»Danica« izhaja vsak petek na celi poli in velji po pošti za celo leto 7 kron, za pol leta 3 krone 50 vinarjev, za četrt leta 2 kroni. V tiskarni sprejemana za celo leto6 kron, za »/«leta 3 krone, za il4 leta 1 krono 60 vin., ako bi bil petek praznik, izide »Danica« dan poprej. Tečaj LV. V Ljubljani, 28. novembra 1902. List 48. Trstenik. (Konec.) VII. Nekateri bolj znani Trsteničani. (Konec.) Po daljšem presledku je obudil pri Trste-ničanih zopet veselje do šolanja župnik Gregorič. Več ali manj po njegovem uplivu je dobila cerkev in domovina nastopne služabnike: 1.) Dr. Fran Per ne, rojen 28. marcija 1861 na Povlju, v mašnika posvečen 10. julija 1887, doktor bogoslovja in profesor veronauka na c. kr. cesarja Franca Jožefa državni gimnaziji v Kranju. 2.) Janez Cu der man, rojen 21. avgusta 1865, iz Babinega vrta, posvečen 21. julija 1889, tačas kurat v ženski kaznilnici v Begunjah. 3.) Peter Švegelj, rojen 18. junija 1864 iz Spodnjih Tenetiš, posvečen v Trstu 2. julija 1893, t. č. župni upravitelj v Movražu pri Buzetu v Istri. 4.) Blaž Rebol, rojen 1. februarija 1873 s Trstenika, posvečen 22. julija 1897 t. č. kapelan v Komendi. 5.) Anton Lom bar, rojen 18. junija 1877 v Babinem vrtu, posvečen 14. julija 1900 tačas kapelan v Postojini. 6.) Jožef Cuderman, rojen 4.aprila 1877 tudi iz Babinega vrta, posvečen 7. julija 1901, t. č. kapelan v Veliki Dolini na Dolenjskem. Za temi hiti še nekaj nadepolnih mlade-ničev, ki se šolajo v Kranju in v Ljubljani. Gotovo je častno za malo župnijo, da je bilo od 1887 do 1900, torej v 13 letih, pet novih maš na Trsteniku; šesta, in sicer novo-mašnika Jožefa Cuderinana, je bila 1901 na Brezjah. * * * I Taka je skromna slika trsteniške župnije. Skromna je tudi župnija; ne more se ponašati številom ali bogastvom svojih udov, ne s sijajno preteklostjo. Vender se ji ni treba sramovati v I družbi starejših in večih sestra. Kdor pozna 1 domače razmere tukajšnjega prebivalstva, zlasti v zadnjih desetletjih, je lahko zasledil nekaj izprememb, ki delajo čast Trsteniku. Ni še prav dolgo od tistega časa, ko je žganjarska kuga tudi tukaj tirjala mnogo nesrečnih žrtev; več lepih zemljišč je izgubilo svoje prejšnje gospodarje. V tem oziru se je na bolje obrnilo, četudi še ni vse tako, kakor bi želel vsak pravi prijatelj našega ljudstva. Sedaj živeči posestniki so večinoma varčni, marljivi, mnogi prav iz-! gledni. Ne gledč na versko življenje, v katerem smo že govorili pri opisovanju tukajšnjih duhovnikov, Trstenik tudi napreduje v duševnem oziru. Gospodarji nastopajo z večo zavestjo. Po ! nekoliko že izkušajo z novejšimi pridobitvami | na gospodarskem polju zboljšati si svoje stanje. I Dijakov je razmerno mnogo, število udov pri Mohorjevi družbi se množi leto za letom; „ Domoljub" in „Venec" imata v župniji precej prijateljev in naročnikov. Na II. slovenski katoliški shod meseca septembra 1900 je prišlo 19 zavednih Trsteničanov v Ljubljano, kar je za malo župnijo veliko število. C. kr. poštna uprava je ugodila prošnji, da so dobili na Trsteniku z mesecem avgustom 1900 poštni nabiralnik za pisma z rednim vsakdanjim odje-manjem in dostavljanjem. Pri vsakem važnejšem podjetju, ki se je zasnovalo v prid trsteniškim župljanom, so stali vsekdar v prvi vrsti s svetom in dejanjem domači duhovni pastirji. »Tu narod biva še krepak. Tu biva narod — poštenjak, Ki svot ga še okužil ni, Ki čas za omehkužil ni. Tu nnl je moj. tu moj je kraj. Nol^ki čuvaj to vladar, za bi m to nikdar, nikdar!« Gregorčič). Dostavek. Med dotiskovanjein tega spisa sem dobil iz Kranjskega dekanijskega arhiva nekaj listin, ki se tičejo tudi Trstenika. Ker jih nisem več mogel porabiti na dotičnem mestu, zato tukaj dodatno povzemam nekatere reči. Tako se bo pojasnilo in izpopolnilo, kar sem pisal na strani 222. o cerkvenem posestvu. Olje cerkvi, sv. Martina na Trsteniku in sv. Dominika v Tenetišah sta imeli svoja stara posestva in pravice pri zemljiških posestvih samo do leta 1788. Tis ega leta so jih prodali obenem s posestvi preddvorske cerkve in vseh njenih nekedanjih jjodružnic, in sicer pri tisti zloglasni dražbi, ki je opisana na 158. in 159. strani Lavtižarjeve knjige „Cerkve in zvonovi v dekan i ji Kranj." Dražba je bila 6. 7. 8. 9. in 20. oktobra in 6. decembra 1788 (in še 20. maja 1790) nekaj v Kranju, nekaj Preddvorom. Ključarji so se pritoževali. Tudi škofijstvo je prosilo vlade leta 1829., naj se stvar vnovič preišče. Vlada je sicer posegla vmes, toda doseglo se ni nič. Zapisnik o dražbi — v kranjskem arhivu je ohranjen v prepisu — sestavil se je bržkone šele pozneje („ ... nicht an Ort und Stelle, wie es allerdings scheint, erst spiiter aus l>eim Versteigerungsakt aufge-nommenen Notaten verfasst"). Po tem zapisniku je imela I. cerkev sv. Martina: 1.) 5 podložni kov z 2 V« zemljiščem in 1 posestnika njive pod št. 2. in 3. Vse skupaj sta kupila po vladni cenitvi (pretio fisci) za 241 fl. 33 kr. in 2 cv. Luka Brunich, zakupnik preddvorske graščine in komisar za cerkveno imetje in Franc Urbančič, oskrbnik iste graščine. 2.) Njiva v goriškem polju*) in «) Glej str 208. 3.) travnik okoli te njive. Oboje je kupil Tomaž Zimmermann. 4.) Gozd (kje?). Kupila sta ga Janez Mayr, poštar v Kranju, in Juri Bitenec, trsteniški lokalist. II. Cerkev sv. Dominika je imela: 1.) 12 različnih podložnih posestnikov, ki so med drugim oddajali cerkvi „malo desetino'1 po 15 kr. Vse to sta kupila Brunich in LTr-bančič (precio fisci) za 189 fl. 44 kr. 2.) Njivico „Na ledini". Kupil jo je Andrej Rezar za 15 fl. 3.) Travnik „Cerkovnica'4. Kupil ga je Jakob Cuderman za 1051 fl. 4.) Travnik „Yošec". Kupil Jakob Cuderman za 220 fl. 30 kr. 5.) Tretji travnik ..Ledina14 ali „Ledinica". Zopet Jakob Cuderman za 336 fl. 6.) Brezov in smrekov gozd „Veliko Brdo." Jakob Cuderman za 162 fl. 7.) Smrekov gozd „ Cerkovnik". Jakob Cuderman za 453 fl. 30 kr. Leta 1820. je imela cerkev sv. Martina še 1276 fl. 26 kr. glavnice, cerkev sv. Dominika pa 6395 fl. 33 kr. i Dodatek. Clemens P. P. XI. Ad perpetuam rei memoriam. Cum, sicut accepimus, in Ecclesia Filiali Sancti Martini in Terstenig Parochiae Hofflein-ensis Labacensis Dioecesis, una pia et devota utriusque sexus Christi fidelium Confraternitas sub Invocatione Sanctae Barbarae (non tam en , pro hominibus unius specialis artis) canonice, I erecta, seu erigenda existat, cujus Confratres et Consorores quamplurima pietatis et charitatis opera exercere consueverunt, Nos ut Confraternitas hujusmodi majora in dies suscipiat incre-menta, de Omnipotentis Dei misericordia, ac Beatorum Petri et Pauli Apostolorum ejus auctoritate confisi, omnibus utriusque sexus Christi fidelibus, qui dietam Confraternitatem imposterum ingredientur, die primo eorum in-gressus, si vero poenitentes, et confessi sanetis-simum Eucharistiae Sacramentum sumpserint, plenariam, ac tam deseriptis, quam pro tempore deseribendis in dieta Confraternitate Confratribus et Consororibus in cujus libet eorum mortis ar-ticulo, si vere quoque poenitentes et confessi, ac saera Communione refeeti, vel quatenus id facere nequiverint, saltem contriti Nomen Jesu, ore si potuierint, eiu minus corde devote invo-caverint, etiam plenariam, nec non eisdem nune, et pro tempore existentibus dietae Cofraternitatis Confratribus et Consororibus etiam vere poeni-tentibus et confessis, ac saera Communione refeetis, qui praefatae Confraternitatis Ecclesiam, seu Capellam, vel Oratorium die festo ejusdem sanetae Barbarae a primis vesperis usque ad occasum solis die hujusmodi singulis annis devote visitaverint, et ibi pro Christianorum Prin-cipum concordia, haeresum extirpatione, ac sanetae Matris Ecclesiae exalcatione pias ad Deum preces effuderint, plenariam similiter omnium peccatorum suorum Indulgentiam et remissionem misericorditer in Domino conce-dimus. Insuper dietis Confratribus et Consororibus etiam vere poenitentibus, et confessis, ac saera Communione refeetis, Ecclesiam, seu Capellam , vel Oratorium hujusmodi in quatuor aliis anni feriatis vel non feriatis, seu Dominicis diebus per memoratos Confratres semel tantum eligendis, et ab Ordinario approbandis, ut supra visitantibus, et ibidem orantibus, quo die prae-fatorum id egerint, septem annos, et totidem quadraginas. Quoties vero Missis, et aliis Di-vinis officiis in Ecclesia, seu Capella, vel Ora-torio hujusmodi pro tempore celebrandis, et recitandis, seu Congregationibu3 publicis, vel privatis ejusdem Confraternitatis ubivis faciendis interfuerint, aut pauperes hospitio susceperint, vel pacem inter inimicos composuerint, seu componi fecerint, vel procuraverint; nec non etiam, qui Corpora defunetorum, tam Confratrum, et Consororum hujusmodi, quam aliorum ad sepulturum associaverint, aut quascunque Pro-cessiones de licentia Ordinarii faciendns, sanetis-simumque Eucharistiae Sacramentum tam in Processionibus, quam cum ad infirmos aut alias ubicunque et quomodocunque pro tempore de-feretur, comitati fuerint, vel si impediti cam-panae ad id signo dato semel Orationem Domi-nicam, et Salutationem Angelicam dixerint, aut etiam quinquies Orationem, et Salutationem eandem pro Animabus defunetorum Confratrum et Consororum hujusmodi recitaverint, aut devium aliquem ad viam salutis reduxerint, et ignorantes praecepta Dei, et ea quae ad salutem sunt, do-cuerint, aut quodcomque aliud pietatis, aut charitatis opus exercuerint, toties pro quolibet praefatorum operum exercitio sexaginta dies de injunetis eis, seu alias quomodolibet debitis poenitentiis in forma Ecclesiae consueta rela-xamus. Praesentibus perpetuis futuris temporibus valituris. Voiumus autem, ut si alias dietis Confratribus et Consororibus praemissa peragentibus aliqua alia Indulgentia perpetuo, vel ad tempus nondum elapsum duratura concessa fuerit, prae-sentes nullae sint. Utque si dieta Confraternitas alicui Archi - Confraternitati aggregata jam sit, vel imposterum aggregetur, aut quavis alia ratione uniatur, vel etiam quomodolibet institu-atur, priores et quaevis aliae litterae Apostolicae illis nullatenus suffragentur, sed ex tunc eo ipso nulae sint. — Datum Romae, apud Sanctam Mariam Majorem sub Annulo Piscatoris, die XIX. Julii MDCCXIII. Pontificatus Nostri Anno Decimo tertio. Cardmalis Olivei ius. j Publicentur singulis annis in principali Confraternitatis festo, ac Concursu, ut Confratres jugem tanti thesauri memoriam conservent, et alii ad devotionem excitentur. I )ies vero, seu festa pro lucrandis indulgentiis a Confratribus eleeta, ac authoritate Ordinaria approbata sunt sequentia: videlicet festum Principale pro lucrandis indulgentiis plenariis, festum S. Barbarae V. et M., alia minus principalia pro lucrandis septem annorum indulgentiis, ac totidem