KAT0L1ŠK CERKVEN LJST, Danica izhaja vsak petek načeli poli, in velja po pošti za celo leto 4 gld. 60 kr., za pol leta 2 gld. 40 kr., za četert letal gld. 30 kr V tiskarnici sprejemana za leto 4 gold., za pol leta 2 gld., zaeetert leta lgl.; ako zadene na ta dan praznik, izide Danica dan poprej. Te6aj XXXV. v Ljubljani, 21. mal. travna 1882. List 16« PoslattJe «r. Duha. Kadar sv. Duha premišljujemo gledd njegovega bitja, takrat se o poslanji ne govori; ker sv. Duh je pravi Bog, toraj je bil, je sedaj ter bode v bodoče, on je vselej in povsod. Če se pa oziramo na njegovo djanje, se smč in mora reči, da je bil na svet „poslan". V tem pomenu se pravi, da je sv. Duh le v katoliški Cerkvi (Jan. 14, lo), da prebiva v dušah pravičnih (I. Kor. 3, 16), ne pa tudi v sercu brezbožnih (Sap. 1, 3—5). Kakor je Bog skoro neštevilnokrat obljubil, da bode poslal svojega edinorojenega Sina, da bo zveličal v temo zmote in pregrehe zabredlo človeštvo; tako je ljudčm tudi obetal, da bo poslal svojega Duha, ki bo človeka posvečeval. V sv. pismu stare zaveze nahajamo na raznih listih, da je Bog obetal ljudčm poslati sv. Duha. Tako n. pr. po preroku Joelu (2, 28) naznanja: „Potem (ko bo opravljeno delo odrešenja) bom svojega Duha izlil Čez vse ljudi,... nad svoje hlapce iu dekle bom razlil svojega Duha." Na te besede se (Act. 2, 16) na binkoštni praznik sklicuje apostelj sv. Peter govoreč, da se je sedaj spolnilo, kar je že zdavnaj prerok Joel bil napovedal, rekoč: „Zgodilo se bo, pravi Gospod, zadnje dneve, da bom svojega Duha izlil na vse meso." Prerok Izaija pa mora (59, 20) v imenu Božjem napovedovati: „Prišel bode Odrešenik... k tistim, ki se obračajo od greha; a to bode, veli Gospod, takrat zaveza z njimi: Duh moj, ki je v tebi, in besede moje, ktere sem ti dajal v usta, ne bodo odšle vekomaj od ust tvojih." Božja dobrota je še večkrat vernikom stare zaveze naznanjala, da bodo ob času Zveličarjevem ljudje sprejeli sv. Duha. Zatoraj kraljevi pesnik David od Boga govori: „Ti boš poslal svojega Duha in prerodili se bodo" (takrat ljudje). Bolj določno beremo o tej zadevi v sv. pismu nove zaveze. — Ko je Jezus svojim učencem bil napovedal, da jih bo zapustil, tolažil jih je z obljubo, da bo jim poslal sv. Duha. Tako n. pr. pravi: „Jaz bom prosil Očeta, in druzega Tolažnika, namreč Duha resnice, vam bo dal, da ostane z vami vekomaj;... ne bom vas pustil sirčt.... Tolažnik pa, sveti Duh, kterega vam bo Oče v imenu mojem poslal, on vas bo učil vse in spominjal vas bo vsega, kar sem vam povedal. — Kadar pride Tolažnik, Duh resnice, ki vam ga bom jaz poslal od Očeta, kteri izhaja od Očeta, on bo za me pričal. — — Kadar toraj pride on, Duh resnice, napotil vas bo na vsako resnico, ... on bo mene poveličal, ker bo od mojega jemal in vam oznanjal." (Jan. 14, 16. 26; 15, 26; 16, 13.) Na svojo obljubo se je Zveličar skliceval tudi takrat, ko je z apostelj ni zadnjič govoril na zemlji. Rekel jim je namreč, da „naj ne odidejo iz Jeruzalema, temuč naj čakajo obljube Očetove, ktero ste slišali od mene;... sprejeli bodete moč, ko pride sv. Duh na vas, in boste mi priče v Jeruzalemu in po vsej Judeji in Samariji, pak do kraja zemlje". (Act. 1, 4. 8.) Aposte!jni prepričani o resničnosti Kristusovih besedi, so natanko ravnali po Jezusovi naredbi. Sv. pismo nam namreč pripoveduje, da so se potem „vernili v Jeruzalem z višave, ktera se imenuje Oljska gora in je blizo Jeruzalema, sobotni dan hodi. *) A ko so bili prišli v mesto, š!i so v zgornjo izbo, kjer so prebivali,... vsi so bili ene misli, stanovitni v molitvi in prošnji." (Act. 1, 12.) Tukaj se je večkrat vresničila obljubljena beseda Božja, to pa s posebnim znamenjem in čudežnim delovanjem. V zgodbah aposteljnov (2, 1 — 3) namreč beremo: „Ko pride petdeseti dan, bili so vsi ene misli vkupaj. Kar vstane šum z neba kakor piš silnega vetra ter napolni vso hišo, kjer so bili zbrani. Potem se jim prikažejo razdeljeni jeziki, kakor ognjeni, in sedejo na vsakega zmed njih." Mar ne vidimo tukaj nenavadnih prikazen? Vsaka beseda nam razodeva posebno skrivnost ter lastnost sv. Duha. Poslanje sv. Duha zgodilo se je „petdeseti dan" po veliki noči. Judje so imeli tri imenitne praznike, — „veliko noč" v spomin tiste čudežne noči pred odhodom iz Egipta; „praznik šotorov" v spomin potovanja po puščavi in bivanja pod šotori; pa binkošti (pentekoste)". Ob teh dnevih se je vsak Izraelec moškega spola po končanem dvanajstem letu moral vdeležiti svetega opravila v jeruzalemskem tempeljnu. Judje so binkoštni praznik obhajali petdeseti dan po veliki noči; od tod tudi ime „binkošti", kar je predelano iz besede „pente-koste" (hemera), ki pomenja „petdeseti" (dan po veliki noči). Ta praznik bil je postavljen v spomin dneva, ko je Bog bil dal Izraelcem na Sinajski gori zapovedi; isti *) To je, okoli 1556 metrov; ob sobotah namreč judje niso smeli hoditi dalje od doma. dan zahvaljevali bo se tudi za spravljene pridelke. Ta dvojni pomen je menda tudi vzrok, zakaj da je Bog izvolil ravno v tej dobi poslati sv. Duha. Kakor so namreč judje petdeseti dan po svoji rešitvi iz egiptovske sužnosti prejeli Božje zapovedi, napisane na dveh tablah: tako nam bodi v serca zapisana nova postava ljubezni m milosti petdeseti dan po Kristusovem vstajenji iz groba, s čemur smo rešeni (Jan. 12, 31) peklenskega jarma. In kakor so judje Delivcu vsega dobrega slavili zahvalo za letino, tako naj bi ta dan tudi pri kristjanih vzbujal čut hvaležnosti, ker se je v reČenem času pervič ver šila očitna žetva za katoliško Cerkev. Ko je Bog človeku dajal zapovedi, se je to godilo med bliskanjem in gromenjem. Nekaj podobnega se je zgodilo takrat, ko je Bog z ljudmi stopil v novo zavezo a postavljeujem sv. Cerkve. Nastal je namreč „šum z neba". To ni bila naravska prikazen. Šumenje uastalo je nag lom a in sicer „z neba", to je, z višave, od koder pa ne prihaja burja, ki se tako rekoč vleče nad zemljo. To šumenje naznanja način, kako sv. Duh deluje. Človeka namreč, ako je omamljen s posvetnim duhom, v verige pregreh vklenjen, večkrat sum Božje milosti ,.z neba" popolnoma spremeni, kakor to vemo o Pavlu aposteljnu, Magdaleni grešnici in o mnozih druzih. Šum bil je „kakor piš silnega vetra". Vihar čisti zrak in podira slabe naprave. Tako ,.pihanje silnega vetra" znamenuje veliko moč, s ktero sv. Duh varuje in siri kristjanuko vero ter jo brani pred sovražniki. Judje in pagani so se ustavljali kristjanstvu; posluževali so se vseh mogočih, večkrat v samem peklu izmišljenih pomočkov, da bi zabranili razširjanje Jezusovega imena; napenjali so vse žile, da bi seme Božje besede popolnoma zadušili in vničili. Toda brezvspesno bilo je vsako prizadevanje. Celih 300 let se je svet vojskoval s križem, naposled premagala je resnica ter judovske zbornice in malikovavske tempeljne začela spreminjati v kerščanske cerkvice in cerkve. Kristjanstvo krotilo je divje strasti, brisalo grehe, odstranjevalo hudobije, sadilo krasne cvetlice svetih čednosti ter zemljo tako rekoč prenovilo. Šumenje, ki je bilo podobno silnemu viharju, „napolni vao hišo", kjer so bili zbrani aposteljm z druzimi verniki; od tod se je isto razširjalo no vsem mestu, za-toraj so ljudje od vseh krajev privreli k hiši, da pozvejo vzrok čudovite prigodbe. To kaže, kako sv. Duh iz sv. Cerkve razširja svoje milostno delovanje, in sicer več ali manje med vse ljudi na zemlji, ker so vsi ljudje poklicani k temu, „da bi Boga spoznali, njemu služili ter se tako zveličali". (Dalje nasl.) Kozfi grob. V Jesaiju preroku se bere: „Tisti dan bo Jesetova korenina stala v znamnje ljudstvom; Njega (Mesija) bodo narodi molili, in njegov grob bo častitljiv." (Jez. 11, 10.) Kdo se ne spominja na pretekli včliki teden, kako res častitljivi božji grobi so bili po vaih cerkvah, in s kolikim prestavnim vstajenjem so bili veliko soboto poveličevani. Razlaganje slovenskega sv. pisma pravi, da Kristusov grob je bil posebno poveličan z vstajenjem svetuikov. BI. Katarina Eraerih, ki je imela razodenje o Kristusovem vstopu pred pekel, je vidda, kako je bilo ravno takrat veliko duš poslanih nakviško, naj svoje telesa iz grobov vzdignejo, in s tem, da se ljudem pokažejo Gospodu pričevanje dajejo. To je bil tisti čas, ko je toliko mertvih bilo vstalo in so hodili po Jeruzalemu potem pa so zopet telesa odložili, ko so povelje Gospodovo spolnili. Zdaj Božji grob častč vse kerš&nske ljudstva, pa tudi še cel6 mohamedani. Na veliki petek pred več leti sem bil v imenitnem, po vsem svetu s