carlo goldoni I a ž n i k premiera dne 2. VI.1956 v k r a n j u gledališki lisi sezona 55/56 šh 10 PREŠERNOVO GLEDALIŠČE n 1 Ib zaključku V/ desele številke (gledališkega lisla se uredništvo toplo zahvaljuje bralcem, sodelavcem in obiskovalcem našega gledališča, ki so nas vso sezono vestno spremljali pri naših naporih. Posebej se uredništvo zahvaljuje „Qorenjski tiskarni“ za redno izhajanje lisla Urednik PREMIERA V SOBOTO, 2. JUNIJA 1956 ■v CARLO GOLDONI ^ 2 N I K VESELOIGRA V TREH DEJANJIH Režija in scena: in;’, arh. VIKTOR MOLKA Kostumi: ALENKA BARTEL-SERSA Scenska glasba: MARKO ŽIGON Koreograf: dr. HINKO NEUBAUER Doktor Balanzoni, Bolooij'čan, zdravnik v Benetkah . . . . Rosaura, 1 . , v . > n ['<■' o vi hčeri Beatricc, / J • Colombina, njtuna hišna . . . Ottavo, padovanski plemič, ljubi Beatrice . . ....................... { Elorindo, bolonjski meščan, ki se uiči zdravilstva in stanujte v doktorjevi hiši, boječ ljubimec Rosa ure .................. Brighella, njegov zaupnik . Pan talone, beneški trgovec I.clio, lažnivec, njegov san . Arlccchino, Leliov služabnik Neapeljski izvošček . . . Trgovski vaj'enec............ Pismonoša ....... Birič..................., , Nace Reš 'Jeda Sirnikova Anka Cigojeva Nada Eavdaževa Jože Pristov Vladimir Štiglic Jože Zupan France Trefalt Jože Kovačič Mirko Cegnar France Juvan Tone Dolinar Metod Mayr Janez Fugina Veseloigra sie godi v Benetkah. Razsvetljava: STANE K ROPAR Lasuljarka: VERA SRAKAR Inspicient: TONE DOLINAR Odrski mojster: JANEZ KOTLOV SSK Teh. vodstvo-: VLADIMIR ŠTIGLIC Razveseljiv dogodek Midi oh sprejetju n o ve (ja gledališkega zakona Deset let in več je moralo preminili, da smo končno učakali sprejetje novega zakona o gledališčih. Ves ta povojni čas so si gledališča po tradicionalnih izkušnjah krojila in utirala pot, kakor sc jim je zdelo najbolj pametno in primerno v različnih krajih in različnih okoliščinah. Sistem družbenega upravljanja proizvajalnih sredstev po neposrednih proizvajalcih, je nujno terjal, da tudi v ustanovah uvedemo organe družbenega upravljanja in tako seje pred kakim letom dni formiral tudi v našem gledališču upravni odbor kol organ s statusom družbehega organa. Toda položaj se bistveno ni spremenil. Po eni strani je temu krivo to, da si organi družbenega upravljanja v gledališčih niso bili natanko svesli svoje vloge, da so kompetence ostalih organov v gledališki strukturi bile deloma okrnjene in to enostavno iz razloga, ker v preteklosti ni bilo praktičnih izkušenj za to, kako naj tak družben organ dela in posluje in kakšna naj bo njegova vloga. Tako so pogosto prišli navzkriž interesi enega in drugega organa (uprava, umetniški svet, upravni odbor). Z novim gledališkim zakonom pa so kompetence, vloga in značaj posameznih organov povsem natanko opredeljeni. Nekdanji upravni odbor j c dobil ustreznejši naziv: gledališki svet. Gledališki svet ima značaj družbenega organa. Upravni odbor se po novem zakonu imenuje bivša uprava. Ta organ ima operativno funkcijo pri vodenju ustanove. Umetniški svet pa ima status strokovnega organa in deluje povsem samostojno znotraj ustanove kol svetovalec umetniškega vodstva. S tako opredelitvijo funkcij posameznih organov pa se je dejansko uzakonila preizkušena praksa. Lahko rečem, da la zakon v ničemer ne posiljuje stvarnosti, temveč zgolj uzakonjuje preizkušeno prakso. Nepotrebna nesoglasja med posameznimi organi bodo takoj odstranjena, ker novi zakon vsakemu okvirno, pa vendar dovolj podrobno razčlenjuje njegove pravice in dolžnosti, na osnovi teh pa bo zlahka napraviti pravilnik, ki bo natanko preciziral notranje odnose v gledališču ler položaj in vlogo gledališča na teritoriju, kjer deluje. Ob tem skromnem zapisu je omembe vredno tudi dejstvo, da zakon izrecno poudarja možnost ustanavljanja gledališč, ki imajo sicer svoj stalni sedež, sicer pa je gledališče dolžno odigralf svojo družbeno kulturno vlogo tudi v neposrednem zemljepisnem okolišu središč. Zakon predpisuje tudi to, da spadajo gledališča v kompetenco okrajnih organov oblasti in ne mestnih, kakor je bilo to doslej, seveda če republiški zakon ne bo tega natančneje preciziral, oziroma dopuščal še drugih možnosti. To dejstvo^ je pomembno posebej za naše gledališče, ki je že v svoji dosedanji živi jenski praksi težilo za tem, da približa sadove evropske, svetovne in jugoslovanske omike vsemu prebivalstvu na Gorenjskem. Znabili bi kazalo razpravljati še o tem in onem v zvezi s sprejetjem novega zakona o gledališčih, ker pa se ostala vprašanja nanašajo bolj na notranje odnose v gledališču kakor omenjena vprašanja, menim, da bo s lem naše gledališko občinstvo v zadostni meri poučeno o značaju novega zakona. Na vsak način pa je la pravni dokument zelo pomembna priča naše gledališke kulture in omike. Lojze Gostiša O življenju in delu Carla Goldonija reformatorja, italijanske komedije Komedija slovitega italijanskega reformatorja, ki jo kot poslednjo-deseto uprizoritev uprizori PG za zaključek sezone, je bila prvič uprizorjena v Mantovi spomladi 1. 1750. Ta datum je hkrati tudi mejni kamen njenega nastanka, tako v kreativnem kakor umetniško-doživljajskem smislu. Tedaj so bile Benetke še samostojna republika in najmočnejša pomorska sila, čeprav se jim je vse bolj in bolj bližal dan propada. Vse od leta 1154 sem, ko so Turki zavzeli Carigrad in leta 1492, ko jie Kolumb odkril Ameriko, so jele staremu imperiju biti zadnje ure. Kljub vsemu pa to umiranje ni bilo žalostno, kakor izvemo od Goldonija. On, ki je bil sam priča tega razkroja, pravi: „Prcpevali so po trgih, po cestah in po kanalih; prepevali so trgovci, ko so prodajali svoje blago, prepevali so delavci, ko so odhajali z dela. Prepeval je čolnar, ko je čakal svojega gospodarja. Ljudstvo je dobrevoljne nravi, beneški jezik šegav. (Spomini). V takem mestu, kakor ga popisuje avtor sam, se je v mesecu bakhične razposajenosti in dionizijskc radoživosti narodil dne 25. februarja 1707, C ari o Goldoni, nesmrtni tvorec smeha. Njegov stanovski izvor je bolj plebejski kakor patricijski, saj se beneški padar, dasi ne povsem reven, ni mogel meriti z bogatimi trgovci in visoko aristokracijo, zbrano okrog beneškega doža. Pravijo, da se je njegov oče rad ukvarjal z lutkami in to da ic poglavitni vzrok, da sc je mladi Carlo za mlada ogrel za čar komedijantstva in gledališča. Tudi če temu ni tako, res pa je, da je že sam način življenja mnogo doprinesel k njegovemu ustvarjalnemu nemiru, saj se je družina neprestano selila vse od naše Gorice pa tja doli do Rima; zato je „potepuštvo“ poslalo neločljivo povezani člen njegovega umetniškega razvoja. Mlade dni je v neveselih letih šolanja prebil daleč od svojega rodnega mesta v Peruggi in Riminiju. Pravo je študiral v Paviji in ga končal v Padovi, le-tu postal doktor prava, bil vmes koncipient v pisarni kriminalnega sodišča v Chioggi. Tod je iskati tudi doživljajsko ozadje za kasneje napisano komedijo: „Cozolske zdrahe" ali ponašenc: primorske zdrahe", in od tod je zbežal k igralski družini, da se je znebil neljubih birokratskih opravil. Oče, pravi Be-nečanski Pantalone, ga je pri tiral nazaj v meščansko življenje, in ker ni vse nič pomagalo, ga je nalik Bocca-ccijevem očetu poslal v Benetke k stricu, ki so bile za mladega Goldonija najbolj primeren kraj, saj jih v spominih neprestano omenja. Po opravljenem doktoratu je mnogo potovtil, prebiral stare klasične in moderne tekste in čeprav je rečeno, da je že z devetimi leti napisal prvo komedijo, lahko verjamemo, da se je šele sedaj resno začel posvečali dramaturškemu pisanju. Kasnejši odlični komediograf, se je lotil tragedije Arna-lasunta, z njo ne prvi in ne zadnji propadel, zato je našla svoje mesto v kaminu nekega milanskega hotela... potem pa se prične njegova kariera: dvorjan beneškega dvora, diplomat in konzul se v Genovi poroči z Nicollelo Gonnio, ki je „izjcmoma“ ni vse življenje zapustil, kakor ni nikdai opustil ljubimkanja s Talijo in gledališčem. Seliškar - Filipič: Bratovščina Sinjega galeba. Premiera 10. III. 1956. Režija: Petan, scena: Kump. Na sliki Just — Tone Eržen z bratovščino. Medtem, ko je sodeloval v celi vrsti takratnih gledališč v Italiji, so se druga za drugo vrstile njegove komedije, tragikomedije, opere, medigre; kasneje je dobrih deset let delal v gledališču San Luka, kjer je največkrat oh času karnevalskih dni uprizarjal svoja naj lepša dela: Slugo dveh gospodov, Lažnivca, Cozotske zdrahe, Krčmarico Mi-randolino, Štiri grobjanc in Kavarnico — najlepše od dveslopcdesetih ali celo nekaj več, kolikor vemo, da jih je napisal. In začuda, kljub temu, da je publika viharno sprejemala njegova dela in se navduševala nad njimi, je moral stari Carlo iz rodnega mesta. Proti njemu — reformatorju italijanske gledališke kulture in co m medi e dellarte še posebej, sta se vzbudila odpor in zavist, predvsem pa sovraštvo in strah. Pristaši stare modne šole, meneč, da naznanjajo jutro, ko je bil že davno večer, so pod vodstvom bledolično- solzavega pesmarja in dramaturga ter romanopisca slabše sorte, zagnali tako gonjo proti Goldoniju, da je moral pod večer življenja iz svojega rodnega mesta na morju. Na predvečer pustnega torka je bila v gledališču San Luka zadnja predstava v prisotnosti avtorja, ki je moral zdaj, ko je obogatil svoje rodno mesto in vso svojo domovino z nesmrtno slavo genialnega dramatika komediografa, zopet na pol za svojo neznano usodo. Čas, ko je prispel v Pariz, j c v Babilonu na Seini, v mestu luči in gledališč, cvetela klasična francoska komedija v Commedie Frangaise, medtem ko je groteskna umetnost italijanskih komedijantov v Thdalre Ilahen na predvečer francoske revolucije že izumirala. Razumljivo je, da stari Goldoni ni mogel takoj najti stika s pariško publiko; več kot dve leti je iskal živega stika z njo, pa jo je končno s svojo triologijo „Ljubezen Arlecchina in Camile" v sijajni interpretaciji Carlina Ber-tinazzija pripravil do scene joka in smeha. Goldoni je bil takrat direktor „Thdatre Ilalien“ in v pariškem obdobju je napisal za svojo družino pa tudi za „Commedic Fran?aise“ še dobri dve desetini raznovrstnih iger, od pravih commedie dell arte do karakterne ko-rpedije. Le bouru bicnfaisant, ki je navduševala Voltaira tako, da sc je o njem izrazil, da je ,,1’arlist de nature". Toda Lari so že čakali, da mu prestrežejo nit življenja, ki ga je tako ljubil kakor gledališče in vedno poudarjal, da sla vse življenje samo dva učitelja: življenje in gledališče. Ob pičli renti, pa še to mu je kasneje vzel revolucijski konvent, so v hrupu revolucionarnega zanosa pozabili na velikega umetnika. Selc na intervencijo dramatika Cheniera sc je tudi zmagovita meščanska revolucija oddolžila napol slepemu in obubožanemu Benečanu. Z dekretom konventa mu je bila pokojnina povrnjena, toda žal en dan prepozno. Tisti čas, ko je kurir I. republike nosil dekret na njegov dom v hišo ob ulici San Sal-valore, so v mesecu karnevala in dionizijskih lenajev, v senci giljotine odnesli njegove kosti na pozabljen prostor, pozabljen zaradi navala nove družbe, ki ji je s svojim delom on nezavedno pripravljal pol. Carlo Goldoni je naj izrazitejši komediograf italijanskega baroka. Vse njegovo delo ima značaj refonnatorstva. Tega se je močno zavedala že doba sama, saj.mu sicer ne bi bilo treba na tako življcnsko pot, kakor smo jo pravkar opisali. Seliškar - Filipič: Bratovščina Sinjega galeba. Premiera 10. III. 1956. Režija: Petan, scena: Kump. Na sliki prizor: »Bratovščina premaga mornarja Anteja.« Ljudski in moderen hkrati, je vnesel v razkrajajočo se komedijo dclVarte nove sestavine dramatičnega pojmovanja. Stara commedia delVarte bi nujno oz. je obtičala na nizki stopnji organiziranosti, šla zaradi lega rakovo pot banalnosti in neumnjaške grotesknosti, on pa jo je poglobil in očistil z nje vse blato, ki sv je nabralo nanjo vse od antičnih časov sem, ko je kol lesnika na gmajni živela svoje nedovoljeno življenje v posmeh gospodi vseh vrst, polna liste neuničljive fantazije ljudstva, ki neprestano trpi in se roga vsemu navkljub. Trdno je povezal dejanje in razplet, in mimo starih komedijskih tipov ustvaril nove značaje in karakterje. Sam je svojo komedijo imenoval commedia di caratlere, in ga lahko v lem smislu primerjamo z Mollierom, ki je brez dvoma človeško globlji in intenzivnejši. Družbeni konflikti prihajajo pri njem bolj do izraza, tudi Goldoni je, kakor sto lcl pred njim Mollier, reformiral italijansko komedijo. Oklenil se je življenja in v lem je njegova umetniška dragocenost. V lem pa Molliera celo prekaša. Mollierov prostor je zaprt. Goldonijev diši po ribah in morju, beneškem soncu. Utrip življenja je tako pristen, da redkokdaj podvomimo v njegovo resničnost. V lem je tudi njegova naprednost, modernost in elementarnost. Tak je bil Goldoni, ki je gledal na življenje kot na igro — in igra mu 'jo bila življenje samo. Ansambel, ki se še ni imel prilike srečati s tem žanrom komedije, bo ob lem delu prav gotovo napredoval in si ob zelo napornem in zahtevnem študiju pridobil nekatere nove kvalitete umetniškega izraza. To in pa dejstvo, da bomo z delom zadostili tudi ideji letnega gledališča in predstav na prostem*, je dovolj zgovorna priča, da smo se lotili te zahtevne komedije, ob kateri se bo vsakdo (če le ni preveč zdolgočasen) pošteno nasmejal. £j,old&ni: JlLem&iteSi eap. XXIV Ravno v lem mestu (Bologni), 'ki je mati modrosti (učenost) in predstavlja italijanske Atene, so se nekaj let prej pritoževali, da imui moja reforma namen odpraviti šiiiii maske italijanske komedije. Botonjlčani so bili bo}j dd vseli drugih naklonjeni tej vrsti komedije. Med nj;imi so Bilc zaslužne osebe, ki so v svojo zabavo sestavljale (pisale) improvizirane komedije, da so jih v veselje vse dežele zelo dobro igirali nekateri drugi meščani, kar najhoilj vešči v lej muci-, nosti. Ko soi zagovorniki stiiire komedije torej zapazili, da nova komedija tako hitro napreduje, sa| se predvsem pritoževali, da je Italijana nevredno (rušili zvrst komične koBnpozicije, v kateri je ravno Italijo dosegla sloves in katere ni znal posneti noben drug narod. Toda poglavitna bolečina teli že razdraženih src je izvirala iz strahu za maske, ki jim je po vsem videzu grozila moja metoda. Ugotavljali so, da so več kot dve stoletji le figure (maske iz komedije doli’ arle) razveseljevale Italijo in da zato ni treba deželo oropati tiste komično zvrsti, ki j'o je edina rodila in dolga leta znala tako dobro obdržati. Rredno bom razložil, kakšno je bilo moje mišljenje o lem argumentu, mislim, da mojemu lpvalcu ne. bo. žal, če ga poučim na kratko o izvoru, rabi in učinku teh štirih mask. Komedija, ki je bila vedno priljubljena gledališka prireditev kulturnih narodov, je delila svojb, usodo z umetnostjo in znanostjo; tudi njo so pokopple ruševine impe,rij"a in dekadenca literature. Toda kal komedije ni nikoli jHJvsem zamrla v plodnih prsih Italijanov. Prvi, ki so si prizadevali, a ljudskega odbora razveljavi ali odpravi akt gledališkega sveta, .upravnega odbora ali upravnika, če nasprotujte zakonu, drugim predpisom ali statutu, izvzemši alcte, ki j,ih ti izdajo v upravnem postopku. Organ gledališča, čigar a,ki je odpravljen ali razveljavljen, ima pravico do pritožbe na okrajni Ijiudski odbor. 39. člicn Gledališki svet lahko opozori na akt upravnega odbora ali upravnika, za katerega mišji, da nasprotuje njegovemu sklepu, ter poda nanj' svoje pripombe in določi rok, v katerem jim je treba ugoditi. Ge upravni odbor oziroma upravnik ne uiodi pripombam v tem roku, lahko predloži svet tak akt svetu za prosveto in kulturo okrajlncga l judskega odbora v dokončno odločitev. VII. PREHODNE IN KONČNE DOLOČBE 40. člen l oklvr r.e bodo izdani republiški zakoni o gledališčih, se bodo upo-porahl jjale neposredno določbe lega zakona. Obslojteča gledališča morajo do konca leta 1956 prilagoditi svoje delo in organizacijjo temu zakonu. 41. člen Dokler ne bodo izdani predpisi 0 plača,!! umetniškega osebja, se 1 odo uporabljali veljavni predpisi. 42. člen S predpisi (ljudskih republik se uredi v skjadu z načeli tega zakona dejo drugi,h odrskih umetniški, h ustanov: fijharmonJj', simfoničnih orkestrov, ansamblov narodnih plesov, zborov, lutkovnih gledališč in podobno. 43. člen Za predstave skupin združenih umetnikov veljajo predpisi o javnih prireditvah, ki jih izda republiški izvršni svet. 44. člen Ta zakon začne veljati osmi dan po obj'avi v „Uradnem listu FLRJ“. Ivan Cankar: »Pohujšanje«. Premiera dne, 21. IV. 1956. Režija: Mikeln, scena: Korun. Na sliki: Zupan, Bavdaževa in Juvan. Okvirni delovni načrt Prešernovega gledališča za igralno obdobje 1956-57 SLOVENSKA DELA: Anion Tomaž Linhart: Matiček se ženi. Slavko Grum: Dogodek v mestu Gogi. Kreft — Jan: Dr. France Prešern. Evenluelna slovenska noviteta. JUGOSLOVANSKA DELA: Stevan Sremac: Pop Lira in pop Spira. Roksandič: Reli metulji!. EVROPSKA KLASIKA: Sotoklej*: Kralj Edip. Aristofan: Lizlislrala. Shakespeare: Beneški tngover. IVollieie: Tartuffe. CojnlJ: Revizor. MODERNA KLASIKA: Slrindbeng: One. Renavcnte: Ideali in ko isti. MODERNA DELA: VVilliam luge: Avobusna postajja. Armand Salacrou: Noči j'eze. Louis Chazai: Col era. W,illiam Faulkner: Requ:iem za nui:o. Deldcrficld: Vrtna ograja. Arthur Milil er: Pogled z mosta, Čarovnice iz Salerna. Evcnlueliia, češka, poljska ali ruska noviteta. MLADINSKA DELA: Ridovčeva: Nesrečni iolar. Evenluelna mladinska noviteta. č7z navede n e (j a okvira je (gledališki svet na predlog dramaturga potrdit naslednji spored: Linhart: Matiček se ženi. Sofokles: Kralj Edip. Aris'o!'an: Liziistrata. In.ge: Avobusna poslaj'a. Salacrou: Nori j'eze. Blčovčcva: Tolar. Benavcnte: Ideali in koristi. NVilliam Faulkner: Rcqu,iiem za mn o. Gogolj': Revizor. Dclderfield: Vrtna ograjb. Eventuelna i oviteta. Pcidrobnejša analiza posameznih programskih postavk bo objavljena v Glasu Go enjske in dnevnem časopisju. Domače gledališke vesti Gledališče bo predvidoma prenehalo z delom okrog petnajstega junija. Novo igralno obdobje pa se bo začelo sredi meseca avgusta. V okviru jesenskih svečanosti v zvezi z dvajsetletnico stavke tekstilnih delavcev bo Prešernovo gledališče obnovilo priljubljeno Cankarjevo socialno-polillčno dramo: Hlapci. Prepričani smo, da bo lo delo, ki je pred tremi leti doživelo velik uspeli na naših deskah, znova privabljalo številne častilce Cankarjeve umetnosti, tem bolj, ker de'o takrat ni bilo. odigrano. Predstave Cankarjevih Hlapcev bodo izven abonmaja. Predstave boddi predvidoma na prostem. Profesor Mirko Mahnič, lektor in režiser Drame SNG bo z novo sezono redno nastavljen v Prešernovem gledališču kot stalni režiser in lektor PG. Luci Clgpj član MG, bo- z novo sezono spet redno nastavljen v Prešernovem gledališču. rftopt(wek in pr v inf a V m oj mi članku „Can.kar, njo ;ovc drame in Kranj", ki je iištil v Gledališkem listu št. 9, se mi j|e pri navedbi proslave ob 10-letnlei Cankarjeve sjmrti v Narodni čitalnici v Kranju vrinila pomola. Slavnostnega govora ni imel dr. Simon Dolar ampak prof. Ivan I