MILAN 2\\^1:LJ • SREČANJE S ČETNIKI Ob Jiivši italijansko-jugosloN aiiiski iii medvojni nemško-italijanski ineji pri Žireh \" bližini Vrha Treh kralje\' ležijo vasice Log, Izgorje, OpaJe iii Sovra. Tu so se spomladi 1943. leta v dogovoru z italijauskinii in nemškimi okupatorji naselili četniki Draže Mihajlovica z namenom, da od itu dalje pridobivajo s\oje pristaše in ,s s\ojo propagando pasivizirajo oborožen os\ioi)odilni boj partizainov in OF. Med Podlipo in SiuTečjem so si pri nekem kmetu postavili svojo radijsko postajo, ki je sliižiila za zve^o med vodstvom plave garde v Sloveniji in nekaterimi bivšimi poilitiki v emigraciji. Ti četniki so bili po lastnih izjavah predista\ništ\'o goreiijsko-noiranjskega jTi primorskega odreda četnikov, čeprav iteh četnikov oziroma odredov takrat mikjer ni bilo. V,seh skupaj je biilo 10 do 20, več pa nikoli. Nekaj č^sa jih je *bilo samo 13. Med temi 13 je ibilo deset bivših oficirjev m trije navadili četniki, vsi doma iz Žirov in poznani kot neresni ljudje s s.labo moralno preteklostjo. To predstavin/išt\o imvedenih »odredo\« je od tu politiično in organizacijsko delalo na vse straini. Zbiraiii so svoje pristaše JU sodelavce. Svojo dejavnost so usmerili tudi na Gorenjsko in to predvsem na področje Poljanske doline in Žirov. iPri svoji dejavnosti so se naslanjaili predvsem na ljudi, ki so bili pred vojno uacionaliistično orientirani in proti- komniiiistično usmerjeni. V Žiireh je v tem času obstajala tudi iskupina ljudi, ki so bili sicer povezani z OF in nekoliko materialno pomagali partizanom, ^•endar so živeli pod precejšnjim vpli^x>m zgoraj navedenih četnikov, s katerimi so vzdrževali tudi osebne zveze. Ob takšnem nihanju med nami in njimi se jim je porodila misel na sporazum med četniki in paintizaui. Sklenila so. da se sesta.nemo in pogajatno. D>ne 15. junija 1943 sem kot tedanji sekretar KP in OF za Poljansko dolino prišel na zvezo s sodelavci iz žirovske doline. Ob tej priliki so prišli na <{a.n tudi s predlogom, da bi četniki, ki so se nmhajaili na italijanski strani, radi prišli v Žirovski \ rh, kjer bi se sestala jaz in njibov komandant. Ker .so se mi stvari zdele problematične in zanimive, sem se odločili in pristal, da sem pripravljen razgo\arjati ise z njimi. il>oliočil sem kraj in čas sestanka. Sestanek naj bi bil v Zabrežniku 17. junija ob 10. Uiri dopoldne, navzoč pa naj bi bil tudi nekdo izmed Žirovcev, ki so sestanek predlagali. Zmenili smo se, da «e dobimo točno <>b 10. uri pri našem sodelavcu s hišinini imenom pri Šlosarju. Ko sem se 17. junija odpravil ,ua sestanek, me je spremljal kurir Jurček, na katerega sem se vsestransko zanesel. Povedal sem mu kam greva in mn 45 naročil, naj bo vedno nekoliko oddaljen od mene. da bi, če bi se mi slučajno kaj pripetilo, oslal vsaj on m\ ler lahko obvestil moje nadrejeno vodstvo , jn Zirovsko četo, ki je taborila v etio uro oddaljeni Zali. Iz varnostnih \ razlogov sem manjšo piStolo spustil v piimparice, večjo pa sem vtaknil na vidno mesto za pas. Y Zabrežnik sem previdno stopal z vrha hriba navzdol, seveda, ker jim nisem zaupal. Ko 'Sva šla s kurirjem Jnrčknm po poti nad Sivkarjem (domače hiišno ime), sem tik ob poti zagledal njiho vega stražarja, ki pa naju ni opazil. Oblečen je bil v pajaca iz zelenega padala, da .se ni skoraj razlikoval od listja in praproti. Takoj sem postal pozoren ter opazil kakih 100 metrov nižje tudi druge četnike. Dal ,sem znak kurirju Jurčku, da se povlečeva nazaj. Obšla s\a teren in prišla na tloločcno jnesto od nasprotne strani. Ko sva se prepričala, eke in čez mejo nazaj na italijansko stran. Kmalu zatem se je po Zireh raznesla iio\'ica, da smo se s četniki pogajaili, da pa pogajanja niso uspela, ker sem se pogajal jaz, ki sem preveč >rdeč« in ne poznam nobenega kompromisa. Zbrala se je delegacija na čelu z onim, ki je prisoistvo\al razgovorom med menoj in četniki. Ta delegacija je odšla na Poljansko iskat zvezo z mašim vodstvom. Tovariš,i iz PO so jih sprejeli in poslušali. Vsega nespoTazuma sem bil seveda kriv jaiz. In kaj so dobili za odgovor? Isto iso jiim odgo\oriIi, kot sem to stoTiil jaz. Dejali so jim še, naj me poslušajo, da če hočejo sami sebi prav in če bi radi napravili kaj za osvoboditev. Dobili so jih po inosu. ker so mislili, da so dntgi manj »rdeči«. Cez tri mesece je kapitulirala Italija. 'L nekaj tovairiši sem šel čez mejo z namenom, da bi preskrbeli ;nekaj orožja. V obmejni \ asi Sovri sem pri neki hiši naletel na del omenjenih četnikov. Vpraišal sem jih, kje itnajo orožje in kaj je sedaj z njiniii. ko nimajo več pokrovitelja. iPovedali so, da so orožje skrili in da ne vedo, kaj bo sodaj z njimi. Štiri izmed njih smo pridobili, da so nam pomagali nositi orožje. Za \'stoip v NOV pa se še niso odločili, jaz jih pa tudi nisem silil, rekoč, naj se sami odločijo in premislijo. Mo'ralno so bili po{x>lnoma na tleh. Dva sta se pozneje priklju čila NOV, drug-i pa so odšli k domobrancem im tam tudi končali. To je bil pr\i in zadnji poskus četnik;o\. da bi prišli na Gorenjsko in iu hlapčevali okupatorju ier pripravljali pot za izdajalsko vlado \ Lon- doou in »Petrčku« prestol. Po tem srečanju sem se trdno prepričal, da taki ljudje tie morejo zmagat^i, ker so daleč od ljudstva iu njegovih teženj. 48