Perspektiva mladih. (Daije.) javnost. — Šola. — Narodnost. — Slovanstvo. — Jugoslovanstvo. — SamoizoDiazba. — Uospodarstvo. — Hrosveta in kultura. — Politika. — Izvenstrankarstvo. — Socialno vprašanie. — Demokr^atizeni. — Svetovno naziraiiie. — Sokolska ideja. — Stan in organizaciie. — Vzajemnost in solidarnost. GOSPODARSTVO. Sez.nan.itii se z naširn 'n,arodnku giosipodarskim probledTiom m poloižajem ter z vsem'i sredstvi, ki so na razpolago za narodovo soapodaiako osamoavojitev in zi. stanotvsko gospodarsko asamiosvoniitev, to bodi eden tem.eljniith aniferi našega mujin-ega treokreta. Kapital__.e_n je danes posegel v naš narad bold nego je znradail streimiljeiniia velikih narodoiv; ubiil mu je na mali domačo obnt, na kateri ie slonela žčvlje-nska mioč in odlpanrooek za pasiviai del gospodarstva; ogroža ga še dail'je in preti mu popoilnorna razsibati ga in pinseči v :njega n-otranje sociiatoo žiivj^emde ter yso socia.no druž-bo, ves 'narod napraiviti odviiaen od kapitala driigiih, tujih, večph narodov. Ves boi za avtoniomijo waradov leži v gasipodarsk-em bcju za osainiosviojitev izpod tuiiega kanitalla, da ne bo go&pcdoval nad nami 'buji kapital in z njliim tudi narod; boi za nadvlado rmed narodi je le tekinnoivande med kapitalisiti, zato je boj za. san.oadtočbo tudi boj proli kapitalizmiu. Kapiializam je danes usužnjil vse sloie d-n atanove socialne družbe vn prejti jiim s Doipolno poigubo, ako se -ti prajvočasno ,ne zave-dio potrebe 'solidarniosti i-n ne ugonobe samii protekcioniz.ma in razdora v iaatnilh vTiStah, s kaiteiriima sredstvcima preprečuje kapitalizem vsak soilidaren boii prizadetih slojov zicper mjaga; v mali sJiki so to boiiii v posatneznih slonili naroda, kar so v veliki obliki tafln, kj&r se bonuije.o narodii za nadvladne lin us-užnjenje celega naroda z vs&mi stoji skupaj; pri prvem boiju izrabI_a m pnotežira sebi v korist jjiosaineiz.ne osebe, kar v drugeni Si!"^aju cele atan-ove ali ceilo cele narode. Zato je sr>3z>nati niuijnio pofcrebo, da se posveti sociataeinu priitiaku ista pozornost, kakar se jo staivi narodTieimiu pritisiku nasproti ter se proglasi sociadni boii za -emaiko- vreden z narodmostniim ibojem; paseimo je to pri 'našem narodu, ker so prizadeji večina vsi sitamavd niar^oida, in pneti ua'adništvu ista 'novaroost in ponianjKainje, kakor delavcu m k_____u; zaito je socia_nio¦obfainioini boj za vse isti, pa pc. t&m ce ga posaniiezaii sitanoi.i hoče_o priznati ali pa ne. 1-n v isti ekstrem je zašio učfiiteJffsitivo v svioji celoikupnos-i; aia eni straaii je ponidar:i__lo svojo izisoiriiscainioist od kapi-a__z_iia, J_i si je tu naael ionrnio dežeile iin diržaive, v princiipu je priznavaio, aa je n_e*.a L>oj za sociaino in ei_s,i_it-_iGno .pravo einaik ¦une.mu aeiaivca iri kmeta, na drugi strani se pa ni hotelo pridriužiti njiiin, ker je hoiteio biti protcžiramo _n enaiko s_oii___i buržoazije ter je naioaiie laiužiio isimotr__u inidiviKluaiizma, ki je prizna.val svoboidjo kaipitaliziinu; keT so imi nueiga iiberalna naoeia ioz>nan_aia tuai v isti sapi »svobodo« _iaroi___osi_i_e ia©je iin ki so bila nos.i!teij nacionalne ioie^e hkraii. iNarodinositni momenit je previadipval pred sociai-iim pritisKom in izkcriscainjem; sra/moval se je imeinovati — praietarca! Naš narodni giospadarski prioblenn ne ieži samo v zasinovainjiu lastoin v-elikili podj-etij, tunveč leži v iiaišrršin djiine->.o_po¦aarskein dieiu, da se avigne cetota z atonii, Ri gospoaarsko propaaaijo. Zato je poitreiba nekoiga, ki se«a — kot zile po vseim telesu cioveka — tio zadinje kooe v narodiu iin ki bo vzel ¦nafogio, ipaapešeivati to gioispadiarsiko •c_eloviainoe-'_n preipreoeval majaaimnii gospodariski lazpad naiše ceioite; __i bo pozmai sredjsitva, ki so protiutež proti zlu, ki ga je roaid kapiitaiizem uacl našim nairodom, bo liudstvu ta sredstva dajal na raz. oiaganje ter izkušal požiiviti in dviginiti naš giospodanski oir^amizeim zopet v vseh p.aniogah, ki so nain potrebne za našo samo-sticjno narodino eksistenco; z vso energijo pa bo pobijai sitrap narodno-gospoidiarskega napredka — poddtiško strankarsitvo ;m narodno - gospodar_)kettn, socia_i_oobrambnem d__u. Kaikor je za narod nujno potrebno veo no.i.odarski- vz.gr_ie in ariganizirane iizobrazbe, tako je za učjtelja še važnene, da si jo pridobi in natančno piouči naše narodno in stanovsko gioapodarstvo irn njega patre^be. Učiitelj, iinorda edini inteligient v okraju, moira stati 'V©dino z dobrim svetom na strani ljudstvu Ln mora poznati poslovantie vseh paniog gcnspodarstva, posebno zadružništva, ki bo terneljna 'ideja gospodarskegi programa badaanositi. V šoli se pač poučuie kmeitiistva, kair pa nikakoir m. zadiostuje, zakaj uaiteij mora vedeti ae nekoliko več, to namreč, kako se na najbodjši načm spravi__o proizvodi v demar, poznad mora zadružniatvo in drut;e gospoda^l.c panoge, k©r rešiitev našega narodia ie le možna potoim gospodarSke osamiasvojiitve, potem šele ga je miosoče utinisitve-no in raoralino dvigniti, če stodi gospodarsko na laiatnih nogah. Zakaj smio proipadaii v naroidinostnom cziru skoro na vsej črti? Kife tiči vzrok a_pehoim našiih narodnih naaprotaiikov ? V tem, da nas gospadarsiko daleko madJk -'¦¦ )ju;ejo, ker sloivenskega naroda ne ood-.iar,inliaj.o tnje ideje, teanveč tuji kapitaii Toga inam navdaja srce, ko vidimo z'asti na nrejali toliko renegatslva in aa prujvrnjamo! Nd pa se ouditi temru odpadn':>!vu, če poimi'sli;mo, _.a ,ic temu kriva gospodarska in aocialna odvisnost nas od narodne/a nasproitiiika. Z gw.podarskim in soc icjlnirn iizb^iiišanjeim se vtiho-tapi v našega naradnega mejaša tuii duh, tuje navionalne ideje. In kdo Jažje bi prišel s podrobnim goapodairskfiim deioim- orait ledimo v druffo sim.r nego učiteijstvo, katerega deli segaid do zadnje slavenske tooče, če se tozadtfvno or^anizira, teirmeljito izobrazi iii mtonzivno priprajvi in poprime dela. Za sv__e delo pa potrebuje uča/eljstvo neodv;sii •___ iin sredstev, ki jih lahko -__hi edino le na podilagi lasitna stamiavske >.ospodarske osaimotSvOijitve; patreb- je ;rvič s stanov&ko gospodaisko organiza.ijo, olajšai" iiekatera g.motna E.orja stano'ko gospodairske agiitacije ne niiore biii -l.1, dar preveč. Bati se ne simeimo guinotnili zr.ev, ki jih d___ri_iašarnio sedajj sajmi, ker žrtve, ki jih dopriiinaša učiteijs.vo _euanjosti, bodo za bodooe ganeracije oblociile ininiOD? sad, in le na ta način je mom Ce piri/ti dio popoJnesra razvoia staaiu. ki naj ibo netoč trdna opora nairodu.*. PROSVETNO-KULTURNO DELO. botdi naim nadoga, seznainiti se z vsemi sredtstvi, ki so naun aa raizptolajgo pri tem vse_tra_is_;em i_x>i>.raževa_____ii aexu našega naroda. Ne saano gospodar&ko, temveč >tudi diuseiv__o rnora narod napredo>vati iin s. povadiigniti!, ako hoče stopati z dru_rin_i kuiiiturnumi flanodi v»pon&d_io in ako l_oče stopati z duhoini čaisa .Da pa zahtev^amo v prvi vrsti 'kuicurno iaoibrazbo iiaroda in povzdigo inti&gove 'kuituire, nas pa voaijo ao tega ze te_i_eil_i naMi naoei. Kul^ura j© _mio, kar nas tvori človeka; kudtura nas vodj do aamosi-Otineiga in .r&ziie« ga mišljenja in pres-otievain.a; kuituira je danes nieriilio preanoči — bodisi naciiO-iailne aii kaikorve druge; če zaidamo tored na iUtuci in ae naše prosv&tinio dedo vrši v kuitum&m sniisdu, tedaj zidamo trdino. Uojiti je kuiturno deio, ki ima biti podlaga vseoiiu deiovaniju, ker na kuiturni zaveau slone vse panage napredka, ki vcKlijo do sainLoistciiiiiositi. Poteginirao paraileiio z načedi kuJjtuirie in 'poiiitike«, kii so bo_j at^o kedaj preij prikJadna diainašJi_e-r_u Casiu: Kiuitura mora biti taidi podiaiga politiškii 'aredioati; ziato .o je gicnjiiti zaradi politiike! Stvarna je lahko poiitiika le, ako ima trdaio kulluroo podiago; zato niora biti v cloveku prej kultura in pateun politika. Ni pa s te_n. rečeno, da politika, ki raiste iz kulture, ne more diožive'ti poraza; poraz doživeti imcHre todi podiitika, ki raste \z ikiuitiure, a talk poraz ye le talikio. kaskor toča, ki pobije setev — bo že zopet zrastlo, saj je zamija obdeJana. Politiška zrelast je vrhanec razvoja, ki je potrejban za samostic_niost naroda, zato m, stavimo kulturne zreloati sebi kot s_m_)ter, .emiveč kot predpo®oj v dio&e_.o vištjiih smotrov; ikulturna zredosit i>e padllaga politiškemu pr&mlčain_u, ki ae pravo k, Ce sooji na .rdmi k/u_tu>r_iii ipodlagii. »¦Kulturna izpre/nioinba se vrši polagoraa« — pravi »Kultura in pcl_t_ka«! »Tekoin desertiletla jnoje naša duša dobiti čisto nove temeljne naaore o svetu. Naravna poisladdica je, da zaradi kui_ti_r_ie i_.pr__nieimbe prestopi člavak tudi politiško; zakaj smer politike se r_aravinx) krije s amerjo kiu-ture. — A kdor pre-stopi od dlanes do jutri, on je polkiaki begun ki kulturni izdajalec, ako je bil aploh kuitumo zavzet. Naegav prestop ie izvira iz kmltuirnega uv-erje!n.a, nego iiz pnikritiih, često ofivebnih nasribov.« Tako tndi narod in stan! Uspešno se v obrambi vojs_cu_e narod, država ali stan le, ako _im 4e iraziviita mateTialina in duševna kultura; uspešma je polittka le, ako se 'opira na imiateiriaitoo in imiuševino kiuiltura Poliitika je boj; v baju se rabijo siie in kakio naj se rabijo siie, če jih ai; na čean naij slani podiika — akio ni kulture? T»uidi pnosivetnio-kuilitairnio dldo učiteljstva .fe potreba organiizovati, da se bo izvrševalo sisteimati5nio, po skaiipni itaktiki Danes izrabljajo več ali imiand to deto rtranke v svoje stranikarake nainiene; celo stanovsko prosvettio-k-iilturno delo so si straoke upreg_e v svoj o"ar«m. *) Koncentracija (centralizacija) v»eh naših inaterialnih sil in gospodarskih podjetij; kulturna banka. Uredn. Nujna ie potreba osaim)osvo.dtev tudli tega deda; ne bo nan. pnosvetno dielovati pri izobraževaikiih in dr. prosvetnih društviih >Ln prireditvaih, ki so zasjioivaine v politiLšiko stramkanske asritaclijsike svrhe, teimveč naim bo deJovati v t__n Siinislu na podlagl šode i_i lasitne lorganizacije. Piotieba bo ¦misliti na losvotcodiitev :_z strankf.rskih aniioitrov, ter v tem oziru isdcati .sroniLne _i_o__ in inic.ia'tiive v naših stanovskih društivih. Besede »Na deilo 'j;_ed l;iud_tvo!« so že padle; potreba ije saimo reaJiizacije or^aniiziranega tnzad-ejvnega dela! POUTIKA. Bodi naun ¦naloiga, seznaniti se z >flavnimii sitreunljeinai svetovne poilirti__e, z najv.ažn!ej_i_n_i poiitišiciiinj obdikami i_ti z naškn narodniin ipodiitišikiiin pcjjiožaiieun \\\ str«mieoiji narodme pjjJitidce, z vseuni na_.irni palitiišikiimd pro^raimd, 'Oiziran_a inaceLi poILtiških sitirairuk in z raaunerjem našib naoej do mjiih. Politika je stvar, ki ne poiorebuje pr_K učevanja iin študija, aimpak se privadi v živJi&nju saina; tako so miislili o palitiiki. Staiti pa nio-rainiio na univrein stai.šču, in sncer: Pialitilkia je zoiaJiost, ki poitrebuje tstotako kakar vsaka druga znaniosit temel_ii.ega štuidija in teune_ji nje praiksa istota_.o na gatovi- teoriji, ki ..jo pa moramto proaičevati brez stTainkairsk.Lh predsudikioiv, ak,o Iiočedi-O sipoznaita nye praivo; predip;)goj poiitiške naobraabe je --.niedpta kulturjia naobrazba Poliitaka ge bc.: bioii inied raziičnimii, naspnoit.ijoč_n_i si jiačeM. Ln kako Ttaj stt>piitii-O v ta boii, kako naj opa_.ujejmo ta botj, če Jiam i_iso zinaina vsa načeda vseh ¦poiitiških strajik? Tudii poiiiuška iiiGJbraizba ne sime biti eoostrajna, tudi ona nDora te/mejjiti na vsestranski teoriji. Uteaneiiievati načela ene at_ra_ik_! brez v_-e&train_Jke«a po_i_ič_i'e_:a znanija — .tetga so zimožmi sanvo paiitiški fanatiki, k.i z _.ei_uuc\a.iiiia(ii_i z osebniimd napadi in slučaji ute_ne_!i'U_€.o svc_e staiišče; ijudistvo e_ioistraino seznaii.aiti sanio z naoeii ene sitiranke, nasprotna pa priiikrivati. &e pravi _:a uvaiati v fainatizeim — to je d__nagioigii.a! Trezen poilitik ne storii tega — zakajj an ve, da bi biito y&e ito le hipno. neitrajiio preipričaaije, k'i bi se v času spot__tia_ija lahko mašoevalo nad n_iim samim-. Vsaka praksa teme_ji na zmaaiju, iai tes:a je tudi v potliitiki p-otreba podeg naravuili diarav: gipvor__i_itva, diiplomatS'tva, časnikarstva i. dr. Po.u.a mora biti v prvli vrstii deto in ne saimo radiikalTiio .s.bai'ih koristi. b>e neuimilfJLveiše je pa stališče, da se že naraščai v dob( .razvoja prišteva kot popol&n pristaš te ali one oalitiške stranke in ito iz razl(otR'Jv, ker je naraiščaii ae v dobi razvoja (koit dijak), zato še ne nicre ianeti v vsaki podToibi.ostii fiksiraneiga stališča, kar ga pa nnora irnerta kot član s.ranke. In zlo, ki se rodi iz te'ga, je strankarski duKiimtizem. v katerem odrvenevajo p&te_n z.e, k©r uzakonja ljoidsko želro tn \<)\\o, in zato se mora v vsak:i deinakracijj soude-eževaiti vsak poedlinec *) -Učit. Tov." 27. julij 1917 .Perspektive bodočnosti". *•) Dr. Kr. llešič: Kultura in politika" 1908. .Slov. Mat.". po &voje_n prepričanju pri zakio_ioda_i in upravi. Neobhodino je pa poitrebno iavenstrankarsitvo za naraščajj v dobd razvoija l>ri njega vzgoji in za organizacijo, ki podaaa o narodni zakanodaj. svoiie kritiona im__e__ie v obiiiki znanstven« iuteirr___jiitv_ svodega ataiišča. !o bodi naiša bodoča palitika! Teiitna razioga za izve^nstra-iikarsitvo narasčaja sta dajna v tejm, da taktika stranike sdabo vpliva na raizivcni diijaika, da ie pri svobodni vzgogi dobimo novih idej iin s tem koiri_'t_mj orjianizaciji in stran- kaun; in drugi, da .e dijak še v dobi razvo.a! Upamo, da učiteliisitvu, ki se bavi rr_n/oxo s ped^agoffiko, ne bo d_Mo todiko preglavic to ViD1raša_i_e, ker ga lailito iinteme-Jji skoro z vsakinn praviloim dobre vz&oife. izvenstrankarstvo z.a učitelja pa si predstaviljarao v tem, da se učitelj kot čian (>!gan_zaoi.e ne da usl-i_ž_ti v shižbo ptiiitiške strankv in deluie na to, da stranke n« izrab_ja_o obranibnega, narod!i.ega, prosv<_toega in gospodarskeea dela med liudstvioun za svoje strankat-skio ¦agiDacijske nairaene. Uč_te*_j se vzdržuj politiške valilnc aKitaoijie za posaiimezne strainke in ae ne daj uskiži.i kcrt poiitiškii a^itator tej aJi oni atranfci, teimiveč dvligai ijudsitvo poliitiško z vz-go.o iii pcničLtvLjo l.:udstva v nauivažn^ejSiih po-iitiških v/prasaijjLh in preanotxuii in kriitiiku. potložaj vedno z ozirroin. na staiišce in Uitameljevainje stališča vseh strank; každ Jj'U'd_.tvu smioter palit_ke o zakonodaji ini upravi in ne v voliini borb_; ne izkušaj ljudisitva pre-obrniui za kak coiiitiški preoba-at bodiisi v obujsni, deždi ali državi neevoJuci.skLm po•.cwn. Ne orgaa.iz.uj ljudsitva na poi_iti__c__n programu! btainovska orgain_zaciya naj se ne da uslužiti otiaiainio kakli poJatiški _tra_iki. Pa-č pa lahko vsak učiteJj izvršuje svcijo aktdvno poditiškio prav'co ,_ri volitvi po sviojem prepričanju; vprašanje pas_vne voiline pravice je prepušoati še razvoiju poli.iškeiga ž-ivjj__iija, y_igioje in izobrazbe m&d učiteidstvioim, da dozori njdiTda tudi dio org.an_z_ra_ieg:a poiiiiitipnega živujejija učiteJjstva in ofiiciaino ipostavJjanje svojiii zaistopniikiov v posaimeznih k__rr-oiracijah, če se pozne_e za to uvidi popatreba. Priimtoran je pa učitelj c_elofv__ti v pnosvcuiih, kukurnih, obra_r_bnil_ in gospodarskiih danuštvih, ki so za__ic«vana po načediii eaš&Ka stanovskega gibanja in organizovamja aii se jih pnidabi za aelo v t«m smisJu; tu pa se ima izdajati siaim koit za>-jtopnik učiteijstva in iuna dielova.i v smisiu skiiipno začrtanih nač&I in air_o.rov, vedno upoštevajoč, utrjevaiti in širiit. ugiled in načela arigia-iizaci.e v ljudstviu. SOCIALNO VPRAŠAISJE. Sooiaino vprašanje je teinueilii vsemu teoretičneirmi pnaučavanjiu naših stramljeu_j; inj&ga štu<__j wrna ttimelijiiitio razjaisiniti pojm in obliike raizireainega boijai im ama po jaisiniibi vse pcdiaive in zla, iki ¦j.ih je .potreba '-¦dipraviti; uvesti pa ima tudi v vise dede in paaoijfe, sa gesla intemaciomale pri razredheim bc_u, ki podreja marodr_o vprašanje, napaona za nais. Da govccimo času primerno: Sooialno vprašan_e j-e iimelo pred defldaraoiiio pri nas še popotoama strankarski pečait. Udej- stvovato se je sauno s poditiškLmi siiranitami kot kr_.ča__ski sociahizain, initemacioaaiknu. _oc.al__i demokratizam in v itretiji stra_iik,i, kje.r ni dobio izjrazute oblike zaradi narod-ieg-i radiiikailiLzima. ki ga je prepravflii-ail zaraidi aibsoliitne narodnosni m buržoaznega nazirainoa — je ipridefljo d>ohivaji vednio bodj ofol/iko narodirostaiega so ciailiizuna v odznaku jugos_ovar_skega deinokiratizina Priiinaša naim noivio znanstveno, modrosiovno in u_T_etmi_ikio detavaaije; prerc_e_nje iiiazorov moirale in duše Ijudj iin. zrevoluciotniramiie ekanoniiskiih raamer. Saciaiizem postaja itudi pri nas pninciip izpre-miembe niavega državnega reda: stramilliianrie k zadiružneimiu gospodarakemu redu, asanioisvojiitev projletanskega razireda, t. _. enega seidaaijili scciaJnih irazredorv (pri Slavenctli bi sk-cR. ladik© trdiiU vsega naroda), aH da defiini-raiiiio z fviasarvkom: SocuiMzem je teoretično rooiv svatovni naaoir, .prak_ič__o streniiljenije po de Aimticiis ije ¦zakliical italijanskemu dijaištvu in ga vzpodbujail za sociakio vprašanje s klliLceim: * »Bavite se s tem vprašainjeini sedaj, dokJer sta uim in srce spremiLji-va za veiike lideje; sedaj, dokJer .tjc. rete _zkuš_vti na :sebi vso resniieo rzrdca visck-o učeinega Jiarodnega goi_podarja, da umevasije sociiaine bedie izJiaja bol'.j iz srca nego iz razuima; sedaj, dakilor krmta borba za ¦obstamek še >ni skrfaalla vaše ve__k_K_u-š_io_-t_ in vašega sočutja k\ se še iniste .po_n_r__i z Ljudsko bedo.« Kamiu iprime.-iejšd inego učiteljskemiu naraščaiira še v doibi študdja Ln razvoiia je ta kiic; na_niispe_i_eje bo, z -lašim stancm Taz.širiil do zadnje gonslke vasi in se uk-oT-e___nLl njega nauk v zadinji ^orsM koči! Clovek se ne rodi le sameirniu sebi, ainupak Bogu, t. ._. dnužbi LjiudskeKa ,pdk'olenja«; te besede slavnega sdovanskega refor.matarja šoilistva — Komenskeijai — so pagoj vsega preporada. Zakaj človek si mora prizadevati d&lovati za blaKinjo celote in -pri tem, ako to zahteva večiinski interes, če nainreč uniču-joče vipiliva na uisodo bližnjega — odreči se nekaterim deicim .astne s,reče. In v novi obliki se naii^ i)i"ika__uje čisti naulk: »Ljubi svoiegia bližiijejja — kakor samega «ebe!« \prašai:vje je le, alii }e mogoče prešiniitii aloveštvo s tem sociakiim duhoim? Lahko smo optimisti — a pni tein mora .pamagati vsakdo in zaične naa najprej pri saiiiiem s&bi! Dcižaai je pa vsakdo puir_agati rajvno za to, ker kar je za blaK«r vseh. je tudi v blagor posajnieziniiika. Naš istarn je Dozvain za vzg-c_evalca miladme in Mič main. za vz^ojevalca naroda. S teni iiam ie -odrejena že druga važna ^naloRa: proučavati v to sjvrho narodtnti značaj, Ijud&ko psiho_o®i_o, psiho našega narcda. Fravila ipedag-ogiike ndso ve/ljaivna le za vz.go.o iinladine, temveč je po anjih analogino vzgaiaitii narod, ki je v neikaterih 'Cizirih ipcdoib&n mjladeanu, se _i&ra__v_te_niu človekiu. Kaikar se vodi otroika -od st-opnje d>o stmpW, taflco se ima ipostopati z narodom. Bo^ (/aigoma se 'podaja vedino mekaj noveiga, vedino nekaj višjega in težiiega. Popoilino-. ma napa__no bi pa bilo, aiko bi stotpii'1 pned ¦ljudstvo in kar hiipoina, ne ozi niora učiteljstvo proučevatt. saino. V dailpi perspeikitivi se nam odpiira novi ¦ideal, do kater.ega ye. še nekai .pofai in dela, a vendar se inam že odpira smer, v kateri se razvija človeštvo k moralnamu Preparodu. Naspnoti sedaj vladaaoči moralli se .positavtlja eno roo/ralo, isto za imoža Ln isto za ženo; isto za zaisebno in isto za iavno življenje. Brez zdravega po&amczrrika in zdrarvega stanu, brez zdraviili stanov iin zdravega .raroda in brez zdravdh narodov ni zdrave družbe. Socialni duiii, ki ga nagilašamo in ki naj nas prešine, nam pa kaže tudi ideail 'tn naiše ddo v drugi luči, nego je navadno nazirange o tem. * Prim. V. Knaflič: Socializcm. ** »['oslanica slovenski mladini: Kaj hočemo?«