e-n®vičke februar 2017 Dragi bralci, februarska številka e-Novičk Andragoškega centra Slovenije prinaša sveže informacije s področja izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja v Sloveniji. Tako denimo že napoveduje letošnji Teden vseživljenjskega učenja, prinaša novo rubriko, v kateri boste lahko spremljali dogajanje na projektih ESS, ponuja pa tudi številne novosti iz tujih virov. Ne spreglejte niti, kaj se dogaja na področju IO zunaj našega centra. Prijetno branje vam želim, Simona Kavčič, urednica e-Novičk. DOMAČE NOVICE...............................................................................................................................4 Analizirali smo izobraževalno ponudbo za odrasle 2016/2017...............................................................................4 PROJEKTI ESS......................................................................................................................................5 Prvi promocijski dogodek: partnersko sodelovanje pri svetovanju zaposlenim......................................................5 Spopolnjevanje delujočih svetovalcev za kakovost.................................................................................................6 Na ACS smo začeli usposabljanje nove skupine svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih........................7 Novo spletno orodje za ocenjevanje spretnosti odraslih..........................................................................................5 Delavnica o (upo)rabi OIN za vključevanje priseljencev v izobraževanje, usposabljanje in družbo......................8 TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA.........................................................................................8 TVU 2017 - že v naših mislih in dejanjih...............................................................................................................8 MEDNARODNA DEJAVNOST..........................................................................................................10 Pobuda EAEA: Izpostavimo moč in radost učenja!..............................................................................................10 Projekt EPUO: Gremo na Irsko!............................................................................................................................10 Regionalna konferenca na temo 3. Globalno poročilo na področju učenja in izobraževanja odraslih (GRALE III)..........................................................................................................................................................................11 Mednarodna konferenca o integralnem zelenem gospodarstvu: z globalnimi in lokalnimi izzivi se moramo soočati celostno!....................................................................................................................................................12 POMEMBNE PUBLIKACIJE............................................................................................................13 Vzgoja in izobraževanje v Republiki Sloveniji 2016/17.......................................................................................13 Nova Cedefopova raziskava o zgodnjem opuščanju izobraževanja in usposabljanja...........................................13 Podporni mehanizmi za z dokazi podprto oblikovanje politik izobraževanja.......................................................14 Objavljen je povzetek poročila o gospodarskih in socialnih stroških nizko kvalificiranih odraslih v EU............14 IZ DRUGIH VIROV.............................................................................................................................15 Vzpostavljena je mreža petnajstih večgeneracijskih centrov................................................................................15 V razpravi je Pravilnik o izobraževanju strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju......................................15 Zbirka e-novic slovenske UTŽO: Teklo je leto 2016............................................................................................15 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Educatlon Izšla je nova številka glasila CPIskrice.................................................................................................................16 Publikacija o Studijskem krožku Sivka.................................................................................................................16 Izobraževanje odraslih v moji občini - ugotovitve in predlogi.............................................................................17 Mednarodni seminar o vlaganju v izobraževanje..................................................................................................17 Predlogi za EU projekt, moj projekt 2017.............................................................................................................17 Mariborska univerza sodeluje pri razvoju inovativnih oblik tečajev podjetništva za odrasle...............................18 Na oktobrski konferenci o napredku pri učenju odraslih na svetovni ravni..........................................................18 Biti digitalno kompetenten - izziv za prebivalce Evrope 21. stoletja...................................................................19 Učeča se mesta prepoznavajo vlogo vseživljenjskega učenja...............................................................................19 Malteško predsedstvo EU: doseganje visoke kakovosti izobraževanja za vse......................................................20 Izšla je januarska številka glasila Skillsnet............................................................................................................20 Zanimiv intervju z Alanom Tuckettom v reviji Elm.............................................................................................21 EPALE...................................................................................................................................................21 Spletni seminar za nove uporabnike EPALE!.......................................................................................................21 Februarske tematske aktivnosti na EPALE...........................................................................................................22 EPALE in ACS med študenti andragogike na filozofski fakulteti........................................................................22 KOTIČEK JE VAŠ...............................................................................................................................23 Studijski krožki kot vir zaposlitvenih možnosti v sistemu zelenih delovnih mest................................................23 Učenje starejših moških v skupnosti.....................................................................................................................24 Vodenje za spremembe znotraj izobraževanja odraslih.........................................................................................25 Pripovedovanje osebnih zgodb skozi Digital Storytelling....................................................................................26 Naravovarstveni ukrepi v projektu LIFE Kočevsko, pri katerem sodeluje tudi LUK...........................................26 NE PREZRITE......................................................................................................................................27 Posvet o medgeneracijskem sodelovanju in solidarnosti.......................................................................................27 Razpis za Grundtvig nagrade EAEA.....................................................................................................................27 EAEA v septembru pripravlja usposabljanje za mlajše zaposlene v izobraževanju odraslih................................28 POSVETI, KONFERENCE.................................................................................................................28 KNJIŽNICA ACS.................................................................................................................................32 Izšla je januarska številka revije Skillset and match.............................................................................................32 Novo v knjižnici....................................................................................................................................................32 http://www.acs.si 2 https://www.facebook.com/AndragoskiCenterSloveniie https://www.facebook. com/TcdcnVsczivli enj ske gaUcenj a https://www.facebook.com/ACS.kniiznica * http://twitter.com/TVUslo Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Seznam najpogosteje rabljenih kratic: ACS: Andragoški center Slovenije CMEPIUS: Center Republike Slovenije za mobilnost in evropske programe izobraževanja in usposabljanja EAEA: Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (European Association for the Education of Adults) EK: Evropska komisija ESS: Evropski socialni sklad EU: Evropska unija EPALE: ePlatforma za izobraževanje odraslih v Evropi MDDSZ: Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti MIZŠ: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport OECD: Organizacija za gospodarsko sodelovanje in razvoj (Organisation for EconomicCo-operation and Development) PIAAC: Program za mednarodno ocenjevanje kompetenc odraslih (Programme for the International Assessment of Adult Competences) PU: Parada učenja TVU: Teden vseživljenjskega učenja UIL: UNESCOV inštitut za vseživljenjsko učenje (UNESCO Institute for Lifelong Learning) 3 Andragoški center Republike Slovenije Slovenian Institute for Adult Education DOMAČE NOVICE Analizirali smo izobraževalno ponudbo za odrasle 2016/2017 ^zvoj človeških virov postaja čedalje pomembnejši za nadaljnji razvoj sodobnih družb, zato se večajo potrebe po izobraževanju, usposabljanju in posodabljanju pridobljenih znanj. Hitro spreminjajoče se razmere na različnih področjih človekovega delovanja zahtevajo ustrezno odzivnost tudi na področju ponudbe izobraževanja. Analiza izobraževalne ponudbe za odrasle, ki jo opravimo na ACS, omogoča letno spremljanje izobraževalne ponudbe glede na prostorsko razporeditev po državi, strukturo izvajalcev izobraževanja, programsko in vsebinsko raznovrstnost ter ponudbo izobraževanja po ciljnih skupinah. V analizo so zajeti izvajalci izobraževanja odraslih, ki so predstavili svojo izobraževalno ponudbo na spletni strani Kam po znanje do konca leta 2016 (200 izvajalcev in 3.463 izobraževalnih programov). V zadnjih letih beležimo rahlo upadanje izobraževalne ponudbe, kar je tudi posledica neugodnih gospodarskih razmer v državi in s tem manjše udeležbe odraslih v izobraževanju. O upadanju udeležbe odraslih (25-64 let) v vseživljenjskem učenju v Sloveniji od leta 2010 naprej opozarjajo tudi podatki EU (2010: 16,2 %, 2015: 11,9 %). Izobraževalna ponudba za odrasle je neenakomerno razporejena po 12 slovenskih regijah, med katerimi izstopa zlasti Osrednjeslovenska z največjo izobraževalno ponudbo za odrasle, Posavska pa z najmanjšo. Ta neugodna razmerja med regijami se nekoliko spremenijo, če upoštevamo njihovo število odraslih prebivalcev. Neusklajenost ponudbe se kaže tudi med občinami. Med 54 analiziranimi občinami izstopa ljubljanska z največjo izobraževalno ponudbo za odrasle. Med ponudniki izobraževanj prevladujejo srednje šole, ki izobražujejo odrasle, zasebne izobraževalne ustanove ter ljudske univerze. Večji del izobraževalne ponudbe (72 %) predstavljata splošno neformalno izobraževanje in učenje ter izobraževanje za potrebe dela. V ponudbi formalnega izobraževanja odraslih prevladujejo programi srednjega tehniškega, strokovnega in splošnega izobraževanja ter programi srednjega poklicnega izobraževanja. V ponudbi izobraževanj prevladujejo programi učenja tujih jezikov, po katerih je največje povpraševanje, ter vsebine s področja temeljnih komunikacijskih spretnosti in znanj, poslovnih in upravnih ved, osebnostnega razvoja in računalništva. Izobraževanja so namenjena različnim ciljnim skupinam, od najširše javnosti pa do bolj specifičnih ciljnih skupin, kot so brezposelni, starejši, podjetniki, zaposleni, osebe s posebnimi potrebami, manj izobraženi, tujci, različne etnične skupine in drugi. Spletna stran Kam po znanje omogoča dostop do informacij o ponudbi izobraževalnih možnosti za odrasle ter drugih uporabnih virov, povezanih z izobraževanjem odraslih. Slovenija je ena redkih držav EU, ki ima takšen pregled ponudbe izobraževanja odraslih. Podobno zasnovano spletno stran so kot primer dobre prakse pri Uresničevanju prenovljenega Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO), predstavili tudi v Španiji. Ogledate si jo lahko tukaj. Več o rezultatih analize izobraževalne ponudbe za odrasle 2016/2017 lahko preberete v zaključnem poročilu. Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS 4 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education PROJEKTI ESS Prvi promocijski dogodek: partnersko sodelovanje pri svetovanju zaposlenim 20. decembra je bil na ACS v okviru projekta Strokovna podpora informativno svetovalni dejavnosti in vrednotenju neformalno pridobljenega znanja 2016-20211 organiziran prvi promocijski dogodek na temo Partnersko sodelovanje pri svetovanju zaposlenim. Namen dogodka je bila predstavitev aktivnosti nacionalnih partnerjev, ki jih izvajajo za zaposlene. Tako so predstavniki Javnega sklada RS za razvoj kadrov in štipendije predstavili Kompetenčne centre v obdobju 20172018 ter dva javna razpisa, ki sta še v pripravi: Aktivno staranje delovne sile (ASI) - motivirani in konkurenčni zaposleni do upokojitve in čez ter Spodbujanje vključevanja oseb, ki so v postopku izgube zaposlitve, v ukrepe na trgu dela - priložnost za povezovanje. Na srečanju so zaradi bolezni manjkali predstavniki Gospodarske zbornice Slovenije, ki bodo svojo vlogo pri spodbujanju izobraževanja zaposlenih in sodelovanje z drugimi partnerji predstavili na enem od prihodnjih srečanj. Predstavniki ACS so predstavili pomen in možnosti partnerskega sodelovanja v projektu Informiranje in svetovanje ter za ugotavljanje in vrednotenje neformalno pridobljenega znanja od 2016 do 2022 ter izkušnje pri svetovanju zaposlenim iz mednarodnih projektov in njihov prenos v prakso. Zadnji del srečanja je bil namenjen razpravi in izmenjavi izkušenj udeležencev, izvajalcev tega projekta ESS. Urška Pavlič (urska.pavlic@acs.si), ACS Novo spletno orodje za ocenjevanje spretnosti odraslih V letu 2017 na ACS nadaljujemo prilagajanje spletnega vprašalnika Ocenjevanje spretnosti za merjenje temeljnih spretnosti posameznika (Education and Skills Online Assessment, krajše E&S Online). Gre za projekt OECD v 1 Operacijo delno financirata Evropska unija, in sicer iz Evropskega socialnega sklada ter Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike v obdobju 2014-2020, prednostne osi 10 »Znanje, spretnosti in vseživljenjsko učenje za boljšo zaposljivost«, prednostne naložbe 10.1 »Krepitev enake dostopnosti vseživljenjskega učenja za vse starostne skupine v formalnem, neformalnem in priložnostnem okolju, izpopolnjevanje znanj, spretnosti in kompetenc delovne sile ter spodbujanje prožnih možnosti učenja, vključno prek poklicnega usmerjanja in validiranja pridobljenih kompetenc«, specifičnega cilja 2 »Izboljšanje kompetenc zaposlenih za zmanjšanje neskladij med usposobljenostjo in potrebami trga dela«. 5 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education sodelovanju z Educational Testing Service (ETS). Poleg Slovenije v tej skupini držav v projektu sodelujejo še 4 države, in sicer Rusija, Estonija, Čile in Slovaška. Aktivnosti projekta so razporejene skozi celotno leto 2017. Trenutno se pripravljamo na izvedbo pilotnega preizkusa orodja in postopkov, ki bo potekal od aprila do začetka junija 2017. Pilotni preizkus bo zajel vzorec 1.200 posameznikov, starih od 16 do 65 let. K sodelovanju pri pilotnem preizkusu bomo vabili izvajalske organizacije, delodajalce, zavode za zaposlovanje in razvojne agencije. Če bi želeli sodelovati, vas vljudno vabimo, da nam pišete na spodaj naveden elektronski naslov. Več informacij lahko najdete v daljšem članku. O nadaljnjem poteku aktivnosti projekta vas bomo sproti obveščali v e-Novičkah. Katja Kragelj (katja.kragelj@acs.si), ACS Spopolnjevanje delujočih svetovalcev za kakovost Tudi v letu 2017 ACS kot strokovni koordinator omrežja svetovalcev za kakovost skrbi za strokovna srečanja in spopolnjevanja v tem omrežju. Letošnje prvo spopolnjevanje, ki smo ga izvedli dan po prazniku, 9. februarja, je bilo namenjeno spletnemu anketiranju. V dopoldanskem delu so svetovalci za kakovost najprej izpolnili spletno anketo o tem, kako se je vloga svetovalca za kakovost »uspela« umestiti v delovanje njihovih organizacij. Na podlagi dobljenih odgovorov je nato predavateljica Sonja Klemenčič s svetovalci vodila skupen pogovor o umeščenosti svetovalca za kakovost v delovanje organizacije (prepoznavnost vloge, prevladujoče naloge in obseg dela svetovalca, podpora vodstva, sodelovanje svetovalca s komisijo za kakovost, z učitelji, sodelovanje v različnih organih zavoda, izobraževanje/usposabljanje sodelavcev v zvezi s kakovostjo idr.). Obravnavali smo tudi druge aktualne tematike omrežja - v povezavi s spremljanjem rezultatov in učinkov izobraževanja odraslih ter v povezavi s skupnimi aktivnostmi omrežja v letošnjem letu. Osrednja tema spopolnjevanja pa je bilo usposabljanje za uporabo spletnega anketiranja, ki je lahko velika podpora pri pridobivanju potrebnih podatkov za presojanje kakovosti izobraževanja odraslih. Delavnico o spletnem anketiranju v odprtokodni aplikaciji 1KA je vodil zunanji sodelavec ACS, izr. prof. dr. Marko Radovan. Udeleženci so med usposabljanjem pripravili vsak svoj spletni vprašalnik, ga testirali in objavili, ob koncu usposabljanja pa pregledovali že pridobljene podatke v svoji spletni anketi ter si ogledali različne možnosti za analizo podatkov (statistike, grafi, poročila). Z novo pridobljenim znanjem si bodo svetovalci za kakovost v letošnjem letu lahko pripravili spletne anketne vprašalnike za merjenje učinkov formalnega izobraževanja ter tako v svojih praksah dejansko uporabili inštrumentarij, ki je bil v letu 2016 pripravljen na ACS. 6 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Spopolnjevanje, ki se ga je udeležilo 14 udeležencev, je potekalo v okviru projekta ESS Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Na ACS smo začeli usposabljanje nove skupine svetovalcev za kakovost izobraževanja odraslih V Temeljni program usposabljanja svetovalcev za razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih, ki ga izvaj amo v letu 2017, j e vklj učenih 20 predstavnikov različnih organizacij, _ ki izvajajo javnoveljavno izobraževanje odraslih. Udeleženci, ki večinoma prihajajo z ljudskih univerz in srednjih šol, v programu pridobivajo posebno znanje o svetovanju za 1a"akowst kakovost, znanje za koordinacijo dela na področju kakovosti ter izpeljavo aktivnosti kakovosti v lastni izobraževalni organizaciji. Usposabljanje kot celoto bomo izvedli v treh delih. Prvi del je že za nami. Prvi dan usposabljanja (24. januarja) smo udeležencem predstavili projekt Svetovalci za kakovost v izobraževanju odraslih ter jih seznanili z vlogo svetovalca za kakovost in njeno umestitvijo v sistem in izobraževalno organizacijo. Predstavili smo jim vlogo svetovalca za kakovost pri vzpostavitvi in ohranjanju celovitega notranjega sistema kakovosti v izobraževalni organizaciji. Za zaključek prvega dne so se udeležencem pridružile tri že delujoče svetovalke za kakovost, ki so z njimi delile svoje izkušnje z umeščanjem te vloge v njihovo organizacijo ter predstavile svoje delo kot svetovalke za kakovost. Drugi dan usposabljanja (25. januarja) so udeleženci pridobivali informacije in znanja o vsebinah in načinih svetovanja za razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih. Spoznali so tudi temeljna načela in etiko svetovalnega dela za razvoj kakovosti konkretnih primerih. o katerih so razmišljali ob Komunikacij a med ACS in udeleženci programa poteka v spletni učilnici, kj er udeleženci dostopaj o tudi do gradiv in navodil za dogovorjena opravila med posameznimi delavnicami. Drugi del usposabljanja bomo izvedli 8. in 9. marca, zadnji del pa 23. marca. Usposabljanje traja skupaj 40 ur in ga izvajamo v okviru projekta ESS Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018. Izpeljavo programa delno financirata EU iz Evropskega socialnega sklada ter MIZŠ. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education 7 Delavnica o (upo)rabi OIN za vključevanje priseljencev v izobraževanje, usposabljanje in družbo 15. in 16. marca 2017 vabimo na usposabljanje v programu Osebni izobraževalni načrt (OIN) za boljše vključevanje priseljencev v izobraževanje, usposabljanje in družbo II, ki ga bomo izvedli v okviru projekta ESS Krepitev kompetenc strokovnih delavcev na področju vodenja inovativnega vzgojno-izobraževalnega zavoda v obdobju od 2016 do 2018. Posebna pozornost je namenjena vključevanju priseljencev v izobraževanje in usposabljanje ter načrtovanju njihovega osebnega izobraževalnega načrta. Več o programu in prijavi na delavnico najdete v vabilu. Neda Bordevic (neda.dordevic@acs.si'). ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA TVU 2017 - že v naših mislih in dejanjih Pred kratkim smo z objavo Analize in poročila o TVU 2016 ter TVU novičk 1/2016 dokončno zaprli poglavje o lanskem festivalu učenja. Spominjali se ga bomo predvsem po tem, da smo prvič vpeljali skupne akcije TVU, ki so nam prinesle nove partnerje in zanimive vsebine. Nepozabno je tudi lansko nacionalno odprtje, ki ga je odlično izpeljal Andragoški zavod Ljudska univerza Velenje - seveda ob veliki pomoči Pike Nogavičke, Goriških škratkov in drugih, okrog 100 nastopajočih ter v tesnem sodelovanju z ACS. Navdušili so filmi o dobitnikih priznanj, še bolj pa oni sami. Jubilejni, 20. andragoški kolokvij nam je omogočil podroben vpogled v rezultate raziskave o spretnostih odraslih (PIAAC Slovenija). Navdušili so številni domači govorci in oba tuja, vsi skupaj pa smo prvič vstopili v dogajanje tako, da smo svoj a mnenja izrazili z glasovanjem. Še bi lahko naštevali odlike lanskega TVU, a vas raje vabimo, da preberete TVU novičke ali pa se poglobite v statistiko TVU, ki vam jo ponuja omenjena analiza. 8 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Zdaj pa je nastopil čas za snovanje TVU 2017. Slovesno odprli ga bomo v sodelovanju z območnim koordinatorjem, Zasavsko ljudsko univerzo, 12. maja 2017 v Delavskem domu Trbovlje. Na prireditvi bomo počastili dobitnike priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2016. Uradni termin TVU bo torej tekel od 12. do 21. maja, razširjeni pa bo gostil dogodke vse tja do konca junija. Tudi letos bodo podobo TVU krojile skupne akcije. Ta hip že vemo, da bosta učenje in kultura spet stopala z roko v roki, saj Teden ljubiteljske kulture (TLK) tudi letos poteka v istem času, tokrat postavlja v ospredje likovno izražanje. Prvi dogovori z Javnim skladom RS za kulturne dejavnosti o sodelovanju so že stekli. Stalna akcija TVU je postala Parada učenja (PU). Na 10-15 prizoriščih po Sloveniji jo bomo obeležili v sredo, 17. maja. O vsebinah drugih skupnih akcij se bomo še dogovorili na tradicionalnem pripravljalnem sestanku mreže TVU. Srečali se bomo v četrtek, 23. marca 2017, izjemoma v prostorih MIZŠ (Masarykova 16, velika dvorana P1 v pritličju). Vabilo in dnevni red bomo objavili še februarja. Promocijsko gradivo TVU 2017 boste lahko prevzeli isti dan, vendar na ACS (Smartinska 134 a). Ne pozabite ga naročiti na spletni strani, ki bo posodobljena od 20. februarja naprej. Sofinanciranje mreže TVU bo spet opredeljeval javni razpis MIZŠ. Objavljen bo predvidoma zadnji petek v februarju, najkasneje pa v začetku marca. Predmet finančne podpore bosta vnovič koordinacija podizvajalcev in prireditev TVU in PU. Bodite pozorni na njegovo objavo, upoštevajte navodila, v pomoč pa vam bo tudi dokumentacija, ki zadeva obe vrsti koordinacije - glej tukaj. Za kar najboljšo obveščenost o pripravah na TVU 2017 redno spremljate našo spletno stran, FB TVU ter Twitter TVU. Veselimo se srečanja in sodelovanja z vami! Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS 9 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education MEDNARODNA DEJAVNOST Fjobuda EAEA: Izpostavimo moč in radost učenja! Na evropski ravni se bo TVU letos povezoval s kampanjo Evropskega združenja za izobraževanja odraslih v Evropi (European Association for Adult Education in Europe - EAEA). Združenje je konec januarja namreč razglasilo Leto izobraževanja odraslih v Evropi (Year of Adult Education in Europe). Svoje člane, med katerimi je tudi ACS, je povabilo, da pod sloganom Moč in radost učenja (The Power and Joy of Learning) na posvečeni spletni strani vse leto prikazujejo podatke o evropskih festivalih učenja in drugih dogodkih na področju izobraževanja odraslih. Predlagali so tudi ozadje za to široko akcijo - sporočila Manifesta za učenje odraslih (angleška različica EAEA: Manifesto for Adult Learning in the 21st Century in istoimenski letak). V Sloveniji smo Manifest že lani prevedli in dodali slovenske primere dobre prakse ter druge informacije (glej slovensko različico Manifesta in istoimenski letak). V dokumentu je za cilj postavljena 'učeča se Evropa', ki se bo z izzivi prihodnosti soočala na pozitiven način in bo opremljena z vsemi potrebnimi spretnostmi, znanji in kompetencami. EAEA Manifest namenja evropskim, nacionalnim in regionalnim nosilcem politike, zato da bi ti ozavestili razsežnosti učenja odraslih ter koristi, ki jih slednje prinaša v življenju in pri delu učečih se. Posamezen dogodek, ki se vključuje v Leto izobraževanja odraslih v Evropi, naj bi se navezoval na eno od tem Manifesta: Aktivno državljanstvo, demokracija in participacija, Življenjske spretnosti za posameznike, Socialna kohezija, pravičnost in enakost, Zaposlovanje in digitalizacija, Migracije in demografske spremembe, Trajnost ter Evropske politike. Za zdaj je v koledarju Leta izobraževanja odraslih v Evropi vključen TVU kot celota. Ker pa ima pobuda širši vsebinski in časovni okvir, je smiselno prispevati tudi druge zanimive dogodke z državne pa tudi krajevne ravni, ki jih pri nas ne manjka. Tudi o tem se bomo dogovorili na prej omenjenem sestanku mreže TVU v marcu. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Projekt EPUO: Gremo na Irsko! Poročali smo že, da se je projekt EPUO prevesil v svojo drugo polovico. Lanskim sedmim strokovnim dogodkom za spodbujanje razvoja temeljnih zmožnosti odraslih bomo letos primaknili sedem novih. Tudi ti bodo zadevali izobraževalno prikrajšane ciljne skupine odraslih (mlade, brezposelne, priseljence ter podeželsko prebivalstvo). Tokrat poudarek ne bo več na zagotavljanju zaposljivosti, temveč na dejavnem vključevanju podeželskega prebivalstva ter mlajših in starejših odraslih v učeče se skupnosti. Dogodki bodo spet na krajevni ravni, vključevali bodo številne deležnike, še posebej predstavnike omenjenih ciljnih skupin. 10 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Nadaljevali bomo tudi delo na področju ozaveščanja. Do zdaj pripravljenim osnutkom treh akcijskih načrtov (za dejavnejšo vlogo štirih resoijev - izobraževanje, kultura, delo ter okolje in prostor, za učinkovite 'outreach' pristope ter za večjo vlogo izobraževalcev odraslih v procesih ozaveščanja) bomo dodali še tri nove. S tem bomo izpopolnili osnutek celovite strategije ozaveščanja o pomenu vseživljenjskega učenja in izobraževanja odraslih, ki je eden od pričakovanih rezultatov projekta. Tokrat bomo preučili še štiri resoije ter pozornost namenili učinkoviti medijski in vizualni promociji ter še večji vlogi učečih se v procesih ozaveščanja. Evropski program za učenje odraslih Brez dvoma pa se najbolj veselimo študijskega obiska irskega festivala učenja ter združenja AONTAS, ki koordinira ne le festival, temveč tudi uresničevanje EPUO na Irskem. Slovensko delegacijo sestavlja 12 članov, polovica nas je iz ACS, drugi pa prihajajo bodisi iz vrst učečih se bodisi so kako drugače povezani s projektoma TVU in/ali EPUO. O naših doživetjih in spoznanjih vas bomo obveščali s spletnimi dnevniki, objavljenimi na EPALE. Potrudili se bomo, da vam kar najzanimiveje pričaramo vzdušje na dogodkih, ki jih bomo obiskali. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Regionalna konferenca na temo 3. Globalno poročilo na področju učenja in izobraževanja odraslih (GRALE III) V Beogradu je 26. j anuaij a 2017 potekala regionalna konferenca vzhodne in jugovzhodne Evrope na temo tretj ega vmesnega poročila GRALE III o izpolnjevanju priporočil UNESCOVE konference CONFINTEA VI na področju izobraževanja in učenja odraslih. Na konferenci je bilo prisotnih 75 predstavnikov iz 17 držav vzhode in jugovzhodne Evrope. V plenarnem delu konference so bili predstavljeni trije prispevki. Dragan Županjevac, ambasador v ekonomskem in socialnem svetu OZN, je predstavil prispevek Srbije pri oblikovanju in implementaciji Agende za trajnostni razvoj skozi perspektivo izobraževanja odraslih in vseživljenjskega učenja, ki jo je sprejela OZN za obdobje do 2030. Dr. Snežana Medic, predstojnica oddelka za Andragogiko na Filozofski fakulteti v Beogradu, je predstavila proces razvoja ključnih razvojnih prioritet in priporočil skozi zgodovino do CONFINTEA VI in do GRALE II. Werner Mauch in Konstantinios Pagratis iz UNESCOVEGA Inštituta za vseživljenjsko učenje pa sta predstavila ključne rezultate in zaključke 3. Globalnega poročila na področju učenja in izobraževanja odraslih po posameznih prioritetnih področjih, primerjalno med posameznimi državami v regiji. V poročilo nista bili zajeti Slovenija in Albanija. Hkrati sta izpostavila tudi ključna priporočila v naslednjem razvojnem obdobju. Na srečanju smo imeli tudi tri delovne skupine na teme: • Medsektorski domet priporočil: Kako lahko GRALE in razvojna priporočila uporabimo v regiji za izboljšanje izobraževanja odraslih, posebno na področju zdravja in zaposljivosti? • Kako bi lahko države v regiji sodelovale v procesih CONFINTEA VI v prihodnje in s katerimi prispevki, predlogi, pobudami? • Socialna partnerstva, različni partnerji in dialog v procesih CONFINTEA VI v regiji. 11 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Sam sem se aktivno udeležil dela v drugi skupini. Zaključki in priporočila, ki so jih vodje delovnih skupin predstavile v zaključnem delu srečanja, bodo oblikovana v zaključnem poročilu konference. Intervjuje z nekaterimi udeleženci si lahko ogledate tukaj. Mag. Andrej Sotošek (andrej.sotosek@acs.si). ACS Mednarodna konferenca o integralnem zelenem gospodarstvu: z globalnimi in lokalnimi izzivi se moramo soočati celostno! Slovenska dediščina skupn(ost)nega upravljanja z naravnimi viri omogoča nove poslovne priložnosti, kot sta npr. zeleni turizem in učenje za trajnostni razvoj. Naša država se med drugim odlikuje po izvedbi Dnevov evropske kulturne dediščine in po vrhunskem trajnostnem dizajnu. Socialno na znanju temelječe gospodarstvo, ki v EU že prispeva 10 % delovnih mest, ima tudi pri nas odlične potenciale. To je le nekaj poudarkov tretje mednarodne konference ki je potekala 31. januarja v Hiši Evropske unije v Ljubljani. Konferenca z naslovom Integralna zelena Slovenija, Evropa in svet na poti k ciljem trajnostnega razvoja je bila namenjena socialnim inovatorjem z različnih področij in odločevalcem. Povezovala je znanstvene. strokovne. umetniške in civilnodružbene prispevke ter s tem ponudila odgovore na vprašanje, kako lahko pristop integralne zelene ekonomije in družbe, s Slovenijo kot pilotno deželo, prispeva k novi evropski renesansi v kontekstu uresničevanja Agende 2030 za trajnostni razvoj. Konferenca je bila zasnovana na predhodnih dogodkih na temo integralne zelene ekonomije in družbe ter na knjigi Integral Green Slovenia, ki je junija lani izšla pri mednarodni znanstveni založbi Routledge iz Velike Britanije. Na konferenci je sodelovalo več kot 100 udeležencev, s prispevki pa so predstavili strokovne preglede in dobre prakse predstavniki iz Slovenije. Velike Britanije. Egipta. Nigerije, Jordanije, in Južne Afrike. Med njimi je bila tudi naša sodelavka, dr. Nevenka Bogataj, udeležil pa se jo je tudi direktor ACS, mag. Andrej Sotošek. Več informacij o dogodku najdete v konceptu in programu v angleščini in na spletni strani Integralna zelena Slovenija. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si). ACS INTEGRALNA ZELENA SLOVENIJA® Integralno zeleno gospodarstvo za boljši svet, I DoffePiciga. Alexander Sch*>Hei INTEGRAL GREEN SLOVENIA Towards a Social Knowledge and Vctue Based Society and Economy at the Heart ot tivope 12 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education POMEMBNE PUBLIKACIJE Vzgoja in izobraževanje v Republiki Sloveniji 2016/17 Nacionalna enota omrežja za izmenjavo informacij o izobraževalnem sistemu - Eurydice Slovenija je tudi letos pripravila publikacijo z naslovom Vzgoja in izobraževanje v Republiki Sloveniji 2016/17, ki jo je izdalo MIZŠ. V 72-stranski brošuri, ki ponuja številne vsebine o sistemu vzgoje in izobraževanja v Sloveniji, ima prostor tudi izobraževanje odraslih. Na štirih straneh (51-55) so po predstavitvenem uvodu nanizani cilji izobraževanja odraslih, predstavljeni so programi za pridobitev formalne izobrazbe in posebni programi izobraževanja, objavljen je zapis o Pregledu ponudbe izobraževanja odraslih v Sloveniji in povzet postopek potrjevanja neformalno pridobljenega znanja. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Nova Cedefopova raziskava o zgodnjem opuščanju izobraževanja in usposabljanja Raziskava z naslovom Leaving education early: putting vocational education and training centre stage obravnava pojav zgodnjega opuščanja izobraževanja in usposabljanja ter ukrepe poklicnega izobraževanja in usposabljanja, ki prispevajo k zmanj šanju tega problema. Raziskava je objavljena v dveh delih. Prvi zvezek (Volume I: investigating causes and extent) obravnava kvantitativne podatke, da bi bolje razumeli obseg zgodnjega opuščanja izobraževanja in usposabljanja. Analizira mehanizme za spremljanje predčasnega opuščanja šolanja na nacionalni in evropski ravni; preučuje poklicno izobraževanje in usposabljanje in posamezne dejavnike trga dela ter tiste dejavnike v zvezi s posameznikom in njihovim družinskim ozadjem, ki prispevajo k temu pojavu. Drugi del (Volume II: evaluating policy impact) obravnava ukrepe na področju poklicnega izobraževanja in usposabljanja, ki prispevajo k reševanju zgodnjega opuščanja izobraževanja in usposabljanja - s preprečevanjem osipa in/ali s ponovno vključitvijo v izobraževanje in usposabljanje. Vir: CEDEFOP - News Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.koci jancic@acs.si), ACS 13 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Podporni mehanizmi za z dokazi podprto oblikovanje politik izobraževanja Imeti trdno bazo podatkov je bistveno za učinkovito oblikovanje politik na področju izobraževanja. V praksi pa se mehanizmi, ki se uporabljajo v podporo oblikovanju politik, med državami precej razlikujejo. Poročilo Podporni mehanizmi za z dokazi podprto oblikovanje politik izobraževanja (Support Mechanisms for Evidence-based Policy-Making in Education) opisuje mehanizme in prakse, ki podpirajo z dokazi podprto oblikovanje politik na področju izobraževanja v Evropi. Primerja institucije in prakse, predstavljene pa so tudi podrobnejše informacije s konkretnimi primeri uporabe dokazov pri oblikovanju politik za posamezno državo. Informacije so posredovala nacionalne enote Eurydice iz 28 držav članic EU ter Bosne in Hercegovine, Švice, Islandije, Lihtenštajna, Črne Gore, Makedonije, Norveške, Srbije in Turčije. Poročilo najdete tukaj. Vir: Euryidice Priredila: Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si), ACS Objavljen je povzetek poročila o gospodarskih in socialnih stroških nizko kvalificiranih odraslih v EU Vabimo vas k ogledu povzetka poročila (Executive summary), ki ga je pripravil Cedefop o gospodarskih in socialnih stroških nizko kvalificiranih odraslih v EU. Študija z naslovom Vlaganje v spretnosti se splača (Investing in skills pays off: the economic and social cost of low-skilled adults in the EU) bo v celoti objavljena v tem letu. Rezultati poročila jasno kažejo potencialne koristi (morebitne) javne politike, katere cilj je zmanjšati delež nizko kvalificiranih odraslih v EU v naslednjem desetletju. Vir: spletno sporočilo EPALE Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS ¿Lvea/tiiH- SUMMARY Investing in skills pays off: the economic and social cost of low-skilled adults in the EU 14 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education IZ DRUGIH VIROV Vzpostavljena je mreža petnajstih večgeneracijskih centrov Na (MDDSZ) so zaključili Javni razpis za sofinanciranje projektov večgeneracijskih centrov in že podpisali pogodbe z izbranimi izvajalci projektov teh centrov. Cilj javnega razpisa je bil vzpostaviti mrežo 15 večgeneracijskih centrov, ki bodo izvajali petletne preventivne programe, namenjene socialnemu vključevanju ranljivih družbenih skupin in preprečevanju zdrsa v socialno izključenost. Sredstva za financiranje projektov se zagotavljajo v okviru proračuna, delno pa jih zagotavlja EU iz Evropskega socialnega sklada. Izvajalcem projekta in njihovim partnerjem, med katerimi so tudi članice Zveze ljudskih univerz Slovenije (ZLUS) in Združenja izobraževalnih in svetovalnih središč Slovenije (ZiSS Slovenije), želimo uspešno izvajanje projektov. Vir: MDDSZ Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS V razpravi je Pravilnik o izobraževanju strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju Na spletnem podportalu E-demokracija je bil 2. februarja 2017 objavljen predlog predpisa Pravilnik o nadaljnjem izobraževanju in usposabljanju strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju. Pravilnik določa pogoje, načine in postopke, s katerimi se strokovnim delavcem omogoča nadaljnje izobraževanje in usposabljanje. Z njim se določi, ponudi in financira tudi programe nadaljnjega izobraževanja in usposabljanja ter vsebino, obliko in način vodenja dokumentacije o nadaljnjem izobraževanju in usposabljanju. Komentar lahko oddate do 4. marca 2017. Vir: Novice Eurydice 1.686 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si). ACS UKZAVAIN UKUZ E-DEMOKRACIJA Sodelovanje in upoštevanje različnih mnenj je osnova demokracije. Zbirka e-novic slovenske UTŽO: Teklo je leto 2016 Zbirka elektronskih novic Slovenske univerze za tretje življenjsko obdobje (UTŽO), združenja za izobraževanje in družbeno vključenost, iz leta 2016 je na voljo tukaj. Novice vas popeljejo v svet slovenskih univerz za tretje življenjsko obdobje in njihovo mrežo. Izvedeli boste, kaj se dogaja v njihovih in drugih evropskih projektih, med katerimi je Digitalna Donava, vloga filma v izobraževanju odraslih. V njih najdete tudi prispevek, ki nudi vpogled v delovanje politik na področju dejavnega staranja. 15 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education »Želeli smo, da bi se univerze in druge organizacije za starejše medsebojno oplajale z znanjem in spoznanji. Da bi študenti in mentorji spoznali, da lahko s svojim znanjem vstopajo v življenje lokalne skupnosti in jo sooblikujejo,« uvodoma izpostavi Dušana Findeisen, urednica. Vir: Slovenska UTŽO Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Izšla je nova številka glasila CPIskrice Iskrice so elektronski novičnik Centra za poklicno izobraževanje (CPI). Ta prinaša izbor novic za vse, ki jih zanimajo novosti na področju poklicnega in strokovnega izobraževanja. V januarju je izšla letošnja prva številka, v kateri med drugim: • predstavljajo Predlog Zakona o vajeništvu; • na kratko poročajo o sodelovanju na različnih dogodkih doma in v tujini; • informirajo o novih projektih za razvoj poklicnega in strokovnega izobraževanja, ki jih vodi CPI: Dvig kakovosti sistema vrednotenja neformalno in priložnostno pridobljenih znanj, Razvoj programov za izpopolnjevanje za nadaljnje poklicno izobraževanje in usposabljanje v letih 2017-2022 in Promocija poklicnega izobraževanja v obdobju 2016-2020; • povzemajo delo študijskih skupin v letu 2016; • pišejo o mednarodni dejavnosti. Vse druge CPIskrice si lahko ogledate v arhivu. Vir: Facebook stran CPI, 23. januar 2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Publikacija o Študijskem krožku Sivka V torek, 7. februarja 2017, so na Ljudski univerzi Ajdovščina pripravili dogodek, ki so ga poimenovali Sivka in zeleno izobraževanje. Na njem so predstavili brošuro Sivka, ki so jo pripravili člani istoimenskega študijskega krožka pod mentorstvom Nataše Mohorčič, dobitnice priznanja ACS za promocijo učenja in znanja v letu 2015, in v sodelovanju z dr. Nives Ličen iz Oddelka za pedagogiko in andragogiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Publikacija prinaša teoretična in praktična znanja, izkušnje in spomine na zeliščarstvo. Govori o učenju v študijskem krožku, zelenem izobraževanju in trajnostnem razvoju. Vabimo vas, da jo prelistate. Vir: spletna stran LU Ajdovščina Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 16 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Izobraževanje odraslih v moji občini - ugotovitve in predlogi Andragoško društvo Slovenije (ADS) je na svoji spletni strani objavilo gradivi (Učenje ob primerih dobrih in slabih praks in Ugotovitve in predlogi: Izobraževanje odraslih v moji občini). V njih so prikazani rezultati fokusnih razprav z župani slovenskih občin, s katerimi so se med novembrom 2014 in junijem 2015 pogovarjali o pomenu izobraževanja odraslih v njihovi občini. Vir: spletna stran ADS Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si). ACS (DADS/ ^ ^ AMI ANDRAGOŠKO DRUŠTVO SLOVENIJE Andragoško društvo Slovenije - ADS Slovenian Adult Education Association - SAEA Mednarodni seminar o vlaganju v izobraževanje Sredi januarja je bil v Ljubljani zadnji seminar v okviru projekta Vlaganje v izobraževanje: krepitev vloge učiteljskih sindikatov v procesih evropskega semestra pri vprašanjih izobraževanja in usposabljanja (Investing in Education: Strengthening the involvement of teacher trade unions in the European Semester on education and training), ki ga je v sodelovanju s SVIZ-om organiziral Evropski sindikalni odbor za izobraževanje (European Trade Union Committee for Education - ETUCE). Na tokratnem dogodku so sodelovali predstavniki učiteljskih sindikatov iz Albanije, Avstrije, Bosne in Hercegovine, Črne gore, z Danske, iz Hrvaške, Romunije, Slovenije, Srbije in Velike Britanije. Za dosego ciljev, ki so si jih zadale države EU, zapisanih v strategiji Evropa 2020 in drugih ključnih dokumentih, je EK predlagala nov način spremljanja in poročanja na ravni EU in za vsako državo članico. Leta 2010 je predstavila t. i. evropski semester, katerega cilj je uskladiti poročanje držav članic o ukrepih in načrtih za proračunske, makroekonomske in strukturne reforme. V zadnjih letih evropski semester vse bolj pridobiva na veljavi in pomembnosti, saj vse bolj vpliva na to, kar se dogaja v izobraževanju. Kot letni cikel usklajevanja ekonomskih in fiskalnih politik v EU evropski semester vse bolj vpliva tudi na nacionalne izobraževalne politike, zlasti skozi letna priporočila za posamezne države (t. i. Country specific recommendations) na področju izobraževanja in usposabljanja, zato je pomembno, da se sindikati s področja izobraževanja natančneje podučijo o tem procesu, da bi se lahko aktivneje vključili v njegove aktivnosti in v njem uveljavljali svoje interese. Več o ljubljanskem seminarju lahko preberete v napovedniku dogodka na spletni strani SVIZ. Vir: spletna stran SVIZ Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS gnng EU PROJEKT, MOJ PROJEKT 2017 Predlagaj najboljši projekt V REGIJI In se ^ poteguj za lepe nagrade j _ Predlogi za EU projekt, moj projekt 2017 Služba Vlade RS za razvoj in evropsko kohezij sko politiko tudi letos organizira kampanjo EU projekt, moj projekt 2017. Tokrat bo kampanja potekala v treh fazah. V prvi. ki so jo začeli 1. februarja. zbirajo predloge sofinanciranih projektov, v drugi fazi s predvidenim začetkom 17 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education okrog 25. marca bodo začeli spletno glasovanj e za naj bolj ši proj ekt v vsaki regiji, 9. in 10. junij a pa bodo ponovno potekali dnevi odprtih vrat projektov. Zagotovo poznate v svoji okolici konkreten projekt, sofinanciran iz evropskih sredstev, ki vam prinaša koristi, zato vabljeni, da do 15. marca pošljete svoj predlog prek spletnega obrazca. Če s svojim izborom, fotografijo in komentarjem prepričate glasovalce, da gre za najboljši projekt v vaši regiji, prejmete še nagrado. Podrobnosti o poteku kampanje so na voljo tukaj. Vir: Evropski strukturni in investicijski skladi Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS B! ■ Ill 111 Mariborska univerza sodeluje pri razvoju inovativnih oblik tečajev podjetništva za odrasle Univerza v Mariboru se je vključila v mednarodni projekt na temo izobraževanja odraslih. V okviru projekta Let's Guide, ki bo potekal do avgusta 2018, bo skupina strokovnjakov iz šestih držav pripravila inovativno obliko tečaja, na katerem bodo odrasli brezposelni pridobivali praktično znanje s področja podjetništva. Glavni rezultat projekta bo inovativna metodologija e-učenja, ki bo U D ÍV/G TZcL V IVI <3. fi t)0 TU razvila temeljne in prečne kompetence s področja podjetništva pri odraslih. Projekt Let's Guide (program Erasmus+) koordinira švedska nevladna organizacija Foxpopuli s sedežem v Eslovu, vključenih pa je še pet partnerjev: poleg mariborske univerze še organizacije FyG Consultores iz španske Valencie, ERIFO iz Rima, Crystal Clear Soft iz Aten in Euro Lider iz poljskega Lublina. V projektu bodo na podlagi analize stanja v sodelujočih državah izdelali interaktivno spletno orodje, ki bo posamezniku pomagalo pri samostojni podjetniški poti. Poleg informacij o nujno potrebnih postopkih in korakih v samostojnem podjetništvu bo med drugim vsebovalo tudi zgodbe in priporočila že uspešnih podjetnikov ter druge spodbude. Orodje bo na voljo večinoma v vseh šestih jezikih in prosto dostopen na svetovnem spletu. Vir: spletni portal Politikis.si Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Na oktobrski konferenci o napredku pri učenju odraslih na svetovni ravni UNESCOV inštitut za vseživljenjsko učenje (UIL) je združil moči in skupaj s korejskim Ministrstvom za šolstvo, korejsko nacionalno komisijo za UNESCO, občinama Suwon in Osan ter Nacionalnim inštitutom za vseživljenjsko izobraževanje (NILE) v Republiki Koreji organizira mednarodno konferenco z naslovom CONFINTEA VI - vmesni pregled 2017: Življenje in učenje za uspešno prihodnost: vizija 2030 (CONFINTEA VI Mid-Term Review 2017 : Living and Learning for a Viable Future: Vision 2030). Na njej bodo ocenili napredek pri učenju in izobraževanju odraslih na svetovni ravni od leta 2009. 18 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Namen dogodka, ki bo od 25. do 27. oktobra 2017 v Južni Koreji, je razviti načine za nadaljnje izboljšanje pogojev in ustvarjanje podpornega okolja za odrasle učence po vsem svetu, ki temelji na razvojnem programu Spremenimo svet: Agenda za trajnostni razvoj do leta 2030 (The 2030 Agenda for Sustainable Development). Konferenca se bo osredotočala na krepitev sodelovanja med ministrstvi, institucijami in posamezniki za izboljšanje napredka pri učenju in izobraževanju odraslih, ki temelji na ugotovitvah iz lanskega 3. globalnega poročila o učenju in izobraževanju odraslih (Third Global Report on Adult Learning and Education - GRALE III). Na dogodku bodo določili temelje za Sedmo mednarodno UNESCOVO konferenco o izobraževanju odraslih, ki bo leta 2021. Vira: spletno sporočilo UIL Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Biti digitalno kompetenten - izziv za prebivalce Evrope 21. stoletja DigComp describes 21 competences V. u-y O * a « that dttams and policy- ^ m ^ 21 P makers can use as toots to Improve digital Ilm % Competences Q t ^ 1 1 £ • o ' vi r-r TJWMLtfo{B - Veliko prebivalcem EU primanjkuje sposobnosti za izkoriščanje številnih možnosti digitalnih tehnologij v vsakdanjem življenju. Zato je Evropska komisija (EK) razvila Evropski okvir digitalne kompetence - znan kot DigComp - in z njim povezano samoocenjevalno orodje za izboljšanje posameznikovih digitalnih kompetenc za delo, zaposlovanje, izobraževanje, rekreacijo, potrošnjo in sodelovanje v družbi. Okvir DigComp je bil razvit po intenzivnem dvoletnem raziskovalnem in posvetovalnem procesu, ki je vključeval več kot 120 strokovnjakov in raznovrstnih deležnikov iz držav članic EU. Opisuje, kaj je digitalna kompetenca, in razvršča 21 kompetenc na 5 področij: informacije in podatkovna pismenost, komunikacija in sodelovanje, ustvarjanje digitalnih vsebin, varnost in reševanje problemov. DigComp okvir deluje kot skupno referenčno orodje, ki se lahko uporablja kot osnova za spletni samoocenjevalni test. Ta ljudem omogoča, da merijo svoje digitalne kompetence in identificirajo razkorake v njihovih znanjih, veščinah in stališčih na petih ključnih področjih. Posamezniki in organizacije ga lahko uporabljajo brezplačno. Že v letu 2014 so v Baskiji v Španiji ustvarili brezplačno spletno orodje za testiranje ravni digitalne kompetence, ki prav tako temelji na okvirju DigComp. Rezultati spletnega testa so dostopni v preprostem okvirju, ki ocenjuje posameznikove veščine in identificira njegove študijske možnosti. Do sredine leta 2015 je test rešilo več kot 10.000 posameznikov. Trenutno pa EK načrtuje implementacijo podobnega orodja, ki bo sčasoma dostopno vsem državljanom v njihovih jezikih. Vir: EK, Zaposlovanje, socialne zadeve in vključevanje Priredila: Katja Kragelj (katja.kragelj@acs.si), ACS Učeča se mesta prepoznavajo vlogo vseživljenjskega učenja Mesta so gonilna sila razvoja. Raziskave so pokazale, da so učeči se prebivalci, ki neprestano pridobivajo nove spretnosti in znanja širokega spektra, bolje pripravljeni na spremembe iz okolice. Učeča se mesta prepoznavajo vlogo vseživljenjskega učenja, so v koraku s časom ter spodbujajo razvoj inovativnih strategij učenja. Da se 19 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education zagotovi smernice in nudi podporo ter pokaže, kako se vire mesta učinkovito spremeni v priložnosti za učenje, je UIL iz Hamburga leta 2015 ustanovil UNESCOVO Globalno zvezo učečih se mest (GNLC) ter skupaj z mednarodno skupino strokovnjakov osnoval seznam ključnih značilnosti takšnega mesta. Glasilo UNESCO GNLC Newsletter Vol. 3, No. 3: July - December 2016 predstavlja dejavnosti mreže učečih se mest v drugi polovici leta 2016. V tej številki je predstavljena širitev mreže, v katero je vključenih že več kot 170 mest iz 40-ih držav. V ospredju je prispevek župana kitajskega učečega se mesta Hangzhou in predstavitev tamkajšnjega prvega srečanja predstavnikov mest, ki so včlanjena v UNESCOVO Globalno zvezo učečih se mest. Sledijo novice o razvojnih dosežkih od druge mednarodne konference o učečih se mest v Grčiji do danes ter vabilo na letošnjo septembrsko konferenco na Irskem. Vir: spletna stran UIL Priredila: Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Malteško predsedstvo EU: doseganje visoke kakovosti izobraževanja za vse Malta, ki je prevzela predsedovanje Svetu EU 1. januarja 2017, se v svojih prizadevanjih na področju izobraževanja osredotoča na doseganje visoke kakovosti izobraževanja za vse s poudarkom na vključenosti ne glede na raznovrstnost (Inclusion in Diversity). Njen namen je, da med njenim predsedovanjem Svet EU pripravi sklepe o tej temi. Več si lahko preberete na spletni strani Cedefopa in v programu predsedovanja (Programme of the Maltese Presidency of the Council of the European Union). Vir: News - Cedefop Weekly Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšla je januarska številka glasila Skillsnet Najnovejša izdaja e-biltena (SKILLSNET e-bulletin: January 2017) med drugim izpostavlja nedavno objavljeno Cedefopovo publikacijo z naslovom Future skill needs in Europe: critical labour_force trends, ki predstavlja najnovejše rezultate o potrebnih spretnostih in napoveduje povpraševanje. Vir: News - Cedefop Weekly Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 20 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education ^^^mrm^mwmmjmm* - 9R 9 v A 9 <0,9 ..... 7>- O — — ---- 9 "i - 9 _»— v _ 9 V ......9 Zanimiv intervju z Alanom Tuckettom v reviji Elm Sodelovanje s partnerji iz Združenega kraljestva je imelo v dejavnostih ACS vselej pomembno vlogo. O tem, kako bo njihov izstop iz EU vplival na izobraževanje odraslih, se je Kevin Campbell-Wright pogovarjal z Alanom Tuckettom. Vabimo vas, da preberete intervju v spletni reviji o vseživljenjskem učenju in izobraževanju odraslih (European Lifelong Learning Magazine) Elm (UK adult education needs courses on Brexit). El 111 Learning never ends EUROPEAN LIFELONG LEARNING MAGAZINE Vir: spletna stran Elm Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS EPALE Spletni seminar za nove uporabnike EPALE! Ste se pred kratkim pridružili skupnosti EPALE. ki združuje že več kot 20.000 strokovnjakov s področja izobraževanja SP|etni seminar za nove »Porabnike EPALE odraslih s cele Evrope? Bi radi bolje spoznali četrtek, 2. marec 2017 ob 11. o o spletno platformo in priložnosti, kijih ponuja? Vabimo vas, da se nam pridružite na tokratnem spletnem seminarju, ki ga pripravlja Nacionalna podporna služba EPALE. Seminar je namenjen tako novim uporabnikom kot tistim, ki bi radi osvežili svoje poznavanje funkcij platforme. Na seminarju boste spoznali organiziranost platforme in smernice za navigacijo med posameznimi stranmi ter uporabo osnovnih funkcij. Naučili se boste tudi, kako predlagati vsebino za objavo na platformi. Spletni seminar do potekal v četrtek, 2. marca 2017, ob 11.00 in bo traj al približno eno uro. Nanj se lahko prij avite preko spletnega obrazca, ki je dostopen na tej povezavi. Prijave zbiramo do ponedeljka, 27. februarja 2017. Za spremljanje seminarja boste potrebovali zvočnike oziroma slušalke, zato vas prosimo, da pred tem preizkusite delovanje omenjene opreme. Skozi seminar vas bo vodila EPALE koordinatorica Maruša Bajt. Morebitna vprašanja v zvezi s seminarjem lahko naslovite na spodnji e-naslov. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS 21 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Februarske tematske aktivnosti na EPALE Februarja smo na EPALE v središče postavili učinke izobraževanja odraslih. V ta namen smo za vas zbrali številne zapise v spletnih dnevnikih in vire, ki so jih prispevali vaši kolegi iz Evrope. Februar je nekoliko krajši mesec, pa vendar lahko še vedno oddate svoj prispevek v okviru tokratnega tematskega fokusa. Prihodnji mesec, ko upamo, da bo zadišalo po pomladi, bo EPALE zaznamovala tema digitalnih kompetenc in e-učenja. Ste vključeni v projekt, ki razvija inovativno prakso na tem področju? Pri svojem delu in poučevanju uporabljate e-gradiva in orodja? Delite svojo izkušnjo z izobraževalci odraslih na EPALE in prispevajte zapis o svojem projektu ali aktivnosti. Svoje prispevke lahko predlagate neposredno z vnosom v obrazec na platformi. Pri tem vam bo pomagala tudi udeležba na spletnem seminarju, o katerem smo pisali v prejšnjem prispevku, ali koordinatorica Maruša Bajt, ki ji lahko pišete na spodnji e-naslov. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS EPALE in ACS med študenti andragogike na filozofski fakulteti Tik pred začetkom zimskega izpitnega obdobja sva se s kolegico Simono Kavčič z ACS odpravili med študente ljubljanske Filozofske fakultete. Prihodnji andragogi se v okviru predmeta Izbrane metode andragoškega dela, katerega nosilec je izr. prof. dr. Marko Radovan, srečujejo tudi z informacijami o tem, katera orodja in institucije jim lahko pomagajo pri študiju in prihodnjem delu na področju andragogike. V ta namen je Simona pripravila predstavitev ACS s poudarkom na možnostih in priložnostih, ki jih ponuja članstvo tamkajšnje knjižnice. V njej lahko najdemo širok izbor tako domačih kot tujih knjig, strokovnih revij, časopisov in publikacij. Vpis in izposoja knjižničnega gradiva je brezplačna, študentom pa ponuja bogat izbor virov, ki jim lahko pomagajo pri njihovem študiju. Pri tem je predstavila tudi Pregled ponudbe izobraževanja odraslih, ki ga ponuja spletna stran Kam po znanje. V nadaljevanju sem sama pripravila predstavitev platforme EPALE, ki študentom ponuja okno v svet dogajanja na področju andragoškega dela. Poleg zanimivih in aktualnih novic ter vabil na dogodke lahko študentje tu najdejo zanimiva razmišljanja, ki jih uporabniki pišejo v obliki spletnih dnevnikov. Na platformi so na voljo tudi številni viri, ki jim lahko služijo kot pripomoček za poglabljanje študijske snovi. EPALE je prav tako odlično orodje za spremljanje pestrega dogajanja na področju andragoške stroke v Sloveniji in širše, ki ga vsi registrirani uporabniki lahko spremljajo povsem brezplačno. 22 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Kaj pa vi? Ste že del skupnosti izobraževalcev odraslih? Bi si želeli podrobneje spoznati EPALE? Obiščemo lahko tudi vašo organizacijo ter vam in vašim kolegom predstavimo spletno platformo. Oglasite se nam lahko na e-naslov avtorice prispevka in dogovorili se bomo za srečanje in predstavitev v vaši organizaciji. Maruša Bajt (marusa.bajt@cmepius.si), CMEPIUS EPALE Electronic Platform for Adult Learning in Europe https://ec.europa.eu/epale/sl Ste danes že obiskali EPALE? EPALE je ePIatforma za izobraževanje odraslih v Evropi. Jamese ^^ Pišite Spdeiw> (heUifiikfc Sodelujte, n IzobnažujU se m C MS IUS KOTIČEK JE VAŠ Študijski krožki kot vir zaposlitvenih možnosti v sistemu zelenih delovnih mest Vi letu 2015 smo s spletno anketo aktivnih udeležencev študijskih krožkov ugotovili, da je bilo 39 % aktivnih udeležencev med letoma 2008 in 2015 vsaj enkrat brez zaposlitve, zaposlitev 46 % udeležencev pa je bila enkrat, večkrat ali stalno ogrožena. Petina jih je bila brez zaposlitve od 5 do 11 mesecev, 37 % pa vsaj eno leto. Nadaljnje preučevanje je pokazalo, da udeleženci in mentorji v študijskih krožkih prepoznavajo kot ključne za vstop na trg dela zlasti naslednje vidike: • Motivacija za zaposlitev. • Grajenje socialne mreže. • Razvoj praktičnih spretnosti in veščin. • Razvoj spretnosti za zaposlitev na ravni učenja in izobraževanja. • Dostop do virov, idej za zaposlitev. Učinki študij skih krožkov na trg dela so lahko posredni (kot motivacijski, akcijski ali antidepresivni moment) in neposredni (zaposlitev, samozaposlitev, honorarno delo). Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Zeleno delo je delo, ki spoštuje človeka in naravo. Lahko predstavlja tudi vir preživetja. Ni nujno, da zeleno delo vodi tudi v rezultate na tekočem računu bančnega sistema. Vseeno velja, da večji, kot je delež posameznikovega zelenega dela, več možnosti je, da bo opravljal delo na zelenem delovnem mestu. Zeleno delovno mesto ima značaj klasične zaposlitve. Rdeča nit procesov, ki so podrobno prikazani v magistrskem delu avtorja tega prispevka,2 je motivacija. Študijski krožki že prispevajo v sistem zelenih delovnih mest ter imajo potencial za mogoče prehode na zelena delovna mesta, kjer postavljanje učnih in akcijskih ciljev začne presegati osnovni cilj študijskih krožkov - učenje. Če udeleženci študijskih krožkov ustvarijo tržno priložnost, lahko pride do zaposlitve, npr. s pogodbo o zaposlitvi, ki ima lahko značaj zelenega delovnega mesta, ali do samozaposlitve, npr. v obliki honorarnega dela, ki dopolnjuje osnovne vire preživetja. Tudi samooskrba s hrano v domačem gospodinjstvu je oblika zelenega dela oz. zelenega delovnega mesta. Motivacija ali motiviranost, kot jo opredeli Kragelj,3 je v študijskih krožkih predvsem posledica odnosov, politike ravnanja z ljudmi, socialne moči vodje in ustreznosti menjalnega razmerja. Motivacija v študijskih krožkih je indikator aktivnega sodelovanja v študijskih krožkih, rezultat pa je lahko razvoj skupnosti in tudi zaposlitev. Sodelovanje v študijskih krožkih torej lahko iskalcem zaposlitve izboljša delovne spretnosti in sposobnosti ali spodbudi odprtje lastnega podjetja. Marko Gabrovšek (marko. gabrovsek@ess.gov.si) Učenje starejših moških v skupnosti "Old Guys Say Yes to Community" je Erasmus+ projekt, ki se je začel leta 2016 s ciljem spodbujati učenje starejših moških, starih več kot 60 let, ter njihovo sodelovanje in vključevanje v lokalno skupnost. Namen je pozitivno vplivati na njihovo počutje, zdravje, socialno življenje ter nadgrajevanje znanj in spretnosti. Raziskave, ki so potekale v različnih državah, kažejo, da je delež starejših ljudi, ki se udeležujejo izobraževanja, precej nizek. Moški, zlasti manj izobraženi in socialno prikrajšani, pogosto niso dejavni v združenjih v lokalnih skupnosti, prav tako se ne udeležujejo izobraževalnih dejavnosti. Ugotovitve prejšnjih projektov kažejo, da starejši moški pogosto potrebujejo in želijo različne vrste dejavnosti v lokalni skupnosti, saj je njihova motivacija za sodelovanje drugačna, njihovi cilji pa bolj praktično usmerjeni. Običajno se tudi izogibajo organiziranih izobraževalnih dejavnosti. Izhodišče projekta je torej spoznanje, da so starejši odrasli v izobraževanju pogosto "pozabljena manjšina", ki dolgo časa ni bila deležna posebne raziskovalne ali strokovne pozornosti in posledično o njenih učnih in 2 Gabrovšek M. 2016. Študijski krožki kot vir zaposlitvenih možnosti v sistemu zelenih delovnih mest: magisfrsko delo. Ljubljmia. B iotehniška fakulteta: 113 str. Dostopno tudi na http://www.digitalna-kniiznica.bf.uni-li.si/gozdarstvo/md_gabrovsek_marko.pdf. 3 Kragelj R. 2016. Povejte našim zaposlenim, da morajo biti bolj motiviranjir.VbdF!? httpi://kUBy.linkedlk.eom/pulselpove^te-na%C5 %klim-eaposltim-da-moraio-biti-boli-wtf-radovan-krageli?forceNoSplash=true (30. 7. 2016). 24 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Temeljni cilji projekta so: Preučiti modele dobre prakse učenja in aktivnosti starejših moških v lokalnem okolju in ugotoviti njihove potrebe, motivacijo in pričakovanja. Razviti in izvajati izobraževalni program za strokovnjake v lokalnih skupnostih, ki se aktivno ukvarjajo z izobraževanjem starejših moških. Pripraviti natančna in poglobljena priporočila za lokalne skupnosti, ki vključujejo različne organizacije, ponudnike aktivnosti, animatoije v lokalnih skupnostih itd., za namene razvoja novih dejavnosti in možnosti učenja za starejše moške. Povečati ozaveščenost različnih interesnih skupin in izvajalcev socialnih in učnih dejavnosti na ravni skupnosti o njihovem vplivu na člane skupnosti, učnih potrebah starejših moških in koristnosti njihove vključitve v učenje. izobraževalnih potrebah ne vemo veliko. Še posebej v primeru, ko govorimo o izobraževalnih (učnih) potrebah starejših moških. Menimo, da je bistveno raziskati potrebe starejših moških in različne možnosti za učenje, ki že obstajajo ali pa bi se lahko razvile v lokalnem okolju. V projektu se bomo osredotočili na izmenjavo dobrih praks v vseh partnerskih državah ter pripravo priporočil in strategij, s katerimi bi v lokalni skupnosti povečali aktivnost starejših moških. Ta projektna aktivnost bo zajemala povečevanje strateškega sodelovanja med ponudniki izobraževanja odraslih in lokalnih/regionalnih oblasti, razvoj spletnega informacijskega portala, podprtega z izobraževalnimi gradivi, ipd. Celoten prispevek in s tem več o projektu si preberite v spletnem dnevniku EPALE, ki je na voljo v slovenščini in angleščini. Več najdete na spletni strani projekta in njegovi Facebook strani. Dr. Marko Radovan (marko.radovan@ff.uni-lj.si), Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani Vodenje za spremembe znotraj izobraževanja odraslih Vodenje ne zaobjema zgolj izziva uspešnega vodenja posameznikov in organizacij. Zaradi nepredvidljive prihodnosti je vodenje danes treba razumeti pod sintagmo 'vodenja za spremembe', kar družbenim akterjem, sploh izobraževalcem, predstavlja velik izziv, tj. kako (iz)graditi okvire tovrstnega vodenja. A zaradi dominacije ' razvojnega koncepta rasti' znotraj družbenega okolja je odgovor, kaj so lahko želene razvojne spremembe, poznan. Spremembe gre iskati v smeri bolj uravnoteženega razvoja posameznikov, organizacij in družbe kot celote. Mednarodni projekt Voditelji sprememb (Leaders of change) na področju izobraževanja odraslih, ki ga podpira evropski program Erasmus+, vključuje projektne partnerje s Poljske, Portugalske, iz Velike Britanije in Slovenije. Projekt vsebinsko načenja materijo vodenja sprememb (leaders of change, leading of change) v kontekstu socialno-podjetniškega delovanja. Tema je pri projektnih partnerjih obravnavana različno, slovensko partnerstvo jo postavlja v kontekst Druckerjeve doktrine vodenja samega sebe. Skozi preplet socialno-podjetniškega delovanja z vodenjem samega sebe akterji sami po sebi postajajo voditelji sprememb v smeri prizadevanj za bolj uravnotežen razvoj. Cilj projekta je oblikovati skupino voditeljev iz vrst učečih se odraslih (malih ali socialnih podjetnikov bolj na začetku podjetniške poti), ki bodo skozi projektne aktivnosti pripravljeni na spremembe. Projekt kandidatom za voditelje sprememb zagotavlja izobraževanje v Ljubljani pod sloganom 'vodenje za spremembe z vodenjem samega sebe'. Hkrati bodo kandidati lahko spoznavali značilnosti podjetniških okolij na Portugalskem, v Veliki Britaniji in na Poljskem, na koncu pa s podporo projekta organizirali izobraževalni dogodek v svojem lokalnem okolju. Več o projektu lahko najdete na spletni strani zavoda Center Spirala. Toni Vrana (info@centerspirala.org), Center spirala - Center samomobilnosti 25 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Pripovedovanje osebnih zgodb skozi Digital Storytelling V septembru 2016 se je Center za izobraževanje in kulturo (CIK) Trebnje vključil v projekt Digital Storytelling - Empowerment through Cultural Integration. Glavni namen projekta je usposobiti mentorje in zaposlene na področju izobraževanja za uporabo metode 'digital storytelling' pri svojem delu, omogočiti posameznikom iz ranljivih skupin, da s pomočjo te inovativne metode povedo svojo zgodbo ter tako ozavestitjo družbo o problematikah, ki nas obdajajo. m DIGIPOWER Digital Storytelling je moderna oblika pripovedovanja zgodb oziroma metoda, ki se lahko uporabi kot izobraževalno orodje, še posebej pri delu z ranljivimi ciljnimi skupinami. Pojem 'digital storytelling' pomeni preprost in kreativen proces, skozi katerega osebe, ki imajo malo izkušenj z delom na računalniku ali jih sploh nimajo, osvojijo osnovne veščine in lahko skozi kratek film povedo osebno zgodbo. Pri tem lahko uporabijo slike, zvok, tekst ali kateri drugi material, ki obstaja v elektronski obliki. Posamezniki tako povedo zgodbo, predstavijo ideje ali izrazijo svoj pogled. Konec novembra 2016 so se mentorji udeležili 5-dnevnega usposabljanja za uporabo metode digital storytelling z izbranimi ciljnimi skupinami, ki je potekal v Kopenhagnu na Danskem. Usposobljeni mentorji bodo nato z izbranimi ciljnimi skupinami izdelali digitalne zgodbe. Več o projektu si lahko preberete na spletni strani projekta. Sabina Tori Selan (sabina.tori-selan@ciktrebnje.si), CIK Trebnje Naravovarstveni ukrepi v projektu LIFE Kočevsko, pri katerem sodeluje tudi LUK Ljudska univerza Kočevje (LUK) skupaj z Občino Kočevje, Zavodom za gozdove Slovenije in Zavodom RS za varstvo narave sodeluje pri projektu LIFE Kočevsko. To je projekt Ohranjanje območij Natura 2000 Kočevsko, krajše LIFE Kočevsko, ki celovito obravnava aktivno varstvo območij Natura 2000 Kočevsko. Projekt se izvaja v okviru finančnega mehanizma LIFE+ in je eden izmed treh slovenskih projektov, ki so bili izbrani za sofinanciranje na razpisu LIFE+ 2013. V okviru projekta LIFE Kočevsko izvajamo niz naravovarstvenih ukrepov za vrsto s ciljem izboljšati stanje gnezditvenega in prehranjevalnega habitata orla belorepca ter zmanjšati oz. omejiti človeške vplive (motnje) na populacijo v območju cone orla belorepca pri Kočevski Reki. Ob gnezdu orla belorepca smo vzpostavili inovativen sistem za opazovanje in nadzor gnezda. Zelo pomembno vodilo pri načrtovanju in izvedbi je bilo, da je sistem čim manj moteč za edini par orla belorepca na Kočevskem, da je varen in odporen pred vremenskimi vplivi in gozdnimi živalmi, da sistem ne ogroža živali ter da je kar se da neopazen za morebitne mimoidoče. Spremljanje aktivnosti orla belorepca v gnezdu in njegovi okolici bo namenjeno raziskovanju življenja te pri nas redke in zaščitene živalske vrste. Hkrati pa bo preko »Livestream« povezave sistem omogočil neposredno 26 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education spremljanje dogajanja v gnezdu na spletni strani. Tudi tako si želimo vrsto približati ljudem, obenem pa jo preko osveščanja javnosti varovati in ohraniti v našem prostoru. Konec leta 2016 so sodelavci Zavoda za gozdove Slovenije vzpostavili zimsko krmišče, namenjeno izboljšanju prehranjevalnih možnosti orla belorepca pozimi. Gre za pravokotno ploščad, približno 4 metre dvignjeno od tal, na katero je dostop mogoč le po premični aluminjasti brvi; oboje preprečuje dostop drugim živalskim vrstam, z izjemo ptic. Gre za prvo prehranjevalno ploščad za ujede v Sloveniji in širše. Krmišče bo prav tako opremljeno s sistemom za opazovanje in nadzor, preko katerega bo mogoče opazovati in spremljati prehranjevanje orla belorepca ter drugo dogajanje na krmišču in ob njem. Več informacij o projektu najdete tukaj. Jurij Pelc (jurij.pelc@lu-kocevje.si). LUK NE PREZRITE Fp svet o medgeneracijskem sodelovanju in solidarnosti Mladinski svet Slovenije pripravlja v sredo, 22. februarja 2017, ob 11. uri v Maxi klubskem salonu v Ljubljani (Trg republike 1) posvetu o skupni prihodnosti različnih generacij. Stališča bodo soočili Janez Sušnik, predsednik Zveze društev upokojencev Slovenije, Peter Pogačar, državni sekretar na MDDSZ, mag. Marijana Bednaš, namestnica direktorja Urada RS za makroekonomske analize in razvoj, in Tin Kampl, predsednik Mladinskega sveta Slovenije. Več lahko preberete tukaj. Vir: Novice Eurydice 1.685 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS rvv57 MLADINSKI SVET SLOVENIJE Razpis za Grundtvig nagrade EAEA EAEA vsako leto podeljuje Grundtvig nagrade za dosežke na področju izobraževanja odraslih (EAEA Grundtvig Award). Leta 2017 bodo Grundtvig nagrade EAEA namenili projektom, ki so uspešni pri vključevanju novih učečih se. Podrobnosti o razpisu, ki je odprt do 10. aprila 2017, najdete na spletni strani EAEA. Vira: EAEA News 3/2017 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 27 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education EAEA v septembru pripravlja usposabljanje za mlajše zaposlene v izobraževanju odraslih EAEA bo tudi letos organizirala usposabljanje mlajših zaposlenih v izobraževanju odraslih (Younger Staff Training). Večdnevno usposabljanje, ki bo od 19. do 22. septembra v Bruslju, med drugim vključuje predstavitve evropskih politik izobraževanja, predstavitev združenja, civilno družbo in njihove zagovorniške dejavnosti, obiske evropskih ustanov in srečanja z uradniki, povezovanja med izobraževalci odraslih iz različnih evropskih držav in predstavitve položaja izobraževanja odraslih v teh državah. Infografika prikazuje vse, kar morate vedeti o usposabljanju za evropske strokovnjake za izobraževanje odraslih. Vir: Facebook stran EAEA Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE 25th Annual Conference of the ESREA Life History and Biography Network (25. letna konferenca omrežja ESREA za preučevanje življenjskih poti in biografij) □anska, Kopenhagen Tema letne konference Omrežja Evropskega združenja za raziskovanje izobraževanja odraslih (European Society for Research on the Education of Adults -ESREA) za preučevanje življenjske poti in biografij (ESREA Life History and Biography Network) je Živimo z diskurzi - (Kako) koristijo svetu, v katerem živimo? (Discourses we live by - (How) Do they benefit the world we live in?). Podrobnosti najdete na konferenčni spletni strani. UNESCO Global Forum on Global Citizenship Education Kanada, Ottawa UNESCOV Svetovni forum o globalnih vidikih državljanske vzgoje (Global Forum on Global Citizenship Education - GCED), ki poteka vsaki dve leti, je edinstven globalni dogodek, posvečen ključnim vprašanjem politike GCED in pregledu trendov in dobrih praks na tem področju. 3. forum bo potekal takoj po preglednem srečanju o globalnem akcijskem načrtu izobraževanja za trajnostni razvoj. 28 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education XIX. strokovni posvet pomočnikov ravnateljev: Inovativnost, ustvarjalnost in vloga pomočnikov ravnateljev Slovenija, Portorož strani posveta. Inovativnost in ustvarjalnost sta ključni za uspešno delovanje tudi vseh nas, zato ju je treba pri mladih spodbujati na vseh letošnjem posvetu pomočnikov ravnateljev se bodo udeleženci seznanili z nekaterimi inovativnimi in ustvarjalnimi pristopi, ki podprli z najnovejšimi spoznanji stroke. Več o posvetu najdete J Posveti pomočnikov ravnateljev organizacij in področjih. Na lahko jih na bodo spletni PAR International Leadership Conference (Mednarodna konferenca o vodenju) Hrvaška, Opatija Konferenca bo posvečena iskanju vprašanj in rešitev za izzive v vodenju v hitro rastočih panogah kreativnih industrij, digitalnega vodenja in sorodnih. Dotaknili se bodo tudi primerjave izkušenj med evropskimi državami. Glavna razprava pa bo posvečena glavni temi dogodka -kreativnemu vodenju. Več o konferenci najdete tukaj. Kulturni bazar 2017 Slovenija, Ljubljana S Kulturnim bazarjem želijo organizatorji doseči boljšo obveščenost o kulturni ponudbi v Sloveniji ter v strokovni in širši javnosti prebuditi interes za kulturno-umetnostno vzgojo oziroma za kulturo. Na razstavnih prostorih v treh preddveijih predstavlja svojo bogato ponudbo skoraj 300 kulturnih ustanov ter številni samostojni kulturni ustvarjalci iz vse Slovenije. V predavalnicah in dvoranah se zvrstijo številna predavanja, delavnice in strokovne razprave z različnih področij, vodeni ogledi predstav (gledališke, glasbene, plesne, filmske ...), razstav ter nastopi ustvarjalcev in umetniških skupin. Podrobnosti si lahko ogledate na spletni strani Bazarja. VI. znanstveni posvet Vodenje v vzgoji in izobraževanju: Vodenje, ki (se) spreminja. Razvoj in perspektive vodenja v izobraževanju Slovenija, Portorož Na posvetu bodo iskali odgovore na vprašanja, kot so na primer: Kakšni so dobri (odlični) vodje na sistemski ravni, na ravni vrtca, šole, razreda, oddelka? Kako vodje v oddelku, v vrtcu, šoli in sistemu spreminjajo ustaljeno miselno naravnanost? Več informacij je objavljenih na spletni strani posveta. Znanstveni posvet Vodenje v izobraževanju 29 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Financing adult education: workshop and EAEA regional meeting (Financiranje izobraževanja odraslih: delavnica in regijsko srečanje EAEA) Portugalska, Porto FinAL€ Zakaj bi morali vlagati v izobraževanje odraslih? Kje in kako bi morali vlagati? Projektni konzorcij Finale bo predstavil rezultate svojega dela, pri čemer se osredotoča na donosnost naložb v izobraževanje odraslih, finančne instrumente in kazalnike. Udeleženci bodo imeli priložnost za primerjavo izkušenj iz svojih držav in razpravljali o tem, kako se financiranje izobraževanja odraslih lahko izboljša v njihovem nacionalnem okviru. V okviru konference bo tudi regijsko srečanje EAEA za udeležence iz južne Evrope. Več o dogodku najdete tukaj. Learning in Later Life Proving an Intergenerational Context (Učenje v poznejših letih dokazuje medgeneracijsko ozadje) Ciper Ciprsko združenje za izobraževanje odraslih organizira petdnevno usposabljanje za osebje v šolah, drugih ustanovah ali organizacijah, ki delajo s pretežno starejšimi učenci in želijo raziskati vprašanja medgeneracijskega učenja. Več lahko preberete na spletni strani EAEA. Nacionalno odprtje Tedna vseživljenjskega učenja 2017 Slovenija, Trbovlje Letošnji Teden bomo v sodelovanju z območnim koordinatorjem, Zasavsko ljudsko univerzo, odprli 12. maja v Delavskem domu Trbovlje. Na prireditvi bomo počastili dobitnike priznanj za promocijo učenja in znanja odraslih za leto 2016. TVU 2017 spremljajte na spletni in Facebook strani projekta ter Twitter TVU. Teden vseživljenjskega učenja 2017 Slovenija TVU 2017 bo letos v uradnem terminu tekel od 12. do 21. maja, v razširjenem terminu pa bo gostil dogodke vse tja do konca junija. Tudi letos bodo podobo TVU krojile skupne akcije, med njimi je stalna akcija Parada učenja (PU), ki jo bomo na 10-15 prizoriščih po Sloveniji obeležili v sredo, 17. maja. Spremljajte nas na spletni in Facebook strani projekta ter na Twitterju TVU. 2 0 17 30 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Policy learning forum: VET as a solution to early leaving from education and training (Forum o politiki učenja: poklicno izobraževanje in usposabljanje kot rešitev za zgodnje opuščanje izobraževanja in usposabljanja) Grčija, Solun, CEDefOp Cedefop organizira forum s poudarkom na tem, kako lahko poklicno izobraževanje in usposabljanje prispeva k zmanjševanju zgodnjega opuščanja šolanja. Slednje je namreč povezano z brezposelnostjo, socialno izključenostjo in revščino. Več o forumu si preberite na spletni strani. The 5th World Forum for Lifelong Learning: Continuous Education for Sustainable Development (5. svetovni forum o vseživljenjskem učenju: stalno izbraževanje za trajnostni razvoj) Rusija, Sankt Peterburg Vodilna tema 5. svetovnega foruma je del trajnostnega programa ZN za razvoj do leta 2030 in poteka v okviru UNESCOVEGA akcijskega programa "Izobraževanje 2030". Videokonference in okrogle mize bodo animirali mednarodni strokovnjaki, ki prihajajo iz različnih svetovnih regij. Forum bo gostil okoli 1000 udeležencev iz vsaj 70 držav. Na njem želijo med drugim identificirati ključne vidike vseživljenjskega učenja in izobraževanja, inovativne koncepte in prakse ter ustvarjanje novih oblik sodelovanja med akterji, vključenimi v vseživljenjsko učenje. Več o forumu najdete tukaj. International conference ESREA Network Between Global and Local: Adult Learning and Communities (Mednarodna konferenca omrežja ESREA Med globalnim in lokalnim: Izobraževanje odraslih in skupnosti) Poljska, Wroclaw Na konferenci so bodo srečali raziskovalci iz omrežja Med globalnim in lokalnim (ESREA Research Network Between Global and Local). Tema je izobraževanje odraslih in skupnosti v svetu: na poti med nacionalnimi napetostmi in nadnacionalnimi izzivi (Adult learning & communities in a world on the move: between national tensions and transnational challenges). Oglejte si prvo povabilo (Firs call) in konferenčno spletno stran. 31 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education KNJIŽNICA ACS fcšla je januarska številka revije Skillset and match Deveta številka Cedefopove revije Skillset and match namenja največ prostora pogledu na zelo uspešen Evropski teden poklicnih spretnosti 2016. Zanimiva je zgodba Une Buckley iz Irske, ki je pri petdesetih odkrila veselje do učenja. Svojo izkušnjo je predstavila tudi na konferenci v Bruslju. Revija je tiskani obliki na voljo tudi v naši knjižnici. Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Novo v knjižnici Zbirka Opisniki temeljnih zmožnosti odraslih Pet knjižic, ki so bile strokovni javnosti najprej ponujene v elektronski obliki, je zdaj na voljo tudi v tiskani. V okviru že zaključenega evropskega projekta Razvoj pismenosti in ugotavljanje ter priznavanje neformalno pridobljenega znanja od 2011 do 2014, ki sta ga financirala ESS in MIZŠ, so sodelavci ACS razvili opisnike štirih temeljnih zmožnosti. V sodelovanju z izkušenimi učitelji in mentorji s področja dela z ranljivimi skupinami odraslih so nastale knjižice za naslednje štiri temeljne zmožnosti: • Sporazumevanje v maternem _jeziku, • Matematična kompetenca in osnovne kompetence v znanosti in tehnologiji, • Samoiniciativnost in podjetnost, • Učenje učenja. Omenjenim se je priključila še Priročna knjižica z navodili za uporabo avtorice dr. Petre Javrh. Celoten komplet knjižic je bil oblikovan ob pomoči učiteljev in mentorjev ter skozi dialog s končnimi uporabniki. V izhodišču je namenjen izobraževalcem oziroma učiteljem, ki lahko po lastni presoji posamezne dele predstavijo tudi udeležencem. Po mnenju avtorjev vsebina celotnega gradiva predstavlja verjetno najkonkretnejši in najbolj življenjski zapis temeljnih zmožnosti za izobraževanje ranljivih skupin pri nas. Vse knjižice so na voljo tudi v naši knjižnici. 32 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Pregled izobraževanja in usposabljanja 2016 Na naše knjižne police sta prišli tudi publikaciji Education and Training Monitor 2016 in njena slovenska različica Pregled izobraževanja in usposabljanja 2016. Publikacija, ki izide vsako leto, zajame premike v izobraževanju in usposabljanju v EU. Pregled prinaša mednarodno primerjavo in analizo po državah, zato je osnova za razprave o prednostnih nalogah v izobraževanju in usposabljanju ter o nacionalnih reformah izobraževanja. Je tudi zanesljiv in ažuren vir informacij za medsebojno učenje držav članic EU. Več smo že pisali v lanski novembrski številki e-Novičk. Tretje globalno poročilo o učenju in izobraževanju odraslih O izidu Tretjega globalnega poročila o učenju in izobraževanju odraslih (Global Report on Adult Learning and Education (GRALE)) smo že pisali v lanski oktobrski številki e-Novičk. Tokrat smo v knjižnico dobili še tiskan izvod publikacije. Gre za študijo, ki se opira na nacionalna poročila 139 držav (Monitoring survey results for Slovenia). Kaže, da je učenje in izobraževanja odraslih od leta 2009 močno vplivalo na zdravje in dobro počutje, aktivno državljanstvo, socialno povezanost, raznovrstnost in strpnost. Države namreč poročajo o izboljšanju na vseh področjih od leta 2009. Simona Kavčič (simona.kavcic@acs.si). ACS Za obisk knjižnice se uporabniki predhodno dogodite po telefonu, e-pošti ali Facebooku. Skupaj Cr^ bomo našli termin, ki vam ustreza. 33 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Urednica: Simona Kavčič (T: 01 5842 575, E: simona.kavcic@acs.si') | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si') | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS, dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Simona Kavčič | Računalniška postavitev: Simona Kavčič | Korektorici: Erika Brenk, mag. Zvonka Pangerc Paliemik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. 34 Andragoški center Republl ke S I o ve 4 je Slovenian Institute for Adult Education