Slovenski Štev. 11. V Celovcu 15. novembra 1870. XIX. tečaj. Pridiga z.a I. adventno nedeljo. (Trojni advent ali prihod našega Zveličarja. Gov. F. R.) „Biatje, mi vemo, da je ura, da od spanja vstanemo, zakaj naše odrešenje je zdaj bliže, ko takrat, ko smo verni postali! (Pavi. ad Rom. 13, 11.) V v o d. ;:;n Da je temu taka, lahko se prepričamo, ako v pretečene čase nazaj pogledamo. Kako srečna sta bila perva dva človeka, Adam in Eva, kader ju je Bog vstvaril. Nedolžna sta veselo v prijetnem raju živela, brez skerbi, kaj bota jedla ali pila, ali z čem se oblačila. V prelepem vertu sta vsega zadosti imela. Bog ju je ljubil, dokler sta mu pokorna bila, imel svoje dopadanje nad njima, je k njima hodil, ju učil, se ž njima pogovarjal, kakor dobrotljivi oče s svojimi ljubimi otroci. — Ali kako se njima je vse spremenilo, ko sta se s peklensko kačo soznanila in jod!« sad prepovedanega drevesa. Vest se jima zbudi, in miru več ne da. Nista se več veselila , kdaj da bo Bog k njima prišel; skrivala sta se in bala prednj stopiti. Spoznala sta, daje potreba se oblačiti, poprej jima za obleko ni bilo skerbeti. Iz paradiža sta spodena bila, da bi nikdar več vanj ne prišla, in prekleta zemlja ni rodila, ko ternje in osat. Z velikim terpljenjem sta si svoj kruhik služila s putom obraza namočen, z vročimi solzami opelinjen. Smert je prišla na svet z celo versto svojih dekel, — bolezni in težav. Kdo prešteje dobrote, ki jih je Bog Judom , svojemu izvoljenemu ljudstvu storil, ter jih povzdignil nad druge narode, jim dal rodovitno Kanaansko deželo v posest, jih oblagodaroval z časno srečo, jim nad sovražniki zmago podelil, in jim obljube storil, da takih ne nobenemu ljudstvu zemlje: ali kader so Boga zapustili, in molike molili, šiba ni zaostala: prišle so nad nje slabe letine, bolezni so jim živino podavile, sovražniki so nad nje prihruli, jih v terdo sužnost gnali. In kje je zdaj nekdaj tako imenitno in sloveče Judovsko ljudstvo ? Nezvesti in Zveličarja svojega križavši Abrahomov zarod je Bog zavergel. Križem svet se klatijo otroci nekdaj tako imenitnega Izraelskega ljudstva kakor zgubljene ovce od Boga preklete čede. Nimajo ne lastnega kralja ne lastne domovine več, in kjer je nekdaj njih slavno mesto z veličastnim tem-peljnom stalo, gospodari zdaj ošabni Turk s turško silo! Glejte, kaj nestanovitnost v dobrem ne naredi! — Kako srečni so bili tudi, — da od drugih ljudstev in narodov več ne govorim, — kako srečui pravim so bili tudi še naši starši, dedji in preddedji v naših krajih, naših deželah, dokler so v lepem miru, keršanski ljubezni in zastopnosti skupaj živeli, Boga ljubili in njemu zvesto služili. Dobrotljivi Bog jim je svoj žegen dajal, in če tudi vsi velikega bogastva niso imeli, so le vendnr sebe in svojo družino pošteno preživljali, in sploh reči — pomanjkanja niso terpeli. — Od kar pa smo se mi, njih otroci, bolj in bolj od Boga odveruili, in grešivši mu nezvesti postali: obernila nam je tudi časna sreča herbet, žegen božji nas je zapustil, in so nam nadloge vedno za petami, in nesreče nas tako pogosto obiskujejo, da skor ena drugi roko podaja. Poglejte vsega tega je kriva nestanovitnost v dobrem I m - 2. Tako tedaj Bog nestanovitnost v dobrem že na tem svetu pokori in tepe, kaj bo pa še le v večnosti ? Poslušajte, kaj je nestanovitnost v dobrem v nebesih naredila ! Stvaril je Bog brez števila presrečnih duhov , jih s prelepimi darmi in velikimi popol-namostmi obdaroval, in jim vesele nebesa za prebivališče izročil; pa tudi čas poskušnje odločil. Toda veliko angelov je grešilo, je postalo napuhnjenih in je gnado božjo zapravilo, zapravilo pa tudi svoje zveličanje, in Bog jih je od sebe pahnil v večno gorje. Tolika nepopisljiva nesreča bi jih gotovo ne bila zadela, ako bi bili Bogu pokorni in v dobrem stanovitni ostali! Kakor hudobni angeli smo tudi mi zaslužili vekoma zaver-ženi biti, ko bi se nas Bog usmilil in nam Odrešenika ne bil poslal. Po njegovem zasluženju smo postali pri sv. kerstu otroci božji, postali dediči nebeškega kraljestva in dediči Jezusovi. Kolika čast in visokost, kolika sreča in imenitnost! Ali kaj bi nam vse to pomagalo, ko bi Bogu nezvesti in v dobrem nestanovitni to svojo toliko srečo z grehom spet zapravili!? In koliki časti je bil Jezus Judeža povzdignil, ter ga clo med svoje aposteljne vzel, ga ljubil z drugimi vred, mu pri zadnji večerji noge vmival, in ga še trikrat priserčno svaril, ljubeznjivo opominjal: ali — kaj mu je vse to pomagalo, od kar je pravi pot zapustil, in se hudemu vdal. Njemu veljajo strahupolne besede: „Boljši bi mu bilo, da bi rojen nikdar ne bil!" Tudi nam bi veljala, če bi kakor on, v dobrem nestanovitni postali, in se še o pravem času na pravi pot ne po-vernili. Pomislite na dalje, s kolikim bogastvom nas je tudi še razun tega Bog obdaroval, ter nam je oblekel drago oblačilo nedolžnosti, lepo svatovsko oblačilo za nebeško ženitovanje, nam dal bogato doto svoje gnade, da bi delali ž njo delo svojega zveličanja: ali če bi si tiste v svoj duhovni prid ne obračali, svoji kerstni obljubi nezvesti božjo gnado zapravljali, lepo oblačilo nedolžnosti z grehom omadeževali, raz sebe vergli, in v blatu hudobije taptali; ne godilo bi se nam nič boljše, kakor bogatinu v sv. evangelju. Bil je silno bogat, imel je lepo pohištvo in dnarja na kupe; pa slabo je ž njim gospodaril. Zategadel je bil po smerti v pekel zakopan, in v tej strašni ječi je nima zdaj tudi ne kaplice vode, da bi si razbeljeni jezik ohladil. — O strašna, prestrašna nestanovitnost v dobrem! kam ti pač človeka pripraviš!? Časno srečo mu podreš, in lahko ga tudi ob večno pripraviš, ako se, dokler je čas, na pravi pot ne verne! 3. Kader je Perzianski kralj z imenom Cir v letnih (bukvah, v kterem so vse zapisovali, kar se je po deželi imenitnega godilo) bral, kako mu je bil Jud Mardohej življenje otel, ni si vedel spomniti, ali je za to delo velike zvestobe kako plačilo prejel, ali ne; toraj vpraša služabnike: „ Kakšno plačilo je Mardohej prejel za to toliko zvestobo?" Odgovori mu: „Nobenega". Nato si kralj nekoliko pomisli, kmalo pa spet dalje popraša: „Kdo je v preddvoru?" Rek6 mu: „Aman". „Bil je pa od kralja za pervega poglavarja postavljen, in vsi kraljevi služabniki so morali pred njim koljena vklanjati, le Mardohej ni hotel, ker je v greh štel se komu vklanjati razun Bogu. Ošabni Aman se je zavoljo tega tako silno razserdil, da je sklenil ne le Mardoheja, ampak tudi vse Judovsko ljudstvo po deželi zatreti; Mardoheju pa je še posebej tik svoje hiše 50 komolcev visoke vislice postavil, da bi ga nanje obesil. Ali glej! Bog, kteremu je pobožni Mardohej ljubši bil, ko prevzetni Aman, je to reč vse drugač obernil. Ko kralj na svoje vprašanje zve, da je Aman v preddvoru, ukaže mu noter priti, in reče: „Kaj je z človekom storiti, kterega kralj želi počastiti?" Aman je menil, da kralj ne misli nikogar drugega, kakor njega, toraj pravi: „V kraljevo oblačilo ga obleči, na konja posaditi, kterega kralj jezdari, in s kraljevo krono mu glavo ozaljšati. 1'ervak kraljevih knezov naj mu derži konja , ter naj po mestnih ulicah gredč vpije: „Tako se časti, kogar kralj hoče počastiti!" — To naj se mu zgodi. Kralj mu reče: „Hiti in stori, kakor si rekel, Mardoheju Judu, ki sedi pred vratmi; varuj se, kaj opustiti, kar si govoril!" Kaj takega Aman pač ni pričakoval; vendar je opravil, kakor mu je bilo rečeno, ker se je kralja bal; potem pa je šel žalosten in potuhnjen domu, ter tožil ženi in prijatlom, kaj se mu je bilo zgodilo. — Kakor Amanu, se bo marsikomu pripetilo, kader čas plačila pride. Se menda zdaj dobrega ima, in kdo ve kaj vse od Boga na unem svetu pričakuje; in mu le vendar ni prijeten, ker v dobrem ni stanoviten in omabuje zdaj sem na eno zdaj na drupo stran: danes Bogu služi, jutri peklenskemu streže; dopoldne moli, popoldne kolne; na jutro božjo besedo posluša, na večer pa kvanta in pregrešne marnje; se v adventu posti in zatajuje pred pustom pa razgraja in razsaja, čez mero je in pije; z enim jezikom Boga hvali in časti, in z ravno tistim bližnjega obira; z eno roko vbogajme daje, z drugo pa krivico dela. Prišel bo čas, ko bodo vsi taki in enaki nestanovitneži začudovaje in stermč gledali druge v nebesa iti, ko bodo oni med tem za vekomej za-verženi! Prišla bo ura, ko bo v dobrem stanoviten oče v večno veselje vzet, nestanoviten sin na vekomaj preklet; pobožna mati v vesele nebesa sprejeta, omahljiva hči zdaj na dobro zdaj na slabo stran v večni ogenj pahnjena; v dobrem zvesta žena šla v večno življenje, nezvesti mož pa pahnjen v večno terpljenje; pošteni brat šel skoz ozke vrata v večno zveličanje, nepoštena sestra pa skozi široke vrata v večno pogubljenje; v dobrem stanovitni siromak v nebesih svoj sedež dobil, nezvesti bogatin pa se v peklenskem breznu na ognjenem stolu pokoril. — S k I e p. ' ' ,. ■■ , . •■ !' V tj '^i O- ■ • -f -t 0 gorje trikrat vsem nezvestnežem! bodo žalovali in zdiho-vali, pa — prepozno; se jezili in togotili, pa — vse zastonj! Sodbe -- enkrat sklenjene — nobena moč več ne prekliče; ia ko je čas zveličanskega dela potekel, nikdar več nazaj ne pride. Zdaj toraj — dokler je še čas, — pridno delajmo delo svojega zveličanja, ter pobožno in bogaboječe živimo, pa tudi v dobrem stanovitni bodimo, vedno pripravljeni, kdaj nas Gospod na odgovor zakliče; ker le, kdor v dobrem stanoviten ostane, bo zveličan. Amen. ■ V ! ■ ■ i hA 'u<: t it nnonflUdo m Sod ofaens s oŠ *>'> šlid »;ls?»«s boviš' «nO'0( ni fliifttMe ... . ij:l . •< ; , ' • j ■>:, oUt:' «1 J.r*or,a|.-sfT-.ifI f'i Pridiga v god neomad. spočetja Device Marije. (Šestero zvezd v kroni Device Marije; gov. K. K.) „Veliko znamnje se je prikazalo na nebu: Žena s s.olncem obdana, in luna pod njenimi nogami, in na njeni glavi krona iz dvanajsterih zvezd" Kazod.12,1. V vod. !»jn->; ' ■ ■ ...i !iii;:i->: a i': i