Gradbeni vestnik letnik 72 junij 2023 152 FOTOREPORTAŽA PRESTAVITEV KANALIZACIJSKEGA KOLEKTORJA NA OBMOČJU VILHARJEVE CESTE V LJUBLJANI Slika 1. Pogled na gradbišče prestavitve kanalizacijskega kolektorja v času priprav na izvedbo. Lokacija: Ljubljana Investitor: Mestna občina Ljubljana Projektant: KonoB svetovanje, projektiranje, izvedba in nadzor gradbenih objektov, d. o. o. Izvajalec: Vilkograd nizke gradnje, d. o. o., in Gitri, d. o. o. Nadzor: USZ Inženiring, d. o. o. Zaščita gradbenih jam: zagatnice dolžine 12 m in razporni okvirji HEA300 Globina izkopa: 10 m Dolžina novega kanalizacijskega kolektorja: 411 m Premer cevi: OD2400 mm GRP – poliester PRESTAVITEV KANALIZACIJSKEGA KOLEKTORJA NA OBMOČJU VILHARJEVE CESTE V LJUBLJANI Fotoreportaža Gradbeni vestnik letnik 72 junij 2023 153 PRESTAVITEV KANALIZACIJSKEGA KOLEKTORJA NA OBMOČJU VILHARJEVE CESTE V LJUBLJANI Fotoreportaža Zaradi izgradnje novega objekta Vilharia je treba prestaviti obstoječi kanalizacijski kolektor premera 2100 mm. Projekt pre- stavitve obstoječega kanalizacijskega armiranobetonskega kolektorja je bil zasnovan s čim manjšim posegom v obstoječo in- frastrukturo in vplivom na okolico. Zaradi tega je bila za izvedbo izbrana tehnologija mikrotuneliranja. To je tehnologija, ki je namenjena izdelavi manjših tunelov. Gre predvsem za izdelavo cevovodov večjega premera (od 150 do 3800 mm in več) pa tudi večjih dolžin, ki v določenih pogojih lahko presegajo tudi nekaj kilometrov. Pomembna razlika med tunelsko gradnjo ter mikrotuneliranjem je, da pri slednji še vedno gre za daljinsko vodene stroje (MTBM – Micro Tunneling Boring Machine), ki služijo potiskanju cevi v horizontalni smeri. Projekt prestavitve kanalizacijskega kolektorja vključuje štiri gradbene jame, ki so narejene z zagatnicami in razpornimi okvirji, ter izvedbo treh podvrtavanj po tehnologiji mikrotuneliranja premera 2400 mm v skupni dolžini 411 m. Najdaljši odsek v dolžini 260 m je bil zaključen v mesecu aprilu. Na stičiščih podvrtavanj in obstoječega kolektorja so predvideni novi armiranobetonski objekti, ki bodo omogočali fizični dostop do novega kanalizacijskega kolektorja. Vgrajene potisne cevi so narejene iz poliestra (GRP – glass reinforced plastic). Geološki pogoji pri projektu so izredno zahtevni, ker med izvedbo prehajamo med različne geološke plasti. To so konglomerat, prod, zaglinjeni prod in glina. Tehnologija zaradi sistema zaprtega tokokroga vode/bentonita omogoča vzdrževanje tlaka na čelu vrtine. S tem pa je omogočen prehod med različnimi geološkimi formacijami. Brez takšnega sistema bi prišlo do čezmernega odvzema materiala na območju prehoda med konglomerati in prodi. Slika 2. Situacija projekta (povzeto iz projekta PZI). Slika 3. Gradbena jama na območju obstoječega kolektorja. Slika 4. Poliestrske potisne cevi. Gradbeni vestnik letnik 72 junij 2023 154 Tehnološki postopek gradnje mikrotunela sestavljajo: 1. dvigalo za cevi in ostale potrebe, ki ga lahko nadomesti tudi avtodvigalo, 2. operacijski zabojnik, 3. elektroagregat oziroma priključitev na omrežje, 4. črpalka za dovajanje sveže vode (angl. feed line), 5. separacijski zabojnik, 6. laser oziroma drugi sistemi spremljanja, 7. sesalna črpalka za iznos materiala (angl. slurry line), 8. potisna enota, 9. dodatna oziroma sledilna cev, 10. vrtalna glava. Pred pričetkom izvedbe mikrotunela je treba opraviti pripravljalna dela in opraviti test vseh komponent. Po zaključku pripravljal- nih del in po testiranjih sledita spust glave v gradbeno jamo in začetek izvedbe mikrotuneliranja. PRESTAVITEV KANALIZACIJSKEGA KOLEKTORJA NA OBMOČJU VILHARJEVE CESTE V LJUBLJANI Fotoreportaža Slika 5. Tehnološki postopek gradnje mikrotunelov. Sliki 6 in 7. Priprava vrtalne glave in separacije pred izvedbo mikrotunela. Gradbeni vestnik letnik 72 junij 2023 155 PRESTAVITEV KANALIZACIJSKEGA KOLEKTORJA NA OBMOČJU VILHARJEVE CESTE V LJUBLJANI Fotoreportaža Sliki 8 in 9. Sestavljena vrtalna glava v vstopni gradbeni jami. Na vsake tri metre se doda nova cev in izvede montaža potrebnih komponent za izvedbo mikrotunela. Cevi in potrebne kom- ponente se sestavljajo do zaključka podvrtavanja. Ko dosežemo izstopno gradbeno jamo, sledita demontaža vrtalne glave in kompletna demontaža opreme v ceveh. Slika 10. Potiskanje cevi med izvedbo mikrotunela. Slika 11. Pogled v notranjost cevi. Gradbeni vestnik letnik 72 junij 2023 156 Avtor: Martin Kolar, dipl. inž. grad. (Vilkograd, d. o. o.) PRESTAVITEV KANALIZACIJSKEGA KOLEKTORJA NA OBMOČJU VILHARJEVE CESTE V LJUBLJANI Fotoreportaža Sliki 12 in 13. Prihod vrtalne glave v izstopno gradbeno jamo in njen dvig iz gradbene jame. Slika 14. Transport vrtalne glave na vstopno gradbeno jamo. Po kompletni demontaži se glava pelje na vstopno gradbeno jamo, kjer sledijo pregled, testiranje in priprava na izvedbo novega mikrotuneliranja. Več o tehnologiji sami si lahko preberete na spletni strani podjetja Vilkograd (https://www.vilkograd.com) in v diplomskih ter magistrskih delih pod iskalnim nizom mikrotuneliranje in gradnja mikropredorov.