wmi pomenih teh dveh besed; zgodba o tem, kako sedanjosti (pa tudi filma) ne rešujejo velike zvezde ali pa mesije, temveč ljudje, ki vedo, kje greši okolje — in si znajo to priznati; pa čeprav prepozno. In igralci kot Cynda Williams, Billy Bob Thornton, Michael Beach in Jim Metzler so v svojem poslanstvu izvrstni — prav tako kot film sam. LEPOTICA IN ZVER mm « no Hi Režija: Gary Trousdale Scenarij: Linda Woolverton po klasični francoski pravljici Glasba: Alan Menken Umetniško vodstvo: Brian McEntree Glasovi: Paige O'Hara, Robby Benson, Jerry Orbach, Angela Lansbury, Richard White Produkcija: Walt Disney Pictures, Silver Screen Partners IV ZDA, 1991 Ko je bil Walt Disney še legenda, se pravi, preden je njegovo ime postalo sinonim za protano razprodajo sveta animacije in domišljije, ki se je dandanes spremenila v gigantsko industrijo molzenja staršev in njihovih otrok, ki bi radi v živo videli narisane like v rezervatih pod imenom Disneyland, je popularni oče Miki miške nekoč izjavil: »Samo dve stvari sta, ki bi jih rad še naredil: ena je Lepotica in zver, druge pa se ne spomnim več.« Veliki in priznani animator Frank Thomas je Disneyjeve sanje spremenil v resničnost (režirala sta jih Gary Trousdale in Kirk Wise} in zdi se, da so bile to sanje mnogih, kajti ta najnovejša disneyjevska risanka, že trideseta po vrsti, je postala masovna uspešnica: prvič je bila risanka nominirana za Oskarja za najboljši film, prebila se je v sam vrh najbolj gledanih filmov preteklega leta in bila nagrajena z dvema Oskarjema: za najboljšo glasbo in najboljšo pesem. Kol kaže, je 370-i m ljudem, ki so od leta 1987 sodelovali na ¡em projektu, s pomočjo računalniške animacije, volje in izkušenj uspelo odkriti pravo podobo mita o lepotici in zveri, ki je že od nekdaj buril domišljijo tako avtorskih kot žanrskih ustvarjalcev. Lepotico in zver ste pred risanko lahko prepoznali v vsakem drugem hororizdelku osemdesetih, toda skozi sprevrženo in obsesivno »odraslo« optiko, njeno klasično podobo pa je podalo remek delo Jeana Cocteauja iz leta 1946, La Belle et la Bete, z Jeanom Maraisom in Josette Day v glavnih vlogah. V svojem izvirnem poslanstvu pa je pravljica zaživela prav lani. Njen uspeh gre pripisati dvema dejstvoma: prvič, čeprav je odraslo občinstvo sito Disneyjevih antro-poidnih, sterilnih živali, si še vedno želi risank, skozi katere bi lahko izživelo svojo mladostniško fasci-nacijo nad svetom pravljic; in drugič, želja po ponovnem in originalnem pogledu na tisto, kar je v bistvu ustvarilo vse hollywoodske klasike, seveda pa na način, da se Hollywood sam s svojimi stereotipi v tako intimnost in objektivnost pogleda ne vmešava. Posledica tega je, da so imena, ki so posodila svoje glasove za Lepotico in zver relativno neznana (npr. David Ogden Stiers, Angela Lansbury in Jerry Orbach) in da zvezde lahko naslu-tite v animaciji: npr. ob pazlji-vejšem gledanju boste opazili, daje Lepotica nekakšna kolekcija izrazov in potez znanih zvezdnic: v nekem trenutku spominja na Julio Roberts, v drugem pa na Andy MacDowell, v Zveri boste prepoznali status filmske zvezde kol take, ki živi izolirano pred svojo lastno slavo. Svečnik vas spomni na Freda Astaira, Ura na Petra Ustinova, oba pa zato, ker je bila Zver pač zver? Je bila potemtakem Lepotica nedolžna levzato, da bi lahko ostala z zverjo? Čeprav se transformacija Zveri v mladeniča zdi logičen odgovor, dvom še vedno obstaja. In v tem dvomu je čar Lepotice in zveri in vseh njej podobnih risank. hkrati pa na Stana in Olia etc. Lepotica in zver je tako nekakšna ulti-mativna parabola o zvezdništvu in ljubezni do pravljic, ki se funkcionalno srečata v nerazpoznavni, fas-cinantni obliki, ki nikomur ničesar ne vsiljuje, temveč le podoživlja tisto, kar smo vedno hoteli videti. Lepotica in zver pa predstavlja tudi svojevrsten paradoks glede animiranega (disneyjevskega) filma: če naj bi bile risanke namenjene otrokom, je Lepotica in zver narejena za odrasle — če se boste, tako kot otroci, pri risanki dolgočasili, potem to pomeni, da si še ne znate odgovoriti na freudovsko vprašanje, ki ga risanka diskretno postavljale krhka Lepotica ostala z Zverjo zato, ker je bila tako nedolžna, ali BELE PEŠČINE mm mm Režija: Roger Donaldson Scenarij: Daniel Pyne Fotografija: Peter Menzies, jr. Glasba: Patrick O'Hearn Igrajo: Willem Dafoe, Mary Elizabeth Mastrantonio, Mickey Rourke, Samuel L. Jackson, M. Emmet Walsh 20