Kako nastavljajo pri nas učiteljstvo? (Iz koprskega okraja.) Preden odgovorim na to vprašanje, naj vendar omenim, da bi morali veljati tudi za Istro, četudi je dežela neverjetnosti, avstrijski državni zakoni, sklenjeni v dunajskem državnem zboru. Logično sklepati bi morala torej veljati tudi §§ 38. in 50. državnega šolskega zakona z dne 14. maja 1869, ki dolučujeta, da ima pravico do definitivnosti vse usposobljeno učiteljstvo, ako nima takšnih pogreškov, zaradih katerih bi moralo biti odstavljeno že definitivno imenovano. Vsak bi mislil, da je po tem določilu nastavljena pretežna večina usposobljenega učiteljstva definitivno, a pri nas ni tako. Pri nas je polovica usposobljenega učiteljstva nastavljena le provizorno in to ne malo časa. So v okraju učitelji, ki so napravili ž e p r e d 10. leti Sposobnostni izpit, a vendar morajo še danes provizorno službovati Kdo je temu vzrok? Kratek je odgovor: c. k. okrajni šolski svet, ki ne razpisuje služb, in če kdo prosi za definitivno nameščenje, dobi kratek odgovor: »Ni mesta, čakajte, da bo služba razpisana«. Ali ni to prefriganost, da se drugače ne izrazim? Kako ni mesta? Ce ni drugega, je isto, kjer službuje sedaj provizorno. Te razmere ugajajo c. kr. okrajnemu šolskemu svetu, ker provizorno učiteljstvo prestavlja sam kakor se mu poljubi. Navedem naj slučaj. Je mesto v okraju II. plačilnega razreda, in sicer mesto nadučitelja na dvorazrednici. Ta šola je bila ustanovljena že-pred 25. leti, ako ne že prej, a zdi se mi, da ni bilo na nji še nikdar definitivnega učitelja. Okrajni šolski svet namešča to službo provizorno, četudi z usposobljenim učiteljem. Tako je prišel že pred leti na to šolo sedanji nadučitelj. Dejal bi: bil je Benjamin. V letih se marsikaj izpremeni. Prišel je v isti kraj duhovnik, ki je nadučitelja obdolžil, da je kradel pure. Zaradi tega je padel nadučitelj v nemilost pri predsedniku okraj. šol. sveta in zato dobil zadnje dni februarja ukaz, da mora biti 1. dne marca že na drugem mestu; vendar pa ni ga doletela enaka nemilost od drugih članov okraj. šol. sveta, in še danes je na svojem prvem mestu. Ko se je pričelo to nepotrebno prestavljanje, so rekli, da bo prihodnji mesec služba razpisana in kdor bo definitivno imenovan, ta naj bo tam. Dosedaj ni še ta služba razpisana, a spletkarijo dalje. Dosedanji nadučitelj ima svoje protektorje v nekaterih članih okr. šol. sveta, drugi v predsedniku okr. šol. sveta, in kakor pravijo, tretji pridno postopa v Trstu po stopnicah, da si dobi protektorjev pri dež. šol. svetu, češ, kar bodo ti naročili okr. šol. svetu, to bo izvršil. Vsi ti protektorji se nič ne zmenijo za to, da zakon določuje, da se ima služba razpisati in podeliti onemu prosilcu, ki je zaslužnejši in za to službo najsposobnejši. Enaka se godi tudi ob definitivnem imenovanju, ako je slučajno katera služba razpisana. Okr šol. svet protežira onega, ki je njegov Benjamin, kraj šol. svet stavi na prvo mesto v terno svojega Benjamina, a nihče se ne zmeni, kdo je zaslužnejši in sposobnejši. Prigodilo se je že, da je postavil kraj. šol. svet na prvo mesto celo neusposobljenega učitelja, a druga dva usposobljena prosilca na 2. in 3. mesto. Zato pa se vleče imenovanje nekega nadučitelja že od februarja. Oblastnije so mnenja, da imenujejo onega, kogar se jim ljubi, a neki prosilec je mnenja, da morajo imenovati onega, ki je zaslužnejši in sposobnejši. Slišal sem, da ima ministrstvo sedaj vso to zadevo v pretresu. Tovariša prosim, naj objavi rešitev, dazvemo, ali je tudi za nas pravica ali se moramo le prilizovati. Takšnih razmer so mnogo vzrok oni učitelji, ki so se vdali klečeplazenju in si s tem izkušajo pridobiti raznih protektorjev. Zato se mi je zdel jako umesten predlog pri letošnjem občnem zboru našega učiteljskega društva, predlog namreč, naj društvo napravi korake v ta namen, da razpišejo vsak semester vsa mesta, ki niso zasedena od definitivnega učiteljstva. Ker je bil predlog soglasno sprejet, prosim odbor, naj se požuri, to izvršiti. Tovariše v drugih okrajih pa prosim, naj javno poročajo, ali se jim godi tudi enako kot nam. Iz tega razvidi tudi drugo slovensko učiteljstvo, kakšne razmere vladajo v Istri. Ijn namesto, da bi se istrski učitelj v svojih društvih strokovno izpopolnjeval in ojačeval, se mora boriti za svoje v zakonu zajamčene pravice.