GROSUPELJSKO OSNOVNO ŠOLSTVO Pogoji za dve šoli Osnovna šola »Luis Adamič« Grosuplje izvaja vzgojno-izobraževalno dejavnost v organizacijski obliki centralne šole na Grosupljem in petimi podružničnimi šolami. V sklopu osnovne šole imamo še šolo s prilagojenim programom in oddelek delovnega usposabljanja. Na podružničnih šolah Kopanj, Podtabor, Polica in Žalna je pouk organiziran do 4. razreda, nato učenci obiskujejo pouk na centralni šoli Grosuplje. Podružnična osnovna šola Šmarje-Sap je popolna osemletka. V šolskem letu 1990/91 obi-skuje pouk 1717 učencev (od tega je 396 učencev vozačev) v 69 oddelkih redne osnovne šole, v štirih kombiniranih oddelkih šole s prilagojenim učnim programom in 1 od-delku delovnega usposablja-nja. Pouk poteka v 8 zgrad-bah, kjer je skupaj 50 učilnic in 3 .telovadnice (Grosuplje 2 in Šmarje Sap). Zaradi po-manjkanja prostorov obi-skuje pouk cca 450 učencev samo popoldan (razredna stopnja na Grosupljem), 300 učencev pbiskuje pouk v iz-menah (Šmaije Sap), ostali učenci obiskujejo pouk sa-mo dopoldan. Kolikor bi želeli in taka je naša želja - pouk organizira-ti samo dopodan, bi morali zgraditi na Grosupljem novo šolo s 16 učilnicami in v Šmarju dokončati že načr-tovani prizidek. Na osnovni šoli je zaposle-nih 140 delavcev, od tega 105 pedagoških delavcev. Orga-nizirano imamo svetovalno službo, na šoli dela logoped, v šolah Grosuplja in Smarje imamo skupaj z zdravstve-nim domom organizirano zo-bozdrastvo. Na vseh šolah je organizi-rana šolska prehrana, mali-cajo vsi učenci, kosil pa je cca 380. Na šoli Grosuplje je do le-tošnjega šolskega leta pote-kal pouk v dveh zgradbah, in sicer na Adamičevi cesti za učence od 1.-4. razreda in na Tovarniški za učence od 5.-8. razreda. Skupaj je bilo cca 1200 učencev v 42 od-delkih. Zavedali smo se, da je šola prevelika, saj je najprimer-nejša šola za uspešno izvaja-nje učnovzgojnega procesa tista s 16—24, oddelki od 1.-8. razreda. Že ob uvedbi krajevnega samoprispevka smo razmišljali o tem, da je potrebno za delitev šole v dve pedagoško samostojni enoti ustvariti nekatere po-goje, kot so zgradnja telo-vadnice in jedilnice ter pre-ureditev nekaterih učilnic v specialne učilnice (pred-vsem za kemijo-fiziko, teh-nični pouk). Telovadnica je bila v celoti zgrajena (razen opreme) s sredstvi krajevnega samo-prispevka v letu 1988. Skup-na vrednost objekta je bila po cenah leta 1988 89.200 di-narjev. V letošnjem letu pa smo začeli graditi 2. fazo prizidka k osnovni šoli: to jejedilnica, knjižnica in zunanja uredi-tev z igriščem ter adaptacija obstoječih prostorov, šole, predvsem ureditev special-nih učilnic, sanitarij, garde-robnih prostorov, pomožnih prostorov za šolsko kuhinjo in zbornico. Tako smo ustva-rili enakovredne materialne pogoje za izvajanje učno-vzgojnega procesa na obeh šolah in s tem tudi vse pogo-je za delitev šole na dve pe-dagoško samostojni enoti. Vrednost investicijskih del je 3.210.000 din in adapt-cijskih del z opremo 613.000 din. Sredstva so bila zagotov-ljena: - večji del iz družbenih sredstev namensko za inve-sticijo v višini 2.700.000 din; - sredstev krajevnega sa-moprispevka v višini 313.000 din (za izgradnjo igrišča); - ter lastna sredstva v vi-šini 821.000 din (od tega 587.000 din kredit KS Gro-suplje). Prednosti delitve šole na dve pedagoško samostojni enoti so: - učenci obiskujejo pouk vseh 8 let na isti šoli, zato se bodo učitelji in učenci med seboj bolje spoznali in šola bo postala prijaznejša; - začetek pouka smo pre-maknili iz 7.15 na 8. uro, ko-nec pouka ni več 18.00 am-pakmed 16.00-16.30 - samo dopoldanski čas pouka za učence višje stop-nje daje ustreznejše pogoje za boljši učni uspeh in omo-goča večje možnosti za izva-janje in sodelovanje učencev v interesnih dejavnostih, te-čajih in fakultativnem pouku; - učenci nižje stopnje laž-je obiskujejo pouk popol-dan, ker je učna obveznost manjša (od 19—22 ur teden-sko). Učne vsebine so inte-grirane in učitelj se prilagaja biološkemu ritmu večine otrok; - staršem je omogočeno, da več časa preživijo skupaj z otroki in lažje spremljajo njihovo delo in kontrolirajo izrabo prostega časa; - vsi učenci vozači obi-skujejo pouk samo do-poldan; - tudi konkurenčnost v smislu kvalitete pouka je za organizacijo dveh pedago-ško samostojnih šol pozitiv-na oblika. Poleg investicijskih del in drugačne organizacije pouka na Grosupljem je potrebno omeniti, da stno času letoš-, njih počitnic v celoti adapti-rali tudi prostore na šoli Po-lica in sicer oibnovili in to-plotno izolirali vse tlake, kompletno obnovili električ-no inštalacijo, centralno kur-javo in asfaltirali igrišče za šolo. Celotna vrednost opravljenih del je 820.000.