#58 ..„.PRIMERI IZ PRAKSE Simona Slavič Kumer in mag. Andreja Bačnik, Zavod Republike Slovenije za šolstvo scientix - vroča točka idej, pristopov, gradiv, projektov evropskega naravoslovnega izobraževanja Ali ste že slišali za Scientix? Ali poznate Scientix? Če ste učitelj naravoslovno-matematičnega področja, je to toliko bolj relevantno vprašanje. S terminom Scientix imamo v mislih spletno skupnost za naravoslovno-matematično izobraževanje v Evropi in tudi projekte Scientix 1, 2 in 3. Šole oziroma učitelji se vključujejo v mnoge projekte na različnih področjih z namenom uvajanja sprememb, novosti in izboljšav na lokalni, državni ali mednarodni ravni. Projektov, katerih ciljna skupina so učitelji in učenci, je zelo veliko, velikokrat pa smo priča slabemu povezovanju med projekti in majhni razširjenosti rezultatov. Na področju naravoslovno- matematičnega izobraževanja se je za namene večjega povezovanja in razširjenosti rezultatov projektov ustanovila spletna skupnost Scientix, ki deluje na evropski ravni. V prispevku bomo predstavili spletno skupnost Scientix, ki se je razvijala s projekti Scientix od 1 do 3, ter primere projektov, gradiv in dejavnosti, ki jih lahko učitelji in drugi zainteresirani uporabniki najdejo na spletnem portalu skupnosti Scientix. KAJ JE SCIENTIX IN KAKO DELUJE? Skupnost Scientix (http://www.scientix.eu/) je skupnost za naravoslovno-matematično (NA-MA) izobraževanje v Evropi. »Science« (angl. znanost oziroma naravoslovje) v Scientix zajema celotno področje STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) oziroma NA-MA (naravoslovje in matematika), ki spodbuja in podpira vseevropsko sodelovanje med učitelji (ki poučujejo učence, stare od 4 do 21 let), pedagoškimi raziskovalci, snovalci politik, drugimi pedagoškimi delavci in vsemi, ki jih zanima področje naravoslovnega izobraževanja, naravoslovnih znanosti, tehnologije in matematike. Skupnost Scientix je zaživela s projektom Scientix 1, ki se je leta 2009 začel na pobudo Evropske komisije in ga koordinira European Schoolnet, konzorcij tridesetih evropskih ministrstev za šolstvo s sedežem v Bruslju. Projekt Scientix 1 je trajal do leta 2012, od leta 2013 do 2015 se je nadaljeval kot projekt Scientix 2, od leta pa 2016 teče tretji projekt - Scientix 3, ki se bo končal na začetku leta 2019. Spletna skupnost Scientix je bila pripravljena kot spletni portal, v prvi vrsti namenjen učiteljem in šolam, pa tudi drugim uporabnikom. Glavni moto portala je bil in je še: IŠČI, NAJDI IN SODELUJ! Prav zato je Scientix odprta spletna skupnost, v kateri lahko uporabniki pridobijo večino informacij in gradiv brez registracije. V projektu Scientix 2, ki je bil namenjen predvsem širjenju projekta na nacionalnih ravneh, so vključene države SCIENTIX The community for science education in Europe SCIENTIX INTERVIEW SERIES Fatiha Bald, STEM Teacher, Belgium, says Scientix helps teachers to In your country Observatory Scientix Moodle Scientix Webinars Scientix blog Slika 1: Vstopna spletna stran skupnosti Scientix 4 - 2017 - XLVIII PRIMERI IZ PRAKSE #59 ustanovile nacionalne kontaktne točke - NCP (National Contact Point), ki so jih morala imenovati ministrstva za izobraževanje. V Sloveniji je to postal Zavod RS za šolstvo oziroma področna skupina (POS) NA-MA, ki to ostaja tudi v projektu Scientix 3 (2016-2019). Scientixove nacionalne kontaktne točke so pomembna vez med Scientixovimi dejavnostmi, ki se izvajajo na evropski ravni, in dejavnostmi, ki potekajo v posameznih državah. Scientixove nacionalne kontaktne točke sodelujejo s strokovnjaki naravoslovnih znanosti, s strokovnjaki za matematiko, tehnologijo, inženirstvo; obveščajo strokovno in splošno javnost o Scientixovih prireditvah, organizirajo nacionalne delavnice, spletne seminarje (t. i. webinarje) in druge dejavnosti. V širjenje projekta in kot dejavna vsebinska podpora so v Scientix vključeni tudi učitelji, imenovani za Scientixove ambasadorje iz različnih evropskih držav. Ti kolege, učitelje naravoslovnih predmetov in matematike, spodbujajo k dejavnemu sodelovanju. Skupnost Scientix se je tako povezala z nacionalnimi skupnostmi učiteljev in prispeva k razvoju inovativnih pristopov k poučevanju naravoslovnih predmetov in matematike. Novost v projektu Scientix 3 in s tem v skupnosti Scientix je poleg posodobitve portala tudi večjezičnost in zavihek 2013-2015 2009-2012 - zasnova portala Sdentix - delavnice za učitelje - Scientixovi ambasadorji - konferenca Scientix 2011 v Bruslju Slika 2: Kronološki pregled projektov in razvoja skupnosti Scientix V VAŠI DRŽAVI. Na portalu je tako omogočeno iskanje gradiva, projektov in različnih drugih informacij v 24 različnih evropskih jezikih. V slovenščino je prevedenega kar nekaj gradiva, obenem pa ostaja ponujena možnost, da registrirani uporabniki poprosijo za prevod gradiv, ki še niso prevedena. Registrirani uporabniki se lahko naročijo tudi na revijo SCIENTIX NEWSLETTER, ki izhaja od enkrat na mesec do enkrat na tri mesece in prinaša vsebinske poudarke naravoslovnega izobraževanja, lahko pa v obliki novic SCIENTIX DIGEST spremljajo novosti v skupnosti Scientix. KAJ PONUJA SKUPNOST SCIENTIX? Portal skupnosti Scientix ponuja učiteljem več različnih možnosti za iskanje idej, pristopov, gradiv, projektov, spletnih seminarjev, informacij o izobraževanjih, natečajev in podobno. Zelo uporabna zavihka za učitelje sta zavihek PROJECTS (Projekti) in zavihek RESOURCES (Gradiva). V obeh zavihkih za iskanje projektov lahko uporabimo različne filtre (država projekta, tema, ciljne skupine, financiranje, začetek projekta, konec projekta, predmet, jeziki ...). 2016-2019 - večjezičnost portala Scientix - sodelovanje in podpora pri razvoju nacionalnih strategij za naravoslovno izobraževanje Slovenija: - izobraževalni lističi Scientix NA-MA - 2. serija - vvebinarji Scientix NA-MA na temo odnosa (motivacije) do naravoslovja - promocija in širjenje projekta - nadgradnja portala Scientix - Scientixove nacionalne kontaktne točke (NCP) - promocija sodelovanja v projektih in med projekti Slovenija: - POS NA-MA kot NCP za Slovenijo - konferenca za učitelje naravoslovnih predmetov 2015 - izobraževalni lističi Scientix NA-MA -1. serija -vvebinarji Scientix NA-MA na temo uporabe IKT pri učenju in poučevanju naravoslovja 4 - 2017 - XLVIII #60 g.......„.PRIMERI IZ PRAKSE Slika 3: Logotipi različnih projektov NA-MA, vključenih v Scientix primeri nekaj različnih naravoslovnih projektov, ki jih učitelji lahko najdejo na portalu Scientix. V nadaljevanju smo za kratko predstavitev izbrali nekaj primerov projektov, ki podpirajo učenje z raziskovanjem: pRIMAS (http://www.primas-project.eu/en/index.do) spodbuja vljučevanje učenja z raziskovanjem v pouk predmetov NA-MA vse od sistematičnega izobraževanja učiteljev, izhajajoč iz potreb učiteljev in možnosti reflektiranja lastne prakse, do vključevanja in uporabe najrazličnejših metod in oblik dela, ki jih lahko učitelji prenesejo v svojo prakso, ter prilagoditev sistemu/okolju, v katerem poučujejo, in tako naprej. Gradiva, ki so nastala v projektu, so na voljo tako učiteljem kot učencem in staršem. Go-LAB (http://www.go-lab-project.eu/) odpira spletne naravoslovno-znanstvene laboratorije (oddaljene in vir-tualne laboratorije) za uporabo pri pouku naravoslovnih predmetov. Osnovni cilj projekta je spodbuditi in spodbujati mlade, stare od 10 do 18 let, da se dejavno vključujejo v obravnavo naravoslovno-znanstvenih vsebin, pridobivajo naravoslovno-znanstvene spretnosti ter doživljajo raznolikost usvajanja naravoslovnega znanja in izvajanja zna-nostvenih vseb z dejavnim (vodenim) eksperimentiranjem. Portal Go-Lab je bil ustvarjen prav s tem namenom, učiteljem naravoslovja pa omogoča iskanje ter uporabo oddaljenih in virtualnih laboratorijev ter aplikacij za učenje. ENGAGE (https://www.engagingscience.eu/en) je projekt v EU, ki temelji na agendi odgovorne raziskave in inovacije (Responsible Research and Innovation, krajše RRI). Cilji projekta so: spodbujanje vključevanja mladih generacij v Communicate Devlse V j - question Justify opinions s: opi v Use ethics Examine ^^ consequences ideas Interrogate media x Technology Values Thinking Critique If \ claims Impact Science Media AnalVse patterns Estimate Drav* . . , conclusion risks ÇJdai lyse ern: ■ I. Slika 4: Raziskovalne veščine, kot so jih opredelili v projektu Engage 4 - 2017 - XLVIII PRIMERI IZ PRAKSE #61 Slika 5: Primeri različnih aktualnih naravoslovno-znanstvenih tematik z gradivi projekta Engage naravoslovno-znanstvene razprave, delo in spreminjanje načina poučevanja naravoslovnih predmetov; podpiranje učiteljev pri vključevanju aktualnih in za učence relevantnih tem; izobraževanje učiteljev na področju RRI ter ponujanje naravoslovno-znanstvenih vsebin, s katerimi se bodo učenci srečevali v življenju. Spletna skupnost, zasnovana za učitelje, predstavlja nova odkritja naravoslovnih znanosti, didaktična gradiva, spletne seminarje, partnerstva za šolske naravoslovne projekte in drugo. Gradiva lahko učitelji izbirajo bodisi glede na veščine raziskovanja, ki jih želijo razvijati pri učencih, bodisi glede na naravoslovno--znanstveno idejo, ki je v ozadju. Gradiva vsebujejo del, ki je namenjen učitelju (na primer Powerpointova prezentacija z navodili), in gradiva za učence. Za učitelje so v projektu pripravljena tudi izobraževanja, ki potekajo po sistemih Adopt (didaktični materiali, spletni seminarji, delavnice za coaching in povratno informacijo za učitelja), Adapt (orodja za razjasnjevanje, anekdote, naloge za učinkovito učenje učencev) in Transform (nabor odprtih vsebin oziroma projektov, ki omogočajo povezovanje učiteljev, učencev in znanstvenikov ter s tem učenje o RRI). IN KAJ SE poNujA SKupNoST SCIENTix pedagoškim delavcem in raziskovalcem? Poleg različnih projektov in gradiv je za raziskovalce in druge pedagoške delavce zanimiv tudi zavihek COMMUNITY (Skupnost), na katerem lahko najdemo imenik javnih profilov za pomoč pri iskanju novih projektnih partnerjev ali povezave s kolegi drugih držav, uporabljamo spletno konferenčno dvorano in se seznanimo s prireditvami, ki so namenjene predstavitvi in izmenjavi izkušenj, pridobljenih med izvajanjem projektov. V zavihku SCIENTIX OBSERVATORY (Scientixova opazovalnica) se najdejo prispevki s kratko predstavitvijo ene ali več povezanih tem oziroma pobud, pa tudi opisi trenutnega stanja na izbranem naravoslovno-izobraževalnem področju. Učitelji lahko v zavihku SCIENTIX LIVE (Scientix v živo) najdejo prireditve, ki so organizirane v okviru projekta 4 - 2017 - XLVIII #62 g.......„PRIMERI IZ PRAKSE - na primer delavnice, spletne seminarje - webinarje, izmenjavo praks v spletni učilnici Moodle in tako naprej -in ki potekajo v živo po spletu ali pa so na voljo za ogled. SCIENTIX V SLOVENIJI? V Slovenijo smo na ZRSŠ, točneje v POS NA-MA kot v Scientixovem NCP, pripravili kar nekaj odmevnih prireditev, povezanih s projektom Scientix. Ena takih je bila prav gotovo 3. konferenca učiteljev naravoslovnih predmetov leta 2015 v Laškem, ki je bila hkrati tudi Scientixova nacionalna konferenca. Na spletni strani konference http:// www.zrss.si/naravoslovje2015/ so na voljo vse zanimive, še vedno aktualne in raznolike predstavitve. V letu 2016 smo v POS NA-MA začeli izvajati webinarje Scientix NA-MA, pri čemer webinar (web seminar) pojmujemo kot spletni seminar. Tematiko smo prvo leto posvetili uporabi IKT pri naravoslovnih predmetih in izpeljali 4 webinarje: Uporaba orodja Nearpod, Uporaba orodja Nearpod z vidika učitelja, Uporaba orodja Zaption in Spletni e-urejevalnik gradiv. V letu 2017 smo webinarje Scientix NA-MA posvetili motivaciji in odnosu do (učenja) naravoslovja, k čemur so nas še posebej napotili zaskrbljujoči rezultati raziskav TIMSS in PISA 2015, ki pravijo, da je »uživanje« pri učenju naravoslovnih predmetov (in motivacija za učenje) pri slovenskih učencih zelo nizko, nižje kot pri vrstnikih v OECD, in se je od prejšnjega merjenja še zmanjšalo (PISA 2015), ter da so se ob sicer odličnem znanju naših učencev pokazali padajoč trend in odklonilna stališča do znanja in učenja naravoslovja in matematike (TIMSS 2015), o čemer je v tej 3. KONFERENCA UČITELJEV NARAVOSLOVNIH PREDMETOV LaSko. 20. m 21. 8. 2015 Povezujemo znanje za boljšo pismenost & Scientix Slika 6: Spletna stran 3. konference učiteljev naravoslovnih predmetov 4 - 2017 - XLVIII PRIMERI IZ PRAKSE #63 Slika 7: Spletna stran SUSodelov@alnica NA-MA številki VIZ še posebej veliko govora. Do polovice leta smo izpeljali dva webinarja, Vloga čustev, odnosa in motivacije v procesu učenja ter Pozitivna čustva in drugi dejavniki, ki spodbujajo učenje; preostala dva webinarja bosta izpeljana do konca koledarskega leta. Posnetki vseh webinarjev so na voljo v spletni učilnici Su Sodelov@lnica NA-MA na SiO: https://skupnost.sio.si/course/view.php?id=9357 ali http://url.sio.si/nN7. V POS NA-MA smo se samoiniciativno lotili tudi priprave izobraževalnih lističev Scientix NA-MA. V letu 2016 je nastala prva serija izobraževalnih lističev. Kaj so izobraževalni lističi Scientix NA-MA oziroma kaj je njihov namen? Prva serija izobraževalnih lističev Scientix NA-MA (Scientix Activity Sheets (SAS)) je nastala na ZRSŠ v okviru projekta Scientix 2 z namenom, da bi popularizirali Slika 8: Zasnova in primer izobraževalnih lističev Scientix NA-MA 4 - 2017 - XLVIII £.......„pRIMERI iz prakse ter izpostavili možnosti in priložnosti za aktivno učenje naravoslovja in matematike. pripravila jo je skupina svetovalcev področne skupine za naravoslovje in matematiko (NA-MA) na Zavodu RS za šolstvo. Izobraževalni lističi prinašajo primere dejavnosti in ideje, ki usmerjajo k dejavnemu, samostojnemu učenju, sodelovanju (participaciji) in vključevanju vseh otrok/učencev/dijakov. informacij, povezovanja znanja, sklepanja, interpretiranja, kritičnega primerjanja in vrednotenja informacij; na zmožnosti ustvarjanja celostnih pomenskih predstav in razlag pojavov; na zmožnosti uporabe znanja v novih, kompleksnih primerih in tako naprej. posamezne vrste pismenosti opredeljujejo gradniki z opisniki po stopnjah. Didaktično so izobraževalni lističi zasnovani tako, da prva stran takšnega lističa predstavi osnovne informacije o skupnosti za naravoslovno izobraževanje Scientix, opredeli vsebinski sklop, v katerega izobraževalni listič spada, in na kratko predstavi teoretična izhodišča dejavnosti, prikazane na drugi strani. Druga stran izobraževalnega lističa je neposredno namenjena samostojni dejavnosti otrok/ učencev/dijakov pri pouku in širše. Vsi IL, dodatni di-daktčni napotki in informacije bodo objavljeni v spletni učilnici SU sodelov@lnica NA-MA na http://url.sio.si/nN7. ČE POVZAMEMO ... Spletna skupnost Scientix učiteljem in drugim uporabnikom s področja naravoslovno-matematičnega izobraževanja ponuja različne možnosti za sodelovanje in izmenjavo idej z drugimi učitelji, gradiva za delo v razredu, priložnosti za vključevanje v različne dejavnosti in projekte ter širjenje in predstavitev lastnih projektov. Iskanje projektov, gradiv in dejavnosti na portalu skupnosti Scientix je približano učiteljem tudi zaradi možnosti prevoda gradiv in brskanja v slovenskem jeziku. Posebna dodana vrednost projekta Scientix so dejavnosti in gradiva, ki smo jih pripravili na nacionalnem nivoju v področni skupini (pOS) NA-MA ZRSŠ in ki spodbujajo dejavno vključenost učencev v pouk. Izobraževalni lističi (IL) so razvrščeni v tri večje sklope: 1. EKSPERIMENT ali POSKUS NA-MA (nlat. experimentum iz lat. experiri - izkusiti, poskusiti, preiskati) je znanstveni postopek in temelj pouka naravoslovja. Z eksperimenti otroci/ učenci/dijaki spoznavajo osnovne naravoslovne pojme in pojave, poglabljajo razumevanje, povezujejo znanje in razvijajo eksperimentalno raziskovalne veščine. Z eksperimenti ugotavljamo, raziskujemo, dokazujemo, potrjujemo ali zavračamo hipoteze in teorije. 2. DEJAVNOSTI NA-MA spodbujajo samostojne dejavnosti otrok/učencev/dijakov v različnih izvedbenih oblikah. Prednostne dejavnosti pri naravoslovnih predmetih so povezane z eksperimentalnim delom oziroma učenjem z raziskovanjem, z vizualizacijo, delom z modeli, s prikazi/upodobitvami, s simulacijami in tako naprej, s projektno-sodelovalnim delom; s terenskim delom; smiselno uporabo informacij-sko-komunikacijske tehnologije in podobno. 3. NA-MA RAZVIJA PISMENOST, tako naravoslovno, matematično in digitalno kot bralno in druge vrste pismenosti. Razvoj pismenosti se pri učencih odraža na zmožnostih pridobivanja 4 - 2017 - XLVIII