INTEGRITETA – UČNI MODUL ZA USPOSABLJANJE UČITELJEV Praktičen priročnik za krepitev integritete pri učiteljih Vsebina UVOD: 5 PRVO POGLAVJE: Kdo sem in kam želim? 6 Uvodna zgodba 8 Kaj je integriteta? 9 DRUGO POGLAVJE: Kdo je oseba z integriteto? 10 Sem to jaz? 10 DELOVNI LIST 1: 10 Integriteta – učni modul za usposabljanje učiteljev Lastnosti oseb z integriteto: 12 Praktičen priročnik za krepitev integritete pri učiteljih TRETJE POGLAVJE: Enakopravnost, pravičnost, poštenost, transparentnost 16 AVTORICA: Eva Kržišnik UREDNICA: mag. Maja Planinc DELOVNI LIST 2 16 IZDAJATELJ: Slovenska fundacija za UNICEF AVTORSKE PRAVICE: izdajatelj ČETRTO POGLAVJE: Neenakopravnost, korupcija, ogrožanje LEKTORIRANJE: Jana Belc demokracije in pravne države 23 OBLIKOVANJE IN PRELOM: Polonca Peterca Posledice opustitve konceptov integritete 23 Ali je kršenje integritete kaznivo? 24 Ljubljana, november 2022 DELOVNI LIST 3 26 PETO POGLAVJE: Posledice opustitve integritete za učitelja in učence/dijake 28 Kataložni zapis o publikaciji (CIP) pripravili v Narodni in univerzitetni knjižnici v Ljubljani COBISS.SI-ID 130881283 DELOVNI LIST 4 28 ISBN 978-961-6626-50-7 (PDF) Kako kljub vsem izzivom ohranjati integriteto? 34 Katere vrednote želim predati učencem? 37 ŠESTO POGLAVJE: Soodvisnost integritete posameznika Priročnik je bil financiran s sredstvi javnega razpisa »Integriteta – učni modul in družbe 38 za usposabljanje učiteljev« Komisije za preprečevanje korupcije. Začnimo poglavje z zgodbo 38 DELOVNI LIST 5 41 Kar se zgodi doma, ostane doma. 41 Moje osebno življenje je moja stvar. 43 Kaj pa družbena omrežja? 45 SEDMO POGLAVJE: Vloga učitelja pri krepitvi integritete UVOD: pri otrocih in mladostnikih 47 Nekaj primerov delavnic iz priročnika Integriteta v medosebnih odnosih 48 Integriteta je izjemna človeška lastnost, ki je zelo pomembna pred-PRISTNOST 49 vsem v poklicih, ki se neposredno ukvarjajo z vzgojo otrok. Integriteta MORALNE NORME 52 je lastnost, ki prepleta etiko in moralo, vest in zavedanje. Zato smo na UNICEF-u Slovenija že v letu 2021 pripravili priročnik za Učenje odno-ENAKOST 53 sov skozi integriteto, s katerim smo želeli učiteljem približati možnosti NAMESTNO ZAKLJUČKA: Prebral/a sem cel priročnik, kaj sedaj? 55 za krepitev integritete otrok v osnovnih šolah. S priročnikom smo želeli spodbuditi učitelje k samostojnemu izvajanju vaj za krepitev inte-Viri in predlogi za nadaljnje branje 59 gritete. Z novim modulom ‘‘Integriteta – učni modul za usposabljanje učiteljev‘‘ pa želimo učitelje še opolnomočiti in spodbuditi, da sami okrepijo občutek za integriteto in tako laže in suvereneje izvajajo vaje z otroki in za otroke. Na UNICEF-u si želimo, da bi bil ta modul učiteljem v pomoč pri laž- jem razumevanju integritete. Integriteta je tudi temelj spoštovanja človekovih in obenem otrokovih pravic. Kadar razumemo in ponotra-njimo vrednote integritete, je uresničevanje temeljnih pravic otrok le potrditev ponotranjenih in ozaveščenih vrednot. Želimo, da s svojo aktivno udeležbo raziščete integriteto ter jo uporabite pri svojem pedagoškem poklicu. Želimo vam, da vam modul pomaga pri opravljanju vašega poklica in reševanju različnih dilem, s katerimi se v šoli lahko srečate. Naj bo ta modul korak naprej v grad-nji vaše osebnosti in le še potrditev v opravljanju vašega izjemnega poslanstva. Želimo vam uspešno in ustvarjalno raziskovanje integritete. 5 Pred začetkom vas vabimo še, da preberete spodnje trditve in iskreno PRVO POGLAVJE: Kdo sem in kam želim? označite, kako pogosto veljajo za vas. Ta naloga je namenjena zgolj vašemu osebnemu razmisleku, preden se poglobimo v temo integritete. Enaka preglednica je tudi na koncu priročnika, z njo boste lahko preverili, ali se je vaše mnenje po izobraževanju oziroma prebranem priročniku kaj spremenilo. Življenje nam vsak dan prinaša izzive, ki nam omogočajo, da se stalno razvijamo in postajamo vedno boljša verzija samih sebe. Pri učiteljih Trditev Vedno. Zelo Včasih ja, Redko. Nikoli. je to še večji izziv, saj ste stalno v stiku z učenci, ko jim predajate šol-pogosto. včasih ne. sko znanje in jih izobražujete. Ob tem pa jih tudi vzgajate ter s svojimi Sem učitelj_ica z besedami in ravnanjem predstavljate zgled, od katerega učenci črpa-integriteto. jo znanje in vrline za življenje. Ena od teh je integriteta, ki jo lahko Moje besede stalno razvijamo in krepimo tako pri sebi kot pri drugih. Pri tem pa je so usklajene z ključna refleksija. mojimi dejanji. Spodnji prikaz vas vabi, da si vzamete čas in premislite o vseh lastno-Ravnam moralno tudi, če me nihče stih, ki vas delajo to, kar ste. V naslednji krog pa lahko zapišete vse ne gleda. tisto, kar bi pri sebi še želeli krepiti, razvijati in doseči v prihodnosti. Upamo, da vam bo pri tem koristil tudi ta priročnik in raziskovanje Ko pride do (etične) dileme, lastne integritete. izberem lažjo pot, tudi če je manj moralna. Sem: Želim biti: Vse učence vidim kot enake in jim dajem enake možnosti. Pomaga mi, če se o svojih poklicnih dilemah posvetujem s sodelavci. Poznam svoje vrednote in ravnam v skladu z njimi. Sem dober zgled svojim učencem. 6 7 Uvodna zgodba (prirejena po Bucayu, 2013): Kaj je integriteta? Nekoga so vprašali: »Santiago, iskreno povej: če bi imel dve hiši, tvoj sosed Beseda integriteta izhaja iz latinske besede integritas, ki pomeni »po-Ramiro pa nobene … Kaj bi naredil?« polnost, celotnost, neokrnjenost, nerazdeljenost« (Integritas, b.d.). Integriteta kot vrednotna domena tako združuje poštenost, verodostoj-Santiago vstane in s klobukom v roki odgovori: »Ja … Eno hišo bi dal Ramiru!« nost, pristnost in z njimi povezano ravnanje znotraj moralnih norm in pravil družbe. Združuje tudi celovitost in skladnost ter v osnovi podpi- »Tako je prav! Kaj pa, če bi imel dva avtomobila?« ra moralno delovanje posameznika, pri čemer sta velikokrat potrebna samozavest in moralni pogum. Posamezniki z integriteto (Peterson »A … Dva avtomobila? Eden bi bil zame, drugi pa za Ramira.« in Seligman, 2001) so iskreni do sebe in drugih ter javno in zasebno ustrezno predstavljajo svoja stališča, namen in predanost. Ob tem so »Kaj pa, če bi imel dva milijona evrov?« samodisciplinirani, vztrajajo v moralnem vedenju, njihova dejanja pa so skladna z njihovimi besedami. Sprejemajo odgovornost za svo- »Dva milijona evrov? Eden bi bil zame, drugi pa za Ramira.« je občutke in svoje ravnanje. Integriteto lahko opredelimo kot jasne vzorce obnašanja, ki so skladni z vrednotami, ki jih zagovarjamo, ter »Santiago, kaj bi naredil, če bi imel dve kokoši?« vključujejo empatijo in skrb za druge (Žežlina, 2022). »Odkrito povedano, v tem primeru … Ne vem. V tem primeru … Ne vem.« »Kako je to mogoče? Malo pomisli. Če bi imel dve hiši, bi bila ena zate, druga za soseda; če bi imel dva avta, bi bil eden zate, drugi za soseda; če bi imel dva milijona evrov, bi bil eden zate, drugi za soseda. Za dve kokoši pa ne več? Kako je to mogoče?« »Zelo preprosto. Dveh hiš ali dveh avtov ali dveh milijonov nimam – dve kokoši pa imam!« Ste se v svojem osebnem ali poklicnem življenju že kdaj znašli v podobni zagati kot Santiago iz zgodbe? Običajno natanko vemo, kaj je prav, moralno in pošteno ter bi to znali povedati vsakomur, ki nas vpraša. Prav tako bi znali pravo ravnanje presojati pri drugih. Vse dok-ler ne pride do situacij, ko je naša integriteta dejansko na preizkušnji. Takrat se morda stvari spremenijo, saj na odločitev vplivajo okoliš- čine, posledice, naše izkušnje, vrednote in potrebe … Čeprav o tem morda redkeje razmišljamo zavestno, pa je ravno refleksija tista, ki nas lahko vodi do novih uvidov in do novih potencialov za razvijanje lastne integritete. 8 9 50 evrov ste torej pospravili v svoj žep. Zdaj pa si predstavljajmo, da DRUGO POGLAVJE: Kdo je oseba z integriteto? po tem dogodku želite odkorakati stran od neznanca, ko opazite, da vas je pri menjavi denarja slučajno opazoval vaš učenec iz šole, na kateri učite. Kako mu odgovorite na vprašanje, če ste res vzeli denar? Sem to jaz? SCENARIJ 2: Poleg vas je sodelavec samohranilec, ki nujno potrebuje DELOVNI LIST 1: denar za zdravljenje svojega otroka. Pomislite, da bi njemu denar res prišel prav. Vseeno se odločite, da denarja ne vzamete. O integriteti morda redkeje zavestno razmišljamo, jo pa lahko pre-Kako mu to pojasnite? poznamo v besedah, vedenju in ravnanju v različnih situacijah, ki jo preizkušajo. Oglejmo si naslednji primer: [PRIMER] VEČ: Če vas zanima, kako so v isti situaciji ravnali mimoidoči na ljubljanskih ulicah, si lahko ogledate posnetek, ki so Predstavljajte si, da se sprehajate po ulici, ko do vas pristopi gospod, ga pripravili na Radiu Antena: https://www.youtube.com/ ki je slep. Vljudno vas prosi, če bi mu njegov bankovec za 5 evrov watch?v=OsZYgZE0qfY&t=1s lahko zamenjali za kovance v isti vrednosti. Pobrskate po denarnici in zberete denar, ko vam gospod namesto bankovca za 5 evrov ponudi bankovec za 50 evrov. Veste, da sam ne vidi, da se je zmotil. Zgornji primer prikazuje teoretične scenarije, ob katerih lahko razmi-Kaj storite?* šljamo o lastni integriteti. Tudi v vsakdanjem življenju se nenehno srečujemo s situacijami, v katerih je naša integriteta na preizkušnji in čeprav o njej najbrž redkeje razmišljamo zavestno, se stalno odraža v SCENARIJ 1: Recimo, da ste ravno sredi gradnje hiše, za katero ste naših besedah, odločitvah, dejanjih in odnosih. vzeli visok kredit. Imate tri otroke in najmlajši nujno potrebuje novo toplo jakno. Pomislite, da bi jo lahko kupili prav s tem denarjem. Vza-Kdo je za vas človek z integriteto? Kakšen je? mete bankovec za 50 evrov in izročite gospodu kovance v vrednosti 5 evrov. Vrline, ki odlikujejo človeka z integriteto, so značajske lastnosti, kar Kako se ob tem počutite? pomeni, da jih lahko stalno krepimo in razvijamo v želeno smer. Še posebej v poklicih, ki vključujejo delo z otroki in mladimi, je to ključno, saj jih lahko z lastnim zgledom krepimo tudi pri njih. 10 11 Lastnosti oseb z integriteto: takrat razmišljali? Kaj ste čutili? Kako ste se odzvali, kaj ste rekli? Je bilo vaše vedenje usklajeno z vašimi vrednotami ali vašo osebnostjo? Kako so se odzvali drugi? MORALNI ODGOVORNOST POGUM Ko so naše vrednote, čustva in dejanja usklajena, govorimo o celovi-tosti. Celovito deluje oseba, ki zmore prepoznati, kaj se sklada z njeno SO VREDNE osebnostjo, ki zmore prepoznati svoja čustva in v skladu z njimi tudi SKLADNOST ZAUPANJA sprejeti odločitve, se izražati in ravnati. Zaupanje je »prepričanje, da je kdo sposoben, voljen narediti, kar se pričakuje in da je pošten, iskren« (Zaupanje, 2021). Po Cloudu (2009) CELOVITOST LASTNOSTI ISKRENOST se zaupanje gradi na tri načine: 1) s povezanostjo, saj ta daje občutek varnosti še posebej v odnosu z otroki. Povezanost hkrati pomeni, da se poskušamo (empatično) vživeti v drugega, imeti zanj in za njegovo doživljanje »odprto srce« ter mu dajemo priznanje. Drug na- čin gradnje zaupanja gre prek 2) uslug oziroma zadolžitev, za katere PRAVIČNOST EMPATIČNOST prevzamemo odgovornost in jih izpolnimo. Tretji način poteka prek 3) izkazovanja ranljivosti, ki kaže na to, da nismo »nedotakljivi«. To pomeni, da priznamo napako, priznamo, da česa ne vemo, delimo z POŠTENOST SAMODICIPLINA drugimi svoje izkušnje, zgodbe, anekdote, cilje in ovire. Zaupanje je velikokrat vzajemno. Iskrenost pomeni, da govorimo resnico oziroma predstavljamo realnost tako, kot jo doživljamo. Integriteta vključuje tako iskrenost do Zgoraj označite, katere od zapisanih lastnosti so vaša močna področja, in drugih kot do sebe, predvsem, da si priznamo, kjer so meje naših tiste, na katerih bi še želeli izboljšave. zmožnosti in ne obljubljamo nečesa, česar ne bi mogli izpolniti. Iskrenost pa ni sopomenka za integriteto, saj je v določenih primerih, rav-Kaj pomenijo te lastnosti v kontekstu integritete? no nasprotno, treba zamolčati resnico, da bi ohranili integriteto – na primer, ko gre za zaupne informacije pri opravljanju poklica (Carter, Odgovornost je lastnost človeka, ki si prizadeva zadovoljevati norme, 2006). izpolnjevati zahteve in dolžnosti ter skrbeti za prevzete obveznosti, pa tudi priznati napake (Odgovornost, 2021). V integriteto torej vključujemo tudi sprejemanje odgovornosti za svoja čustva in dejanja. Za osebno refleksijo: O čem se lahko iskreno pogovarjate s sodelavci? Se o istih Za osebno refleksijo: temah lahko iskreno pogovarjate z učenci? Smo lahko hkrati iskreni in ohranjamo integriteto? Spomnite se dogodka, ki se vam je zelo čustveno vtisnil v spomin. Lahko podoživite tisto čustvo? Ga začutite v telesu? Kaj ste 12 13 Empatičnost je sposobnost vživljanja v doživljanje drugega, biti »v vključen v vsaj eno družbo ali krog ljudi. Vsak izmed nas prav tako njegovih čevljih«. Ste že kdaj jokali med žalostnim prizorom v filmu, predstavlja pomemben del skupnosti in lahko s svojimi kvalitetami ko drugi jočejo? Ali pa vas je zabolelo, ko se je kdo udaril v mezinec na pomaga drugemu.« (Žežlina, 2022, 47) nogi? Oboje je lahko pokazatelj, da se znate dobro vživeti v doživljanje drugega ali z drugimi besedami: da ste empatični. Empatija je temelj Pravičnosti in poštenosti pa se bomo podrobneje dotaknili v nasled-marsikaterega moralnega presojanja in dejanj (Goleman, 2006). njem poglavju. *Več: Empatijo nam omogočajo zrcalni nevroni v možganih. Raziskave so namreč ugotovile, da »prihaja do pomembnega prekrivanja nevronskih mrež, ki so aktivne takrat, ko opazujemo dejanje druge osebe, in mrež, ki so aktivne, kadar sami izvajamo enako dejanje. Zato lahko včasih tudi sami občutimo bolečino, ko vidimo, kako se nekdo brcne ob rob pohištva. »Podobno velja za prepoznavanje čustev druge osebe na podlagi njenega izraza na obrazu in naše lastno doživljanje tega čustva. Prav to sproženje nevronskega mehanizma, ki si ga delita opazovanec in opazovani, naj bi omogočilo neposredno izkustveno razumevanje« (Markič, 2012, 107). Pri tem pa zrcalni nevroni niso odgovorni le za razumevanje čustvenih izrazov, temveč tudi za »nalezljivost« čustev. Kdor je nasmejan, nas hitreje spravi v dobro voljo, kot kdor je žalosten, kajne? Podobno se lahko zgodi v skupini otrok, ko se nemir enega učenca razširi na celotno skupino. Podobno se lahko tudi vzdušje, s katerim učitelj vstopi v razred, naseli še med učence. Na povezavi https://www.youtube.com/watch?v=qphhyx8_vkk si lahko ogledate, kako »nalezljiv« je glasen smeh. Ste se vsaj malo nasmehnili tudi sami? Moralni pogum pomeni asertivno živeti to, v kar človek verjame, ter zagovarjati svoja prepričanja ne glede na odzive in posledice. Pomeni pogum, da pri izbiranju med prav in narobe izberemo, kar se nam zdi prav, čeprav to ni najlažja pot (Bernard, 2011). Samodisciplina pomeni samonadzor pri vztrajanju do konca opravlje-ne naloge in ob tem uspešno upiranje skušnjavam. Samodisciplina v čustvovanju pa pomeni predvsem nasprotje impulzivnemu ravnanju. Skladnost pa se nanaša predvsem na to, da je vsak posameznik del večje celote. »Običajno je vsakdo med nami del vsaj ene skupnosti, 14 15 Za navdih in/ali razmislek vam morda pride prav: TRETJE POGLAVJE: Enakopravnost, pravičnost, poštenost, transparentnost Tone Pavček Dani Bendrač Simona Kopinšek Naše pravice Enakost Drugačna Pravica pravic je pravica živeti, Vsi ljudje smo enaki: Takšen kot si, DELOVNI LIST 2 biti otrok, za srečo rojen, eni bolj, drugi manj. ni nihče na planetu, tata in mamo ob sebi imeti a vsi na tem svetu, S pojmom integritete so neločljivo povezani pojmi enakopravnost, in jima padati veselo v objem. drhtijo kot ti, pravičnost, poštenost in transparentnost. ga vidijo po svoje, Poskusite opredeliti pojme (pri tem ste lahko ustvarjalni in jih prikaže-Lepa pravica je teči po trati Kot ga vidiš ti. te s skico, pesmijo, uganko in podobno): in ne biti kot trava teptan, učiti se brati in biti med brati Drugačnost Enakopravnost enakovreden in spoštovan. se običajno drugačna le zdi. Rasti kot rastejo jelke in bori, poslušati pesmi, ne pokov granat, Poštenost in potem enkrat ob majniški zori reči nekomu: Imam te rad! In še: biti duša v svetu brez duše, Pravičnost majhna svetloba sredi velike teme, ali vsaj kaplja v obdobju suše, ne biti nihče, a otrok, ki je vse. Transparentnost Poskusite najti primere iz svoje poklicne prakse, ko je bil vsak med zgornjimi pojmi kršen, in ga zapišite. V pomoč so vam lahko naslednja vprašanja: kaj se je zgodilo ali dogajalo, kdo je bil vključen (učitelji, drugo osebje na šoli, učenci, starši …)? Ste tudi vi bili vključeni, kako ste se počutili? Kako ste se odzvali vi in kako so se odzvali drugi? Je v dogodku sodeloval človek z integriteto? Ste bili to vi? 16 17 Izberite en primer in zapišite, kakšne so bile posledice dogodka/doga-Primer, ko je bil kršen pojem enakosti: Primer, ko je bil kršen pojem janja za določenega vključenega posameznika, šolo, družbo? Zapišite pravičnosti: v spodnje kroge. družba šola posameznik Primer, ko je bil kršen pojem poštenosti: Primer, ko je bil kršen pojem transparentnosti: SITUACIJA Kaj bi lahko bilo narejeno prej, da do tega ne bi prišlo (kakšna bi bila preventiva)? 18 19 Pravičnost, poštenost, transparentnost in enakopravnost so (pod)poj-tudi nasprotno od koruptivnosti in neupravičenega prilaščanja dobrin mi, ki jih povezujemo s pojmom integritete, in za katere si prizadeva-in zaslug. Za integriteto je ključno biti pošten v odnosih do drugih, mo, ko si prizadevamo za integriteto. držati besedo ali obljubo, biti iskren in resnicoljuben ter na podlagi tega oblikovati svoje izbire in odločitve (Inštitut za etiko in vrednote Udejanjati enakopravnost pomeni, da morajo imeti vsi ljudje, kadar Jože Trontelj, 2016). se znajdejo v enakih ali podobnih razmerah, enake pravice in dolž- nosti. Najbolj temeljne med njimi so človekove pravice, za otroke tudi Enako pa ne pomeni vedno tudi pošteno, saj ljudje prihajamo iz raz-otrokove pravice. Demokracija varuje človekove pravice, te pa niso ličnih okolij, ki nam dajejo več ali manj možnosti, ter smo si zato tudi razlikovalne (diskriminatorne), kar pomeni, da pripadajo vsem, ne različni med sabo. Za doseganje istih ciljev moramo včasih iti po glede na razlike. Hkrati je dolžnost nas vseh, da spoštujemo in poma-različnih poteh. gamo uresničevati pravice drugih (Cerar, 2014). [PRIMER] Oglejte si spodnjo sliko, ki prikazuje enakost. Vsem otrokom je namreč na voljo enaka pomoč (lesena škatla) za pogled čez ograjo. Vendar vidimo, da si vsi z njo ne morejo pomagati na enak VEČ: Konvencijo o otrokovih pravicah najdete način. Poskusite v desno polje narisati ali napisati, kako bi bilo treba na:https://unicef.si/konvencija-o-otrokovih-pravicah/ sliko spremeniti, da bi vsi otroci lahko gledali tekmo oziroma da bila situacija bolj poštena za vse otroke. S spoštovanjem pravic je tesno povezana tudi pravičnost. Pravičen človek ravna v skladu z normami in priznanimi načeli ter pri presoja-nju ali vrednotenju upošteva resnična dejstva (Pravičen, 2021). Prvi veliki teoretik pravičnosti je bil Aristotel, ki je pravičnost v širšem pomenu besede razumel kot poštenost, v ožjem pomenu pa kot pošte-no porazdelitev koristi in bremen v družbi. Obstajajo različne teorije in oblike pravičnosti, med njimi socialna pravičnost, ki se nanaša na pošteno obravnavo vseh članov družbe družbenih, ekonomskih, izobraževalnih in drugih kontekstih (Termania, b.d.). Za integriteto je ključna tudi transparentnost, ki v najširšem pomenu besede pomeni odprtost pri delovanju, ko vemo kdo, zakaj, kaj, kako, pri čemer je državljanom omogočen enostaven dostop do informacij, ki so razumljive in uporabne. Te informacije so varovalo proti korup-ciji, povečujejo zaupanje v tiste, ki sprejemajo odločitve, ter v javne institucije (Inštitut za etiko in vrednote Jože Trontelj, 2016; Komisija za preprečevanje korupcije, b.d.; Transparency.org, b.d.). Poštenost pa pomeni »ravnanje v skladu z določenimi normami, pri-Ko končate, lahko svojo rešitev primerjate s sliko na strani 56. znanimi načeli«. Pošten človek »obvladuje moralno negativna nagnje- (Slika prirejena po originalu vira Equity and Wealth, b.d.) nja in teži k dobremu«, »se ne okorišča z oškodovanjem drugega« ter »izraža resnične misli, čustva« (Poštenost, 2021). Poštenost pomeni 20 21 Ljudje zaradi različnih izhodiščnih položajev namreč potrebujemo različne prilagoditve in različno veliko virov, da bi imeli enake možnost ČETRTO POGLAVJE: Neenakopravnost, korupcija, za uspeh. Ali kot Rawlsovo teorijo navaja Košak (Rawls, 1999 v Ko- šak, 2010, 11): »Načelo poštene enakosti možnosti pomeni, da morajo ogrožanje demokracije in pravne države imeti vsi, ki so enako nadarjeni in sposobni in imajo enako željo, da bi to svojo nadarjenost in sposobnosti uporabili, enake možnosti za uspeh. Pri tem ni pomemben njihov izhodiščni položaj v družbi. Na- čelo diference ali razlike pa pravi, da so dopustne samo tiste razlike Posledice opustitve konceptov integritete oziroma neenakosti, ki prinašajo korist tistim v najslabšem položaju v družbi v najslabšem položaju (ljudje iz nižjih socialnih slojev, manj Ljudje se razlikujemo v mnogih značilnostih: spolu, starosti, oseb-nadarjeni ...)«. Poglejmo spodnji primer: nostnih in fizičnih lastnostih, socialno-ekonomskem statusu, načinu življenja in podobno. Družbeno vrednotenje nekaterih (ne vseh) raz- [PRIMER] Vsako leto gredo učenci 1. razreda na ekskurzijo, katere del lik med ljudmi pa vodi v neenako porazdelitev materialnih dobrin, ži-je tudi obisk podzemne jame. Letos je učenka prvega razreda tudi de-vljenjskih priložnosti, moči, privilegijev ter ugleda in vpliva v družbi klica, ki uporablja invalidski voziček in zato na ogled podzemne jame (Popit, 2009). ne more. Ko vsi ljudje nimajo enakih pravic in dolžnosti, govorimo o neena-a) Kako naj se glede ekskurzije odloči učitelj? Kako bi se na njego-kopravnosti. Med značilnostmi, na podlagi katerih so lahko obravna-vem mestu odločili vi? vani neenakopravno, so spol, etnična pripadnost, socialno-ekonom-b) Poskusite se vživeti v učenko. Kaj bi bilo zanjo pravično? ski položaj in starost, pri čemer nekatere skupine dobijo več pravic c) Kakšne bodo posledice učiteljeve odločitve za to učenko, njene in druge manj. Tisti, ki imajo manj pravic ali ugodnosti v primerjavi z sošolce, za šolo? drugimi, so torej diskriminirani. d) Kaj so po vašem mnenju največje ovire pri doseganju poštenih enakih možnosti za vse učence? Če se ugodnosti pridobivajo z izkoriščanjem svojega položaja in moči, pa prihaja do korupcije. Ko slišimo pojem »korupcija«, morda najprej Možnosti, kaj lahko naredi učitelj, je veliko. Poleg tega, da deklica tisti pomislimo na ovojnice, polne denarja. Vendar je definicija korupcije dan ostane doma, obstaja še veliko rešitev, kako lahko izziv, kot je šol- širša in zajema »vsako kršitev dolžnega ravnanja uradnih in odgo-ska ekskurzija, postane priložnost za razmislek o ustvarjanju možnos-vornih oseb v javnem ali zasebnem sektorju, kot tudi ravnanje oseb, ti, ki so poštene do vseh učencev. To se lahko ustvari na nivoju razre-ki so pobudniki kršitev, ali oseb, ki se s kršitvijo lahko okoristijo, za-da, pri čemer učitelj v načrtovanje aktivnosti vključi vse otroke, lahko radi neposredno ali posredno obljubljene, ponujene ali dane oziro-se ta tema odpre na roditeljskem sestanku, v zbornici ali na ravni šole. ma zahtevane, sprejete ali pričakovane koristi zase ali za drugega« Pri tem je treba preveriti pristojnosti, ki jih ima učitelj za poseganje v (Komisija za preprečevanje korupcije). Gre torej za to, da oseba svoj učne načrte (šole), ter posebne pravice, ki pripadajo otrokom, kot je položaj oziroma moč izkoristi za dosego lastnih koristi (Transparency, deklica v zgornjem primeru. b.d.). Posledično se zaradi korupcije neenakost in socialna delitev v družbi povečujeta, ogroženo pa je zaupanje ljudi v osebe na položajih moči ter zaupanje v demokracijo (Inštitut za etiko in vrednote Jože Trontelj, 2016). Demokracija je »politična ureditev z vladavino večine, ki varuje osebne in politične pravice vseh državljanov« (Demokracija, 2021). Sama 22 23 beseda pomeni »vladavina ljudstva« in izhaja iz stare grščine, saj so • neskrbno, nestrokovno delo uradnih oseb, ki brez ugovarjanja Grki že v 5. stoletju pr.n.št. v določeni obliki poznali demokracijo. Da-sledijo navodilom nadrejenih ter nepooblaščenih in nepristojnih nes velja, da je demokracija »vrsta družbene ureditve, ki omogoča, da oseb pri vodenju in odločanju v konkretnih postopkih ter tako ne pri odločanju o temeljnih družbenih vprašanjih sodelujejo vsi njeni ravnajo v skladu z etičnimi kodeksi; pripadniki,« (Cerar, 2014, 21), pri čemer »obveljajo tiste odločitve, ki • ravnanja in način dela uradnih oseb, ki ne predstavljajo zgleda jih sprejme večina ljudi.« (Cerar, 2014, 19) delovanja v subjektih javnega sektorja, ter s tem vzpostavljajo dvom o poštenosti, zakonitosti, nepristranskosti, objektivnosti in Pri tem se lahko zgodi tudi, da večina izbere napačno, nepošteno ali transparentnosti dela subjekta javnega sektorja, posledično pa se krivično odločitev (Cerar, 2014). Iz tega izhaja, da je za demokracijo zmanjša tudi zaupanje v delo organov javnega sektorja«. nujno potreben dialog, v katerem je vsakdo pripravljen odprto in so- čutno poslušati druge, hkrati pa stati za tem, kar sam misli, da je prav in dobro (Carter, 2006). Za osebno refleksijo: Vodila, kaj je prav in dovoljeno, v pravni državi predstavljajo pravna pravila oziroma pravne norme. Njihov namen je ohranjati red, demo-Kdaj je kršenje integritete kaznivo? kracijo, čim večjo osebno svobodo in varnost. Ob tem načelo pravne Ali je kršenje integritete kaznivo ali ne, je odvisno od okoliščin, države tudi državni in politični oblasti daje nalogo, da spoštuje prav-v katerih se to dejanje zgodi: odvisno kdo, na kakšen način in na pravila, ki jih je sprejela (Cerar, 2014) – da torej deluje v skladu z kje krši integriteto. Premislite o primerih, ko ima isto dejanje integriteto. V nasprotnem primeru se zaupanje v oblast, demokracijo v različnih okoliščinah (na primer doma/na delovnem mestu) in pravno državo ruši. Ljudje, ki vodijo državo, pa tudi vodje manj-različne posledice. V katerih okoliščinah je to dejanje kaznivo? ših skupin ljudi, od podjetja pa vse do šolskega razreda, so torej prvi različnih dejavniko v, na primer od okoliščin, v katerih se zgled integritete in upoštevanja pravil ter norm. dejanje zgodi, in od osebe, ki to dejanje izvrši. Premislite, kršenje integritete kaznivo? Ali je kršenje integritete kaznivo? Kot navaja Komisija za preprečevanje korupcije, je integriteta »priča- ? kovano delovanje in odgovornost posameznikov ter organizacij pri preprečevanju in odpravljanju tveganj, da bi bila oblast, funkcija, poVprašanja za razmislek ali razpravo: Da bi vedeli, katere so kršitve, oblastilo ali druga pristojnost za odločanje uporabljena v nasprotju z moramo najprej poznati zakone in pravila. Poznate pravila šole, na zakonom, pravno dopustnimi cilji in etičnimi kodeksi.« (Komisija za kateri poučujete, na primer etični kodeks, hišni red? Prav učitelji lahko preprečevanje korupcije, b.d.) Ravnanje, ki je v nasprotju s to oprede-s svojim zgledom in znanjem učence navdihujejo in usmerjajo k rav-litvijo, pa je kaznivo. nanjem v skladu z integriteto. Poglejmo primere v nadaljevanju. Komisija za preprečevanje korupcije obravnava kršitve integritete. Na svoji spletni strani (Kršitev integritete, b.d.) navajajo kršitve integritete, s katerimi so se že srečali v praksi, med katerimi so: • »privilegiranje točno določenega ponudnika in s tem omogočanje neenakopravne obravnave ponudnikov; 24 25 DELOVNI LIST 3 [PRIMER 3]: Šola med počitnicami potrebuje nekaj večjih obnovit-venih del. Ravnateljica hitro najde ugodnega ponudnika za storitve, zamolči pa, da je to njen bratranec. Neenakopravnost, korupcija, ogrožanje demokracije in pravne države a) Kaj naj stori učitelj, ki ju oba pozna in ve za povezavo? Primeri iz prakse: b) Ali gre v zgornjem primeru za korupcijo? Preberite spodnje primere in premislite, ali je bil v njih pojem integritete kršen. Kaj bi lahko v dani situaciji storil učitelj, da bi ravnal kot [PRIMER 4]: Učenec ima očitne znake samomorilnosti, ki jih njegovi oseba z integriteto? starši zanikajo. Svetovalni delavki na šoli zaupa svoj načrt za samomor in ji pove, da ga bo tudi izvedel, če za to izvedo njegovi starši. Pravi, da Vprašanja, navedena ob vsakem primeru, lahko uporabite kot iztočni-bo pomoč poiskal sam, a svetovalna delavka o tem zelo dvomi. ce za razmislek ali razpravo. a) Kaj naj stori učiteljica? [PRIMER 1]: Razred gre na šolsko ekskurzijo za cel teden. Večinoma b) Ste se tudi sami že srečali s podobnim primerom (samomoril-hrano priskrbi šola z izjemo kosil, ki si jih morajo učenci plačevati ne težnje, duševne bolezni, samopoškodovalno vedenje)? Kaj sami. Eden od učencev učitelju zaupa, da mu doma ne dajejo denarja ste storili? za kosila. c) Kakšna je lahko preventiva, ki bi učiteljici olajšala odločitev o nadaljnjih korakih? a) Kaj naj stori učitelj? b) Je pravično, da bi učitelj učencu plačeval kosila in tako delal razlike med učenci? [PRIMER 5]: Učenka višjega razreda hodi v šolo oblečena v oblačila, c) V eni od raziskav (izvedeni v tujini) je več kot 65 % učiteljev izja-za katera se učitelji strinjajo, da niso primerna za šolski prostor (pro-vilo, da so že plačali hrano ali krili stroške ekskurzij za učence v sojna srajca, zelo kratko mini krilo, da se vidijo tangice; čevlji z ozko stiski1. Kaj menite o tej statistiki? visoko peto). Ob opozorilu učenka pove, da ima pravico izražati sebe s svojim osebnim slogom oblačenja. Enako menijo njeni starši. [PRIMER 2]: Učenec 5 minut zamudi na prvo šolsko uro, zato mu uči-a) Kako se lahko odzove učitelj? telj odredi kazen. Pri naslednji šolski uri razred obišče gost, ki zamuja b) Kako se lahko odzove tim učiteljev? 10 minut. c) Kako lahko ukrepa ravnatelj šole? d) Ali je lahko tudi naš zunanji videz odraz naše integritete? a) Kaj naj stori učitelj? b) Na tretjo uro učitelj zamudi 5 minut. Kaj naj stori v tem primeru? Ali zanj veljajo enaka pravila kot za učence ali ne? [PRIMER 6]: Kuharica otrokom, za katere ve, da prihajajo iz družin z manj sredstev, vedno da več hrane za malico kot drugim. a) Ali kuharica ravna pravično ali ne? b) Kako bi se vi kot učitelj odzvali, če bi izvedeli za to? 1 7 Facts About Teachers that Might Surprise You. (b.d.). https://www.advisorsinsuranceagency.com/7-facts-about-teachers-that-might-surprise-you 26 27 Meja med prav in narobe velikokrat ni tako jasna in enoznačna, da PETO POGLAVJE: Posledice opustitve integritete bi nam poenostavljala življenje. Velikokrat je zahtevno ravnati prav za učitelja in učence/dijake iz vseh zornih kotov. Kljub temu pa je mogoče tudi v teh odločitvah ohranjati integriteto. Poglejmo si še naslednji primer (povzet po Cloudu, 2009): V banko pride ropar ter vzame za talca prvega uslužbenca, ki ga sreča DELOVNI LIST 4 na svoji poti. Ko talca vpraša, če je v stavbi še kdo, se ta zlaže, da ne (čeprav ve, da so v službi še vsaj trije njegovi sodelavci, a jim morda uspe pravočasno zapustiti stavbo). »Izmišljena zgodba« (Bucay, 2011, 219): Menite, da je talec ravnal prav? Zakaj menite, da se je zlagal? Kakšne Otroka so ujeli na laži. Njegov oče je na razumevajoč in sodobnih nazorov, bodo lahko posledice njegove odločitve? ve, da ni pomembna ta laž, temveč moralna dimenzija laži, zato … Oče odloži delo in sede k sinu, da bi mu v preprostem jeziku povedal, zakaj mora vedno Katere vrednote so ga vodile pri tej odločitvi? povedati po resnici, naj se zgodi karkoli in naj bo kdorkoli … Tedaj zazvoni telefon. Sin, ki skuša popraviti vtis, pravi: »Bom jaz!« in steče k telefonu. Čez nekaj trenutkov se vrne. »Oče, zavarovalni agent je.« Je talec v zgodbi človek z integriteto? Zakaj tako menite? »Joj, pa ravno zdaj? Reci mu, da me ni doma.« Intuicija nam najbrž govori, da je v zgornjem primeru varnost drugih pomembnejša vrednota od iskrenosti. Zagotovo pa so nam znane ? tudi bolj vsakdanje situacije, v katerih komuniciramo s tako imenova-nimi belimi lažmi ali jih drug od drugega celo pričakujemo. Najbrž so tudi malčki v vaši okolici verjeli, da dobri možje res obstajajo in nosijo darila? In najbrž ste tudi vi že kdaj pohvalili darilo, ki ste ga prejeli za Vprašanja za razmislek ali razpravo: rojstni dan, čeprav ste bili v resnici nad njim kar precej razočarani? Predstavljajmo si, da ima ta otrok v zgodbi 9 let. Hitro prepozna, da V poklicni praksi pa je velikokrat zahtevano in zakonsko določeno, da se je oče ravnokar zarekel in ga vpraša, če mu ni ravno naredil celo so nekatere informacije zaupne narave. predavanje o nesprejemljivosti laži, potem pa se sam zlagal. Kako naj mu oče pojasni? Ko govorimo o poklicni praksi, se morda iz časa svojega šolanja spomnite zgodbe, ki jo je Lawrence Kohlberg uporabil pri raziskovanju stopenj moralnega razvoja. Gre za zgodbo o gospodu, ki mu je Kaj se je po vašem mnenju otrok v zgodbi naučil, kakšno sporočilo je ime Heinz in živi nekje v Evropi (McLeod, 2013; Žežlina, 2022): dobil? . Razmislite še, zakaj tako menite. Neka ženska umira za rakom. Lekarnar odkrije zdravilo, ki bi jo po mnenju Je lagati vedno narobe? DA NE mnogih zdravnikov lahko rešilo. Lekarnar za majhen odmerek zdravila raču-na 50 tisoč evrov – desetkrat toliko, kot ima stroškov z izdelavo. Mož bolne 28 29 žene, Heinz, si pri vseh prijateljih in znancih izposodi denar, vendar mu uspe Katere so koristi tega, da ravnamo v skladu z integriteto? zbrati samo 25 tisoč evrov. Lekarnarja prosi, naj mu zdravilo proda za to ceno ali pa mu dovoli plačati preostanek kasneje. Lekarnar ga zavrne z besedami: »Odkril sem zdravilo in zaslužil bom z njim.« Obupani Heinz vdre v lekarno in zdravilo ukrade. Imeti popolno integriteto ali vedno ravnati v skladu z njo je bolj ideal kot realnost, vendar lahko k temu vedno znova stremimo in krepimo svojo integriteto. To je še posebej pomembno pri poklicu pedagoških Zgodbo si lahko izposodimo tudi kot razmislek o integriteti likov v delavcev, saj je za krepitev integritete v družbi najpomembnejša prav zgodbi. Je kateri od njih ravnal kot človek z integriteto in zakaj? primarna preventiva, torej vzgoja in izobraževanje otrok in mladostnikov, ki s posnemanjem oziroma preko modelnega učenja od učiteljev in ostalih zaposlenih v šolstvu črpajo zglede socialnih norm, načel in vrednot. Prav integriteta pa vpliva na to, kako te norme, načela Katere vrednote so pri ravnanju vodile Heinza in katere lekarnarja? in vrednote, ki naj bi jim sledili (v teoriji) tudi udejanjamo v praksi (Šumi, 2022). Kaj mislite, da se je zgodilo potem, kako se zgodba nadaljuje? Pri tem pa neizogibno pride tudi do razhajanj med normami in načeli v različnih okoljih, na primer že med našim poklicnim in domačim/ zasebnim življenjem. Oglejmo si nekaj takih primerov: Kako bi se zgodba še lahko razpletla? • V šoli strogo nasprotujete pitju energijskih pijač pri učencih, doma pa sami velikokrat posežete po njih. • Ste kadilec, dijakom pa strogo prepovedujete kajenje, tudi na ek-skurzijah. Za osebno refleksijo: • Ste goreč zagovornik določene politične stranke, ki se zavzema za drugačne vrednote, kot veljajo šoli, na kateri ste zaposleni. Kakšne občutke v vas zbuja zgornja zgodba? Kako čutite do • V šoli ste strogo proti uporabi telefonov v času pouka pri učiteljih lekarnarja, Heinza, njegove žene? in učencih, vas pa razjezi, ko se vzgojiteljica v vrtcu, ki ga obiskuje vaš otrok, med delovnim časom ne oglasi, ko jo kličete. Kdaj ste se sami znašli v situaciji, ko ste bili primorani ravnati drugače, kot sicer narekujejo socialne norme ali določena Za osebno refleksijo, premislite: pravila? Lahko, da se vam je to zgodilo doma, v službi, nekje zunaj … Zapišite primer: Se lahko poistovetim s katerim od zgornjih primerov? Se tudi meni dogajajo situacije, ko se moram odpovedati načelom, ki jim sicer sledim? Katere: Ste v tem primeru kršili integriteto ali ne? Kaj vas je vodilo k odločitvi za tako ravnanje, katere vrednote, načela, čustva? Kakšne so bile posledice? S kakšnim namenom opustim integriteto? Želim ugajati, se izogniti kazni, se vdam socialnemu pritisku …? 30 31 Kako se počutim, ko zavestno opustim integriteto? test? Razmišlja, da bi mu dobra ocena pri tem testu morda celo zvi-Kakšne moralne kriterije uporabljam, ko presojam dejanja šala povprečje, česar prej sploh ni pričakoval. Naj izkoristi priložnost? učencev? Enake kot zase? UČITELJICA Kaj storim, ko kdo od učencev krši socialne norme, dogovore, Učiteljici je žal, da je pozabila pravočasno napovedati pisno ocenjeva-pravila? nje, po drugi strani pa ne želi tvegati, da tega ocenjevanja ne bi izved-la – sploh ker nekateri učenci še nimajo zadostnega števila ocen pri njenem predmetu. Kaj storiti zdaj, ko so ji učenci povedali za dogovor? Kot se dogaja učiteljem, da s svojimi dejanji ali načeli pridejo v navzkriž s socialnimi normami šole, se to dogaja tudi učencem. Poglejmo si spodnji primer. Potem zapustite svoje like ter se pogovorite o naslednjih vprašajih tako, da vsi sodelujete: [PRIMER] 1. Kako ste se počutili v svoji vlogi? Ste se lahko vživeli? Učiteljica Marija je učencem 8. a razreda pozabila pravočasno pove-2. Zakaj ste ravnali tako, kot ste? dati, da pišejo test. Ker pa se je bližal konec ocenjevalnega obdobja, je 3. Kakšne so/bodo posledice za vsak lik? morala preverjanje znanja vseeno izvesti. Učenci 8. a so se skupinsko 4. Kaj če bi vsi na vaši šoli ravnali tako, kot določen lik? dogovorili, da v znak protesta ne bo nihče rešil testa in bodo vsi odda-5. Kdo je ravnal kot oseba z integriteto? li test nerešen. Ko pride ura za pisanje testa, trije učenci res vstanejo 6. Kaj bi lahko storila učiteljica? in oddajo prazen test ter zapustijo razred. Ostali učenci ostanejo in začnejo reševati. Ker se učiteljici situacija zdi nenavadna, ostale učen-ce vpraša, kaj se dogaja. Eden od njih se opogumi in pove za razredni Določene okoliščine tako učitelje kot učence pripravijo do tega, da v načrt. praksi ravnajo drugače, kot sicer vedo in povedo, da je prav. V takih primerih si lahko z empatičnim razumevanjem sebe in drugih poma-Izkušnja: V skupini po 4 si razdelite naslednje vloge in poskusite odi-gamo pri raziskovanju, zakaj smo mi ali je (ne)kdo drug ravnal tako, grati dogodek. Vsakdo naj se vživi v svoj lik ter ravna tako, kot se mu kot je. zdi, da bi ravnala ta oseba. Poskušajte odigrati tudi razplet – kako se zgodba konča? VEČ: Ključna vprašanja, ki učiteljem omogočajo zavzeti LUKA perspektivo učenca in s tem empatičen odziv, so: Luka ima rad učiteljico Mojco in se mu ne zdi pošteno do nje, da testa 1. Kako učenec v tem trenutku zaznava situacijo? V čem se ta zaznava razlikuje od moje? (razmišljanje ne bi rešili. Vseeno bi rad pripadal razredu in si ne želi izdati sošolcev. učenca) 2. Kako situacijo doživlja? (čustvovanje učenca) KLARA 3. Kaj mu je v tem trenutku pomembno oz. kaj Klara si ne more privoščiti še ene slabe ocene pri tem predmetu, zato potrebuje in ne dobi? (vrednote in potrebe učenca) je bila protestnega dogovora vesela. Vendar, zakaj so nekateri njeni (Rupnik Vec, 2022, 22) sošolci začeli reševati test, če so bili dogovorjeni drugače? JAN Ko razumemo, da včasih naša lastna integriteta odpove ali jo namer-Jan na hitro preleti vprašanja na testu in zdijo se mu zelo lahka. Mor-no zatajimo, laže razumemo, da se to lahko zgodi tudi drugim, na da se je učiteljica v znak »opravičila« odločila, da sestavi nekoliko lažji primer našim sodelavcem ali učencem. 32 33 VEČ: Lahko si ogledate, kako na otroke, ki vedo, da vandalizem Za osebno refleksijo: ni prava izbira, vpliva pritisk vrstnika: https://www.youtube. com/watch?v=Fl3RPRvI5JE. V adolescenci postanejo najstniki Katere so moje vrednote, čemu pripisujem največjo vrednost? še posebej dovzetni za pritisk vrstnikov, saj v tem obdobju šele Vabimo vas, da z naslednjo vajo raziščete vaše vrednote oblikujejo svojo identiteto, iščejo socialne potrditve ter sprejetost (povzeto po Zidar in sod., 2019, str. 14): s strani drugih. Hkrati del možganov, ki se imenuje prefrontani korteks in je odgovoren za razlikovanje med dobrim in slabim, Na spodnjem seznamu vrednot označite deset, ki so za vas odločanje ter tudi predvidevanje posledic v adolescenci, še ni v najpomembnejše in lahko delujejo kot vodilo za vaše ravnanje celoti razvit , zaradi česar je delovanje prej omenjenih (izvršilnih) in vedenje oziroma in so sestavni del vašega življenja. funkcij pod vplivom vrstnikov ali močnih čustev lahko oslabljeno. (Poljanec in sod., 2020) Spodaj lahko dodate tudi vrednote, ki na seznamu niso navedene. Pritisk vrstnikov pa deluje v obe smeri: kot lahko spodbuja vandalizem, lahko krepi tudi vedenja, kot so medsebojna pomoč, ukvarjanje s športom, prostovoljstvo itd. Zato so lahko skupine, Dosežki Napredovanje Tveganje v katere so mladostniki vključeni (na primer šolski razred) tudi odlično okolje, ki mladostnike spodbuja in podpira pri razvoju v Naklonjenost (ljubezen in Umetnost Izzivalni problemi smeri (socialno) zaželenih vedenj. Zato je pomembno delovati skrb) tako, da s preventivnimi delavnicami, vajami in drugimi metodami Spremembe in raznolikost Intimni odnosi Skupnost spodbujamo in vzgajamo razredne ter šolske skupnosti in krepimo Kompetentnost Tekmovalnost Sodelovanje mladostnikove vrline, vključno z integriteto. Država Ustvarjalnost Odločnost Demokratičnost Ekološka ozaveščenost Ekonomska varnost Uspešnost Učinkovitost Etičnost Kako kljub vsem izzivom ohranjati integriteto? Odličnost Vznemirljivost Ekspertnost Slava Hiter življenjski ritem Hiter delovni ritem Kot smo videli v zgornjih primerih, je ohranjati integriteto precej zah-tevna naloga in cilj, h kateremu strmimo, ko se odločamo, kako rav-Ustvarjanje dobička Svoboda Prijateljstvo nati v kočljivih situacijah. Pri izbiri »prav(ilnejš)e« rešitve nas vodijo Rast Družina Pomagati drugim ljudem naše vrednote, ki jih zasledujemo v življenju in pri opravljanju poklica. Pomagati družbi Odkritosrčnost Neodvisnost Naše odločitve torej temeljijo na tem, katere vrednote imamo za po-Vpliv na druge Notranja harmonija Integriteta membnejše od drugih. Vsi se na primer strinjamo, da je človeško živ-Intelektualni status Vpletenost Umirjenost v službi ljenje najvišja prioriteta, pomembnejša od znanja, zato se v primeru, da bi bil pouk v šoli (zaradi vremenskih razmer ali podobno) nevaren, Znanje Vodenje Pripadnost vsi strinjamo, da se je takrat najbolje odločiti, da pouk odpade. Zave-Lojalnost Smiselno delo v službi Denar danje in poznavanje lastnih vrednot, ki so v skladu z integriteto, nam Narava Biti z ljudmi, ki so odprti in Urejenost – umirjenost, torej pomaga pri njenem ohranjanju. iskreni stabilnost Osebnostni razvoj - Finančni izziv Zadovoljstvo razvijati in dosegati svoje najboljše potenciale Moč in avtoriteta Zasebnost Zaposlitev v javnem sektorju 34 35 Odgovornost in Varnost Samospoštovanje Katere vrednote želim predati učencem? zanesljivost Vedrina Sofisticiranost Stabilnost Za vrednote, ki jim sledi učitelj, je zelo verjetno, da jih bo s svojim Status Nadzor nad drugimi Čustvena fleksibilnost zgledom predal tudi svojim učencem. Učitelj je namreč zgled in stan-dard vedenja, vključno s spoštovanjem do drugega in empatičnim Resnica Bogastvo Modrost posluhom za njegov pogled in položaj. Delo pod pritiskom Timsko delo Samostojno delo Kaj pomeni integriteta, učitelj učencem pokaže tudi z načinom, kako Potem ko ste izluščili deset za vas najpomembnejših vrednot, se odzove na kršitve integritete. Čeprav lahko razume položaj učenca si predstavljajte, da vam je dovoljeno imeti le pet vrednot. ter okoliščine, ki so privedle do kršitve integritete, je pomembno, da Katerim petim bi se odrekli? Prečrtajte jih na seznamu. se na to odzove: po eni strani zato, da razvija zavedanje, da so dejanja Zdaj pa si predstavljajte, da jih imate lahko le štiri. Kateri bi se vsakega posameznika pomembna in vplivajo na celotno družbo, po odrekli? Prečrtajte jo. drugi strani pa zato, da učencem daje zgled, kako reagirati v primeru, Pa prečrtajte še eno. Na seznamu so vam ostale le tri vrednote. ko zaznajo, da nekdo krši integriteto. V dvomljivih situacijah, ko ljudje ne vemo, kako ravnati, smo namreč še bolj dovzetni, da posnemamo Prečrtajte še eno. Ostali sta dve. druge – še posebej tiste, ki so v vlogi avtoritete, saj predvidevamo, da Zdaj pa prečrtajte še zadnjo od preostalih dveh, tako da vam vedo več in znajo pravilneje reagirati. V primerih, ko drugi ne reagira-ostane le ena. Katera je tista vrednota, ki se ji niste pripravljeni jo, posledično razumemo, da za to ni potrebe (Zúñiga, 2018). Določe-odreči za nič na svetu? Zapišite jo: na vedenja lahko na podlagi tega postanejo norme določene skupine: npr. zamujanje, preklinjanje itd. Premislite in si odgovorite na naslednja vprašanja: Za učitelja pa je temeljna tudi iskrenost: do sebe ter do drugih, v smis- • Kako težko je bilo izločati vrednote? lu, da je tudi ranljiv, prizna napake ter zanje prevzame odgovornost. • Kako se ljudje počutimo, ko se moramo »odpovedati« Enako velja v primerih, ko je učitelj primoran opustiti integriteto ali svojim vrednotam? ko ne ve, kaj bi bilo najbolje storiti. Take situacije lahko postanejo pri- • Ali obstajajo vrednote, ki so skupne vsem, ne glede na ložnosti za iskren pogovor z učenci ali sodelavci, pri čemer se lahko kulturno ali drugo ozadje? • Ali lahko vplivamo na vrednote drugih? v spoštljivem dialogu raziskujejo perspektive vsakega udeleženega. • Česa ste se skozi aktivnost naučili o sebi? – Česa ste se skozi aktivnost naučili o drugih? Za ravnanje v skladu z integriteto je ključno zaupanje vase, v svoje sodbe in odločitve. Zato je te vrednote treba razvijati tudi pri učencih. 36 37 Sredi popoldneva, ko je zadnji kmet izpraznil svoj vrč, se je razvedelo, da ni ŠESTO POGLAVJE: Soodvisnost integritete nihče umanjkal. Gromozanski sod za petnajst tisoč litrov je bil poln. Vsi poda-posameznika in družbe (službe, določene niki do zadnjega so pravočasno prišli na vrt in v sod izlili svoj vrč. skupine, skupnosti) Kralj je bil ponosen in zadovoljen. Ob mraku so se ljudje zbrali na trgu pred palači in s klici vladarja zvabili na balkon. Vsi so bili srečni. Kralj je ukazal, naj v prekrasen kristalni kozarec, ki ga je podedoval po prednikih, zajamejo malo zbranega vina. Zazrl se je v čašo in rekel podanikom: Začnimo poglavje z zgodbo (Bucay, 2011, 73-77) »Čudovito ljudstvo Grozdovine: kot sem predvideval, so danes prišli v palačo vsi prebivalci kraljestva. Z vami želim deliti veselje krone zaradi vdanosti, ki Nekoč je živel … še en kralj. Bil je vladar majhne dežele po imenu Grozdo-jo je danes ljudstvo izkazalo svojemu kralju. Ta je enaka vdanosti kralja svoje-vina. Njegovo kraljestvo je bilo polno vinogradov in vsi njegovi podaniki so mu ljudstvu. In prav nič boljšega ne morem storiti kot nazdraviti vam s prvo pridelovali vino. Ker so ga izvažali, je približno petnajst tisoč družin v kneževi- čašo tega vina, ki bo nedvomno božanski nektar, pijača iz najboljših grozdov ni zaslužilo dovolj, da so ljudje dobro živeli, plačevali davke in si še kaj privo-na svetu. Pridelale so jih najbolj pridne roke na svetu in zalivalo jih je največje ščili. Že nekaj let je kralj proučeval finance svojega kraljestva. Bil je pravičen bogastvo kraljestva, ljubezen naroda.« vladar, poln razumevanja, zato mu ni bilo prav nič všeč, da je moral jemati iz žepov prebivalcev Grozdovine. Zelo se je trudil, da bi jim lahko znižal davke. Vsi so jokali in vzklikali kralju. Eden od služabnikov je kralju podal čašo. Ta jo je dvignil, da bi nazdravil ljudstvu, ki je navdušeno ploskalo. Toda njegova Potem pa se mu je nekega dne posvetilo. Odločil se je, da bo davke odpravil. roka se je presenečeno ustavila. Ko je dvignil kozarec, je ugotovil, da je teko-Vsakega od podanikov bo prosil le, da za plačilo državnih stroškov enkrat na čina prozorna, brezbarvna. Kozarec je počasi približal nosu, ki je bil izurjen za leto, v času stekleničenja, prinese na vrt palače liter najboljše trgatve in ga vonjanje najboljših vin, in se prepričal, da je tekočina tudi brez vonja. Ker je zlije v velik sod, ki ga bodo do tedaj postavili. Od prodaje petnajst tisoč litrov bil izvrsten okuševalec, je skoraj samogibno ponesel kupo k ustom in srknil bodo dobili denar za kraljevi proračun, zdravstveno zavarovanje in šolstvo. požirek. Vino ni imelo okusa po vinu, pa tudi ne po ničemer drugem! Novica se je razširila po kraljestvu z razglasi in plakati, pritrjenimi na glavnih Kralj je ukazal, naj mu prinesejo še en kozarec vina iz soda, nato še enega. mestnih ulicah. Veselje ljudstva je bilo nepopisno. V vseh hišah so slavili kra-Nazadnje je naročil, naj vzamejo kozarec vina še z vrha. Brez uspeha, vedno lja in peli pesmi v njegovo čast. V vseh krčmah so dvigali kupe na kraljevo je bilo enako: tekočina je bila brez vonja, brez barve in brez okusa. Hitro so dobro zdravje in dolgo življenje. sklicali vse alkimiste kraljestva, da bi proučili vino. Odločitev je bila soglasna: sod je poln vode. Čiste in prave vode. Napočil je dan dajatev. Ves teden so prebivalci na cesti in tržnicah, trgih in v cerkvah drug drugega opominjali, naj ne pozabijo na obvezo. Državljani so Tedaj je dal kralj zbrati vse modrece in čarodeje kraljestva, da bi čim prej kralju hoteli povrniti dobroto. razvozlali skrivnost. Kakšen urok, kemična reakcija ali čarovnija se je zgodila, da se je mešanica vin spremenila v vodo? Že od zore so v palačo prihajale družine vinarjev; družinski očetje so nosili vrče. Drug za drugim so se vzpeli na vrh ogromnega kraljevega soda, izprazni-Najstarejši minister kraljeve vlade je stopil k njemu in mu zašepetal na uho: li vrč in nato sestopili na drugi lestvi, ob kateri je stal kraljevi zakladnik, ki je »Čudež? Urok? Preobrazba? Nič takšnega se ni zgodilo gospod, nič takšnega. na oblačilo vsakega kmeta pripel značko s kraljevim grbom. Vaši podaniki so ljudje, veličanstvo, to je vse.« 38 39 »Ne razumem,« je rekel kralj. »Vzemiva na primer Janeza. Ima ogromen vi-Kaj bi se zgodilo, če bi vsi tako ravnali? nograd, ki se razprostira od reke do reke. Grozdje, ki ga natrga, je med najboljšimi v kraljestvu, njegovo vino se najbolje prodaja in je najdražje. Davi, ko se je z družino odpravil na pot, se mi je nekaj posvetilo. Kaj pa če namesto vina v vrču prinese vodo? Kdo bi lahko opazil razliko? En sam vrč vode med petnajst tisoč litri vina … nihče ne bi opazil razlike. Nihče! In res je nihče ne bi Po primere soodvisnosti integritete posameznika in njegovega oko-opazil, če ne bi bilo ene majhne podrobnosti: Vsi so pomislili enako!« lja pa nam ni treba v drugo deželo. Zagotovo jih sami že veliko poznate in svojega osebnega in poklicnega okolja, morda tudi katerega od naslednjih: ? DELOVNI LIST 5 Primeri iz prakse Za razmislek ali razpravo: Najbrž vsi kdaj pa kdaj po malem kršimo (moralna) pravila. Na primer prečkamo cesto, čeprav je par metrov Kar se zgodi doma, ostane doma. naprej prehod za pešce, vzamemo kaj tujega, prikrojimo resnico, … Takrat morda razmišljamo podobno kot Janez iz zgodbe, ki je prepri- [PRIMER 1]: Učenec že nekaj časa v šolo prihaja z vedno novimi ob- čan, da to ne bo imelo nobenih posledic. Kaj pa, če bi vsi razmišljali lačili priznanih modnih znamk, pri čemer začne učitelj sumiti, da so podobno? Dejanja posameznikov torej niso nepomembna, saj ljudje ta oblačila ukradena iz trgovine. Kaj bi storili na učiteljevem mestu? živimo v družinah, skupnostih, kolektivih, družbi. Tako imajo naša dejanja, ki rušijo integriteto, prej ali slej posledice za vse, kot se je to zgo-a) Pogovorim se z učencem dilo kraljestvu v zgodbi. Velja pa tudi obratno. Kaj če bi samo Janez b) Pogovorim se s starši učenca prinesel dobro vino? Kaj, če bi ga prinesla Janez in njegov sodelavec? c) Nič, saj ne vem, kako ravnati, če so res ukradena Kaj šele Janez in celoten kolektiv učiteljev velike šole v kraljestvu? d) O situaciji se pogovorim s sodelavci e) Drugo: Kdo za vas v zgodbi predstavlja osebo z integriteto? Na podlagi česa ste se tako odločili? Recimo, da učitelj izbere opcijo a). Učenec mu pojasni, da mu oblačila prinaša mama, odkar je začela delati v novi trgovini – ki je ravno trgo-vina učiteljeve sestre. Kaj bi storili na učiteljevem mestu? Kako bi v zgornjem primeru ravnali vi, če bi bili Janez? a) Pogovorim se z mamo učenca b) O tem povem svoji sestri Kaj pa, če bi bili kralj? c) Nič od tega, to ni moja stvar d) Drugo: Kakšne bi lahko bile posledice izbrane odločitve? Pomislite, v katerih primerih tudi vi razmišljate in naredite podobno kot Janez (npr. parkiram pred vhodom v trgovino namesto na označenem parkirnem mestu). Naštejte nekaj primerov: 40 41 [PRIMER 2]: Učenec sošolcem pripoveduje o očetovi službeni poti, sorodnika. Je vedno mogoče ravnati v najboljšo korist učenca ter na kateri je že par tednov. Učiteljica pa je prijateljica učenčeve mame hkrati ohranjati lastno integriteto v odnosu z vsemi vpletenimi? in ve, da sta njegova starša v resnici v postopku ločitve, česar otroci še ne vedo. Prijateljica namreč še vedno upa, da bosta z možem po-novno skupaj in otrokom ne želi zbujati neprijetnih čustev. Vendar Moje osebno življenje je moja stvar. učiteljica iz poznavanja situacije ve, da so njeni upi zaman. Kaj bi storili na njenem mestu? [PRIMER 4]: Ste učitelj gospodinjstva. Z učenci veliko govorite o pomenu zdrave prehrane in kako uničujoče je za telo, če se občasno pre-a) Pogovorim se z učencem, saj mi je mar zanj najedamo z nezdravimi prigrizki. Na splošno ste na šoli znani po tem, b) Pogovorim se s prijateljico in preverim, če gre pri očetu res za da promovirate in živite zdrav življenjski slog. Tokrat pa načrtujete službeno potovanje zabavo za rojstni dan. Ko s polnim vozičkom alkohola čakate na bla-c) Pogovorim se s prijateljico in svetujem, naj otrokom nemudoma gajni, vas prideta pozdravit vaš učenec in njegova mama. Kaj storite? pove za situacijo d) O situaciji se posvetujem s sodelavci a) Pogreznem se v zemljo e) Drugo: b) V zadregi povem, da načrtujem zabavo c) Se delam, kot da ni nič posebnega Kakšne bi lahko bile posledice izbrane odločitve? d) Drugo: [PRIMER 5]: Oglejte si posnetek na https://www.youtube.com/wa- [PRIMER 3]: Oglejte si posnetek na https://www.youtube.com/watch?v=5OMjeXdaoHk: Profesorica angleščine se v petek popoldne tch?v=B0UEFSmxkbg: Učitelj na posnetku opazi, da ena od učenk dobi na pijači s prijatelji ob praznovanju prijateljevega rojstnega dne. vedno zamuja na prvo uro. Ko o tem povpraša njeno mamo, mu ta Ko spijejo novo rundo žganja, profesorica opazi, da jo opazujejo njene pojasni, da zaradi dodatne službe hčerke ne more pravočasno pripe-dijakinje, ki so očitno prišle na večerjo v isto restavracijo. Je situacija ljati v šolo. Domisli pa se, da bi lahko sama hčerko pripeljala do svoje podobna kot v prejšnjem primeru? Kaj bi storili na mestu profesorice? službe, od tam do šole pa bi lahko hčerka pot nadaljevala z njim, torej s tem učiteljem, ki živi blizu. [PRIMER 6]: Vi in učitelj(-ica) iz istega kolektiva postaneta par.3 Kako bi ravnali vi kot učitelj? Kaj storite? Razprava: V zgornjih primerih bi se lahko vprašali, ali in koliko se kot a) Zamenjam službo učitelji zanimati o družinah učencev, o zasebnem življenju njihovih b) V službi se obnašam, kot da ni nič drugače staršev ter odnosih med družinskimi člani. V določenih primerih (npr. c) O tem se pogovorim z ravnateljem in kolektivom v primeru suma nasilja v družini2) je očitno, da je o tem treba poroča-d) O tem se pogovarjam z učenci ti. Drugi primeri pa manj jasni, še posebej, če se zgodi, da se znajde-e) Drugo: mo v precepu interesov – na primer biti na strani učenca ali svojega 3 Ameriška raziskava je pokazala, da 16 % ljudi, ki delajo v izobraževanju, poroči z nekom v enakem poklicu 2 Zakon o preprečevanju nasilja v družini, 6. člen, https://www.theguardian.com/teacher-network/2015/sep/30/teachers-marry-teachers-talk-shop-http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO5084 -know-stress 42 43 [PRIMER7]: Oglejte si še posnetek na https://www.youtube.com/wa-Kaj pa družbena omrežja? tch?v=cmiaLxCUDkw . Srednješolski profesor na posnetku je že 4 me-sece v zvezi z mamo dijaka, ki ga sam uči. O tem še ni povedal vodji Družbena omrežja so že nekaj časa del našega vsakdanjega življenja. oddelka v šoli. Kaj bi storili kot vodja oddelka/njegova nadrejena, ko Na njih lahko objavljamo vsebine, ki zadevajo naše poklicno življe-izveste novico? nje, in se predstavljamo tako, kot bi si želeli, da nas vidijo učenci, sodelavci in nadrejeni. Še večkrat pa so take platforme prostor, kjer Razprava: V zgornjih primerih se sprašujemo, kako biti iskren do so-delimo vsebine, ki so povezane z našim osebnim življenjem in pro-delavcev, učencev in njihovih staršev, po drugi strani pa vseeno oh-stim časom: potovanja, prenova hiše, kuhanje, druženje, hobiji, lastni ranjati mejo med svojim službenim in zasebnim življenjem. Ste se otroci … Zato je smiselno, da temu prilagodimo stopnjo zasebnosti že znašli v situaciji, ko se je ta meja zabrisala? Koliko vam je prijetno oziroma se odločimo, če želimo, da naše objave vidijo tudi učenci ali deliti svoje zasebno življenje z učenci in sodelavci in do katere mere njihovi starši. ali v katerih situacijah se vam zdi to primerno? Katere informacije je nujno deliti s sodelavci? Biti iskren še ne pomeni, da vse povemo. Vas je kdo kdaj že vprašal ? kaj o vašem spolnem življenju, uživanju alkohola ali prepovedanih substanc, kar vas je pošteno spravilo v zadrego? Takrat najbrž niste pomisli, da bi na vprašanje odgovorili z vso iskrenostjo ter z vsemi Vprašanja za razmislek ali razpravo: podrobnostmi. Kar pa ne pomeni, da so taka vprašanja sama po sebi škodljiva. Še posebej, če se pojavijo v razredu, jih lahko izkoristimo Če uporabljate družbena omrežja, ali sprejemate tudi prošnje za prija-kot iztočnico za pogovor, od kje navdih za tako vprašanje, kaj pri tej teljstvo s strani sodelavcev? Kaj pa s strani učencev? Ali si vi ogledu-temi učence zanima ali kako to, da je prav v tem trenutku ta tema za-jete njihove profile na Facebooku, Instagramu ali drugih platformah? nje aktualna. Na ta način lahko tudi učence z zgledom učimo postav-ljati meje ter hkrati ohranjati odnos in integriteto. Istočasno povemo, Kaj pa bi storili, če bi na družbenih omrežjih zasledili neprimerne vse-da gre za zasebne zadeve, o katerih ne želimo razpravljati. bine, v katere so vključeni učenci šole, na primer spletno medvrstni- ško nasilje (ang. »cyberbullying«), samopoškodovanje, »sexting« (po- šiljanje fotografij, videoposnetkov in sporočil s seksualno vsebino)? [PRIMER 8]: Oglejte si še ta posnetek na https://www.youtube.com/ watch?v=it4a24xvHuU&t=14s. Na posnetku eden od fantov, ki treni-Kaj pa, če bi zasledili, da učenci na družbenih omrežjih širijo nepri-rajo bejzbol, trenerja vpraša, če bi se lahko z njim pogovoril o svojih merne vsebine, komentarje in laži o enem od sodelavcev? vprašanjih o spolnih odnosih. Kakšna čustva posnetek zbudi v vas? Kako bi se odzvali na trenerje-VEČ: Priporočila o varni uporabi družbenih omrežij za učitelje, VEČ: vem mestu? lahko najdete na: https://www.steker.si/clanki/priporocila-za-ucitelje-za-varno-uporabo-druzbenih-omrezij/ 44 45 [PRIMER 9]: Oglejte si še posnetek na: https://www.youtube.com/ watch?v=fGQbLSEPN5w. Eden od profesorjev opazi, da je njegova SEDMO POGLAVJE: Vloga učitelja pri krepitvi sodelavka na družbenem omrežju, kjer ji sledijo tudi dijaki, objavila fotografijo z zabave, na kateri je slikana s cigareto in steklenico žgane integritete pri otrocih in mladostnikih pijače v roki. Kako bi ravnali, če bi se znašli v položaju tega sodelavca? Kakšne so lahko posledice za profesorico, ki je objavila fotografijo? Učitelj z integriteto daje učencem odlično priložnost za krepitev njihove integritete, ko ti stalno opazujejo njegovo moralno držo, vrednote, odnos do sočloveka in do sveta, iskrenost in dejanja. Vendar, kot pravi Rupnik Vec (2022), zgolj zgled ne zadostuje, potrebno je še sistema-tično prizadevanje za krepitev integritete pri učencih. Za to lahko izkoristi vsakdanje kočljive situacije, podobne kot so bile predstavljene v tem priročniku, lahko pa se tudi namenoma lotijo te teme v razredu ob različnih usmerjenih aktivnostih. Če ste med branjem priročnika dobili kakšno idejo (za aktivnost, razpravo, delavnico), kako bi lahko integriteto spodbujali pri učencih, je tukaj prostor, da jo zapišete: 46 47 Veliko idej in primerov aktivnosti za spodbujanje integritete pri učen-PRISTNOST cih v različnih starostnih skupinah najdete tudi v priročniku Integriteta (str. 31-37 v priročniku): v medosebnih odnosih (Žežlina, 2022), ki smo ga pripravili na: https:// unicef.blob.core.windows.net/uploaded/documents/UNICEF_prirocnik_integriteta.pdf za spodbujanje integritete v osnovnih šolah. 12-14 let nastopata Lea in Barbara.Trije učenci naj zgodbo odigrajo do točke, ko se Nik znajde v precepu in razmišlja o tem, kako naj se odzove. Na tej točki igro ustavimo in razred vprašamo, kako naj igralci odigrajo svoje vloge. Razred naj da natančna navodila vsakemu od igralcev. Igralci skušajo sle-Priročnik vsebuje deset tematskih sklopov, predstavljenih ob dese-Namen delavnice: Z delavnico pri učencih utrdimo zmožnost pre-diti navodilom sošolcev. Potek igre lahko na kateri koli točki ustavimo in poznavanja čustev, razvijamo njihovo sposobnost empatije ter jih razred prosimo, naj poda dodatna navodila ali zgodbo zapelje drugače – vsakič ponudimo tudi možnost, da se igralci zamenjajo (torej da nekdo iz tih temeljnih pojmih, ki definirajo posameznika z integriteto: pošte-spodbudimo h kritičnemu razmisleku o lastni pristnosti v odnosih. razreda prevzame vlogo enega od igralcev).Na ta način lahko preigramo Čas: 90 minut nešteto scenarijev in se ob tem pogovorimo o različnih možnih razpletih, nost, verodostojnost, pristnost, celovitost, skladnost, moralne norme, različnih reakcijah, pristnih in nepristnih odzivih … Odigramo lahko tudi Pripomočki: Zgodba o Niku in Aljažu (priloga 3.1), škarje, listki z neprimerne odzive, nepristno ravnanje in podobno, pomembno pa je, da nedokončanimi povedmi (priloga 3.2), vrečka, košarica ali lonček aktivnost zaključimo s pristnim odzivom in pozitivnim razpletom zgodbe. osnove prava, pravice, enakost ter medsebojno spoštovanje. Vsak Na primer: Nik Aljažu pove, da mu ni prijetno ob tem, kako se Aljaž vede do novega sošolca. Aljaž spozna svojo zmoto in se Boru opraviči. tematski sklop vsebuje tri delavnice: delavnico, namenjeno učencem Potek: Za zaključek pripravimo listke z nedokončanimi povedmi (priloga 3.2), Razred prosimo za enega prostovoljca. Ta učenec naj naglas prebere pri pripravi (rezanju) nam lahko pomagajo učenci. Ponovno se pose-1. vzgojno-izobraževalnega obdobja osnovne šole, delavnico, name-zgodbo o Niku in Aljažu (priloga 3.1), preostali učenci mu pozorno demo v krog, listke z nedokončanimi povedmi damo v vrečko, košari-prisluhnejo. co ali lonček in prosimo enega od učencev, naj dejavnost začne. Izvle- če listek, prebere napisano ter poved dopolni s svojim razmišljanjem. njeno učencem 2. vzgojno-izobraževalnega obdobja osnovne šole, ter Po prebrani zgodbi enega od učencev prosimo, da v nekaj povedih Nadaljujemo v krogu tako, da vsak učenec pride vsaj enkrat na vrsto. obnovi vsebino slišanega. Že uporabljene listke lahko učenci vrnejo v vrečko, košarico ali lonček, delavnico, namenjeno učencem 3. vzgojno-izobraževalnega obdobja Sledi pogovor o vsebini in sporočilu zgodbe. Pri vodenju pogovora si saj ni nič narobe, če jih nato izvleče še kdo drug. lahko pomagamo z naslednjimi vprašanji: Učence spodbudimo k prepoznavanju in pristnemu izražanju svojih osnovne šole. (Žežlina, 2022) čustev v vsakdanjem življenju v vseh odnosih – do prijateljev, staršev, • Kaj smo izvedeli? učiteljev in drugih. • Kako so se počutili fantje v zgodbi? Kako se je počutil Aljaž, kako Nik, kako Bor? Pristnost je ena izmed pomembnih vrlin oseb z integriteto. Učence • Učence povabimo, da presodijo, ali je bil Nik v svojem odzivu pris-povabimo, da razmislijo o tem, katere osebe, ki so bile minuli teden ten, ter svojo presojo utemeljijo. izpostavljene v javnosti, izkazujejo integriteto. • Kaj pomeni, da je nekdo pristen? • Kako menite, da se zgodba nadaljuje? Ali Nik uspe zbrati pogum in povedati Aljažu, kako se počuti? Možne prilagoditve za izvedbo delavnice na daljavo: Čeprav včasih ne vemo, kaj bi, to ne pomeni, da nismo pristni v svojem odzivu. Pomembno je, da ravnamo v skladu s svojim notranjim Prvi del delavnice (branje zgodbe ter pogovor o vsebini in sporoči-Nekaj primerov delavnic iz priročnika Integriteta prepričanjem in da s svojim govorom ter vedenjem kar se da odraža-lu) izvedemo, kot je opisano, saj posebne prilagoditve niso potrebne. mo svoje notranje prepričanje. Zelo pomembno je, da ne delujemo, Osrednji del, torej preigravanje različnih scenarijev, izvedemo tako, govorimo ali se izražamo v nasprotju s svojim notranjim prepričanjem. da igra temelji na dialogu (brez gibanja po razredu). Del delavnice, v katerem uporabljamo nedokončane povedi, izvedemo tako, da prebe-v medosebnih odnosih Učence povabimo, da oblikujejo krog. Povemo jim, da bomo prebrano remo začetek povedi in nato prosimo enega od učencev, naj nadaljuje. zgodbo odigrali, in prosimo za prve tri »igralce«. Če učenci želijo, lahko Pazimo, da pridejo na vrsto vsi učenci, pri čemer lahko eno poved like spremenimo, na primer tako, da namesto Nika in Aljaža v zgodbi preberemo večkrat. 36 37 Za boljšo preglednost lahko odprete tudi spletno verzijo: https://unicef.blob.core.windows.net/uploaded/documents/UNICEF_prirocnik_ Zgodba o Niku in Aljažu (str. 103): integriteta.pdf Nik in Aljaž sta sošolca in dobra prijatelja. Poznata se iz vrtca, saj sta bila skupaj v vrtčevski skupini. Dobro se razumeta in vedno tičita skupaj – v razredu sedita za isto mizo, med odmori se skupaj podita po hodnikih, po po-uku gresta skupaj na trening košarke, včasih jima uspe mamici prepričati, da se srečajo tudi čez vikend in gredo na igrala ali v park s trampolini. Letos obiskujeta peti razred in obema je najbolj všeč matematika, še posebej se veselita letošnjega tekmovanja iz logike. Nika in Aljaža, pa tudi njune sošolke in sošolce, je ob začetku šolskega leta presenetila novica – pridružil se jim bo nov sošolec. Bor se je v njihov kraj preselil poleti, saj je njegova mami tukaj dobila novo službo. Bor je prijeten fant, nekoliko sramežljiv je in celo poletje ga je skrbelo, kako bo na novi šoli, kako se bo razumel s sošolci in sošolkami ter ali bodo učitelji zelo strogi. Bor se na novi šoli dobro počuti, kljub temu pa se raje drži zase in ne govori veliko, spregovori samo, ko ga kdo od učiteljev kaj vpraša. Aljažu se zdi to skrajno čudno in nekega dne, med odmorom za 48 49 malico, stopi do Bora in ga ogovori: »Bor, zakaj si ves čas tiho?« Bor skomi-Namig: če bi to situacijo želeli uporabiti kot zgodbo namesto gne z rameni in še naprej jé svoj sendvič. »Nimaš kaj povedati, ha?« Aljaž kar primera o Niku in Aljažu, lahko spremenite imena oseb, čas in ne odneha. »Ti je muca pojedla jezik ali si samo tako neumen?« Bora Aljaževe kraj dogajanja, spol oseb itd., da se učenci ne bi počutili preveč besede prizadenejo, a še naprej tiho sedi in si misli svoje. Nik, ki ves ta čas izpostavljene. stoji ob Aljažu, zamišljeno stremi predse. Neprijetno mu je in želi si, da se Aljaž ne bi norčeval iz Bora. Pogleda Aljaža in že odpre usta, da bi mu rekel, naj neha, pa si v zadnjem hipu premisli … Kaj, če bo Aljaž začel zafrkavati tudi njega? Ali če ne bo več hotel biti njegov prijatelj? Bolje, da svoje misli zadrži ? zase. Vrne se na svoje mesto in poje malico do konca. V naslednjih dneh se situacija še večkrat ponovi. Bor ne govori veliko, Aljaž je do njega nesramen, Nik pa se počuti, kot bi ga nekdo presekal na pol – po eni strani mu je hudo Vprašanja za razmislek ali razpravo: za Bora in bi mu rad pomagal, po drugi strani pa ga skrbi, kaj bi si potem o njem mislil Aljaž. Zapisane primere (pri čemer bodite pozorni na ustrezno ravnanje z osebnimi podatki otrok in njihovo anonimiziranje) lahko delite še z drugimi pedagoškimi delavci ali sodelavci. Če je bila situacija kočljiva tudi za vas kot učitelja, si lahko z ostalimi izmenjate izkušnje o tem, Za osebno refleksijo: kako so/bi oni ravnali v podobnih situacijah. Zgodbo o Aljažu, ki se norčuje z sošolca, in Niku, ki ne se znajde v moralnem precepu, kako ravnati, lahko tudi priredite tako, da Še večji izziv: prikazuje aktualen primer situacije, ki ste jo zaznali pri svojih učencih. Namesto zgoraj opisane zgodbe lahko uporabite Zapisano aktivnost lahko izvedete tudi v krogu sodelavcev. Vsak lahko nekaj, kar se dogaja v vaši šoli in za vaše učence predstavlja zapiše primer kočljive situacije, v kateri se je znašel na precepu. Nato kočljivo situacijo ter z njimi preigravate različne scenarije ter izberete eno od situacij (ki je najbolj aktualna, zanimiva, nova … za iščete rešitve. vse) ter jo odigrate do zapleta, gledalci pa predlagajo, kako se lahko zgodba razplete. Že imate kakšen tak primer v mislih? Kaj se je zgodilo? Kdo je bil vključen v dogajanje? Na kateri točki dogajanja bi lahko kdo od vključenih ravnal drugače, da bi bil tudi izid zgodbe drugačen? Lahko zapišite tukaj: 50 51 MORALNE NORME 5. Doma igraš zanimivo računalniško igro in boš pravkar (str. 55 – 62): napredoval na naslednjo stopnjo. Pokliče te prijatelj in te povabi na vožnjo s kolesom. 6. Ne počutiš se dobro. Žalosten si. Že ves popoldan čepiš doma v svoji sobi. (Kaj storiš, da se počutiš bolje?) 9-11 let kako bi se odzvali na to situacijo. S tem poudarimo, da obstaja več možnih rešitev. 7. Že od jutra te boli glava. Veš, da ima mama nekje v predalu Posameznemu vprašanju namenimo dovolj časa in vsakemu učencu damo možnost, da izrazi svoje mnenje. Ob zaključevanju ure smo po-tablete, ki jih vzame, kadar se ona počuti slabo. (Kaj storiš Namen delavnice: Z učenci opredelimo pojem moralne norme. zorni na to, da učencev ne pustimo v stiski. Spodbudimo njihovo razmišljanje o moralnih normah v vsakda-ti?) njem življenju. Predstavimo moralno dilemo in spodbudimo kritič- Če je kateri od učencev vidno v stiski, z njim ali s celotno skupino izve-no razpravo o danem primeru. demo kratko vajo za umirjanje: Zapremo oči, trikrat globok vdihnemo, nato odpremo oči in poskušamo zaznati pet stvari: nekaj, kar vidimo, 8. Včeraj si šel zelo pozno spat. Že na poti v šolo se ti zeha. Čas: 45 minut nekaj, kar slišimo, nekaj, kar okušamo, nekaj, kar čutimo in nekaj, kar Pripomočki: SSKJ, kartice z opisi kočljivih situacij (priloga 6.2) vonjamo. Nato ponovimo tri globoke vdihe in izdihe. Znanec ti ponudi energijsko pijačo. Potek: Možne prilagoditve za izvedbo delavnice na daljavo: Učence naključno razdelimo v tri skupine. Vsaki skupini priskrbimo po Delavnico izvedemo kot je opisano, s to razliko, da učenci posamezne en SSKJ ter list papirja in pisala. Učenci naj v slovarju poiščejo nas-aktivnosti izvajajo individualno. V drugem delu učenci listkov s kočlji-lednji slovarski gesli: morala ter norma. vimi situacijami ne žrebajo, ampak jih mi preberemo naglas. Na list papirja naj v prvem koraku vsaka skupina zabeleži razlago vsa-ENAKOST kega pojma posebej (torej učenci zapišejo, kaj je norma ter kaj je morala). V drugem koraku pa poskusijo pojma združiti in zapisati odgovor na vprašanje Kaj so moralne norme? (str. 79-85): Ko ima vsaka skupina zapisano razlago pojma moralne norme, učen-ce povabimo, da oblikujemo krog. Skupine predstavijo svoje razumevanje moralnih norm. Učence povabimo, da napišejo seznam moralnih norm, ki jim sledijo oz. v skladu s katerimi živijo. Da spodbudimo njihovo razmišljanje, jim lahko postavimo podvprašanja: 12-14 let pozabijo na vlogo, ki so jo igrali. • Katere moralne norme so izpostavljene v šolskih pravilih? Učence vprašamo, kaj se je dogajalo in kako so se ob tem počutili. • Ali obstajajo tudi verske norme? Katere poznate? • Ali obstajajo kakšna pravila ali načini, kako se vedete eden do dru-Pogovarjamo se o problemih, ki so se jih dotaknili, ter o tem, kaj so gega znotraj vaših družin? Namen delavnice: Pri učencih spodbudimo razumevanje in spre-se naučili. jemanje drugačnosti. Učence ozavestimo o neenakih možnostih v Sledi aktivnost, pri kateri potrebujemo kartice z opisom kočljivih situ-družbi. Spodbudimo jih h kritičnemu razmišljanju o možnih posle- • Kako ste se počutili, ko ste stopili naprej? acij (priloga 6.2). Kartice lahko pripravimo vnaprej ali za pomoč pro-dicah pripadanja določeni družbeni skupini. • Kako ste se počutili, ko niste stopili naprej? simo učence. Ko imamo kartice pripravljene, jih položimo na mizo, • Kdaj ste tisti, ki ste pogosto stopali naprej, opazili, da se drugi ne tako da je tekst obrnjen navzdol. Eden od učencev naj začne tako, da Čas: 45 minut pomikajo naprej tako hitro kot vi? izvleče eno kartico, naglas prebere zapisano in pove, kako bi v opisani • Ali lahko uganete, kdo je bil kdo? (Preberemo nekaj najbolj ekstre-situaciji ravnal. Ko pove svojo rešitev, naj še ostali v krogu povedo, Pripomočki: kartice vlog (priloga 9.2), list z izjavami (priloga 9.3) mnih vlog.) • Kako lahko ali težko vam je bilo igrati vloge? Kako ste si predstav-ljali, kakšna je bila oseba, ki ste jo igrali? 58 59 Potek: • Ali ste prepričani, da so informacije in podobe, ki jih imate o teh ose-bah, zanesljive? Ali so morda osnovane na stereotipih in predsodkih? Učencem razložimo, da se bodo morali postaviti v vlogo nekoga dru- • Ali ta vaja kaže podobo družbe? Kako? gega. Povemo jim, da bodo odgovarjali na vprašanja, kot da bi bili ta • Katere pravice nekateri ljudje nimajo? oseba, in da naj pri tem uporabljajo svojo domišljijo. • Kateri bi bili prvi koraki za opozarjanje na neenakost v družbi? Vsakemu učencu razdelimo po eno kartico vlog. Vsaj trije učenci naj Poskrbimo za to, da nas vsi učenci dobro slišijo, še posebej, če aktiv-dobijo kartice, na katerih piše, da »igrajo« sami sebe (»Ti si ti.«). Nihče Za osebno refleksijo: nost izvajamo zunaj ali imamo veliko skupino otrok. V začetnem delu, ne sme izdati svoje vloge. v katerem si morajo učenci predstavljati, da so nekdo drug, se bodo Učence postavimo v vrsto, pripravijo naj se na svojo vlogo. Za pomoč morda pojavili primeri, da ne bodo vedeli veliko oz. dovolj o osebi, v jim preberemo spodnja vprašanja. Za vsakim vprašanjem naredimo katero se bodo prelevili. Povemo jim, da to ni pomembno in da naj v kratek premor, da lahko učenci razmislijo o tem, kdo so in kakšno je kar največji meri uporabijo svojo domišljijo. njihovo življenje. Preberite spodnje situacije (prepisane s »kartic z opisi kočljivih Aktivnost je prilagojena po gradivu iz priročnika UNICEF-a Slovenija: • Kakšno je bilo tvoje otroštvo? V kakšni hiši si živel? Kakšne igre si Vključimo otroke! (Zidar in Sužnik, 2004). situacij« iz priročnika, str. 111) ter si predstavljajte, kako bi se se igral? Kakšno delo so opravljali tvoji starši? • Kakšno je tvoje vsakdanje življenje sedaj? Kje se družiš? Kaj delaš odzvali vi v svojih najstniških letih. Potem si v misli prikličite zjutraj, kaj popoldne, kaj zvečer? Možne prilagoditve za izvedbo delavnice na daljavo: • Kakšen slog življenja imaš? Kje živiš? Koliko denarja zaslužiš vsak mesec? Kaj počneš v svojem prostem času in med počitnicami? Delavnico izvedemo, kot je opisano do dela, v katerem beremo izjave nekoga od svojih učencev, se poskusite vživeti vanj ter • Kaj te vznemirja in česa se bojiš? (priloga 9.3). Učenci se takrat ne premikajo po prostoru, temveč za vsako trditev, ki ji lahko pritrdijo, na list pred sabo narišejo črtico. Če premisliti, kako bi reagiral on. Kakšne posledice bi odločitev Učencem povemo, da jim bomo prebrali seznam situacij ali dogodkov trditvi ne morejo pritrditi, črtice ne narišejo. Na koncu naj vsak učenec (priloga 9.3). Vsakič, ko lahko pritrdijo izjavi, naredijo korak naprej, če prešteje, koliko črtic ima. Več črtic pomeni, da so se v svoji vlogi pre-izjavi ne morejo pritrditi, pa ostanejo na istem mestu. maknili dlje. Pogovor o počutju in izvedbi aktivnosti izpeljemo, kot je imela zanj? opisano. Izjave preberemo eno za drugo. Za vsako izjavo naredimo premor, da lahko stopijo naprej in ocenijo svoj položaj glede na druge. Na koncu naj vsak oceni svoj položaj. Nato jim damo na voljo nekaj časa, da Situacije: 84 85 1. Moral bi biti doma ob sedmih, sošolci pa te vabijo na igrišče. 2. Prijatelj ti ponudi ukraden telefon po smešno nizki ceni. 3. Sošolka se ti posmehuje, ker pri testu matematike nočeš plonkati. 4. S prijateljem hodita po ulici in na tleh najdeta denarnico. V njej je, poleg osebnih dokumentov nekega gospoda, tudi 50 evrov. 52 53 NAMESTNO ZAKLJUČKA: ? Prebral/a sem cel priročnik, kaj sedaj? Vprašanja za razmislek ali razpravo: Čestitke za to, da ste prišli do konca priročnika in vztrajali v Preberite si še o situacijah in dogodkih v nadaljevanju in si poskušajte raziskovanju integritete. predstavljati, kako bi sami izvedli opisano aktivnost s svojimi učenci? Bi jo lahko izvedli kje izven učilnice? Bi bila za vaše učence taka delav-Vabimo vas še, da pogledate spodnjo preglednico ter označite, kako nica zanimiva, aktualna? pogosto napisane trditve veljajo za vas. Bi jo morali kako predrugačiti, da bi bila primernejša za vaše učence? Trditev Vedno. Zelo Kdaj ja, Redko. Nikoli. Morda lahko namesto že napisanih vlog na karticah vlog, učenci napi-pogosto. kdaj ne. šejo svoje ideje ter se poskušajo vživeti v svoje opise oseb. Nadalje-vanje aktivnosti se izvede, kot je opisano. Sem učitelj_ica z integriteto. Moje besede so usklajene z mojimi Priloga 9.2: Kartice vlog Priloga 9.3: Situacije in dogodki dejanji. (prirejeno po: Zidar in Sužnik, 2004) (prirejeno po: Zidar in Sužnik, 2004) Ravnam moralno tudi, 1. Vedno si imel dovolj denarja, da si lahko počel, kar si želel. Si 14-letna učenka, ki živi v za- Si hčerka bogatega poslovneža. če me nihče ne gleda. vodu za otroke s čustvenimi in Stara si 12 let in hodiš na prizna- 2. Imaš lep dom s telefonom in televizijo. vedenjskimi težavami. no mednarodno osnovno šolo, kjer si zelo uspešna. 3. Občutek imaš, da te vsi spoštujejo. 4. Občutek imaš, da je tvoje mnenje pomembno in da te ljudje poslušajo. Ko pride do (etične) Star si 11 let in imaš disleksijo Si 10-letni fant, ki živi na ulici; (težave z branjem in s pisanjem). dom si zapustil zaradi nasilja, ki 5. Končal si ali pa še boš končal srednjo šolo. si ga doživljal doma. dileme, izberem lažjo 6. Ni te strah, da bi te ustavila policija. Si hčerka ambasadorja države, v Si študent s posebnimi potreba-7. Veš, na koga se moraš obrniti za pomoč in nasvet, če ga potrebuješ. pot, tudi če je manj kateri ne živiš. mi, naokrog se voziš z invalid- skim vozičkom. 8. Nikoli nisi bil diskriminiran. Si ilegalni priseljenec iz države, moralna. ki jo je uničila vojna. Tvoje druži- Si 14-letni učenec iz Srednjega 9. Kadarkoli je treba, greš lahko k zdravniku in dobiš zdravila. ne ni s teboj. vzhoda na izmenjavi. 10. Enkrat na leto lahko odpotuješ na počitnice. Vse učence vidim Si 11-leten fant, ki ga nadleguje- 11. Tvoji prijatelji lahko kadar koli pridejo k tebi. jo v šoli. Si fotomodel afriškega porekla. 12. Imaš zanimivo življenje in si optimističen za svojo prihodnost. kot enake in jim Si znan predstavnik otrok na te- Si 11-letna sirota, ki živi v sirotiš- 13. Veš, da lahko študiraš in opravljaš delo po lastni izbiri. leviziji. Si musliman. nici v vzhodni Evropi. 14. Ni te strah, da te bodo nadlegovali ali napadli na ulici. omogočam enake Si 14-letno dekle, ki se bo kmalu 15. Vsaj enkrat na teden greš lahko v kino ali gledališče. poročila z moškim, ki ga nisi še Si 10-letni učenec z učnimi teža- možnosti. 16. Lahko se zaljubiš v nekoga, ki si ga sam izbral. nikoli srečala. vami. 17. Ješ zdravo in to, kar hočeš. Pomaga mi, če se Si 12-letni begunec; iščeš azil. Si sin azijskega priseljenca, ki vodi uspešno podjetje. 18. Uporabljaš lahko internet in se iz njega učiš. Si odličen temnopolti nogo- 19. Lahko greš ven s svojimi prijatelji. o svojih poklicnih metaš, ki igra za enega boljših Star si 9 let, tvoj oče je nezapo- 20. Lahko delaš za denar. klubov. slen in odvisen od alkohola. dilemah posvetujem s Si najstniška pop zvezda. Ti si ti. sodelavci. Ti si ti. Ti si ti. Poznam svoje vrednote in ravnam v 124 125 skladu z njimi. Sem dober zgled za svoje učence. Če vas je katera od delavnic vsaj malo pritegnila, toplo priporočamo priročnik Integriteta v medosebnih odnosih v nadaljnje branje in upo-Zdaj lahko odgovore primerjate s preglednico, ki ste jo izpolnili na rabo z vašimi učenci. začetku priročnika, na strani 7. Se je vaše razmišljanje kaj spremenilo? 54 55 V spodnji prostor lahko zapišete, kako bi povzeli nova spoznanja, kaj Prostor za zapiske: vam ostaja, katere dileme se vam še porajajo … Še slika, ki jo iščete, če ste zaključili z izzivom na strani 21: (Slika prirejena po originalu vira Equity and Wealth, b.d.) 56 57 Prostor za zapiske: Viri in predlogi za nadaljnje branje 7 Facts About Teachers that Might Surprise You. (b.d.). https://www. advisorsinsuranceagency.com/7-facts-about-teachers-that-might- -surprise-you Bernard, A. (2011). The Competencies of Integrity. Journal of Psychology in Africa 21 (2), 267-274. Bucay, J. (2011). Ti povem zgodbo? Ljubljana: Mladinska knjiga. Bucay, J. (2013). Ti povem še eno zgodbo? Ljubljana: Mladinska knjiga. Carter, L. S. (1996). (Integrity). New York : BasicBooks. Cerar, M. (2014). Kako sem otrokom razložil demokracijo. Ljubljana: Cankarjeva založba. Cloud, H. (2009). Integrity: The Courage to Meet the Demands of Reality. Leader Book Summary Društvo UNICEF Slovenije. (b.d.). https://www.unicef.si/ Equity and Wealth. (b.d.). https://www.equitytool.org/equity/ Goleman, D. (2006). Čustvena inteligenca : zakaj je lahko pomembnejša od IQ. Ljubljana: Mladinska knjiga. Inštitut za etiko in vrednote Jože Trontelj. (2016). Delovno gradivo za modul integriteta. Ljubljana: IEV. Integritas (b.d.). Latin – dictionary. https://latin-dictionary.net/definition/24333/integritas-integritatis Komisija za preprečevanje korupcije (b.d.). https://www.kpk-rs.si/ 58 59 Košak, A. (2010).Enakost in pravičnost v izobraževanju otrok v Priporočila za učitelje o zasebnosti na družbenih omrežjih. (b.d.) osnovni šoli. Izzivi vodenja za raznolikost: Zbornik 14. Strokovnega https://www.steker.si/clanki/priporocila-za-ucitelje-za-varno-upora-posveta Vodenje v vzgoji in izobraževanju. http://solazaravnatelje. bo-druzbenih-omrezij/ si/ISBN/978-961-6637-26-8/011-019.pdf Rupnik Vec, T. (2022). Empatija in integriteta: dve odliki učitelja oz. Markič, O. Nevroetika. (2012). Javna etika in integriteta : odgovor-sredstvo in predmet poučevanja obenem. Vzgoja in izobraževanje, nost za skupne vrednote : integriteta, odgovornost, vladavina LII (3-4). 20-26. prava. (Kečanović , B. ur.). Ljubljana : Komisija za preprečevanje korupcije. Šumi, R. (2022). Naša družba si zasluži, da integriteta postane stan-dard. Vzgoja in izobraževanje, LII (3-4). 7-11. Marsh, S in Niemtus, Z. (2015). When teachers marry teachers: ‚We try not to talk shop, but know the stress‘. https://www.theguardi-What is corruption? (b.d.) https://www.transparency.org/en/what-is-an.com/teacher-network/2015/sep/30/teachers-marry-teachers-talk- -corruption S svetovnega spleta pridobljeno septembra 2022. -shop-know-stress Zakon o preprečevanju nasilja v družini – ZPND (Uradni list RS, McLeod, S. (2013). Kohlberg‘s Theory of Moral Development https:// št. 16/08 z dne 15. 2. 2008). http://pisrs.si/Pis.web/pregledPredpi-www.simplypsychology.org/kohlberg.html S svetovnega spleta sa?id=ZAKO5084 pridobljeno oktobra 2022. Zaupanje. V Slovar slovenskega knjižnega jezika (2. dopolnjena in Odgovornost. V Slovar slovenskega knjižnega jezika (2. dopolnjena deloma prenovljena izd.). https://fran.si/iskanje?FilteredDictiona-in deloma prenovljena izd.). ryIds=130&View=1&Query=zaupanje https://www.fran.si/iskanje?FilteredDictionaryIds= 130&View=1&Query=odgovornost Zidar, R., Mrak, K., Hajdarević, A., Čopi, N., Planinc, M. (2019). #Pris-luhniSpoznajSpremeni: priročnik za oblikovanje vključujoče šolske Poljanec, A., Greif, P., Rakovec, P., Novak, B. Kržišnik, E., Kremar, skupnosti. Ljubljana: Slovenska fundacija za UNICEF. V., … Kobe Priganica, L. (2020). Priročnik uporabe pripomočkov za spodbujanje čustvene in socialne inteligentnosti. Https://srcdlju-Zúñiga, N. (2018). Behavioural changes against corruption. U4 bljana.com/images/srcd/Dokumenti/Priro%C4%8Dnik.zip Helpdesk Answer 2018, 11. Bergen: U4 Anti-Corruption Resource Centre, Chr. Michelsen Institute. Popit, T. (2009). Družbene različnosti in neenakosti. Uvod v sociolo-gijo. 32-52. http://vedez.dzs.si/datoteke/uvod-v-soc-3.pdf Žežlina, Z. (2022). Integriteta v medosebnih odnosih: Priročnik za krepitev integritete učencev. Ljubljana: Slovenska fundacija za UNI-Pravičen. V Slovar slovenskega knjižnega jezika (2. dopolnjena in CEF. https://unicef.blob.core.windows.net/uploaded/documents/ deloma prenovljena izd.). https://fran.si/iskanje?FilteredDictiona-UNICEF_prirocnik_integriteta.pdf ryIds=130&View=1&Query=pravi%C4%8Den Prefrontal Cortex (4.1.2017) https://www.thescienceofpsychothe-rapy.com/prefrontal-cortex/ S svetovnega spleta pridobljeno oktobra 2022. 60 61 Seznam uporabljenih videoposnetkov: Diane Nieman. (7.6.2014) Teacher Ethics Video - Social Media Dilemma HD [Video]. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=fGQbLSEPN5w Diane Nieman. (7.6.2014). Teacher Ethics Video - Coach Dilemma HD [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=it4a24xvHuU&t=14s Diane Nieman. (7.6.2014). Teacher Ethics Video - Parent-Teacher Relationship Dilemma HD [Video]. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cmiaLxCUDkw Diane Nieman. (7.6.2014). Teacher Ethics Video - Out for a Drink Dilemma HD [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=5OMjeXdaoHk Diane Nieman. (7.6.2014). Teacher Ethics Video - Ride Dilemma HD [Video]. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=B0UEFSmxkbg Meir Kay. (18.11.2015). Hysterical Laughter Breaks Out on the NYC Subway [Video]. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=qphhyx8_vkk Hitradio Antena. (17. 2. 2016). Test poštenosti v Ljubljani [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=OsZYgZE0qfY&t=1s Joey Salads. (15.8.2016). VANDALISM Peer Pressure (Social Experi-ment) [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=Fl3RPRvI5JE 62