri imajo sa- ftopnoft ino voljo, telefa pa nimajo. Pr, Sakaj je Bog angele ftvaril ? Odg. Bog je angele ftvaril, de bi njega zhaftili, lubili ino molili, njemu flushili, ino ludi varovali. Pr. Kako je Bog angele ftvaril? Odg. Bog je angele v’ fvoji gnadi ino s’ velikimi popolnoftimi ftvaril. Pr. ,So tudi vil angeli v’ gnadi boshji oftali ? 9 Odg. Veliko angelov je gnado boshjo 1’kos greh prevsetnofti sgubilo. Pr. ICako je Bog prevsetne angele fhtrajfal ? Odg. Bog je prevsetne angele, kateri fe hudizhi imenujejo, na vekoma savergel, ino v’ pekel pahnil. Pr. Katere fo sa angeli naj irnenitnejfhe ftvari hoshje ? Odg. Zhlovek je sa angeli naj imenitnejfha ftvar boshja. Pr. Is zhefa je zhlovek ? Odg. Zhlovek je is telefa ino is nevmerjozhe dufhe, katera je po podobi boshji ftvar- jena. Pri Šakaj je Bog zhloveka ftvaril? Odg. Bog je zhloveka ftvaril, de bi njega fposnal, zhaftil, lubil, molil, njemu flu- shil, pokoren ino svelizhan bil. Pr. Je zhlovek Bogu pokoren oftal? Odg, She pervi zhlovek Adam je bil s’ fvojoj shenoj Evoj Bogu nepokoren. Pr. Kako je pervi zhlovek nepokoren bil? Odg. Pervi zhlovek je v’ paradishi fad eniga drevefa jedel, kateriga je Bog njemu prepovedal, ino fkos to grefhil. Pr, Je ti greh farno pervimu zhloveku fhkodil ? Odg. Ti greh ni farno pervimu zhloveku fhkodil, ampak tudi nam, katdri fnio od njega rojeni; on nam je zbafno ino vezhno fmert, ino fhe vezh drugih nadlog na telefi ino na dufhi prinefel. 10 Pr. Je tudi zhlovek, kakor prevsetni angeli, od Boga na vekoma savershen bil ? Odg. Zhlovek ni bil, kakor prevsetni angeli, od Boga na vekoma savershen. Pr. Kaj je Bog k’ odrefhenju savolo greha saversheniga zhloveka obluhil? Odg. Bog je k’ odrefhenju savolo greha sa¬ versheniga zhloveka oblubil Odre!henika poflati, kateri fe tudi Mefiaf imenuje. §. 2. Od drugiga rasdelka vere . Ino na Jesufa Kriftufa, 4 Sina njegoviga cdiniga, Gofpoda nafhiga. Pr. Kdo je Jesuf Kriftuf? Odg. Jesuf Kriftuf je: 1. Edinorojen ^in Boga Ozheta. 2. Bog ino zhlovek vkup. 3. Nafh gofpod, sapovednik ino vuzhenik. Pr. Kaj fe pravi Jesuf? Odg. Jesul le pravi teliko kakor Svelizhar. Pr. Sakaj je Jesuf Svelizhar imenovan? Odg. Jesuf je Svelizhar imenovan, kdr nam je fkos njega svelizhanje dofhlo, ker na ( je on od dolga ino I htrajlinge greha, od vezhne fmerti, odrefhil. Pr. Kako fhe j e Jesuf imenovan? Odg. Jesuf je tudi imenovan Kriftuf, kar fe teliko pravi, kakor masan. Pr, Sakaj je Jesuf Kriftuf edinorojen fin boshji imenovan? Odg. Jesuf Kriftuf je edinorojen fin boshji 11 imenovan, ker je on fam od fvojiga nebefhkiga Ozheta od vekoma rojen. Pr, Kako je Jesuf Kriftuf Bog ino zhlovek vkup ? Odg . Jesuf Kriftuf je Bog ino zhlovek vkup, ker je on Bog od vekoma, ino ker je on zhlovek v’ zhafi poftal. Pr. Sakaj je Jesuf Kriftuf nafh Gofpod ime¬ novan ? Odg. Jesuf Kriftuf je nafh Gofpod imeno¬ van, ker je on Bog ino nafh odrefhenik. Pr. Sakaj je fin boshji zhlovek poftal? Odg- ^inbosbjije zhlovek poftal, debinaffkos fvojo fmert na krishi odrefhil ino sveli- zhal, 3. Od tretjiga rasdelka vere. Kateri je fpozhet od fvetiga Duha, rojen is Marie divize. Pr. Ali ima Jesuf Ozheta? Odg. Jesuf ima kakm - Bog nebefhkiga Ozheta, kakor zhlovek nima Ozheta. Pr. Ali ni bil Joshef Ozha Jesufa Kriftufa? Odg. Joshef je bil le rednik Jesufa Kriftufa. Pr. Ali ima Jesuf mater? Odg. Jesuf kakor Bog nima matere, kakor zhlovek imd Mario, prefveto divizo, sa fvojo mater. Pr. Sakaj je Maria mati boshja imenovana? Odg. Maria je mati boshja imenovana, ker je ona Jesufa Kriftufa, kateri je Bog ino zhlovek vkup, rodila. 12 Pr. Od koga je Maria Jesufa fpozhela ? Odg. Maria je Jesufa od fveliga Duha fpo¬ zhela. Pr. Kde je Maria Jesufa rodila ? Odg . Maria je Jesufa v’ Betlehemi v’ eni fhtali rodila. §. 4- Od zhetertiga rasdelka vere. Je terpel pod Ponziam Pilatusham, krishau bil, vmerl, ino v’ grob poloshen. Pr. Je Jesuf samogel terpeti? Odg. Jesuf je kakor zhlovek, ne pa kakor Bog terpeti samogel. Pr. Je Jesuf tudi refnizhno terpel? Odg. Jesuf je refnizhno, ino fizer na dulhi ino na telefi terpel. Pr. Kaj je Jesuf na lvoji dufhi terpel ? Odg. Jesuf je na fvoji dufhi veliko bridkoft ino shaloft terpel. Pr. Kaj je Jesuf na tvojim telefi terpel? Odg. J esuf je na fvojim telefi veliko rev ino nadlog, veliko shlakov ino ran terpel, on je gajshlan ino s’ ternjam kronan bil. Pr. Kaj je Jesuf fhe vezh terpel? Odg. Jesuf je terpel veliko sanizhovanja, saframovanja, preklinjanja, kriviga obdol- shenja, ino vezh drugih kriviz. Pr, Kde je Jesuf Kriftuf krishan bil, ino vmerl? Odg. Jesuf Kriftuf je na gori Kalvarji, bliso mefta Jerusalema, krishan bil, ino na krishi vmerl. 13 j. Or/ petiga rasdčlka vere. . Dol je fhel pred pekel, n» tretji den od fmerti vftal. Pr. Je J esuf Kriftuf s’ teleTam ino s’ dufhoj pred pekel lhel? Odg .Le dufha Jesufa Kriltufa je pred pekelfhla. Pr. Kaj fe saftopi pod befedoj pekel ? Odg. Pod befedoj pekel fe saftopijo tifti fkrivni kraji, v’ katerih fo dufhe mert¬ vih hranjene, katere nifo nebefhkiga svelizhanja dofegle. Pr. Je vezh takih fkrivnih krajov, kateri fe pekel imenujejo? Odg. Takih fkrivnih krajov, kateri fe pekel imenujejo, je vezh; tako fe imenuje: 1. Ino s’ tem pravim imenam kraj, kde prekleti vezhno terpijo. 2. Kraj, kde dufhe zhafne fhtrajfinge sa fvoje v’ shivlenji ne fpokorjene grehe terpijo; ti kraj fe imenuje vize. 3. Sadnizh kraj, v’ katerimu fo bile dufhe brumnih mertvih hranjene, kde fo v* f svelizhanfkim vupanji fvojiga odre- fhenja mirno ino bres terplenja zha- kale, dokler je Jesuf k’ njim dol pri- fhel; ti kraj fe imenuje predpekel. Pr. Kda je Jesuf po fvoji fmerti fpet od mertvih vftal? Odg. Jesuf je na tretji den, ino fizer is fvoje laftne mozhi, nevmerjozh ino zhaftit- liv, kakor premagavez fmerti ino hudizha od mertvih vftal. 14 Pr. Sakaj je Jesuf Kriftuf od raertvih vftal ? Odg. Jesuf Kriftuf je od raertvih vftal: 1. De bi pifmo ino fvojo laftno prero¬ kovanje ispolnil, 2. De bi fvetu nepremaglivo svisbanje od refnize fvojiga navuka ino od fvo- jiga boshjiga poflanja dal. 3. De bi nafho vupanje poterdil, ino nam prihodno vltajenje sarefnil. §. 6* Od fhefiiga rasdelka vere. Gor je fhel v’ nebefa, Tedi na defnizi Boga, Ozheta vfigamogozbniga. Pr. Kda je Jesuf v’ nebefa fhel ? Odg. Jesuf je na fhtirdefeti den po fvojim gorvftajenju v’ nebefa fhel. Pr. Kaj fe pravi: Jesuf fedi na defnizi Boga, Ozheta vfigamogozhniga? Odg. Jesuf fedi na defnizi boshji, fe teliko pravi, kakor: Jesuf je v’ Itanovitnim pofeftvi naj vikfhe oblafti ino zhafti zhres vfe na nebi ino na semli. §. 7. Od fedmiga rasdelka vere. Od ondot bo prifhel, fodit shive ino mertve. Pr. Ali bo Jesuf fpet prifhel? 15 Odg. Jesuf bo na fodni den is nebef fpet prifhel. Pr. Sakaj bo Jesuf na fodni den fpet prifhel? Odg. Jesuf bo na fodni den fpet prifhel, vfe ludi, shive ino mertve, foditi. Pr. Kako bo Jesuf na fodni den ludi fodil? Odg. Jesuf bo ludi po tem, kar fo dobriga ali hudiga ftorili, fodil; on bo pravizhne s’ vezhnim shivlenjam v’ nebefah plazhal, ino grefhnike v’ pekli vezhno fhtrajfal. §. 8. Od ofmiga rasdelka vere. Jes verujem na fvetiga Duha. Pr. Katera bosbja perfhona je fveti Duh ? . Sveti Duh je tretja boshja perfhona: on je pravi -Bog. Pr Kde naf fveti Doli pofvezhuje? Odg, ,Sveti Duh naf pofvezhuje: 1. V’ fvetimu kerftu. 2. V’ Sakramentu fvete pokore. 3. Kelikorkrat mi druge fvete Sakra- mente vredno prejmemo. Pr , Kako naf fveti Duh pofvezhuje? Odg. ,Sveti Duh naf pofvezhuje, ker fkos notervlivanje pofvezhujozhe gnade naf k’ otrokam boshjim flori, ali pofvezbu- jozho gnado v’ naf pomnoshi. Pr. Kaj fveti Duh fhe vezh fkos fvojo gnado v’ naf flori ? 16 Odg. On rasfveli nafho saftopnoft: on vuzhi ino nal nagne, po volji boshji ravnati: on nam dodeli 1'voje dare. Pr. Kateri fo dari fvetiga Duha? Odg. Dari fvetiga Duha fo nafledni: 1. Dar modrofti. 2. Saftopnofti. 3. ,S\etovanja. 4. Mozhi. 5. Vednofti. 6• Foboshnofti, 7. ^traha boshjiga. §. 9. Od devitiga rasdelka vere. ,Sveto katolfhko zirkvo, gmajno fvetnikov. a. Od zirkve. Pr. Kaj je fveta katolfhka zirkva ? Odg. ,Sveta katolfhka zirkva je vidno sbira- lifhe vfeb pravovernih kriftjanov pod vidnim poglavarjam , rirafkim papesham, kateri enake navuke fposnajo, ino enake Sakramente vshivajo. Pr. Je tudi en neviden poglavar zirkve? Odg. Tudi je en neviden poglavar zirkve Jesuf Kriftuf, Pr. Je vezh kakor ena prava zirkva? Odg. Prava zirkva je le ena, svun katere ni svelizhanja vupati. Pr. Katere fo snamenja prave zirkve? Od". Snamenja prave zirkve fo te fhtiri: ° 1, de je edina, 2. fveta, 3. gmajn ali katolfhka, ino 4. apoftolfka. 17 Pr. Kako fe imenuje prava zirkva ? Odg . Prava zirkva le tudi imenuje rimfka, sato ker zirkva v’ Rimi je glava vfeli drugih zirkev, ino fredifhe zirkvčne edinofti. b, Od gmajne fvetnikov. Pr . Kako imajo verni kriftjani gmajno med feboj? Odg, Verni kriftjani imajo gmajno med feboj, kakor vudi telefa. Pr. V’ zhemu obftoji gmajna fvetnikov? Odg. Gmajna fvetnikov obftoji v’ tdmu, de vfi vudi zirkve delesh imajo na duhov¬ nih fhazih. Pr. Kateri fo vudi zirkve, kateri med feboj gmajno imajo? Odg. Vudi zirkve, kateri med feboj gmajno imajo, fo: 1. Včrni na semli, 2. jSvetniki v’ nebefah, ino 3. Dufhe mertvih, katere fo v’ vizah. Pr. Kakfhno gmajno imajo vudi zirkve med feboj ? Odg. Vudi zirkve imajo gmajno med feboj, de njih molitva ino saflushenje njihovih dobrih ddl eden drugirau pomagajo. § 10, Od defetiga rasdelka vere, Odpufhanje grehov. Pr. Kaj naf vuzhi ti rasdelik vere? Odg. Ti rasdelik v6re naf vuzhi, de je Kriftuf fvoji zirkvi oblaft dal grdhe odpufhati. 18 Pr. Kdo ima v’ pravi zirkvi oblaft, grehe odpufhati 1 Odg . V’ pravi zirkvi imajo fhkofi ino mefhniki oblaft, grehe odpufhati. Pr. Kde bodo grt*bi odpufheni? Odg. Grehi bodo v’ Sakramentu kerfta ino v’ Sakramentu pokore odpufheni. §. 11. Od ednajfiiga rasdelka vere. Yftajenje mefa. Pr. Kaj fe saftopi pod vftajenjam mefa? Odg. Pod vftajenjam mefa fe saftopi, de bo Bog na fodni den mertve obudil, ino de bodo ludje s’ fvojim mefam, to je, s’ ravno tiftimi telefi, katere fo v’ shivlenji imeli, od mertvih vftali, §. 12- Od dvanajfiiga rasdelka vere. Ino vezhno shivlenje. Amen. Pr. Kaj verjemo ino fposnamo mi s’ befeda- mi dvanajfiiga rasdelka vere? Odg. S’ befedami dvanajftiga rasdelka vere mi verjemo ino fposnamo vezhno, ne- preminozho svelizhanje, katero bo shelje fvetnikov ino isvolenih popolnama is- polnilo. Pr. Kaj poterdimo mi s’ befddoj: Amen? Odg. S’ befedoj : Amen, mi poterdimo, de nad sapopadkam apoftolfke vere ne dvojimo, ampak vfe sa refnizo defshimo, kar je v’ njej sapopadeno. 19 Druga pofta v a. Od v u p a n j a. L R a s d e 1 i k. Kaj kerjhanfko vupanje je. Pr. Kaj le pravi kerfhanfko vupati? Odg. Kerfhanfko vupati fe pravi, od Boga savuplivo perzhakati, kar je on nam oblubii. Pr. Kaj vuparao mi od Boga? Odg. Mi vupamo od Boga vezimo shivlenje, to je, vezhno svelizhanje, ino pomozhi, tifto dofezhi. Pr. Sakaj mi vupamo? Odg. Mi vupamo, ker je Bog vfigamogozhen, • v’ispolnjenju fvojih oblub sveft, nefkon- zhno dobrotliv ino miloftiv, on tedaj samore ino hozhe ispolniti, kar je ob¬ lubii. Pr. Pr. Kaj prepovete dve sadni sapovedi ? Odg. Dve sadni sapovedi prepovete vfeposbe- lenje tiftiga, kar drugim flifhi. Pr. Kaj je fkos dve sadni sapovedi sapovedano ? Odg. ( Skcs dv^sadni sapovedi je zhiftoft ferza, bersdanje hudih flafti, inofofebno je Sapo¬ vedano, nobeniga poshelenja do tega ime¬ ti, kar ni nafho. Pr. Sakaj je Bog tudi nafho hotenje ino po- shelenje poftavi podvergel? Ot/g - . Bog je tudi nafho hotenje ino poshelenje poftavi podvergel, de bt nam pokasal: 1. De je on Gofpod nalhih ferz. C 2 36 2. De njemu nizh ni fkrito od vfega tega, kar fe v’ nafhih ferzah godi. 3. De je njegova poftava veliko imenit- nejfha, kakor vfe zhlovefhke poftave,ka¬ tere le nafho svunajno djanje ravnati sa- morejo, ne pa tudi nafhih snotrajnih mifli. 4. De, zhe hozbemo greh konzhati, je po¬ trebno, njega prezej v’ sazhetku, kateri je hudo poshelenje, sadufhiti. 7V. Kaj fe vuzhimo is dvuj sadnih sapovedi ? Odg. Is dvuj sadnih sapovedi fe vuzhimo, de kriftjan naprejpifanih dolshnofti nima le lamo od svunaj ispolniti, ampak de tudi snotraj volo imeti, to je, is zeliga ferza per- pravlen biti more, vfe ftoriliino opuliiti, kar je sapovedano ino prepovedano. Pr, Kaj je Bog liftim oblubil, kateri nje¬ gove sapovedi dersbijo? Odg. Bog je tiftim, k&tčri njegove sapovedi dershijo, vezhno shivlenje, ino tudi na tem fvdti obiln shegen oblubil. IV. R a s d e 1 i k. Ocl zirkvenih sapovedi fploh. Pr. Ali fmo mi dolshni, sapovedi zirkve dershati, ino sakaj ? Odg. Mi fmo dolshni, sapovedi zirkve dershati: 1. Kdrnam zheterta sapovedbosbja dolsh- noft naloshi, tako dobro duhovni, ka¬ kor pofvelni gofpofki pokorni biti. 37 2. Ker je Kriltuf, nat h boshji sapoved- nik, v’ Evangelji ozhitno saporcdal, zirkvo poflufhati. Pr. Koliko je zirkvenih sapovedi, katere to- febno vediti ino dershati imamo? Odg. Zirkvenih sapovedi, katere fofebno ve¬ diti ino dershati imamo, je teh pet: 1. Prasnuj sapovedane prašnike. 2. ( Slifhi fveto mefhoob nedelah ino praš¬ nikih s’ fpodohnoj poboshnoftjo. 3. Dershi sapovedane poftne dni, kakor ihtiridefetdanfki poft, fhtiri kvatre, ino druge sapovedane pofte •, tudi fe sdershi ob petkih ino fobotah od me- fene jedi. 4. ( Spovej te vlako leto naj menje en- krat naprejpoltavlenimu fpovedniku, ino prejmi ob velikonozhnim zhafi prefveto refhno telo. 5. Ne imej fvatovfhine ob prepovedanih zhafib. V. R a s d e l i k. Od zirkvenih sapovedi potebej. 1. Od pervih dviij zirkvenih sapovedi. A. Perva zirkvcna sapuved: Prasnuj sapovedane prašnike. Pr. K ij zirkva sapove l kos pervo sapoved? Odg. Zirkva sapove t kos pervo sapoved, praš¬ nike ravno tako prasnovati, kakor nede- le, tedaj tudi ob prašnikih pozhivati, ne delati,ampak poboshnedeladopernalhati. I 38 Pr. Kaj prepove zirkva lkos pervo sapoved ? Odg. Zirkva prepove fkos pervo sapoved, ob prašnikih kaj takiga floriti, kar je ob nedelah prepovedano, namrezh : 1. Hlapzhno delo bres potrebe ino pra- vizhniga perpufhenja, katero delo je ob prašnikih kakor ob nedelah zel den prepovedano. 2» Take opravila ino vefelja, katere te¬ ma dnevu ali nezhaft delajo, ali nje¬ ga pofvezhenje sadershljo. B. Druga zirkvena sapoved: ,Slifhi fveto mefho ob nedelah ino prašnikih s’fpodobnoj poboslinofijo. Pr. Kaj je v’ drugi zirkvdui sapovedi sa- povedano ? Odg, V’ drugi zirkveni sapovedi je sapove- dano, ob nedelah ino prašnikih fveto mefho zelo ino s’ poboshnoftjo flifbati. Pr, Kaj fhe je vezli sapovedano, de bi ne- dele ino prašnike po namejnu zirkve pofvezhovali ? Odg, De bi nedele ino prašnike po namejnu zirkve pofvezhovali, je sapovedano, sra- ven fvete mefhe tudi pridigo svefto flifhati, fvete Sakramente pokore ino fve- tiga refhniga'telef>. prijeti, duhovne bu¬ kve brati, popoldnefhno boshjo flushbo obifkati, ino druge dobre dela dopernelti. 3.9 Pr. Kaj je fkos drugo zirkvcno sapo ved prepovedano? Or/^. ( Skos drugo zirkveno sapoved je prepo¬ vedana fofebno lenoba v’flushbi bosh- ji ob nedelah ino prašnikih; kakor: 1. Kadar kdo žele mefhe ne flifhi, ali ka¬ dar nje ne flifhi s’ poboshnofljo, ali k’ predigi le malokda pride. 2. Kadar kdo zhaf sapovedane flushbe bosbje s’ jedenjara ino s’ pitjem , s’ igranjam ino s’ drugimi vefeljizami dopernefe, katere od flushbe bosbje sadershijo. 1. Od fvcte mefhe. a . Kaj fveta mefha je, ino kaj fe v’ tifti godi. pr: Kaj je fveta mefha ? Odg . ( Sveta mefha je nekervavi ofer noviga teftamenta, vfikdarfhen Ipomin kervavi- ga ofra, kateriga je Jesuf Kriftuf na krishi dopernefel. Pr. Kdo je fveio mefho noterpoftavil ? Odg. .lesuf Kriftuf je (Veto mefho per sadni vezherji noterpoftavil. Pr. Kako je Jesuf Ivriltuf fveto naefho noterpoftavil ? Odg. i. Jesuf Kriftuf je vsel kruh ino kelih s’ vinam. 2 On je poshegnal oboje, ino rekel zhres kruh: To je mojo telo; ino zhres kelih : To je kelih tnoj« kcrvi. 40 3. On je oboje dal prizhujozhim apo- ftolam savshili. 4. On je sapovedal: To ftorite k’ mo¬ jimi! fpominu. Pr. Kdo ofruje v’ katolfhki zirkvi fveto mefho? Odg. Per fveti tnefhi ofruje na nevidno visho Jesuf Kriftuf fam febe fvojimu nebefh- kimu Ozhetu sa naf; na vidno visho pa mefhnik ti ofer opravi. Pr. Sakaj opravi mefhnik fveti mefhni ofer? Odg. Mefhnik fveti mefhni ofer opravi: 1. De bi boshjo naj vikfhi gofpoftvo ino naj vezhi oblaft, katero Bog zhres vfe ftvari ima, fposnali.' 2. De bi Bogu sa vfe njegove dobrote hvalo dali. 3. De bi od Boga odpufhanje grehov sadobili. 4. De bi od Boga vfe tifte gnade, kate¬ rih fmo potrebni, fprofili. pr. Komu fe ofer fvete mefhe ofra? Odg. Ofer fvete mefhe fe le famimu Bogu ofra ino of^ati samore. Pr. Sa koga je ofer fvete mefhe od mefh- nika ofran? Odg. Ofer fvete mefhe je od mefhnika sa shive ino mertve ofran. b. Kako fe ima Cveta mefha flifhati. Pr. Kako moremo fveto mefho flifhati? Odg. ,Sveto mefho moremo zelo flifhati, ne fmdmo nobeniga imenitniga dela tifte is laftne sanikarnofti samuditi; ni sadofti, 41 prizhujozh biti, kadar fe ona bere; am¬ pak njo moremo 1. fkerbno, 2, pofhtlivo, 3. poboshno flifhati. Pr. Kateri fo naj imenitnejfhi deli fvetemefhe? Oč/g\Najimenitnejfhi deli fvetemefhe fo:Evan- geli,ofrovanje,povsdigovanje ino obhajilo. Pr. Kaj moremo per evangelji ftoriti? Odg. Per evangelji fe moremo fpomniti, de je nafha dolshnoft, navuke evangelja sna- ti, tudi pred želim fvetam fposnati, nje sagovarjati, ino po njih shivčti. Pr. Kaj moremo per ofrovanji ftoriti? O^.Per ofrovanji moremo nafho mifel ino namejn s’ miflijo ino s’ namejnam mefh- nika fkleniti, ino fe Bogu ofrati. Pr. Kaj imamo per povsdigovanji ftoriti? Odg . Per povsdigovanji moremo Jesufa Kri- ftufa pod podobami kruha ino vina mo¬ liti, ino kadar na perfi terkamo, fpo¬ snati, de fo nafhi grehi nad fmertjo Je¬ sufa Kriftufa krivi. Tudi moremo nafhe grehe sgrivati, včro, vupanje ino lubesen obuditi. Pr. Kaj moremo per obhajili mefhnika ftoriti ? Odg. Per obhajili mefhnika, zhe fe kdo v* djanji ne obhaja, naj on tifto na duhov¬ no visho ftori, to fe pravi, on more shelje imeti, refhno telo Jesufa Kriftufa vred¬ no prijeti. 2. Od predig. Pr. Kaj fhc vezh k’ boshji flushbi f lil hi? Odg. P ridiga, poflufhanje bosbje befede, tudi flifhi k 5 boshji flushbi. Pr. Sakaj moremo predigo flifhati? Odg, Predigo moremo flifhati: 1. Ker fe v’ predigah boshja befeda pove ino raslaga. 2 Ker malo kateri zhlovek refnize nafhe vere sadofti dobro ve ino saftopi; sa¬ kaj njih veliko v’ mladofti ne poflu- fb a sadofti dolgo, ino fkerbno ker- fhanfkiga navuka, v’ katerim fe verni ino djanjfki navuki raslagajo. Pr. Kaj more tifti ftoriti, kateri liozhe is predig kaj prida imeti? Odg. Kdor hozhe is predig kaj prida imeti, more: l.Bres rasmifhlenja ino prav svefto poflufhati. 2. To, kar le pove, more na febe oberniti, ne drugim ozhitati. 3. Sad- nizh more pravo volo imeti, ino fi persa- devati, navuke predgarja ispolniti. §, 2. Od treh sadnih sapovedi zirkve. C. Tretja zirkvena sapoved: Dershi sapovedane poftne dnf, kakor fhtiridefetdanfki poft, fhtiri kvatre, ino druge sapovedane pofte: tudi fe sdersbi ob petkih ino fobotah od m eten e jedi. Pr. Kaj sapove tretja zirkvena sapoved? Odg, Tretja zirkvena sapoved sapove, de fe imamo ob petkih ino fobotah od niele- nih, ob drugih sapovedanih poftih pa tudi 43 od vfeh Tort mlezhnih ino jajzhnih jedi sdershali; svunaj zhe je vshitek takih je¬ di she perpufhen fkos pravizhno ino gmajn navado, kakor je fkoro v’ vfeh nemil!kih deshelah vpelana. Pr. Ali fe tretja sapo ved she žela ispolni, zhe fe ob sapovedaoih poftih le od pre¬ povedanih jedi sdersbimo? Odg. De fe tretja sapoved žela ispolni, mo¬ remo ob sapovedanih poftih fi tudi kaj pertergati, katero perterganje v’lem obfto- ji,defe zhres den le enkrat do filiga najemo. D. Zheterta zirkvena sapoved: t Spovt5j fe vfako ldto naj men je enkrat naprejpoftavlcnimu fpovedniku, ino prejmi ob velikonozhnim zhafi prefveto reflino telo. Pr. Kaj sapove zheterta zirkvena sapoved? Odg. Zheterta zirkvena sapoved sapove vfa- koletno fpoved, ino tudi fveto obhajilo ob velikonozhnim zhafi. E, Peta zirkvena sapoved: Ne imej fvatovfhine ob prepovedanih zhafih. Pr. Kaj je fkos peto zirkveno sapoved pre¬ povedano? Odg. c Skos peto zirkveno sapoved je prepo¬ vedano, od perve adventne nedele no¬ ter do prašnika fvetih treh kralov, inr* od pepelnizhne frede noter do perve ne¬ dele po veliki nozhi fvatovfhino imeti, 4 * IV. P o f t a v a. Od fvetih Sakramentov. L R a s d e 1 i k. Od fvetih Sakramentov fploh. Pr. K nj je Sakrament? Odg. Sakrament je vidno snamenje nevidne gnade, katero je od Kriftufa, nalhiga Go- fpoda, k’ nafhimu pofvezhenju poftavleno. Pr, Kako bomo mi fkos fvete Sakramente pofvezheni? Odg. Mi bomo fkos fvete Sakramente pofvezhe¬ ni, ker nam eni pofvezhujozho gnado ino opravizhenje delijo, drugi pa to gnado naf pomnosbijo. Pr. t Skos katere Sakramente fe nam navad¬ no pofvezhujozha gnada ino opravi¬ zhenje podeli? Odg. Pofvezhujozha gnada ino opravizhenje fe nam navadno fkos Sakramente ker- fta ino pokore podeli. Pr. Od koga imajo Sakramenti fvojo raozh k’ djanju ? Odg. Sakramenti imajo fvojo mozh k’ djanju od fvojiga sazhetnika Jesufa Kriltjufa. Pr. Koliko je Sakramentov, ino kako fe imenujejo ? 4.5 Odg. Sakramentov jefedem; onife imenujejo: 1. 4 Sv. Kerft. 2. ,Sv. Firma. 3. Zhresnaturna grivinga‘ je dvojna: po- polnama ino nepopolnama. Pr. Kaj je popolnama grivinga? Odg. Popolnama grivinga je zhresnaturna shaloft ino zhertenje greha, ker fino Boga, naj vikfhi dobroto, katero zhres vfe lubiino, rasshalili; sraven tega more terdno naprejvsetje biti, Boga ne vezli rasshaliti. Pr. Kako Te popolnama grivinga obudi ? Odg t Popolnama grivinga fe tako obudi: Moj Bog! vli moji grehi me is ferza grivajo, ker fim jes fkos nje tebe, mo- jiga lubesniviga Boga, naj vikfhi ne- fkonzhno dobroto, katero is ferza lubiin, rasshalil. Jes li terdno naprejvsemem, s’ tvojoj gnadoj mojo shivlenje pobol- 1’liati, ino raji hi vfe, tudi fmert terpeti, kakor tebe, mojiga Boga, naj vikfhi do* broto, s’ enim greham vezli rasshaliti. Daj meni gnado, mojo naprejvsetje der- shati, sato te profim fkos nefkonzhano saflnshenje tvojiga boshjiga t Sina, na- fhiga Gofpoda ino Svelizharja, Jesufa Kriftufa. Pr. Kaj more tifti ftoriti, kateri hozhe po¬ polnama grivingo obuditi? Odg. Kdor hozhe popolnama grivingo obu¬ diti, more: 1. Boga sa njegovo gnado profiti. 2. t Si dobro k’ ferzu vsdti, kdo tifti je, kateriga je on rasshalil. 3. Vezh- krat grivingo obuditi. Pr. Kda je zhlovek dolshen, popolnama gri¬ vingo obuditi ? Odg. Zhlovek je dolshen, popolnama grivingo obuditi: 1. Kadar bi imel en fvet Sakra- ment prejetij pa ni v 1 ftani gnade, ino 57 I ierloshnofti nima, fe fpovedati. £. Ko- ikorkrat fe v’ fmertni nevarnofti snajde. Pr. Kda 1'he je vezk popolnama grivinga obuditi ? Odg. Prav liaflivo je, popolnama grivingo vfak den obuditi, polebno prejden fpat gremo. Pr. Kaj nam dopernefe popolnama grivinga? Odg. t Skos popolnama grivingo sadobijo vfi tifti odpufhanje vfek grehov, kateri ni¬ majo perloshnofti, pa vunder pravo vo- lo, fe fpovedati, kak hitro je mogozbe. Pr. Kaj je nepopolnama grivinga? Odg. Nepopolnama grivinga je zhresnaturna shaloft ino zhertenje greha, ali sato, ker je greh lam na febi gerd, ali sato, ker grefhnik nebefa sgubi, ino vezhno fhtra|—| lingo v 1 pekli saflushi; sraven tega more terdno naprejvsetje biti, Boga ne vezli rasshaliti. Pr. Kaj more grefhnik, kateri nepopolnama grivingo obudi, fhe vezli ftoriti? Odg. Grellmik, kateri nepopolnama grivingo obudi, more (kos saflushenjeJesulaKri- ftufa odpufhanje fvojih grehov vupati, ino Boga kakor sazh^tnika vfe pravize ino fvoje pravizhnofti lubiti sazheti. Pr. Kako fe nepopolnama grivinga obudi ? Odg. Nepopolnama grivinga (e tako obudi: Moj Bog! meni je shal is zeliga ferza, de (im tebe rasshalil. Jes zhertim ref- nizhno, ino fovrashim is ferza moje grehe sato, ker lo na febi gerdi, kakor 58 tudi sato, ker fim fkos nje nebefa sgu- bil, ino pekel saflushil; ino kakor jes grehe fovrashim ino zhertim, tako jes pravizo, ino tebe, o moj Bog! odsdaj lubim, kateri fi sazhetik vfe pravize. Jes savupam od tvoje nefkonzhne mi- lofti, 1'kos saflushenje Jesufa Kriftufa mo- jiga svelizharja odpufhanje mojih gre¬ hov, ino fi terdno naprejvsemem, s 1 tvo- joj gnadoj sa naprej ne vezli grefhiti. c. Od terdniga naprejvsetja. Pr. Kaj je terdno naprejvsetje ? Odg. Terdno naprejvsetje je refnizhna vola, fvojo shivlenje pobolfhati, ino ne vezh grefhiti. Pr. K’ zhemu more ti perpravlen biti, ka¬ teri refnizhno volo ima, fe pobolfhati ? Odg. Kdor refnizhno volo ima, fe pobol¬ fhati, more perpravlen biti: 1. Vfeh grehov, kakor tudi blishnih per- loshnolti ino nevarnofti k 1 grehu fe ogibati. 2. Vfemu nagnjenju k’ grehu fe soper- ftaviti, ino vfe k’ ohranjenju gnade potrebne pomozhi prejeti. 3. Ptujo blago nasaj dati, pohujfhanje, katero je greh ftoril, ino fhkodo, ka¬ tera fe je blishnimu na njegovi zhafti, na blagi ali na drugo vislio sgodila/ sopet popraviti. 4. V tem fovrashnikam ino rasshalnikam is ferza odpuftiti. 59 5. Vfe dolshnofti fvojiga ftana svefto fpolniti. d. Od fpovedi. Pr. Kaj je fpoved? Odg. t Spoved je sgrivano fposnanje, fkos katero fe grefhnik pred sa fpovedova- nje pravizhno poftavlenim mefhnikam fvojih ftorjenih grehov obtoshi, de bi od njega odveso sadobil. Pr. Kakfhna more fpoved biti? Odg. t Spoved more zhifta biti. Pr. Kako je fpoved zhifta? Odg. t Spoved je zhifta, kadar fe grefhnik vfeh fvojih fke ne fpovedanih grehov pred fpovednikam zhifto, pravizhno, ino bres sadershanja obtoshi, tako, kakor fe on po fkerbnim premifhlavanju vefti kriviga fposna. Pr. Ali fpoved vela, ako grefhnik is ftraha ali framoshlivofti v’ fpovedi fmerten greh samolzhi? Odg. Ako grefhnik fmerten greh is ftraha ali is framoshlivofti v 1 fpovedi samolzhi, njegova fpoved ne le nizh ne vela, am¬ pak taki grefhnik fhe en nov fmerten greh ftori, ker on Sakrament pokore nevredno prejme. Pr. Kaj more grefhnik ftoriti, kateri je v’ fpovedi.fmerten greh vddama ali is ob- dolshlive nemarno Iti samolzhal? Odg. Grefhnik, kateri je v 1 fpovedi frnerlen greh vedama, ali is obdolsklive nernar- nofti samolzhal, ni farno dolshen, tega saniolzhaniga greha fe fpovedati, ampak fe tudi obtoshiti: 1. V’ koliko fpovedih je on ti greh samolzhal. 2. More on vfe fpovedi, katere je on po samolzhanim grehu opravil, ino v’ ka¬ terih fe je on fmertnih grehov obto- shil, kakor tudi tifto fpoved popolnama ponoviti, v’ kateri je (inerten greh sa¬ molzhal, zhe fe je v’ tifti fpovedi tu¬ di drugih fmertnih grehov (povedal. 3. t Se more fpovedati, ako je on, ino kolikokrat v’ tem ftani pre Cveto refhno telo prejel, ino ako fe je to tudi ob velikonozhnim zhafi sgodilo. 4. More povedati, ali je tudi druge fvete Sakramente v 1 tem ftani prejel. Pr. Ali zhlovek ima vsrok, per fpovedi fe framovati ali bati ? Odg. Zhlovek nima vsroka, per fpovedi fe framovati ali bati: 1. Ker fe on ni framoval pred Bogam, kateri vfe vidi, grefhiti, ino ker le ni bal od njega vekomaj pogublen biti. 2. Ker je bolfhi fvoje grehe na tihem fpovedniku povedati, kakor v’ grehih nepokojno shiveti, nefrezhno vmreti, ino na foden den sa tega volo pred želim fvetam saframovan biti. 3. Ker fe fpovednik fam laftnih flabo- fti kriviga ve, ino sa tega volo s’ grellmikam vfmilenje ima. 61 4. Kčr je fpovednik pod fmertnim gre- ham, ino pod naj oftrejlhimi zhafni- mi ino vezhnimi fhtrajfingami mol- zhati dolshen. Pr. Kako fe more grefhnik v 1 fpovedi fpo- vedati ? Odg. Grefhnik fe more v 1 fpovedi: 1. Vfelej saftopno, ino kolikor je rao- gozhe, s’ pofhtenimi befedami fpo- ve dati. 2. Tako govoriti, de je le od fpoved- nika, ne pa tudi od okoliftojezkih flifhan. Pr. Ali fmo mi dolshni, tudi odpuftlivih ali majhnih grehov fe (povedati ? Odg. Mi ni fmo dolshni, odpuftlivih ali majh¬ nih grehov fe fpovedati, vunder je to prav haflivo ino dobro. Pr. Kaj more grefhnik ftoriti, prejden sazhne grehov fe fpovedovati ? Odg. Prejden grefhnik sazhne grehov fe fpovedovati, more poklekniti, fveti krisk ftoriti, ino k 1 fpovedniku rezhti: Zliafti- vreden, jes njih profim sa fveti shegen, de bi fe fvojih grehov prav ino zhifto fpovedati mogel. Pr. Kaj more ftoriti, kadar je on od fpo- vednika shegen prejel ? Odg. Kadar je on od fpovednika shegen pre¬ jel, more, ako zhaf ino okollhine per- puftijo, ozhitno fpoved ali Confiteor mo¬ liti. Tako: Jes vbogi grefhni zhlovek fe fpovem ino fposnam Bogu, vfegamo- 62 gozhnimu, Marii prezhifti divizi, vlem lubim fvetnikam, ino njim, duhovni ozha, na mefto Boga, de fim od moje sadne fpovedi, katera je bila ("tukaj le imenuje den sadne fpovedi) doftikrat ino veliko grefhil s’ millami, s 1 beleda- mi ino s 1 djanjam; pofebno pa, de fim i. t. d. Sdaj fe sazhne po sgoraj popifani vislii, ino kako fe vfak grefhnik pred Bogam kriviga fposna, fvojih grehov fpovedo- vati. Pr. Kako fe fpoved fklene ? Odg. t Spoved fe fklene s’ temi befedami: Ti ino vfi moji drugi vedni ino neved¬ ni grehi, katere fim ali fam ftoril, ali fim kriv bil, de fo nje drugi ftorili, mene is ferza grivajo, ker fim fkos nje Boga, naj vikfhi ino vfe lubesni vredno dobroto, rasshalil. Jes li tudi terdno naprejvsemem, mojo shivlenje pobol- fhati, vfeh perloshnofti k’ grehu fe var- vati, ino nikdar vezli grefhiti. Jes njih profim, zhaftivredni, sa odveso mojih grehov ino sa vredno pokoro. e. Od naloshene pokore ali sadoftiftorjenja. Pr. Kaj fe saftopi pod naloshenoj pokoroj, katera k’ Sakramentu fvete pokore flifhi ? Odg. Pod naloshenoj pokoroj, katera k 1 Sa¬ kramentu fvete pokore flifhi, fe safto- pijo tifte dela, katere fpovednik grefh- 63 niku sa (povedane grehe sa pokoro na- loshijo. Pr. Sakaj fo grefhniki dolshni, Bogu The sadofti ftoriti, ako ravno je she Kriftuf sa grehe sadofti ftoril? Odg. Grefhniki fo tudi, ako ravno je she L Kriftuf sa grehe sadofti ftoril, flie dol¬ shni, Bogu sadofti ftoriti: 1. Ker ti, kateri hozhejo Iv-iftufoviga sadoftiftorjenja deleshni poltati, k’ te¬ mu pomagati ino toliko ftoriti morejo, kolikor premorejo, de bi Bogu ftor- jeno rasshalenje popravili. '* 2. Ker Bog grel hnike, katerim je dolg greha ino vezhno lhtra]fingo odpultil, i'he tudi vezhkrat zhafno fhtrajfuje. Pr. Je naloshena pokora potreben del k’ Sa¬ ki amentu pokore? Odg. Naloshena pokora je tako potreben del . k’ Sakramentu pokore, de bi, svunaj nemogozhofti, tifto opraviti, Sakrament pokore bres nje ne bil popolnama. Pr. Katere dela fe v 1 Sakramentu pokore naloshijO ? Odg. Molitva, poft, almoshno dajati, ino dru¬ ge (pokorne dela, katere fo velikofti ino kaki hinofti grehov permerjene, fe grefh- niku sa pokoro naloshijo. Pr. Kako fe naloshena pokora more opraviti ? Odg Naloshena pokora fe more opraviti: 1. S 1 ponishnim ferzam. 2. Svefto tako, kakor je naloshena. 3. Bres odloga, kakor hitro je mogozhe. 64 Perftdvik od odpuftkov. Pr. Kaj fo odpuftki? Odg. Odpuftki fo odpuflienje zhafnih fhtraj- fing, katere bi mi po odpufhenim dolgi grehov v’ tem shivlenji, ali pa po fmerti terpeti mogli. Pr, Kaj morejo katolfhki kriftjani od od¬ puftkov verovati ? Odg. K-atolfhki kriftjani morejo od odpuft¬ kov verovati: 1. De prava zirkva od Jesufa Kriftufa oblaft ima, odpuftke deliti. 2. De nam mozhno haflivo je, te od zirkve deljene odpuftke sadobiti. Pr. Je vezh kakor ena forta odpuftkov? Odg. Odpuftki fo popolnama, ino fo tudi nepopolnama. Pr. Kaj fo popolnama odpuftki ? Odg. Popolnama odpuftki fo odpufhanje vfeh zhafnih fhtrajfing, katere je grefh- nik saflusliil. Pr. Kaj fo nepopolnama odpuftki? Odg. Nepopolnama odpuftki fo ti f ti, fkos katere ne bodo v le zhafue fhtrajfinge, ampak le en del tiftih odpufhen. Tak- - fhni lo odpuftki od fhtiridefet dni, od eniga ali vezh let. Pr. Ali naf zirkva fkos odpuftke ne odveslie od dolshnolti, sa grehe sadofti ftoriti? Odg. Zirkva naf fkos odpuftke ne odveslie ° zelo od dolshnolti, sa grehe sadofti fto- riti; ona le hozhe : 65 1. V’ naf duh pokore obuditi, ino fkerb plazhati, s’ kateroj fpokorne dela opravlamo. 2. Nafhi flabofli ino nepremoshnofti na pomozh priti, katere naf vzhafi sadershita, Bogu tako sadofti ftorili, kako bi mogli. Pr. Kaj je na dalje potrebno, odpuflke sa- dobiti ? Odg . Odpuftke sadobiti, je potrebno: 1. De fmo v’ ftani gnade boshje. 2. De naprejpifane pogodbe ispolnimo. * §. 5. Od Sakramenta pojledniga olja. Pr. Kaj je fveto poflddno olje? Odg. 4 Sveto pofledno olje je Sakrament, v’ katerim bolnik fkos masanje s’ fvetim oljarn ino fkos naprejpifano molitvo mefhnika gnado boshjo k’ osdravlenju dufhe ino vezhkrat tudi telefa- sadobi. Pr. Sakaj fe ti Sakrament imenuje pofled¬ no olje? Odg, Ti Sakrament fe pofledno olje ime¬ nuje, ker fe med vfemi fvetimi masa- njami, katere je Gofpod, nafh svelizhar, fvoji zirkvi sapovedal, naj na sadnjedeli. Pr. Kaj nam dopernefe fveto pofledno olje? Odg. e Sveto pofledno olje nam dopernefe: 1. Pomnoshenje pofvezhujozhe gnade. 2. Odpufhanje malih ino tiftih velikih grehov, katerih fe bolnik is neob- dolshlive posablivofti ali is nepre¬ moshnofti ni fpovedal. E 66 3. Odrefherije od hudih naftopkov gre¬ hov ino od njih oftankov. 4. Mozh nadlesovanju ino fkufhnjavam hudizha fe foperftaviti. 5. Poraozh proti preveliki bridkofli blishne fmerti ino prihodne fodbe. (j. Tudi vezhkrat telefno sdravje, kadar je k’ dufhnimu svelizhanju. p r . Kako fe ima bolnik k’ poflednimu olju perpraviti ? Odg. Bolnik fe ima k’ poflednimu olju per¬ praviti s’ shivoj veroj, ino s’ terdnim savupanjam na Boga ; s’ popolnim isro- zhenjam v’ boshjo volo; pred vfem pa fe im& fkos fveto fpoved v’ ftan gnade poftaviti, ali, zhe fe fpovedati ne more, pravo grivingo zlires fvoje grehe obuditi. Pr. Je pofledno olje k’svelizhanju potrebno? Odg. Poflddno olje k’ svelizhanju ni zelo potrebno, vunder bolnik naj ne samudi, tifto prejeti, ino fizer savolo veliko gnad, katere fkos tifto sadobi. g, 6. Od Sakramenta mejhnikov shegnovanjn. Pr. Kaj je Sakrament. shegnovanja fploh? Odg. Sakrament shegnovanja fploh je Sakra¬ ment, fkos katdriga tiftim, kateri fe k’ flushbi zirkve podajo, duhovna oblaftino pofebna gnada dodeljena bode, nekatere zirkvene opravila k’ zhafti boshji ino k’ svelizhanju dufh pravino fveto opraviti. Pr. Kaj je Sakrament mefhnikoviga shegno¬ vanja pofehej? 67 Odg. Sakrament mefhnikoviga shegnovanja pofebej je Sakrament, 1'kos kateriga tem, kateri sa mefhnike shegnani bodo, oblaft tako dobro v’pravo telo Jesufa Kriftufa, kakor tudi v’ duhovno telo, katero fo verni, dodeljena bode. Pr. V’ zhemu obftoji oblaft mefhnikoviga shegnovanja ? Odg. Oblaft mefhnikoviga shegnovanja ob¬ ftoji v’ temu: 1. De mefhniki kruh ino vino v’ pravo telo ino v’ pravo kri nafhiga Gofpoda Jesufa- Kriftufa fpremeniti, ino tiflo * nebefbkimu Odletu ofrati samorejo, 2 De vernim grehe odpuftiti ali sader- shati samorejo. $. 7. Od Sakrament a fvetiga sakona. Pr. Kaj je Sakrament sakona? Odg. Sakrament sakona je nelozhliva savesa, 1’kos katero fe dvd nesakonfki kerfhan- fki perfhoni, mosh ino shena, po na¬ vadni fhegi sarozhita, k’ zhemu njima Bog fkos ti Sakrament gnado da, de v’ fvojim sakonfkim ftaui noter do fmerti bogabojezha oftaneta, ino fvoje otroke po kerfhanfkim Sledita. Pr. Kako imenuje apoftolPavl ti Sakrament? Odg. A.poftol Pavl imenuje ti Sakrament ve¬ lik Sakrament v’ Kriftufi ino v’ zirkvi; ker duhovno edinolt Kriftufa s’ fvojoj zirkvoj pomeni. Pr, K’ zh6mu je sakonfki lian poftavlen? I' ? 68 Odg. Sakonfki ftan je poftavlen: 1. De bi fe zhlovefhki rod pomnosliil. 2. De bi sakonfki en drugimu na po- mozh bili. 3. Sa branilo soper nezhifto poshelenje mefa. Pr. Je sakonfki ftan potreben? Odg. Sakon je fplob sa rasfhiranje zhlovefh- kiga roda potreben, ne pa sa vfakiga zhlovčka pofebej; sakaj nesakonfki ftan je sa ene perfhone bol popolnama. Pr. Kaj nam dopernefe Sakrament sakona? Odg. Sakrament sakona pomnosbi pofvezhu- jozbo gnado, ino da to pofebno gnado: 1. De sakonfki brumno noter do fmerti vkupej shivijo. 2. De fvoje otroke v’boshjimu flrahujredijo. Pr. Kaj hozhe zirkva od perfhon, katere v’ sakon (topijo? Odg. Zirkva hozbe od perfhon, katere x* sakon ftopijo: 1. De med njimi nobeniga sadersbka ni. 2. De sa tčga volo v’ sakon ftopijo, sa zhefar volo je poftavlen. 3. De fe v’ boshjimu ftrahu s’ zhifto veftjo v’ ti ftan podajo, ino sa tega volo poprej k’ fveti fpovedi ino k’ obhajilu grejo. Pr. Kaj morejo tifti ftoriti, kateri v’ sakon ftopijo? Odg. Tifti, kateri v’ sakon ftopijo, morejo tri¬ krat oklizani biti, fi sakonfko sveftoft vprizho dvuj prizh pred fvojim farmefh- tram oblubiti, ino fe porozhiti puftiti. 1 ' " -v \ 69 Pr. Katere fo dolshnofti sakonfkih med feboj? Odg, Dolshnofti sakonfkih med feboj fo te: 1. De mirno ino kerfhanfko med feboj shivijo. 2. De mosh fvojosbeno kakor fvojo laftno telo lubi, redi ino varuje ; sbena pa mo- shu v’ pravizhnih rezheh pokorna je. 3. De eden drugiga v’ teshavah ne sapu- fti, ampak oba svefto noter do fmerti vkupej oftaneta. Pr v Katere fo dolshnofti sakonfkih proti fvojim otroka m ? Odg. Dolshnofti sakonfkih proti fvojim otro- * kam fo, de oni tifte kerfhanfko redijo, ‘ino sa njih zhafno dobro ino vezhno svelizhanje fkerbijo. , , . . Peta poftava. Od kerfhanfke pravize. Pr. K a j je kerfhanfka praviza? Odg. Kerfhanfka praviza je: de fe hudiga varujemo, ino dobro ftorimo. P er vi del kerfhanfke pravize. Varuj fe hudiga. Pr, Katdri je pervi del kerfhanfke pravize? Odg. Pervi del kerfhanfke pravize je: Varuj fe hudiga. Pr. Kaj je hudo ali slo? Odg. Pravo ino edino hudo ali slo je greh. Pr. Kaj je greh fploh ? 70 Odg. Gr6h fploh je radovolno prelomlenje boshje sapovedi. Pr. Kolikoleri je greli? Odg , Greh je dvoj: 1. Poerban grdh, ino 2. ftorjen greh. Pr. Kaj je poerban greh? Odg . Počrban greh je tifti, kateriga je Adam v’ paradishi storil, ino mi v’ Adami, ino kateriga fmo od njega počrbali. Pr. Kaj je ftorjen greh? Odg. .Storjen greh je prelomlenje boshje po- ftave, katero grefbnikfam rad ftori. Pr. Kako fe ftori ftorjen ali laften greh? Odg, .Storjen ali laften greh fe ftori s’mifla- mi, s’ befedami, ino s’ djanjam, ali s’ sa- mudenjam tiftiga, kar je dolshnoft ftoriti. Pr. Kakfhen raslozhik je med 1 torjenimi grehi ? Odg. Raslozhik med ftorjenimi grehi je ti: nekateri fo veliki ali fmertni, drugi pa fo mali ali odpuftlivi grehi. Pr. Kaj je fmerten greh ? Odg, .Smerten grdh je veliko prelomlenje boshje sapovedi. Pr. Kaj fmerten greh fhkodi? Odg. t Skos fmerten greh dufha sgubi du¬ hovno shivlenje, to je, pofvezhujozho gnado boshjo; zhlovek poftane fovrash- nik boshji, ino vezhne fmerti dolshen. Pr, Kaj fo odpuftlivi grehi? Odg. Odpuftlivi grehi fo male prelomlenja , boshje sapovedi. pr, Katere fo rasne forte ftorjenih grehov? 7X Odg. Rasne forte ftorjenih grehov fo te: 1. t Sedem naglavnih ali poglavitnih grehov. 2. ,Sheft grehov soper fvetiga Duha. 3. ,Shtirje v' nebo vpijozhi grehi. 4. Devet ptujih grehov. Pr. Kateri fo fedmčri naglavni grehi? Odg. Nafledni fo fedmeri naglavni grehi: 1. Napuh ali prevsetnoft. 2. Lakomnoft. 3. Nezhiftoft. 4. Nevdfhlivoft. 5. Po- sbrefhnoft ali shertje ino pijanoft. 6, c Serd ali jesa. 7. Lenoba ali vtraglivoft. Pr. Kateri fo fhefteri grehi soper fvetiga Duha ? Odg. ,Shefteri grehi soper fvetiga Duha fo: 1. Prevsetno na bosbjo miloft grefhiti. 2. Na boshji rmlofti obvupati. 3. ( Sposnani kerfhanfki refnizi fe soper- flavili. 4. c Svojirau blisbnimusavolognade boshje nevofhliv biti. 5. Proti svelizhanfkim opominam oterp- no ferze imeti. 6. V’ nepokori do konza oflati. Ti grdhi bodo teshko ali zelo ne, ne v’ tem, ne v’ unim shivlenji odpufheni. Pr. Kateri fo fhtirje v’ nebo vpijozhi grehi? Odg. ,Shtirje v’ nebo vpijozhi grehi fo: 1 Radovx>len poboj. 2. Mutaft ali fodo- .. mitarfki greh. 3. Satiranje vbogih, vdov ino firot. 4. Kadar kdo delavzam ino najemnikam saflusheno plazhilo sa- derslu ali odterga. Pr. Kateri fo deveteri ptuji grehi? 72 Odg. Deveteri ptuji grdhi fo: 1. K’ grdhu Ivitovati. 2. Drugim grefhiti velevati, 3, V’ drugih grehe pervoliti. 4. Druge k’ grehu napelati. 5. Drugih grehe hvaliti. 6. K’ grehu molzhati. 7. Grehe pregle¬ dati, 8. Tiftih fe deleshen ftoriti. p. Tifte sagovarjati. Drugi del kerfhanfke pr avize. .Stori dobro. Pr. Kaj je dobro? Odg. Dobro je to, kaj je po boshji sapovedi. Pr. Kaj je po boshji sapovedi ? Odg. Po boshji sapovedi fo zhednofti ino dobre dela. Pr. Ali je vezh fort zhednofti, katdre krift- jan v’ djanji fkasovati more? Odg. Zhednofti, katere kriftjan v’ djanji fka¬ sovati more, je vezh fort; fo boshje zhed¬ nofti ino djanfke zhednofti. Pr. Kaj fo boshje zhednofti? Odg. Boshje zhednofti fo tifte, katere Boga sa naj blishnifhi konez ali zil imajo. Pr. Katere fo boshje zhednofti? Odg. Tri boshje zhednofti fo: vera, vupanje ino lubesen. Pr. Je zhlovek dolshen, tri boshje zhednofti obuditi? Odg. Zhlovek je dolshen, tri boshje zhed¬ nofti obuditi, Pr. Kda je zhlovek pofebno dolshen, tri boshje zhednofti obudili? 73 Odg. Zhlovek je pod finertnim greham dol- shen, tri boshje zhednofti obuditi: 1. Kakor hitro k’ pameti pride. 2. Vezh- krat v’ fvojirnu shivlenju, 3. Ob zhafi fiine fkufhnjave soper te zhednofti- 4. V’ nevarnofti shivlenja ino na fmertni pofteli. Pr. Kako fe vera obudi ? Odg. Vera fe tako obudi: Jes verjem na tebe, pravi trojnoedini Bog, Ozha, 4 Sin ino fveti Duh. —Jes verjem ino fposnam vfe, kar fi ti ras- odel, kar je Jesuf Kriftuf vuzhil, kar foapoftoli pridigali, ino kar nam fveta, rimfka, katolfhka zirkva verovati na- prejpoftavi. Vfe to jes verjem sato, ker fi ti, o Bog! vezhna ino nefkonzh- na refniza ino modroft, katera ne more ne golufati, ne golufana biti. O Bog! poterdi mojo vero. Pr. Kako fe vupanje obudi? Odg . Vupanje fe tako obudi: Jes vupam na tvojo nefkonzhno dobroto ino miloft, o Bog! de meni fkos ne¬ fkonzhno saflushenje tvojiga edino- rojeniga { Sina, Jesufa Kriftufa. v’ tern shivlenji fposnanje, pravo grivingo ino odpufhenje mojih grehov, po fmerti f >a vezhno svelizhanje dal ino dode- il bofh, tebe od oblizhja do oblizhja gledati ino lubiti, ino bres konza vshi- vati. Jes vupam tudi od tebe potrebne pomozhi, vfe to dofdzbi. Jes vupam 74 oil tebe sato, ker fi ti to obl ubil, kteri fi ti vfegamogozhen, sveft, bres konza dobrolliv ino miloftliv. O Bog! po- terdi mojo v upanje. Pr. Kako fe lubesen obudi? Odg. Lubesen fe tako obudi: O moj Bog! jes tebe lubim is zeliga mojiga ferza zhres vfe, ker fi ti naj vikfbi dobrota, bres konza popolna- ma, ino vfe lubesni vreden ; tudi sato jes tebe lubim, ker fi ti proti meni ino vfem ftvarem nefkonzhno dobrot- liv. —Meni je is ferza shal, de fim grefhil, de fim tebe, mojiga vfegamo- gozhniga Gofpoda, mojiga naj bolfhiga Ozheta, rasshalil. Jes fi terdno naprej- vsemem, vse grehe ino vfe hude' per- loshnofti opuftiti, ino nikoli vezh soper tvojo fveto volo kaj ftoriti. Daj meni gnado to mojo naprejvselje ispolniti. Pr. Kaj fo djanjfke zhednofti ? Odg , Djanjfke zhednofti fo tifte, fkos katere fe sadershanje kriftjana tako ravna, de je Bogu dopadlivo. Pr. Katere fo djanjfke poglavitne zhednofti 1 Odg. Djanfke poglavitne zhednofti fo te fhtiri: Modroft. 2. Mernoft. 3. Pravizhnoft. 4. Mozhnoit. v Pr. Katere zhednofti fo poglavitnim greham protipoftavlene? Odg. Ponishnoft je napuhu prolipoftavlena. Dareshlivoft lakomnofti. Zhiftoft nezliiftolti. 75 Lubesen nevofhlivofti. Mernoft poshrefhnofti. Poterpeshlivoft jesi. Gorezboft k’ dobrima lenobi. Pr. Kaj fhe vezh k* kerfhanfki pravizi flifhi? Odg . K’ kerfhanfki pravizi flifbijo fhe dolsh¬ nofti, katere je Jesuf Kriftuf pofebno sapovedal. Pr, Kat&refo dolshnofti, katdre je Jesuf Kri¬ ftuf pofebno sapovedal? Odg. Dolshnofti, katere je Jesuf Kriftuf po¬ febno sapovedal, fo te: 1. Najpoprej boshjo kraleftvo ino nje¬ govo gnado if k ati. 2. 4 Sam febe satajiti. 3. ,Svoj krish nofiti. 4. Sa Kriftufam hoditi. 5. Krotek ino pohleven biti. 6- t Sovrashnike lubiti, dobro ftoriti tem, kateri naf fovrashijo, moliti sa tifte, kateri naf shalijo ino preganjajo. Pr. Kaj fhe vezh flifhi k’ kerfhanfki pravizi ? Odg. K’ kerfhanfki pravizi flifhi tudi liftih ofem imenitnih zhednofti, katere je Go- fpod Kriftuf na gori vuzhil, ino savolo katerih je on zhloveka svelizhaniga ime¬ noval, ino fo te: 1. Svelizbani fo vbogi v’ Duhu, sakaj njih je nebefhko kraljeftvo. 2. Svelizhani fo krotki, sakaj oni bodo semlo pofedli. 3. Svelizhani fo shaloftni, sakaj oni bo¬ do potrofhtani. 76 4. Svelizbani fo, kateri fo lazhni irio shejni pravize, saka j oni bodo nafiteni. 5. Svelizhani fo miloftivi, sakaj oni bo¬ do mi oft dofdgli. 6. Svelizbani fo, kateri fo zhiftiga ferza, sakaj oni bodo Boga gledali. 7. Svelizbani fo mirni, sakaj oni bodo otrozi boshji imenovani, 8. Svelizhani fo, kateri sa pravize volo preganjanje terpijo, sakaj njih je ne- befhko kraljeftvo. Pr. Katere fo dobre dela kriftjana? Odg. Dobre dela kriftjana fo djanja, katere fo Bogu dopadlive, ino sa kriftjana, ka¬ teri nje ftori, saflushijozhe. Pr. Katere fo naj imenitnejfhe dobre dela? Odg. Naj imenitnejfhe dobre d^la fo: Mo¬ liti, poftiti fe, almoshno dajati. Pr. Katere fo telefne dela milofti? Odg. Telefne dtSla milofti fo nafledne fed- mere: 1, Lazhne nafititi. 2. Sbejne napojiti. 3. Popotnike prejemati. 4. Nage ob- lezbi. 5. Bolnike obifkati. 6. Jetnike refbiti. 7. Mertve pokopati. Pr. Katere fo duhovne dela milolti? Odg. Duhovne dela milofti fo te fedmere: 1. Grefhuike fvariti. 2. Nevedne pod- vuzhiti. 3. Dvojijozhim prav fveto- vati. 4. Shaloftne potrofhtati. 5. Kri- vizo volno terpčti. 6. Tdm; kateri naf 77 rasshalijo, is ferza odpuftiti. 7. Sa shive ino mertve Boga profiti. Pr. Katferi fo evangeljfki fveti? Odg. Evangeljfki fveti fo: 1. Radovolno vboshtvo, 2. Vezhna zhi- ftoft. 3. Popolnama pokorfhina pod duhovnim poglavarjam, P e r ft a v i k. Od fhtirih poflednih rezhi. Pr. Katdre fo Eh tiri pofledne rezhi? Odg. ,Shtiri pefledne'rezhi fo: fmert, fodba, pekel ino nebefa. Pr r Kaj je fmert? Odg. 4 Smert je lozhenje dufhe od trupla Pr. Ali more vfak zhlovek vmrdti? Odg. Vfak zhlovek more vmrdti. Pr. Od zhefa pride, de vfak zhlovek vmre- ti more? Odg. De vfak zhlovek vmreti more, pride od grdha, kateriga je Adam v’ paradi- shi ftoril. Ako bi Adam ne bil grefhil, bi bili mi tudi na telefi nevmerjozhi oftali. t Smert je fbtrajfinga greha. Pr. Kaj je od fodbe vdditi? Odg. Od fodbe je vdditi, de bo Jesuf dufho vfakiga zhloveka hitro po fmerti pofe- bej, na konez fvela pak vfe ljudi vkup s’ dufho ino telčfam fodil. 78 Pr, Kam bo duffaa v’ pofebni fodbi obfo- jena ? Odg. Dufha bo v’ pofebni fodbi ali v’ vize, ali v’ pekel obfojena, ali v’ nebela vseta. Pr. Kaj fo vize ? Odg. Vize fo kraj, kjer dufhe zhafne fhtraj- finge sa grehe terpijo, katerih fe v’ shi- vlenji nifo fpokorile. Pr. Katere dufhe pridejo v’ vize? Odg. Tiftih dufhe pridejo v’ vize, kateri, zhe glih fo v’ gnadi bosbji vmerli, vun- der sa volo njih v’ shivlenji ftorjenih grehov boshji pravizi nifo sadofti ftorili. Pr. Kaj je pekel? Odg. Pekel je kraj, kjer bodo pogubleni vezhno martrani. Pr. Kdo pride v’ pekel? Odg. Tifti pride v’ pekel, kateri v’ fmertuiih grehi vmerje. Pr. Kaj fo nebefa? Odg. Nebefa fo naj frezhnefhi prebivalifhe fvetnikov, kjer fe Bog fvojim sveftim flushebnikam od oblizhja do oblizhja kashe, ino febe famiga njim sa njih preveliko plazhilo da. Pr. Kdo pride v’ nebefa? Odg. Tifti pride v’ nebefa, kateri je v’ gna¬ di bosbji vmerl, ino tifti, kateri je ftor- jerie grehe ali v’ teni ali v’ drugim shi- vlenju fpokoril. 79 §• 1 * (Pervi tj eden.) V’ zliemu vera fploh obftoji. Konez ino halek rasodete vere. Pr. V’ zhemu obftoji vdra fploh? Odg. .Vera fploh obftoji v* snanju, kakor tudi v’ vishi, Boga zhaftiti ino moliti. Pr. Kaj je konez rasodete vere? Odg. Konez rasodete vere je zhaft boslija. Pr. Kateri hafek imajo ljudje od rasoddte vere? Odg. Hafek, kateriga ljudje od rasodete vere imajo, je njih vezhna ino zhafna frezha. Pr. Kaj vd vfak kriftjan od hafka rasodete vere? Odg. Vfak kriftjan vd , de pravovdrni fkos rasodeto vero vezhno svelizbanje do- feshejo, ino de ona pofebno k’ temu flushi. Pr. Kaj ne ve vfakiod hafka rasodete vere? Odg. Vl aki ne ve, kako vera tudi nafho zhafno frezbo povsdigne. Pr. Kateri navuk rasodete vere naf s’ na- fhim ftanom sadovolne ftori? Odg. Savupanja poln navuk od previdnolfi, s’ kateroj Bog fvdt, ino vfe sgodbe na 80 fveti visha, naf s’ nafhira ftanom. naj je, kakfhen je, sadovolne ftori. Pr. Ali boshje sapovedi bafnejo zhlovefhki fofefhini? Odg • Boshje sapovedi zhlovefhki fofefhini hafnejo, ker nje zhafno frezho povifhajo. Pr. S’ zhem fe fploh frezha zhlovefhke fo- fefhine povifha ? Odg. 4 Sploh fe frezha zhlovefhke fofefhine povifha fkos pokorfhino. Pr. Komu fhlerta boshja sapoved sapove pokornim biti? Odg. 4 Shterta boshja sapoved sapove ne le otrokam proti fvojim ftarfham, ampak tudi podloshnim proti fvojim oblaftni- kam, pokornim biti, Pr. Ji’ zhemu fo oblaftniki poftavleni? Odg. Oblaftniki fo poftavleni, sa frezho zhlo- vefhkih tovarfhtev fkerbeti ino jo var- vati; tega pa ne mdrejo ftoriti, ako podloshni nifo pokorni. Pr. Kako boshje sapovedi frezho vfakiga zhlovdka pofebej povifhajo? Odg. Boshje sapovedi frezho vfakiga zhlove- ka pofebej povifhajo, ker nam vfe tifto v’ varnofti ohranijo, kar k’ zhafni fre- zhi ali flifhi, ali fe k’ njej fhteje. Pr. Kako peta sapoved nafho frezho ob- varje ? Odg. Peta sapoved obvarje nafho shivlenje, ker prepove vbijati. 81 Pr. Kako fhefta sapoved frezho vfakiga zhlo- veka obvarje ? Odg. c Shefta sapoved obvarje sakonfke pred nesveftoboj, obdershi vfakiga zhloveka per sdravju, kakor tudi dufho ino telo per mozhi, katero nezhifte djanja ofla- bijo. Pr. Kaj nam obvarje fedma ino ofma sa¬ poved? ■ Odg. t Sedma sapoved nam obvarje nafho pr,emoshenje, ofma nafho zhaft; ker fed¬ ma krafti, ofma pa krivo prizho soper fvojiga blishniga' govoriti« prepovd. Pr, Kaj zhlovdku hafne deveta ino defeta sapoved?’ Odg. Devdta ino defeta sapoved vftavla na- fhe shelje, katere fo sazhetek mnogih nefrezh. Odkod MaHS&a snarnje rasodčte včre sa- dobi. Kratek sapepadik katehisnia- •PrtrJ^dkod sadobi zhlovek vdzhiddl naj- fprej snanje rasodete v6re? Pdg. Snanje rasodete vere zhlovek najprej is katehisma sadobi. pr. Kaj naf katehisem vuzhi 1 Odg. Katehisem naf vuzhi: 1. To, kar katolfhki kriftjan verovali, 2. To, kar ftoriti more, do bo svelizhan. F 82 Fr Kako imenujemo to, kar katolfhki krift- jan vervati more ? Odg. Kar katolfhki kriftjan vervati more, imenujemo verne navuke. Pr. Kaj fo verni navuki? Odg. Verni navuki fo navuki, katere sa re f - nizo dershati moremo, zhe hozhemo svelizhani bitk Pr. Kako imenujemo navuke od tega, kar zhlovek ftoriti more, de bo svelizhani Odg. Navuke od tega, kar zhlovek ftoriti more, de bo svelizhan, imenujemo djanj- fke navuke. Pr. Kaj sapopadejo djanjfki navuki? • Odg. Djanjfki navuki sapopadejo poftave sa nafhe djanja, katerih ne le vediti, am¬ pak nje tudi ftoriti moremo. 1. P črni navuki. Pr. Kde fo naj imenitnejfhi verni navuki vkup ? Odg. Naj imenitnejfhi verni navuki fo vkup v’ apoftolfki veri. Pr. Kd6 v’ kateliismi, rasvun apoftolike ve¬ re, fhe vezli vernih navukov najdemo? Odg. Tudi v’ drugih poitavah katehisma fhe vezli varnih navukov najdemo. Pr. Pod katerimi rasdelki naj imenitnejfhi verni navuki sapopadeni biti snajo? Odg. Naj imenitnejfhi verni navuki snajo pod prihodnimi rasdelki sapopadeni biti: 83 1. Boshje bitje, njegove laftnofti, ino tifte dolshnofti, katere nam neke boshje laftnofti naloshijo. 2. Poglaviten navuk rasodete vdre od treh boshjih perfhon. 3. Od Kriftufa isrozhene pomozbi sa nafho svelizhanje. a. Boshjo bitje; njegove laftnofti; dolshnofti, ka¬ tere nam boshje laftnofti naloshijo. Pr. Kaj more kriftjan od Boga vediti ? Odg. Kriitjan more vediti, de je en Bog, de je fam od febe naj popolnomejfko bitje. Pr. Kaj fino dolshni, ker je Bog naj popol- nomejfho bitje? Odg. Ker je Bog naj popolnomejfho bitje, . fmo dolshni, njega zhaftiti ino ljubiti. Pr. Kaj fhe vezh kriftjan od Boga vediti more ? Odg. Kriftjan tudi vediti more, de je Bog ftvarnik, obdershavz ino vishar vfeh rezili. Pr. Kakfhen je Bog proti nam? Odg. Bog je proti nam vfigadobrotliv: do¬ bro plazhuje, ino je proti sgrivanim grefhnikam vfmilen. Pr. Kaj zhlovek ftoriti more, kdr je en Bog, ino ker je proti nam vlegadobrotliv ? Odg. Ni sadofti, de zhlovek Boga le fposna, njega zhres vfe ljubi, ino njegovi volji pokoren je; on fe ga tudi bati, ino po¬ koro ftoriti more, zhe je grefhil. Pr. Šakaj more zhlovek fe Boga fhe dalje bati? F g- 84 Odg. Zhlovek fe Boga fhe dalje bati more, ker je Bog vfegavedejozh, sato vfe vej ker kakor naj fvetejfhi hudo fovrashi, ino kakor naj pravizhnejfhi pofhtrajfa. (Drugi tj eden.) b . Poglaviten navuk od treh boshjih perfhdn. Pr. Kaj naf boshja rasodeta^ ve'ra vuzhi od Boga? Odg Boshja rasodeta vera naf vuzlii, de fo tri boshje perfhone ene nature ino eni- ga bitja, Ozha, t Sin ino fveti Duh. Pr. Kaj naf boshja rasodeta vera vuzhi' od Boga Ozheta pofčbej ? Odg. Boshja rasodeta vera naf vuzhi pofe- bej, de je Bog Ozha vfe ftvaril. Pr. Kaj naf boshja rasodeta vera vuzhj od druge boshje. perfhone ? Odg. Boshja rasodeta Vera naf vuzhi, de je druga boshja perfhona zhlovek poftala. Pr. Sakaj je druga boshja perfhona zhlovek poftala ? Odg. Druga boshja perfhona je zhlovek po¬ ftala, de bi sa nafhe grehe sadofti fto- rila, naf fkos fvojo terplenje ino fmert s’ nebefhkim ozhetam fpravila, ino od vezhniga pogublenja odrefhila. Pr. Kaj naf je druga boshia perfhona vuzhila? Odg, Druga boshja perfhona naf je zhednofti vuzhila, ino sglede sa pofledovanje dala. Pr. Kaj naf rasodeta vera vuzhi od fvetiga Duha ? 85 Odg. Rasodeta vera naf vuzhi, de naf Rog fyeti Dub v 1 fvetimu kerftu,• ioo fkos vreden vsili tek drugih fvetih Sakrameu- tov pofveti, ali pofvezhenje v’ naf po- nmoslii. c. Od Rriftufa. isrozlirne pomozliisa nalho isve- i Hzhanje. Pr. Kaj je Jesuf k’ nafhimu isvelizhanju isrozhil ? Odg. Kriftuf je dershanje boshjih sapovedi, molitvo ino fvete Sakramente sa porno- zhi k’ nafhimu svelizhanju isrozhil. pr. Kaj naf je Kriftuf vuzhil? Odg. Kriftuf naf je kerf kan f ko pravizo vuzhil. Pr. Kako naf je Kriftuf kerfkanlko pravizo vuzhil ? ' Odg. Kriftuf naf je kerfhanfko pravizo vu¬ zhil, de je naf od hudiga odvrazhal, ino k 1 dobrimu ali k’ zhednofti budil. Pr. Kaj je Kriftuf vftanovil? Odg. Kriftuf je zirkvo, vidno sbiralifhe fvo- jih vernih, vftanovil. Pr. Kdo more vud zirkve Kriftufove biti ? Odg Vli tifti morejo vudi zirkve Kriftufove biti, kateri hozhejo svelizhani biti. Pr. Koga nam je Kriftuf poflal? Odg. Kriftuf je fvetiga Duha poflal, kateri naf vfo refnizo vuzhi. Pr. Kaj je Kriftuf obljubil? Odg Kriftuf je obljubil per fvojih citati, noter do konza fveta.. 86 Pr. Kaj je zirkva? Odg Zirkva je (tel)er ino terdnoft refnize. Pr. Kakfhuo oblaft ima zirkva? Odg. Zirkva ima oblaft, v’ prepirih zhres verne ino djanjfke navuke foditi. Pr. Koga ima zirkva sa poglavarja? Odg. Zirkva ima Jesufa Kriltufa sa nevid- niga, ino rimfkiga Papesha sa vidniga poglavarja. d. Od ftana zhlovekov. Pr. Kako fta perva zhloveka ftvarjena bila? Odg. Perva zhloveka fta od Boga pravizhna ino po njegovi podobi ftvarjena bila? Pr. Po zhem fta fe perva zhloveka poliuj- f hala ? Odg. Perva zhloveka fta fe po radovolnim prelomlenji boshjje sa pocedi pohujfhala. Pr. Kako fta fe perva zhloveka pohujfhala? Odg. Perva zhloveka fta fe od dobriga od- vernila, ino k’ hudimu nagnjena poftala. Pr. Kakfhno Ihkodo nam je greh pervih zhlovekov prinefel ? Odg. Greh pervih zhlovekov nam je sgubo svelizhanfke gnade ino nagnjenje k 7 hu¬ dimu prinefel. Pr■ Kako fe zhloveki v’ ogledi na Boga na fvet narodijo 1 Odg. Zhloveki fe v’ ogledi na Boga kak otrozi jese na fvet narodijo. Pr. Kaj mi fkos kerft poftanemo? 87 Odg. Mi fkos kerft poftanemo otrozi ; ino prijateli bosh i, vudi zirkve Jesula lvri- ftufa. Pr. Od zhefa bomo fkos kerft ozhifheni? Odg. ^Skos kerft bomo od poerbaniga greha ozhifheni. Pr. Od zhefa bomo fkos Sakrament pokore refheni? Odg. k Skos Sakrament pokpre bomo od vezh- nih fhtrajfing, ino od dolga tiftih fmert- nih grehov refheni, katere fmo po ker- ftu ftorili. Pr. Ali fmo dolshni, zhe fo nam grehi od- pulheni, fhe zhafne fhtrajfinge terpeti? Odg. Mi fmo dolshni, zhe fo nam grehi od- pUlbeni, zhafne fhtra,finge terpeti. /-'..Katere fo fhtrajfinge poerbaniga greha? Odg, ^Shtrajfinge poerbaniga greha fo mno¬ gotere nadloge ino flabolti telefa? ino dufhe, pofebno pa fmert. Pr. -Kaj je fmert ? Odg. t Smerf je lozhenje dufhe od trupla? Pr. Kaj je dufha zhloveka? Odg. Dulha zhloveka je zbifti duh, tifto bitje, katero v’ naf m j Cii ino hozhe. Pr, Kako dolgo bo dufha shivela? Odg. Dufha zhloveka je nevmerjozha ; bo smiram ino vezhno shivela. Pr. Kaj fe bo s 1 dufhoj zhloveka po fmerti sgodilo ? Odg. Dufha zhloveka bo po tern, kar je zhlovek dobriga ali hudiga ftoril, po / fmerti salo poplazhana ali pofhtra ( iana. 88 Pr. Kaj fe bo enkrat s’ ielefami mertvih sgodilo ? Odg. Telefa mertvih bodo na konzu fveta od mertvih vftale; vfako telo bo s’ fvo- joj dufhoj fklenjeno. Pr. Kaj fe bo po vltajenju mertvih sgodilo? Odg. Ljudje bodo po vftajenju od JesufaKri- ftuia fojeni, ino njih trupla vezhniga raja v’ nebefih, ali vezhniga terplenja v 1 peklu deleshne. (Tretji tjeden.) 2. Djanjfki navuki. Pr. Kako naf vuzhijo kerfhanfki djanjfki navuki djanja ravnati? Odg. Kerfhanfki djanjfki navuki naf vuzhijo djanja tako ravnati, de fo Bogu dopad- *live. a. Od dolshnofti. Pr. Kaj fo dolshnofti? Odg. Dolshnofti fo djanja,- katere fmo fto- riti dolshni. Pr. Kde je (plofhen navuk od nafhih dol^Ii- noft sapopaden? Odg, t Splol'hen navuh od nafhih dolshnoft je v’ detet sapovedih boshjih sapopaden. Pr. Kde fhe fe nekatere pofebne dolshnofti v’ Katehismi najdejo? Odg. Nekatere pofebne dolshnofti fe najdejo tudi v’ poftavah od kerfhanfkiga vupa- nja, od fvetih Sakramentov, ino polebno 89 v’ poftavi od kerfhanfke pr a viz e, ino bodo v’ teli poftavah katehisma raslo- shene.' Pr. Kako mnogotere dolshnofti raspoftaviti ino rasdeliti snamo? Odg. Mnogotere dolshnofti na to visho ras¬ poftaviti ino rasdeliti snamo: mnogotere dolshnofti fo, namrezh proti Bogu, proti tari tebi, proti blishnimu. /'7\'Xdo je dolshnofti proti Bogu, proti fam febi ino proti blishnimu ispolniti dol- shen? Odg. Vfaki zhlovek je.te dolshnofti ispolniti dolshen; nikdo bi ne fmel v’ njih ne¬ veden biti. b. Poglavitna poftava kerfhanfkiga djanjfkiga navuka. Pr. Katera je poglavitna poftava kerfhan¬ fkiga djan]lkiga navuka? Odg. Poglavitna poftava kerfhanfkiga djanj¬ fkiga navuka je : t Stori is ljubdsni proti Bogu vfe, kar je njegovim popolno l tim, ino v 1 teh vftanovlenim dolslmoftim, ino kar je njegovi rasodeti veri permerjenoj ftori, kar navuk Jesufa Knftufa sapove, kar tvoje laftno, pa pravo dobro, ino frezho tvojih blishnih povifha. Opufti, kar je temu naproti. Ljubi blishnigaka¬ kor lam febe; bodi zhednoften. c. Raj zhcdnoft je. Pr. Od kakflme zhednofti v 1 navuki boshje vere govorimo ? 90 Odg. V’ navuki boshje vdre farno od ker- fhanfke zhednofti govorimo. Pr. Kako nafh katehisem kerfhanfko zhcd- 11 of't popifhe? Odg. Kerfhanfko zhednoft nafh katehisem tako popifhe : kerfhanfka zhednoft fploh je dar, kateriga Bog s’ pofvezhujozhoj gnadoj v’ dufho vlije. Pr. Sakaj bo kerfhanfka zhednoft od Boga v 1 zhloveka vlita ? Odg. Kerfhanfka zhednoft bo od Boga v’ zhloveka vlita, de bo volja zhlovefhka takih dol samoshna ino obudna, katere fo poftavam Jesultf Kriftufa pernierieiie, ino vezhniga I&Mvlfn^iS^dhe. Pr. Je li vezh kakor*zhednoft? Odg. Prav ino fploh go voi iti* ja, le e n at zhed¬ noft ■ -*■-*■" - \' Pr. V’ žhem obftoji zlfedk 6 M S >' ' ' Odg. Zhednoft obftoji v’ terdni volji, bres isvsetia po sapovedih ooshjih, po po- ftavah Jesufa Kriftufa ino njegove zirk- ve, kakor tudi po fvojV^efti djati. Is te poglavitne zhednofti Svirajo mnogo¬ tere pofebne zhednoftj ,: 1 Pr. Od zhefa imajo mnogotere pofebne zhed¬ nofti fvoje imena ? Odg. Mnogotere pofebne zhednofti imajo fvoje imena od fvojih mnogoterih kon- zov, ino fo ali boshje ali ajanjfke; ino tudi od fvojih mnogoterih predfeb. 91 d. Kaj brumnoft ali poboshnoft je. Pr. Kdo fe brumen ali poboshen imenuje ? Odg • Ljudje, kateri To savolo Boga zlied- noftni, fe imenujejo brumni ali po- boshni. Pr. V’ zhem ne obftojf brumnoft? Odg. Brumnoft ali poboshnolt ne obftoji v’ fvojovolni, pofčbni ino fpazheni vishi shiveti. Pr. V’ zhem obftoji brumnoft ? Odg. Brumnoft obftoji v’ ftanovitnim persa- devanju ftoriti, kar je Bogu dopadlivo; tedaj tudi v 1 dopernafhanji takih del savolo Boga, katere frezho zhlovefhkih folefhin povifliajp. ... Pr. Kaj je od vshitka 'pofvetnih rezhi v’ ogledi na poboshnoft sapomniti? Odg. Vshitelc pofvbtnih rezhi poboshnofti ni naproti; pita farno prepove, nje grefhno vshivaii. K §. ih. . ( r Shterti tj eden.) Kako Te vera .v’ djanji fkashe. v'-. i. Kdo vero ima. Pr. -^atdri zhlovek fkajshe, de vero ima? Odg. Tifti zhlovek v 1 djanji fkashe, de vero ima, kateri pofhtovanje proti Bogu ino boshjim rezhem ima; kateri v 1 fvoiimu djanju ino opufhanju Boga pred ozhmi ima. 1 Pr. Po zli e m fe zhlovek, kateri vero ima, ravnati more? Odg. Zlilovek, kateri vero ima, more per- pravlen ino priden biti, le po boshji volji ravnati. Pr. Kako je zlilovek, kateri vero ima, Boga moliti ino zhaltiti dolshen? Odg. Zlilovek, kateri vera ima, je dolshen Boga tako moliti ino zhaftiti, kako Bog moljen ino zhelhen biti hozlie. Pr. Kako zlilovek vero fkasati moi - e