ENTERED AS SECOND CLASS MATTER OCTOBER n, 1919, AT POST CFFI CE AT CHICAGO, ILL., UNDER THE ACT OF MARCH 3rd 1879. ŠTEV. (No.) 58. J^faesloga tlačij CHICAGO, ILL., TOREK, 16. MAJA 1922. LETO (Vol.) Vin. Dr. Susteršič in S. L. S. (Izvirni d°pis za "Edinost" ^z Slovenije.) Xajbrze ie "Edinost'' svoje čitatelje že obvestila, da je dr. Šušteršič O "Veliki noči začel razpošiljati svojo brošuro: "Moj odgovor'*. Kraj in tiskarna pa nista naznan;~n,'i, kakor je navada pri knjigah. Ameriški rojaki so morda radovedni, kakšna je vsebina tega spisa. 1 )r. S. jo je tako-le opredelil: Predgovor. I. Del: 1. Moje stališče do klerika-lizma. — 2. \ Kdo in kaj je SLS.? — 3.) Uspehi SLS. v državi SI IS. — 4-» Jtigoslaviiv in jaz. — 5.) Moje Avstrijakanstvo. — 6.) Moie avdijence pri cesarju Karlu. — 7. Moje srbofobstvo. — 8.) Kraljevina SHS. — II. Del.: 9/) Moje napake. — 10.) Moji nasprotniki. — 11.) SLS. in avtonomija. — 13.) Metoda mojih nasprotnikov. — 13.) Moje politično delo v Avstriji iti moja deželna uprava. — 14.) Epilog. V uvodu omenja, da mu strankarski okovi ne ovirajo več razmaha . . . "ne pripadam nobeni politični stranki, ne formalno in ne po svojem mišljenju." To pove začetkoma mož, ki je stal na čelu slovenske ljudske stranka dolga leta. Svoj korak skuša potem opravičiti v 1. poglavju. ]e-dro vsega njegovega izvajanja se v istini suče v njegovem stališču do Uerikalizma. "Pod klerikalizmhm — pravi 011 — razumevam politično stranko, ki sc naslanja v prvi vrsti na cerkveno hierarhijo in črpa iz nje svojo politično moč. Cerkvena hierarhija je okostje klerikalne organizacije." Ze iz tega stavka se vidi. da se ie postavil v nasprotje s SLS., katero je uprav on poklical v življenje kot naslednjico katoliško narodno stranke. Slovenska ljudska stranka ni bila nikdar mišljena kot klerikalna stranka, ki naj bi zastopala le koristi enega stanu, duhovščine, ampak kot stranka slovenskega ljudstva, ki v sebi spaja različne sloje, poklice stanove, stroke . . ki morajo prešinjeni krščanske ljubezni, na podlagi nespremljivih katoliških načel delati za splošni blagor našega naroda- Šu-šteršičeva definicija klerikalizma je istovetna s pojmovanjem liberalcev.Tak klerikalizem je le bav-bav za nerazsodne ljudi. Slovenska duhovščina te-cega klerikalizma ni nikdar in nikjer zagovarjala in tudi nikjer iskala svojih samostanovskih koristi, nego le splošnjo korist svojega ljudstva. Zdi se, da dr. Šušteršič zamenjava klerikalizem in katolicizem. Tako navede, da na pr. "francoskim in ameriškim katolikom ne pride niti na um. da bi se klerikalizirali. Verni katoliki se tam najdejo skoro v vseh strankah." Ta stavek je jako kočljiv. Yi, ameriški rojaki, ga lahko razsodite z ozirom na vaše ameriške stranke. A mi na Slovenskem vemo, da sedaj ne obstoji nobena druga katoliška stranjka, h kateri bi mogel pravi katoličan pripadati, kakor le SLS. Vsakemu je znano, da ne samostojna kmečka stranka, ne narodna-socijalna, ne socijal-demokratična, ne jugoslovanska demokratska stranka ne priznava katoliških načel kot veljavnih tudi za politiko. Osebno je marsikateri mož izmed zadnje imenovanih strank krščanskega mišljenja, a se nahaja v zmoti meneč, da se v politiki ni treba držati krščanskih načel. A kdo naj v takem slučaju razsodi? Tudi dr. Šušteršič mora priznati, da ima tu odločilno besedo hierarhija. O11 govori o n^klerikalnih vernikih, ki tako cerkvi kot taki očitajo politično strankarstvo. Vemo pa, da taki neklerikalni ( !) verniki sprejemajo le tista krščanska načela, ki njihovi naravi ugajajo, a druga odbacivajo. Zgodovina "liberalizma"'na Slovenskem nam to scela potrjuje. Zato je njegov bratec "kapitalizem" tudi pri nas, kar dr. Šušteršič sam priznava (str. 13.), vedno podpiral nasprotne struje vedoč, da je njegov načelni resni nasprotnik le SLS. — Da bi klerikalizem škodoval katoliški cerkvi v Sloveniji, to poleg dr. Šušterčiča trdijo vse liberalne stranke in uprav radi toga. ker SLS. stoji na braniku katoliških načel tudi v javnem življenju, se zaganjajo vanjo. Na podlagi po svoje ukrojenega klerikalizma zida dr. šušteršič svoje poslopje dalje v drugem poglavju. Resničen je stavek, ki ga je dr. Šušteršič zapisal na 22. strani: "Katoliška cerkev, reprezentirana po rimskem papežu, odklanja odločno in ;asnu kakoršnokoli identificiranje s kakoršnokoli politično stranko." SLS. :e to vedno povdarjala, se tega zaveda in si prizadeva delovati za blagor svojega naroda v okviru nauka katoliške cerkve. To lastnost jej dr. Šušteršič priznava, ko je bila še pod njegovim vodstvom, a za pozneje pa ne več, ter emfatično vpraša (stran 23.) "Kdo je dandanašnja SLS?" ter odgovor: 4"To je samo ozki krog ljudi, ki sede večinoma v Ljubljani in deloma v Mariboru, ki imajo stranko dejansko popolnoma v rokah in ko-jih volja edino odločuje. Edino le oni tvorijo slovensko klerikalno stranko pod izposojenim imenom SLS. Edino oni nosijo izključno odgovornost za vse klerikalne čine. Vsi ostali "somišljeniki" so pa njihove žrtve . . ." '* Duhovščina vobče je le žrtev klerikalni stranki, ker vidijo v njej, v dobri veri. braniteljico verskih svetinj in ker kratkomalo često zmenjujejo klerikalizem s katolicizmom. Ta pomotna ideologija, čije žrtev sem bil ne RAZNE NOVICE. j JUGOSLOVANSKE NOVICE. ZAVEZNIKI VABIJO AMERIKO NA NOVO KONFERENCO. Genoa, 15. maja. — Zavezniški ue-legatje so sklenili, da se sedajna gospodarska konferenca v Genovi razpusti in. da se skliče novo konferenco narodov v Hague, ki se naj prične 15. junija t. 1. Nato konferenco bodo zavezniki povabili tudi Združene Države. Na tej konferenci se bo skupno določilo, aH se naj Rusijo, kot tako sprejme v družbo narodov in isti pomaga finančno na-zaj k normalnim razmeram. Ruski delegaciji se bo najbrže koncem tega tedna, ko bodo zaključili genev-sk<> konferenco povedalo, da naj gre domov in sc pripravi na resno spravo z drugimi narodi, ki se jo bo v Hague na prihodnji konferenci skušalo napraviti z vsemi državami v Ev ropi. ALI SE BO AMERIKA VDELE-ŽILA NOVE KONFERENCE? Paris, 15. maja. — V vseh političnih krogih se z velikim zanimanjem poprašuje. kaj bodo storile Združene Države, ali se bodo vde-ležile nove konference ali ne. V ur-žavnem departmentu se ni še nihče izrazil ne z da, ne z ne. Vendar toliko se lahko sodi. da Amerika bo na prihodnji konferenci, ako se jo bo vdeležila odločila veliko za prihodnjo bodočnost Evrope in ostalega sveta. IRSKE VOLITVE. Dublin, 15. maja. — Za splošno irske volitve, ki so razpisane za 12. junija prihodnjega mesca, vlada veliko zanimanje po celi Irski. Obe struje, tako De Valera, kakor stranka Mike Collins-a ste pridno na delu z potrebno agitacijo. Ta dan 12. junija pravijo, bo odločil, komu irski narod zaupa, ali Mike Collins-u ali De Va-leri. bi bil žrtev pomotne ideologije, ko ni več na čelu SLS.! AH bi ne bilo vse v redu, če bi jo še on vodil? Kako pa je ta "žrtvovana masa" delovala in govorila deloma se prečenj je izšla dr. Šušteršičeva brošura? Popolnoma v duhu krščanskega (Nadaljevanje oa 3. Hrani.) IZ MEŠČANSKE VOJSKE NA KITAJSKEM. Peking, 15. maja. — Poražene sile generala Can ga, se baje zopet zbirajo skupaj in pripravljajo na nov boj proti četam generala Wu. Tako, kakor razvidno iz poročil, ne bo še konca kitajskega domačega cirkusa. Skoro 4000 časopisov je vsled neznosnih razmer v Evropi že prenehalo izhajati in baš zadnji mesec jih je zmanjkalo zopet 90. Pri nas. hvala B ogu, še ni tako hudo, a le po zaslugi naših požrtvovalnih naročnikov, ki potrpežljivo prenašajo vedno večja bremena. Da bi ostalo tudi nadalje tako! Sovjetski delegat pri papežu Piju XI. Genova, 15. maja. Po zatrjevanju socialističnih politikov je komisar za zunanje zadeve Čičerin izrazil željo, da bi se po končani genovski konferenci osebno zahvalil pri papežu Piju XI. za odpomoč gladu-jočim v Rusiji. Nova afera v škodo države. Bel- grau, 14. aprila. Minister za pošto in brzojav je nedavno imenoval ravnateljem pošte v Dubrovniku neke-go Hoppeja, ki je bil eden glavnih soudeležencev pri znani, takoimenO-vani "dubrovniški milijonaški aferi". radi katere je država trpela nad 100 mil. kron škode. Gjonovič je vložil na ministra pravde interpelacijo. v kateri zahteva pojasnila, zakaj je bila razprava proti dvanajsto-rici. ki je bila vpletena v to škandalozno afero, z ministrskim odlokom ustavljena, dasiravno je bila njiho-\a krivda jasno dokazana. Ta ustavitev procesa se je zgodila na veliko škodo države in javne morale. tZato zahteva poslanec, da mu minister odgovori, kaj namerava ukreniti, da se afera razčisti. 11 DELAYSKIH KR0G0Y. PREMOGARJEM PODTIKAJO. Pittsburgh, Pa. — Tukajšni pre-mogorov, ki ga lastuje J. H. Peter-man v North Bessemer-ju, kakih 12. milj od tukaj, je eksplodiral zgodaj zadnji petek zjutraj. Takoj nato se obdolžilo premogarje, da so oni položili eksplozivne snovi v premogo-rov in povzročili eksplozijo. Iz še-rifove pisarne je baje prišlo poročilo. da je zgodaj v jutro istega dne korakalo kakih 75 do 100 mož okoli premogorova, ki so bili povečini pre-mogarji, ki so sedaj na stavki. Tako se je vrglo sum na premogarje. Koliko je resnice na tem poročilu nam ni znano, vendar dvomimo, da bi premogarji, kaj takega naredili sami. Mogoče pa tudi. da so jih podpihali kaki radikalni elementi, ki posedujejo vso hudobnost tega sveta. O tem bomo še natančnejše poročali, ko dobimo v roke podrobnejše poročila. Francoski general inšpicira. Bel-grad. 13. aprila. Včeraj je potoval skozi Belgrad francoski general Gouraux, ki ima obširne predloge vrhovnega sveta glede ustavitve sovražnosti v Mali Aziji. On potuje v-Carigrad. V nekaterih krogih se domneva, da namen njegovega potovanja v Carigrad ni samo vojna med Grčijo in Turčijo, temveč, da pregleda položaj Wranglovih čet in situacijo glede eventuelnega napada na sovjetsko Rusijo. Bogoslovce kličejo k vojakom. — Vojni minister Vasič je čisto na svojo pest odredil, da morajo s 1. augu-stom k vojakom bogoslovci letnika 1918. ki so že dovršili svoje študije, ne glede na to, če so že posvečeni ali ne. Oni ki so že duhovniki, bodo morali napraviti enoletni duhovniški kurz v vojaških bolnišnicah, tisti pa ki niso še posvečeni, bodo morali služiti kakor drugi vojaki. Kajne, g. vojni minister: Udaril bom pastirja, mu potom kasarne vbil duhovniški idealizem, ovce se bodo potem same razkropile. PET DELAVSKIH VODITELJEV ARETIRANIH. Chicago, 111., 12. maja. — Zadnje dva dni so aretirali več oseb. ki so jih osumili umora dveh policajev, ki jih je umorila zahrbtna roka. Med temi aretiranimi je tudi zaprtih 5. delavskih voditeljev, ki jih sumijo, da so imeli pri tej krvavi aferi svoje prste. Ti so: Isadore Braverman, vodja Fixture Hangers unije. Daniel McCarty. poslovni zastopnik plum-berske unije. Jerry Horan. saloonkeeper. Thomas Hogan, poslovni zastopnik Fixture unije. Robert Mc Cloud, klerk pri Building Trade Council. Vsi se bodo morali zagovarjati pred sodnijo. DELAVSKE RAZMERE V KANADI BOLJŠE. Ottawa, Ont.. 15. maja. — Tudi v Kanadi so se delavske razmere izboljšale in je najti le malo brezpose-ljenih. Samo zadnjo polovico meseca aprila pravijo, poročevalci, se je v Kanadi zaposljilo v razne industrije in podjetja več, kakor nad 50. tisoč delavcev. ■ ■ SH DENARNE POŠILJATVE. Vsem pošiljateljem denarja naznanjamo, da pošiljamo denar v Jugoslavijo v kronah in dinarjih, kakor tudi v ameriških dolarjih. Denar se dostavlja na najbližnjo domačo pošto prejemnika in sicer to izvršuje "LJUDSKA POSOJILNICA V LJUBLJANI" s katero smo v zvezi. Kadar pošljete nam denar, vedno označite na navodilni listini, kako želite, da se denar odpošlje v kronah ali ameriških dolarjih. Vcerajšne ccne so bile: Jugoslovanskim kronam: Italijanskim liram: 50 100 500 lir ..................$ 3-35 lir ............ • •---- 6.25 lir ................... 29.00 lir .................. 57-00 500 kron ..............• • $ 2.35 IOOO kron ............... 4-20 5000 kron ............• •. 20.00 10000 kron ................ 40.00 1000 Za pošiljatve v amerikanskih dolarjih smo dobili posebne cene in računamo sedaj: Od $1.00 do $25.00 računamo 40c. Od $2500 $50.00 računamo 75c. Od $50.00 do $75 °° računamo $1.00. Od $75-00 do $100.00 računamo $1.50. Za vsa nadaljna nakazila računamo po ic in pol od vsakega dolarja. Denar pošiljamo tudi potom kabla ali brzojava. Za vsa nadaljna navodila pišite na: BANČNI ODDELEK "EDINOST** 1849 West aand Street Chicago, ID. ■wrgg*- EDINOST. QLASILO SLOVENSKEGA KATOLIŠKEGA DELAVSTVA V AMERIKI. Izhaja trikrat na toden. _ Slovenian Franciscan Press W. a and Street, Telephone: Canal 98. Chicago, I1L ADVERTISING RATES ON APPLICATION. Published Tri-Weekly by &OVENIAN FRANCISCAN FATHERS, 1849 W. aand Street. Chicago, 111. Altered as sec®nd-class matter October 11, 1919. at the post office at Chicago, III. under the Act of March 3, 1879 Žalostna obsodba socijalizma. V zadnji številki 1'Edinosti" smo priobčili med dopisi tudi dopis izpod peresa mirovnega sodnika. Jožefa Ambrožiča iz Alexandria pri Can-nonsburgu, Pa., kjer je ta mož napisal tudi te le značilne besede: "Kar se pa tiče socijalizma, sem videl pod tem praporjem, ki ga drže nekateri RADI OSEBNIH KORISTI, tako visoko, TOLIKO GNJILEGA, da sem stal pred alternativo: ALI VSE SKUPAJ PUSTITI, ALI PA ŠE NAPREJ VLEČI (TO JE SLEPITI) ŠE VEČJE IGNORANTE, KAKOR SEM JAZ, V KORIST DRUZIH!" Na ta dopis in zlasti na te besede tega dopisa, kakor tudi na osebo Mr. Ambrožiča opozarjamo vse slovensko delavstvo, ono, ki je z nami, našega mišljenja in ono, ki je nasprotnega, rdečega in jih poživljamo, da za trenutek te besede sami trezno premislijo in prevdarijo, kajti velikanskega pomena in važnosti so! 1.) Pred vsem naj pomislijo, da Jože Ambrožič ni kak duhovnik, tu-c!; kak katoliški fanatik ni, da, do sedaj po svojem življenju tudi katoličan ni bil, pač pa odločen nasprotnik cerkve in navdušen pristaš socijalizma in naših slovenskih rdečkarjev. 2.) Dalje naj pomislijo, da je Jože Ambrožič bil celi čas procvitanja socijalizma med nami vedno na strani socijalistov. vedno eden izmed najbolj delavnih in najbolj agilnih pa tudi najbolj inteligentnih voditeljev rdečkarije, da je bil vedno v prvih vrstah. Ako t<»raj tako strašno obsoja delovanje slovenskih rdečkarjev, pač mož ve. kaj govori in lahko sklepamo, da govori resnico. 3.) Dalje! Ako pa se je eden izmed tako navdušenih apostolov socijalizma slednjič čutil v svoji poštenosti tako daleč primoranega. da je javno nastopil in tako strašno obsodil može voditelje in nauk. katerega se *"e do sedaj držal, katerega je vrjel in v katerem je videl rešitev slovenskega delavskega vprašanja, potem vsakdo lahko sklepa, da je moral imeti silno važne, tehtne in velike uzroke za to. jZato pa je vsaka njegovih besedi kakor strašen udarec ob rdečo trdnjavo v Chicagi in katerih slovensko delavstvo ne sme prezreti. Temveč morajo od ust do ust po vseh naselbinah. Ko gredo v Indiji lovci na tigra, jih gre nekoliko naprej v goščavo samih, da nalahko in pazno iščejo sledi tigrove. In ko opazijo njegovo bližino, dajo svarilno znamenje vsem, ki jim slede, da se vsi pripravijo na nevarnost. Mr. Ambrožič je bil v prvih vrstah onega slovenskega delavstva, ki so iskali in ki še iščejo svoje sreče v goščavi zmotnega socijalizma. Zato njegov klic ni nič druzega kakor resen svarilen klic vsem drugim, ki so mu do sedaj sledili: bratje nazaj! *'Stal sem pred alternativo: ali vse pustili ali pa še nadalje slepiti one, ki so mi sledili." Slovenski delavci, pomislite te besede! To so strašna obsodba socijalizma. to je svarilen klic. vam vsem! Preje ali sleje boste vsi. ki sledite danes še socijalizrnu in še vidite v njem svojega rešitelja, prišli pred enako alternativo, ako sploh ne bo prepozno, kakor je bilo pri mnogih, katere je socijalizem zastrupil duševno in telesno .moralno in gmotno, jih zaslepil in so jih potem divje' zveri—živaljske strasti—zgrabile in uničile časno in večno. Zato, slovenski delavec, premisli te besede sam in prevdari jih od vseh strani in potem stori, kar ti bo velelo tvoje lastno spoznanje, tvoj lastni razum. • Pravijo, da mi slepimo delavca, da slovenski duhovniki izkoriščamo delavstvo, da mi pri naših delavskih listih iščemo samo dolarjev, da smo črnogledi, da ni res, da bi bil socializem protidelavski. Tu. delavci, tu črtajte sami, čitajte. kar vam pove sam socialist, mož. ki je skušal socijalizem spoznati do dna, ki je vrjel svojim rdečim vojskovodjem, ki je pa spoznal, kako prav imamo mi. ki trdimo in svarimo delavstvo, da socijalizem ni druzega, kakor molzna kravica voditeljev, ki se pasejo in maste z žulji delavstva. Zaslepili so ga. da jim slepo vrjame in mirno pusti, ko gredo razne kolekte in razni fondi iz njegovega žepa v nenasitno malho voditeljev. * * * Mr. Ambrožič ni naš somišljenik in tudi ne naš prijatelj, vsaj do sedaj ni bil, tudi ni bil veren katolik. Vendar, priznati mu moramo pa to, da je bil moža dovolj, da je svojo zmoto javno priznal, to pa vedno kaže moža in je častno za vsakega. Zmotiti se je namreč človeško? zmoto spoznati, pa jo tajiti in v zmoti vstrajati, je pa hudičevo! JlAirwr/lfu ti r^Vlin rn Iz slovenskih naselbin. "EDINOST*__ severu dopade. Dobro delate in krtačite po socijalistih. Saj pa tudi zaslužijo, saj vedno blatijo našo vero, zato le korajžno naprej po začrtani poti. Minuli mesec smo imeli tudi tukaj duhovnika, ki so prišli iz Atkin-sa. So maševali in blagoslovili vodo. Čez štirinajst dni pridejo zopet. Želimo Vam vsi skupaj obilo novih naročnikov in veliko božjega blagoslova ! F. A. J. Holton, Mich. — iz naših farmar-skili naselbin se le malokdaj čuje kak glas v javnosti. Zato naj pa jaz povem par novic iz naše slov. farmar-ske naselbine. Dne 30. aprila smo tukajšni slov. farmarji imeli malo veselico, na kateri smo se veselo sešli skupaj. Navzoči so bili Mr. Rudolf Šnajder in njegova soproga in cela njegova družina. Prišel je tudi Mr. Martin Murn s svojo družino, kakor tudi Anton Videtič in njegova družina. Zabavali smo se imenitno. Po dolgem času, smo tu razkropljeni farmarji zopet čuli slovensko domačo pesem. To bo vse za danes, pa zopet prihod-njič kaj več. Pozdrav F. Debelack. Uniontown, Pa. — Cital sem dopis iz naše naselbine, ki ga je priobčil neki stavkar v G. S. Kar ta dopisnik G. S. poroča je pa zame čudna novica. Ta piše, da sta se tukajšna duhovnika eden pravoslaven in drugi katoliški združila in da sta hodila po hišah seganjat ljudi k delu. Kar pa je navadna izmišljotina. Jaz sam sem videl vse prizore v tem mestu, pa tega, kar on trdi nisem videl in tudi ničesar čul o tem, o čemer on piše- Kje je on dobil to vest je uganka za mene, kakor za druge v tukajšni naselbini. Seveda duhovniki hodijo vedno po hišah, ko obiskujejo svoje župljane, pa to se ne pravi, da ho- dijo prosit skebe. Le čemu tako radi podtikate poštenim ljudem laži. Kar se tiče pa tistega, ki govori, da je s prižnice udrihal po premogarjih pa ni katoliški duhovnik. Duhovniki drugih sekt mene ne brigajo, ampak sem pa odločno proti temu, da bi se z vsakim falotom, ki naredi, kje kak škandal tlačilo skupaj katoliškega duhovnika. Ubogi rdeči backi, ki morate prebavljati take učenosti. Dobre želodce imate! Stavkar. McGregor, Minn. — Priloženo pošiljam svoto ... za vaše liste.- List Edinost se nam tudi tukaj gori na Sheboygan, Wis. — Pogreb pokojnega Antona Šuša se je vršil v torek, 25. aprila ob 9. uri zjutraj iz hiše žalosti v cerkev sv. Cirila in Metoda in odtam potem na katoliško pokopališče v zeleno dolino, kamor je pokojni tako rad zahajal. Pogrebne obrede in peto črno sv, mašo je opravil domači g. župnik ob assistenci še dveh drugih duhovnikov. Pogreba se je udeležilo veliko število njegovih sorodnikov in še veliko Več njegovih prijateljev. Samo automobilov je bilo nad Ko. S cvetlicami in venci je bil pokojni, kar obložen in njegova krsta je izgledala, kakor bi stala sredi kakega cvetličnjaka. ne pa v sobi. Shebovganska naselbina ne pomni takega pogreba, kakor ga je imel pokojni rojak Mr. Anton £uša. Lahko si štejemo v čast in ponos, da ie bil Slovenec naš rojak. prvi. kateri je i-mel tako lep pogreb, ki bo zapisan v zgodovini naše tare. Ti dragi in ne-! pozabljeni prijatelj, pa počivaj mirno in spavaj sladko v tuji žemljici, katero ti sam si si izbral. Sveti ti naj večna luč ! Prijatelj pokojnega. (Opom. uren.:—Dopis se je po nesreči zakasnil, zakar prosimo da o-prostite. Prihodnjič pride na vrsto hitrejše.) NOVA MAŠA V LORAIN, OHIO 23. aprila je bil posvečen v cerkvi frančiškanskega semenišča Sv. Bo-naventure v Alegany, X. Y., pri Buffalo Rev. Jožef Krištof, sin slovenskega očeta in slovaške matere iz Loraina, Ohio, in naslednjo nedeljo, 30. aprila je slovesno praznoval t e-to novo mašo v Du Bois, Pa. Njegov oče je doma iz L'nca pri Rakeku. 14. maja je obhajal slovesno novo mašo v Lorainu. O., v slovenski cerkvi, kamor je zahajal in od tu odide potem v Kansas City. Kans., kjer bo nastopil kapelansko službo, kajti posvečen je bil za ondotno škofijo. Novomašniku kakor tudi njegovim starišem naše iskrene častitke. Že-1 limo mu obilo božjega blagoslova v teškem duhovskem stanu ! Prihodnje leto bo pa posvečen zo-j pet Lorainski rojak, sin obče spošto-J vane in priljubljene družine Alojzija Viranta, Rev. Mr. Ludovik Vi-rant, česar se Lorainčanje že naprej) vesele. Tako bo mala slovenska naselbina Lorainska sama dala tri sinove službi altarja Gospodovega. Prvi je bil Rev. Anton Bombač. drugi je Rev. J. Krištof in tretji bo Rev. L. Vi-rant. Slovenski naselbini častitamo, kajti naselbina je lahko ponosna na ta krasni vspeh. Duhovnik je cvet naselbine in tudi njen ponos. Lorain, O. — Sprejela sem prošnjo iz Rakeka od več rojakov, ki prosijo nas ameriške farane, da bi jim pomagali pri velikem delu, katerega so se lotili, ko so sklenili si ustanoviti posebno župnijo na Rakeku. Te dni se pripravljajo, da bodo zidali novo župnišče poleg cerkve. Župnišče bo tam stalo, kjer je bila Dragarjeva hiša. Zato se obračam v imenu Ra-kovskih rojakov do vseh Rakovcev v Ameriki s ponižno prošnjo, da bi vsak po svoji moči prispeli rojakom na pomoč. Vsak tudi najmanjši dar se hvaležno sprejme. Darove naj se pošilja ali na uredništvo lista "Edinosti", ki bo sproti priobčevalo imena in darove ali pa na podpisano. I-mena vseh darovalcev bodo oznanjena na Rakeku v cerkvi, da bodo doma sorodniki vedeli, kdo je kaj dal tukaj v Ameriki. Gotovo bodo sorodniki ponosni, ako se bo čitalo ime njih sorodnika iz Amerike kot dobrotnika nove župnije. Že naprej se zahvaljujem vsem faranom doma iz Rakeka pri Cerknici za to, kar bodo dali za ta namen. Mary Bombač, 1749 E. 32rd St., Lorain, O. Lorain, Ohio. — V naši naselbini se pripravljamo, da bomo imeli fer, da bomo nabrali potrebni denar za podaljšanje šole. ker potrebujemo več prostora za šolo. Dozidali bomo še dve sobi. Hrvatje bodo začeli svojo hrvatsko župnijo nasproti naši slovenski cerkvi, za kar jim želimo obilo božjega blagoslova. likonočne praznike. Zato obljubljam, da bom še skušala Vam poslati kakega novega naročnika iz naše naselbine. Za zdaj pa, ker ne morem drugače, pa jaz pošiljam za dve celoletni naročnini za Ave Marija, ki jih boste pošiljali na poslana naslova. jZa liste bi se dalo kaj več napraviti, ko bi ne bili tako slabi časi. Sedaj premogarji so na stavki in drugod pa tudi dosti ne delajo, zato je res težko za sedaj. Na velikonočno nedeljo smo imeli tukaj pravcato zimo, drevje je menda povečini pozeb-lo. Pred velikonočjo pa smo imeli tako gorko vreme, da je bilo zunaj mnogo lepše in boljše, kakor notri, kar naenkrat pa taka sprememba. Par noči zatem smo imeli mraz. H k^ncu mojega dopisa najlepše pozdravljam vse čitatelje Edinosti in vsem kličem junaško naprej za Edinost, da čimprej postane dnevnik. A. Poiun. JOLIETSKE NOVICE. Častita sestra Apolonija je minulo nedeljo praznovala svojo pet-deset-letnico redovništva. Častita sestra Apolonija je predstojnica jolietskih sester in se nahaja v naši župnji že več let. Slovesna peta maša se je darovala v ta namen ob 6. uri zjutraj. Pri maši je pela šolska mladina. Cerkev je bila polna naših faranov. Častiti sestri Apoloniji čestita vsa župnija k njeni pet-deset-letnici njenega naudušenega delovanja za Boga in narod! Naj Bog blagoslavlja \ ase plemenito in vzvišeno delo, ki obstoji v tem, da se trudite z vzgojo naše slovenske mladine v naši naselbini in to v istem duhu. v duhu sv. vere. kakor so nas vzgojili doma tam v mili slovenski domovini naše matere in očetje. Naj Bog Vas živi še mnoga leta med nami jolietskimi Slovenci! Delavske razmere po jeklarnah in drugod so se izboljšale in kakor je slišati, še celo iščejo delavcev. Le plače so beraške in za sedanje razmere v primeru z izdatki za življenje veliko premajhne. Ponujajo, kakor se sliši 30c in še manj na uro. Poročila sta se danes Miss M. Ne-manich in Mr. Joe Ernst. Novemu paru želimo obilo sreče in božjega blagoslova v novem stanu ! Mr. Geo Flajnik na Indiana ave., je zadnji teden prenovil in prebarval svojo hišo. Hiša je dobila popolnoma drugo lice in je sedaj, kakor nova. O Frank Papežu, o katerem se je že poročalo v tukajšnih listih, da je moral najbrže utoniti, še ni nikake-ga sledu. Za njega je razpisana nagrada $50.00 kdor ga najde. Preminula je zadnjo soboto ob pol 4. uri zjutraj Mrs. Uršula Sile na 1014 Wilcox St. Pogreb se je vršil včeraj v ponedeljek z črno sv. mašo ob to. uri dopoldne. Pokojnica je bila blaga žena in vzor krščanske žene. Soprogu, kakor celi družini naše globoko sožalje! Na obisku pri svojih prijateljih sta se mudila Mr. Joe Motorr in J. Jane-žich iz Milwaukee, Wis. Mr. Motoh je imel dosedaj v Milwaukee svojo grocerijsko trgovino. Naše mesto se je njima zelo dopadlo. Istotako sta se mudila na obisku pri svojih prijateljih Mr. John Pe-trovčič in Silvester Hrastar iz Chi-cage. Mr. John Petrovčič je poslovodja in tajnik tamošnje Lincoln Realty Co. O poslovanju tega novega slov. podjetja v Chicagi se je Mr. Petrovčič pohvalno izrazil. Poročevalec. Johnstown, Pa. — Častiti g. urednik : — Lepo se Vam zahvaljujem za poslani lep križ, ki ste mi ga poslali za poslane Vam naročnike. Boljšega daru bi se res ne mogla želeti za ve- Chicago, 111. — Materni večer, katerega so priredila dekleta Marijine družbe materam društva Krščanskih žena in mater preteklo nedeljo večer, je jako dobro vspel. Velika večina članic materinskega društva je bilo navzočih. Dekleta so jih pogostile in zabavale s petjem in dekla-macijami. Rev. Dr. Hugo Bren O. F. M. jim je v lepem govoru pojasnil pomen in namen takih večerov in opozarjal matere na razmere, y katerih odraščajo njih hčere tukaj, ki so tako nasprotne onim, v katerih so same bile vzgojevane doma v starem kraju. Zato so potrebni taki le večeri. Predsednica dekliške Marijine družbe. Miss Mary Kremesec. učiteljica publične š->le. ie pozdravila matere v imenu družbe in jim želela dobro zabavo. Predsednica materinskega društva Mrs. Garbais se ie zahvalila dekletam za njih večer, s katerim so počastile matere. Mrs. Per-ko je enako pohvalila dekleta, da so se spomnile mater in jim na ta način pokazaTe svojo ljubezen in hvaležnost. Mrs. Mavrovič je povedala, kako je bilo doma v starem kraju, od koder se je pred kratkim vrnila. Mrs. Math Kremesec. je povedala, kako je bi7o dnrštvo ustanovljeno pred 12 leti. ko je biTo še to Bratovščina presv. Srca. katera se je pa spremenila materinsko društvo. Bila je- 12 let tajnica društva. Mrs. Mladič je povedala, kako je bil prvi začetek ženske organizacije v župniji pred 21. leti. ko se je ustanovilo žensko cerkveno dnrštvo Marije Pomagaj, kako se je iz tega društva razvilo sedanje društvo Marije Pomagaj K. S. K. J., tako tudi društvo Sv. Neže. Iz tega se je potem preosnovala Bratovščina presvetega Srca, dokler ni nastalo iz tega slednjič sedanje materinsko društvo, ki šteje že poldrugi sto članic. Mrs. Nartnik je Čzra-zila željo, da bi matere mladino opominjale na to, da bi pridno hodile k š mamica m in se učili Marijo častiti, da je bi Ta opazka v oznaniln dopoldne v cerkvi jako na mestu. Sled-njič je govoril tudi domači g. župnik in izražal veselje, da so se ti večeri tako lepo razvili in da tako lepo vspevajo. ker bodo veliko pripomogli, da bodo zanesli v župnijo duha skupnosti in bratske in sesterske ljubezni. Želel je, da bi obe društvi, dekliško kakor tudi materinsko, na-rastli še za veliko, da bi se pridružile vsa dobra dekleta dekliškemu in vse matere materinskemu. Tako so se matere razšle vesele in zadovoljne iz dvorane s željo, da bi se še večkrat sestale na take-le, družabne večere. A nedeljo večer bodo pa možje društve Holy Name priredili mladeničem Holy Name Juniors enaki večer. Vsi možje možkega in vsi fantje mladeniškega Holy Name so vabljeni, da pridejo gotovo v nedeljo v dvorano. Ni dolgo tega, ko smo v naši župniji sv. Štefana sprožili te večere, očetovski večer in materinski večer, in so o tem poročali razni angleški katoliški časniki, pa se je ta naprava že silno hitro razvila po vseh C Nadaljevanje na 3. strani.) _______ r ... . • V NEDELJO POPOLDNE. TEDENJSKI KOLEDAR. 21. Nedelja. — 5. po veliki noči Jezus govori o moči molitve. — Sv. Feliks. 22. Pondelek. — Križev. — Sv. Julija. 23. Torek. — Križev. — Sv. Dezi-derij. 24. Sreda. — Križeva. — Marija pomagaj! 25. Četrtek. — Zapovedan praznik — Vnebohod Gospodov. Danes se mora vsak katolik pod smrtnim grehom udeležiti svete maše. kakor vsako drugo nedeljo. Enako, kdor ni primoran. ne sme opravljati hlapčevskega dela. 26. Petek. — Sv. Filip Neri. 27. Sobota. — Sv. Beda, cerkveni učitelj. 28. Nedelja. — Sv. Viljem. DESETERO BOŽJIH ZAPOVEDI. Zadnji član apostolske vere nas u-či. da verujmo v večno in neskončno bi aženo življenje. Toda nikar ne pozabimo pogoja, pod katerim bomo to večno življenje dosegli: "Ako hočeš v življenje iti", pravi Kristus, "spol-r.uj zapovedi." Desetero božjih zapovedi, ki jih imenujemo tudi dekalog, je nekak izvleček, je kratka vsebina tega, kar moramo izpolnjevati, če hočemo biti izveličani. Desetere božje zapovedi ,to je obseg naravne postave, so ravno tako stare, kakor je star človeški rod. A tisnjene so bile človeku v njegovo srce pri njegovem stvarjenju. Pozneje dal jih je Bog Mojzesu vklesane na dveh kamenitih ploščah ; ko-nečno jih je potrdil in izpopolnil Jezus Kristus, ki jih je dal svoji Cerkvi in vsem vernikom kot poglavitno, načelno, fundamentalno postavo rekoč: "Ako hočeš v življenje iti, spolnjuj zapovedi." Vsak človek je dolžan te zapovedi spolnjevati, in vsak jih lahko spolnjuje, ker ima za to milost od Boga, ako ponižno za njo prosi. Z božjo pomočjo izpolnjevanje božjih zapovedi ni samo mogoče, ampak tudi ni težko, posebno ako skrbimo že v mladosti, da uredimo po njih svoje življenje, in če jih spolnjujemo iz ljubezni do Boga. Nagibi za spolnjevanje božjih zapovedi so na eni strani Božja volja, na drugi naša lastna sreča. Izpolnjevanje božjih zapovedi je edini vir človeške sreče v tem življenju in na onem svetu, kakor pravi sv. Duh: "Pravičnost povzdigne narod; greh pa naredi ljudstva nesrečna" (Pregovori 14, 34.) Desetere zapovedi, kakor jih nas uči katekizem so: 1.—Jaz sem Gospod tvoj Bog. Ne imej drugih bogov zraven mene. 2.—Ne imenuj imena Gospoda svojega Boga po nepotrebnem. 3-—Spomni se, da posvečuješ sobotni dan. 4-—Spoštuj svojega očeta in svojo mater, da se ti bo dobro godilo, in da boš dolgo živel na zemlji. 5.—Ne ubijaj. 6.—Ne prešeštvaj. 7.—Ne kradi. —Ne govori krivega pričevanja zoper bližnjega. —Ne želi svojega bližnjega žene. 10.—Ne želi svojega bližnjega blaga. Dolžnost vsakega kristjana je, da zna te zapovedi. Stariši imajo dolžnost, da nauče otroke čim preje te zapovedi in jih z njimi vsak dan molijo. Skrbimo, prijatelji, da bomo zapovedi dobro razumeli ; čim bolj jih bomo razumeli, toliko natančneje jih bomo spolnjevali. IZ SLOVENSKIH NASELBIN. (Nadaljevanje z 2. strani.) župnijah. Od veliko strani je dobil naš g. župnik pismena vprašanja, kako smo te večere uredili. V vseh katoliških listih čitamo, kako se prirejajo že po skoro vseh raznih katoliških župnijah. Veseli smo, da smo mi Slovenci dali to lepo idejo tudi drugim župnijam. Katoliški časnikar izpostavlja svoje prsi, da tvoje varuje. Katoliški časnik tebe brani! Kolikor močnejši je naš katoliški časnik, toliko mocncyi »mo mi. NA STRAŽI. Iz Canonsburga, Pa., smo pred kratkim brali v Prosveti dopis iz pod peresa nekega John Koklicha. On piše: ". . . društvo Postojnska jama, hev. 138. SNPJ. mu je položilo v 2adnji pozdrav na krsto krasni venec in ga spremilo z društveno zastavo, ter vsemi člani na tukajšno katoliško pokopališče . . . Tu je spet dokaz, da naša dična SNPJ. in nje društva spoštujejo versko prepričanje vsakega člana in članice ter, da članstvo ne goji fanatizma in nasilja. V vrstah SNPJ. se goji samo bratsko ljubezen in sočustvovanje . . ." Naj bo nam dovoljeno nekoliko odgovoriti na ta njegov dokaz. Mr. Koklich misli, da s tem, da so pokojnika spremili na pokopališče je dovoli velik rokaz. dn SNPT. sooštuie versko prepričanje. Mi mu bomo pa dokazali v naslednjih vrsticah da to ni res. Mr. Koklich nam nikdar ne more dokazati, da jednotino glasilo Prosveta spoštuje versko prepričanje. ampak če razume kaj piše Prosveta včasih direktno in med vrsticami pa vedno, tedaj n6 bo več trdil, da jennotino glasilo spoštuje verska prepyčanja. Jednote in Zveze imajo svoja glasila zato. da potom njih o-glašajo in priporočajo jednote m zveze. V glasilih je orisan ves program vsake org-anizacije. Vse jednote in zveze, ki izdajajo svoja lastna glasila so tudi odgovorne za. delovanje in pisanje njih glasil. N. pr. Mr. Koklich. ako imate vi vslužbi, kakega delavca, ste Vi odgovorni za njegovo delo, ako istega izvršuje v Vašem imenu. Ravno tako je z vašim jednotinem glasilom Prosveto, list je last SNPJ., članstvo ga plačuje. članstvo ga je ustanovilo in če sedaj Prosveta bruha ogenj in žveplo na versko prepričanje, kdo je za to pisavo odgovoren? Že vidimo, da odpirate usta in hočete odgovoriti urednik. Toda, kdo je najel pa urednika? Ali ga niste najeli vi člani in članice SNPJ.? Torej je Vaš delavec, Vaš služabnik. In ker izvršuje svoje delo v imenu SNPJ., katere člani ste Vi, pada pri tem odgovornost na vas članstvo SNPJ. Tukaj ni oprostitve in nobenih dokazov, da •bi ne bila SNPJ. odgovorna za pro tiversko gonjo njenega glasila. Tukaj pa odpadejo tudi vsi dokazi trditve, da SNPJ. spoštuje verska prepričanja, ko jih pa v svojem glasilu dnevno napada. To pa morate priznati tudi Vi sami Mr. Koklich . . . In v resnici mi dvomimo, da bi Vi ne vedeli tega. S tem pa ni rečeno, da vse članstvo ne spoštuje verskega prepriča nja. Imate v svoji sredi še veliko dobrih katoličanov, ki ste jih dobili v svojo sredo, s takim-le bahanjem, namreč, da se v jednoti spoštuje ver ska prepričanja itd. Kar pa je samo "trnek" s katerim se naše ljudi lovi v vašo SNPJ. Gospoda na lawndale je nedolgo tega zapisala celo v kolonah Prosvete, da se s Kristusovim nauki strinja . . . V vsaki številki pa napada njegovo vero. Debela laž je, ki jo lahko slepec o polnoči ošlata. Ampak treba je od časa do časa zagnati malo peska v oči članstva, da ne vidi predaleč. To je namen la\vn-dalske gospode! Če bi lawndalska gospoda se pokazala javno, s svojimi načrti, kaj ona vse misli še s svojimi farbcami. bi ne dobili niti enega katoličana v svojo jednoto. Ker pa so oblečeni v ovčje oblečice, se jim pa še ztniraj posreči katerega vjeti. Tudi nimate res mnogo pravice pri Vašem glasilu. Ste čitali li zapisnik zadnjega trimesečnega sestanka upravnega odbora? Ste li videli tam, kako urednik postopa z dopisi enih dopisnikov in z dopisi drugih dopisnikov. Ali se objavi vse dopise v kolono, kjer je napis "javna" govorilnica? Vprašajte to dopisnike iz Dubuque, la. Če se kdo drzne opozoriti urednika na njegovo neumno pisanje in na njegov fanatizem proti veri, je lahko že naprej uverjen, da njegov dopis ne bo zagledal belega dne. Še manj pa, če bi se kdo drznil povedati u redniku v brk, da se poslužuje pri DR. J. V. ŽUPNIK. ZOBOZDRAVNIK fr, 6131 St. Clair avenue in Corner E. 62nd Street, nad Slover*^. Banko. Uhod je na 62nd Street. Cleveland, Ohio. Izvršujem zobozdravniški poklic že nad 7, let v tej okolici. Moje delo je zanesljivo. Proda se! Dvonadstropna velika hiša na vogalu Robey in 21st Place. Spodaj so dve trgovine. Ima pet stanovanj, eden s 6. sobami, drugi 4. so po 4 sobe. Lease (najemninska pogodba) od trgovine poteče tekom 90 dni. Je izvanreana prilika za podjetnega človeka, zlasti trgovina, kjer je vedno obilo prometa. Proda se za ugodno ceno če se kupi takoj. Za pojasnila vprašajte pri: EVA AFILD, 1959 W. 21st. PI., Chicago, 111. PRODA SE zidana hiSa z dvemi stanovanji vsako z 4 sobami. E-lektrika, gas, garage za dve kare. Mesečno nosi $45.00; blizu slovenske cerkve. Kupec potrebuje le $2500.00. Cena $4500.00. Nadalje imamo na prodaj saloon in 4 sobe odzadej: 10 sob v gornjem nastropju, elektrika in gas. zidanica, garage, keglišče. Mesečno nosi $90.00. Kupec potrebuje $5200.00 gotovine. Cena $6500.00. MLADICH & VERDERBA.R, 1334 West 18th Street,, Chicago. IU. 9 9 9 9 9 9 9 9 9 1334 west iom oucci, 0 ------— ^ uredništvu taktike autokratstva. Tako je vidite Mr. Koklich! Mi smo Vam stvar razložili tako kakoršna v resnici je. Zakaj ne bilo bi pravilno od naše strani, da bi dopustili trditi Vam o stvari, o kateri znabiti niste dobro poučeni, če pa trdite ve-doma in ste o stvari dobro poučeni, je pa zopet naša dolžnost, da svarimo tiste, ki bi znabiti sedli na vaše maskirane limance. Presodite dobro celo zadevo in prepričani smo, da če se nahaja v vašem srcu le še iskrica katoliške zavesti, da se boste strinjali z nami. Brez zamere! (Nadaljevanje z i strani.) programa SLS. Na mnogoštevilnih shodih po Sloveniji pred in po Veliki noči se je povdarjala solidarnost v naši stranki, odobravala se je tudi taktika jugoslovanskega kluba in so se obsojali vsi poskusi razcepitve v SLS. Taki shodi — ki so se jih vdeleževali tudi nesomišljeniki — so bili v Ljubljani, Kranju, Radovljici, Dovjem, Št. Jurju pri Grosupljem, Trebnjem, Mirni peči, Črnomlju, Št. Lenardu v Slovenskih Goricah, v Ljutomeru, v Slovenski Bistrici, Mariboru i. dr. Povsod so obsodili početje dr. Šušteršiča v ostrih resolucijah. — Gorostasno je tudi očitanje, da bi delala klerikalna stranka po geslu. "Virtus post nummos!" — najprej tolarji, to je lastna oseba, potem še le vse drugo. Ali nam druge slovenske stranke v belgrajski skupštini ne svedočijo ravno nasprotno? Kqr dr. Šušteršič v nastopnih poglavjih opisuje, je sicer marsikaj in-teresantnega, a žal! da povsod stopa v ospredje tisti ljubi "jaz", ki ga "on" predbaciva svojim nasprotnikom. Dvomljivo je, ali bi vsi znanci dr. Šušteršiča potrdili njegov stavek str. 79."Jaz pa nisem nikdar igral dvolične igre." Ko on našo sedanjo državo imenuje (str. 126) lep mozaik in pristavlja doslovno: "Kaj bi bilo hudega, če bi se Hrvati sami vladali hrvatski, Slovenci slovenski, Srbi srbski, Črnogorci črnogorski, Bosanci bosanski. itd. — in če bi vsi sporazumno priznali Centrali, kar mora biti "centralno" v življenskem interesu celoskupnosti in vsakega posameznega dela? Posamezni deli bi bili zadovoljni in centrala bi zamogla nemoteno posvetiti vse svoje moči velikim nalogam in zadačam ujedinjenega državnega naroda, od vseh delov svobodno pripoznane in zagarantirane celoskupnosti." Prav to pa zahteva SLS. že od ujedinjenja dalje. Žal, da tisti tega nočejo, ki imajo pred očmi samo Veliko Srbijo. Ali ni naša Stranka koj ob prevratu povdarjala, da bi bila Jugoslavija brez Bulgarov -nepopolna? In če dr. Šuštaršič še le zdaj str. 135. vsklikne: "Če bi bil jaz Srb, bi se postavil na stališče, da naj moj kralj postane car vsej južnih Slovanov", je le konštatiral dejstvo, kar je želja pravih Jugoslovanov, ki ne zatajivši svojega plemena, hočejo bratsko skupnost na slovanskem Balkanu. Skoda za tako bistroumnega moža, ki ima neovrgljive zasluge za slovenski narod. S to brošuro se ie storil nemogočega. Poročevalec se strinja s katoliškimi akademiki, ki pravijo v "Slovencu" 22. 4. 22. št. 92. doslovno: ".Z njo si je zagotovil 1.) našo neomajno sodbo, da je bilo njegovo katoliško naziranje šibko. 2.) S svojo brošuro je postal med katoliškimi vrstami nemogoč, naše gibanje pa bo ostalo še mnogo bolj enotno. 3.) S svojo brošuro ie dosegel poziteven uspeh, da bomo odslej ljudi s podobnimi simptomi, kakor dr. Šušteršič o pravem času izločili iz svoje sredine." V BLIŽINI slovenske cerkve sv. Štefana imamo na prodaja več hiš. Kdor si želi kupiti dober in zanesljiv dom, naj pride k nam. da mu razkažemo hiše. ki jih imamo na prodaj od $2000.00 naprej. POSEBNO NEKAJ UGODNEGA PA IMAMO: Tri-nadstropno zidano hišo v kateri je pet modernih stanovanj, ki nosijo nad $80.00 renta mesečno. Pod hišo je izvrstna klet, nekoliko vrta in dobra štala, ki se da porabiti za garage. Če se proda v kratkem je cena: $85 00. Dvonadstropna zidana hiša s 4. stanovanji, ki nosijo $68.00 renta. Hiša je v najboljšem stanju, ako se proda takoj se jo dobi za $6400.00. Dvonadstropna zidana hiša, z 5. renti, ki nosijo $65.00 renta mesečno. Hiša je skoraj nova in ima vse udobnosti, ki ga mora imeti moderno stanovanje. Ako se proda takoj, bi se dobila za -6700.00. r. Tri nadstropna zidana hiša s 5. renti, ki nosijo čez $80.00 renta mesečno. Hiša je opremljena z vsemi udobnostmi in ima posebno izvrstno klet. Cena $8000.00. Dvonadstropna hiša v kateri je 6. stanovanj, ki nosijo $67.00 renta mesečno. Hiša je deloma zidano deloma lesena in je na zelo lepem kraju. Če se jo proda v kratkem je cena $5000.00. Zidana in deloma lesena hiša z dvema stanovanjema ki nosita $36.00 mesečno. Pod hiša dobra klet, če se jo proda takoj se jo dobi za $3100.00. Zidana in deloma lesena hiša, na lepem kraju, ima dva renta, ki nosita $34.00 renta. Hiša je v dobrem stanju. Cena $3000.00. Kdor želi dobiti najem v bližini slovenske cerkve, naj se zgla-si v našem uradu in poskrbimo stanovanje. Naš urad je odprt vsak večer do 9. ure zvečer. Kadar imate opravek na sodniji in rabiti odvetnika ali odvetniških nasvetov, pridite k nam, kjer je Vam na razpolago slovenski odvetnik, s kateremu se boste pogovorili v domačem jeziku. L* 1 LINCOLN REALTY COMPANY 1901 West 22nd Street, Chicago, 111. Uradniki: John Petrovčič, 1920 West John Jerich, 1849 West 22nd 22nd St. Street. Leo Mladich, 1929 West R. F. Kompare, slovenski 22nd Place. odvetnik. Phone: Canal 0098. V RUDNIKU. Spisal za ' 'Edinost" Andrej Tomec, Johnstown, Pa. Pamet Jaka, pamet! Vidiš za kake norčke Vas imajo. Najprej Vas omamijo s par puhlimi frazami, kot n. pr. "zavednost", "napredek", potem vas pa farbajo in vodijo za nos, kakor le hočejo, pa mislite da ste tako zavedni in napredni, da bi bolj ne mogli biti, pa ste v resnici le tako neumni in nezavedni, da bolj ne morete biti. Saj ti Jaka, si bil pameten človek, odkar pa bereš tisto "Prokleto", ali kako si ji že pravi in druge rdeče liste, pa izgleda, kakor da bi se s pametjo skregal. Tudi jaz sem ne samo slišal, temveč tudi čital v angleškem listu podpise tukajšnih duhovnikov, pa ne pod objavo, da pojdejo skebat, temveč pod rezolucijo katero so duhovniki sestavili hoteč ž njo posredovati med kompanijami in štrajkujočimi majnarji, da bi bil štrajk preje končan, ker vsakdo ve, da štrajk delavcem silno škoduje, če dolgo traja. Seveda takim. ki znajo brati ali bolje, ki ne znajo misliti z lastno glavo, je lahko kaj takega natvesti in tak slučaj izrabiti v nasprotne namene. Saj pravim, da vas imajo za norčke in se z vašim razumom igrajo, kot mačka z miško; kar oni trdijo, trdite vi. <"e bodo oni trdili, da je premog bel, sneq pa črn, trdili boste za njimi isto tudi vi. Ali ni res tako? "Ne bodi no, tako neumni pa spet nismo!" "Pa vendar duhovniki niso taki, kakor bi morali biti, oni niso Kristusovi namestniki, temveč njegovi sovražniki. Saj so tudi duhovniki Kristusa preganjali, ga tožili in pripomogli, da je bil križan." "Veš kaj Taka, ti si podoben onemu šolarčku, ki je na vprašanje: "Kaj je Jezus 12. let star delal v templju?" odgovoril: "da je križev pot molil." Kako se more katoliške duhovne primerjati judovskim duhovnom? Ali so bili judovski duhovni to, kar so katoliški? Ali ni 1 >i 1 Kristus, ki je vstanovil kat. Cerkev? Kako naj bi ga potem, kot taki preganjali in pomagali ga križati, ko jih pa takrat še ni bilo? Če so ga pa preganjali judovski duhovni, se pa tega ne more očitati katoliškim duhovnikom. Kajti judovski duhovniki so sovražili s Kristusom vred tudi njegove apostole in njihove naslednike, vse katoliške duhovnike. Če bi katoliški duhovniki sovražili Kristusa, bi s tem sovražili lastno vero, judovski duhovniki pa niso sovražili judovske vere. ko so sovražili Kristusa. Sovražiti kako vero, pa biti obenem njen duhovnik je največja nesmisel. Judovski duhovniki so sovražili Kristusa, ker ga niso hoteli priznati za obljubljenega odrešenika in so trdnovratno vstrajali v judovski veri, ki je bila do tedaj edino prava vera. ^ prihodom Kristusa je pa judovska vera prenehala biti prava vera, ker je bila le pričakovanje obljubljenega odrešenika, le nekak stavbeni oder, ki je pa potem brez pomena, ko je stavba dovršena. Kakor ob Kristusovem času, tako sovražijo še tudi danes Kristusa judovski duhovniki in judje sploh in tudi od njih naučeni in nahujskani slovenski brezverci in socijalisti." "Saj socijalisti niso proti Kristusu, temveč samo proti duhovnikom, ker duhovniki niso taki. kakor je bil Kristus. Zakaj pa so duhovniki proti socijalistom ? Saj je bil Kristus sam prvi socijalist." "O tako? Samo proti duhovnikom ste. Ali niste s tem tudi proti Kristusu? Ali ni Kristus rekel svojim apostolom in njihovem naslednikom katoliškim duhovnikom: "Kdor Vas posluša, mene posluša, kdor vas zaničuje, mene zaničuje?" Duhovniki so proti socijalizmu, ker moraj ) biti, ker je naravnost protiverski. Kaj pa Kristus naj bi bil socijalist in sicer tak, kakor so naši slovenski socijalisti. katerih socijalizem ne obstoji v drugem, kakor v sleparjenju, v zabavljanju in hujskanju proti Bogu. proti veri, proti cerkvi, proti duhovnikom in proti istemu Kristusu samemu. Le je bil Kristus socijalist, zakaj potem socijalisti zanj ne marajo? Zakaj so proti njemu in njegovi cerkvi, zakaj njegove namestnike duhovnike sovražijo in preganjajo? Zakaj zametujejo njegove nauke in uče Kristusovim naukom nasprotne nauke in zakaj celo istega Kristusa taje? Pa recimo, da bi bil Kristus že socijalist takega kalibra, kakor so naši socijalisti, in če socijalizem skozi skoro 2. tisoč let ni zmagal, je to dokaz, r"a nikdar zmagal ne bo!" "Toda, Kristus je bil ubog. ni pisal in izdajal časopisov, duhovniki pa pišejo in izdajajo časopise in knjige, se pečajo z "bisnesom" in zbirajo silno bogastvo; ni jim za vero temveč samo za denar." "Ali ne veš, da je bil Kristus same eden? On je bil Bog in Odrešenik sveta in kako se mora od duhovnikov zahtevati, da bi mu bili v vsem enaki? Tudi je Kristus živel v drugačnih razmerah in v drugačnem času. ki je imel tudi drugačne potrebe. Kristus je imel tudi drugačen poklic, drugačno nalogo, kakor duhovniki. On je prišel svet odrešiti. Duhovniki pa imajo nalogo in oblast oznajevati njegov evangelij in razlagati njegove nauke, opravljati službo božjo in deliti sv. zakramente, ter tako ljudi storiti deležne Kristusovega odrešenja. Ko bi pa duhovniki živeli v Kristusovem času, bi tudi drugače delali in ravnali, kakor danes. Časopisov takrat sploh ni bilo. Tudi Kristus, če bi prišel v sedajnem času na zemljo, bi marsikaj drugače ravnal in se poslužil drugačnih pripomočkov za svoje vzvišeno poslanstvo, kakor v njegove času Seveda socijalisti bi najraje videli, da bi vsi duhovniki, kakor Kristus, umrli na — križu. Duhovniki naj bi še pisati ne smeli in se poslu-) ževati tiska, da z nji branijo in zagovarjejo to, kar je Kristus učil in postavil. socijalisti pa smejo s tiskom najgrje napadati vero in njene nauke! (Konec prihodnjič.) Sent Rupert na Dolenjskem. — Tudi jaz se moram oglasiti v Vašem, cenjenem listu Edinosti. Vaše liste dobivamo redno oba Edinost in Ave Maria. Liste imajo krasno vsebino in jih vsi prav radi čitamo. Ko jih doma preberemo, romajo od hiše do hiše po celi vasi. Ker sem bil jaz sam pred letom še v Ameriki, zato tudi rad čitam Edinost, da vidim, kake so kaj sedaj razmere v Ameriki. List Edinost je res pravi govornik za verske ideale. Kjer imajo dobre liste, gre vera gor, kjer pa i-majo slabo časopisje, tam pa vera peša in pada. Omenim naj še nekoliko o pošiljanju denarja v staro domovino. Jaz sam sem tudi veono pošiljal denar preje skozi Edinost in vse je dospelo najhitreje na svoje mesto. Isto-tako sem dobil tudi vedno ceneje pri Edinosti, kakor kje drugje. Denar skozi Edinost, posebno sedaj, ki i-majo zvezo z Ljudsko posojilnico, dospe na svoje mesto mnogo hitreje, kakor čez druge tvrdke. Denar pride naravnost na dom in ljudje nimajo nikake sitnosti. Zato priporočam vsem rojakom sirom Amerike, da kadar bodo hoteli poslati kak denar domov svojim domačim, da se naj poslužijo Edinosti in vedno bodo najbolje postreženi. Ze mesec dni imamo nekam zelo čudno vreme. Vedno ueži in po hribih je zapal sneg. Na polju ni mogoče ničesar delati. Pred dobrim mesecem s<> eni posadili krompir in druge stvari, sedaj pa dežuje in sneži in ljudstvo je v strahu, da se bo vse spridilo. Trta je že davnej odgnala, toda pričakovati je, da sedaj-no slabo vreme bo prineslo mraz, ki 1m> vničil to. kar ie zgodnja spomladanska narava razvila na trtnih popkih. Tako vidite slabo vreme ovira kmetovalcem delo na polju. Sedaj se ljudstvo prav dobro or-ganizuje. Narod spregleduje, kje je prava stranka. Po večini vsi obračajo hrbet samostojnežem in liberalcem. Ljudska stranka pa se jači od dneva do dneva. Shode so sklicali tudi samostojneži in liberalci, prišla sta minister Kukovec in pa deželni j poslanec Majcen, pa nista mogla do besede, kar kaže, da jih je ljudstvo sito. Ko bodo prišle pa volitve, je tipati, da bodo naši kmetje obračunali tudi s tem. ki vodijo po vseh drugih potih, kakor po onih, ki vodijo k napredku. Konečno želim če tudi že pozno vsem rojakom širom Amerike vesele NA WILLARDU, WIS., v sredini slovenske farmarske naselbine, je naprodaj farma ki obsega 35. akrov zemlje, z štirimi novimi poslopji. Zraven železniške postaje, pošte, šole. cerkve in prodajaln. Do mlekarne (Cheese factory) je pet minut. Za vse podrobnosti se obrnite na lastnika: Frank Kobal, Willard, Wis. velikonočne praznike in želim tudi, da bi vsaka slovenska hiša se naročila na lepi list Edinost, ki je vsak dan zanimivejši in boljši. Tudi priporočam vsem, ki imajo tukaj v starem kraju kakega sorodnika, da jim na- roči te lepe liste, kakor so Ave Maria in Edinost, ker v resnici jih vsi najrajše čitamo. Vam se malo pozna za par dolarjev, nam pa naredite s temi lepimi listi veliko veselje. Pozdrav! Janez Primožič. Ah John Gornik SLOYENSKI TRGOVEC IN KROJAČ 1 6217 ST. CLAIR AVE., CLEVELAND, OHIO se priporoča za n akup MOŠKE IN DEŠKE OPRAVE Izdeluje MOŠKE OBLEKE po naročilu točno in ceno Aft -J' ' p ^ •Ubi ■ t^. tjL; Ar-. Ar-. ^ ^ ^ ^Vv •Jfci fcJti lištl tSJLLilil »ULi *U£l »Ufci. *Jtl*&± BENJ. EICHHOLZER FOREST CITY, PA. Se priporoča vsem Slovencem v Forest City in okolici pri nakupovanju razne železnine in kuhinjskega pohištva. Imamo največjo zalogo razne železnine, kuhinjskega pohištva in raznovrstnega orodja. Ker naročamo blago v veliki množini, zato smo tudi v stanu nuditi občinstvu najnižje cene pri našem blagu. Zato, kadar potrebujete razne železnine, kuhinjskega pohištva in drugih raznih stvari, pridite in izberite si tako blago v naši trgovini, kjer se lahko pomenite v vašem lastnem materinskem jeziku, z našim Mr. Joseph Kamen-om, kateri bo vam postregel po svoji najboljši moči. BENJ. EICHHOLZER Trgovina razne železnine in pohištva 527 Main Street, Forest City, Pa. ^ ^ -- ^ 7 - r ~ ^ ^ ^ sr g? Št" & tr F? il* r gr t R. F. KOMPARE SLOVENSKI ODVETNIK Dve Pisarne: v So. Chicago in v Chicago. s Naslov pisarne v So. Chicagi: 9206 Commercial Avenue. Telephone: So. Chicago 0599. Uradujemo na So. LaSalle St. Soba: ixox-19. Telephone: Central 8610. Za sestanek se obrnite telefonično na So. Chicago 0599. W. F. KOMPARE SLOVENSKI NOTAR Prodaja zemljišča. Zavaruje hiše pohištvo in druge stvari proti ognju. Prodaja parobrodne listke in pošilja denar v staro domovino. 9206 Commercial Ave.* Phone: So. Chicago 0599. So. Chicago, 111. * t |\r.Richter' r'PAi N-" I EXPBLLEST Pri prvem znaku prehlada, se čuti ščipanje revmatizma ali ne-vralgije. Zato je važno, da se takoj namažete s zato narejenim mazilom. Pazite da bo na vsaki flaški Pain-Expellerja znalr sidra. Cena 35c in 70c v drugarnah. F. Ad. Richter & Co. 104-114 S. 4th St. Brooklyn, N.Y. J. KOSMACH. X8O4 W. 22nd Su Chicago, HL Rojakom »e priporočam pri nakupi raznih BARV, VARNIŠEV, ŽELEZ J A KLJUČAVNIC IN STEKLA. Prevztmaa barvanje hii zunaj in amm traj, pokladam stenski papir. Najbolj!« delo, nanižje cene. Rojaki obrnite se vselej na trojega rojaka! emece FOTOGRAFIST 1439 W. 18th St., cor. Albert, Chicago, 111. Phone: Canal 9334.