68 Razredni pouk 1/2016 V branje Priročnik Animirajmo! Konec marca 2016 je pri založbi Zavoda RS za šolstvo izšel e-pri- ročnik Animirajmo! Animirani film v vrtcu in šoli. Avtorji, domači filmski strokovnjaki in filmski ustvarjalci, so priročnik zasnovali tudi na po- budo pedagogov, ki so opozarjali na nujno potrebno izobraževanje za samostojno delovanje na področju animiranega filma. Animirani film se namreč vse pogosteje uporablja ne le kot umetniški izdelek, ampak tudi kot didaktični pripomoček. Zato je priročnik, ki prinaša smernice za usposobitev posameznika za samos- tojno ukvarjanje s filmom, namenjen predvsem strokovnim delavcem v vzgoji in izobraževanju – vzgojiteljem, učiteljem, profesorjem, mentorjem, izvajalcem obšolskih in zunajšols- kih dejavnosti – pa tudi izvajalcem neformalnih izobraževanj in delavnic animiranega filma. Priročnik seznanja strokovne delavce najprej z animiranim filmom kot umet- niško zvrstjo. Bralec sledi razvoju animiranega filma na Slovenskem, spozna osnove filmske govorice in njene zakonitosti ter posamezne značilnosti animiranega filma. Avtorji bralcem predstavijo, kako v predšolskem in osnovno- šolskem programu različne tehnike animiranega Magda Stražišar Ministrstvo za kulturo Brezplačna publikacija v elektronski obliki je objavljena v Digitalni bralnici Zavoda RS za šolstvo. Dostopno na http://www.zrss.si/zalozba/digitalna- bralnica/podrobno?publikacija=127. Razredni pouk 1/2016 69 filma pokrivajo likovna področja, zaradi izjemne razlagalne vrednosti pa lahko animirani film univerzalno pojasnjuje tudi zahtevnejše koncepte in vsebine na najrazličnejših področjih ter med- predmetno povezuje. Animirani film je primeren tudi za obravnavo v srednji šoli, na primer pri sociologiji, filozofiji, psihologiji itn. Dijaki lahko pri ustvarjanju animiranega filma povezujejo različna predmetna področja – od pisanja scenarija (slovenščina) do zasnove likov in ozadja (likovna umetnost), realizacije (likovna umetnost in računalništvo) in zvočnega opremljanja (glasba), pri tem pa razvijajo timsko delo. Učitelj lahko animirani film kot didak- tični pripomoček uporabi pri dolo- čenih vsebinah svojega predmeta, lahko pa izkoristi možnost medpredmetnega povezovanja in sodeluje s kolegi drugih predmetov. Ena od možnosti obravnave je tudi vključitev filma v dan dejavnosti v osnovni šoli (kulturni, nara- voslovni, tehniški), v srednji šoli je obravnavo filma mo- goče vključiti v projektne dneve v sklopu obveznih izbirnih vsebin ali pa v obliki krožka. Animirani film je še posebej do- brodošel pri razrednem pouku, saj ga lahko učitelj uporabi za zasle- dovanje ciljev praktično pri vseh predmetih: pogovor o risankah pri slovenščini, ob pregledovanju sporedov otroci ugotavljajo, koliko časa trajajo animirani filmi (ma- tematika), branje ure sodi v spoznavanje okolja, pri likovni umetnosti izdelajo preprosto optično igračo. Ogled animiranega filma v kinu pa lahko v razredu spodbudi pogovor o sprejemanju drugačnosti, prikaz imen vseh sodelujočih ob koncu filma pogovor o različnih poklicih (spoznavanje okolja), pri likovni umetnosti animirane like otroci ilustrirajo, pri slovenščini izvedejo anketo, pri matematiki narišejo stolpčni prikaz rezultatov, pri glasbeni umetnosti ugotavljajo, kako pomembna je glasba v filmu, in še kaj bi se našlo. Delavnice, predstavljene v priročni- ku, vključujejo različne pedagoške pristope, na primer praktično delo, problemski pristop, študijo primerov, zasnovo zgodbe, pripravo zgodbori- sa, ustvarjanje posameznih filmskih elementov (ozadje, liki, montaža …). Predstavljene so različne tehnike, pri vsaki delavnici je za lažje načrtovanje dela naveden čas izvedbe. Delavnice utrjujejo znanja, ki so jih učenci in dijaki prido- bili na drugih področjih ali pri posameznih predmetih, poljubno jih povežemo tudi z drugimi predmeti in področji (kroskurikularno oziroma medpredmetno povezovanje). Označene so s težavnostnimi stopnjami, tako da jih lahko izvaja tudi pedagog, ki je pri animiranem filmu še začet- nik, ter s starostno stopnjo otrok. V posebnem poglavju so izpostavljene še smernice za pogovor ob izbranih ani- 70 Razredni pouk 1/2016 miranih filmih. Avtorji so si prizadevali vzpostaviti tudi strokovno izra- zoslovje in tako so mnogim izra- zom premišljeno poiskali slovenske ustreznice. Priročni- ku je na koncu dodan slovarček z jedrnatimi opisi ključnega filmskega izrazoslovja. Pedagogi oziroma mentorji bodo v priročniku našli še spletna mesta, na katerih so dostopna reprezentativna dela slovenskih organizacij in javnih zavodov, ki se ukvarjajo z animiranim fil- mom, organizacijo delavnic ipd., ter predstavitve organizacij, ki izvajajo filmskovzgojne programe na področju animiranega filma, in festivalov, na katerih animirane filme predvajajo. Eva