Posebnosti pri izvajanju usposabljanj za varstvo pred požarom in prve pomoči v večjih nastanitvenih kompleksih V prispevku so predstavljene posebnosti pri izvajanju usposabljanj za varstvo pred požarom in prve pomoči v večjih nastanitvenih kompleksih - verigi šestih hotelov. Poudarek je na možnih negativnih posledicah izvajanja usposabljanj zgolj z namenom, da se zadosti trenutni zakonodaji. Slika 1: Hotelsko verigo Lifeclass sestavlja šest hotelov v centru Portoroža. Avtorica: Vasilija Škerget, univ. dipl. inž. živ. tehn. Istrabenz Turizem, d. d. Obala 33 6320 Portorož Uvod V večjih nastanitvenih kompleksih je zagotavljanje požarne varnosti in nudenje prve pomoči poseben izziv iz več razlogov. V hotelih sta pomembna estetski videz in diskretnost. Gasilniki, oznake za nevarnost, oznake tehničnih prostorov, podstrešij, skladišč ipd. naj bi bili čim bolj očem skriti, a hkrati vedno dostopni. Testiranje alarmov požarnih central oz. slišnosti siren je moteče, hkrati pa je treba v vsakem trenutku zagotavljati alarmiranje. Praktična in teoretična usposabljanja zahtevajo prisotnost zapo- slenih, skrb za goste pa mora vseeno biti brezhibno zagotovljena. Dežurni zdravniki načeloma ne prihajajo v hotele, da bi oskrbeli gosta ali zaposlenega v primeru poškodb ali bolezni, zato je znanje temeljnih postopkov oživljanja in nudenja prve pomoči ključno pri čim več zaposlenih - idealno pa pri vseh. Zaposleni potrebujejo stalno motivacijo za izvajanje požarne preventive, saj se počutijo varni pred požarom kljub srednje veliki požarni ogroženosti zaradi hrambe jeklenk utekočinjenega klora, prostorov za krmiljenje informatike in plinskih postaj za strupen ter eksploziven utekočinjen plin. V objektih sicer v preteklosti ni prihajalo do resnih požarov, da bi bila ogrožena življenja. Požarna zavarovanost objektov dodatno prispeva k temu, da ni posebnega strahu pred materialno škodo. Dejavnosti so nenehno časovne odvisne, zato je načrtovanje vaj in usposabljanj vnaprej težavno (izredni dogodki, rezervacije »zadnjo minuto«). Ko je manj dela in je čas primeren za usposabljanja, so zaposleni iz operativnega sektorja napoteni na koriščenje razmejitvenih ur, s katerih se vrnejo, ko se obseg dela spet poveča - takrat pa čas ni primeren za izvedbo usposabljanj. Usposabljanje vseh zaposlenih, ki delajo v treh izmenah, je večinoma zelo velik organizacijski zalogaj. Zaradi zaposlovanja tujcev prihaja tudi do težav zaradi jezikovnega nerazumevanja vsebin. V hotelih delajo tujci zelo različnih narodnosti (iz Tajske, Indije, Srbije, Španije, Nemčije, Slovaške ...), zato je treba zagotoviti izobraževanja najmanj še v angleškem jeziku. 1 Pomen usposabljanj v večjih nastanitvenih kompleksih V skladu z Zakonom o varnosti in zdravju pri delu (Ur. l. RS, št. 56/99 in 64/01) in podzakonskimi akti -Pravilnikom o požarnem redu (Ur. l. RS, št. 52/07) in Pravilnikom o organizaciji, materialu in opremi za prvo pomoč na delovnem mestu (Ur. l. RS, št. 136/06) - je treba zagotoviti usposobljenost za izvajanje varnega umika iz objektov, za gašenje požarov in nudenje prve pomoči. Ne moremo predvidevati, da se vsi gostje seznanijo z izvlečki požarnega reda ali si pogledajo izhode na varno. V primeru nevarnosti je ključna usposobljenost zaposlenih in odlično poznavanje objektov, da v primeru požara in drugih nesreč poskrbijo za umik na varno, gašenje začetnih požarov ter nudenje prve pomoči. 2 Ali zakonodajne zahteve ustrezno pokrivajo dejanske potrebe po usposabljanju s področja požarne varnosti in prve pomoči Prav je, da so usposabljanja zakonsko predpisana, saj je to v veliko pomoč pri zagotavljanju osnovne pripravljenosti na požar in druge nesreče. Kadar je izvedba usposabljanj težavna, je nosilec dejavnosti postavljen pred zakonsko zahtevo, zato zaposlene vsaj minimalno usposablja. Usposabljanje zgolj z namenom, da se zadosti zakonodaji, ni smiselno, vendar se zagotovo dogaja. Na primer: ali je smiselno plačati tečaj za usposabljanje energetikov, kjer se izda potrdilo zgolj na podlagi izjave, da je bil izveden praktični preizkus znanja? Na papirju je vse v redu, dejansko pa se ne ve, ali je delavec praktično usposobljen. Pomembno je prepoznavanje dejanske potrebe po pridobivanju znanj in prilagojenost posebnostim dela, ki ga zaposleni v posameznih sektorjih opravljajo. V hotelih je potrebno dejansko več izobraževanja, kot ga zahteva zakonodaja - vendar je zahtevna organizacija zaradi različnih delovnih procesov in dela v treh izmenah. 3 Primer posledice pomanjkljive usposobljenosti V skladu z zakonodajo zadošča, da se mala tovorna dvigala tehnično pregledujejo na tri leta. Včasih serviserji celo nasprotujejo letnim pregledom, češ da so nepotrebni in podjetje po nepotrebnem zapravlja. Kaj se lahko zgodi, četudi nosilec dejavnosti izvaja letne tehnične preglede? 3.1 Primer nesreče pri delu zaradi električnega udara V manjši razdelilni kuhinji poteka transport iz zgornje etaže v spodnjo preko dveh malih tovornih dvigal (slika 2). Slika 2: Mali tovorni dvigali Zaposleni je med odpiranjem vrat dvigala padel po tleh zaradi električnega udara in na srečo preživel brez vidnih posledic. Prišlo je do kratkega stika in lahko bi se vnele instalacije. Tehnični izvedenec je ugotovil, da je bilo varnostno stikalo na jaškovnih vratih (slika 3) nestrokovno popravljeno, pooblaščeni serviser dvigala pa o tej okvari stikala ni bil obveščen. Slika 3: Varnostno stikalo na jaškovnih vratih malega tovornega dvigala Na varnostnem stikalu vrat je izmenična napetost 230 V. Zaradi poškodbe stikala (slika 4) in nestrokovnega posega se je življenjsko nevarna napetost pojavila na kovinskem krilu vrat, ko ga je z roko zapiral delavec. POŽARNA PREVENTIVA Na grelne kuhalne površine, tudi če niso trenutno v uporabi, nikoli ne postavljajte vnetljivih snovi (krpe, vrečke, plastika ipd.). Po nesreči lahko prižgete napačen gorilnik in povzročite požar. Pri kuhanj'u prižganega štedilnika nikoli ne puščaj'mo brez nadzora, saj' se pregreta maščoba lahko vžge. Redno je potrebno odstranjevati maščobne obloge na štedilnikih in napah, da zmanjšamo možnost vžiga. Po končanem delu je obvezno potrebno preveriti, če so vsi toplotni viri izključeni (štedilniki, pečice, grelne površine idr.) ter zaprti vsi plinski ventili! Obvezno se seznanite s plinskimi instalacijami, kje potekajo ter kje se nahaja glavna plinska požarna pipa. Plinsko požarno pipo je potrebno ob kateremkoli požaru čimprej zapreti, da preprečimo gorenje plina. POSTOPKI OB POŽARU Ravnale v primeru vžiga olja ali maščob: • Olja in masti gorijo počasi in z majhnim plamenom, panična reakcija ni potrebna. • Takoj je potrebno izklopiti toplotni vir (gorilnik, grelno ploščo). • Za gašenje najlažje uporabimo pokrovko ali požarno deko ter posodo pokrijemo. Na ta način požar zadušimo. • Pokrovke ali požarne deke ne odstranimo s posode vsaj 10 minut, da se razgreto olje ali maščoba dobro ohladi. V nasprotnem primeru lahko pride do ponovnega samovžiga. • Posode s pregretim ali gorečim oljem nikoli ne premikamo. • PREPOVEDANO JE VSAKRŠNO GAŠENJE GOREČIH OLJ IN MAŠČOB Z VODO! V primeru gašenja z vodo bi povzročili maščobno eksplozijo, katera bi obseg požara izredno povečala. • Gašenja se lahko lotimo tudi z gasilnim aparatom na CO2. • Če zagori v pečici ali mikrovalovki, jo izklopimo in ne odpiramo. V ostalih primerih nastanka požara, se takoj lotimo gašenja začetnega požara z gasilnim aparatom. Pravilni načini gašenja z gasilnimi aparati so nasledki: Če požara ne uspemo pogasiti sprožimo najbližji javljalnik požara ter ostale prisotne opozorimo na požar. O požaru obvestimo tudi recepcijo hotela, da se lahko pravočasno začne evakuacija hotela. Takoj pokličemo na številko 112 za obvestilo o požaru. Nato zapustimo objekt po najbližji poti umika na prosto. Po zapustitvi objekta je potrebno čimprej zapreti glavno plinsko požarno pipo. » Slika 4: Poškodba varnostnega stikala na jaškovnih vratih malega tovornega dvigala Vratna krila niso bila ozemljena. Rezultati meritev so pokazali, da so okvirji vrat sicer bili ozemljeni, upornost okvarne zanke je bila v predpisanih mejah, vendar pa tečaji vrat niso bili prevodni, zato vratna krila niso bila ozemljena. Ob okvari se je zato okvarna zanka zaključila preko delavca, ki je prijel za vratno krilo. Za ustrezno zmanjšanje tveganja je bilo nujno, da se na obeh dvigalih posebej spojijo na zaščitni vodnik (slika 5) vsa krila jaškovnih vrat. Slika 5: Ozemljeni tečaji kril jaškovnih vrat malega tovornega dvigala Nosilec dejavnosti je med preiskavo vzroka opisane nezgode med drugim tudi ugotovil, da so delav- Primer navodil za kuhinjo ci sicer opazili poškodovano varnostno stikalo na jaškovnih vratih dvigala, vendar niso obvestili nadrejenega. Eden od delavcev tudi ni poznal pomena opozorilnega znaka za nevarnost električnega udara oziroma je menil, da je opozorilo namenjeno električarju. Nosilci dejavnosti pri usposabljanjih včasih mogoče predvidevajo, da je razumevanje kakšnega pojma samo po sebi umevno -dejansko pa ni. V primeru tovrstnih dogodkov se najbolj pokaže pomen upoštevanja navodil za delo oz. varnostnih navodil - in pomen nenehnih usposabljanj, ki žal v določenih situacijah niso zadostna, da bi preprečila nesrečo. 4 Načrtovanje, organizacija in izvedba izobraževanj v nastanitvenih objektih Potrebna je velika prilagodljivost pri itl'UUHHl'l P0FM1I v? ENTIH 1. I'UWlCO-DC'» I-KIWT T i, KTTRIli il»T(K fih^fh« C FTtBrifuKKl? &UHD (UPMWLJAjyjq HrMMHliii^ KltHIM EhTUl ^ ^ TU» U1H» VKUP ITiUu IVffacc. (UKII w m cm i riuiKiAi UPU; GC* ttJ UCn MPM m Iflfovl i «11 i V EM1K ilinuu rvriQ HI MIL -ZJ ■ fSTT mr SHTFV t OMWMce«cvm*ijc HAVQDtfl U WVNWUt 0* KtHNJU AlMHHONntMC KATFha V