SKUPŠČINA OBČINE :. LJUBLJANA-ŠIŠKA Komite za družbene dejavnosti Nekateri problemi organiziranja in delovanja delegatskega sistema v SIS družbenih dejavnosti Skupščina občine in njeni ustrezni upravni organi spremljajo in si prizadevajo za razvoj delegatskega sistema in odnosov na pod-ročju SIS družbenih dejavnosti. Pri tem upoštevajo pripombe in po-bude delegacij temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti, ugotovitve in zaključke dajžbenopolitičnih organizacij v zvezi z raz-vojem delegatskega sistema in uveljavljanjem delegatskih odnosov v SIS družbenih dejavnosti in iz dela skupščin samoupravnih inte-resnih skupnosti ter njihovih organov. Kljub temu, da so določene ugotovitve in usmeritve ob spremljanju in proučevanju delegat-skega sistema v samoupravnih interesnih skupnostih še vedno aktualne. se je skupščina občine odločila, da v prvem letu tega mandatnega obdobja analizira delovanje delegatskega sistema v SIS, ugotovi slabosti in vzroke zanje ter spodbudi vse družbene subjekte k aktivnosti za njegovo nadaljnjo krepitev na osnovi pred-loženega gradiva, razprave in sprejetih dogovorov. Temeljna ugotovitev proučevanja sedanjih razmer razvoja in uveljavljenosti delegatskega sistema in odnosov v SIS družbenih dejavnosti je izkazan določen napredek. Ta pa je odvisen pred-vsem od položaja delegacij temeljnih samoupravnih organizacij in skupnosti ter razvitosti samoupravnega sistema in samoupravnih odnosov v teh sredinah, kakor tudi od aktivnosti družbenopolitičnih organizacij. Pri tem je pomembna notranja razvitost delegatskih odnosov v teh sredinah oz. v kolikšni meri lahko delavci v OZD in delovni Ijudje ter občani v KS dejansko uveljavljajo svoje interese prek delegacij in delegatov v skupščinah SIS družbenih dejav-nosti. Na območju občine je ustanovljenih v skladu z ustrezno zako-nodajo 9 SIS družbenih dejavnosti ter enota skupnosti pokojnin-skega in invalidskega zavarovanja. Na osnovi samoupravnih spo-razumov o ustanovitvi, ki so temeljni akti za delovanje navedenih SIS, je 7 SIS organiziranih dvodomno, zaposlovanje in socialno varstvo pa enodomno. Skupščine imajo oblikovanih 55 odborov in komisij kot skupne delovne organe uporabnikov in izvajalcev. Ustrezno zakonu o volitvah in delegiranju so skupščine v letu 1982 po dvofaznem postopku oblikovale in sprejele sklepe o usta-novitvi 346 konferenc delegacij (273 v gospodarstvu in 73 v nego-spodarstvu). Te konference so organizirane v 154 OZD. ki so do-govorjene kot nosilci konferenc delegacij (123 v gospodarstvu in 31 v negospodarstvu). K temu moramo prišteti še temeljne dele-gacije iz 31 krajevnih skupnosti. Na osnovi zbranih pristopnih izjav ugotavljamo, da se številne konference niso konstituirale tako, kot zahteva zakon, in sicer. da delegacije, ki se povezujejo v konferenco, sprejmejo sporazum o oblikovanju konference in sklep o pristopu h konferenci. S tem v zvezi opozarjamo, da komite za družbene dejavnosti ni dobil kljub večkratnim pozivom niti 10% od podpisanih sporazumov o obli-kovanju konferenc in sklepov o pristopu h konferencam delegacij. Prav tako ne razpolagamo s stalnim in konkretnim pregledom nad delovanjem konferenc delegacij v OZD in s tem, kakšna je njihova povezanost s samoupravnimi organi, strokovnimi službami, poslo-vodnimi organi in vodstvi družbenopolitičnih organizacij. Ugoto-vitve, ki so s tem v zvezi navedene v gradivu, so rezultat aktivnosti, ki jih je vodil pripravljalec gradiva, ne pa rezultat stalnega in sprot-nega informiranja s strani nosilcev konferenc delegacij. Vseh temeljnih delegacij je v občini 640, od tega: — posebnih: 154 v OZD in 148 v KS, — združenlh: 97 v OZD in 44 v KS, — splošnih: 134 v OZD; v KS ni splošnih delegacij. I RAZVOJ SAMOUPRAVNIH ODNOSOV 1. Svobodna menjava dela: Razvoj samoupravnih odnosov na področju družbenih dejav-nosti kaže na določen napredek, ki temelji na uveljavljanju svobodne menjave dela kot samoupravnega dohodkovnega pove-zovanja materialne proizvodnje in družbenih dejavnosti v enotnem sisiemu združenega dela. Izkušnje tudi kažejo, da smo z doseda-njimi prizadevanji dosegli določene pozitivne rezultate pri ustvar-janju organizacijsko-institucionalnih in drugih pogojev za uresni-čevanje svobodne menjave dela, ter da so se začeli tudi vsebinsko razvijati družbenoekonomski odnosi na teh temeljih. Vendar pa doseženi rezultati niso v sorazmerju s tistim, kar smo želeli doseči s samoupravno preobrazbo družbenih dejavnosti in z vzpostavitvijo z ustavo določenih odnosov med materialno proizvodnjo in druž-.benimi dejavnostmi. Kljub nedvomnemu napredku v procesu druž-bene preobrazbe teh odnosov se sorazmemo počasi spreminja samoupravni položaj glavnih subjektov svobodne menjave dela oz. ostajajo v novih organizacijskih oblikah stari družbenoekonomski odnosi. Delavci v TOZD materialne proizvodnje in delovni Ijudje in občani v krajevnih skupnostih — vsi kot uporabniki storitev — še vedno niso postali odločilni subjekti niti pri določanju skupnih potreb, glede njihovega obsega (po vrsti, obsegu, kakovosti in na-činu zadovoljevanja) in pri odločanju o potrebnih sredstvih (o višini, načinu in času izločanja teh sredstev ter pogojih uporabe). Po drugi strani pa tudi delavci v TOZD družbenih dejavnosti — izva-jalci storitev — še vedno ne uresničujejo v celoti svojega z ustavo opredeljenega položaja. Še vedno namreč niso v takšnem polo-žaju, da dejansko odločajo o pogojih pridobivanja svojega dohod-ka in s tem izenačijo svoj družbenoekonomski položaj s položajem, ki ga imajo delavci v materialni proizvodnji. Pri oceni razvoja svobodne menjave dela v družbenih dejavno-stih se pogosto slišijo neutemeljene kritike sistema samoupravnega interesnega organiziranja, z namenom, da bi onemogočile ures-ničevanje tega načela; namesto, da bi analizirali in kritizirali odsto-panja v praksi in da bi te ocene temeljile na analizi celotnega raz-voja socialističnega samoupravljanja. V razvoju družbenih dejavnosti so ukrepi ekonomske politike in administrativne intervencije organov družbenopolitičnih skupnosti delovali mnogokrat v bistvu antistabilizacijsko Poskusi, da bi z omejevanjem sredstev za družbene dejavnosti (praviloma glede na porabo v prejšnjem letu) zagotovili razširitev materialne osnove dela TOZD v gospodarstvu, so ovirali razvoj teh dejavnosti. Ne-nehno smo jih obravnavali samo kot porabo, ne pa kot bistven pogoj za napredek proizvodnje in družbe. Taki ukrepi so običajno omejitveni, linearni in neselektivni. Zato ne prispevajo k dejan-skemu reševanju problemov, saj praviloma ne temeljijo na dolgo-ročni razvojni politiki. Tako se tudi dogaja, da pogosto ne dosegajo zastavljenih ciljev. Taki ukrepi namreč omogočajo, da vse poteka tako kot prej, vendar na nekoliko nižji materialni ravni oz. pri niž-jem življenjskem standardu. Premalo razvita je še vedno svobodna menjava dela skozi ne-posredno menjavo dela, pa tudi v samoupravnih interesnih skup-nostih. Za področje neposredne menjave dela velja načelna ugo-tovitev, da je med uporabniki preslabo poznavanje razsežnosti in vsebinskih možnosti te menjave. To je opazno predvsem pri dolo-čenih dejavnostih v krajevnih skupnostih (kultura, telesna kultura, vzgoja in izobraževanje). Vzrok temu pa je tudi koncentracija sred-stev v okviru samoupravnih interesnih skupnosti, kar je nenehno zoževalo prostor za to, da bi združeno delo lahko zadovoljevalo svoje potrebe s svobodno menjavo dela v večji meri v odnosih neposrednega združevanja dela in sredstev. Brez dvoma take potrebe in interesi obstajajo med uporabniki, sorazmerno slabo pa so izkoriščene zakonske možnosti. Enako velja za sodelovanje posameznih SIS družbenih dejavnosti pri oblikovanju skupnih pro-gramov (npr. domala celo področje »mejnih dejavnosti« —<- mož-nost oblikovanja skupnih organov). Tudi v skupščinah SIS je premalo prisotno soočenje interesov, usklajevanje in dogovarjanje med uporabniki in izvajalci med zboroma na samih zasedanjih, še manj pa v pripravi dokumentov ter njihovi obravnavi v organih skupščin SIS. Dejansko še vedno v veliki meri vodijo usklajevanje delavci strokovnih služb SIS, pa tudi neformalne koordinacije, upravni organi in družbenopolitične organizacije. Mnogo utemeljenih pripomb je naslovljeno na uresničevanje svobodne menjave dela po samoupravnih interesnih skupnostih glede oblikovanja programov storitev in njihovega finančnega ovrednotenja, ki ga dogovarjamo in izvajamo v okviru mesta. Med delegati je prisotna ocena, da v delegatskih organih v občini (te-meljne sredine, organi in skupščine SIS) ni dovolj možnosti za vplivanje in odločanje pri oblikovanju programov mestnih SIS. S tem v zvezi predstavlja poseben problem priprava gradiva in še posebej prikaz vsebinsko-programskih in finančnih deležev. ki odpadejo na posamezno SIS občine v okviru mesta. Prav tako je izredno malo možnosti za upoštevanje posameznih delnih in lokalnih interesov v temeljnih sredinah, ki sicer niso upoštevani v občinskih programih. Na to se navezuje tudi ocena sprejemanja pobud iz OZD in KS, ker so organi skupščin SIS (torej delegati izvajalcev in uporabnikov) še premalo odzivni za pobude in prav gotovo pa to velja v veliki meri za strokovne službe SIS. Ob upo-števanju dejstva, da je še vedno prenekatera pobuda naslovljena na zbora DPS (čeprav sodi na ustrezno SIS) vsekakor velja ugo-tovili, da je pretežna večina delegatskih pobud ožje opredeljena. To jfe sicer povsem razumljivo, vendar nemalokrat nosilci teh po-bud stežka spoznajo, da med številnimi realnimi drugimi potre-bami ne more biti upoštevana tudi njihova V celoti pa moramo poudariti, da prisotne družbenoekonomske težave nikakor ne smejo predstavljati vzroka ali izgovora za manj-šo stopnjo razvijanja svobodne menjave dela v katerikoli obliki. Potrebno je iskati nove rešitve, ki bodo izhajale iz realno ustvar-jenega dohodka materialne proizvodnje. Ta mora predstavljati tudi realno mejo pri oblikovanju programov svobodne menjave dela na področju družbenih dejavnosti. Hkrati pa je potrebno na posa-meznih področjih družbenih dejavnosti bolj jasno določiti pred-nostne naloge, ki bodo upoštevale minimalne potrebe po obsegu in kakovosti, kakor tudi dogovorjene ali na podlagi zakona dolo-čene. Nikakor pa ne smemo dopustiti oz. pristati na zmanjševanje samoupravnih odnosov na tem področju, ker bi s tem avtomatično zmanjševali odločanje delavcev v združenem delu in delovnih Ijudi in občanov v krajevnih skupnostih, krepilo pa bi se administriranje, vloga države in ustreznih organov ter strokovnih služb na vseh nivojih prek z ustavo in zakoni opredeljenih pristojnosti. 2. Planiranje , Planiranje kot izredno pomemben instrument za uresničevanje svobodne menjave dela še vedno ni dovolj uveljavljeno, da bi se lahko zagotovilo odločilen vpliv delavcev in delovnih Ijudi pri opre-deljevanju in odločanju o skupnih potrebah ter sredstvih za njihovo zadovoljevanje. Poseben problem pri planiranju skupnih potreb in uresničevanju svobodne menjave dela predstavlja dejstvo, da so nekateri deli programov in pravice razširjene izven materialnih rnožnosti. Prav tako je opazno, da uporabniki in izvajalci storitev ne sodelujejo dovolj pri preverjanju bistvenih elementov, ki zade-vajo: obseg, vsebino, način in pogoje zadovoljevanja skupnih potreb ter možnosti materialne proizvodnje in družbenih dejav-nosti v tem pogledu. Posledica tega je med drugim tudi admini-strativno omejevanje sredstev, namenjenih za zadovoljevanje skupnih potreb družbenih dejavnosti. To otežuje uresničevanje ožjih interesov posameznih sredin in s tem zmanjšuje uresniče-vanje neposredne menjave dela, ki jo zakon opredeljuje v odnosih svobodne menjave dela na prvem mestu. Tako temelji svobodna menjava dela v SIS še v veliki meri na elementih proračunske lo-gike pri zbiranju potrebnih sredstev za zadovoljevanje interesov na področju družbenih dejavnosti. Navedeno razumevanje in uresničevanje svobodne menjave dela in delovanja samoupravnih interesnih skupnosti pa le te lahko spreminja v posrednice v raz-polaganju z velikimi družbenimi sredstvi. Ta se oblikujejo z obvez-nimi prispevki združenega dela, kar je v bistvu element parafiskal-nih odnosov. Zagotavljanje sredstev za skupne potrebe s prispev-nimi stopnjami, ki temeljijo v glavnem na ustaljenih in vnaprej določenih velikostih, ne nudi delavcem v združenem delu in delov-nim Ijudem in občanom v krajevni skupnosti dovolj možnosti za samostojno in odgovorno določanje skupnih potreb ter združeva-nje sredstev za njihovo uresničevanje. S tem v zvezi omenjamo številne pripombe delegatov KS in OZD glede neustreznosti po-stopka sprejemanja letnih načrlov in prispevnih stopenj, ki se nanašajo na doslednejše upoštevanje zakonske opredelitve o tem, kdo sprejema in potrjuje spremembe prispevnih stopenj (62. člen zakona o osnovah svobodne menjave dela). Današnji postopek sprejemanja letnih načrtov in prispevnih stopenj praktično onemo-goča neposredno vključevanje delavcev, delovnih Ijudi in obča-nov. Zato je potrebno dosledneje uresničevati zakonska določila, hkrati pa tudi poenostaviti delovne postopke pri obravnavi in sprejemanju letnih načrtov in prispevnih stopenj. Tako bi morali z letnimi programi (ne pa z letnimi samoupravnimi sporazumi) popravljati letne zneske sredstev oz. pogoje za zadovoljevanje skupnih potreb zaradi tekočih sprememb pri rasti cen in drugih elementov, ki ne vplivajo bistveno na možnosti za uresničevanje sprejetih sporazumov. V tem primeru ne bi bilo potrebno stalno obnavljati celotnega postopka sprejemanja srednjeročnega spo-razuma o osnovah plana posameznih SIS. S tem bi prispevali k racionalizaciji in poenostavitvi planiranja na tem področju. Na to se navezuje načrtovanje dela v posameznih SIS in nji-hovih strokovnih službah. Glede tega moramo ugotoviti, da kljub doseženim pozitivnim premikom stanje še ni zadovoljivo. To velja za stanje znotraj posameznih SIS in njihovih organov, kakor tudi pri povezovanju z istovrstnimi SIS v mestu in republiki. Povsem nedorečeno pa je kljub izredni pomembnosti to področje dela pri povezovanju različnih SIS družbenih dejavnosti. Podobna ne-usklajenost je prisotna na področju družbenih dejavnosti tudi do ostalega dela v skupščinskem sistemu in družbenopolitičnih orga-nizacijah. Določeni uspehi v zadnjem obdobju samo potrjujejo pomembnost tega povezovanja in usklajevanja. 3. Delegatski sistem in delegatski odnosi V problematiko uresničevanja delegatskih odnosov v SIS dnjž-benih dejavnosti prav gotovo sodi predvsem uresničevanje dele- gatskih pravic in dolžnosti. S tem v zvezi lahko sicer ugotovimo, da so bile vse skupščine v tem mandatnem obdobju sklepčne. Žal pa je številčna prisotnost delegatov sorazmemo nizka in celo v upadanju (v poprečju 63,7% prisotnost). Seje posameznih od-borov in komisij skupščin SIS so občasno celo neskiepčne, vendar tudi ob manjšem številu prisotnih članov delujejo. V sicer števil-nejših delegatskih razpravah v SIS še vedno prevladujejo stališča delegatov izvajalcev. Premalo pa je delegatskih pobud in vsebin-skih razprav iz vrst delegatov uporabnikov. Število predlogov za obravnavo na zasedanju skupščin ali njihovih organov je iz temelj-nih sredin zelo majhno, iz vrst uporabnikov pa jih domala ni. Oce-njujemo, da se organi skupščin SIS še premalo vključujejo v pri-pravo gradiv za skupščine in v spremljanje celotnega področja dejavnosti posamezne SIS. Zato uvodne obrazložitve iz njihovega področja dela praviloma podajajo na zasedanjih skupščin delavci strokovnih služb ali upravnih organov. Delegacije in konference delegacij se pri svojem delu soočajo z vrsto težav. Tako ne opravljajo v zadostni meri funkcije pove-zovalnega člena med temeljnimi samoupravnimi organizacijami