Poštnin» psačana « gotovini. Letna naročnina 20 Din. Izhaja mesečno enkrat. - Uredništvo In upravnIStvo Ja v Salendrovl ulici itev. 6. - Telefon Štev. 2283. Tiska tiskarna Hakso Hrovatin v Ljubljani. - Odgovorni urednik Ivan Frelih. Štev. 3. Ljubljana, 20. maja 1936. Leto XVI. HiSna posest se nahaja v težkočah (Prinašamo v izvlečku resolucijo, katera je bila soglasno sprejeta na velikem zborovanju gospodarstvenikov v Beogradu.) To besedilo so prinesli razni srbski in hrvatski strokovni listi. Udruženje vlasnika nepokretnih dobara za upravno područje Beograda, Zemuna in Pančeva (t. j. Društvo hišnih posestnikov) je imelo pred kratkim veliko gospodarsko zborovanje, kateremu so prisostvovali vsi gospodarski poklici in hišni posestniki, ‘kakor tudi zastopniki mnogoštevilnih gospodarskih organizacij in organizacij hišnih posestnikov iz vse države. Na zborovanju so govorniki poudarjali težkoče, v katerih se duši naše gospodarstvo v mestu in na deželi in kakšne posledice imajo za hišno posest. Ravno tako so se priporočale odredbe in zakoni, katere bi bilo treba donesti za poživljen je našega gospodarstva in za popravek ?elo težkega položaja lastnikov nepremičnin v mestih kakor tudi na deželi. Zbor je soglasno ugotovil, da se stanje našega gospodarstva iz leta v leto poslabšuje, da tej strašni činiteljici merodajni faktorji niso zadostno polagali pažnje, tako, da so prepuščeni mnogi dragoceni trenutki, kadar bi se gospodarstvu zameglo odpomoči in zlo preprečiti, pa pride do težkih posledic. Vse odredbe gospodarstva so bile vnesene brez kakršnegakoli načrta in sistema, večkrat protipravno in nepravilno, a največkrat se je z odlašanjem odgovora zavlekla ugodna rešitev. Mnogi, popolnoma ekonomski problemi, na katere bi se morala polagati največja skrb, so bili odstavljeni in zavrženi tako, ko so ti težki problemi zahtevali skrajno potrebo, da se rešijo, se je začelo delati brez vsakega reda in z največjo hitrostjo, ali pa se je brez vsake potrebe zašlo na politični teren, mesto da bi se težilo s potrebnim strokovnjaštvom, z rešitvijo za splošni blagor naroda in narodnega gospodarstva. Ko je začela gospodarska kriza pustošiti širom vsega sveta iii ko se je njen pri-dsk začel čutiti tudi na našem gospodarstvu, tedaj se je brez kakršnihkoli resničnih potreb za našo finančno situacijo, brez ozira na naše gospodarske prilike in potrebe prešlo na stabilzacijo dinarja. Vrednost dinarja je bila fiksirana na višini, lZ, pri novih hišah pa celo za 4%. Razen tega so se zvišale občinske doklade na direktne davke od 45% na 60%, s čemer bomo seveda hišni posestniki silno obremenjeni. Društvo je v pretečenem letu ponovno interveniralo pri raznih oblasteh v prid hišnih posestnikov. Interveniralo je pri naših poslancih, interveniralo je pri finančnem ministrstvu v Beogradu in pri drugih ministrstvih. Sicer ni moglo doseči vsega, vendar je pa s svojimi intervencijami doseglo vsaj delne uspehe. Tako je med drugim doseglo skoro vse ugodne rešitve pritožb pri upravnem sodišču v Celju glede ocenitve lastnih stanovanj ter doseglo, da se sedaj izdajajo zopet davčne tiskovine v slovenskem jeziku itd. Naš g. predsednik Frelih še je še kot občinski svetnik ljubljanski z vso silo zavzemal za znižanje obrestne mere pri mestni hranilnici ljubljanski. Tozadevne rešitve do danes še nimamo. Društvena pisarna je prejela in rešila v preteklem letu 210 vlog, pisarna Pokrajinske zveze pa 277 vlog, skupaj torej 487 vlog. V Pokrajinski zvezi Dravske banovine ie včlanjenih 21 društev hišnih posestnikov. Poslovanje v naši društveni pisarni je bilo zelo živahno, kajti vsak dan je prišlo povprečno do 20 članov, ki so prihajali po razne informacije in nasvete. Društvenim članom smo delali potrebne pritožbe in prošnje in to vse brezplačno. Naša društvena pisarna je vedno na razpolago društvenim članom, ki morejo v določenih uradnih urah dobiti vse podatke, ki jih potre-bujejo. (Nadaljevanje sledi.) Obtlnske davščine In doklade v mestu Ljubljani v letu 1936/37 A. Vodovodna naklada na podstavi za leto 1935. uradno ugotovljene kosmate najemnine, in sicer od vseh hiš................ 8% B. Gostaščina na podstavi za leto 1935. uradno ugotovljene kosmate najemnine, in sicer: I. od starih hiš............ S.5% II. od vseh novih hiš, ki so bile zgrajene po mesecu juniju 1920 2% Najemnine do štetih 200 Din letno so gostaščine proste. C. Kanalska pristojbina na podstavi za 1.1935. uradno ugotovljene kosmate najemnine na naslednji način: od vseh hiš..................... . 3% Za ena poslopja, ki ne plačujejo vodovodne naklade po napovedi uradno ugotovljene kosmate najemnine, znaša kanalska pristojbina po 50 par od vsakega kva-kratnega metra zazidane ploskve, ki se pomnoži s številom nadstropij. (Odločba ministrstva za finance z dne 30. septembra 1927, D. R. br. 121.253, mag. štev. 28.783/27.) C. Pristojbina od hidrantov in vodomerov po sklepu vladnega komisarja z dne 12. septembra 1924, mag. št. 21.236, in si-cew L od hidrantov po velikosti od 48 do 216 Din letno in 2. od vodomerov po velikosti od 24 do 360 Din letno. Občinske takse k državnim taksam po zakonu o taksah. K državni taksi po tarifnih postavkah zakona o taksah 1, 2, 3, 4, 5 in 6 se pobira 50% občinska taksa. Tej občinski taksi so zavezane le vloge, prošnje, priloge, pritožbe itd., ki se vlagajo pri mestnem poglavarstvu v Ljubljani in o katerih naj isto poglavarstvo tudi odloči. Taksa od prenosa nepremičnin, in sicer: 2% takso za prenos nepremičnin in 50% doklado na državno dopolnilno prenosno takso sme pobirati mestna občina ljubljanska z dovoljenjem kr. banske uprave Dravske banovine v Ljubljani št. 11-9430/3 z dne 12. maja 1934 (Službeni list kraljevske banske uprave Dravske banovine z dne 26. maja 1934, št. 42). Prirastkarina. Prirastkarino pobira mestna občina ljubljanska po uredbi in pravilniku z dne 2. oktobra 1934, ki sta bila objavljena v Službenem listu kraljevske banske uprave Dravske banovine v Ljubljani št. 738-98 z dne 5. decembra 1934 z naslednjo spremembo: Pri vsakokratnem predpisu prirast-karine, izvršenem po uredbi o prirast-karini v mestni občini ljubljanski (Sl. list št. 738/98 ex 1934) se delno bonificira plačilo občinske takse na prenos nepremičnin tako, da se predpis prirastkarine zmanjša za višino 1% že plačane občinske takse na prenos nepremičnin. Če znaša predpis prirastkarine manj kot 1% plačane občinske takse na prenos nepremičnin, odpade plačilo prirastkarine. Občinska doklada na vse državne neposredne davke, razen na one, ki so po zakonu prosti doklad, v unificirani izme- ri 6Q^______________________ o M Rešitev problema hipotekarnih posojil v Nemčiji Zgodovina nemške marke je po vojni zelo interesantna. V času njene inflacije, so se cene dobrin neverjetno dvignile, a njena prava vrednost je bila ničeva. Kredite, katere so dobivali lastniki hiš in zemljišč v vaseh in v mestih so se sukali okrog ogromnega števila milijard mark ter so se hipoteke glasile na bajne vsote. S padanjem inflacije in prehodom v sedanje stanje so nepremičnine na koncu koncev predstavljale sigurno vrednost. Pri deflaciji pa Nemčija ni takoj nastopila z njeno striktno uvedbo, temveč je je odstopala in menjavala svoje smernice. In ravno zato se je vrednost nemške marke hitro dvignila in s tem spravila na dnevni red vprašanje reguliranja hipotekarnih posojil iz časa inflacije. V novo ustvarjeni deflacionistični situ-acji je bil položaj hipotekarnih dolžnikov s fantastičnimi številkami dolgov več nego porazen. Ni bilo druge rešitve nego črtanje dolgov. Nemčija je linearno izbrisala vse obstoječe inflacionistične hipotekarne dolgove, a jih je zatem takoj obnovila potom zakona in to z ozirom na tedanjo novo vrednost hipotekarne zaloge in dohodkov zemljiške rente. Obnovivši na ta način hipotekarne dolgove z zakonom z dne 16. julija 1925. pri vseh teh tako zvanih obnovljenih hipotekah izvedeno je novo linearno črtanje za 70 do 80 odstotkov, da so upnikom priznanih 20 do 25 odstotkov obnovljenih hipotek«. Ta razlika v graduininiu procenta izbrisa se je zasnovala na tem, da če je hipotekarni dolžnik — zemljiški posestnik (posestnik zemljišča, premoženja, gozdov, vrtov itd.) ali meščan. Zemljiškim posestnikom je dan večji procent izbrisa, a ravno-tako manjša oobrestna mera 2%, dočim je za meščane vzeta manjša stopnja zbrisa, a obrestna mera je merjena na 3%. Razlika med meščanom in zemljiškim posestnikom se vidi, da ni velika pri zgoraj dokazanih procentih zbrisa in odmerjenem obrestne mere. Ker so reducirane ogromne številke inflacijskih hipotek in ustanovljene takozvane'>obnovl jene hipoteke«, a ker je ekonomska kriza bila v Nemčiji še zelo velika, je Nemčija proglasila moratorij za vse te obnovljene hipoteke«, kakor tudi za njih obresti. Moratorij je dan do leta 1931; V teku moratorija se je skušalo pri hipotekah meščanov, da iste zopet ožive in so se v ta namen izdale takojšnje naredbe o eventualnem plačilu obresti in dolga samega, ali enega njegovega dela. To je urejeno po zahtevi upnika, da ne bi isti prišel v težak položaj. V interesu upnika povečana je tudi obrestna mera, pa se je pozneje zopet neznatno reducirala in se stabilizirala na 5%. Pa tudi vsi ti koraki niso pripomogli, da hipoteke meščanov zopet ožive kakor tudi perspektive za leto 1931 niso bile posebno slabe, v tem letu je izšel zadnji rdk danega moratorija. To je Nemčija donesla z zakonom z dne 18. julija 1930, kateri je predpisoval stopnjema likvidiranje moratorija hipotek meščanov. Namesto dosedanje linearne zaščite je novi. zakon prinesel individualno. Ustanovljen je poseben urad za likvidiranje mo-ratomega stanja, »obnovitelj hipotek«. Postopki se imajo voditi potom tega urada in rednega sodišča- Po zakonu z 1.1930. je mogel upnik odpovedati »obnovljeno hipoteko« hipotekarnemu dolžniku na eno leto dni preje, pismenim potom, preko urada. Začetni roki so koncem vsakega trimesečja. Najzgodnejši rolk, ko zapade hipoteka v plačilo je odrejen z zakonom za dan 31. december 1931. Pred tem rokom pa se niti enemu upniku ne prizna rok za plačilo dolga. Zaradi strogih zakonskih predpisov in zaradi nezmožnosti plačila večjih vsot, je zelo malo število meščanskih hipotekarnih dolžnikov moglo zadostiti svojim obveznostim- Z zakonom je bil dovoljen sporazum strank (dolžnika in upnika) in se je zaradi tega dobila nova perioda moratorija, « z druge strani je zakon sam predpisal množino odredb, katere so imele namen, da zaščitijo dolžnike ter so se roki za plačilo »obnovljenih hipptek« preložili in premaknili na leto 1934.-1935. Dne 20. decembra 1934 je bil vnešen nov zakon, s katerim je bil podaljšani moratorij ukinjen. Zakon je sankcijoniral vse one odpovedi, katere so bile napravljene in katere roke je fiksiral urad za likvidacijo moratomega stanja. Ako je padel ta rok plačila pred 21. decembrom 1934. leta, tedaj se mora plačilo izvršiti samo v onem primeru, ako se je moralo plačati s/s iznosa »obnovljenih hipotek«. Pa tudi ta zakon prepušča pravico svobodnemu ugovarjanju strank (dolžnika in upnika), po predpisanimi pogoji, da se morejo roki plačila podaljšati. Kot zadnji rok za plačilo je odrejen z zakonom z dne 1. januarja 1936. Večina objavljeno hipoteke za plačilo je ugotovljena do 300 zlatih mark (preje 100). Posledica odjav je plačilo ob času. Zakon izrecno zabranjuje izvršitev in doplačilo od onih hipotekarnih dolžnikov, katerih situacija je zelo težka. Namen tega zakona, se vidi v njegovem pojašnjenju, kjer se glasi: Reguliranje teh obnovljenih hipotek ima namen, da se rok za plačilo še enkrat za kratek čas podaljša, a zakon stremi za tem, da zamrznjeni dolžni blok zopet oživi. Za zemljiške posestnike je rok za plačilo z obrestmi od 2% predviden do 1- julija 1936., a pri onih hipotekah, katere so v resnici supergarancija, je rok odrejen za dan 1. april 1936. Vsota dolgov zemljiški hposestnikov po obnovljenih hipotekah znaša po oceni 12 milijard RM. Sedaj se v Nemčiji vrši borba za podaljšanje roka o dospelosti plačil obnovljenih hipotek. Usoda teh obnovljenih hipotek« iz časa inflacije je negotova, če se ekonomski položaj v Nemčiji ne bo izboljšal in ni verjetno, da se bodo roki za plačilo podaljšali. Razno Prošnje za podaljšanje davčne olajšave v inkorporiranih občinah. Že parkrat smo pisali, da so nekateri posestniki brez vsake potrebe vložili prošnjo za podaljšan je davčne olajšave za nove hiše v onih bivših občinah, ki so nekaj inkorporirane k mestu Ljubljani. Povedali smo, da je bilo poprej treba dobiti zagotovilo od ministrstva financ, da se bodo take olajšave debile oziroma naprositi intervencije naših poslancev, da v tem pogledu prinese primerno zakonsko določilo, da se v inkorporiranih občinah podaljša davčna olajšava za 20 let. V zakonu o občinah, tedaj ne v zakonu o mestnih občinah je izrecno določeno, če se kmetske ali deli kmetskih občin pridružijo k kakemu kraju, kjer znašajo vzdrževalni stroški 25%, bodo ti priključeni kraji imeli še nadalje 30% odbitek za vzdrževalne stroške. Tak primer bi bil, če bi se h Kamniku ali h Kranju itd. priključila na novo kaka kmečka vas. V zakonu o mestnih občinah pa zato ni poskrbljeno. Prošnje za podaljšanje davčne olajšave je finančna direkcija v Ljubljani, kakor tudi ministrstvo financ zavrnilo z utemeljitvijo, da ni zakonitega povoda, da bi se davčna olajšava podaljšala na 20 let, ker je že ppteklg in pristoji samo davčna olajšava, ki je bila dovoljena za časa dogotovitve dotične hiše. Ker je sedaj tudi finančno ministrstvo nekaj primerov že negativno rešilo, bo Prvo društvo hišnih posestnikov v Ljubljani na svoje stroške vložilo za enega posestnika pritožbo na državni svet v Beogradu. Pripominjamo pa, da znaša državna taksa na pritožbo 400 Din, ki jih bo plačalo naše društvo. Upamo pa, da bodo z ozirom na to pristopili v veliki večini posestniki novih hiš v inkorporiranih krajih k našemu društvu, ki se bo edino znalo zavzeti za dosego navedene davčhe olajšave. Če se je inkorporiranim davkoplačevalcem naložilo vsa ona večja bremena, ki so jih morali nositi dosedaj mestni davkoplačevalci, je upravičena zahteva, da se jim dajo tudi one davčne olajšave, ki so jih imeli mestni davkoplačevalci. Pogodbe s podjetniki jo treba kolkovati Za pogodbe o zidanju zgradb ali za dobavne pogodbe, s katerimi se podjetnik zavezuje, da komu kaj dobavi za pogojeno ceno ali da izvrši izvesten posel, se plačuje taksa v smislu tar. post. 24. zakona 0 taksah, po točki a) tar. post. 12., tedaj 1 % od pogojene vsote. Opozarjamo hišne posestnike na to tarifno postavko, glasom katere je treba vse pogodbe o zidanju hiš ali za napravo drugih del od pogojene vsote plačati 1%. Če take nekolekovane pobotnice pridejo oblastem v roke. se kaznujejo in tako ima sedaj neka hišna posestnica, ki je zidala novo hišo plačali takso in kazen 11.000 Din. Sestanek hišnih posestnikov v Sp. Šiški in Dravljah Dne 6. maja t. 1. se je vršil v restavraciji Triglav« na Celovški cesti zelo dobro obiskan Sestanek posestnikov starih in novih hiš, ki ga je priredilo Prvo društvo hišnih posestnikov v Ljubljani, na katerem je predaval društveni predsednik Frelih Ivan o davčnih in drugih stanovskih vprašanjih, o katerih morajo biti hišni posestniki vedno poučeni. Poudarjal je tudi, da se je brez vsake potrebe ustanovilo Društvo posestnikov novih hiš, ker nam vsaka razcepljenost samo škoduje in nam zmanjšuje uspehe. Občni zbor Društva posestnikov novih hiš se je vršil pred kratkim in so ljubljanski dnevniki o poteku zborovanja obširno poročali, vendar so pri tem izpustili še marsikaj zanimivega. Ugovarjati moramo trditvi, da se naše društvo oziroma naše Zveze niso zadosti trudile za znižanje obrestne mere, kakor je nekdo trdil. Koliko se je prizadeval naš predsednik v Mestni hranilnici ljubljanski za znižanje obrestne mere, se lahko vsakdo prepriča v zapisnikih sej Mestne hranilnice ljubljanske. Nadalje smo priobčili v »Mojem domu ' nešteto resolucij in spomenic, ki so jih naše Zveze in druge gospodarske korporacije poslale pristojnim ministrstvom in tudi Narodni skupščini. Toda če vse gospodarske organizacije iz vse države s skupnimi nastopi in s pomočjo narodnih poslancev niso dosedaj mogle ničesar doseči za splošno znižanje obrestne mere, je naravno, da jo tudi ni moglo doseči naše društvo in zato je neokusna trditev, da bi bilo naše društvo v tem pogledu premalo delovalo. Tudi smo si prizadevali na vse strani, da bi bili prišli do sporazuma, a ustanovitelji novega društva so to vedno odklanjali. Naravno je, da se o tem ni pogajal naš društveni predsednik. Nad eno leto so na vseh zborovanjih ustanovljenega novega društva kritikovali naše delo, a na njihovem občnem zboru se je pokazalo ,da sami nimajo pokazati prav nobenega uspeha, razen da so organizacijo razdvojili, a lahko ugotavljamo, da s prav neznatnim številom članov. Voditelji priprav za ustanovitev novega društva so po enem letu vrgli svoj društveni odbor in izbrali zopet novega. S tem je vse povedano in upamo, da ne bo hišnega posestnika v Ljubljani in okolici, ki bi ne spoznal potrebe^ da se mu je organizirati edino pri ndšem društvu, kar se vsak dan dokazuje. Davčni plačilni nalogi v slovenskem jeziku Kakor smo že poročali, je ministrstvo financ na naše večkratne predstavke in neštete osebne intervencije odredilo, da se ima za dravsko, banovino izdajati vse plačilne naloge v slovenskem jeziku. V zadnjih letih smo namreč, prejemali plačilne naloge samo v srbohrvaščini, ki pa tudi niso bili pregledni in so pogfestnilji jz njih težko ugotovili, kolijd je faktično ocenjen donos hiše. Tudi v tem pogledu so novi plačillni nalogi napravljeni v našem smislu in mnogo jasnejši. Ker so ti plačilni nalegi že došli in so na razpolago davčnim upravam, opozarjamo vse hišne posestnike kakor tudi druge davkoplačevalce, da zahtevajo plačilne naloge v slovenskem jeziku, če bi se katera davčnih uprav morebiti posluževala še starih tiskovin.