POROČILI PETI EVROPSKI KONGRES ZA DELOVNO PRAVO IN SOCIALNO VARNOST LEIDEN, NIZOZEMSKA, 17,-21. SEPTEMBER 1996 Zunanja posebnost kongresa je bila, da je potekal \Pieterskerk, gotski cerkvi, zgraje- ni leta 1121. V ta namen ustanovljena fonda- cija je leta 1975 cerkveno zgradbo odkupila in obnovila. Odtlej v njej potekajo kongresi, sprejemi, razstave, koncerti in podobno. Notranjščina je skoraj prav taka kot na van Vlietovi podobi iz sredine 17. stoletja. Pro- stor je zračen, svetel, primerno ogrevan in prekrit z zgodovinsko patino. Dodana je le moderna avdiovizualna oprema. Pieters- kerk je zgleden primer ohranjanja in upo- rabe kulturne dediščine. Kongresa se je po uradni statistiki ude- ležilo 340 univerzitetnih učiteljev, sodnikov za delovne spore, državnih uradnikov s po- dročja dela in socialne varnosti, strokovnih sodelavcev sindikatov in delodajalcev in drugih strokovnjakov. Predstavljenih je bilo šest referatov, sledile so razprave, organizi- rane po jezikovnih skupinah, ob koncu je bila okrogla miza. Vsi referati so bili objav- ljeni v angleškem, francoskem, nemškem in španskem jeziku, kar je bil dragocen pripo- moček za pojasnjevanje nekaterih pojmov. Snovi za razmislek ter priložnosti za raz- pravo je bilo dovolj brez množice »papers^ ki so značilni za podobne prireditve. Avtorji in naslovi referatov so bili na- slednji: • S. Simitis, Goethejeva univerza v Frankfurtu: »Ali ima delovno pravo še kakšno prihodnost?« • M. Sewerinsky, Univerza v Lodzu: »Perspektive razvoja delovnega prava in prava socialne varnosti v Srednji in Vzhodni Evropi v 21. stoletju.« • G. Couturier, Univerza v Parizu: »Kakšna je prihodnost prava prenehanja delovnega razmerja? Perspektive evropske ureditve.« • B. Hepple, Clare Collegej Cambridge; »Evropski predpisi o prenehanju delovnega razmerja?« • G. Balandi, Univerza v Ferrari: »Mo- žnosti za evropska pravila v pravu socialne varnosti. Harmonizacija evropske zakono- daje socialne varnosti: nekaj primerjalnih vprašanj.« • L. Betten, Univerza v Exeterju: »No- tranji trg in denarna unija; ponovna prou- čitev harmonizacije socialne varnosti v Evropski zvezi.« Iz naslovov referatov izhaja, da sta delov- no pravo in pravo socialne varnosti v kritič- nem obdobju. Druga značilnost je usmerje- nost večine avtorjev v delovno in socialno problematiko Evropske zveze. Kratki pri- kazi vsebine bodo podani po zaporedju od bolj posebnih do splošnih vprašanj. Oba referenta, ki sta obravnavala uredi- tev prenehanja delovnega razmerja, sta se ukvarjala zlasti s prenehanjem delovnega razmerja na pobudo delodajalca. Pravico delodajalca, da odpove delovno razmerje, sta utemeljevala z dvema razlogoma: s pravico pogodbenih strank, da odpovedo pogodbo, sklenjeno za nedoločen čas, in s podjetniško svobodo (freedom to do business). Podjetniška svoboda ima družbe- no funkcijo in ni neomejena. Predpisi držav članic Evropske zveze dopuščajo preneha- nje delovnega razmerja po volji delodajalca le iz razlogov, ki jih opredeljujejo kot ute- meljene, resne, objektivne, poštene (fair), upravičene ipd. Zmanjšanje števila zaposle- nih zaradi ekonomskih razlogov je v »zmer- nem kapitalizmu« dovoljena, a zadnja mo- žnost. Glede postopka ugotavljanja presež- nih delavcev, dolžnosti obveščanja, pogaja- nja s sindikati, varstva posebnih skupin delavcev in podobnih vprašanj sta povze- mala rešitve iz konvencije MOD št. 158 o prenehanju delovnega razmerja na pobudo 243 POROČILI delodajalca. To konvencijo je ratificirala tudi Slovenija in v skladu z njo uredila pre- nehanje delovnega razmerja iz operativnih razlogov. Referenta ne pričakujeta, da bi Evropska zveza vpeljala za delavce večje varstvo, kot ga zagotavlja omenjena kon- vencija. Oba zelo poudarjata spoštovanje človekovih pravic delavcev. Couturier je nekaj več pozornosti name- nil preseljevanju podjetij v države, kjer je delovnopravno varstvo delavcev manjše. O nadaljevanju pravic delavcev ob preselitvi podjetja je Evropska skupnost sprejela po- sebno direktivo (75/129). Zelo je poudarjal pomen pogajanj med delodajalcem in zapo- slenimi v primeru presežnih delavcev. Zani- miva je misel, da bi moral delodajalec social- ne stroške, ki jih povzročajo »presežki«, povrniti državi s kompenzacijo nadomestila za brezposelnost ali na drug način, kajti pos- lovni rizik je breme delodajalca, ne države. Samo izjemoma, v primeru nesolventnosti delodajalca, naj bi te stroške nosila država. Heppl je razpravljal o (ne)možnosti ev- ropskih pravil o prenehanju delovnega razmerja. Po njegovem mnenju je harmoni- zacija mogoča pri varstvu temeljnih demo- kratičnih pravic v delovnem okolju, ena- kem obravnavanju delavcev, informiranju in posvetovanjih. Oba avtorja poskušata prenehanje delov- nega razmerja iz operativnih/ ekonomskih razlogov predstaviti kot pomembno social- no vprašanje, ki naj bi ga reševali z vso odgovornostjo, s sodelovanjem med delavci in delodajalci in brez očitkov. Delodajalčeva pravica odpovedati delovno razmerje mora biti vedno utemeljna z racionalnimi poslov- nimi razlogi. Referat Sewerinskega je bil s slovenskega stališča zanimiv zato, ker je pokazal na številne podobnosti in razlike med preteklo ureditvijo delovnih razmerij in socialne varnosti v Sloveniji in »vzhodnoevropskih« državah. Skupni so gotovo problem identifi- kacije delodajalcev zaradi počasne privati- zacije, naraščanje netipčnega dela, dilema med enotnim in dualističnim (posebej za uslužbence) urejanjem delovnega razmerja in podobno. V nasprotju z nekaterimi dru- gimi nekdanjimi socialističnimi državami je Slovenija že dolgo poznala sodno varstvo pravic delavcev in inšpekcijo dela. V zaseb- nem sektorju so sklepali kolektivne pogod- be. Kljub varnosti zaposlitve je obstajalo zavarovanje za primer brezposelnosti. Ne- posredni izvajalec socialne varnosti ni bila država. Ratificirane konvencije MOD so bile upoštevane. Vsekakor pa je Sloveniji in dru- gim državam Vzhodne in Srednje Evrope skupno izražanje namena, vključiti se v Evropsko zvezo, sprejeti njena pravila, ob tem pa ohraniti svoje posebnosti. Glavna Balandijeva teza je bila, da je harmonizacija socialne varnosti v državah Evropske zveze zelo težavna zaradi različ- nih ekonomskih in socialnih razmer, raz- lične kulture in zgodovine. Tezo je ilustriral z nekaterimi primeri: različno fleksibilno- stjo pri upokojevanju, različnim obravnava- njem poškodb pri delu in poklicnih bolezni (Na Portugalskem jih šele vključujejo v sistem socialne varnosti, v Italiji je to po- sebna panoga socialne varnosti), različnimi postopki. Usodo harmonizacije je povezal s spopadom med konzervativnimi nacional- nimi birokracijami in agresivno ekspanzio- nistično evropsko birokracijo. Pričakuje, da bodo tradicionalni modeli socialne varnosti zamenjani z novim kon- ceptom socialnega državljanstva, ki vklju- čuje pravico do dela in socialnega varstva. Bolj realistična in verjetna možnost kot harmonizacija je harmonija, ki sili države, da na področju socialne varnosti iščejo no- ve rešitve za skupne probleme dela, javnih izdatkov in državljanstva. Referat Bettenove je povezoval ekonom- ska in pravna vprašanja. Ko ga je predsta- vila, se je — bolj ko v tekstu — vpraševala o pomenu in smislu na široko uporabljanih pojmov harmonizacija (na višji ali nižji ravni), konvergenca, približevanje in po- dobnih. Po njenem mnenju harmonizacija socialne varnosti za cirkulacijo delavcev ni bistvenega pomena. Za posameznika posta- ne pomembna kvečjemu po migraciji v drugo državo. Za harmonizacijo socialne varnosti v okviru Evropske monetarne zveze po mnenju avtorice ni trdnih tržnih argumentov. V državah, kjer so višje plače in višja raven socialne varnosti, je tudi večja kakovost delovne sile. Harmonizacija navzdol ni zaželena, navzgor ni možna. 244 PETI EVROPSKI KONGRES ZA DELOVNO PRAVO IN SOCIALNO VARNOST Pomembno je ohraniti primerno raven socialne varnosti, vključno s »faktorjem dobrega počutja«, ki je ekonomsko zaželen. Najsplošnejši je bil uvodni referat Simi- tisa, ki je že vseboval smer sklepov. Začel je z nastankom delovnega prava, ki pomeni vdor javnega prava v/oc«ft'o conductio ope- rarum (delovršno pogodbo). Individual- nost pogodbe je nadomeščena s kolektiv- nim oblikovanjem interesov delojemalcev. Vendar interesi delavcev niso interesi vse družbe. Ekonomske in socialne okoliščine so povzročile destabilizacijo delovnega raz- merja in krizo delovnega prava, ki »kvari trg dela«. Nakazuje se povratek k locatio con- ductio operarum. Kot razloge za razpadanje delovnega prava je navedel: preoblikovanje delovne sile kot posledico tercializacije, ki ji indu- strijski model organizacije dela ne ustreza več; dezintegracijo zaposlitve in kraja dela (npr. »hoteling«); transformacijo zaposlenih v podjetnike; konec dela s polnim delovnim časom; spremembe v tarifni politiki; različ- nost interesov okolja, panog in posameznih zaposlenih; globalizacijo delovnega proce- sa in zaton nacionalnega delovnega prava. Perspektive so po njegovem mnenju naslednje: Brez delovne sile produkcijski proces ni mogoč. Samozaposleni so še ved- no odvisni, le tveganje je drugače razpore- jeno. Socialno breme prehaja na državo. Delavec se individualizira, kar kažejo kon- cept delavca-državljana (vključno s svobo- do izražanja v zvezi z delom), enakoprav- nost žensk v delovnem razmerju, večja mo- žnost starejših delavcev, da se odločajo o trajanju delovnega časa in upokojitvi, upo- števanje zasebnosti delavcev in povečanje možnosti odločanja in delovanja posamez- nih delavcev. Pogodba o zaposlitvi spet pre- haja v delovršno, delovno pravo prehaja v gospodarsko pravo. Spremembe krepijo položaj zakonodajal- ca in spreminjajo njegovo vlogo. Nova ureditev bo morala upoštevati delavce kot posameznike in zavarovati njihove temeljne pravice. Zaščitna zakonodaja ne sme biti kolonizacija sveta dela, ampak spodbujanje razvojnih možnosti posameznika. In kakšen pomen imajo spremembe na področju delovnega prava in prava socialne varnosti za socialno delo? Spremembe pravne ureditve so sledile spremembam v tehnologiji, gospodarstvu, organizaciji dela in splošnim družbenim spremembam. Spremenilo se je »pravno okolje« socialnega dela. V svetu dela je več negotovosti in tve- ganja. Posledica je večja potreba po zagotav- ljanju socialne varnosti. Potrebe naraščajo, sredstva za socialno varnost se zmanjšujejo, med drugim tudi zaradi premikov v delov- nem pravu. Socialna varnost se preoblikuje v socialno varstvo, v zagotavljanje nujnih potreb za širše plasti prebivalstva. Bismar- ckov koncept socialnega zavarovanja se umika »pred-beveridgevskemu« konceptu socialne varnosti, kakor si jo je po nekaterih virih zamislil in jo poimenoval Churchill.' Za socialno delo spremembe v svetu dela verjetno pomenijo širjenje področja dela s srednjo, aktivno generacijo, več nalog pri zagotavljanju eksistenčnega minimuma, pri dajanju opore ljudem, da vztrajajo v obdob- jih negotovosti, in pri spodbujanju k spre- membam. Ne gre prezreti naraščajočega pomena človekovih pravic. (Človekove pravice v socialnem delu so bile tema ev- ropskega kongresa šol za socialno delo v Lizboni 1.1995!). V delovnopravni teoriji je že govora o delavcu-državljanu. Vse kaže, da bo v bodoče tudi v praksi vedno več pou- darka na državljanu in to na nacionalni in na nadnacionalni (evropski) ravni. Andreja Kavar Vidmar Opomba ' Alec L. Parrott (1992), Social Security: Does the wartime dream have to become a peacetime nightmare? International Labour Revietv 131, 3: 367-386 245