94 ORGANIZACIJA ZNANJA 2007, LETN. 12, ZV. 2 Dne 20. aprila 2007 je v Ljubljani, v Grand hotelu Union, potekal seminar pod naslovom COGNOS – Poslovna inteligenca skozi izkušnje najboljših. Seminar sta organi- zirali podjetji Cognos in NPS, d. o. o. Seminar je bil razdeljen na več sklopov, in sicer: • Predstavitev podjetja Cognos in poslovna inteligenca. • Učinkovita uporaba korporacijskih podatkov. • Načrtovanje poslovanja (z orodji Cognos). • Vodenje projektov (z orodji Cognos). • Primeri iz prakse. Vse prisotne je najprej pozdravil Mladen Gvozdenović, direktor NPS, in predstavil podjetji Cognos in NPS ter njihove izdelke in storitve. Cognos je vodilno svetovno podjetje s sedežem v Kanadi (deluje v 135 državah sveta in ima več kot 23.000 strank) na področju poslovne inteligence (Bussiness Inteligence – BI) in na področju upravljanja sistemov vodenja. Zdru- žuje tehnologijo, analitične aplikacije, najboljšo prakso in razvejano mrežo partnerjev, ki imajo za svoje partnerje kompletne (odprte in nadgradljive) rešitve. Orodja Cognos združujejo svojo trdno, tehnološko inte- grirano osnovo za celovito upravljanje poslovanja z vse- obsegajočim pristopom: • Cognos 8 Business Intelligence (Poslovna inteligen- ca) – centraliziran, robusten in zmogljiv spletni portal za analizo podatkov. • Cognos Enterprise planning (Poslovne rešitve za podjetja) – gre za pravilen pristop k planiranju in iz- gradnji različnih planskih modelov za simulacije po- slovanja. • Cognos Controler (Poslovno svetovanje) – orodje za finančno konsolidacijo velikih povezanih družb. Podjetje NPS je zastopnik podjetja Cognos za regijo Adri- atic (Slovenija, Hrvaška, Srbija, Bosna in Hercegovina) in ima več kot 70 izkušenih strokovnjakov z desetletnimi izkušnjami. Ponujajo celovite informacijske rešitve za poslovanje podjetij, kar dokazuje tudi lepo število strank (Telekom Slovenije, Petrol, Raiffeisen Krekova banka, Kapitalska družba, Johnson & Johnson, Perutnina Ptuj, SRC.SI …). Prvi sklop Predstavitev Cognos in poslovna inteligenca je začel Duško Milošević z naslovom Cognos – vodilni v svetu: Business Intelligence platforma in CPM Suite. Poslovna inteligenca, ki temelji na učinkovitem po- slovnem odločanju, sloni na integraciji podatkov ter nemotenem dostopu do njih s poljubne lokacije v svetu. Poslovne odločitve se namreč ne sprejemajo več samo na kvartalnih, mesečnih nivojih, ampak je potreba po analizi informacij prešla na dnevni nivo, tako je treba zagotavlja- ti tudi nemoten dostop do teh informacij. Drugi razlog za vpeljavo poslovne inteligence je tudi skrajšanje porabe časa za izdelavo analiz in za prenos informacij znotraj podjetja. Tretji “razlog”, zakaj sistemi za poslovno odločanje predstavljajo nujo pri poslovanju, so vse obveznosti pod- jetij in ustanov, da periodično poročajo o rezultatih (npr. banke s specifikacijo Basel II, državni organi glede na zakonodajo EU, hčerinska podjetja svojim holdingom, podjetja svojim dobaviteljem ipd.). Predavatelj je predstavil tudi novo verzijo portala Cog- nos 8 Business Intelligence, ki kompleten izbor funkcij poslovne inteligence zagotavlja na ravni arhitekture spletnega servisa (tj. standardizirana ponudba podatkov in izboljšani odločitveni modeli, spletni vmesnik za vse uporabnike …). Glavna prednost pa je enostavnost upora- be ter dostop do vseh podatkovnih virov. Naslednji predavatelj Grega Jerkič, vodja oddelka za poslovno inteligenco pri NPS, je s temo Kopanje zlata iz korporacijskih podatkov predstavil koristi, ki jih lahko imajo podjetja zaradi učinkovitega upravljanja: poveča- nje prometa, povečanje dobička, izboljšanje zadovoljstva kupcev, izboljšanje internih procesov, večanje tržnega deleža. Ključni dejavnik je izboljšanje internih procesov: procesno pojmovanje poslovanja, standardizacija internih procesov, upravljanje tveganja in upoštevanje standardov SEMINAR COGNOS – POSLOVNA INTELIGENCA SKOZI IZKU[NJE NAJBOLJ[IH M T 95ORGANIZACIJA ZNANJA 2007, LETN. 12, ZV. 2 (BASEL, Solvency), osredotočenje na posel in ne na pridobivanje podatkov ter hitrejše ukrepanje z aktivnim planiranjem. Uresničevanje strategije podjetja pomeni spremljanje – merjenje ključnih dejavnikov uspeha. Poznamo različne metode spremljanja: uravnoteženi kazalniki, podatkovno usmerjeni kazalniki (Six Sigma), nadzor kakovosti (ISO), celovit nadzor kakovosti poslovanja (Total Quality Mana- gement). Predavatelja iz Romunije Octaviana Chirodea zaradi bo- lezni ni bilo, je pa njegov prispevek Celovito upravljanje poslovanja – CPM na kratko predstavil kar Grega Jerkič. Pomen pojma celovito upravljanje poslovanja (Corpo- rate performance management – CPM) ostaja nespre- menjen, odkar so ta pojem leta 2001predstavili analitiki podjetja Gartner Research. “CPM” je krovni izraz, ki opisuje vse procese, metodologije, matrice in sisteme, potrebne za merjenje in upravljanje poslovanja v orga- nizaciji.’’ Organizacijam lahko CPM pomaga pri odgovarjanju na njihova ključna vprašanja poslovanja: • Kako poslujemo? • S kakšnim namenom? • Kako bi morali poslovati? Aleksander Tikhonov, Cognos Rusija, je v prispevku Načrtovanje poslovanja (Cognos 8 Planning) predstavil, da poslovno načrtovanje vključuje zastavljene cilje, dode- ljevanje nalog in aktivnosti za doseganje ciljev, izkazuje pa se v poslovnem načrtu. Načrtovanje realnih potreb omogoča upravljanje s stroški poslovanja, kar vpliva na: • potrebo po pridobivanju dodatnih denarnih sredstev, • zmanjšanje stroškov izdelave proizvodov in ponudbo storitev, • nastanek poslovnega uspeha. Kazalniki poslovanja so neizogiben instrument pri za- stavljanju ciljev v poslovanju, poslovnem načrtovanju, kontroli in informiranju. Za menedžment so zelo pomembni ekonomski kazalci poslovanja kot instrument presoje in odločitev. Predavatelj Vito Koželj, svetovalec za poslovno inteli- genco pri NPS, je predstavil Sedem pogojev za uresničitev projekta. To so: 1. odločenost za izpeljavo projekta, 2. zagotovitev človeških virov, 3. zagotovitev finančnih virov, 4. uskladitev podatkovnih virov in poslovnih procesov, 5. razumevanje končnega rezultata, 6. postavitev roka za zaključek projekta, 7. vzdrževanje in nadgradnja projekta. Odločenost za izpeljavo projekta mora dozoreti v podjetju samem, s podporo vodstva, analitičnih služb in IT. Jasna mora biti tudi vizija končnega cilja “Kako biti boljši od najboljšega?” Pri zagotavljanju človeških virov je treba proučiti, ali imamo dovolj lastnih virov, ki so dovolj usposobljeni, da poznajo notranje procese in tehnologijo … Včasih je pa- metno najeti tudi zunanje sodelavce. Pri zagotavljanju finančnih virov izhajamo iz ključa za fi- nanciranje projekta: analiza 10–20 % sredstev, postavitev 45–55 % in vzdrževanje 30–45 % za obdobje 5 let. Poznavanje vseh poslovnih procesov v podjetju skrajša čas implementacije. Potrebna je tudi jasnost relacije pro- ces – podatkovni viri. Pomembno je razumevanje končnega rezultata. Pravila za zagotavljanje sprotne evavacije dela so: faze ne smejo biti prevelike, vsaka faza mora omogočati povratek na predhodno fazo. Postaviti je treba tudi rok za zaključek projekta, ki je lah- ko tudi fiktiven. Z vzdrževanjem in nadgradnjo projekta zagotavljamo odprtost projekta. Po programu sta sledili predstavitvi primerov iz prakse, in sicer Kapitalska družba in Raiffeisen Krekova banka. Peter Turk, Kapitalska družba PIZ, d. d., je predstavil Napredne poslovne analize finančnih investicij in sa- modejno poročanje o portfelju osnovnega premoženja KAD-a in pokojninskih skladov. Pojasnil je, zakaj so se odločili za projekt poslovne inteli- gence in orodja COGNOS. Projekt so narekovale potrebe poslovnih uporabnikov (kombinacija različnih oddelkov, regulativa poročanja – Banka Slovenije, ATVP, AZZN, dinamičnost upravlj- anja premoženja, omogočanje kreiranja poljubnih analiz poslovnih uporabnikov) ter zahteve uporabnikov IT (raz- bremenitev oddelka, avtomatizacija procesov, kakovost podatkov, enoten pogled na upravljanje premoženja). POROČILO 96 ORGANIZACIJA ZNANJA 2007, LETN. 12, ZV. 2 Doseženi so bili naslednji zastavljeni cilji: • izgradnja podatkovnega skladišča, • integracija transakcijskih aplikacij, • izbira prezentacijskega orodja, ki pokriva vse potrebe poslovnih uporabnikov, • prenos znanja na zaposlene. Andrej Trstenjak, Raiffeisen Krekova banka, je v pri- spevku Predstavitev implementacije Cognos 8 v Raiffe- isen Krekovi banki opisal potrebne vire (to so ljudje in oprema), ki so jih aktivirali za izvedbo projekta, in zakaj so se odločili za Cognos (povezljivost s preostalimi pod- ružnicami Raiffeisen Bank v Evropi). Uporabljajo nasled- nja orodja Cognos: Cognos 8, verzija 8.1.2 MR2, Cognos Power Play, Cognos Contributer. Projekt je še vedno v teku, do sedaj so uspeli pripraviti razna poročila o ko- mitentih (fizičnih in pravnih osebah) in njihovem stanju na TRR, poročila za vodstvo banke, poročila za izvedbo kontrole, v načrtu pa imajo še optimizacijo poročil, baze itd. Seminar COGNOS – Poslovna inteligenca skozi izkušnje najboljših je bil zelo dobro obiskan, saj je bila dvorana, kjer je potekal dogodek, nabito polna. Poleg udeležencev iz gospodarstva, jih je bilo mnogo tudi iz negospodarstva. Videti je, da si vse organizacije, tako s področja gospo- darstva kot negospodarstva, prizadevajo za optimizacijo stroškov, ažurno spremljanje poslovanja ter na podlagi tekočih kazalcev poslovanja za pravilne poslovne odlo- čitve. Metka Bakan Toplak POROČILO