46 3 KRONIKA 1998 časopis za slovensko krajevno zgodovino Monika Rogelj Skrb za revne v Kranju v drugi polovici 19. stoletja Problem revščine je eden tistih problemov, ki se najbolj dotakne vsakdanjega življenja. Držav- nim oblastem in visokim državnim uradnikom se morda ni zdel tako pereč, kot so to vsak dan na lastni koži občutili preprosti ljudje in lokalne ob- činske oblasti, ki so se s problemom srečevale na terenu. Socialno skrbstvo je v 19. stoletju postalo sicer sestavni del državne uprave in skrb za po- moči potrebne državljane je država prevzela iz rok Cerkve, ki je že od srednjega veka imela vodilno vlogo na področju karitativnih dejavnosti in ubož- ne oskrbe. Vendar so bile v habsburški monarhiji državno-pravne določbe na tem področju samo okvirne in je država ubožno oskrbo prepuščala de- želam, te pa so jo naprej nalagale na občine. Zato so med deželami na tem področju obstajale ogrom- ne razlike. Slovenske dežele oz. Kranjska so spadale med tiste dežele, ki so državnim smernicam skušale slediti tudi v praksi in so na deželnem nivoju natančno določile 'pravila igre' pri dolžnostih glede ubožne oskrbe. Skrb za revno prebivalstvo je bila torej zaupana in naložena občinam in te so morale pri tem pokazati precej gospodarnosti in iznajd- ljivosti. To je še posebej veljalo za manjše in rev- nejše občine, saj je vsaka večja naložba na področju socialnega skrbstva lahko ogrozila že tako reven občinski proračun. Tudi v Kranju so morali vsako večjo naložbo skrbno pretehtati. Prvi korak k ureditvi socialnega skrbstva v habsburški monarhiji v drugi polovici 19. stoletja je predstavljal občinski zakon iz leta 1849, ki je zagovarjal načelo, da je temelj svobodne države svobodna občina. Kljub kasnejšim spremembam občinske zakonodaje so temeljna načela tega zakona ostala v veljavi. Občine so imele precejšen naraven delokrog, hkrati pa so opravljale tudi ne- katere državne izvršilne funkcije. Občinam je bila dana samouprava glede upravljanja občinskega premoženja, skrbeti so morale za varnost oseb in lastnine, za ceste in pota, živilski nadzor in zdravstveno policijo. Na socialnem področju je bila naloga vsake občine skrbeti za svoje občane, predvsem za tiste, ki so se znašli v stiski. Zakon je torej povzel načelo, ki je kot osnovno vodilo v socialni politiki veljalo že od 16. stoletja naprej. Prvič se je to načelo povezovanja ubožne oskrbe in domovinske pravice uveljavilo v dekretih Fer- dinanda 1. (1552), še posebej pa je veljalo za časa Marije Terezije (Ureditev ubožne oskrbe in pre- gona beračev 22. 11. 1754) in jožefinskih žup- nijskih ubožnih institutov.^ Načelo, da mora vsaka občina poskrbeti za svoje člane, je tudi v drugi polovici 19. stoletja veljalo kot osnovno v vsej avs- trijski državni in deželni zakonodaji, ki se je do- tikala ubožne oskrbe. Največji prelom v razvoju zakonodaje glede ubožne oskrbe v habsburški monarhiji v drugi po- lovici 19. stoletja je pomenil domovinski zakon iz leta 1863. Z domovinskim zakonom, ki je bil izdan 3. decembra 1863 je bil s strani države dan okvir za nastanek deželnih zakonov, ki bi natančneje urejali ubožno oskrbo. Sicer je nov zakon le na novo definiral že 350 le star princip, da je dr- žavljan v primeru obubožanja lahko deležen le podpore s strani domače občine, torej tiste, v ka- teri je imel domovinsko pravico. Na tej državni podlagi naj bi z deželnimi ubožnimi zakoni raz- pustili nekdanje ubožne institute in skrb za revne naj bi postala sestavni del javne uprave. Vendar je šel od tu naprej razvoj po avstrijskih deželah zelo različno. Predvsem v zahodnih deželah monarhije so sprejeli nove zakone o ubožni oskrbi. Ponekod so ob tem ukinili ubožne institute, tudi pri nas na Kranjskem in Koroškem, na Štajerskem pa so kljub temu, da so sprejeli deželni ubožni zakon, ubožni instituti ostali. V južnih deželah monarhije (Pri- morska, Dalmacija, Južna Tirolska) se nemški vpliv ni uveljavil in so sledili razvoju italijanskega so- cialnega skrbstva, ki je delovalo v obliki bratovščin. Za vzhodne dežele monarhije je veljalo, da niso sprejemali nobenih novih zakonov in so skrb za revne urejali samo na podlagi osnovnih potez domovinskega in občinskega zakona.^ V prvem členu domovinskega zakona^ je bilo Ernsl Mischler: Armenpflege, Österreichisches Staat- wörlerbuch, Handbuch des gesamten österreichischen öffentlichen Rechtes, ur. Ernst Mischler, Josef Ulbrich, Dunaj 1895 (dalje: Mischler: Armenpflege...), str. 65. ^ Mischler: Armenpflege..., str. 65 - 66. 3 Reichs-Geselz-Blatt für das kaiserthum Österreich 1863, Wien 1863, zakon št. 105, 3. 12. 1863, str, 368 - 376. 55 3 KRONIKA 46 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1998 določeno, da iz domovinske pravice v določeni občini izhaja pravica do neoviranega bivanja v ob- čini in pravica do ubožne oskrbe v tej občino. Zakon je domovinsko pravico izpeljeval iz rojstva, poroke (za ženske), če je nekdo v občini pridobil javno službo ali pa je bil sprejet v domovinsko zvezo občine (5. - 17. člen). O dolžnostih občine glede ubožne oskrbe govori cel četrti odstavek za- kona. Če je obseg potrebne ubožne oskrbe v občini presegal zmožnosti ubožnih in dobrodelnih zavo- dov, je bila naloga občine, da je v primeru ob- ubožanja poskrbela za svoje člane (22. člen). Dolž- nost občine je bila toliko časa skrbeti za obubožano osebo, dokler se ni pojavila neka tretja oseba, ki je bila po civilnem pravu dolžna poskrbeti za ob- ubožanega (npr. sorodniki). Ubožna oskrba je mo- rala obsegati nudenje nujne pomoči, potrebne za preživetje, in bolniško nego v primeru bolezni ose- bi, ki je bila brez sredstev. Pri otrocih pa so morali poskrbeti zudi za primerno vzgojo. Za delo sposobni siromaki so bili dolžni opravljati njihovim zmožnostim primerno delo, čeprav jih je morala občina v to prisiliti. S 25. členom je bilo določeno, da način oskrbe ubožca v okviru veljavnih zako- nov določi občina in ubožec od občine ni mogel zahtevati določenega načina oskrbe. Glede tujih ubožcev je zakon določal, da jim občina, v kateri so trenutno živeli, ni smela odkloniti pomoči, ki je bila potrebna za preživetje. Če so zboleli in so bili brez sredstev za preživetje, je morala občina, kjer so bivali, toliko časa skrbeti zanje, da so lahko potovali. Seveda je občina od njihove domovinske občine ali po civilnem pravu odgovorne osebe, lahko zahtevala povrnitev stroškov za ubožno oskrbo. Torej je po definiciji morala občina po- magati in s tem omogočiti preživetje tistim ose- bam, ki so bile prepuščene same sebi in so bile brez sredstev za preživetje. V 22. členu domovinskega zakona je bilo dolo- čeno tudi, da je deželni zakonodaji prepuščeno, kako bo podrobneje uredila zakonske dolžnosti svojih občin na tem področju. Tako je kranjski de- želni zbor izdal zakon, s katerim so odpravili farne ubožne institute oz. naprave. Premoženje teh na- prav se je moralo izročiti v oskrbovanje občinam, v katerih so se ubožni instituti nahajali. To premo- ženje se je moralo priključiti ostalemu občinskemu ubožnemu zakladu in so ga morale občine uprav- ljati po predpisih občinskega reda in ga voditi lo- čeno od ostalega občinskega premoženja (1. in 3. člen).^ Naslednje leto je kranjska deželna vlada iz- dala še izvršitveni predpis, ki je natančneje določal kako naj se premoženje farnih ubožnih institutov izroči občinam ali ustanovnim upravam.^ Kljub ukinitvi ubožnih institutov se je njihov duh čutil v organizaciji ubožne oskrbe vse do konca stoletja tako v upravi kot v materialni oskrbi novih ubož- nih ustanov. Hkrati je kranjski deželni zbor sprejel tudi zakon, ki je določal kako morajo občine oskrbovati uboge in je natančno narekoval dolžnosti občin do njenih ubožcev.^ Zakon je v svojem prvem členu definiral, kdo je ubog: to je bil tisti, "Kdor ni zmožen s svojimi močmi in sredstvi sebi in svoji obotelji priskrbovati za življenje neizogibno potreb- nih rečij..."'' Dolžnost občine do ubogih je zajemala oskrbovanje ubogih z najnujnejšimi potrebščinami (hrana, obleka, stanovanje), nego v primeru bolez- ni, pokopavanje umrlih ubogih, skrb za vzgojo ubogih otrok (3. člen). Občina je svojim ubogim lahko nudila popolno preskrbovanje, če je bil ubo- žec popolnoma nezmožen, da bi si sam priskrbel potrebnih stvari za življenje in od drugih ubožnih in dobrodelnih ustanov, zasebnih dobrotnikov in društev ni dobival nobene pomoči in če za nje- govo oskrbo ni bila po civilnem pravu zadolžena že neka tretja oseba (6. člen) S stalnimi in za- časnimi podporami je občina pomagala ubogim pri pokrivanju njihovih potreb. Ubožec si sam ni mo- gel izbrati načine preskrbe oz. podpore, vendar je bila dolžnost občine, da je z njim lepo in človeško ravnala. Zakon je določal naslednje načine oskr- bovanja ubožcev (15. - 23. člen): sprejem v ubožno hišo oz. ubožnico, podpora v denarju oz. življenj- skih potrebščinah, zasebna oskrba, oskrbovanje re- vežev od hiše do hiše, skrb za bolnike, prevoz ubogih in pokop umrlih ubogih. Oskrba v ubož- nici oz. zaprti ustanovi je bila ponavadi stalna in popolna, večinoma je bila naturalna in le redko v denarju. Namenjena je bila predvsem delovno ne- sposobnim in tistim, ki niso imeli lastnega pre- bivališče. Podpora v denarju oz. življenjskih po- trebščinah je bila lahko priložnostna ali trajna in je bila namenjena predvsem tistim ubožcem, ki so živeli izven ubožnice ali pa jim v ubožnici niso mogli nuditi celotne oskrbe. V občinah kjer niso imeli ubožne hiše so reveže na občinske stroške za dalj časa izročili v oskrbo privatnega gospodinjstva ali pa so reveže v določenem vrstnem redu poši- ljali od gospodinjstva do gospodinjstva, ki so jih vzela v oskrbo za nekaj dni. Iz take oskrbe so bili izvzeti otroci mlajši od 14 let, poročeni, blazni, slepi in pohabljeni ubožci in ubožci z nalezljivimi boleznimi. Bolnim revežem je morala občina pri- skrbeti zdravniško pomoč, potrebna zdravila in primerno postrežbo. Če je ubožec živel izven do- ^ Deželni zakonik za Vojvodino Kranjsko 1883, Ljubljana 1883, deželni zakon šl. 16, 28. 8. 1883, sir. 19 - 21. ^ Deželni zakonik za Vojvodino Kranjsko 1884, Ljubljana 1884, deželni zakon šl. 15, 31. 7. 1884, str. 44 - 50. " Deželni zakonik za Vojvodino Kranjsko 1883, Ljubljana 1883, deželni zakon šl. 17, 28. 8. 1883, Kako je občinam oskrbovali uboge, (dalje; DZ 1883), str. 21 - 32. 7 DZ 1883, str. 21. 56 3 KRONIKA 1998 časopis za slovensko krajevno zgodovino movinske občine mu je morala le-ta plačati prevoz nazaj domov. Občina je imela tudi dolžnost poko- pavati uboge, ki so umrli na njenem področju. Poleg zdravstveno-policijskega pogreba je morala po možnosti poskrbeti tudi za preprost cerkveni obred. Občina tudi ni smela zavrniti nujno potreb- ne pomoči ubogim, ki sicer niso imeli domovinske pravice v občini, v kateri so živeli. Vendar je smela občina, v kateri je ubožec bival in ga je trenutno preskrbovala, od njegove domovinske občine ali pristojne osebe oz. samega podpiranca zahtevati povračilo stroškov za oskrbo. O tem oskrbovanju je morala občina takoj obvestiti domovinsko ob- čino. Dežela je bila občinam dolžna poravnati stroške za tiste uboge, ki so se rodili v deželni javni porodnišnici, če se ni dalo ugotoviti domo- vinstva ubožca in za tujce. Občine so se precej otepale plačevanja stroškov za oskrbo svojih ob- čanov v drugih občinah in potekale so prave pa- pirnate vojne za še tako majhne stroške.^ Strogo je bilo prepovedano tudi beračenje tako po domači kot po tujih občinah. Berače so občine lahko ka- znovale z zaporom do pet dni. Le izjemoma so smeli župani izdati dovoljenje za nabiranje darov po hišah in javnih prostorih v občini (12. in 25. - 27. člen). Za financiranje javne oskrbe ubogih je zakon določal naslednje vire: premoženje ubožnega za- klada, s katerim upravlja občina, zakonsko dolo- čeni dohodki ubožnega zaklada kot so bile globe od občine, c. kr. oblastev in drugih javnih orga- nov, tretji del zapuščine brez oporoke umrlih du- hovnikov in razmenišenih redovnikov in 1% od prostovoljnih prodaj oz. licitacij, prostovoljni da- rovi ter priklade in drugi občinski dohodki, npr. različne pristojbine. Vsi ti dohodki so se nalagali v ubožni zaklad. Premoženje ubožnega zaklada je predstavljalo glavni vir dohodka in se je moralo porabiti izključno za ubožno oskrbo ter se ni smelo mešati z drugim občinskim premoženjem. Vse to premoženje, tako nepremičnine kot različni vred- nostni papirji, so se morali glasiti na ime ubožnega zaklada. Glavnica zaklada je morala biti varno naložena za primerne obresti. Če vsi ti dohodki niso zadostovali za vse potrebne ubožne stroške, je morala razliko pokriti občina iz preostalega občin- skega premoženja. Kranjski deželni zakon o ubožni oskrbi je tudi določal, da vso občinsko ubožno oskrbo nadzoruje in o njej sklepa občinski odbor, zanj pa jo upravlja o Gorazd Stariha: Zgodbe o Kranjčanih kol jih je pisalo življenje v prejšnjem stoletju. Kranjski zbornik 1995, Kranj, 1995, (dalje: Stariha: Zgodbe...) str. 111. V arhivu fonda Občine Kranj za vsako leto v obdobju od 1851 do 1885 obstaja tudi zajetna mapa poizvedb iz drugih ob- čin o domovinslvu in premoženjskem stanju Kranj- čanov, ki so bivali izven svoje občine in so bili potrebni pomoči. in izvršuje sklepe občinskega odbora župan. Ob- činsko zastopstvo je moralo nadzorovati izvajanje zakona o ubožni oskrbi, skrbeti za primerno stanje ubožne hiše in razsojati kdaj so določenega ubožca sprejeli v občinsko oskrbovanje. Občinski odbor je za to področje dela lahko izvolil ubožni svet in enega ali več ubožnih očetov. Ti naj bi neposredno skrbeli za pomoč revežem. Biti so morali v pomoč županu, mu poročati in dajati predloge. Te funk- cije so bile častne in neplačane (35. - 37. člen). Ob- čina je morala na področju socialnega skrbstva sodelovati tudi s Cerkvijo ter drugimi lokalnimi in deželnimi zavodi in društvi. To je bilo potrebno predvsem zato, da so imeli nadzor nad tem koliko podpore so dobili posamezni ubožci. Kljub ukinitvi farnih ubožnih institutov in prenosu njihovega premoženja na občine je moč delovanja rimsko- katoliške cerkve na področju socialnega skrbstva ostajala eminentnega pomena. Ne moremo podce- njevati tudi doprinosa posameznih redovnih skup- nosti k javnemu skrbstvu, ki so se večinoma po- svečali določenim področjem dela v različnih usta- novah.^ V zadevah ubožne oskrbe so bile občine podrejene deželnemu odboru in so büe dolžne iz- polnjevati njegove ukaze. Ubožci so se lahko pri- tožili deželnemu odboru, če so menili, da jih je pristojna občina prikrajšala v njihovih pravicah. Vendar ubožec ni smel po pravni poti zahtevati, da bi ga občina oskrbovala (43. člen). Prvi člen dr- žavnega domovinskega zakona govori o pravici do ubožne oskrbe s terminom 'Anspruch', ki ga raz- likuje od termina 'Recht'. Prvi termin je bil milejši in ni zavezoval k obveznosti ter je imel bolj po- men neke sugestije. Po drugi strani pa je bila ob- čina zavezana, da je skrbela za svoje člane, ki so se znašli v stiski. Tukaj so bila torej pravna razmerja zelo nedorečena.^0 Vezanje socialnega skrbstva na domovinsko pravico je bilo deležno vse večje kritike in od osemdesetih let 19. stoletja se je začela velika diskusija o tem po različnih publikacijah in časo- pisih. Ta princip se je zaradi vse večje mobilnosti prebivalstva, velikega priseljevanja v mesta in masovnega obubožanja izkazal za neučinkovitega in nerealnega. Meščanski reformatorji so se zavze- mali za novo organizacijo mestnega socialnega skrbstva po vzoru sistema iz nemškega mesta Elberfeld. Tam je oskrbo mestnih revežev izvajala Mestna uprava ubožnih, ki je bila najvišji organ in so mu bili podrejeni vsi mestni zavodi za oskrbo ubožnih. Ta sistem so po letu 1889 uvedli v nekaj srednjih in manjših avstrijskih mestih. Sistem je Hannes Stekl: Österreichs Zucht- und Arbeitshäuser 1671 - 1920, Institutionen zwischen Fürsorge und Straf- vollzug, München, 1978, (dalje: Stekl: Österreichs...), str. 45. Mischler: Armenpflege..., str. 75. 57 3 KRONIKA 46 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1998 zahteval združitev in preureditev vseh faktorjev v mestni ubožni oskrbi v organsko celoto s centralno upravo. Za ta sistem so se navdušili tudi v Ljub- ljani, predvsem župan Ivan Hribar ob gradnji no- ve mestne ubožnice. Eden največjih poznavalcev te teme v avstrij- skih deželah v svojem času je bil Ernst Mischler. Odločno se je zavzemal za reformo ubožne oskrbe, saj so jo narekovale hitre družbene spremembe. Menil je, da noben nov sistem ne bo uspešen, do- kler bo šepalo v socialni upravi. Vsekakor bi ob- ubožanje najbolj zajezili z uvedbo nezgodnega in zdravstvenega zavarovanja in kasneje še starost- nega in invalidskega zavarovanja. Glavna ovira, ki je preprečevala učinkovitejšo pomoč revnim, je bilo pogojevanje ubožne oskrbe z domovinsko pra- vico, ki je večinoma izhajala iz rojstva. Mischler je menil, da bi po deželah na področju ubožne oskr- be bolje delovali, če bi to povezavo prekinili ali če bi si domovinsko pravico oseba lahko pridobila na podlagi krajšega bivanja v določeni občini. Korak k izboljšanju teh razmer je pomenil nov domovinski zakon z dne 5. decembra 1896, s ka- terim so bila spremenjena nekatera določila iz do- movinskega zakona iz leta 1863 o pridobitvi do- movinske pravice. V drugem členu novega zakona je bilo določeno, da lahko vsak avstrijski državljan zaprosi za domovinsko pravico v občini, v kateri je prostovoljno in nepretrgano bival vsaj deset let. Vendar prosilec v tem času ni smel uživati ubožne podpore. Zakon je začel veljati s 1. januarjem 1901, desetletni rok pa so pričeli šteti s 1. januarjem 1891.^■^ Predvsem v mestih so po sprejetju novih določil pričakovali, da se bo precej povečalo število prosilcev za ubožne podpore in za sprejem v ubožnico. Po pridobitvi domovinske pravice je namreč oseba lahko zaprosila za dodelitev ubožne podpore ali za sprejem v ubožnico. S tem se je postavljalo vprašanje zadostnih sredstev za pove- čan obseg ubožne oskrbe. Večinoma so se za do- movinsko pravico po mestih potegovali tisti, ki so takoj po pridobitvi domovinstva zaprosili za ubož- no podporo. S tem kako ta zakonska določila na področju socialnega skrbstva udejanjiti v praksi pa so se morali občinski možje in uradniki večinoma znajti sami. To je bil problem predvsem v mestih ka- kršen je bil Kranj. V drugi polovici 19. stoletja je Kranj vse bolj začel izgubljati svoj pomen središča. Glej: Slekl: Österreichs..., sir. 44 - 47; Mischler: Armen- pflege..., sir. 74 in Žarko Lazarevič: Ubožna oskrba v Ljubljani na prelomu iz 19. v 20. slolelje. Kronika, lelnik 35, 1987, šl. 1 - 2, (dalje: Lazarevič: Ubožna...), sir. 42. 1^ Mischler: Armenpflege..., sir. 79. Državni zakonik za kraljevine in dežele v državnem zboru zaslopane 1896, Wien 18%, zakon šl. 222, 5. 12. 1896, sir. 743 - 744. ^'^ Lazarevič: Ubožna..., sir. 39 - 40. ki ga je imel v času pred velikim razmahom in- dustrije, ki je bila omejena le na večja središča in manjša mesta so začela životariti v senci indus- trijskega razvoja. Predvsem je nazadovalo število obrtnih podjetij, po izgradnji kranjske železnice (1869/70) pa so tudi kranjski sejmi izgubili svoj pomen. Slabšanje gospodarskih razmer se je od- ražalo tudi v nazadovanju števila prebivalstva, ki je občutneje začelo naraščati šele v začetku 20. stoletja. Kljub skromnim občinskim financam je občinski odbor z njimi dobro gospodaril. Tudi na mestu župana 36 let ni prišlo do spremembe, saj je to mesto od 1874 do 1910 zasedal kranjski lekarnar Karel Šavnik. Kar zadeva ubožno oskrbo v mestu je bila ta do osemdesetih let precej neurejena in za socialno skrbstvo v občini ni bilo kaj dosti smisla. Obstajala je sicer mestna ubožnica, bolj dejaven pa je bil župnijski ubožni institut. V arhivu fonda Občine Kranj so zaključni računi kranjskega ubožnega instituta za obdobje med 1850 in 1855.1^ Ubožni institut je v tem času vodil kranjski župnik in de- kan Anton Kos s pomočjo dveh ubožnih očetov, Ferdinanda Mlakarja in Antona Ahčina. Premo- ženje ubožnega instituta je temeljilo na različnih ustanovah, ki so jih Kranjčani od druge polovice 18. stoletja ustanavljali za kranjske reveže. Te usta- nove so bile različno velike, največja je znašala 4.800 goldinarjev in najmanjša 40 goldinarjev, veči- noma pa so bile visoke po nekaj sto goldinarjev. Premoženje je bilo večinoma naloženo v javnih obveznicah, nekaj malega pa v privatnih zadolž- nicah. Premoženje instituta v letih 1850 in 1851 je bilo vredno okrog 14.000 goldinarjev (1850 - 13.925,23 gld) Ker je imel institut vsako leto nekaj več dohodkov kot pa izdatkov, je tako premoženje iz leta v leto počasi raslo in je leta 1854 znašalo 14.183,93 goldinarjev. Nekaj odstotne obresti od tega kapitala naloženega v javne obveznice, so bile glavni vir dohodka ubožnega zaklada. Letno so iz tega naslova prejeli nekaj več kot 355 goldinarjev oz. v letih 1854 in 1855 že 360 goldinarjev. Ostale dohodke instituta so predstavljali darovani pri- spevki (1852 - 11,50 gld), dohodki iz zakonsko do- ločenih dajatev - procenti od licitacij (1852 - 63,39 3/4 gld), delež od kazni (1852 - 5 gld), obresti iz ustanov v sosednjih župnijah (1852 - 31,16 gld), cerkvene nabirke (1852 - 16,45 gld) in drugi ne- določeni dohodki (1852 - 20,50 gld). Največji delež denarja, namenjenega za izdat- ke, je šel za redne podpore, ki so jih delili ubož- cem (1852 - 388 gld), ostali manjši stroški pa so bili za zdravila (1852 - 25,18 gld), za mizarja - izdelava krst (1852 - 2 gld) ter različni režijski stroški (1852 - 5,10 gld). K vsakoletnim zaključnim računom 15 ZAL, KRA-2, 386, KRA-2, 429, KRA-2, 461 in KRA-2, 487. 58 _i__3 KRONIKA 1998 časopis za slovensko krajevno zgodovino Ocena stanja na področju oskrbe v mestu, prva stran, 1882 (KRA-2, 785) 59 3 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino 46 1998 Dopis za povračilo stroškov za preskrbovanje Antona Leskovarja v Gradcu (KRA-2, 123) 60 6 1998 3 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino ubožnega instituta so bili priloženi tudi seznami ljudi, ki so dobivali podporo. Njihova številka se je gibala od 61 do 68. Med njimi je bilo 8 oz. 9 moških in od 53 do 59 žensk. Večina jih je pre- jemala po en krajcar podpore dnevno, torej na leto po 6 goldinarjev, 7 med njimi pa jih je dobivalo večjo podporo.l6 Pq 2 krajcarja na dan, torej 12 goldinarjev letno, so dobivali Georg Engelman (od leta 1853), Valentin Orešek in Marija Franža. Po 1 1/3 krajcarja dnevno, torej 8 goldinarjev letno, pa so dobivali Marija Cuderman, Francka Zorman (do leta 1854), Marija Strupi, Kata Sonekar in Gerta VVilfan (od leta 1855). Zanimivo pri tem je, da se nekatera imena iz seznama prejemnikov podpore iz fonda ubožnega instituta pojavljajo tudi na dveh seznamih kranjskega špitalskega fonda iz leta 1861 in 1862; ta imena so Valentin Orešek, Marija Foiker, Marija Šumi, Marija Franža, Rakove in priimka Engelman (na starejšem seznamu Ge- org, na novejšem Frančiška) in Sonekar (na sta- rejšem seznamu Marija, na novejšem Josefa). Leta 1890 se je začel postopek, da bi se pre- moženje župnijskega ubožnega instituta v Kranju na podlagi deželnega zakona iz leta 1883 razdelilo med občine, na področju katerih je do tedaj de- loval kranjski ubožni institut. Iz zaključnega ra- čuna instituta za leto 1892 lahko vidimo, da je premoženje instituta, naloženo v javnih fondih, znašalo 11.750 goldinarjev in v privatnih fondih 1.050 goldinarjev.^'' Na poziv okrajnega glavarstva so se 30. decembra 1892 v kranjskem župnišču zbrali župani in predstavniki občin Kranj, Pred- oslje in Hrastje. Iz kranjske občine sta prišla župan Karel Šavnik in občinski svetovalec Franz Omerza. S strani izročitelja premoženja so bili zbrani kranj- ski dekan Anton Mežnarc kot upravitelj župnij- skega ubožnega instituta in ubožna očeta Tomaž Pavšlar in Johan Kumer. Premoženje je bilo sestav- ljeno iz desetih različnih ustanov (pet je bilo višjih od 1.000 goldinarjev), razdelili so ga na podlagi števila prebivalcev v posamezni občini naslednici premoženja. Tako je od skupnega premoženja 11.365,08 goldinarjev v papirnatih zadolžnicah in gotovini kranjska občina dobila v oskrbo 7.828,30 goldinarjev ter od premoženja 400 goldinarjev v dveh srebrnih rentah 280 goldinarjev. Te prejete zadolžnice so občinski možje izročili v blagajno ubožnega zaklada. Poleg ubožnega instituta je v Kranju deloval tudi meščanski špital. Njegovo zgodovino lahko zasledujemo od 15. stoletja naprej, vendar je konec ^'^ Goldinar (srebrni) je bil do leta 1857 razdeljen na 60 krajcarjev, nato pa je bil goldinar vreden 100 krajcarjev. Glej geslo Goldinar v: Enciklopedija Slovenija, knjiga 3, sir. 259 ler geslo Krajcar v: Enciklopedija Slovenije, knji- ga 5, sir. 360. 17 ZAL, KRA-2, 4021 (31. 12. 1892). 18 ZAL, KRA-2, 4021 (30. 12. 1892). 18. stoletja njegovo delovanje zamrlo, po požaru 1811 pa so prodali tudi špitalsko poslopje, ki je stalo pri zgornjih mestnih vratih. Novembra 1850 so v mestu združili špitalski fond, ki ga je že do tedaj upravljala občina in ubožni zavod, ki ga je upravljal župnik z dvema ubožnima očetoma. Ta datum so šteli za novo ustanovitev špitala (ubež- nice), saj se tradicija srednjeveškega špitala v me- stu ni ohranila.l^ Hkrati je občina konec leta 1850 od glavnikarja Franca Pezditza (Pezdič) kupila hišo z vrtom na Pungertu, ki so jo namenili za ubož- nico. Za hišo in vrt je špitalski zaklad plačal 1.000 goldinarjev.-^'' Kasneje je občina na Pungertu ku- pila še dve sosednji hiši in jih je prav tako na- menila za oskrbo revežev. Pungert je najjužnejši del starega mestnega jedra Kranja. Zaradi svoje lege na skrajni konici mestnega pomola nad so- tesko Kokre in dolino Save je bil pomembna stra- teška točka z obrambnimi stolpi. Hkrati pa je zaradi oddaljenosti od mestnega jedra dolgo osta- jal nepozidan. Še v prvi polovici 19. stoletja so bile hiše v tem delu mesta grajene iz lesa. Na Pun- gertu se je torej naseljeval slabše situiran del me- ščanov. Zaradi primerne oddaljenosti od središča mesta so v tem delu naselili mestne ubožce. Dohodke je meščanski špital večinoma črpal iz obresti od glavnice špitala. Glavnico so sestavljale različne ustanove (Stiftungen), ki so jih kranjski meščani in rojaki namenili za mestne reveže. Te ubožne ustanove so bile večinoma ustanovljene od osemdesetih let 18. stoletja naprej. Glavnice usta- nov so bile zelo različne, od najvišje za 10.400 gol- dinarjev pa do najnižje za 90 goldinarjev, veči- noma pa so meščani za take vrste ustanove na- menjali po nekaj sto goldinarjev. Špitalska uprava je te glavnice naložila v javne fonde z okoli 4- odstotnimi obrestmi. Skupna vrednost glavnice je novembra 1861 znašala 18.469,18 1/2 goldinarjev. Za obdobje od novembra 1860 do novembra 1861 so tako iz obresti na to glavnico dobili 368,18 goldinarjev, naslednje leto pa 539,48 goldinarjev, enake so bile obresti tudi v naslednjih nekaj le- tih.^1 Večino tega premoženja je špital namenil za podporo ubožcem. Mesto je torej dajalo revežem podporo v de- narju in jim npr. niso nudili popolne oskrbe v mestni ubožnici. V letu 1861 so tako podpirali 22 ubožcev. Pet jih je prejelo podporo 24 goldinarjev V nadaljevanju bom večinoma uporabljala besedi ubož- nica in ubožni zaklad, čeprav se v dokumenlih zanju pojavljajo najrazličnejše oznake, kol npr. špilal, bolniš- nica, špilalski zaklad, bolnišnično-ubožni zaklad... Mar- sikdaj ludi ni jasna razlika med ubožnico in ubožnim zakaladom. Žonlar: Zgodovina mesla Kranja, Ljubljana 1939 (dalje Žonlar: Zgodovina...), sir. 314 in 422 in ZAL; KRA-2, 4021 (11. 12. 1850, 16. 12. 1850). 21 ZAL, KRA-2, 634. 61 3 KRONIKA 6 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1998 letno, 16 jih je prejelo 16 goldinarjev letne pod- pore, eden pa dva goldinarja (najbrž je nato umrl). Večina je prejemala mesečno po en goldinar pod- pore. Skupni strošek za podpore v letu 1861 je bil torej 304 goldinarjev. Nekaj denarja so porabili še za plačilo maš, letno plačilo špitalskemu upravniku pa je znašalo 21 goldinarjev. Izdatke so imeli tudi z manjšimi popravili na ubožni hiši in z drvmi za kurjavo.^^ Blagajniškemu dnevniku meščanskega špitala za leta 1850 do 1865, ki pa je nepopoln, je bil priložen tudi seznam inventarja, ki je datiran z 18. julijem 1859 in ga je najbrž spisal novi špitalski oskrbnik. Pred njegovim prihodom naj bi inventar obsegal 4 železne postelje, 4 žimnice, 4 nočne omarice, 2 mizi, 1 oz. 2 stola, 2 ženski in 5 moških oblačil, 5 odej in 5 starih platnenih rjuh. Seznam novih pridobitev pa je bil precej daljši. Poleg no- vih postelj, odej, rjuh in pohištva so pridobili dve novi sobi, peč in izvedli nekaj popravil v hiši in na vrtu.^3 Kakor je razvidno iz popisa inventarja, v ubožnici najbrž tudi niso mogli sprejeti več ubož- cev, zato so zdravi siromaki večinoma živeli izven ubožnice in prejemali denarno podporo. Naslednji zapis o razdeljenih podporah iz ubožnega zaklada najdemo za leto 1877. Tisto leto so redno podporo izplačevali 35 osebam, od tega 11 ženskam in 24 moškim, za kar so v celem letu porabih 388,92 goldinarjev. Večina je mesečno do- bivala po 1 goldinar podpore, le trije so skozi vse leto prejemali po 2 goldinarja (Valentin Orešek, Franc Drinovc in Marija Fargar). Po dva goldinarja je dobival Franc Gogala, ki pa je marca umrl in so njegov delež nato razdelili med dva nova ubožca, vsakemu po en goldinar. Franc Wahrheit je me- sečno prejemal po 1,84 goldinarja, Johana Zupane in Marija Puhar pa le polovico običajnega zneska, torej po 1/2 goldinarja mesečno. Nekateri ubožci so prejemali pomoč zelo dolgo, ponavadi do smrti. Tako lahko na tem seznamu prejemnikov podpor za leto 1877 srečamo nekaj imen, ki so se že po- javljala na seznamu iz leta 1862. Ta imena so Va- lentin Orešek, Franc Gogala, Marija Fargar, Franc Wahrheit, Josef Stohinger, Marija Franža, Marija Puhar in Katarina Novak.^ Za obdobje od 1873 do 1875 obstajajo tudi po- datki o številu bolnikov, ki so jih oskrbeli v kranjski bolnišnici (ubožnici). Te podatke je od lokalnih oblasti zahtevala deželna vlada. Tako so v Kranju leta 1873 oskrbeli 17 bolnikov, od tega 9 moških in 8 žensk, za kar so porabili 118 oskrbo- valnih dni in 70,80 goldinarjev. Naslednje leto je poskočilo število prošenj za sprejem v bolnišnico (z 8 leta 1873 na 15), sprejeli in oskrbeli so 16 bolnikov, povprečna oskrbovalna doba za vsakega bolnika pa je bila 27 dni. Od tega jih je pet ozdravelo, trije pa so umrli. Najpogostejša bolezen so bile koze.^5 Seveda je bila to samo zasilna bolnišnica v ubožnici, kamor so sprejemali tiste, ki so bili obnemogli in so jih oskrbeli z nujno zdrav- niško pomočjo. Ubožnico so spremenili v zasilno bolnišnico v primeru, če so se v mestu razmahnile bolezni večjih razsežnosti. Tako se je ob zdrav- stveni naredbi okrajnega glavarstva iz 9. 8. 1894 občina odločila, da bo prostor za zasilno bolnico za obolele s kolero v občinski hiralnici (ubožnici), iz katere bi se v primeru bolezni hiralci preselili na drug primeren prostor. Enako so občinski možje storili tudi leta 1892.^^ Kljub nenehnim priza- devanjem, da bi v mestu dobili pravo bolnišnico, se ta načrt in želja Kranjčanom nista uresničila. Iz deželnega glavarstva v Ljubljani so županstvom po Kranjskem pošiljali okrožnice, naj občine ne pošiljajo v deželne javne bolnišnice bolnikov, ki so bili neozdravljivo bolni, kajti, kot so navedli v okrožnici, ti bolniki jemljejo prostor tistim, ki se jim še lahko pomaga. V ljubljanski javni bolnišnici so take bolnike lahko zavrnili ali pa so občini za- računali visoke stroške oskrbe.^^ Tako manjšim mestom kot je bil Kranj, ki so bila brez bolnišnice, ni preostalo drugega, kakor da so svoje občane, ki so bili neozdravljivo bolni in brez sredstev za pre- živetje, oskrbovali v ubožnici. Vendar ubožnica ni zadovoljevala niti potreb ubožcev, ki so imeli tam le streho nad glavo in je imela bolj značaj hiral- nice, kaj šele, da bi bila primerna za bolnišnico. Več o razmerah na področju socialne oskrbe do osemdesetih let v Kranju lahko izvemo iz nekega vprašalnika, ki je v arhivski mapi z naslovom Spi- tal 1880 in iz ocene stanja na tem področju, ki ga je županstvo leta 1882 poslalo deželnemu odboru. Vprašalnik je brez datuma, brez označenega na- slovnika in pošiljatelja. Dokument naj bi bil vpra- šalnik za sprejem na neko listo. Vprašanja se nana- šajo na ubožno oskrbo v mestu oz. na meščanski špital. V vprašalniku najdemo splošne podatke o špitalu, od vsega pa je najbolj zanimiva ocena, da je razmerje med revnim in preostalim prebival- stvom v mestu 4 : 1000.^8 Boljši pregled nad ubožno oskrbo v Kranju nam daje poročilo županstva deželnemu odboru o teh zadevah. Kranjski deželni odbor je namreč v tem času pripravljal predlog zakona o ubožni oskrbi za Kranjsko, ki je bil nato sprejet leta 1883, in je občine oz. občinske odbore prosil za poročilo o oceni stanja v njihovih občinah, o pomanj- kljivostih in vzrokih za pomanjkljivosti ter o pred- 22 ZAL, KRA-2, 579, KRA-2, 596, KRA-2, 610, KRA-2, 634. 23 ZAL, KRA-2, 634. 21 ZAL, KRA-2, 889 (13. 4. 1878). 25 ZAL, KRA-2, 827. 26 ZAL, KRA-2, 1138 (21. 8. 1894). 27 ZAL, KRA-2, 827 (23. 6. 1875). 28 ZAL, KRA-2, 939. 62 46 1998 3 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino Prošnja za podporo (KRA-2, 1209) 63 3 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino 46 1998 Seznam razdeljenih podpor iz fonda župnijskega ubožnega instituta za leto 1852 (KRA-2, 429) logih za izboljšanje stanja.^^ Kranjsko županstvo je v oceni stanja navedlo, da v Kranju ubogi do- bivajo podporo iz občinske ubožnice (Pfrundner- fond) in iz farne ubožnice oz. instituta (Pfarrar- meninstitut), tisti ubožci, ki nimajo stanovanja pa 29 ZAL, KRA-2, 985 (22. 7. 1882). imajo mesto v občinski bolnišnici oz. hiralnici. Bol- nišnica je bila po besedah župana dobro oprem- ljena s potrebščinami in v njej je v tistem času prebivalo osem siromakov. Dohodki ubožne hiše so znašali 455,70 goldinarjev, za preskrbovanje ubožcev pa so letno porabili 600 - 650 goldinarjev. Premoženje občinske ubožnice je bilo naloženo v 64 46 3 KRONIKA 1998 časopis za slovensko krajevno zgodovino vinkuliranih obligacijah in intabuliranem dolžnem pismu v skupni vrednosti 10.722 goldinarjev. Iz te- ga je občina mesečno podpirala od 34 do 40 siro- makov, ki so dobivali 1 - 2 goldinarja mesečno. Poleg tega so siromaki dobivali miloščino ('al- možno') še iz farne ubožnice, hrano so dobivali v boljših hišah, ob petkih pa so prosili od hiše do hiše. Čeprav je bila ubožna oskrba zadeva občin, je župan menil, da je pomoč Cerkve pri tem iz- rednega pomena. Županstvo je menilo, da je pomanjkljivost ubožne oskrbe v tem, da ubogi prosijo po hišah, s čimer pa se spodbuja beračenje, vendar tega ne morejo prepovedati, ker nobena občina, če sama sebe noče spraviti v finančne te- žave, ne more tako popolno skrbeti za uboge, da jim ne bi bilo treba več nabirati miloščine po hišah. Sicer pa je županstvo menilo, da čim bolj prepovedujejo beračenje, več ga je. Glavni vzrok za tako neugodno stanje je županstvo videlo v vedno večji množici proletariata. Preden naj bi se spreminjali zakoni, se morajo odpraviti največji vzroki siromaštva. V mestu se je siromaštvo širilo zaradi svobodne trgovine, na podeželju pa zaradi delitve zemljišč in kmetije niso bile več dovolj velike, da bi omogočile preživetje družini. Poleg tega se beračem in potepuhom ne bi smelo do- voliti porok. Vsaka občina bi morala poskrbeti za svoje uboge. Berače, potepuhe, postopače in pijan- ce pa bi bilo pod zagroženo strogo kaznijo treba prisiliti k delu. Za prave ubožce bi se morala tudi na Kranjskem, tako kot je bilo to urejeno na Šta- jerskem in Koroškem, ustanoviti deželna hiralnica, v katero bi občine pošiljale svoje uboge. V primeru odprave župnijskih institutov se župnikom ne bi smelo odvzeti besede pri ubožni oskrbi v mestu, čeprav po zakonu ta spada v občinski delokrog. Cerkev je namreč z nabiranjem in razdeljevanjem darov veliko pripomogla k boljši oskrbi ubogih. Na koncu kranjsko županstvo dodaja, da naj bi se novi deželni zakon sprejel šele potem, ko bi se spremenil državni domovinski zakon, da občine in ubožci ne bi bili postavljeni iz dežja pod kap.^O Iz dopisa lahko razberemo, da se je občina zavedala razmer na področju ubožne oskrbe in glavnih vzrokov za tako stanje. Občina je namreč v praksi čutila povečanje števila tistih, ki so bili potrebni pomoči in se je hkrati zavedala, da sama ne more v zadostni meri poskrbeti zanje, zato je pozivala k sodelovanju s Cerkvijo, ki je pri vernikih spod- bujala čut za dobrodelnost in je imela veliko vlogo pri izvajanju ubožne oskrbe v mestu. Občinski možje so se zavedali tudi, da bi moral biti prvi korak k izboljšanju razmer v spremembi domovin- skega zakona na državni ravni, kar se je zgodilo šele konec stoletja. Razmer na področju socialne oskrbe so se v mestu izboljšale v osemdesetih letih, ko je občinski odbor tem zadevam začel posvečati več pozor- nosti. K temu je najbrž pripomogel novi deželni zakon o ubožni oskrbi in ukinitev kranjskega župnijskega ubožnega instituta leta 1892, katerega večino premoženja je dobila občina Kranj. O ubož- nih zadevah v občini in o premoženju ubožnega zaklada je odločal občinski odbor na svojih sejah.^^ Ločeno od ubožnega premoženja je občinski odbor upravljal premoženje ustanov, ki so jih darovalci ustanavljali za točno določene namene in se to premoženje ni smelo mešati z premoženjem ubož- nega zaklada. V okviru občinskega odbora so de- lovali razni odseki: finančni, stavbni, policijski, tržni in tudi ubožni odsek. Ubožni odsek je na sejah občinskega odbora poročal o tekočih zade- vah pri ubožni oskrbi v mestu, dajal je v obrav- navo in sprejem predloge in vsako leto pripravil zaključni račun za premoženje, namenjeno ubožni oskrbi, ki ga je moral potrditi občinski odbor. O zadevah je sklepal občinski odbor, izvedbo teh sklepov je naložil ubožnemu odseku oz. njego- vemu načelniku ali županu. Poleg ubožnega od- seka je odbor o tekočih zadevah obveščal tudi župan. Pri tem je šlo predvsem za določena darila ali volila, ki jih je župan sprejel v imenu občine oz. ubožnega zaklada in je o tem redno obveščal občinske odbornike. Članov ubožnega odseka je bilo od šest do sedem in so jih odborniki izvolili izmed sebe. Ubožni odsek je imel svojega načel- nika, ki je bil oskrbnik mestne ubožnice in ubož- nega zaklada, vodil je račune, razdeljeval mesečne podpore, vodil seje odseka in o tekočih zadevah poročal občinskemu odboru. Dolgo, vse od druge polovice šestdesetih let pa do svoje smrti leta 1892, je bil oskrbnik ubožnice in ubožnega premoženja Kari Goetzl, izhajal je iz znane kranjske družine, ki je imela v mestu svojo delavnico podobarstva in pozlatarstva. Za njim je prevzel mesto načelnika odseka Franc Omerza, kranjski trgovec in kasneje občinski svetovalec. Po njegovem odstopu leta 1898 je načelstvo prevzel Ivan Rakovec, ki je na- slednje leto že odstopil in ga je zamenjal Josip Kovač. Kovač je svojo službo opravljal tudi še po občinskih volitvah leta 1901. Za njim je leta 1910/11, ko je v kranjsko mestno hišo prišel tudi nov župan Ferdinand Polak, prevzel vodstvo ubožnega odseka trgovec in občinski svetovalec Janko Sajovic. Ko so občinski odborniki obravnavali ubožne deve, je imel sedež in glas v občinskem odboru tudi kranjski župnik in dekan. Pri tem je bil najbolj dejaven Anton Koblar, ki je leta 1900 prišel v Kranj za župnika. Koblar se je precej udejstvoval 30 ZAL, KRA-2, 985 (19. 8. 1882). 31 ZAL, KRA-2, Zapisniki sej občinskega odbora občine ■ Kranj 1883 - 1901. 65 3 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino S 1998 v političnem življenju mesta in je bil zelo dejaven pri reševanju socialnih vprašanj. Leta 1901 je na volitvah kandidiral v občinski odbor, vendar ni bil izvoljen in je bil v odboru le kot namestnik vi- rilista Pollaka. Tako je na seji občinskega odbora 12. julija 1901, ko so odborniki volili nov ubožni odsek, izrazil obžalovanje, da se pri volitvah v odseke ne ozira na manjšino in da bi npr. on prav rad sodeloval v ubožnem odseku, kar je na seji povzročilo nekaj hude krvi. Ciril Pire je zavrnil dekanove očitke. V debati je Karol Florian uporabil neprimeren izraz nasproti Cirilu Pircu, ki je zahteval opravičilo. Po županovi intervenciji je Florian preklical svoje besede in s tem so se du- hovi nekoliko pomirili in izvolili so predlagani ubožni odsek. Glavnico premoženja sta si ubožnica in ubožni zaklad povečevala z darovi kranjskih meščanov in rojakov. Večinoma so se mestnih revežev Kranj- čani spominjali v svojih oporokah. Vera je ljudem narekovala in priporočala milosrčnost do ubogih, ki so bili Bogu najbližji. Za časa svojega življenja so premožni ubožcem dajali manjše darove, ki so jih šteli za dobra dela. Pred smrtjo oz. ko so ob pisanju oporoke mislili nanjo, pa so se hoteli bolj odkupiti Bogu in hkrati poskrbeti za svoj dušni blagor v posmrtnem življenju. Večinoma so zapu- ščali zneske po nekaj sto goldinarjev. Če je bil znesek večji, so ponavadi določili, da se je moral denar dodati h glavnici ubožnega zaklada oz. v špitalsko blagajno in se 'rodovitno' naložiti na hra- nilno knjižico in v različne javne fonde. Če je znesek dosegal do 100 goldinarjev, so večinoma določili, da se je denar takoj razdelil med mestne reveže in včasih so tudi določili dan, ko naj bi se denar razdelil. Župan je občinske odbornike redno obveščal o darovih in volilih, ki jih je prejemal v imenu kranjskih ubožcev in ubožnega fonda. Darove je nato predal ubožnemu odseku oz. nje- govemu načelniku, da je ta denar dal v ubožni fond. O vseh zadevah, ki so zadevale naložbe in porabo tega denarja, je moral odločati občinski odbor in župan ter načelnik ubožnega fonda sta morala nato te sklepe izvršiti. Tako je npr. Josipina Trinčeva v korist ubogih mesta Kranja zapustila 500 goldinarjev, za katere so se občinski odborniki odločili, da jih bodo dodali kot kapital k mest- nemu sirotišničnemu fondu.■'^ Josipina Schiffrer je v oporoki zapustila 500 goldinarjev ubožnemu zakladu, obresti od tega denarja pa naj bi se vsako leto razdelile med reveže.'^ Marija Hauptman je v svoji oporoki zapustila 100 goldinarjev, ki naj bi se takoj razdelili med revne in 100 goldinarjev, ki naj 32 ZAL, KRA-2, 1234 (12. 7. 1901). 33 ZAL, KRA-2, 1035 (30. 10. 1885). 34 ZAL, KRA-2, 1183 (19. 10. 1898). bi se koristno naložili za namen ubožnice.35 Po- kojni občinski svetovalec Franc Dolenc je v svoji oporoki zapustil mestnim revežem 200 kron v ta- kojšnjo razdelitev. Denar se je na željo sorodnikov razdelil osmi dan po smrti pokojnika.36 Nekateri so ubožni zaklad oz. ubožnico določili za glavnega dediča svojega premoženja. Leta 1887 je vdova muzikanta Marija Prek za svojega glav- nega dediča imenovala ubožnico. Zapuščina je po odbitkih znašala 1.080 goldinarjev in še dodatnih 672 goldinarjev. Denar so mestni možje naložili v Kranjsko hranilnico v korist ubožnega fonda.3^ Precej dela je imela občina z zapuščino leta 1889 umrle Marije Berčič. Ta je za glavnega dediča ime- novala kranjsko ubožnico. Ubožni fond kot dedič je moral prodati vse nepremičnine in premičnine, od tega denarja pa je moral Francu Berčiču, bratu Marije Berčič, do njegove smrti letno plačevati 4 % obresti od tega kapitala v mesečnih obrokih. Ob- čina je leta 1890 za 1.310 goldinarjev odkupila posest, ki je spadala k hiši iz zapuščine in nato vse skupaj za 1.800 goldinarjev prodala mizarju Dru- kerju. Naslednje leto je občina dobila še del pre- moženja naloženega v Kranjski hranilnici v znesku 3.441,30 goldinarjev, in eno državno srečko iz leta 1860 za 100 goldinarjev.38 Leta 1884 je začela de- lovati ustanova kranjskega trgovca Valentina Plei- vveissa, ki je leta 1881 umrl na Dunaju, namenjena za oskrbovanje revnih šolarjev z obleko. To usta- novo je občina vodila ločeno od ostalega premo- ženja ubožnega zaklada. Letno je imela ustanova okrog 200 goldinarjev prihodka in prav toliko od- hodka, z izjemo let 1884, 1885 in 1887, ko je bil prihodek čez 500 goldinarjev.39 Seveda so meščani podarjali ubožnemu zakla- du različne vsote tudi ob drugih priložnostih, ne le v oporokah. Večinoma so bili to manjši zneski. Tako sta Anton Hafner iz Škofje Loke in Janez Sušnik kranjskega župana obvestila, da sta se po- ravnala v neki zadevi in zato sta v kranjsko bla- gajno revnih vplačala 80 goldinarjev.'^" Leta 1888 je ubožnemu zakladu za razdelitev med uboge iz- ročil 12 goldinarjev čitalniški odbor kot preostanek od slavnostne veselice.^l Ko so se v Kranju začela prizadevanja za izgradnjo nove bolnišnice oz. 35 ZAL, KRA-2, 1051 (1. 10. 1886). 36 ZAL, KRA-2, 1234 (1. 9. 1901). Sredi devetdeseti?! let 19. stoletja je v Avslro-Ogrski krona zamenjala goldinar. Razmerje krona: goldinar je bilo 2; 1. Stoti del krone je bil en vinar. Krone v dokumentih zasledimo od leta „ 1900. 37 ZAL, KRA-2, 1117 (9. 11. 1887) in KRA-2, 1118 (2. 9. 38 ZAL, KRA-2, 4012 (3. 7. 1889), KRA-2, 1119, KRA-2, 1120, KRA-2, 1121. 39 ZAL, KRA-2, Zapisniki sej občinskega odbora občine Kranj 1883 - 1901. 40 ZAL, KRA-2, 4012 (4. 8. 1883). 41 ZAL, KRA-2, 1118 (23. 11. 1888). 66 3 KRONIKA 46 1998 časopis za slovensko krajevno zgodovino ubožnice je kranjski podjetnik in lastnik elektri- čnega mlina Vinko Majdič za gradbeni zaklad ubožnice podaril 1.000 goldinarjev. Majdič je konec prvega leta prve svetovne vojne podaril mestu 2.100 kg koruzne moke, ki naj bi jo za novo leto razdelili med občinske revne družine.'*^ Jq jg edini primer, ki sem ga zasledila, da bi kdo podaril živila za razdelitev med reveže. S hrano so me- ščani ubožce namreč preskrbovali vsakodnevno, ko so ti na vrata hiš hodili po 'vbogajme'. Ta pri- spevek večje količine moke je bila najbrž že po- sledica prvih vojnih pomanjkanj. Zelo primerno priliko, da so se meščani in ob- čina izkazali v svoji dobrodelnosti, pa so pred- stavljala praznovanja v cesarski hiši. Ob obisku cesarja Franca Jožefa na Kranjskem leta 1883 je kranjski trgovec Franc Omerza ustanovil fond v vrednosti 1.000 goldinarjev v obligacijah srebrne rente za podpiranje mestnih revežev. Tudi to usta- novo je občina vodila ločeno od premoženja ubož- nega zaklada. Vsako leto je dohodek ustanove znašal 42 goldinarjev, ki so jih, kakor so nare- kovala določila ustanove, razdelili med mestne reveže.^3 qj, praznovanju poroke cesarjeve hčere Marije Valerije z nadvojvodo Francem Salvadorjem junija leta 1900 je kranjski občinski odbor na pred- log Viktorja Globočnika sklenil, da v spomin na to priložnost mestni ubožnici iz občinskega premo- ženja darujejo 500 goldinarjev. Za ta denar naj bi se kupile državne obveznice v srebrni renti. Ob- resti iz te ustanove naj bi vsako leto na obletnico poroke špitalsko oskrbništvo razdelilo med mestne špitalarje oz. med ubožne sprejete v špital. Seveda je tako ustanovo mestne občine Kranj rade volje potrdil tudi deželni predsednik Winkler. Tako se je za leto 1901 oskrbništvu mestne ubožnice iz tega fonda izplačalo 20 goldinarjev."*^ Ko se je leta 1898 po monarhiji praznovala 50-letnica vladanja cesar- ja, se je kranjska občina želji cesarja, naj se ne pra- znuje bučno, ampak z dobrodelnimi napravami, uklonila toliko, da je po 100 goldinarjev darovala ubožnemu odseku za kranjske mestne reveže in kranjskemu otroškemu vrtcu ter 200 goldinarjev dijaški kuhinji, ki je tudi delovala v Kranju. Na cesarjev sedemdeseti rojstni dan 18. avgusta 1900 so med ubožce razdelili 200 kron.^5 Glavni dohodek ubožnega zaklada in ubožnice so torej predstavljale obresti od kapitala, nalože- nega v obligacijah papirnate rente in srebrne rente ter obresti od kapitala, naloženega v hranilnih knjižicah. Ostale dohodke pa so predstavljali do- 42 ZAL, KRA-2, 1122 (23. 2. 1892), KRA-2, 1380 (21. 12. 1914). ZAL, KRA-2, Zapisniki sej občinskega odbora občine Kranj 1883 - 1901. ZAL, KRA-2, 1120, KRA-2, 1121, KRA-2, 1122, KRA-2, 3995. 45 ZAL, KRA-2,1183 (20. 9. 1898), KRA-2, 1196 (7. 8. 1900). hodki občine od pasjega davka, globe ter različne licence in pristojbine (za prireditve, godbe in po- dobno) ter dohodek od njiv in gozdov, ki so jih dajali v najem. Po sprejemu občinskega proračuna za leto 1899 so se odborniki odločili, da predviden znesek 130 goldinarjev od privolitev za predstave in igre, z ozirom na majhno vsoto, prepustijo ubožnemu zakladu. Poleg tega so, kakor v pre- teklih letih, ubožnemu zakladu prepustili tudi dohodek od pasjega davka.^^ Vsi izdatki iz fonda ubožnega zaklada so bili namenjeni mestnim ubožcem. Največji delež iz- datkov so tvorile podpore in izdatki za delovanje in vzdrževanje mestne ubožnice na Pungertu. V kranjski ubožnici so prebivali tisti ubožci, ki niso imeli stanovanja. V ubožnici niso dobivali hrane, zato so bili vezani na podporo iz ubožnega za- klada in na miloščino, ki so jo nabirali po mestu. Hiša je torej bolj služila kot hiralnica. Hišo na Pungertu, kjer je bila ubožnica, je občina leta 1850 kupila od Franca Pezdiča za 1.000 goldinarjev.^^ Po navedbah Josipa Žontarja je bilo v njej prostora za nekako 18 revežev, ki so bili navezani na miloščino. Leta 1890 je okrajni zdravnik dr. Edvard Savnik predlagal, naj se v Kranju ustanovi okrajna bolnišnica, ki bi lahko služila za vso Gorenjsko, vendar se ta misel ni uresničila niti po ponavnih prizadevanjih na začetku 20. stoletja.^^ Zaradi po- večanja števila tistih, ki so dobivali ubožno pod- poro iz ubožnega zaklada in zaradi nezadostnosti obstoječe ubožnice, je občina leta 1895 kupila na Pungertu Weinbergerjevo hišo z vrtom, ki je stala poleg že obstoječe ubožnice. Ubožni zaklad jo je kupil za 2.800 goldinarjev, Marija Weinberger in njena hči pa sta si v hiši zase izposlovali sobo in kuhinjo, kjer sta lahko živeli.^^ Občina se je v naslednjem letu odločila za povečanje in popravilo hiše za eno nadstropje. Stroški gradnje, ki jo je prevzela Kranjska stavbinska družba, so znašali 12.500 goldinarjev. Na posebni seji se je občinski odbor odločil gradnjo financirati iz volil in daril, namenjenih ubožnici, vendar je še vedno nastal primanjkljaj za 3.040 goldinarjev. Zato je župan- stvo prosilo deželni odbor, da bi ta del stroškov lahko krili iz vinkuliranega premoženja ubožnega zaklada (hranilne knjižice in papirnate rente), kar je deželni odbor tudi dovolil. Deželni odbor je mo- ral namreč odobriti vsak poseg v glavnico pre- moženja ubožnih zakladov. Občinski možje so me- nili, da ima ubožni zaklad dovolj veliko premo- ženje za to, poleg tega pa je morala občina od- plačevati že posojilo za novo gimnazijsko poslopje 67 46 ZAL, KRA-2, 1183 (25. 11. 1898). 47 Žonlar: Zgodovina..., str. 324 in 422 in ZAL, KRA-2, 634, KRA-2, 4021 (11. 12. 1850, 16. 12. 1850). 48 Žonlar: Zgodovina..., sir. 333, 342 in 350. 49 ZAL, KRA-2, 4021 (30. 6. 1885). 3 KRONIKA 46 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1998 in prevzema še enega posojila ne bi zmogla. Sicer pa bi se prostori v hiši, če bi bili prazni, dajali v najem. Stavbinska družba je stavbo dala v uporabo avgusta 1897. Leta 1903 je ubožni zaklad kupil na Pungertu še tretjo hišo, tako da je imel ubožni zaklad tri hiše, ki jih je lahko uporabljal za pre- skrbo ubogih. Ubožni zaklad je to hišo z vrtom kupil za 4.100 kron od lastnice Mine Zupane, ki je skupaj z bratom v hiši dobila v uporabo lastno sobo. Ker je občina menila, da je nakup zaradi primerne lokacije zelo ugoden (hiša je stala poleg že dveh obstoječih ubožnih hiš) in je bilo treba hitro ukrepati, je kupnino za hišo poravnala iz občinske blagajne proti povrnitvi stroškov s strani ubožnega zaklada. Tudi deželno odbor je dovolil nakup iz glavnice in obresti hranilnih knjižic pod pogojem, da se je lastništvo hiše prepisalo na ubožni zaklad.5" Kranjska mestna ubožnica na Pungertu je tako na začetku 20. stoletja imela tri hiše. Vrednost najstarejše hiše (takrat Pungert hiš- na številka 26) je bila 5.000 kron. Bila je enonad- stropna zidana hiša, krita z opeko. Ta del poslopja je bil namenjen sirotišnici. Vrednost obnovljene hiše (takrat Pungert hišna številka 27) je bila 28.000 kron. Bila je zidana enonadstropna hiša, krita z opeko in je imela 7 sob in 2 kuhinji. Vanjo so leta 1912 napeljali tudi vodovod. Hiša je služila kot ubožnica in zasilna bolnišnica. Zadnja se je kom- pleksu ubožnice pridružila manjša hiša, ki je bila zidana pritlično (takrat Pungert hišna številka 28). Imela je sobo, kuhinjo in shrambo. Njena vrednost je bila cenjena na 1.400 kron. Iz časa tik pred prvo svetovno vojno je tudi popis inventarja ubožnice. Ta je obsegal nekaj pohištva, od tega 13 postelj, nekaj stolov in miz ter omare in skrinjo za shra- njevanje obleke in perila. Inventar perila in po- steljne oprave pa je med drugim obsegal 52 rjuh, 12 odej, 16 blazin s slamo, 1 žimnato blazino, 16 podglavnic, 2 koča, 3 posteljna pregrinjala, nekaj moških in ženskih oblačil in perila ter nekaj dru- gih drobnarij Iz poročila o številu oskrbovanih v kranjski ubožnici za leto 1899 izvemo, da je tega leta v ubožnici bivalo 29 ubožcev, od tega 17 moških in 14 žensk, 22 jih je bilo v oskrbi že dalj časa, 7 pa je bilo novih, od tega 4 moški in 3 ženske. V tistem letu je en oskrbovanec odšel iz ubožnice, trije pa so umrli, tako da je bilo konec leta 1899 v ubožnici 25 ubožcev, ki so bili prav tako kot ostali mestni reveži navezani na podporo iz ubožnega zakla- da.^2 Ubožnica je imela tudi hišnika, ki je skrbel za vzdrževanje in red v hiši. O dolžnostih hišnika izvemo tudi iz hišnega reda ubožnice, ki pa na žalost ni datiran in ni v celoti ohranjen. Ohranjen je prvi del, ki zadeva dolžnosti hišnika in del drugega dela, ki zadeva dolžnosti stanovalcev v ubožnici. Hišnik je moral skrbeti za snažnost, red in mir v ubožnici. Opozarjati in nadzorovati je moral, da so imeli ubožci sobe pospravljene in brez nepotrebne navlake, da v sobe niso nosili hrane, da so bili ubožci snažni in so opravljali predpisane molitve. Z ubožci je moral hišnik občevati prijazno in usmiljeno, če pa se mu kdo ni pokoril, je to moral hišnik poročati načelniku ubožnega odseka. Poleti so bila vrata ubožnice odprta od 5. zjutraj do 9. zvečer, pozimi pa od 6. zjutraj do 7. zvečer.53 Leta 1900 je občinski odbor na predlog načelnika ubožnega odseka Ivana Ra- kovca iz službe hišnika v ubožnici odslovil Antona Puharja. Ta je namreč pretepal mestnega ubožca Viljema Mayerja in je bil za to kaznovan z 48- urnim zaporom. Po mnenju načelnika tudi sicer službe ni opravljal vestno in je z ubožci ne- usmiljeno ravnal, tako, da je prišlo do različnih pritožb. Ubožni načelnik je menil, da mora hišnik z ubožci sicer energično postopati, ne pa tudi neusmiljeno. Za prosto mesto hišnika v mestni ubožnici so tako izvedli razpis in prejeli so štiri prošnje, med njimi tudi prošnjo odslovljenega Antona Puharja. Občinski odbor je za novega hišnika nastavil kranjskega čevljarja Franca Ko- vača.54 V začetku leta 1914 so na seji občinskega odseka govorili o tem, da bo popolna oskrba občinskih revežev v mestni ubožnici mogoča šele takrat, ko bo mesto imelo vsem zahtevam odgo- varjajočo mestno ubožnico. Zato so sprejeli sklep, naj se v najkrajšem času napravi nova, vsem za- htevam in potrebam odgovarjajoča mestna ubož- nica, županstvo pa naj čim prej predloži načrte za prezidavo stare ubožnice. Te nove načrte je najbrž preprečila prva svetovna vojna, ki je izbruhnila v tistem letu.55 Glavni izdatek mestnega ubožnega zaklada so predstavljale podpore, ki so jih v rednih mesečnih obrokih plačevali mestnim revežem; izplačevanje podpor je bil glavni način ubožne oskrbe v Kranju v vsem obravnavanem obdobju. O prošnjah za podporo so odločali na sejah občinskega odbora na predlog ubožnega odseka oz. njegovega načelnika. Tako so npr. Janezu Gonce, ki je vložil prošnjo za podporo, določili mesečno podporo 2 goldinarja iz mestnega ubožnega sklada. Leta 1892 so odklonili prošnjo Florjana Veita, ker so menili, da so njegovi otroci očetu zmožni dajati podporo. Leta 1900 sta za podporo zaprosila Liza Debelak in Rudolf Stu- bal. Debelakov! niso ugodili, Stubalu pa so za časa njegove bolezni dodelili podporo 8 goldinarjev 5" ZAL, KRA-2, 4021. 51 ZAL, KRA-2, 4021, KRA-2, 4146. 52 ZAL, KRA-2, 4021 (2. 4. 1900). 53 ZAL, KRA-2, 4021. 54 ZAL, KRA-2, 1196 (2. 3. 1900, 27. 4. 1900). 55 ZAL, KRA-2, 1318 (10. 2. 1914.) 68 46 1998 3 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino Dopis za povračilo stroškov za oskrbovanje Franca Weila v tržaški bolnišnici (KRA-2, 698) mesečno.56 Leta 1889 je za podporo prosil tudi stari znanec občinskih mož slepi Valentin Orešek. Ta je že od petdesetih let naprej dobival podporo iz mestnega špitalskega fonda (2 goldinarja) in iz ubožnega fonda (1 goldinar). Bil je tudi v bol- nišnični oskrbi, tako da mu ni bilo treba skrbeti za stanovanje in hrano. Dnevno je tako dobival po 6 krajcarjev, medtem ko so nekateri drugi popolni invalidi dobivali po 4 krajcarje. Leta 1869 mu je občina zavrnila prošnjo za preskrbovanje, ker je že užival podporo iz ubožnega zaklada in župnijske ubožnice. Preden so občinski možje ponovno odlo- čali o podpori slepemu Orešku, je dr. Savnik po- ročal o stanju očesne bolezni prosilca. Zdravniki so menili, da se očesi ne moreta več operirati, zato naj se mu podpora za operacijo kot on želi, ne dovoli, ampak se mu enkrat za vselej izplača zne- sek 10 goldinarjev iz ubožne blagajne kot pribolj- šek.57 56 Glej: ZAL, KRA-2, Zapisniki sej občinskega odbora ob- čine Kranj 1884 - 1901. 57 Slariha; Zgodbe..., sir. 109 - 111, ZAL, KRA-2, 698 (29. 7. Stroški za redne podpore za leto 1886 so tako znašali 488,24 goldinarjev, leta 1899 pa so za redno podporo 55 osebam izdali 781,40 goldinarjev. Ob- stajajo tudi seznami rednih mesečnih podpor mestnim revežem od leta 1906 do 1920. Po se- znamu razdeljenih podpor za leto 1906 lahko vidimo, da je bilo med 62 oseb razdeljenih 1.942 kron. Večinoma so ubožci prejemali mesečno po 2 - 4 krone, nekaj zneskov pa je bilo tudi po 5 - 6 kron mesečno, samo Gabrijela Markič je takrat prejemala 9 kron mesečno. Na polo k seznamom so pripete tudi poštne nakaznice, trije ubožci so namreč prejemali podporo izven kranjske občine. Tako so pošiljali podporo v Ljubljano Karlu Schif- frerju (vsaka dva meseca po 12 kron), Mariji Šifkovič (v Koloseum po 4 1/2 krone) in Ani Be- ranek na Dunaj. Število prejemnikov podpor skozi leta se je v splošnem gibalo od 60 do 65. Poleg rednih podpor je načelnik ubožnega zaklada rev- nim izplačeval tudi denar, ki so ga posamezni 1869), KRA-2, 1119 (6. 8. 1889).' 69 3 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino 46 1998 meščani namenili za takojšnjo razdelitev med uboge. Tako so leta 1907 med 57 revežev razdelili 300 kron, ki jih je mestnim revežem podaril Ivan Majdič.58 Za leta od 1913 do 1916 se v arhivu v mapah zapisnikov sej občinskega odbora nahajajo tudi zapisniki sej ubožnega odseka, na katerih so večinoma obravnavali prošnje za dodelitev oz. povišanje podpor. Lahko sklepamo, da je že konec 19. stoletja o dodeljenih podporah začel odločati ubožni odsek sam, ker v zapisnikih sej občinskega odbora od leta 1892 ni več zaslediti te teme, vse- kakor pa z začetkom 20. stoletja, ko je imel ubožni odsek tudi rednejše seje. Preden so se člani ubož- nega odseka odločili glede dodelitve podpore, so najprej poizvedeli o razmerah, v katerih je živel prosilec. Tako so nekaterim ugodili, pri drugih pa ugotovili, da so sposobni za lažja dela in lahko nekaj zaslužijo sami. Podporam tudi niso ugodili, če je prosilec imel sorodnike, pri katerih bi lahko živel. Glede nekaterih, ki so prosili za povišanje podpore, so pripomnili, da če s starim zneskom niso zadovoljni, naj pridejo živeti v mestno ubožnico. V mestu se tudi niso mogli domeniti, da bi vsaj reveži v ubožnici dobili dnevno po en topel obrok hrane. Leta 1900 je občinski odbornik Karun predlagal, da bi ubožcem iz dohodkov ubožnega zaklada dajali dnevno en topel obrok. Na naslednji seji je načelnik ubožnega odseka Josip Kovač glede tega poročal, da se to glede na gmotno stanje ubožnega zaklada ne more izvesti. Čeprav je glavnica sklada narasla, so po besedah Kovača dohodki komaj zadostovali za razdelitev mesečnih podpor. Predlog za topel obrok v ubožnici je spet leta 1916 dal župnik Koblar, vendar so odločanje o tem preložili.59 Ker torej v kranjski ubožnici revežem niso mogli zagotoviti dnevno vsaj enega toplega obroka in je imela ubožna hiša bolj značaj hiralnice, pod- pore pa so bile majhne, so bili reveži v veliki meri navezani na hrano in dodatno miloščino, ki so jo dobili po hišah kranjskih meščanov. Občina je namreč reveže pošiljala na hrano od hiše do hiše in jim po stari navadi ob petkih dovolila pobirati miloščino po kranjskih hišah. Sicer revežem ni bilo dovoljeno beračiti po mestu. Seveda temu v praksi ni bilo tako, poleg tega pa so bili v mestu tudi tuji berači. Tujih beračev se je občina lahko znebila z odgonom, za svoje pa je morala poskrbeti sama. Preden so berača odgnali domov, so ga orožniki zaslišali in moral je prestati še 48-urni zapor s postom, ker berača niso mogli oglobiti.^O Berači bi najbrž nekaj dni kar radi ostali v zaporu, če ob 58 ZAL, KRA-2, 4021. 59 ZAL, KRA-2, 1196 (30. 3. 1900, 7. 8. 1900), KRA-2, 1411 (11.12.1906). ^ Stariha: Zgodbe..., str. 106 - 109. tem ne bi bili deležni še posta. Problem beračenja je mestne može težil ves čas. Tako so na seji ubožnega odseka leta 1913 razpravljali o uspehu okrožnice o odpravi beračenja v mestu. Meščani so podpisali, da bodo za namen odprave beračenja prispevali skupaj 416,10 krone. Odborniki so me- nili, da tak znesek nikakor ne zadostuje in bi ne- kateri meščani lahko prispevali veliko več, ker je meščane že tedaj beračenje po mest stalo več. Da bi se beračenje v mestu popolnoma odpravilo, bi bilo mestne reveže treba preskrbeti z vsem po- trebnim, predvsem z redno prehrano, vendar bi to precej stalo in bi nabrani znesek 416,10 kron ne zadostoval. Predlagali so tudi, da se v ta namen zvišajo doklade na direktne davke.^l Bolj pereč je bil problem plačevanja podpor za ubožce, ki so živeli izven svoje občine. Po držav- nem in deželnem zakonu je morala vsaka občina v primeru stiske pomagati vsem državljanom, tudi tistim, ki niso imeli domovinske pravice v občini, v kateri so živeli. Seveda je občina od domovinske občine ubožca lahko zahtevala povrnitev stroškov za oskrbo, česar so se občine redno posluževale. Ob tem se je prelilo ogromno črnila. Dopisovali so si glede pristojnost ubožca, glede njegovega dru- žinskega in premoženjskega stanja. Občine, pred- vsem manjše, včasih niso hotele plačevati oskrbe, ker so menile, da je znesek previsok (predvsem, če so morale povrniti stroške za oskrbo v velikih mestih, npr. na Dunaju, v Gradcu) Velikokrat se je končalo s tem, da je občina ubožcu izstavila ubož- no spričevalo. Ta spričevala so izdajali krajevni župniki, potrjevala pa jih je politična okrajna oblast. Izdajali so se lahko le za točno določene namene, ker so se bali, da bi prišlo do izrabe spričeval pri beračenju. V ubožnem spričevalu oz. ubožnem listu so oblasti potrjevale, da dotična oseba nima nobenega premičnega in nepremič- nega premoženja, da nima sorodnikov, ki bi lahko skrbeli zanjo in da ni sposobna s svojim delom zaslužiti sredstev za preživljanje. Pred izstavitvijo spričevala se je moralo preveriti tudi realno pre- moženjsko stanje prosilca. Ernst Mischler je menil, da je bila ta oblika ubožnih spričeval popolnoma zgrešena, saj so bila v majhnih občinah, kjer so se vsi poznali, povsem odveč, v mestih pa brez po- mena, ker župniki niso mogli poznati vseh svojih ubogih. Ubožna spričevala oz. ubožni listi so služili tudi za poravnavanje stroškov za oskrbo revežev med občinami. Če ubožec ni imel denarja za po- vrnitev stroškov oskrbe v tuji občini, mu je do- mača občina izdala ubožni list.^^ Tako je dne 22. julija 1884 ljubljanski magistrat pisal kranjskemu županstvu, naj Mariji Sturm, ženi 61 ZAL, KRA-2, 1368 (3. 4. 1913). 62 Mischler: Armenpflege..., str. 75; Stariha: Zgodbe..., str. 111 - 112. 70 46 1998 3 KRONIKA časopis za slovensko krajevno zgodovino Ubožni list za Uršulo Matjažič (KRA-2, 1209) zaprtega krojača Frana Šturma, ki trenutno stanuje v Ljubljani, izplača primerno podporo, 4 goldinarje mesečno zanjo in za njene štiri otroke. Pri tem se je ljubljanski magistrat skliceval na ubožni zakon iz leta 1883. Hkrati naj bi kranjska občina povrnila še 2 goldinarja, ki so ji ju za podporo že izplačali na tamkajšnji račun. Kranjsko županstvo je odgo- vorilo, da se ji podpora ne more odobriti in tudi ne vrniti že izplačane podpore. Franc Sturm po besedah kranjskega župana namreč ni bil pristojen v kranjsko občino in je kranjske 'poselske bukvice' 1874 dobil po pomoti. Njegov oče Lovrenc Sturm je bil v Kranju sicer od 1860 do 1864 okrajni ra- nocelnik, vendar v Kranju ni imel domovinske pravice. Kranjsko županstvo je bilo mnenja, da je Franc Šturm mogoče pristojen v občino Cerklje, ker je bil tam rojen in je njegov oče tam več let stalno bival.63 63 ZAL, KRA-2, 1019 (22. 7. 1884). Precej slabe volje so na Kranjskem povzročile nove uredbe o oskrbi ubogih, ki so jih sprejeli v Gradcu leta 1899. O tem je kranjski deželni zbor poslal občinam obvestilo, da ima lahko to po- sledice tudi za kranjske občine, ki podpirajo svoje uboge na Štajerskem, še posebno pa v glavnem mestu Gradcu. V mestu so namreč povečali me- sečno tarifo za oskrbo tujih ubožcev. Po novem je ta mesečni znesek znašal 15 kron. O tem je razpravljal tudi kranjski občinski odbor na posebni seji 26. junija 1900. Povod za to razpravo je bila podpora za 79-letnega krojača Antona Leskovarja. Zanj je mestni blagajni v Gradcu kranjska občina od februarja 1897 mesečno plačevala 1,50 gol- dinarja, od marca 1899 pa po 3 goldinarje meseč- no. Septembra 1899 je Leskovarju grašici mestni svet začel mesečno plačevati še dodatnih 2,55 gol- dinarja. Kranjsko županstvo te dodatne podpore, ki je bila izven rednega dogovora, ni hotelo plačati in se tudi ni strinjalo z zvišanjem podpore na 7,50 71 3 KRONIKA___±— Hišni red kranjske ubožnice (del) (KRA -2, 4021). 71 -—----- 1998 časopis za slovensko krajevno zgodovino 46 3 KRONIKA 1998 časopis za slovensko krajevno zgodovino goldinarja oz. 15 kron mesečno. Zato se je Anton Leskovar pritožil na kranjski deželni odbor in ta je glede tega interveniral pri kranjskem županstvu. Iz okrožnice iz 28. maja 1900 je razvidno, da je graški mestni svet povišal podporo na podlagi novega zakona o ubogih. Kranjski občinski odbor je glede tega na seji sklenil, da se Antonu Le- skovarju podpora v višini 15 kron ne dovoli in odborniki so pristavili, da če Leskovar ni zado- voljen z določeno podporo 6 kron, naj se zglasi za sprejem v kranjsko mestno ubožnico. Poleg tega so se odločili, da mora graški mestni svet vrniti znesek, ki je presegal redno določeno podporo, ker ni dokazov, da je bila pomoč nujno potrebna. Obenem so glede tega sprejeli tudi splošen sklep, da ubožcem, ki so bivali izven kranjske domo- vinske občine, kranjska občina ne bo izplačevala večje podpore, kot je to v navadi v Kranju, če se je slučajno občina, v kateri je kranjski ubožec bival, odločila za podeljevanje višje podpore. Ubožcem naj se hkrati da na izbiro, da se lahko vrnejo v domačo občino. V smislu tega sklepa so ravnali tudi, ko so na seji zavrnili zahteve po povišanju podpore Avguštinu Prenetu in Jakobu Prausu, ki sta bivala na Štajerskem. Kljub temu so naslednji mesec iz Gradca v Kranj poslali dopis o zamujenih plačilih za Leskovarja, ki so takrat znašala 98,50 kron, z dodatno razlago, da so Leskovarju povišali podporo za 4,50 krone zaradi stiske v kateri se je znašel. Krojač Leskovar je umrl v Gradcu de- cembra 1900 in od tam so januarja naslednjega leta v Kranj poslali dopis o zamujenih plačilih podpor, ki so za obdobje od 1898 do 1900 skupno znašale 217 kron. O tem ali je kranjska občina plačala zaostali znesek iz gradiva ne zvemo.^^ Občine so se med seboj tudi težko dogovorile za plačilo stroškov za prevoz ubožca v domačo občino. Te prevozne stroške je morala ponavadi plačati domovinska občina. Za revne meščane, ki so umrli, je bila občina dolžna poskrbeti za pokop in po možnosti plačati tudi skromen cerkveni ob- red. O ureditvi stroškov glede pogrebov revežev so govorili tudi na seji ubožnega odseka kranjske občine leta 1913. Po zakonu iz leta 1874 naj bi bili pogrebi revežev prosti pristojbin za zvonenje in cerkvene obrede duhovnika pri pogrebu, vendar so se vse do takrat te pristojbine zahtevale. Kranj- ski župnik Koblar je na to dejal, da je zvonenje treba plačevati, ker drugače ne bo pustil zvoniti, pa tudi nihče ne bo hotel zastonj zvoniti. Tako so se dogovorili za naslednje pristojbine pri pokopu mestnih revežev: za grobarja 4 krone in za zvo- nenje 2,40 krone, odpade pa pristojbina 4,10 krone za cerkvena opravila. K sklepom seje je nato žup- nik pripomnil, da v pristojbino 4,10 krone ni vštet samo duhovnikov obred, ampak tudi pristojbina cerkvi in zvonenje, 2 kroni za zvonarje, mini- strante, križ... Župnik je namreč menil, da njegova izjava v zapisniku ni bila pravilno interpretirana.^^ Potem, ko je leta 1901 začel veljati nov do- movinski zakon, ki je zelo olajšal pridobitev domovinske pravice v občini, kjer je posameznik že dalj časa prebival, se je precej povečalo število tistih, ki so v Kranju hoteli pridobiti domovinsko pravico. Med njimi je bilo veliko tistih, ki so bili potrebni občinske oskrbe. O prošnjah za prido- bitev domovinstva je odločal občinski odbor na predlog policijskega odseka. Vse tri obravnavane prošnje, ki jih lahko zasledimo v zapisnikih ob- činskih sej za leto 1901, so zavrnili. Tako so npr. prošnjo sosednje občine Hrastje, naj v kranjsko do- movinsko zvezo sprejmejo Marijo Kristan, zavrnili, ker je bila ta za časa svojega bivanja v Kranju in je bila takrat še v ubožni oskrbi. Zakon je namreč v drugem členu določal, da prosilec za časa svojega vsaj 10-letnega bivanja v občini ni smel prejemati podpore ali biti v ubožni oskrbi.^^ Mesto se je torej otepalo revnih prosilcev za domovinstvo, saj bi jim s sprejemom v kranjsko domovinsko zvezo morali takoj podeliti ubožno pomoč in bi bili v breme občini. Tako so v kranjski občini pazili, da se šte- vilo tistih, ki bi bili s strani občine potrebni po- moči, ni občutno povečalo in je to število vseskozi ostajalo nekje pri 60 ali nekaj več. Posebno poglavje ubožne oskrbe v mestu pa je vprašanje sirotišnice. Prav sirotišnico so poleg bol- nišnice v Kranju najbolj pogrešali. Zanjo je že v sedemdesetih letih 19. stoletja Viljemina Skarja vo- lila 4.000 goldinarjev. Takrat so sirotišnico hoteli združiti z meščansko ubožnico, česar pa deželna vlada ni dovolila. Do izvedbe te zamisli, kljub več- kratnim prizadevanjem, ni prišlo niti v naslednjih desetletjih. Premoženje, ki so ga dobili za siro- tišnico, so najbrž vodili skupaj s premoženjem ubožnega zaklada. Posebej so zaključne račune sirotišničnega zaklada obravnavali na sejah občin- skega odbora za leto 1896, 1898 in 1899. Nena- vadno visoki so bili dohodki in izdatki za leto 1896 (dohodki 10.418,20 gld, izdatki 10.239,61 gld). Ker se je v tem letu popravljala stavba ubožnice, se je denar najbrž porabil za ta namen. V letu 1898 in 1899 so bili izdatki nekaj večji od dohodkov in pri- manjkljaj so pokrili iz dohodkov ubožnega za- klada. Po dograditvi nove stavbe ubožnice, so za sirotišnico nekako določili staro stavbo ubožnice, kakor to lahko vidimo iz popisa poslopij za leto 1913, vendar najbrž to ni bila prava sirotišnica. Za sirotišnico si je zelo prizadeval kranjski žup- 64 ZAL, KRA-2, 1209 (28. 5. 1900), KRA-2, 1196 (26. 6. 1900), KRA-2, 1239. 65 ZAL, KRA-2, 1386 (6. 8. 1913). 66 ZAL, KRA-2, 1234 (4. 10. 1901, 27. 11. 1901). 67 ZAL, KRA-2, 4021 in KRA-2, Zapisniki sej občinskega odbora občine Kranj 1896 - 1900. 73 3 KRONIKA 46 časopis za slovensko krajevno ; 1998 nik in dekan Anton Koblar, ki je poudarjal, da mora občina storiti veliko več za socialne namene in da sta Kranju nujno potrebni bolnišnica in siro- tišnnica. Leta 1904 je ustanovil dijaški konkvikt in Vincencijevo družbo.^^ Namen družbe je bil pod- pirati reveže in bolnike, poseben poudarek pa je bil na podpori ubožnim družinam. Družba je raz- deljevala mesečne podpore, ubožce preskrbovala z življenjskimi potrebščinami (hrana, obleka, kurja- va) in zanje so skrbeli tudi v svojem zavodu. Prvih članov družbe leta 1906 je bilo 172, podpiranih revežev pa 33. Od ustanovitve pa do leta 1929 je bila predsednica Vincencijeve družbe Leopoldina Šavnik in tudi preostali člani družbe so bile pred- vsem ženske. V prvih letih je družba kupila nekaj posestva ob župnijskem zemljišču v Kokrskem predmestju (danes Stritarjeva ulica). Leta 1909 je župnik Koblar na tem mestu zgradil manjšo stav- bo sirotišnice, leta 1913 pa je na sosednjem žup- nijskem zemljišču postavil še drugo zgradbo s ka- pelo in zavodom. Župnik je v Kranj za oskrbo- vanje zavoda najprej poklical usmiljenke sestre Vincentinke iz Zagreba (leta 1906), ki so vodile sirotišnico in oskrbovale bolnike tudi po hišah. Leta 1926 so jih zamenjale šolske sestre iz Mari- bora. Poleg sirotišnice sta v prostorih zavoda, ki se je od leta 1929 imenoval Marijanišče, delovala tudi otroški vrtec ter kmetijska in gospodinjska šola.^^ Ker v Kranju dolgo ni bilo prave sirotišnice, je občina sirote in otroke, za katere starši niso mogli ali hoteli skrbeti, dajali v ljubljanske zavode ali rejnikom. O tem, kako so se občine med seboj dogovarjale o oskrbi sirot in si jih podajale iz rok v roke, nam zgovorno priča primer iz let pred prvo svetovno vojno, ki bi mu lahko kar rekli 'akti Miklavčič'.70 Septembra 1909 je v Kranju umrl tr- govec Engelbert Miklavčič, sicer doma iz Železne Kaple, vendar je že od leta 1892 živel v kranjski občini. Zapustil je vdovo in pet nepreskrbljenih otrok. Ker Miklavčič v Kranju ni imel domovinske pravice, ampak v Železni Kapli, so med občinama in družino Miklavčič začeli potovati dopisi o tem, kdo bo preskrboval vdovo in otroke ter prošnje za sprejem Miklavčičeve družine v kranjsko domo- vinsko zvezo. Glede tega se je zelo mudilo zaradi dokončne odločitve, kdo bo prevzel skrb za otroke. Vincencijeve družbe oz. društva so bila verska društva, ki so skrbela za ubožno oskrbo. Nastajati so začela v 50. letih 19. stoletja in se čez dve desetletji razširila tudi na manjša mesta. Taka društva so bila značilna predvsem za notranje avstrijske in alpske dežele. Kasneje je na- stala tudi konferenca Vincencijevih družb. Za ubožno oskrbo v teh društvih je značilno predvsem upoštevanje družinskega principa v oskrbi, torej podpiranje ubožnih družin. Glej; Mischler: Armenpflege..., str. 78. Žontar: Zgodovina..., str. 350 - 398; Vincencijeva družba, v: Kranjski zvon, župnijski list za Kranj in okolico, 1929, št. 2, str. 4. 70 ZAL, KRA-2, 4177 (23. 10. 1909 - 6. 2. 1920) Poleg tega je tudi mati Ivana Miklavčič kmalu odšla po svetu služit denar in se ni več kaj dosti zanimala za svoje otroke. Občina Železna Kapla je plačevala za Mikalvčičeve otroke od 4 do 20 kron. Okrajno sodišče je določilo, da se vseh teh 20 kron plačuje Jerici Urbančič iz Ljubljane, kamor so v oskrbo dali oba dečka, Engelberta in Valterja. Za- nju je kranjska občina plačevala še dodatnih 20 kron. V mapi z dopisi o preskrbi Miklavčičevih otrok najdemo vse polno dopisnic rejnice Urban- čičeve županstvu v Kranj, naj ji pošlje denar za otroke. Vendar sta se sredi leta 1911 oba dečka odvzela Urbančičevi in dala v oskrbo Mariji Pajk v Ljubljani. Pri njej sta otroka najbrž ostala, ker naprej o obeh dečkih ni več govora. Tri deklice, Ljudmilo, Ivanko in Marico, pa je Društvo za mladinsko oskrbo namestilo v zavetišče Angela varuha v Spodnji Šiški, oskrbovalnino za- nje je plačevalo omenjeno društvo oz. dobrodelne gospe, ki so delovale v tem društvu. Za vsako deklico so mesečno plačevale po 16 kron. Mati se za otroke ni več brigala in se je v Renčah pri Gorici poročila s tamkajšnjim zidarskim mojstrom. Tako je vsa skrb za otroke prešla na občino Kranj. Vincencijeva družba v Kranju zaradi prostorske stiske in pomanjkanja sredstev dekleta ni mogla takoj sprejeti v sirotišnico. Leta 1911 so se odločili, da bodo Ljudmilo v kranjski zavod sprejeli brez- plačno, Marico pa za 20 kron mesečno. Iz za- pisnikov sej ubožnega odseka je razvidno, da je Ljudmila do svojega 14. leta živela pri kranjskih družinah, ki so se hitro menjavale med seboj, zavetišče je namreč leta 1913 za njeno oskrbo od občine zahtevalo 16 kron mesečno.71 Ivanka, ki je bila bolehna, je še naprej ostala v ljubljanskem zavetišču in ni bila v breme občilu, ker so stroške pokrivale dobrodelne gospe. V kranjsko sirotišnico je bila sprejeta leta 1912 z občinsko mesečno pod- poro 12 kron. Tako je kranjska občina prevzela skrb za vseh pet Mikalvčičevih otrok. Naslednji za- pis o usodi Miklavčičevih otrok zasledimo 6. febru- arja 1920, ko je župnik Anton Koblar občini spo- ročil, da je Ivanka Miklavčič zapustila sirotišnico 1. februarja 1920 in stopila v službo v Ljubljani kot pestunja. O nadaljnjih usodah preostalih otrok iz zapisov ne zvemo nič več. Kot neke vrste dobrodelna ustanova je v Kra- nju od leta 1894 delovala tudi dijaška kuhinja. Tega leta se je namreč v mestu spet obnovila gim- nazija in med dijaki je bilo veliko kmečkih in obrtniških sinov iz okolice, ki so se težko pre- življali. V dijaški kuhinji so se revni dijaki lahko prehranjevali. Iniciativo za ustanovitev kuhinje je dal okrajni zdravnik dr. Edvard Šavnik, ki je tudi sicer veljal za velikega podpornika dijaštva. Dr. 71 ZAL, KRA-2, 1368, KRA-2, 1380. 74 46 3 KRONIKA 1998 časopis za slovensko krajevno zgodovino Šavnik je prvih dvajset let tudi vodil to ustanovo. Fond dijaške kuhinje se je večinoma polnil z darovi meščanov, ki so se dijaške kuhinje kar radi spominjali.''^ Občinski možje v Kranju so se torej povsem zavedali splošnih problemov, ki so se pojavljali na tem področju in so hkrati poznali vsakdanje te- gobe ljudi, ki so bili brez lastnih sredstev za preživljanje. Sicer so se zavedali potrebnosti po- moči, vendar so hkrati skrbno pazili, da se je denar v ta namen zelo racionalno uporabljal in zato se tudi niso spuščali v večje naložbe. Kakor je bilo torej značilno za tisti čas, so bili tudi kranjski meščani razcepljeni med čutom za dobrodelnost in dobra dela ter prepričanjem, da so revni za svojo revščino krivi tudi sami, ker pač niso hoteli delati, da bi zaslužili zase in za svojo družino. Dokler so problem lahko obvladovali s starimi in utečenimi načini in sredstvi, se jim ni mudilo, da bi izboljšali položaj najrevnejšega sloja prebivalstva v mestu. Reven mestni proračun namreč ni zdržal naložb na več področjih hkrati, zato so imele druge mest- ne potrebe večinoma prednost. Meščani so kon- kretno reševanje problema prepuščali občinskim možem, ki so si po svojih možnostih trudili za- dostiti zakonskim zahtevam. Vendar tudi pristojni državni in deželni zakoni niso ponujali nobenega napredka na področju socialne politike. Tako so se morale občine večinoma znajti same in urediti zadeve na tem področju glede na lastne možnosti. Mestni reveži so torej še naprej ostajali sestavni del življenja v mestu. Podobne težave so najbrž v tem času imele tudi druge, predvsem manjše občine v monarhiji. ZUSAMMENFASSUNG Die Armenfürsorge in Krain in der zweiten Hälfte des 19. Jahrhunderts Die soziale Fürsorge wurde im 19. Jahrhundert Bestandteil der Staatsverwaltung, die die Sorge für hilfsbedürftige Staatsbürger aus der Hand der Kirche übernahm. Letztere hatte seit dem Mittel- alter die führende Rolle im Bereich der Wohl- fahrtspflege und Armenfürsorge inne. Die Habs- burgermonarchie setzte in diesem Bereich nur staatsrechtliche Rahmenbedingungen fest, so daß die Armenfürsorge den Ländern überlassen wur- de, diese wiederum übertrugen sie den Ge- ''2 Žonlar: Zgodovina..., sir. 342 - 344, ZAL, KRA-2, 1380 (6. 11. 1914). meinden, die dabei viel Wirtschaftssinn und Erfindungsgeist zeigen mußten. Das war auch der Grund dafür, daß in diesem Bereich gewaltige Unterschiede entstanden. Die slowenischen Län- der, genauer Krain, versuchten, den staatlichen Richtlinien auch in der Praxis zu folgen und bestimmten auf Landesebene die "Spielregeln" hin- sichtlich der Pflichten bei der Armenfürsorge. Be- reits das Gemeindegesetz aus dem Jahre 1849 erlegte jeder Gemeinde die Pflicht auf, für Bürger Sorge zu tragen, die in eine Notlage geraten. Dieses bereits 350 Jahre alte Prinzip, daß nämlich dem Armen von seiner Heimatgemeinde Hilfe zu- teil werden könne, wurde noch zusätzlich durch die Bestimmungen des Staatsgesetzes über das Heimatrecht aus dem Jahre 1863 gefeshgt. Auf- grund dieses Gesetzes entstand auch das Krainer Landesgesetz über die Gemeinde-Armenfürsorge aus dem Jahre 1883. Das Gesetz legte die Art und Weise der Verpflegung von Armen und die Pflich- ten der Gemeinden hinsichtlich deren Finan- zierung näher fest. Wegen der immer lauter wer- denden Forderungen nach einer Reform der ein- schlägigen Gesetzgebung wurde im Jahre 1896 ein neues Gesetz über das Heimatrecht erlassen, das die Erlangung des Heimatrechtes in einzelnen Gemeinden etwas vereinfachte. In Kranj (Krainburg) übernahmen das Pfarrar- meninstitut und das städtische Armenhaus die Sorge um die Armen. Das Pfarrarmeninstitut, das vom Kranj er Pfarrer geleitet wurde und seit den josephinischen Reformen bestand, wurde im Jahre 1892 aufgehoben, sein Vermögen auf die Ge- meinde übertragen. Die Gemeinde bzw. der Ge- meindeausschuß begannen erst seit den achtziger Jahren des 19. Jahrhunderts für soziale Ange- legenheiten in der Stadt Sorge zu tragen, davor hatte in diesem Bereich die Kirche die führende Rolle gespielt. Zu diesem Zweck wurde ein Ar- menfond eingerichtet, der aus gesetzlich be- stimmten Quellen und Bürgerspenden finanziert wurde. Aus den Kapitalzinsen des Armenfonds wurden regelmäßige monatliche Unterstützungen an die Stadtarmen ausgezahlt, was die Hauptform der sozialen Fürsorge in der Stadt darstellte. Über die Verteilung der Einnahmen des Armenfonds und des Armenhauses entschied der Gemeinderat, seine Beschlüsse wurden vom Bürgermeister und vom Armenausschuß des Gemeinderates bzw. vom Vorsitzenden des Armenausschusses aus- geführt. In Krain wirkte auch ein städtisches Armenhaus (Spital) mit einer langen Tradition, die bis ins 15. Jahrhundert reichte. Im Armenhaus auf dem Pungert wurden jene Minderbemittelten auf- genommen, die keine Unterkunft hatten und sonst auf der Straße landen würden. Im Armenhaus konnten die Armen nicht regelmäßig geköstigt 75 3 KRONIKA 46 časopis za slovensko krajevno zgodovino 1998 werden, weil die Gemeinde dafür keine Mittel zur Verfügung stellen konnte, und die Bedürftigen aus dem Armenhaus waren, wie die anderen Stadtarmen auch, auf regelmäßige Monats- unterstützungen und Spenden der Kranjer Haus- halte angewiesen. Da die Kranjer Armen von den Kranjer Haushalten ernährt wurden und das Recht besaßen, freitags bei Familien um Spenden zu bitten, war das Problem des Betteins in der Stadt stets gegenwärtig. Am Ende des 19. Jahr- hunderts faßte die Gemeinde Kranj den Beschluß, ein zweites Haus, zu Beginn des 20. Jahrhunderts aber noch ein drittes Haus auf dem Pungert zu kaufen. Diese Armenhäuser dienten nach Bedarf auch als Krankenhaus, da die Stadt über kein Krankenhaus verfügte und in dieser Hinsicht auf Ljubljana angewiesen war. Große Probleme er- gaben sich für die Gemeinde auch mit jenen Kranjern, die außerhalb ihrer Heimatgemeinde lebten, jedoch in Kranj ihr Heimatrecht hatten. Bei ihnen war die Gemeinde zur Zahlung von Unter- stützungen verpflichtet. Außer dem Krankenhaus vermißte man in Kranj am stärksten ein Waisenhaus, dessen Ein- richtung seit den siebziger Jahren des 19. Jahr- hunderts angestrebt wurde. Das erste Waisenhaus ließ im Jahre 1909 der Kranjer Pfarrer Anton Koblar errichten, der im sozialen Bereich stark engagiert war. Er gründete auch ein Vincentius- Verein, dessen Zweck es war. Arme und Kranke zu unterstützen mit besonderer Betonung auf frommer Unterstützung für die Familien. Für arme Schüler des Kranjer Gymnasiums sorgte seit 1894 die Schülerküche. 76