Poitnina plačana v gotovini, štev. 5. V Ljubljani dne 1. marca 1939, Gana posamezni številki Din 3'— Leto XXI. “NAŠ GLAS« Izide vsakega prvega, in petnajstega v mesecu. Naročnina za celo leto din 40'—, za pol leta din 20'—, za četrt leta din 10*—. — Za inozemstvo je dodati poštnino. •= Oglasi po ceniku. = NAS GLAS Uredniitvo t Ljubljana, Frančiškanska ulica 6/1. Rokopisi se ne vračajo. Nefrankirana pisma se ne sprejemajo. — Upravništvo: Ljubljana, Frančiškanska ulica št. 6. Račun poštne hranilnice v Ljubljani štev. 11.467. List za državne nameščence in upokojence Uredništvo in ljudstvo Prepričani smo, da bo vse naše bralce brez izjeme močno zanimal naslednji članek g. Milorada Dj. Spasiča, sodnika okrožnega sodišča v Beogradu, ki ga je že lani objavil v dnevniku »Politiki«. Članek zaradi njegove splošne važnosti in ker je še vedno enako aktualen, objavljamo v prevodu. —• »V naši sredi je pogostoma mnogo nejasnih in napačnih pojmov in nazorov o uradništvu (pod tem izrazom razume pisec, kakor večina ljudi v vsakdanjem govoru sploh, vse državne uslužbence brez izjeme; op. prev.) in njegovi vlogi v državnem in ljudskem življenju. To pa ne samo v vrstah ne-uradnikov, temveč mnogokrat tudi v vrstah uradnikov samih. To se more do neke mere pojasniti, toda ne tudi opravičiti s stoletja trajajočim zgodovinskim dejstvom, da sta nas skoro prav doslej vzgajali dve absolutistični, teokratsko-aristokratski državi: bivša Avstro-Ogrska in predvojna sultanova Turčija. Skozi stoletja so v naših dušah in v dušah naših prednikov legale druga na drugo plasti nazorov, zlasti tudi nazorov o uradniku in njegovem razmerju do države in ljudstva. Toda naziranja o uradništvu in njegovem razmerju do države in ljudstva v teh dveh državah so bila pri ljudstvu in pri vladajočih taka, da so nemogoča in nevzdržna v demokratski ljudski državi. Uradništvo predstavlja močno krmilo državnega življenja. »Hrbtenica države« je. Države si praktično ne mo-ren?° n’t‘ predstavljati brez uradništva. Državi vzeti uradništvo pomeni isto kakor da ji vzameš praktično tudi življenje. Uradništvo je fizično vtelešenje državne oblasti v dveh njenih najne-posrednejših izražanjih: v upravnem in v sodnem. Ti dve oblasti, upravna v širšem smislu in sodna, najbolj neposredno delujeta na življenje države in državljani ju občutijo najbolj neposredno in najmočneje, kadar pridejo v stik z državo kot nosilcem oblasti. Suverena volja države kot regulator družbenih odnošajev bi bila brez uradništva samo abstraktnost, ne pa stvarnost. Sploh se ne bi niti občutila, praktično bi je ne bilo. Šele zaradi funkcije uradnikov dobiva konkretno obliko, uspešnost in življenjsko silo. Uradništvo je skratka izvrševalec državne volje, izražene v njenih zakonih. Vloga uradništva ni bila vselej enaka, pa tudi njegovi odnošaji nasproti ljudstvu niso bili enaki. V teokratskih absolutističnih in aristokratskih državah je služilo uradništvo kot sredstvo za vladanje vladajočega elementa nad ljudstvom. Država in vladajoči element sta bila eno. Razen interesov vladajočega elementa ni bilo nobenih drugih državnih interesov. In kolikor se je pojavljala skrb za ljudstvo, se je samo toliko, kolikor je bilo to V interesu vladajočega elementa. Ljudstvo v je bilo torej predmet vladanja, ne pa nosilec istega. V državah s takim družbenim in političnim redom se je ustvarila tudi posebna vrsta uradnikov, s posebnimi nazori. Niso služili ljudski skupnosti, temveč določenemu poedincu ali skupini. Kraj in službena kariera niso bili odvisni od objektivnih pogojev, postavljenih za vse in za vsakogar enako, temveč od uspehov pri varovanju interesov vladajočega elementa in od razpoloženja vladajočih. V takem položaju je bil uradnik suženj in trinog: suženj nasproti tistim, ki so imeli večjo oblast od njega, trinog pa nasproti bstim, ki so bili po oblasti pod njim. V ljudstvu je videl tisto, kar so videli v njem: objekt vladanja. Oblast pa po tedanjih nazorih ni izvirala od ljudstva, temveč od Boga, z božjo pomočjo. Države niso izdajale zakonov po ukazih ljudske volje, temveč po milosti božji so jih samozvani božji namestniki na zemlji izdajali, in zakoni so bili izraz volje vladajočih. Zakone so izdajali ne samo brez vpliva ljudske volje, temveč so jih izdajali tudi proti ti volji. S temi zakoni niso bili zavarovani in urejeni interesi ljudskega kolektiva, temveč samo interesi vladajočega elementa. V temelju so bili vselej proti ljudstvu. V takem položaju ni mogel biti uradnik ljudski človek, temveč se je v njem ustvaril nazor protiljudskega človeka. Preziral je ljudstvo, ljudstvo ga je pa sovražilo kot utelešenje despotstva in izrabljanja. V kulturnih narodih in državah je razmerje ljudstva do države popolnoma drugačno, prav tako pa tudi razmerje uradnikov nasproti ljudstvu. Državo smatrajo kot splošno ljudsko dobrino, kot kolektivno dobrino. Kolektivni interesi so državni interesi. V taki državi ni uradnik nikomur sluga, temveč državljan, ki opravlja neko družbeno nalogo. Izhaja iz ljudstva, dela za ljudsko celoto in živi z ljudsko celoto. Edina pobuda in edini cilj njegovemu delu so interesi države kot splošne ljudske dobrine. Delo uradnika v ljudski državi je, če se dobro in pravilno razume, mnogo plemenitejše in socialnejše od uradnikovega dela v absolutistični ali stanovski državi, toda tudi mnogo težje. Mnogo več se zahteva od njega kakor od uradnika v absolutistični ali stanovski državi, kjer dela samo za eno določeno osebo ali določeno manjšo družbeno skupino. V kulturni ljudski državi pa uradnik dela za ogromen kolektiv v okviru določenega posla. Uradnik v kulturni ljudski državi ni protiljudska okorenela birokratska lutka v dolgi črni suknji, ki deli »božjo milost« ali gospodarjevo voljo, temveč delavec na družbenem in ljudskem poslu pri zasledovanju ciljev države kot splošne ljudske dobrine. Nima niti gospodarja niti sluge, temveč svobodne državljane, in to tako pred seboj in nad seboj, s pravicami in dolžnostmi, določenimi z zakonom. Edino merilo za njegovo razmerje do državljanov, po-edincev ali skupili v ljudskem kolektivu je zakonitost nasproti vsem in slehernemu in izvrševanje kolektivne suverene volje, ki je izražena z državnimi zakoni nasproti vsem in slehernemu v državi. Tak položaj uradnika v kulturni ljudski državi zahteva tudi druge ljudi. Drugačnega naziranja in drugačne miselnosti. Tod naj navedemo samo nekatere opaznejše značilnosti uradnika v kulturni ljudski državi. V njih uradništvo ni kasta niti po izvoru niti po položaju, temveč skupina funkcionarjev v državni organizaciji, izbranih iz vrst svobodnih državljanov. Pri njih mora biti edino merilo usposobljenost,'skupnost osebnih lastnosti državljana, potrebnih za prevzem določene funkcije v državni organizaciji, vse pod istimi pogoji za vse državljane države, že vnaprej z zakonom določeno. V ljudski državi deluje uradnik v svoji javni službi po ukazih in v okviru suverene kolektivne volje, kakor jo izražajo državni zakoni. Zanj ni nobene druge, razen te kolektivne volje, izražene in urejene z državnimi zakoni, niti ni drugega ukaza razen zakonskega. Zakon je nad vsemi in tudi'.nad njirii. ; Funkcija, ki jo opravlja, ni bila ustanovljena zaradi uradnika, temveč je le-ta samo začasni določeni fizični predstavnik te javne službe, fizični motor tega posla. Ta funkcija je splošna blaginja in je bila ustanovljena, da se dosežejo državni cilji, ki so v ljudski državi enaki kolektivnim ljudskim ciljem. Vsaka javna služba služi ljudski celoti, njenim ciljem in interesom. Uradnik v ljudski državi ni birokratska lutka, temveč v svoji javni službi socialni delavec, in to delavec za splošno blaginjo in cilje. Ne dela kot sluga, temveč kot svoboden državljan in ud družbine skupnosti, pod pogoji in v okviru, ki mu ga dajejo državni zakoni. Koliko osebnega bo vložil v to javno službo, to ni odvisno samo od zakonskih predpisov, temveč tudi od tega, koliko je v njem sposobnosti, nravne, državljanske in socialne zavesti. To so tudi pogoji, od katerih je odvisen tudi večji ali manjši uspeh javne službe, katero opravlja. Iz ljudstva izhajajo uradniki ljudske države, z ljudstvom in za ljudstvo delajo. Zrasli so iz ljudstva in so zrasli z ljudskim kolektivom. Morajo se vtisniti v ljudsko življenje. Duša ljud- stva, njegovi ideali in stremljenja, njegovo življenje, vrline in napake, njegova nesreča in njegova blaginja ne smejo ostati nepoznani uradniku ljudske države. Vse to je del njega kot uda ljudske skupnosti. Naj končamo z mislimi velikega misleca in državnika Tomaža Masary-ka: »Birokracija je danes v veliki meri hrbtenica države. Cesarska birokracija je bila aristokratska, bila je sredstvo vladanja; demokratska birokracija bo samo upravna, delala bo za ljudstvo. V Avstriji se je tudi zadnji nameščenec drž. železnic obnašal nasproti občinstvu kot gospod, kakor da z izvrševanjem svoje dolžnosti deli nekako miloščino; v demokraciji je tudi najvišji uradnik samo svoboden državljan in delavec iz ljudstva za ljudstvo.« Položaj državnih uslužbencev na Češkoslovaškem Usodne politične spremembe, ki so lansko jesen privedle do okrnitve Češkoslovaške republike, ki je izgubila skoro četrtino prebivalcev in ozemlja, so izzvale temeljne spremembe v vsem državnem življenju češkoslovaške države. Državni dohodki so se zaradi izgube najbolj bogatih in najdosledneje industrializiranih pokrajin tako skrčili, da je bilo treba kar najprej prilagoditi znižanju dohodkov tudi državne izdatke. Druga izredno dalekosežna posledica teh političnih dogodkov je okolnost, da je iz izgubljenih pokrajin pribežalo na tisoče in desettisoče češkoslovaških državnih uslužbencev slovanske narodnosti v okrnjeno republiko. Tem desettisočem je bilo nujno treba preskrbeti novo zaposlitev oz. zagotoviti jim obstanek. Prva naloga češkoslovaške vlade je bila popolna reorganizacija vse javne službe in celotne državne uprave. Pri tem se je postavilo kot vodilno načelo skrajno varčevanje, v skladu z iz-premenjenimi razmerami. Odbor za nadzorstvo in varčevanje v češkoslovaškem parlamentu je sprejel dolgo vrsto predlogov za izvedbo poglavitnih ukrepov v cilju kar naj doslednejšega varčevanja. Pri teh spremembah javne uprave in reorganizaciji državne službe sploh je — kakor se nam dandanes zdi že skoraj »samo po sebi umevno« — poglavitno breme padlo »seveda« na državne uslužbence. Pri izvajanju načrta o varčevanju so služile češkoslovaški vladi predvsem dve smernici. To šta: 1. namestitev uslužbencev, ki so pribežali iz za-sedenih krajev in so ostali brez službe, in 2. odprava dvojnega zaslužkarstva, z drugimi besedami izločitev oz. skrajna omejitev žensk v državni službi. Kakor so bile pred usodnimi dogodki konec minulega leta v splošnem razmere za javno uslužbenstvo v Če- škoslovaški republiki v glavnem tako zelo ugodne, da bi jim mi po pravici lahko zavidali njihov gmotni položaj in ostale službene pogoje, se je stanje zdaj temeljito spremenilo. Da se dosežejo poglavitni cilji reorganizacije javnega uslužbenstva in službe, je bilo treba najprej skrčiti število aktivnega uslužbenstva, hkrati pa omejiti premočan dotok novih, mladih delovnih sil. Zato so bile izdane dalekosežne določbe o odpustu oz. upokojitvi mnogoštevilnih moških uslužbencev, zlasti starejših, in pa omoženih uslužbenk. Po novih določbah se bodo upokojili predvsem starejši in manj sposobni uslužbenci. Uradoma bodo upokojeni vsi tisti, ki so že dosegli 60. leto starosti, ženske celo že s 55. letom, če so stalno nesposobni ali če zaradi manj ugodne ocene ne morejo več napredovati. Če pa ima kak uslužbenec oziraje se na odslužena leta že pravico do popolne pokojnine, more biti upokojen že s 55. letom starosti, ženske pa s 53. letom. Pravico do upokojitve ima vsak češkoslovaški drž. uslužbenec, ki je telesno nesposoben za službo, razen tega pa vsi, ki so dovršili 55. leto starosti, ženske pa že s 54. letom. — Do konca leta 1940. se izjemoma morejo pustiti v službi uslužbenci do dovršenega 62. leta starosti. Posebne določbe so za sodnike. Do konca leta 1940. se upokoje z dovršenim 65. letom starosti, od takrat naprej pa že s 60. leti, medtem ko je bila doslej skrajna starostna meja zanje 66 let. Izjema je za najvišje sodnike, ki se bodo upokojili z dovršenim 63. letom, do konca prihodnjega leta pa po dovršenem 65. letu. — Tudi univerzitetni profesorji se upokoje z enakimi službenimi leti. Doslej so mogli predavati do dovršenega 70. leta starosti. (Konec prihodnjič.) Za ohranitev dobrodelnih ustanov V zadnji številki smo objavili spomenico, katero so sprejeli zastopniki zbranih Človekoljubnih ustanov, društev in zadrug na zborovanjih v Ljubljani, Mariboru in Celju. Kakor smo že tam objavili, so s-pri nunski cerkvi -<■ ■ -■ Priprava učencev za vstop na gimnazijo se bliža. Priporočamo dr. Pavla Kozine in Ljudevita Mlakarja: Slovnična in računska snov za sprejemni izpit v srednjo šolo. Če potrebujete pisarniške potrebščine za šolo ali dom, naročite jih v Knjigarni Učiteljske tiskarne v Ljubljani ali pa pri njeni podružnici v Mariboru. ■ Manufakturna trgovina ABIANI & JURJ0VEC LJUBLJANA — STRITARJEVA ULICA 5 Priporoča svojo veliko izbiro volnenega blaga za gospode in dame. Belo blago za različno perilo v poljubni širini. Krasna zaloga zastorov in pregrog. (Pliš, tapestri itd.) — Puh perje, kapok, volna, žima, vedno v zalogi. Blago je iz prvovrstnih angleških in čeških tovarn. Državnim nameščencem proti takojšnemu plačilu 10 % popusta. Privoščite svojim otrokom vsaj malo veselja! Naročite v Knjigarni Učiteljske tiskarne v Ljubljani ali pri njeni podružnici v Mariboru Josipa Ribičiča: »Pisane lutke« in »Tinki-nega zajčka« in Manice Ko-manove: »Teto s cekarjem« in »Strica s košem«. Kreditna zadruga državnih nslnžbencev v Ljubljani, Gajeva ulica it. 9 — v lastni hiši Najstareiša kreditna zadruga v Jugoslaviji, ustanovljena leta 1874. Poitnl čekovni račun itev. 10.681. Telefon itev. 3413. Posojila do Din 10.000'— vsem javnim nameščencem po 7#/o proti zaznambi na plačo na prvem mestu in poroštvu. iadeuga dtzavnik usSm&eutev aa Mdw& futitetSm t.*.* a.a. Ljubljana, Vodnikov trg štev. 5 ♦ Telefon štev. 4421 Širite zadružno misel med svojimi tovariši! Državni uslužbenci ! Vaša nakupovalnica mora biti edino zadružna prodajalna. V zalogi ima vedno sveže špecerijsko blago. Dostava na dom brezplačna. Preskrbuje kurivo, posreduje nakup manufakturnega blaga. Na zalogi ima vsakovrsten porcelan, emajlirano kuhinjsko posodo, jedilni pribor, ki ne rjavi, itd. m HBB gsum Izdaja za konzorcij „Naš glas“ odgovorni urednik dr. Karel Dobida. — Tiska Učiteljska tiskarna (predstavnik France Štrukelj). Vsi v Ljubljani.