ANALI PAZU HD Vol. 9, No. 1-2, pp. 67 93 oktober 2023 https://doi.org/10.18690/analipazuhd.9.1-2.67-93.2023 Besedilo , 2023 Z ZAJETIMI PRIPADNIKI ZVEZNIH SIL V OSAMOSVOJITVENI VOJNI 1991 V POMURJU Sprejeto 26. 2. 2023 Recenzirano 9. 9. 2023 Izdano 25. 10. 2023 ALOJZ TEINER E- DOPISNI AVTOR steinera@hotmail.com osamosvojitvena vojna 1991 v Pomurju, vojni ujetnik, zbirni center, mednarodno vojno pravo. Povzetek Osamosvojitvena vojna leta 1991 v Pomurju je o ravnanju s prebeglimi in ujetimi pripadniki ter zbirnih centrih slovenske osamosvojitvene vojne. pristop pripadnikov JLA v slovenske obrambne sile in prakso v Sloveniji leta 1991. Pojasnjena je funkcionalna razmejitve in odgovornosti glede zbirnih centrov med teritorialno obrambo (TO) in organi za notranje zadeve (ONZ). Opisano je nastajanje in delovanje zbirnih centrov za vojne ujetnike (CVU) z nekaterimi posebnostmi v Pomurju. K s ANALI PAZU HD Vol. 9, No. 1-2, pp. 67 93 October 2023 https://doi.org/10.18690/analipazuhd.9.1-2.67-93.2023 Text , 2023 CHARACTERISTICS OF THE TREATMENT BY PRISONERS OF WAR AND CAPTURED MEMBERS OF FEDERAL FORCES DURING THE 1991 INDEPENDENCE WAR IN POMURJE ALOJZ TEINER Accepted 26. 2. 2023 Revised 9. 9. 2023 Published 25. 10. 2023 Association of Slovenian Officers, Ljubljana, Slovenia. E-mail: steinera@hotmail.com CORRESPONDING AUTHOR steinera@hotmail.com Abstract Independence War 1991 in Pomurje is presented in numerous publications. They also contain information of the treatment by prisoners of war and captured members of federal forces and prisoners' assembly points. The paper is based on the survey and analyses of a subject, considering some of the non-clearing matters. At the same time, through an objective presentation, the character of the Slovenian independence war is shown. The paper describes the recall and appeal for the accession of JLA members to the Slovenian Defence Force and terminological embarrassments in relation to international law of war and practice in Slovenia in 1991. The functional demarcation and responsibilities for prisoners' assembly points between territorial defence and the Internal Affairs Authorities is explained. Also, the formation and operation of prisoners' assembly points and centers, with certain specificities in Pomurje, are described. To this is added a comparison of the number of deserted and captured in conflicts in Slovenia and Pomurju 1991 with the indicators of the numerical status. The findings of the survey are followed by conclusions and conclusions. Some of these are as they have not been presented before. Keywords: Independence War 1991 in Pomurje, prisoner of war, captured member, prisoners' assembly point, international law of war A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 69. 1 Uvod Tri desetletja sodelujem pri -obrambnih vidikov procesa 1 o tem pomembnem dogodku slovenske s prebeglimi in zajetimi pripadniki. Tudi zato bodo nekatere ugotovitve in sklepi vo, da sem bil neposredni zveznih sil. Slovenije za pristop pripadnikov JLA v slovenske obrambne sile in k temu dodajam leta 1991. Potem pa se zbirnih centrov med teritorialno obrambo (TO) in organi za notranje zadeve (ONZ) (CVU) z nekaterimi posebnostmi v Pomurju. Izvedem tudi primerjavo obravnavane tematike. Primerjam kazalnike prebeglih in zajetih v spopadih v centrih. Pomurju. K t Pri raziskavi in pripravi prispevka je uporabljena opisna metoda in metoda analize dejstva. septembra 2022 do februarja 2023 tako, da sem lahko del ugotovitev predstavil in 1 -66. 70 ANALI PAZU HD . preveril in dopolnil tudi na posvetu treh domoljubnih in veteranskih organizacij Pomurja, v Domu kulture Puconci 2. decembra 2022. 2 Odpoklic in poziv za pristop v slovenske obrambne sile Za pojasnitev odpoklica in poziv za pristop v slovenskeobrambne sile naj na citiram temeljne ustavne listine o samostojnosti Republike Slovenije in neodvisnosti Republike Slovenije sebe iz Republike Slovenije, in socialne pravice v skladu z zakonom. roka v Jugoslovanski armadi, da ne sodelujejo v agresiji na Republiko Slovenijo. Predsedstvo h republik ne bodo Predsedstvo Republike Slovenije jim v nastalih razmerah ne bo moglo zagotoviti varnosti na . 2 28. junija 1991, ki pravi takole: JA, naj ne sodelujejo v agresiji na Republiko Slovenijo in da naj zapustijo enote JA. ih republik, ne bodo 3 2 -03-19/91, z 27. 6. 1991 (Repe 2004, str. 41). 3 -03-21/91, z 28. 6. 1991 (Repe 2004, str. 44). A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 71. 4 . Predsedstvo Republike Slovenije je 15. maja 1991 sprejelo ukrepe za obrambe. Zatem pa j zakona za izvedbo ustavnih amandmajev XCVI in XCVII k ustavi Republike in zavodov JLA v TO RS 5 Republiko Slovenijo. neprepoznavnega namena 6 razpada zvezne vojske. agresije na Republiko Slovenijo in s pojavi vojnega delovanja, se v pristojnosti Ministrstva za notranje zadeve (MNZ) oblikujejo Zbirni centri za vojne ujetnike (CVU), kot je to opredeljeno po mednarodnem vojnem pravu. K temu je treba centrov. Pri zbirnih centrih za begunce (BZC), ki so 4 5 Glej: Odredbo o podreditvi enot, zavodov in poveljstev JLA na ozemlju Slovenije v sestav Teritorialne obrambe - postali nadrejeni korpusnemu poveljstvu, njegovim podrejenim enotam in 804-03/183, z 25. junija 1991. 6 prvega dela 44. seje Predsedst ojske, agresijo na samostojno in suvereno Republiko 72 ANALI PAZU HD . 7 pripadnikov zvezne vojske v TO so tako bili namenjeni ZC TO, za prebegle in zajete pripadnike zveznih sil zaradi vojnih spopadov pa CVU, medtem, ko so za begunce spopadov v Sloveniji, ponovno pa z ugasnitvijo CVU 8 . V praksi navedena razmejitev ni bila enostavna in so se nekateri postopki prepletali, najprej med ZC TO in CVU, 3 Do 25. junija 1991 so v Sloveniji veljali jugoslovanski predpisi o uporabi pravil 9 . Z ustavnimi amandmaji dotikali, ker Slovenija uradno ni bila mednarodno-pravni subjekt, tudi ni uspela ratificirati in priznati pogodb in drugih aktov mednarodnega prava. Ostala so tako le 10 . V praksi so slovenskim obrambnim silam 30. junija 1991 posredovana Pravila o ravnanju z vojnimi ujetniki nasprotnika. Pogojno bi lahko rekli, da je z terminom vojni ujetnik bilo opredeljeno tudi ujetje, 7 vojne skrbijo za odhod vojakov JLA, ki so iz te prebegnili ali si jih po zahtevi sorodnikov izpustili iz enot. O informativnih centrih Brvar (2021, str. 121) citira Ploja in navaja, da so ti delovali od 3. do 7. julija 1991, ko je bila 8 Med njimi so v BZC po 21. avgustu 1991 bile tudi osebe, ki so prebegle iz enot JLA v ostalih predelih Jugoslavije. 9 pravil 10 A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 73. omenjenih pravilih niso bili opredeljeni 11 . Bili pa so uporabljeni zato v nadaljevanju ter vojakov po pogodbi 12 se na podlagi odloka Predsedstva Republike Slovenije o . Drugi termin je bil namenjen ote v katerih so bili zaposleni primeru, da so podpisali izjavo o prestopu v TO RS 13 . S tem so jim ostale vse et drugi pa so bili poslani 11 (Sancin et. al. 2009). 12 13 Zato v virih zasledimo tudi izraz prestopnik. 74 ANALI PAZU HD . 4 Funkcionalna razmejitev glede zbirnih centrov med TO in ONZ 14 14. 15 . Rok za vojakov po pogodbi iz JLA. 16 predvideno lokacijo na Gradu 17 18 do 26. junija 1991 do 6.00 ure. centrov TO, je njihov namen dvojen. Najprej so v funkciji zbiranja in selekcije 14 -173, z 23. maja 1991 je 12. junija 1991 -03/283. 15 -804-03/143, z 14. junija 1991. 16 18 formacijskih mest, je bilo predvideno, da 90 oseb na usposabljanje, kar je skupaj predstavljalo sestavo 118 oseb. 17 str.73). 18 -804-03/410- A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 75. JLA, pojavijo dan kasneje. 19 , da se na formiranju po dveh zbirnih centrov. Skupaj bi tako bilo treba formirati 10 zbirnih Zaradi tega pride do povezave, oziroma celo funkcionalne podreditve sestave ZC potem, ko je izdan ukaz za formiranje CVU, bom predstavil v nadaljevanju. V praksi pa je to po osebami za katere so bili namenjeni ZC TO in tistimi, ki so zajeti v bojnih delovanjih, kar je bilo v domeni CVU. funkciji prehodnega centra 20 spajanja ne pride, obstajale pa so seveda povezave in sodelovanje med lokacijami CVU v Radoslavcih in v Vidmu, potem ko se 2. julija 1991 737. ZC TO iz Gornjih Svojevrstna dvotirnost centrov TO obstaja tudi po predaji njihove dejavnosti in 19 -03/227, z 29. junija 1991. 20 76 ANALI PAZU HD . zahtevo 21 lokacijah, sestavi tako tistih, ki upravljajo in vodijo center, kot vojakih, ki se vojakih, ki so jih sprejeli. Podatke je bilo treba posredovati do 17.00 ure 1. julija 1991. oseb 22 TO na Destrniku. 23 sporazumu, z delovanjem pa preneha 11. julija 1991. usmerjeni v predhodno selekcioniranje zajetih, prebeglih in oseb ki so pristopile v TO ter izvedbi do 24 . 25 ONZ pred prehodom ZC TO v strukturo CVU. To prepletanje navodil za 21 -804-03/420, z 30. junija 1991. 22 https://domzalec.si/turizem/zgodovina/vojna-za-slovenijo-zbirni-center-za-prebeznike-ki-je-deloval-na-skrivni- lokaciji-pod-tajnim-imenom-lokvanj/. 23 Jesen. 24 za do 30 dni. 25 A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 77. prvotnih navodilih, dokler upravljanja v njih niso prevzeli ONZ. Do formalnega 26 . 5 O centrih vojnih ujetnikov in 1991 27 . Aktivnosti za oblikovanje zbirnih centrov za vojne ujetnike (CVU), so se v 28 . 29. junija se je UNZ 29 . Ukaz za formiranje zbirnih centrov (za vojne ujetnike op. a.) je 29. junija 1991 30 in ga posredovala vsem oblastnim strukturam in strukturam obrambnih sil 31 . 32 koordinacijske skupine 33 ujetniki in izmenjavo vojnih ujetnikov je kot dopolnitev 26 27 Janez Slapar. 28 -1-2/892, z 28. junija 1991 in -2/239, z 28. junija 1991. Za -3-2/240, z 28. junija 1991 in -S-2/245, z 29. junija 1991. 29 -1-2/903, z 29. junija 1991, za sprejem vojnih ujetnikov v zaporih v Murski Soboti 30 31 organizacijo in delovanje zbirnih centrov za vojne ujetnike. 32 pa na 2 straneh. 33 sprejem in ravnanje z vojnimi ujetniki. Iz dostopne kopije 78 ANALI PAZU HD . 34 Tudi RSNZ (MNZ op. a.) je 29. junija 1991 dopolnjeval navodila za ravnanje in sprejem vojnih ujetnikov 35 . Z povezav z O Potem, ko je 2. julija 1991 na MNZ v Upravi za upravno pravne zadeve ustanovljena organih za n 36 37 , ki je skrbela tudi za in usklajevanje sodelovanja s TO pri tem. pripravljenih 38 . Izpostaviti je - , ki 34 - koordinacije o postopkih z vojnimi ujetniki. 35 - UNZ, daje pa navodila glede ravnanja z vojnimi ujetniki za vse delavce ONZ in pripadnike TO. 36 - e delovala od 27. junija 1991 naprej. 37 vojne ujetnike, ki jih omenja Brvar (2021, str. 66). 38 A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 79. 39 UNZ in prehodne centre za vojne ujetnike. V Pomurju regionalni center ni bil v 40 , CVU v Vidmu 41 ter v gasilskem 42 bila vendarle v tem, da je bila neposredno usmerjana iz Ljubljane, kjer je od 2. julija obstajala posebna strokovna skupina za vojne ujetnike, ki je skrbela tudi za koordinacijo znotraj MNZ in ostalimi ministrstvi 43 39 Brvar (2021, str. 63). 40 41 42 - -2, str. 275) pa navaja, da je UNZ Murska Sobota na podlagi dogovora 30. junija 1991 prevzela v upravljanje CVU. 43 Brvar 2021, str. 66-68. 80 ANALI PAZU HD . TO. V primeru predaje jim zagotovite vse pogoje in pravic v skladu z mednarodnimi konvencijami. 44 na vse operativne podskupine in UNZ ter zbirne centre za vojne ujetnike napotilo, po katerem je bilo potrebno v zbirnih centrih za vojne ujetnike javno objaviti, da bodo odp jeziku vojaka. Za ostale vojake 45 , pa je dogovora o njihovem odpustu. Brionska deklaracija 46 Ujetniki, po kateri je bilo treba vse julija 1991, postavi tudi pravni in mednarodni okvir za spremembo v organizaciji in delovanju centro sprejetjem brionskega sporazuma ne prenehajo z delovanjem tudi zato, ker so 47 . V Pomurju tako 48 . To pomeni, da so CVU od 12. julija do 21. avgusta delovali drugih republik. CVU so v Sloveniji ukinjeni z 21. avgustom 1991 49 . Po tem datumu so UNZ vse 44 45 -7593, z 10. julija 1991. 46 Glej: Dokument 54 Brionska deklaracija 8. julija 1991 (Repe, 2004, str. 164-166). 47 -3-2/3849, z 21. avgusta 1991. 48 Glej: akt Ministrstva za pravosodje in upravo, Zapori Maribor - 388/91, z 11. julija 1991. 49 -3-2/3849, z 21. avgusta 1991. A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 81. 6 Primerjava kazalnikov prebeglih in zajetih ter osebja v zbirnih centrih v Sloveniji in Pomurju 1991 in Pa ne zaradi dostopnosti dokumentacije, ampak zaradi posebnosti teh pojavov, na Slovenijo skladno z odpoklicem slovenskega predsedstva. pripravljenosti TO R Slovenije za leto 1991 50 navaja, da je v osamosvojitveni vojni iz JLA prebegnilo 3.090, zajeto pa bilo 2.643 ali skupaj 5.733 odstotka (1.118 prebeglih in 1.092 zajetih). Slovensko razmerje med prebeglimi in pokrajino je to razmerje 52 odstotka prebeglih in 48 odstotka zajetih. Po zbranih podatkih so slovenske obrambne sile v svojih akcijah v Pomurju zajele 590 oseb od tega 464 51 v Prekmurju in 126 52 na desnem bregu reke Mure. V Pomurju je tako razmerje 46,3 odstotka prebeglih in 53,7 odstotka zajetih. prebeglih zveznih pripadnikov JLA v Pomurju predstavlja 25,9 odstotka zveznih pripadnikov je v Pomurju 1 : 14,4. 53 . 50 51 52 Pri tem je bilo 115 pripadnikov JLA, 5 civilnih oseb zaposlenih v JLA in 6 carinikov od tega 4 zvezne. Cariniki Zvezne carinske uprave so bili zajeti v hotelu Radin v Radencih in pripeljani pred preiskovalnega sodnika v Murski 2015, str. 135). 53 82 ANALI PAZU HD . Pri omenjenih kazalnikih v Pomurju treba pojasniti, da je iz dostopnih virov in a nasproti 238 osebam, ki so zajeli v bojnih akcijah. 54 . Za Prlekijo na desnem bregu 55 in 66 zajetih v bojnih akcijah. Dokumenti s kazalniki so podrobno predstavljeni v zborniku Pomurje je gorelo modro. 56 Namen te obravnave ni MNZ je v drugi polovici julija 57 junija 1991 58 590 zveznih pripadnikov. V uradni analizi sestave CVU v UNZ Murska Sobota je prikazano 546 oseb 59 48 60 , ki so bile predane na 4 bojnih delovanj v Pomurju. 54 V Prekmurju se je 28. junija1991 prostovoljno predalo 109 pripadnikov JLA na karavlah in bilo 136 zajetih v bojnih spopadih. 29. junija so sedem karavl zasedli na podlagi demonstracije sile in s pregovori in pri tem se je predalo 104 pripadniki JLA. 2. jul 55 56 57 -MP/91-2/1005, z 16. julija 1991. 58 -SZ-203/91 z 26. julija 1991. 59 -2, str. 276. 60 Med zajetimi ali prebeglimi, ki niso bili v pomurskih zbirnih centri je: 45 pripadnikov JLA ob predaji na karavli v Radencih, ki so jih preko centra v Vidmu prepeljali v Maribor 2 vojaka - zajet 28. junija v Gornji Radgoni A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 83. 7 Nekatere ugotovitve in razprava zapustili zvezno vojsko in pristopili v TO in s tem pridobili t. i. status pristopnika. junija 1991 ni veliko govorilo tudi zato, da se ne bi dodatno vznemirjalo tako stalne kot rezervne sestave TO. 61 , ki se v vojni v Sloveniji sicer ni skritih lokacijah in da se do njih dostopa preko javk, ki so prav tako tajne. dinamiki statusa vojnega ujetnika in odpusta iz zbirnih centrov ne uspejo realizirati. To velja zlasti za pravno-formalne akte glede statusa vojnega ujetnika. 61 protivojnega gibanja niso bili redkost. Glej: https://www.rtvslo.si/kultura/dediscina/mariborska-razstava-usmerja- pozornost-v-kmecko-upornistvo-20-stoletja/639154. 84 ANALI PAZU HD . pr Slika o ravnanju z zajetimi in prebeglimi pripadniki JLA in zbirnih centrih, bi bila 62 oda iz njih, a so vojni V ravnanju z zajetimi in prebeglimi ter vojnimi ujetniki v Pomurju ni bilo izrednih sodinih postop Vendar se je razslojevanje zvezne vojske opazilo tudi med prebeglimi in zajetimi. od ostalih narodnosti, to vedno ni bilo izpeljano. Nekateri Slovenci in Hrvati so 63 62 - 63 A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 85. gladovno stavkali ujetniki srbske nacionalnosti, 64 navaja pa se tudi pobeg enega vojaka iz CVU Radoslavci. 65 centru 66 67 . glavo stopila pred mednarodno skupnost, ko je prosila za priznanje in sprejem v mednarodne organizacije. 68 , da je od 590 prebeglih in zajetih zveznih pripadnikov v uradnih evidencah UNZ izdanih potrdil o odpustu oziroma evidencah s podpisi o odpustu najdemo 491 oseb. To pa pomeni, da je v Pomurju najmanj 55 vojakov zvezane vojske zapustilo njene vrste in to ni bilo evidentirano v zbirnih centrih. preden so bili procesirani v zbirnih centrih. To pomeni, da vsi zajeti in prebegli vojaki najprej odpeljali kar k zaledni enoti TO 69 Soboti in Slovence med njimi takoj dodelili zaledni enoti za urejanje zajete opreme 70 64 65 Karel Melin. 66 - 67 - 2, z 8, julija 1991. 68 69 70 -74. 86 ANALI PAZU HD . Murska Sobota, ki je sicer z odobritvijo Strokovne skupine za vojne ujetnike na 71 Iz primerov. Med temi je bilo v CVU v Pomurju procesirano 82 Albancev (17,1%), 9 (14,1%), 44 Slovencev (9,2%), 149 Srbov (31%) in 51 drugih 72 (10,6%). 73 13 74 4 zvezne carinike in 4 vojake. Od teh so v prvotne namere 17-ih na koncu oseb poveljstev in enot ter zavodov JLA pomembno zmedli in ohromili zvezno venskih obrambnih sil. Ta ni bil novost. Celo nasprotno, to je bil zgodovinski vzorec in doktrinarno nepisano pravilo, primere tranzicije med stranema v spoapdu pa so tudi kazensko sankcionirali. Pomembno je, da se prestopi pripadnikov JLA slovenske nacionalnosti 71 - glej Mrtvec na ranjenem vojaku (Dnevnik, 23. avgust 1998, str. 4). Verjetno je bil to razlog, da so ga v JLA razglasili za mrtvega in na seznamih padlih vojakov JLA v Sloveniji prikazujejo tudi enega neznanega vojaka. 72 Jugoslovane in ostali drugih narodnosti: Bolgar (2), 73 med njimi 4 z oznako k.1. (kapetan 1. stopnje op. a.). 74 A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 87. ni bil omenjen samo na pripadnike slovenske narodnosti, ampak vseh narodnosti in je zajel veliko strukturnih delov JLA. To tudi pomeni, da dinamika prebegov in kadrovskih potencialov 75 , v ospredju bila prizadevanja za njihovo pridobivanje na Omeniti je treba tudi nevarnost, da bi nasprotna stran (JLA in njena 76 nadaljevanju dela v TO RS in potrditvijo tega s podpisom t. i. pristopne izjave. K navedenemu je treba dodati prestopiti v TO Slovenije, vendar se je bilo treba predati v skladu z mednarodnimi konvencijami in biti procesiran kot vojni ujetnik. izpolnili in so bili roka. Domnevamo lahko, 75 silo in njegova materialna sredstva. 76 -3-4/9770, z 20. septembra 1991. 88 ANALI PAZU HD . nabornikov za to, da bi ostali v JLA. Komu in kako se je podeljevalo medalje in status vojnega veterana ki se ga je tudi treba dotakniti. Odziv na poziv ohranjanja pridobljenih socialnih in statusnih pravic za tiste, ki so poklicno iko neznankami, pa tudi enot Kot sem navajal, primerov prebegov in prestopov iz JLA v Sloveniji ni bilo malo. K temu velja dodati, da je bilo veliko tudi primerov oseb, ki so aktivno sodelovale v aktivnostih slovenskih obrambnih sil. Tako imamo nekdanje pripadnike JLA, ki imajo sedaj status veterana vojne za Slovenijo 77 , oziroma so prejemniki spominskega priznanja "Zvest Sloveniji 1991" 78 . Zato so me nekateri 79 opozarjali na previdnost, o tem kako lahko tiste, ki so veterani vojne za Slovenijo in celo prejemniki slovenskih oslane na bojni pohod v 77 pripadnikov JLA je lahko, oziroma ne more biti (slovenski op. a.) vojni veteran: Jugoslovanske ljudske armade, ki je po nalogu pristojnih organov Republike Slovenije. aktivnostih, oseba, ki ni prestopila iz JLA na podlagi poziva Predsedstva Republike Slovenije o prestopu pripadnikov 78 in 2. julijem 1991 (pole v JLA. Glej: https://postanivojak.si/priznanja/spominski-znaki/. 79 A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 89. Slovenijo, je pripadla oznaka agresorjev, ko pa so zapustili zvezne vrste, jih nismo veteranskimi statusi in medaljami. 80 8 V Sloveniji so raziskave in znanstvenih obravnav o tem, kako so zadeve povezane z 81 . nastajanja ter delovanja glede zbirnih centrov med TO in ONZ in predstavitve ter primerjav zbirnih centrih, postopkih in ravnanju s prebeglimi in ujetimi pripadniki zveznih sil v slovenski osamosvojitveni vojni se je izkazalo kot zelo kompleksno. Dostopnost virov, nekat za vojne ujetnike, ki so nastajali v teku bojnih delovanj in so jih vodili ter upravljali organi za notranje zadeve ob sodelovanju TO, RK in drugih struktur. Tretji pa so bili informativni oziroma kasneje imenovani begunski centri v organizaciji CZ in aktivira pripadnikov JLA in ostalih zveznih sil. 80 -08/174, z 29. junija 1992. 81 Funkcionalni vidiki organiziranja, vzpostavljanja in delovanja zbirnih centrov v ONZ za Slovenijo so obdelani v (Furlan, 2023), je vloga pripadniko -137). 90 ANALI PAZU HD . Gornja Radgona in Ljutomer. Do njihove zanimive transformacije pride, ko se po ujetnike. V Prekmurju se ZC TO integrira z CVU, medtem ko v Prlekiji nadaljuje s samostojnim delovanjem in se vzpostavi le sodelovanje z ONZ in njegovim centrom ustanovljen center za begunce, vloga informativnega centa pa je pripadla tistemu na vojne ujetnike, ki prikazuje sedem teh enot (lokacij) dilemo, ali so zbirni centri lahko v zaporih. V Pomurju je v osamosvojitveni vojni med zajetimi in prebeglimi skupaj 590 zveznih in posebnosti teh kazalnikov sem pojasnil. Izpostavljam, da vsi zajeti in prebegli niso bili v CVU. te ravnanju s premaganimi. Nasprotnim vojakom se je pomagalo pobegniti, se jih zajeti in zatem se jih oskrbuje kot lastno vojsko ter se jim kasneje podeljuje medalje in veteranski status. procesirajo skozi begunske centre. A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 91. V ravnanju z zajetimi in prebeglimi ter vojnimi ujetniki v Pomurju ima nekaj evidentiranih pojavov nekorektnega ravnanja in humanitarnega in vojnega prava. Literatura in viri Brvar, Bogomil (ur.). 2021. Vojni ujetniki v Sloveniji 1991 Zbornik: ob 30-letnici vojne za Slovenijo. Davor, Marijan. 2012. Zamisao i propast napadne operacije Jugoslavenske narodne armije na Hrvatsku u rujnu 1991. godine. godine. Dostopno na: https://hrcak.srce.hr/file/133719 (23. decembra 2022). Habulin, Tomislav. 2011. Aktivnosti pomurske milice v vojni za Slovenijo Diplomsko delo. Maribor: Fakulteta za varnostne vede. 1991 Magistrsko delo. Maribor: UM, Filozofska fakulteta. Slovenskem razvil zlasti v Trnovskem gozdu in na Pohorju" Dostopno na: https://www.rtvslo.si/kultura/dediscina/mariborska-razstava-usmerja-pozornost-v-kmecko- upornistvo-20-stoletja/639154 (23. decembra 2022). Diplomsko delo. Ljubljana: FDV. Posavski muzej in PO ZVVS Posavja, str. 229-236. Dostopno na: http://www.krsko.zvvs.si/files/11000/04-2/zmagovito-posavje5f31625a1a805.pdf (23. decembra 2022). mednarodno priznanje). Dostopno na: https://www.sistory.si/publikacije/prenos/file/?fileId=25788&download=1 (23. decembra 2022). 1. in 2. del. Murska Sobota: Signal. 92 ANALI PAZU HD . zbornik ob 30-letnici Zbornik. Lendava: Arma. 2001, str. 68-83. e vojske, str. 83-122. -215. 63-84. Teritorialna obramba Republike Slovenije v vojni za svobodno in samostojno Slovenijo. Ljubljana: Viharnik, str. 135 188. 1991 za Slovenijo Lenart. Lenart: Tiskarna M.A.T. -za-slovenijo-zbirni- center-za-prebeznike-ki-je-deloval-na-skrivni-lokaciji-pod-tajnim-imenom-lokvanj/ (23. decembra 2022). -03/227, z 29. junija 1991. Ukaz (za sodelovanje pri formiranju zbirnih centrov za vojne ujetnike). -03/262, z 5. julija 1991. Razporejanje v/o. - -03/62, z 27. maja 1991. Naloge ukrepov pripravljenosti. A. osamosvojitveni vojni 1991 v Pomurju 93. - formiranje zbornih centrov. -03/183, z 25. junija 1991. Odredba o podreditvi poveljstev in enot JLA. -173, z 23. maja 1991. Ukaz za formiranje zbirnih centrov. -03/283, z 12. junija 1991. Dopolnilo k ukazu za formiranje zbirnih centrov. -03/406, z 25. junija 1991. Odredba o podreditvi enot, zavodov in poveljstev JLA na ozemlju Slovenije v sestav Teritorialne obrambe Slovenije. -804-03/410-91, z 25. junija 1991. Ukaz (z rokom vzpostavitve zbirnih centrov). -804-03/420, z 30. junija 1991. Zahteva za podatke o formiranih zbirnih centrih. Zbirka dokumentov iz arhiva PU MS iz zbirke Akcija Zgodovina. Dostopno v: Pomurje je gorelo modro, 2018. Mapa z datotekami - 7. 1991. Zbirka dokumentov iz arhiva PU MS iz zbirke Akcija Zgodovina. Dostopno v: Pomurje je gorelo modro, 2018. Mapa z datotekami - oktobra 1991. Ustavni zakon za izvedbo ustavnih amandmajev XCVI in XCVII k Ustavi Republike Slovenije na PrU- januarja 2023 in 11. februarja 2023. Hrani Avtor.