e-novičke oktober 2011 Dragi bralci, v oktobrski številki pišemo o živahnem jesenskem dogajanju v slovenskem prostoru. Septembra in oktobra se je zvrstilo kar nekaj konferenc in posvetov, ki so pritegnili pozornost izobraževalcev odraslih. Tja do konca leta jih bo še nekaj in nanje opozarjamo v najnovejši številki. Vabimo vas torej, da se o tem in še čem seznanite. Prijetno branje, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke.............................................................................................................................2-6 Izpeljali smo delavnico o sodobnih pristopih učenja in poučevanja ................................................................2 Okrogla miza o vključevanju beguncev in prosilcev za azil ............................................................................2 Dnevi slovenskih svetovalnih središč 2011 ......................................................................................................3 Polnočni klub o izstopnikih ..............................................................................................................................3 Seminar o dobrih praksah v šolskem sistemu in izkušnje z nivojskim poukom...............................................4 POKI praznuje 10 let ........................................................................................................................................5 Priznavanje že pridobljenega znanja udeležencem v programih usposabljanja in spopolnjevanja ACS .........6 Projekti ESS ..................................................................................................................................6-9 Andragoško svetovalno delo v podporo izobraževanju in učenju odraslih ......................................................6 Uspešno izpeljano usposabljanje šeste generacije POKI..................................................................................7 Zaključna konferenca Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih ...........8 Najava konference Za odrasle ustvarjamo nove priložnosti.............................................................................8 Mednarodno sodelovanje ...........................................................................................................9-12 Sodelujemo v novem projektu...........................................................................................................................9 Finski izobraževalci odraslih v Sloveniji........................................................................................................10 Drugo srečanje partnerjev v projektu EuroPeerGuid......................................................................................10 Četrto srečanje v projektu SLS nas je popeljalo v Estonijo............................................................................11 Vabimo..............................................................................................................................................12 Letni posvet o izobraževanju odraslih 2011 ...................................................................................................12 Pomembne publikacije....................................................................................................................13 Pogled na izobraževanje 2011: kazalniki OECD.............................................................................................13 Iz drugih virov...........................................................................................................................13-18 Jože Kopeinig prejel deželno nagrado Koroške za izobraževanje odraslih....................................................13 Projekt Za Pokolpje - aktivno in dejavno! .....................................................................................................14 Septembrska številka VETAlert.....................................................................................................................14 O konferenci Znaš, nauči drugega..................................................................................................................14 Izšlo je septembrsko glasilo Cedefopa ...........................................................................................................15 Zaključna konferenca projekta Spodbujanje vseživljenjskega učenja na nacionalnem, regionalnem..........16 in še vrsta drugih novic.............................................................................................................16-22 DOMAČE NOVIČKE Izpeljali smo delavnico o sodobnih pristopih učenja in poučevanja Za skupino učiteljev in predavateljev UPI - LU Žalec smo 3. septembra 2011 izpeljali enodnevno delavnico zlnaslovom Sodobni pristopi k učenju in poučevanju. Na delavnici, ki jo je vodila zunanja sodelavka ACS, Mirjam Dominko, je bilo 24 udeležencev. Večina (skoraj 90 %) je bila žensk, od tega največ (dobrih 30 %) v starostni skupini od 31 do 40 let. Več kot 60 odstotkov udeležencev je imelo dokončano visoko oziroma univerzitetno izobrazbo, drugi višjo šolo ali magisterij, ena udeleženka je bila študentka. Vsi razen enega udeleženca so bili zunanji sodelavci UPI - LU Žalec. Ob koncu delavnice so udeleženci izpolnili evalvacijski vprašalnik. Analizo le-teh vam na kratko predstavljamo: • Zanimalo nas je, kako so bili udeleženci zadovoljni z izpeljanim spopolnjevanjem. Skoraj 90 odstotkov jih je bilo zelo zadovoljnih, drugi so bili zadovoljni. • Z vsebino spopolnjevanja so bili udeleženci programa še bolj zadovoljni (95 % zelo zadovoljnih, drugi zadovoljni). • Kot najbolj zanimive so izpostavili vsebine o jeziku in načinih sporazumevanja, različnih učnih tipih, pomenu očesnega stika in zaznavnih kanalih, navdušile pa so jih tudi praktične vaje in primeri iz prakse. • Večina udeležencev (83 %) je bilo zelo zadovoljnih z uporabljenimi metodami dela ter s prejetim učnim gradivom (74 %). • Tudi s predavateljico so bili zelo zadovoljni (96 %), celotno spopolnjevanje pa so ocenili kot zelo zanimivo in koristno. Kljub temu da smo ga izpeljali v soboto, jim ni bilo žal, da so se ga udeležili, saj bodo pridobljena znanja z veseljem uporabili pri svojem delu. Udeleženci so napisali nekatera svoja spoznanja, med drugim, da je treba za dober nastop pred skupino veliko delati in se stalno spopolnjevati. mag. Zdenka Birman Foijanič (zdenka.birman.forjanic@acs.si) Okrogla miza o vključevanju beguncev in prosilcev za azil Na Andragoškem centru Slovenije smo 7. septembra 2011 organizirali okroglo mizo o vključevanju beguncev in prosilcev za azil. Udeležili so se je strokovnjaki in strokovnjakinje iz Ministrstva za notranje zadeve (MNZ), Pravno informacijskega centra (PIC), Ministrstva za šolstvo in šport (MŠŠ), Slovenske filantropije, Jezuitskega združenja za begunce Slovenije, Zavoda za zaposlovanje Slovenije in ACS. Spregovorili smo o pravnih vidikih vključevanja, izobraževanju beguncev in ekonomskih migrantov, prostovoljnem delu z begunci in prosilci za azil, psihosocialni pomoči navedenim ciljnim skupinam, dejavnostih MNZ in MŠŠ v povezavi z begunci in ekonomskimi migranti, predstavljene pa so bile tudi izkušnje begunke iz Bosne in Hercegovine. Z razpravo smo prišli do naslednjih ugotovitev: • pravna pomoč beguncem in prosilcem za azil v Sloveniji je sicer zakonsko določena, vendar mora upravičenec zanjo zaprositi na sodišču, kjer so postopki zelo dolgi; • nevladne organizacije ne ponujajo več brezplačne pravne pomoči beguncem in prosilcem za azil, ki bi bila na voljo takoj po njihovem prihodu v Slovenijo; • prosilci za azil in subsidiarno zaščito čakajo na ureditev svojega položaja tudi dve leti in več; • v Sloveniji še vedno podeljujemo zelo malo statusov oseb z mednarodno zaščito (bodisi begunca ali osebe s subsidiarno zaščito) in na ta način nočemo deliti begunskega »bremena« z Evropo. Dr. Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si), ACS Dnevi slovenskih svetovalnih središč 2011 V četrtem tednu v septembru smo z mrežo štirinajstih svetovalnih središč organizirali Dneve slovenskih svetovalnih središč - tokrat že sedme po vrsti. Letošnjo prireditev zaznamuje praznovanje: pet svetovalnih središč - Koper, Maribor, Murska Sobota, Novo mesto in Žalec - obeležuje svojo deseto obletnico delovanja. Letošnji dogodki so tekli med 21. in 23. septembrom (na fotografiji dogajanje v Novem mestu), nekateri že prej, drugi pa tudi kasneje. Namen več kot devetdesetih dogodkov je bil predvsem promovirati različne formalne in neformalne programe izobraževanja odraslih v lokalnih okoljih ter predstaviti aktualne vsebine in brezplačne možnosti učenja. Z Dnevi smo želeli povečati prepoznavnost svetovalnih središč v lokalnem okolju in ljudem predstaviti, kakšne možnosti svetovanja in podpore središča ponujajo. Ob tej priložnosti je izšla tretja številka skupnega časopisa - Info ISIO 2011 (na fotografiji), v katerem so predstavljene različne možnosti izobraževanja odraslih (izobraževalni programi za pridobitev višje stopnje izobrazbe, krajše oblike spopolnjevanj in usposabljanj - tako za delo kakor tudi za osebni razvoj), številne koristne informacije in spletne povezave s področja izobraževanja odraslih, popestrijo pa ga tudi uspešne zgodbe odraslih posameznikov, ki kažejo na to, da za izobraževanje ni nikoli prepozno. Tina Kalamiza (tina.kalamiza@acs.si), ACS Polnočni klub o izstopnikih 23. septembra 2011 je televizija Slovenije predvajala Polnočni klub z naslovom Izstopniki, spregledani ljudje. Gostje voditelja Zvezdana Martiča so bili: dva nekdanja izstopnika, Sara Dragosavljević in David Pavlič (tudi dobitnik priznanja ACS za promocijo učenja in znanja v letu 2010), mentorica v projektu Projektno učenje za mlajše odrasle (PUM), Anja Jamšek Furlan, ter soavtorica programa in voditeljica usposabljanja mentorjev v programu PUM, Natalija Žalec (ACS). Ob življenjskih zgodbah obeh udeležencev lahko gledalci spoznajo program PUM od zgodnjih začetkov pred dvajsetimi leti pa vse do danes. Posebno zanimivi in spodbudni sta izkušnji obeh udeležencev, ki sta se po nekaj letih znova vrnila v formalno izobraževanje in ga uspešno končala. Zgodb, ki so podobne njuni, je med mladimi in odraslimi veliko. Včasih se ljudem, ko izpadejo ali izstopijo iz formalnega izobraževanja, ne da bi si pridobili spričevalo, zazdi, da so izgubili ali zapravili priložnost, ki so jo imeli. Oddaja pa gledalcem jasno sporoča, da za učenje ni nikoli prepozno oziroma je za učenje vedno pravi čas. Prispevek, dostopen je na spletnem naslovu televizije Slovenije, je lahko v razmislek vsem tistim, ki so zaradi takšnih ali drugačnih razlogov izstopili iz izobraževalnega sistem in ne vedo, kako naprej, ter tistim, ki so opazili okoli sebe ljudi s podobnimi zgodbami in bi jim lahko pomagali. Ne nazadnje oddaja s problematiko prezgodnjega izstopa iz šole seznanja tudi tiste, ki nanjo do zdaj niso bili pozorni. Več o projektu PUM si lahko preberete na http://www.acs.si/pum. Objavljamo tudi nekaj vidnih rezultatov projekta. Vira: spletna stran ACS, 16. september 2011 in http ://www .rtvslo. si/polnocniklub/novica/76 Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Seminar o dobrih praksah v šolskem sistemu in izkušnje z nivojskim poukom Na Andragoškem centru Slovenije smo 29. septembra 2011 organizirali seminar projekta INCLUD-ED1 z naslovom Dobre prakse v šolskem sistemu in izkušnje z nivojskim poukom. Nastopili so govorci iz ACS, Ministrstva za šolstvo in šport, vodja in člani strokovne skupine za pripravo Bele knjige o vzgoji in izobraževanju 2011 iz Pedagoške fakultete, predstavnik Zavoda Republike Slovenije za šolstvo, ravnatelji in učitelji osnovnih šol ter starši otrok v osnovnih šolah. Na seminarju smo želeli predstaviti rezultate projekta INCLUD-ED - dobre prakse v šolah (izvajanje le-teh je v nekaterih državah prispevalo k izboljšanju učnega uspeha učencev), odpreti prostor za razpravo o nivojskem pouku in soočiti argumente za ali proti nivojskemu pouku. Predstavitve govorcev in razprava so pokazali, da so v Sloveniji mnenja o nivojskem pouku deljena. Medtem ko rezultati projekta INCLUD-ED kažejo na to, da je nivojski pouk segregacijska praksa, ki veča socialne razlike med učenci in ne daje vsem učencem enakih priložnosti za učenje, so nekateri mnenja, da je nivojski pouk ustrezen način razvrščanja otrok v šolah, ki vodi v dobre učne rezultate. Raziskave v Sloveniji so pokazale, da med šolskim letom zelo malo otrok prehaja iz ene nivojske skupine v drugo. V razpravi je bilo poudarjeno, da za kakovost poučevanja zgolj ustrezen način razvrščanja otrok v skupine ne zadošča. Pomembni so tudi drugi vidiki, kot, na primer, dobri učni in mišljenjski slogi. Ker je bil obvezen nivojski pouk ukinjen šele pred nekaj leti in se heterogene skupine v nekaterih šolah izvajajo šele nekaj let, bi v 1 Projekt INCLUD-ED - s celim naslovom Izobraževanje kot dejavnik družbene vključenosti - je mednarodni raziskovalni projekt 6. okvirnega programa, ki ga financirata Evropska komisija in Ministrstvo za šolstvo in šport. V projektu sodeluje 14 partnerjev iz trinajstih držav. Koordinator projekta je organizacija Crea iz Univerze v Barceloni (Španija). prihodnjih letih potrebovali nadaljnje raziskave, ki bi analizirale učinke heterogenih skupin na učni uspeh otrok, na njihovo samopodobo in širše počutje. Predstavljene izkušnje iz Osnovne šole Danile Kumar, ki že nekaj let izvaja heterogene skupine, so pozitivne, zato nameravajo tako organizacijo ohraniti tudi v prihodnje. Izkušnje staršev otrok v osnovnih šolah kažejo, da so starši pogosto premalo informirani o organizaciji nivojskega pouka, o ravneh samih, pa tudi o heterogenih skupinah, zato težje razumejo, kaj se dogaja v šoli. Pomembno je, da učitelji staršem natančno predstavijo različne koncepte in organizacijo dela ter učinke, ki so z njimi povezani. Ugotovili smo tudi, da bi v Sloveniji potrebovali več strokovnjakov, ki bi se ukvarjali s problematiko dobrih praks v šolah, saj je to področje podhranjeno. Dr. Natalija Vrečer (natalij a.vrecer@acs.si), ACS POKI praznuje 10 let • LET V mesecu oktobru 2011 mineva deset let, odkar smo v praksi izobraževanja odraslih prvič preizkusili model za samoevalvacijo Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje - POKI. Prve štiri izobraževalne organizacije, ki so v letu 2001 zaorale ledino pri uvajanju modela za samoevalvacijo POKI v lastno delo so bile Šolski center za pošto, ekonomijo in telekomunikacije Ljubljana, Šolski center Rudolfa Maistra Kamnik, Srednja trgovska šola Ljubljana ter Srednja agroživilska šola Ljubljana (danes Biotehniški izobraževalni center Ljubljana). Od takrat pa vse do danes so se v projekt POKI vključile številne izobraževalne organizacije. Usposobili smo šest »generacij POKI« izobraževalnih organizacij in en konzorcij. Skupaj se je v usposabljanje vključilo 63 izobraževalnih organizacij. T: PONUDIMO ODRASLIM KAKOVOSTNO IZOBRAŽEVANJE Sodelavci Andragoškega centra Slovenije ob deseti obletnici delovanja projekta POKI izkoriščamo priložnost, da se zahvalimo vsem vodjem in članom skupin za kakovost ter vodilnim v izobraževalnih organizacijah, ki ste glavni nosilci uveljavljanja kakovostnih rešitev izobraževanja odraslih v praksi. Prav tako gre naša zahvala številnim zunanjim strokovnjakom, ki ste v vseh teh letih sodelovali pri snovanju konceptualnih rešitev ter pri razvoju in izvajanju programa usposabljanja. Zahvala za to, da smo lahko vsa ta leta delali, gre tudi Ministrstvu za šolstvo in šport, ki je dejavnost vsa leta finančno podpiralo, v zadnjih letih tudi s pomočjo sredstev Evropskega socialnega sklada. Projekt POKI se po desetih letih ne končuje, saj bomo že v začetku prihodnjega leta začeli z usposabljanjem prihodnje skupine, to bo »generacija POKI 7«. Še naprej bomo skrbeli za to, da boste izobraževalne organizacije iz omrežja POKI lahko uporabljale IKT podporo samoevalvacijam (spletno zbirko vprašanj, učni kotiček idr.). V naslednjem letu bomo vsem omogočili spletni dostop do pripomočkov, ki so bili v projektu doslej razviti, pripravili bomo tudi opise številnih primerov dobrih praks. Vse to lahko pripomore k sistematičnemu delu za kakovost. A pripomočki niso dovolj! V desetih letih našega snovanja in dela nas je vodila misel, da je bistvo kakovosti v ljudeh. Tam jo vedno znova iščimo, tam jo gradimo in od tam jo pripeljimo v naše vsakodnevno delo. POKI je vedno bil in bo ostal le ena izmed tisočerih spodbud, ki lahko tovrstno raziskovanje oživi, spodbudi in ga naredi bolj načrtnega in sistematičnega. Vse drugo je delo nas samih! Vsakega posebej in vseh skupaj ! Sonja Klemenčič (sonja.klemencic@acs.si), dr. Tanja Možina (tanja.mozina@acs.si), Milena Zorić (milena.zoric@acs.si), Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), Karmen Rajar (karmen.rajar@acs.si), sodelavke s področja kakovosti na ACS Priznavanje že pridobljenega znanja udeležencem v programih usposabljanja in spopolnjevanja ACS Svet ACS je marca na svoji 11. korespondenčni seji sprejel Pravilnik o priznavanju že pridobljenega znanja udeležencem v programih usposabljanja in spopolnjevanja ACS (v nadaljevanju Pravilnik), ki predstavlja temeljni dokument v postopku priznavanja že pridobljenega znanja udeležencem v programih usposabljanja in spopolnjevanja ACS. Pravilnik je začel veljati 1. maja letos. V podporo postopku priznavanja že pridobljenega znanja smo poleti na prenovljenih spletnih straneh izobraževalne dejavnosti ACS odprli podstran Priznavanje že pridobljenega znanja. Namenjena je informiranju in svetovanju udeležencem, ki se nameravajo udeležiti katerega izmed programov usposabljanja ali spopolnjevanja ACS, in želijo, da se jim že pridobljeno znanje prizna. Postopek se prične z oddajo vloge oziroma obrazca za prijavo. ACS omogoča priznavanje znanja v večini programov usposabljanja in spopolnjevanja, ki jih organizira oziroma izvaja. Izjema so le programi, ki trajajo manj kot 24 pedagoških ur. Priznamo lahko: • znanje, pridobljeno v drugih programih usposabljanja in spopolnjevanja, ki jih izvaja ACS, • znanje, pridobljeno v formalnih in neformalnih programih izobraževanja, v programih usposabljanja in spopolnjevanja drugih izvajalcev, • znanje, pridobljeno z delom, s samostojnim učenjem in z drugimi življenjskimi izkušnjami. Celoten postopek vodi Komisija ACS za priznavanje že pridobljenega znanja, ki jo imenuje direktor ACS. Na podlagi presoje vseh dokumentov Komisija sprejme sklep o priznavanju. V primeru, da Komisija odloči, da se znanje prizna, le-ta tudi določi, katerih obveznosti po programu ste oproščeni. Na spletnih straneh o priznavanju najdete tudi svetovalni pripomoček, v katerem smo skušali zajeti vse informacije v zvezi s priznavanjem že pridobljenega znanja: kaj priznavanje že pridobljenega znanja je, zakaj ga priporočamo, kakšne so temeljne značilnosti postopka, kako pripraviti vlogo itn. Za morebitna dodatna vprašanja in pojasnila se lahko obrnete na svetovalko, ki vam bo še podrobneje pojasnila posamezne faze postopka in vam z nasveti pomagala pri vsem, kar morate za priznavanje že pridobljenega znanja opraviti sami. Neda Đorđević, (neda.dordev ic@acs.si), ACS PROJEKTI ESS Andragoško svetovalno delo v podporo izobraževanju in učenju odraslih 15. septembra 2011 smo na ACS izvedli delavnico z naslovom Andragoško svetovalno delo v podporo izobraževanju in učenju odraslih. To je bila prva izvedba novega 8-urnega programa usposabljanja, namenjenega vsem izobraževalcem odraslih, ki se pri svojem delu znajdejo tudi v vlogi svetovalca za izobraževanje oziroma se srečujejo z nalogami, povezanimi s svetovanjem odraslim glede njihovega pmifiwm ŽePRSbOBUMEM mm izobraževanja in/ali učenja - pa naj bo to pred vključitvijo v izobraževanje, med njim ali po koncu izobraževanja ali učenja. Dr. Sabina Jelenc Krašovec je 29 udeležencem predstavila pomen in vlogo izobraževanja odraslih v sodobni družbi ter nanizala ključna vprašanja, pomembna pri andragoškem svetovalnem delu. Udeleženci so izmenjali mnenja o tem, kdo so po njihovih izkušnjah tisti odrasli, ki potrebujejo svetovalno pomoč pri svojem izobraževanju ali učenju, ter kakšno vlogo ima pri tem andragoško svetovalno delo. Na koncu smo spregovorili še o tem, katera znanja in veščine mora imeti svetovalec v izobraževanju odraslih in kakšne so vloge drugih andragoških delavcev v samem procesu andragoškega svetovalnega dela. Program poteka v projektu Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011. Projekt, ki se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, razvojne prioritete Razvoj človeških virov in vseživljenjskega učenja in prednostne usmeritve Izboljševanje kakovosti in učinkovitosti sistemov izobraževanja in usposabljanja, financirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za šolstvo in šport. Jerca Rupert (jerca.rupert@acs.si), ACS Uspešno izpeljano usposabljanje šeste generacije POKI 22. septembra 2011 smo izpeljali zadnjo, 13. delavnico v okviru dvoletnega usposabljanja za uporabo modela samoevalvacije Ponudimo odraslim kakovostno izobraževanje (POKI), ki ga financirata Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za šolstvo in šport. V projektu je sodelovalo sedem izobraževalnih organizacij (INVEL d.o.o., ljudske univerze Jesenice, Rogaška Slatina in Šentjur, MUCH d.o.o., Srednja zdravstvena šola Celje in ZARIS), ki so se usposobile za izpeljavo samoevalvacije v lastni izobraževalni organizaciji. Člani skupine za kakovost so pridobili različna orodja in znanja, ki jih organizacija potrebuje pri izpeljavi samoevalacije. V prvem letu so izobraževalne organizacije oblikovale skupino za kakovost, izdelale splošno oceno kakovosti s pomočjo SWOT analize in analize dokumentacije, pripravile pregled pomembnih interesnih skupin, s katerimi kaže pri razvoji kakovosti tesneje sodelovati, prenovile ali na novo so oblikovale poslanstvo, vizijo razvoja in vrednote izobraževalne organizacije, ob podpori nacionalne baze vprašanj so pripravile bazo lastnih samoevalvacijskih instumentov, pripravile načrt samoevalvacije, izpeljale zgledovalni obisk in pripravile samoevalvacijsko poročilo, katerega rezultati so bili predstavljeni vsem v kolektivu. Obširna presoja kakovosti, izpeljana v prvem letu, je bila podlaga za pripravo akcijskega načrta, s pomočjo katerega so izobraževalne organizacije opredelile dejavnosti, ki so jih za razvoj kakovosti v lastni izobraževalni organizaciji izpeljevale v drugem letu sodelovanja v projektu. Poleg vpeljave izboljšav kakovosti na podlagi akcijskega načrta so izobraževalne organizacije v letošnjem letu prenovile svoje spletne strani o izobraževanju odraslih in o kakovosti izobraževanja odraslih ter sprejele listino kakovosti, v kateri je opredeljen dolgoročen sistem presojanja in razvijanja kakovosti v izobraževalni organizaciji. Karmen Rajar (karmen.raj ar@acs.si), ACS Zaključna konferenca Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih Kot smo napovedali že avgusta, organiziramo 20. oktobra 2011 v Kongresnem centru Bernardin v Portorožu konferenco z naslovom Andragoško spopolnjevanje v prepletu različnih vlog izobraževalcev odraslih. Dogodek, ki ga pripravljamo ob koncu triletnega projekta Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2009 do 2011, finančno podpirata Evropski socialni sklad in Ministrstvo za šolstvo in šport. V prvem, plenarnem delu bomo predstavili cilje konference, umestili usposabljanje in spopolnjevanje izobraževalcev odraslih v kontekst nacionalne politike izobraževanja odraslih, predstavili rezultate projekta ter izpostavili nekaj strokovnih izzivov, ki čakajo izobraževalce odraslih v prihodnosti. V nadaljevanju bo delo teklo v treh delovnih skupinah: • v prvi bo govor o izobraževalcu odraslih kot svetovalcu, o znanjih in spretnostih, potrebnih za kakovostno opravljanje svetovalnega dela, ter o tem, kako na potrebe za opravljanje različnih nalog v svetovalnem delu v izobraževanju odraslih lahko odgovorimo z nadaljnjim strokovnim spopolnj evanj em; • v drugi delovni skupini bo govor o didaktičnih vidikih e-izobraževanja za odrasle, o stanju e-izobraževanja odraslih v Sloveniji, odprtih vprašanjih in možnosti nadaljnjega razvoja na tem področju, • razprava v tretji delovni skupini bo tekla o odprtih vprašanjih razvoja poklicnih poti izobraževalcev odraslih oziroma težavah usposabljanja v izobraževanju odraslih. V zaključnem plenarnem delu bo predstavljeno delo v vseh treh delovnih skupinah, oblikovani pa bodo tudi skupni zaključki. Podrobnejši program in informacije o konferenci najdete na spletnem naslovu http://pro.acs.si/izo2011/. Jerca Rupert (jerca.rupert@acs.si), ACS Najava konference Za odrasle ustvarjamo nove priložnosti Andragoški center Slovenije vabi na zaključno konferenco v projektu ESS Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega znanja. Dogodek z naslovom Za odrasle ustvarjamo nove priložnosti, bo 7. decembra 2011 v Grand Hotelu Union, na Miklošičevi 1, v Ljubljani. Namenjena je načrtovalcem politike izobraževanja, predstavnikom javnih zavodov, svetovalnim delavcem, strokovnjakom in učiteljem izobraževanja odraslih ter vsem, ki jih ta tematika zanima. Andragoški center je v obdobju od 2009 do 2011 izpeljal obsežen projekt Razvoj pismenosti ter ugotavljanje in priznavanje neformalnega učenja, ki je bil denarno podprt s sredstvi Evropskega socialnega sklada in Ministrstva za šolstvo in šport. Projekt vključuje dva podprojekta: Razvoj pismenosti in Ugotavljanje ter priznavanje neformalnega učenja. Na konferenci bomo predstavili rezultate obeh podprojektov. Predstavili bomo strokovne podlage za prenovo programov, prenovljene javnoveljavne programe za ranljive skupine odraslih, prenovljene programe za strokovne delavce ter program za mlajše osipnike, ki smo ga oblikovali na novo. Spregovorili bomo o razvoju novih metodologij in tehnik za ugotavljanje, merjenje in vrednotenje učinkov neformalnega izobraževanja odraslih in o programih za ustrezno razvijanje kompetenc strokovnih sodelavcev. Ključne ugotovitve in rezultate želimo na konferenci nadgraditi z mnenji in pogledi strokovne javnosti ter uporabniki. Več o konferenci lahko preberete na konferenčni spletni strani. Udeležba je brezplačna. Prijave zbiramo do 2. decembra 2011. Gregor Jenko (gregor.jenko@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE Sodelujemo v novem projektu Andragoški center Slovenije so povabili k sodelovanju pri testiranju instrumentarija za evidentiranje in vrednotenje kompetenc izobraževalcev odraslih, pridobljenih po formalnih ali neformalnih poteh - Validpack. Testiranje instrumentarija, pri katerem bo sodelovalo dvajset evropskih držav, je del novega projekta CAPIVAL (Capitalizing on Validpack: going Europe wide), ki si med drugim prizadeva, da bi z instrumentarijem prispeval k razvoju kompetenc odraslih in omogočili njihovo primerljivost v Evropi. CAPIVAL Instrument Validpack je del projekta VINEPAC (Validation of informal and non-formal psycho-pedagogical competencies of adult educators). Njegov glavni namen je bil ustvariti niz instrumentov za ocenjevanje kompetenc izobraževalcev odraslih. Ocenjevanje kompetenc izobraževalcev odraslih na evropski ravni je prispevek k profesionalizaciji izobraževalcev odraslih v Evropi in h kvalitetnemu upravljanju področja izobraževanja odraslih v Evropi. Instrument Validpack je namenjen ocenjevanju učiteljevih kompetenc in znanj, ne glede na to, kje in kako jih je pridobil (v formalnem, priložnostnem ali neformalnem izobraževanju). Razdeljen je v tri sklope ocenjevanja: samoevalvacijo - namenjena je pregledu pridobljene izobrazbe in kompetenc učitelja, zunanjo evalvacijo - opravi jo evalvator, ki ima izobrazbo, primerno področju izobraževanja odraslih, in relevantne izkušnje na tem področju, ter konsolidacijo, zadnji korak v ocenjevalnem procesu, kjer so združeni rezultati obeh evalvacij. Instrument je namenjen vsem učiteljem, ki imajo več kot eno leto delovnih izkušenj pri delu z odraslimi. Glavni cilji instrumenta so: ovrednotiti učiteljeve kompetence, zbrati dokumentacijo, ki dokazuje izkušnje in znanja, narediti osnovo za certificiranje zbranih rezultatov, dokumentirati minimalne standarde kompetenc in ponuditi učiteljem enake možnosti znotraj Evrope. Več o projektu si lahko preberete na: http://www.capival.eu/, o razvoju instrumenta in samem testiranju pa bomo poročali v prihodnjih številkah e-Novičk. Katja Vrbajnščak (katja.vrbajnscak@acs.si), ACS Finski izobraževalci odraslih v Sloveniji Na daljši obisk je v Slovenijo prišla večja skupina finskih izobraževalcev odraslih. Štiriindvajset gostov, predvsem vodij finskih centrov za izobraževanje odraslih, kar bi lahko primerjali z našimi ljudskimi univerzami, je v organizaciji svoje zveze in soorganizaciji Slovenske univerze za tretje življenjsko obdobje ter Andragoškega centra pripravilo strokovno-kulturni obisk. Ponedeljek popoldan je bil namenjen kratkim predstavitvam na Glotta Novi in ACS (na fotografiji desno): na Glotta Novi so jih seznanili s svojim delom in projekti na splošno, več poudarka pa so posvetili projektu Karierni načrt 50+ za zaposlene, v našem zavodu pa smo jim omogočili vpogled v delo Središča za kakovost in izobraževanje ter jim predstavili projekt Zgledi vlečejo. V torek, 27. septembra, je potekalo soočenje finskih in slovenskih izkušenj izobraževalcev odraslih. Na seminarju, ki smo ga poimenovali Finska in Slovenija: pereče teme v izobraževanju odraslih, smo izpostavili učenje starejših odraslih in imigrantov ter medgeneracijsko sožitje in lokalni razvoj. Splošnim predstavitvam nacionalnih sistemov izobraževanja odraslih, ki sta jih povzela Eeva-Inkeri Sirelius in mag. Andrej Sotošek, so sledile predstavitve dr. Dušane Findeisen, Mar je Repo in dr. Nevenke Bogataj. Po kosilu je Ciril Horjak pokazal, kako izobražuje s stripom, predstavnica Kinadvora, Maja Zrim, pa predstavila projekt Filmska srečanja ob kavi, abonma za poznejša leta. Za konec srečanja smo z metodo učne kavarne (Learning Café) primerjali izkušnje, ki jih imamo z navedenimi temami (na fotografiji levo). Darijan Novak (darij an.novak@acs.si), ACS Drugo srečanje partnerjev v projektu EuroPeerGuid Konec septembra je bilo drugo srečanje partnerjev v projektu Evropsko kolegialno presojanje v svetovanju v poklicnem izobraževanju odraslih (European Peer Review in Guidance and Counselling in Adult Vocational Education - EuroPeerGuid). Na srečanju, katerega gostiteljica je bila organizacija CIBC Artois Ternois iz Arrasa v Franciji, so sodelovali še partnerji s Finske, Portugalske in iz Slovenije. Partnerji so se na srečanju seznanili z rezultati aktivnosti, katere nosilka je Slovenija. Dejavnost zajema razvoj inovativnih gradiv v podporo razvoju kakovosti v svetovanju v poklicnem in strokovnem izobraževanju odraslih. V obdobju od aprila do septembra je Slovenija usmerjala dejavnosti partnerjev k pripravi evropskega priročnika za uporabo metode kolegialne presoje v svetovanju v izobraževanju odraslih. Na srečanju smo se partnerji dogovorili o potrebnih dopolnitvah in izboljšavah nastajajočega besedila priročnika. Ta bo v skladu s projektnim načrtom pripravljen do konca leta 2011. V letu 2012 je predvidenih deset kolegialnih presoj. V vsaki sodelujoči državi bodo metodo kolegialne presoje preizkusila tri svetovalna središča. V Sloveniji bomo metodo preizkusili v treh svetovalnih središčih ISIO. Več o projektu EuropeerGuid si lahko ogledate na projektni spletni strani. Dr. Tanja Možina (tanja.mozina@acs.si), ACS Četrto srečanje v projektu SLS nas je popeljalo v Estonijo Partnerji projekta Širimo semena učenja (Sowing the Learning Seeds - SLS) iz Estonije, Francije, Irske, Madžarske, Nizozemske, Slovenije in Turčije smo se med 5. in 9. oktobrom družili v Talinu in Rapli v Estoniji. Slovenska devetčlanska delegacija, v kateri je bilo šest predstavnikov učečih se, je v projektni delavnici z naslovom Vključevanje učečih se v promocijo izobraževanja odraslih svoje izkušnje in mnenja soočila s šestnajstimi udeleženci iz partnerskih držav. Najbolj sta nas zanimali dve temi: učinkovita diseminacija življenjskih zgodb učečih se (omenjali smo internet, socialna omrežja, video, klasične medije pa tudi osebne stike) ter podpora, ki jo potrebujejo učeči se za učinkovito posredovanje svojih izkušenj drugim (na primer spodbudno domače in širše okolje, usposabljanje za pridobitev različnih veščin, zlasti komunikacijskih, vzpostavitev prizorišč za njihove nastope, denar za kritje potnih in drugih stroškov). Naš gostitelj, Estonsko združenje za izobraževanje odraslih (ANDRAS), je v tem času v sodelovanju z koordinatorjem okrožja Rapla organiziral in nas povabil na odprtje 14. estonskega Tedna učečih se odraslih (Täiskasvanud ôppija nädal - TÖN / Adult Learners' Week - ALW). Osrednji del prireditve so bile podelitve priznanj na nacionalni ravni, in sicer najuspešnejšemu učečemu se in učitelju, ter najbolj učenju prijazni ustanovi in lokalni oblasti. Podoben dogodek smo doživeli tudi naslednji dan, vendar na lokalni ravni, ko smo se udeležili podelitve priznanj za okrožji Talin in Haiju. Četudi je bil jezik v določenih trenutkih ovira, saj bi želeli vedeti, kaj natanko je povedal spretni povezovalec prve prireditve in kaj je navduševalo udeležence druge, smo bili tudi brez tega uglašeni, saj so naša prizadevanja in doživljanja sorodna. Obiskali smo tudi nekaj festivalskih prizorišč, med njimi tramvaj učenja v Talinu. Udeleženci potovanja v Estonijo smo bili Ciril Horjak, Ana Kruder (oba dobitnika priznanja ACS za promocijo učenja in znanj v letu 2010), Alenka Grželj, Alojz Sraka, Zala Zlatoper (vsi koordinatorji TVU) ter Slavica Borka Kucler, Franci Lajovic, Darijan Novak in avtorica prispevka. Svoje vtise bodo predstavili v naslednji izdaji e-Novičk. Ob tej priložnosti pa se vsem prisrčno zahvaljujem za izjemne prispevke k vsebinsko in družabno uspešnemu srečanju. Del projektnega srečanja je bil tudi sestanek koordinatorjev, na katerem smo začrtali predzadnje projektno srečanje, ki bo od 11. do 14. marca 2012 v Turčiji. V projektni delavnici bomo razpravljali o učinkovitejšem doseganju različnih ciljnih skupin odraslih, turški partner pa nam bo predstavil ustanove za delo in izobraževanje odraslih s posebnimi potrebami. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS VABIMO Letni posvet o izobraževanju odraslih 2011 Napovedali smo že, da bo letošnji posvet organiziran na Ptuju, v Grand Hotelu Primus, in sicer 15. in 16. novembra. Ministrstvo za šolstvo in šport je tudi tokrat organizacijo dogodka zaupal ACS. S podnaslovom Razmislek o vrednotah v globalni družbi so nakazane teme, ki bodo predstavljene v uvodnem, plenarnem delu prvega dne. Med govorci bodo Carolyn Medel-Anonuevo iz Unescovega inštituta za vseživljenjsko učenje, dr. Jože Mencinger, mag. Vinko Logaj in Ema Perme. Udeležence bo uvodoma nagovoril dr. Igor Lukšič, minister za šolstvo in šport. Razgibano delo v skupinah bo organizirano v popoldanskem delu prvega dne, udeleženci ob spletni prijavi (http://pro.acs.si/lp2011/prijava/) opredelite, v kateri skupini želite sodelovati in ali ste pripravljeni prevzeti dejavno vlogo. Prvi del posveta bomo končali s plenarnima prispevkoma dveh priznanih govornic: Brede Kutin iz Zveze potrošnikov Slovenije ter mag. Vide Ogorelec, direktorice Umanotere, Slovenske fundacije za trajnostni razvoj. Drugi dan bo namenjen predstavitvam rezultatov dela v skupinah, še prej pa prispevkom dr. Natalije Vrečer, dr. Petre Javrh ter Slavice Borke Kucler. Posvet bomo končali z omizjem s predstavniki Ministrstva za šolstvo in šport, ki bodo odgovarjali na vprašanja izvajalcev in drugih akterjev v izobraževanju odraslih. Podrobnejši program in druge informacije so na voljo na spletni strani Letnega posveta (http://pro.acs.si/lp2011/). Prek nje boste lahko do 30. oktobra prijavili svojo udeležbo in zastavili svoja vprašanja predstavnikom Ministrstva za šolstvo in šport. Morebitno nočitev v Grand Hotelu Primus boste urejali neposredno z njihovimi sodelavci, in sicer najkasneje do 30. oktobra prek e-naslova: rezervacije@terme-ptuj.si s pripisom: Za posvet, 15. in 16. november. Zavzeto pripravljamo letošnje srečanje in vas vabimo k dejavni udeležbi. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE Pogled na izobraževanje 2011: kazalniki OECD Publikacija Pogled na izobraževanje 2011: kazalniki OECD (Education at a Glance 2011: OECD Indicators) zagotavlja široko paleto primerljivih kazalnikov o izobraževalnih sistemih in pomeni soglasen strokovni premislek o tem, kako meriti sedanji položaj v izobraževanju na mednarodni ravni. Pregled kazalnikov, ki izide vsako leto kot ena ključnih OECD-jevih publikacij, omogoča državam, da ocenijo svoje mesto (dosežke/primanjkljaje) v primerjavi z drugimi. Vključuje tudi kazalnike/podatke o izobraževalnih dosežkih odraslih in njihovi vključenosti v formalno in neformalno izobraževanje in usposabljanje. Publikacija je dostopna na spletni strani OECD, kupiti pa je mogoče tudi tiskano različico. Priredil Peter Monetti (peter.monetti@acs.si), ACS IZ DRUGIH VIROV Jože Kopeinig prejel deželno nagrado Koroške za izobraževanje odraslih Jože Kopeinig (na fotografiji v sredini), dobitnik priznanja ACS za posebne dosežke pri učenju odraslih v letu 2006, je za svoje 42-letno delo v izobraževanju odraslih prejel letošnjo deželno nagrado. Slovenski duhovnik je duša slovenskega in širšega, tudi medkulturnega učenja ter medsebojnega spoznavanja oziroma sosedskega dialoga. V duhu dialoga snuje izobraževalne programe in izdaja publikacije v obeh deželnih jezikih. Kot rektor Katoliškega doma prosvete Sodalitas v Tinjah uspešno skrbi za duhovno, kulturno ali izobraževalno področje. Iz preprostega dušnopastirskega središča, v katerem so se zbirali slovenski duhovniki, povezani v društvu Sodalitas (gre za edino slovensko katoliško stanovsko društvo, ki ima že več kot stoletno tradicijo), je pod njegovim vodstvom dom prerasel v sodobno izobraževalno ustanovo. »Nagrada za izobraževanje, ki jo podeljuje dežela Koroška, je poskus zahvale osebi, ki že več kot 40 let z neizmerno ljubeznijo in energijo, z daljnovidnostjo, izrednim posluhom za sožitje obeh narodnih skupnosti na Koroškem in kot vizionar vodi katoliški dom prosvete v Tinjah ter z njim bistveno sooblikuje izobraževalno ponudbo na Koroškem,« je v utemeljitvi povedal Rudolf Planton, vodja Prosvetnega doma na gradu Hrastovica in predsednik Združenja koroških izobraževalnih ustanov. Slavica Borka Kucler (borka.kucler@acs.si), ACS Projekt Za Pokolpje - aktivno in dejavno! Služba Vlade RS za lokalno samoupravo in regionalno politiko je 24. avgusta 2011 izdala odločbo o dodelitvi sredstev za projekt Za Pokolpje - aktivno in dejavno!, ki se delno financira iz Evropskega socialnega sklada. Za Pokolpje je značilna visoka brezposelnost in slabe gospodarske razmere, hkrati pa tu živi veliko romskih prebivalcev, ki so občutljiva demografska skupina. Projekt je namen motiviranju, izobraževanju, usposabljanju in spodbujanju zaposlovanja brezposelnih oseb s stalnim prebivališčem na območju Pokolpja, katerih zaposlitev je ogrožena, ter prepoznavanju in spodbujanju nedejavnih oseb na tem območju (niso zaposlene ali vpisane v evidenco brezposelnih). Skupna okvirna višina sredstev, dodeljenih v projektu, je 4.000.000 EUR. Obdobje upravičenosti stroškov je od 1. julija 2011 do 30. septembra 2012. Vir: SVLR, 25. avgust 2011 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Septembrska številka VETAlert VETAlert - mesečni izbor publikacij, objavljenih v Cedefopovi bibliografski bazi VET-Bib - je skupni rezultat ReferNet-a in Cedefopove knjižnice. Septembrska številka VETAlert objavlja dostop do spletnih publikacij o poklicnem izobraževanju in usposabljanju. Med drugim predstavlja povzetke poročil, več nacionalnih študij o spretnostih za prihodnost ter študijo o vplivu svetovne lestvice Evropskega združenja univerz. Vir: Cedefop, 12. september 2011 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS O konferenci Znaš, nauči drugega Konferenco Znaš, nauči drugega, ki je 15. septembra 2011 v Ljubljani, sta organizirala Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje - UTŽO in podjetje S&T Slovenija, Informacijske rešitve in storitve d.d. Namen dogodka je bil predstaviti gibanje Znaš, nauči EACHONE (Each One Teach One - EOTO) kot primer dobre prakse sodelovanja nevladne organizacije z gospodarstvom v usposabljanju računalništva starejših odraslih ter opozoriti na potrebo po večji računalniški pismenosti starejših. 14 Konferenca je bila vsebinsko razdeljena v štiri vsebinske sklope, in sicer: • uvodna predstavitev - dr. Ana Krajnc je predstavila teoretično izhodišče gibanja EOTO; • predstavitev izkušenj mentorjev in študentov (udeležencev); • okrogla miza z naslovom Podarimo si znanje - v uvodu je mag. Marko Papič predstavil nekaj rezultatov iz raziskave e-Kompetentni državljan Slovenije danes, ki kažejo, da je Slovenija glede uporabe storitev informacijske družbe med 27 državami EU povprečna in da pa je velika razlika v uporabi tovrstnih storitev med upokojenimi in neaktivnimi (EU 40%, Slovenija 24%); v nadaljevanju je Ema Perme povedala, da je za izobraževanje odraslih s strani Ministrstva za šolstvo in šport ter Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve namenjenih letno okoli 50 miljonov EUR. Iz teh sredstev se financira tudi računalniško opismenjevanje odraslih, ki se ga udeležujejo tudi starejši odrasli; Robert Trnovec pa je poudaril, da je bila za podjetje S&T odločitev o delitvi znanja naravna odločitev, saj je podjetje uspešno in s svojim ravnanjem tudi odgovorno do širše družbe; • podelitev donacij mreži nevladnih organizacij. Več o konferenci lahko preberete v daljšem članku. Mag. Margerita Zagmajster (margerita.zagmajster@acs.si), ACS Izšlo je septembrsko glasilo Cedefopa Izšla je petnajsta številka Cedefopovega glasila. V ospredje postavlja raziskavo Priseljenci, manjšine in neskladje na trgu dela? s podnaslovom Neusklajenost veščin med priseljenci in etničnimi manjšinami v Evropi, ki odkriva neskladja v spretnostih med priseljenci in manjšinami. Priseljenci namreč pogosto opravljajo delo, ki je pod ravnjo njihovega znanja, medtem ko gre pri manjšinah pogosto za pomanjkanje znanja. V raziskavi se zato sprašujejo, kaj lahko storijo snovalci politike za boljši izkoristek potenciala teh delavcev. Raziskava je bila natančneje predstavljena v prejšnji številki e-Novičk. Tokratna številka prinaša: • številne novice iz Cedefopa (o poklicnem izobraževanju in usposabljanju na višjih ravneh kvalifikacij, vseživljenjskem svetovanju po Evropi, slovarju s področja kakovosti v izobraževanju in usposabljanju ipd.), • zapise o izdanih dokumentih Evropske unije (o odločitvi o Evropskem letu dejavnega staranja in medgeneracijske solidarnosti 2012, o študiji o zmanjševanju osipništva v EU, o poročilih po državah o uresničevanju Akcijskega načrta za izobraževanje odraslih ipd.), • zapise o pomembnih dogodkih (odkrivanju možnosti vlaganja v starajočo se delovno silo, mobilnosti kot orodju za pridobivanje in razvijanje kompetenc od otroštva do starosti ipd.), • in še kaj. Vir: Cedefop Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Zaključna konferenca projekta Spodbujanje vseživljenjskega učenja na nacionalnem, regionalnem in lokalnem nivoju 15. septembra 2011 sta v Informacijski pisarni Evropskega parlamenta potekali zaključna in novinarska konferenca projekta Spodbujanje vseživljenjskega učenja na nacionalnem, regionalnem in lokalnem nivoju. Nosilec projekta, Iksiv d.o.o., in partnerji (Zavod Moja soseska, Zavod IRC in Območna obrtno-podjetniška zbornica Kranj) so s tem končali triletni projekt, delno financiran s sredstvi Evropskega socialnega sklada in Ministrstva za šolstvo in šport. Ana Hrvat in Matjaž Kušar (na fotografiji), predstavnika izvajalcev projekta, sta predstavila cilje in rezultate projekta. V projektu so izvedli več deset promocijskih dejavnosti, animacijskih dogodkov in usposabljanj za ranljive skupine in delodajalce. Več o projektu si lahko ogledate na http://iksiv.si/. David Pavlič (na fotografiji desno), dobitnik priznanja ACS za promocijo učna in znanja v letu 2010, je bil tudi pri tem projektu prepoznan kot primer dobre prakse. Govoril je o svojih izkušnjah z izobraževanjem in osebnostnih spremembah, ki jih je doživljal kot udeleženec projekta Projektno učenje za mlajše odrasle (PUM). Dr. Slavica Cernoša z Ministrstva za šolstvo in šport je predstavila strateška dokumenta na ravni Evropske umije: Evropa 2020, strategija za pametno, trajnostno in vključujočo rast ter strateški okvir za evropsko sodelovanje v izobraževanju in usposabljanju (ET 2020). Ob pogostitvi je okoli deset obiskovalcev in govornikov pokramljalo o projektu in stanju učenja in izobraževanja v Sloveniji. Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS Izšla je šesta številka glasila ADEES Andragoško društvo Slovenije (ADS) je objavilo septembrsko številko e-glasila, v kateri poročajo o stališčih in predlogih iz strokovne razprave o osnutku Sprememb in dopolnitev zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, ki jo je organiziralo ADS; predstavljajo opozorilo o uporabi strokovnega izrazoslovja s področja izobraževanja odraslih v statističnih publikacijah; seznanjajo bralce, da med povabljenimi na posvet o Beli knjigi o vzgoji in izobraževanju 2011 razen snovalcev dokumenta ni predstavnikov s področja izobraževanja odraslih; pišejo o izkušnjah udeleženke Grundtvigovega programa Vseživljenjsko učenje za udeležence 50+, ki je sodelovala na delavnici v Bristonu, ter napovedujejo nekatere strokovne dogodke v septembru in oktobru. Vir: spletna stran ADS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Posvet Vključevanje priseljencev na področju vzgoje in izobraževanja MIGRANT integration policy INDEX III ■ Jfc Mi i ■ #/; V Državnem zboru Republike Slovenije je bil 21. septembra 2011 posvet z naslovom Vključevanje priseljencev na področju vzgoje in izobraževanja: Slovenija med politiko in prakso. Na njem so sodelovali predstavniki predstavništva Evropske komisije v Sloveniji, Ministrstva za notranje zadeve, Ministrstva za šolstvo in šport, Zavoda Republike Slovenije za šolstvo, Inštituta za slovensko izseljenstvo in migracije, ZRC SAZU, Osnovne šole Koper, Centra za slovenščino kot drugi/tuji jezik ter Mirovnega inštituta. Konferenco je organiziral British Council Slovenija ob izidu raziskave Migrant Integration Policy: Index III (MIPEXIII). Pri tej raziskavi je poleg British Councila sodelovala še Migration Policy Group iz Bruslja. Raziskava, ki jo je predstavil dr. Jan Nielsen, direktor Migration Policy Group, je pokazala, da je vključevanje priseljencev še vedno zelo pomembna tema, saj v Evropski uniji ni uspešno izpeljano. Iz rezultatov je razvidno, da je vključevanje najbolj učinkovito na Švedskem, ki ima najboljšo integracijsko politiko. Slovenija na tem področju ne dosega standardov EU. V naši državi smo najboljši rezultat dosegli pri združevanju družin, najslabšega pa v vzgoji in izobraževanju priseljencev. Predstavitve so pokazale, da v Sloveniji praksa pogosto prehiteva politiko, saj imamo veliko projektov, ki so namenjeni vključevanju priseljencev v sistem vzgoje in izobraževanja in širšo družbo, a rezultati teh projektov še niso vključeni v državne politike, zato jih raziskava MIPEX III ni zaznala. Manko je torej na normativni ravni. Značilna je sistemska neurejenost. Sodelujoči na posvetu so poudarili, da na priseljence ne smemo gledati kot na nekaj začasnega, temveč na dolgotrajni pojav, saj jih večina želi v državi sprejema ostati in se vključiti v družbo. Več podatkov o raziskavi MIPEX najdete na http://www.mipex.eu/. Dr. Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si), ACS Deveta številka NoviSIO Izšla je deveta številka NoviSIO-092011, ki jo pripravljajo v Sektorju za izobraževanje odraslih pri Ministrstvu za šolstvo in šport. Portal Slovensko izobraževalno omrežje V tokratni številki e-Novičk predstavljamo portal SIO - Slovensko Izobraževalno Omrežje, ki je bil na naslovu http://www.sio.si/ prvič objavljen 30. marca 2010. Namen spletnega portala je povezati projekte, dejavnosti in storitve slovenskega izobraževalnega sistema. Stran je najprej delovala kot povezovalna informacijska točka različnih e-skupnosti v okviru nekdanjega portala info.edus.si, ki se je ves čas spreminjala. Današnji naslov in obliko je doživela s projektom e-Šolstvo, kjer gre za IKT razvoj in kompetence učiteljev, vzgojiteljev, ravnateljev in drugih delavcev v izobraževanju. Portal zagotavlja dostop do kataloga seminarjev/svetovanj, enotnega informacijskega servisa razpisov in konferenc, enotnega mesta izvajanja seminarjev in svetovanj, omogoča razvoj in dostop do kataloga učnih gradiv itd. V zavihkih na spletni strani tako najdemo naslove, kot so: Izobraževanje, Podpora, Gradiva, Spletne skupnosti, Dogodki, Novice, Projekti in zavihek Zakonodaja, ki je bil na strani dodan pred nekaj tedni. Portal SIO bo v prihodnje še doživljal spremembe, zato vas vabimo k pregledu njegovih vsebin. Zagotovo boste našli kaj zanimivega in uporabnega. Vir: Portal SIO, 3. oktober 2011 Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS KOTIČEK JE VAŠ Pismo direktorici Statističnega urada Republike Slovenije V osebnem imenu, a tudi kot predsednik Andragoškega društva Slovenije (ADS), sem v avgustu 2011 poslal direktorici Statističnega urada Republike Slovenije (SURS) pismo, v katerem jo opozarjam na napačno uporabo strokovnega izraza »nadaljnje izobraževanje« v publikacijah, ki jih izdaja SURS. Pojasnjujem pomen in rabo izraza »nadaljnje izobraževanje«, ki pomeni posodabljanje in povečevanje znanja in spretnosti, ki jih je posameznik pridobil v temeljnem izobraževanju, ali z eno besedo - spopolnjevanje znanja. Izraza ne moremo uporabljati kot sinonim za izobraževanje odraslih, kot ga v svojih publikacijah napačno uporablja SURS, in kar sicer označujemo z izrazom »nadaljevalno izobraževanje«. Celotno pismo s podrobnejšimi pojasnili si je mogoče ogledati na spletni strani ADS. Ponudil sem možnost, da se o tem pogovorimo osebno. Predstavnica SURS-a je povabilo sprejela in kaže, da se bomo v kratkem sestali in se tako lahko uskladili glede uporabe strokovnih terminov. Dr. Zoran Jelenc (zoran.jelenc@guest.arnes.si), ADS Udeležili smo se Sejma vseživljenjskega učenja v Karlovcu Razvojno izobraževalni center Novo mesto (RIC Novo mesto) od januarja 2011 sodeluje s Hrvaškim zavodom za zaposlovanje, Območno enoto Karlovec v enoletnem projektu Z znanjem do zaposlitve. Projekt je delno financiran iz programa Evropske unije za Hrvaško IPA. Splošni cilji projekta so povezani s promocijo vseživljenjskega izobraževanja in učenja, s čemer bi izboljšali zaposljivost v Karlovški županiji. Projektne dejavnosti so namenjene javnim in zasebnim izobraževalnim ustanovam, ki izvajajo izobraževanja za odrasle, pa tudi brezposelnim ali drugim prebivalcem, ki imajo rOADS/ V , ANI ANDRAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoška d rušim SI omni ji - ADS Sieve lian A dull E duc align Associai u u - SAEA KnQ'ûjtio i^ibnf^evahi tenter N«vô mesto nizko stopnjo izobrazbe. Pri tem je naloga RIC-a predstaviti primere dobrih praks in uspešnih rešitev pri iskanju virov financiranja izobraževanja odraslih v Sloveniji. Partnersko sodelovanje je v septembru obeležil še en skupni dogodek: sodelavci RIC-a smo se udeležili sejma vseživljenjskega učenja v Karlovcu. Sejemska prireditev, postavljena ob mestno sprehajališče dr. Franja Tuđmana, je nagovarjala obiskovalce o vse večjemu pomenu vseživljenjskega učenja in izobraževanja. Na stojnicah so mimoidoče seznanjali s pestro ponudbo formalnih in neformalnih izobraževalnih programov, ki jih izvajajo javne in zasebne izobraževalne ustanove na celotnem področju županije Karlovec. V ta namen je bila izdelana tudi posebna knjižica Programi obrazovanja odraslih u karlovačkoj županiji, ki si jo lahko ogledate na spletni strani http://www.cuka.eu/. Na RIC-ovi stojnici so obiskovalci lahko dobili informacije o možnostih čezmejnega sodelovanja in izobraževanja, vpisovali pa so se lahko tudi v Borzo znanja. Predstavili smo jim celotno ponudba RIC-a, sodelovanje v mednarodnih in nacionalnih projektih ter - kar je najpomembnejše - izmenjali smo bogate izkušnje o organiziranju in izvajanju izobraževanja odraslih. Tea Sulič (tea.sulic@ric-nm.si), RIC Novo mesto Simbioz@ - ko se združita dva povsem različna svetova Zaradi nenehnega razvoja e-sveta postaja stopnja računalniške pismenosti vse pomembnejši faktor. Po podatkih Eurostata za leto 2010 ima Slovenija v starostni skupini 55-74 let kar 56 % starejših, ki še niso uporabili računalnika in 67 % tistih, ki še niso uporabili spleta. Oba podatka se uvrščata nad povprečje EU, zato so se v zavodu Ypsilon odločili, da je skrajni čas, da poskrbimo za višjo stopnjo e-pismenosti starejših v Sloveniji. Ideja se je združila z dejstvom, da za medgeneracijsko sodelovanje naredimo preprosto premalo in nastal je prostovoljski projekt Simbioz@ - največji to jesen v Sloveniji. Z včerajšnjim dnem, 17. oktobrom, je odprl vrata mnogim starejšim, ki bi želeli stopiti v e-svet ob pomoči potrpežljivih prostovoljcev. Le-ti bodo na brezplačnih delavnicah starejše učili uporabe računalnika in interneta. Simbioz@ bo tako prepletla dve evropsko pomembni leti - letošnje Evropsko leto prostovoljstva ter Evropsko leto aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti, ki se obeta v 2012. Na brezplačne delavnice, ki trajajo do 21. oktobra, so vabljeni tako tisti, ki se z računalnikom še niso srečali kot tudi vsi, ki bi svoje znanje radi nadgradili. Prijave za starejše udeležence so možne preko spletne strani http://www.simbioza.eu/ (prav tako se lahko na tem spletnem mestu prijavijo mladi prostovoljci), starejši pa se lahko vpišejo tudi na vpisnih mestih na fizičnih lokacijah. Več informacij in pomoč pri prijavi dobite na elektronskem naslovu info@simbioza.eu ali brezplačni telefonski številki 080 47 47. Ana Pisar (ana.pisar@simbioza.eu), Simbioz@ simbioz a) e-pismena Slovenija NE PREZRITE Informativni dan o programu Vseživljenjsko učenje 2012 tudi prek spleta 28. oktobra 2011 bo v Bruslju informativni dan programa Vseživljenjsko učenje 2012. Dogajanje bo možno spremljati z udeležbo v Bruslju ali prek spleta: • za udeležbo v »živo« se je bilo možno prijaviti do 17. oktobra 2011 oziroma do zapolnitve mest (prijavila sta se lahko do dva predstavnika z organizacije, pri čemer so imele prednost tiste, ki se informativnega dneva še niso udeležile); • program bo 28. oktobra mogoče spremljati tudi neposredno na spletnih straneh Evropske komisije. Udeleženci se bodo lahko seznanili z možnostmi financiranja iz evropskih sredstev za programe Vseživljenjsko učenje 2012, z novostmi v programu za prihodnje leto, s tem, kako povečati možnosti za odobritev prijavljenega projekta ter kako najti evropske partnerje. Več informacij o informativnem dnevu in programu je objavljenih na spletni strani informativnega dneva. Vir: Education and Culture e-newsletter, 21. september 2011 Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Javno povabilo: Usposabljanje in izobraževanje zaposlenih 2011/2012 Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendije je na svojih spletnih straneh objavil Javno povabilo za izvedbo projektov Usposabljanje in izobraževanje zaposlenih 2011/2012. Z javnim povabilom želi sklad spodbujati delodajalce, da začnejo sistematično vlagati v zaposlene in tako v skladu s potrebami na trgu dela prispevajo k odpravi strukturnih neskladij, izboljšanju usposobljenosti človeških virov ter povečanju mobilnosti in zaposljivosti. 000.000 EUR. Ponudbe lahko ponudniki oddajo najpozneje do 28. oktobra Podrobnejše informacije in razpisna dokumentacija so objavljene na spletni strani sklada, dodatne informacije o razpisu pa so na voljo vsak delovni dan med 9. in 12. uro, ob sredah tudi med 14. in 16. uro (T: 01 4341 095, E: karmen.bailat@sklad-kadri.si oziroma T: 01 4345 891, E: terezija.krajcer@sklad-kadri.si). Vir: Javni sklad RS za razvoj kadrov in štipendije, 28. september 2011 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Vrednost javnega povabila je 4. 2011. Razpis programa Vseživljenjsko učenje Evropska komisija je v Uradnem listu Evropske unije objavila Razpis za zbiranje predlogov 2012 -EAC/27/11, Program Vseživljenjsko učenje (LLP) (2011/C 233/06). Razpis temelji na sklepu o uvedbi programa Vseživljenjsko učenje, ki sta ga Evropski parlament in Svet sprejela 15. novembra 2006. Program zajema obdobje od 2007 do 2013. Vrednost razpisa je 1.140 milijonov EUR. Natančnejši roki za prijavo so zapisani v samem besedilu razpisa. Celotno besedilo Razpisa za zbiranje predlogov 2011-2013 v okviru programa Vseživljenjsko učenje -strateške prednostne naloge za leto 2012 skupaj z Vodnikom po programu Vseživljenjsko učenje 2012 ter informacije o razpoložljivih prijavnih obrazcih so na voljo na spletni strani Evropske komisije. Vir: Education and Culture e-newsletter, 21. september 2011 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS POSVETI, KONFERENCE SVEA Final Conference: Next Generation Learning - How to Integrate Social Media in Vocational and Adult Training? (Zaključna konferenca SVEA: Učenje naslednje generacije - Kako povezati socialne medije s Poklicnim usposabljanjem in usposabljanjem odraslih?) Bruselj, Belgija, 23. november 2011 Zaključna konferenca projektnega združenja SVEA bo izredna priložnost za razpravo o koristih naraščajoče uporabe socialnih medijev (Facebook, Twitter, YouTube, Delicious, blogi, »wiki-ji« ipd.) v poklicnem usposabljanju. URL konference je http://www. svea-proj ect.eu/conference.html. Health Box Conference: Integrating Health Promotion in Adult Education (Konferenca projekta Health Box: Vključevanje promocije zdravja v izobraževanje odraslih) Dunaj, Avstrija, 24. november 2011 Na konferenci bodo praktikom in nosilcem odločanja v izobraževanju odraslih in v zdravstvenemu sistemu predstavljeni rezultati in izkušnje projekta Health Box. Rezultati bodo obravnavani v širši perspektivi odnosov med izobrazbo, družbenim položajem in zdravjem ter v luči primerov dobre prakse iz drugih evropskih držav. Vse o projektu in konferenci najdete na spletni strani http://www.healthbox.eu/, prijavite pa se lahko na spletni strani organizatorja konference. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE WHY socio-economic inequalities increase? : facts and policy responses in Europe / European Commission, Directorate-General for Research. - Luxembourg : Publications Office of the European Union, cop. 2010. - 50 str. : graf. prikazi ; 25 cm. - Dostopno tudi na: ftp ://ftp.cordis.europa.eu/pub/fp7/ssh/docs/inequalities_en.pdf WINTERTON, Jonathan, 1951- Typology of knowledge, skills and competences : clarification of the concept and prototype / Jonathan Winterton, Françoise Delamare - Le Deist, Emma Stringfellow ; edited by Cedefop. - Luxembourg : Office for Official Publications of the European Communities, cop. 2006. - 131 str. : tabele, graf. prikazi ; 25 cm. - (Cedefop Reference series ; 64, ISSN 1608-7089) YES [Elektronski vir] : Youth Employment Support / authors: Christelle Carerre ... [et al.]. - El. knjiga. - Vienna : die Berater, 2009. - 1 el. optični disk (CD-ROM) : 12 cm. - Sorodni elektronski vir: http://www.youth-employment-support.eu/ BAGNALL, Richard Gordon, 1946- Cautionary tales in the ethics of lifelong learning policy and management : a book of fables / by Richard G. Bagnall. - Dordrecht ; Boston ; London : Kluwer Academic Publishers, cop. 2004. - XVI, 193 str. ; 25 cm. - (Lifelong learning book series ; Vol. 1) BRASSETT-Grundy, Angela Family learning : what parents think / Angela J. Brassett-Grundy and Cathie Hammond. - London : University of London, Institute of Education, 2003. - XI, 101 str. ; 21 cm. - (The wider benefits of learning papers ; no. 4) Peter Monetti (knj iznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta - v sredo in petek od 10. do 12. ure - v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; Sonja Klemenčič, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Klemen Zajec | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.