KATOLJSK CERKVEN UST. „Danica" izhaja vsak petek na celi poli, in velja po pošti za celo leto 4 gl. 60 kr., za pol leta 2 gl. 40 kr., za eetert leta 1 gl. 30tkr V tiskarnici sprejemana za celo 4 gl., za pol leta 2 gl.. za eetert leta 1 gl., ako zadene na ta dan praznik, izide .,Daniea'- dan poprej Tečaj XXXIX. V Ljubljani, 26. listopada 1886. List 48. Apostoljstvo molitve. (Dalje.) Pa glej: akoravno svojega Zveličarja oe moreš gledati s svojimi telesnimi očmi in molitev njegovega presvetega Serca ne moreš poslušati s svojimi telesnimi ušesi, zagotovlja nas sv. vera, da je vendar to resnica. Kaj druzega, kaj boljšega moremo toraj storiti pri svojih molitvah, kakor da se združimo z molitvami njegovega presvetega Serca, z njegovimi mislimi in njegovimi nameni? — Tako so delali svetniki, kar vidimo iz pisem, ktere so se našle po njihovi smerti, to želi Gospod sam, kakor je razodel nekega dne sveti Mehtildi: „Povej mi vsaj, o presladki Jezus," prašala je nekega dne ta svetnica Gospoda, »povej mi vsaj, kako more človek najbolje opravljati svoje molitve in svoje dela?" Gospod ji je odgovoril: „Vse svoje molitve naj daruje človek Bogu, mojemu Očetu, združene z mojo molitvijo, ker tedaj se v prijetnosti vzdiguje k njemu in je eno z mojo molitvijo. Ako se več dišav skupaj sežge, se naredi dim. čigar prijetna dišava se vzdiguje k nebu: tako je tudi molitev, ktera je združena z mojo, pred Bogom enaka prijetni d«šavi. Vsaka druga m >litev, ktera ni tako opravljena, prodere sicer nebesa, vendar pa ni Bogu tako prijetna in od Njega tako sprejeta. — Prav tako naj zveršuje človek vsa svoja dela in opravila v združenji z mojimi deli in opravili, na ta način postanejo plemenitejša." — Zato piše Margareta Alakok: »Skušajte svoje življenje vravnati po zgledu ponižnosti in krotkosti preljubeznji-vega Serca Jezusovega in sicer s tem, da se združite z vsemi njegovimi nameni. — To presveto Serce bo vse storilo zame, če ga pustim delati: želelo, hrepenelo, ljubilo bo zame in v meni, in popravilo vse moje pomanjkljivosti. — Pri molitvi združujte svojo molitev z njegovo molitvijo v sv. Zakramentu, pri zahvalnem petji združujte se z Njegovimi zahvalami, ktere daje v ravno tem Zakramentu svojemu Očetu. Pri sv. maši se združujte z nameni darovanega Jezusa. — Združujte svoje češenje s tistim, ktero daruje Jezus svojemu Očetu v presvetem Zakramentu. Ljubite Boga z ljubeznijo tega presvetega Serca, častite ga z Njegovim češenjem, hvalite z Njegovo hvalo, delajte z Njegovimi deli, ne želite nič, kakor to, kar je Njegova sveta volja.0 Margareta Alakok je svoje molitve z molitvami presvetega Serca takole združevala: „Večni Oče! dovoli, da ti Serce Jezusovo tako darujem, kakor se Ti je da- rovalo samo. Sprejmi to daritev po Svojem dopadajenji z vsemi željami, z vsemi občutki in čutili, z vsemi nagibi in dejanji tega svetega Serca. Sprejmi vse to kakor ravno toliko dejanj ljubezni, češenja in hvale, ktere darujem tvojemu božjemu Veličastvu, ker le skozi to presveto Serce moreš biti spodobno moljen in poveličevan." Vse svoje dela, vse svoje molitve moremo s prav kratkimi zdihljeji združiti s presvetim Sercem Jezusovim. Tukaj imaš nektere zglede. Kadar hočeš moliti, si moreš misliti ali tudi z besedami govoriti: „O božje Serce Jezusovo, združen s tisto ljubeznijo in pobožnostjo, s ktero si Ti molil in še vedno moliš v presvetem Zakramentu, hočem tudi jest zdaj moliti." Kadar greš mimo sv. Rešnjega Telesa, si misli ali reci: „ Molim te, o presveti Zakrament, s tisto ljubeznijo, s ktero ti, o božje Serce, moliš k Svojemu nebeškemu Očetu in ga poveličuješ.- Pred jedjo si misli: rPreljubi Jezus! združen s tisto ljubeznijo, s ktero si mi ti dal to jed in si sam jed na zemlji blagovolil vživati, hočem tudi jest vžiti to jed.® Kadar delaš, si misli ali reci: „Preljubi Jezus, združen s tisto ljubeznijo tvojega Serca, s ktero si blagovolil delati na zemlji, hočem tudi jest opravljati to delo, Tebi v čast, in v blagor vesoljni Cerkvi. Tebi izročim delo, da ga vodi po Svoji volji in pripelji k srečnemu koncu." Kadar si hočeš kaj pritergati, si misli: „Predobrotljivi Jezus; združen s tisto ljubeznijo tvojega Serca, s ktero si ti zatajeval svoje petere po-čutke, se hočem tudi jest zdaj zatajevati." Kadar moraš kaj terpeti, zdihni k Jezusu: „Predobrotljivi Jezus! združen s tisto ljubeznijo tvojega Serca, s ktero si v svojem terpljenji prestal toliko bolečin terpljenja, hočem tudi jest sprejeti ta križ Tebi v čast in v blagor vesoljne Cerkve.' Zjutraj kadar vstaneš, reci: „0 božje Serce Jezusovo, perve zdihljeje Serca povzdignem k Tebi, in Te prosim, kolikor premorem, delaj Ti v meni in vse moje dela združi Ti s Svojimi deli, da bojo dopadljiva tvojemu nebeškemu Očetu in bojo služila v njegovo čast." Zvečer, ko greš k pokoju, reci: „Serce Jezusovo! sprejmi to spanje v čast Božjo in blagor vesoljnega sveta s tisto ljubeznijo Svojega presv. Serca, s ktero si ga, Jezus, posvetil ko si kot človek na zemlji spal. Pro8im Te, naj bo to moje spanje pod Tvojim varstvom čisto in neomadežano, da Te drugo jutro s čistim sercem in telesom hvalim in molim. Amen." Na ta način moremo svoje vsakdanje molitve, pa tudi vsakdanje najbolj navadne dela združevati s pre-svetim Sercem Jezusovim. Res, bodimo z njim združeni skoz in skoz. kakor mladike z vinsko terto, kakor udje telesa s svojo glavo; prisvojimo si njegove čutila, njegove nazore, njegove nagnjenja, njegove misli in namene; v Njem in ž Njim delajmo, terpimo, bojujmo se, darujmo. molimo, živimo in umrimo; tako bo po Njem in od Njegovih zasluženj tudi naše življenje dobilo čez-naturno vrednost, in prislužili si bomo nebesa in večno zveličanje. To popolno združevanje naših čutil in koristi z Njegovimi, to vedno posnemanje Njegovega Serca, to vedno hrepenenje, da bi se naše serce prestvarilo po Njegovem Sercu: to je verhunec pravega češenja Jezusovega presvetega Serca. to je dokaz in slavna zmaga prave ljubezni, in to doseči mora biti naloga našega Življenja. (Dalje nasl.) Nekaj dima. I Konec. ! v Ne kakor so vaši očetje mano jedli in so ponierli; kdor ta kruli je. živel bo vekomaj.u Jan. 6. 58. Sv. Pavel pravi: »Vsi so šli skoz rudeče morje, so bili pod oblakom in se kerstili v oblaku in morji, in vsi so ravno tisto duhovno jed jedli" (mano) (I. Kor. 10, 3). Ravno tako samo oni. ki so kerščeni, dokler so na potovanju v puščavi življenja, zavživajo kruh angeljski. — Vsi so enako imeli eno določeno mero mane, kdor je več nabral, se mu je stopila (II. Moz. 16); isto velja o sv. obhajilu, kakor pravi cerkvena pesem: (Sumit unus, sumuct mille, Quantum isti tantum ille, Nec sumptus consumitur) = Vžije eden, tisočeri, Isto vsi v enaki meri; Jed ostane cela vsa. Slednjič je tudi to skrivnostno gledč mane in vode, ki je izvirala iz skale, da je zaradi obeh nastal prepir med Izraelci. Rekli so Mojzesu: »Zakaj si nas izvabil iz Egipta, da umerjemo v puščavi; ni kruha ne vode, prav v serci se nam studi ta lahka (pustobna) jed (mana)." Num. 21, 5. Iu Bog je poslal kače čez Izraelce, ki so mnogo njih pomorile. Pri skali čudežne vode pa so godernjali proti Gospodu, zato se je ona voda imenovala rvoda nasprotovanja." Isto tako se godi z najsvetejšim Zakramentom. Koliko nasprotovanja, prepirov, sovraštva, nesloge je bilo glede te skrivnosti med Kristjani; kdo bode preštel vse one, ki so zaradi nevrednega obhajila večno pogubljeni, ali pa tudi take, ki zavoljo bogorop-nega zavživanja sv. Reš. Telesa so tudi časno nesrečni postali? Človek je iz duše in iz telesa. Imenitneiša je duša od telesa. — „Kar je človek (vreden), to je po duši, ne po telesu," pravi sv. Tomaž Akv., »ono je torej resnična hrana, ki je dušna jed, zato pravi Jezus: Moje telo je res jed, in moja kri res pijača." Poterdile so se besede Kristusove tudi glede telesnega življenja. Sv. Nikolaj Flijenski ni vžival 20 let nič druzega kot jedino sveto Rešnje Telo. Tudi o drugih svetnikih in svetnicah božjih se bere,kda so več dni (mnogi ves 40danski postni čas samo sv. obhajilo vživali. Pred par leti na Belgijskem umerla pobožna zamaknjenka Lujiza Lateau ni več let druge hrane imela, ko le sveti Kruh angeliski. Sv. Terezija pravi: »Kaj mislite, da ta najsvetejša jed ni tudi naj izdatniše zdravilo proti telesnim boleznim in slabotam. Resnično je hrana in zdravilo, ker vem za osebo, ki je imela razne telesne slabote ter se ž njimi vojskovala, pa je po svetem obhajilu bila rešena najhujših bolečin, ko da bi jih odpihnil, in se je popolnoma ozdravila." »Proti zadolženju prepovedanega sadu nam je dana hrana milosti, in proti strupu satanovemu zdravilo sv. Duha." (Rup. Ab.) »Kruh okrepča človeško serce" (ps. 103, 15.), ker ima v sebi redivno moč, in zato je naj-primerniša podoba skrivnostnega kruha za večno življenje. Podoba belega kruha je znamenje čistosti pravega telesa Kristusovega, in edinosti njegovega skrivnostnega telesa in vernih kristjanov ž njim in med saboj. Te podobe belega kruha so iz čistih pšeničnih zernic, ki se somelejo v snegobelo moko, da se iz nje napravi čisti beli kruh. Iz velikega števila zernic v moko somletih se z vodo in ognjem napravi ena celota kruha. Tako verni po vodi sv. kersta in po nebeškem ognju s vete ljubezni v najsvetejšem zakramentu postanejo eno telo, dušno skrivnostno telo Kristusovo, en kruh, kakor pravi apostelj: »en kruh, eno telo smo mnogi, vsi ki se vdeležujemo tega enega kruha. (I. Kor. 10,17.) Kak opominj, da ohranimo med seboj kerščansko ljubezen. Oglejmo si oni tako razvpiti temni srednji vek, kako so bili prešinjeni od žive vere v pričujočnost Kristusovo v presv. zakramentu in s kolikim spoštovanjem so pripravljali kruh za svete hostije. Mogočni in pobožni knezi iu kralji, kakor sv. Štefan ogerski, sv. Venceslav češki i. d., so si v veliko čast šteli, da so pripravljali daritveni kruh za ss. maše. V samostanih je bilo to pripravljanje nekaka služba božja, ki se je veršila slovesno. V glasovitem benediatinskem samostanu C1 u g n y *) (b. Klunji) na Francoskem so imeli za vsa opravila določene ure. tako za slovesno peko daritvenega kruha. Psalme in pesmi prepevajo so zorali njivo, vsejali in poželi pšenico, hvaleči božjo milost in vsemogočnost. Potem so izbirali zernce po zerncu ter še čisto oprali pšenico, v posebno vrečo jo spravili itd. *) Clugny-ski samostan je bil vstanovljen 1. 910 od Akvitanskega vojvode Vilhema pobožnega, a po 880letnem obstanku bil je 1 1790 razdejan. Iz tega samostan« ho bili mnogi papeži (Gregor VII) in škofje, in sveti možje. Pervi opat je bil sv. Berno. drugi sv. Odo. tretji »v. Ajmard, četerti sv. Majol, peti celih 56 let sv. Vodilo (Odilo), ki je vstanuvil vseh vernih duš spomin, šesti sv. Hugo, ki je sozidai velikansko cerkev; 410 stop. dolgo, 100 visoko »u široko; imela je pet turnov. 300 oken 32 po 1\ stopenj debelih stebrov. Deveti opat je bil zver. Peter; ta軫 *e je prištevalo 3000 samostanov k Klunjaškemu društvu (congregatio Cluniacensis). Veliko in prostorno je bilo tudi samostansko poslopje. L. li?45 je ondi stauoval začasno papež Inocencij VI po dokoučanem vesoljnem cerkv. zboru v Lijonu, iu 2 p*trijarha, 12 kardinalov, trije nadškofje, 15 škofov, mnodi opati, kralj Ljudovik, mati njegova, vojvoda Artois, Balduin, cesar Carigrajski itd., in ni bilo treba nobenemu redovniku umakniti a* iz svoje celice. Ob času francoske vstaje, pred !00 leti, pa ao divjaški Francozje razdjali cerkev, da je le osini del od razvalin ostal; cerkev služi zdaj za vojaško konjašnico! V ostalih poslopjih pa so javni vradi, šole, magazini za žito in premog, pa pro-testanška cerkev s pastorjevim stanovanjem vred! — Ostudno barbarstvo! — n» m lrimnvr« j« bil v Zagrebu slovesen nastop novega vseučilišnega rektorja. Pred vsim je ndstnpajpči dr fiarflp noročeval o jreteklem šolskem letu in povdarjal resni in pravni značaj, v ma) mlaUenSn IE JB murnepa Vns^castit^ p^em^žfipje zlatnu." — e darovali -za kerst ^p&i rektor dr. Verbančič je v svojem slovesnem govoru dragi zal škega. >yy pnvAli^Agftl Listek za raznoterosti. tfjJjiovei^rbožji^ fc^rvj^e ar ^ t e a me jo priti "^nasprfliig. ?vr080jevai jcWS^P^v8aKtero p^Hknje. ki oi notlo s pomočjo visoke šole v hervaškem narodu podkop&vati nabožne občutke in nepretresljivo vero v Boga. JEaJba itavlja: „Kež by u nas tak bvlo! Naj bi pač pri nas zadeve V molitev priporočeni: Na milostljive priprošnje N. lj. G. presv. Jezusovega Serca, sv. Jožefa, sv. Nikolaja, ss. Hermagora in Fortunata, naših angeljev varhov in vsih naših patronov Beg dobrotno odverni od naše dežele poboje, umore in samomore, odpad in brezverstvo. prešestvanje in vse nečistosti, sovraštva, preklinjevanja in vse pošastne pregrehe in velike nesreče. — Nekdo se serčno priporoča v bratovsko molitev N. lj. G. presv. Serca v hišnih stiskah in pa za keršansko izrejo svoje hčere. — Bolehna za pomoč. — Žena za spreobernjenje nerodnega moža. — Več oseb za pravo spreobernjenje in stanovitnost. — Naši ljubi Gospej presv. Jezusovega Serca. sv. Antonu Padv. sv. Frančišku in sv. Jožefu priporočene ste dve esebi za rešenje iz hude bolezni v nogah. — Moža priporoča žena, da bi ga Bog 8preobernil, ker je strašno vdan kletvini, kader se ujezi. — Nekdo v dušnih in telesnih zadevah, posebno, da bi mogel v molitvi raztresenosti se obvarovati. — Star človek za dobro pripravo k smerti. Iz rimskega zapisnika mnčenikov. 19. svečana. Sv. Avksibij je bil škof na otoku Cipru, kjer je veliko nevernikov spreobemil h kerščanski veri. Pridi-goval je z neuavadno gorečnostjo, tudi čudeže je delal. Po petdesetletnem trudapolnem in zvestem pastirovanju ga je Bog na plačilo poklical leta 102. Sv. Barhdt, škof v Beneventu na Laškem, je živel v 7. stoletju. Bere se o njem, da je s svojimi pridigami spreobernil veliko poganskih Longobardov, vdeležil se je tudi velicega cerkvenega zbora v Carigradu leta 681, kjer je bila zaveržena kriva vera tedanjega časa. Eno leto potem je umeri. Benevenčanje ga častijo kot svojega mestnega patrona. Sv. Gabin, mašnik in mučenik v Rimu, je bil brat sv. Kaja papeža in oče sv. Suzane. V duhovskih in posvetnih vednostih dobro izurjen je bil po smerti svoje soproge v mašnika posvečen, ter je postal učenik sv. Maksima. Ljuti cesar rimski Dijoklecijan ga ie dal zavoljo sv. vere zapreti v ječo, kjer je sv. mož kmalo umeri. Sv. Odran, je bil služabnik (strežaj) sv. Patricija, kteri je razširjeval sv. vero na Irskem. Ko je zvedel, da neverniki, ki so njegovemu gospodu po življenju stregli, se bližajo vozu, v kterem sta se ravno peljala, se hitro Odran vsede na Patricijevo mesto, in tako so morilci, misle. da je Patricij, njega usmertili. Sv. 7jamda, škof Jeruzalemski, je živel proti koncu tretjega in o začetku četertega stoletja. On je kerstil sv. Mavricija, ko je le-ta s svojimi hrabrimi in kerščan-skimi vojščaki bival še na Jutrovem. Pozneje je bil sv. Mavricij usmerjen zavoljo sv. vere z vsemi svojimi vojaškimi tovarši vred. Gospa Josefina Persoglia, mati soproge c. kr. deželnega predsednika barona Vinklerja, je 19. t. m. nagloma umerla v 75 letu svojega življenja, in bila 21. t. m. djana v družinske rake pri sv. Krištofu. Bog ji daj večni pokoj. Godoviška bratovščina č. g. V. Klobusa za duše v vicah in za treznost ima že kacih poldrugi sto udov. Božične pesmi za mešani zbor, samospevi in s spremljavo orgelj. Zložil Ign. Hladnik. Cena 40 kr. Čisti dohoaek teh za božičnico priličnih pesem je namenjen študentovski kuhinji v Ljubljani. Naj bodo toraj še toliko gorkejše blagim Slovencem priporočene; verlemu gosp. skladatelju pa že naprej prav iskrena zahvala! Kolero so že enekrati iztirali iz Tersta in od drugod — s peresi; pa kaj pomaga, ker tako malo kakor metle se ta huda bolezen boji peresa, in zrojila je zopet v Zaverhu na Isterskem, kjer so te dni zboleli 4 kmetje za kolero in še tisti dan 3 umerli. — Pokora, pokora naj bi se priporočala ob £oncu svetega leta; ne pa plesne vaje in enake šemarije, ki so vse veče prijateljice kolere, kakor pa zbirališča za molitve. Duhovske spremembe. V Lavantinski škofiji: Č. g. Jože Rostahar gre od sv. Martina pri Slov. Gradcu za I. kaplana v Šmarje pri Celju; č. g. Fr. Pečnik pa iz Luč za kaplana na Ljubno, in od ondot Č. g. Miha Šmid za I. kaplana v Vitanje. Ena kaplanija pri sv. Martinu in kaplanija v Lučah ostanete prazni, razpisana pa je župnija v Lembahu do 21. dec. Dobrotni darovi. Za študentovsko kuhinjo: Pn. g. dekan M. Kožuh 5 gld. 84 kr. — C. g. župn. Jož. Jereb 2 gld. —- Č. g. župn. Andr. Vole 5 gld. — G. L. Ravnik 2 gld. — Čp,st. g. župn. J. Mrak 3 gld.^ Za sv. Detinstvo: Č. g. J. Jer. 1 gld. — Preč. g. župn. J. Rozman 10 gld. — Ana Merzlikar 13 gld. 2 kr.; č. g. A. Smidovnik, duh. pomočnik v Žužembergu, 40 gld. Za sv. Očeta: Čast. g. J. Mrak 1 gld. Za sveto leto: Iz Železnikov čast. g. župn. J. Mrak 6 gld. — Preč. g. dek. M. Kožuh 5 gld. 50 kr. — Č. g. A. Vonča 1 gld. — Č. g. Jož. J. 2 gld. — Po preč. g. prof Jan. Gnjezdu 30 gld. za maš. namene. Za cerkev Jezusov, presv. Serca: Hvaležni Vodičani 40 gld. — Iz Stare Loke po preč. g. dekanu M. Kožuhu 9 gld. 16 kr. Za hišo kat. družbe rokodelskih pomočnikov: Preč. g. dekan dr. J. sterbenec 50 gld. — Prečast. g. prof. Jož. Mam 25 gld. — Preč. g. J. F. 25 gld. (Ti darovi so bili izroč. preč. g. prof. Gnjezda.) Za bratovšino N. I j. Gosp S: Nekdo, ki se ob enem v molitev priporoča. 1 gld. Za misijon v Bulgariji: Č. g. župnik A. Brezovščik 2 gld. Za vstav Polikarpa Anastasijada v Carigradu: Č. g. župnik A. Brezovščik 2 gld. Za Marijanišče: Čast. gospod Andrej Vole 10 gld. Č. gosp. Jožef Bušič 3 gld. 80 kr. Pogovori z gg. dopisovalci. Gospodu pisatelju spisa: ,,Družba zoper družbo, vojska zoper vojak o": Obravnava o 3. redu je gotovo primarna današnjemu časa in hvaležno jo bodemo porabili. Tudi za „Potvanje" in drugi spis Vam bomo serčno hvaležni, le pošljite, Če tudi ne vsega na enkrat. Odgovorni vrednik: Lnka Jeran. — Tiskarji in založniki: Jožel Blaznikovi nasledniki v Ljubljani