Soc Delo 28, 1989, 4 PoroCila 423 POROČILO O SKUPINSKEM DELU Z OTROKI IN MLADOSTNIKI S TEŽAVAMI V ODRAŠČANJU NA CENTRU ZA SOCIALNO DELO PIRAN V SOLSKEM LETU 1988/89 Tudi v letošnjem le^tu зеш kot zunanja sodelavka spremljala delo rednih skupin, ki Jih v sklopu Centra za socialno delo vodijo specialni pedagog tov. Miha Rotar in njegovi sodelavci. V tem letu Je uspelo to delo celo razSiriti, saj sta se vključila dva nova sodelvca. Tako so v tem obdobju vodili skupine: dvá strokovna delavca Centra za socialno delo Piran in sicer tov. Rotar (ki Je deloval tudi kot organiza- cijski vodja vse dejavnosti) ter tov. Majda Golja, psiholo- ginja CSD Piran. Skupaj sta vodila prviC začeto skupinsko delo s starSi otrok, ki so v skupine vključeni 2e več let. Iz dejstva, da Je večina vključenih staršev, zlasti mater, redno obiskovala skupine, in iz njihovih neposrednih izjav na srečanjih, lahko upravičeno sklepano, da Je bila uvedba takega načina dela resnično potrebna tudi za starše. Ze dolgo vemo, da je psihosocialno delo mnogo bolj učin- kovito, če zajamemo celotno družino, ne le posameznega čla- na. Na ta način namreč globlje poseZemo v strukturno dinamiko medsebojnih odnosov, pospešimo rast in omogočimo hitrejše spremembe tako v komunikaciji med družinskimi člani kot tudi zmožnost njihovega vzajemnega odpiranja pa tudi odpiranja v zunanje okolje. Oba vodja, terapevta v skupini, sta na našem strokovnem srečanju poročala o tem, kako poteka skupinsko dogajanje, kaj povedo starši o svojem počutju, kako doživljajo svoje otroke in kako doživljajo dejstvo, da so njihovi otroci vključeni v te, za nekatere morda Se vedno nekoliko neobičajne skupine. Poročala sta tudi o vsebini teh srečanj in o sodelovanju staršev. Vsak začetek je težak in tako Je bilo verjetno sprva tudi zelo zahtevno motivirati starše z avključitev v to skupino. Prepričana pa sem, da se vloženo delo in trud lahko kaj kmalu bogato obrestujejo in zato menim, da kljub obilici drugega dela velja s skupino staršev nadaljevati tudi v prihodnje. V podoben okvir sodi tudi skupen zaključek skupinskega dela v letu 1989. V mislih imam izlet na Snežnik, kjer so otroci skupaj s starSi in vodji skupin doživeli, da gre pri vsem tem za sodelovanje med domom, skupimami in njimi samimi. Poleg tega, da Je bila to nekakšna učna situacija, da so 424 PoroCila Soc Delo 28, 1989, 4 doživeli prijetne izkuSnje, so dobili tudi potrditev, da se da mnoge vzorce vedenja, ki so bili za njih v skupinah novi, prav dobro prenesti v vsakdanje življenje. Ta izlet pa je pomenil poleg zbližanja med vserai udeleženci, tudi za starSe novo izkušnjo, saj so videli vodje skupin-terapevte pri nepo- srednem delu s svojimi otroci in njihov odnos do dogajanja na izletu. Zakaj posebej poudarjam ta enodnevni izlet, k' je za vse pomenil prijetno doživetje? Zato, ker je pripomogal k gradi- tvi zaupanja med vsemi udeleženci, terapevti, otroci in star- ši, pa tudi zato, ker je omogoCil izkušnjo, da se lahko uCimo drug od drugega. Terapevtom pa je omogoCil tudi neprecen- ljiv vpogled v dinamiko odnosov med starši in otroci. Na osnovi izkušenj z izleta so starši verjetno v mnogoCem tudi izpopolnili svoje predstave o skupinah in dogajanju, ki se je vse leto odvijalo v skupini otrok. Na naših strokovnih sestankih smo se v tem obdobju temeljito pogovarjali tudi o vsebini dela skupin. Terapevti v letošnjem letu so bili: Miha Rotar in Mojca Mihelič, ki je začela s tem delom letos; ta dva sta vodila skupino sta- rejših otrok in Pirana; Jožica Rupnik in Roberto CeliC pa sta bila terapevta v skupini mlajših otrok iz Pirana. Oba tera- pevtska para sta v letošnjem letu prvič delala skupaj in se dobro ujela, kar se je izražalo zlasti v zadovoljstvu otrok in tudi vsebinah, ki so jih med letom v skupinah skupaj preživeli, doživeli, ustvarili in razvijali. Za letošnje leto pa velja še ena novost. Prej so morali otroci iz Lucije hoditi v Piran na sestanke skupin, letos pa sta v Luciji vodili skupino Marjeta Lindič in Darja Matiče- tova. Obe imata že dolgoletne izkušnje pri delu z otroci in mladostniki, tako da je tudi skupina v Luciji, ki je letos v taki obliki doživela krst, dobro stekla. Opozorila bi na neko značilnost, ki smo jo opazili in je sestavni del razvoja in zakonitosti skupinskega dela. Otroci, ki že dalj časa hodijo v isto skupino in jih je toliko, da lahko tvorijo skupinsko jedro, zelo lahko sprejmemo v svojo sredo nove člane in ti se tudi hitreje vključijo v skupinske dejavnosti. Ce pa so vsi člani v skupini novi, potem je čas vživljanja vseh veliko daljši. Potrebnega je veliko napornega dela, da lahko skupina počasi zaživi, zlasti če je v njej nekaj otrok, ki po vedenju izstopajo. Mislim, da se je ravno ta značilnost odrazila tudi v letošnjih skupinah. Tako skupina mlajših kakor tudi skupina starejših v Piranu sta sicer obe dobili nekaj novih članov, vendar je jedro ostalo isto, zato je dogajanje v skupinah zaživelo že kmalu po začetku dela v jeseni. Lucijska skupina pa je bila skoraj popolnoma na novo sestavljena. Tudi pro- stor, kjer so se dobivali, je bil čisto nov (torej nove oko- liščine še za peščico starih članov), tako da je bilo skupiiio potrebno graditi od začetka in je kar nekaj časa trajalo, da so pričeli funkcionirati kot skupina. Soc Delo 28, 1989, 4 PoroCila 425 Glede vsebin, ki so bile okvir dogajanj v skupinah, bi lahko rekla, da so dograjevanje in nadaljevanje tistih, ki so tvorile Jedro tega dela tudi že v preteklih letih in ki so se izkazale za primerne. Ni pa odveC poudariti, da so se terapevti odzivali tudi na želje skupin samih in sledili tudi njihovim iniciativam. Preden bi nadaljevala z analizo letovanja, pa bi rada ome- nila Se nekaj v zvezi s terapevti. Menim, da Je posebej dobro, da delajo v skupinah tudi takSni strokovni delavci, ki niso zaposleni na Centru za socialno delo, so pa strokovno podkovani za to delo, zlasti pa motivirani in Jim tovrstno sodelovanje prinaSa tudi svojevrstno Širjenje izkuSenJ in po- meni dopolnitev njihovega sicerSnJega dela z otroki. Omenila bi rada verjetno 2e znano trditev, da ne velja vse, kar drži za vzgojno delo z otroki brez posebnih potreb (normalnimi otroki), tudi za delo z otroci s posebnimi potrebami ali te- žavami v odraSCanju..fakSni pa otroci v teh skupinah so; nji- hove izkuSnJe niso najbolj harmoniCne, sreSali so se že s hu- dimi travmami, nesprejetostjo in nerazumevanjem; obremenjeni so veCinoma s specifičnimi uCnimi težavami, kar Jim otežuje napredovanje na storilnostnem podroCJu. In nasprotno: vse kar se obnese pri delu, druženju, vodenju otrok z vedenjskimi posebnostmi, se obnese praviloma zelo uspeSno tudi pri delu z normalnimi otroki. Morda se tudi v tem skriva odgovor na vpraSanJe, zakaj so ti zunanji sodelavci pripravljeni poleg svojega rednega dela z otroki na svojih rednih službenih mestih, sodelovati tudi pri tem skupinskem delu. Menim, da to delo, Ce je iskreno in poSteno, prinaSa poleg obremenitev tudi dovolj povratnih sporoCil, kar pomaga da se pri tem delu vztraja. S povratnim sporoCilom pa mislim zlasti odnos otrok, ki se postopoma razvije in postaja trdnejši. To Je pravo piacilo za vložen trud in napor. Podala bi Se krajšo analizo letoSnJega letovanja na otoku Stenjaku. Preden zaCnem, moram posebej poudariti, da Je analiza na- pisana z mojega zornega kota, iz katerega sem kot udeleženka opazovala in doživela to letovanje, da pa Je mnogo tudi skupnih zaključkov vseh terapevtov-vzgojiteljev, ki so na letovanju vodili svoje skupine. Vsak dan smo namreC poleg dela z otroki, posvetili kar veliko Casa tudi sprotnim analizam in sintezam dogajanja. PrviC, in ta kolonija Je bila že Četrto letovanje otrok iz Piranskih skupin. Je bilo to letovanje brez vnaprej Čvrsto in trdno pripravljenega programa. To pa seveda ne pomeni, da Je bilo letovanje brez programa. Dogovor, ki smo ga sprejeli že prvi dan Je bil, da se bomo sproti prilagajali situaciji, da bomo upoStevali želje otrok 426 PoroCila Soc Delo 28, 1989, 4 in se jim poskuSali čim bolj odzvati. Vsak izmed odraslih pa se bo vsebinsko udejstvoval na podroCju, ki mu osebno najbolj odgovarja. Dejavnosti, ki so bile na letoSnjem letovanju v ospredju pozornosti, so bile: rekreacija (kopanje, šport - organiziran in neorganiziran, raziskovanje otoka, sprehodi, skupen pohod okoli otoka, tekmovanja ipd.); ustvarjalne dejavnosti kot so slikanje, risanje (na različne materiale), petje, družabne igrice, kjer je prišla do izraza domišljija otrok kot tudi odraslih, ko si je bilo potrebno izmišljati različne variante in izpeljave znanih iger; seveda so del dneva zavzele tudi redne dejavnosti, ki sodijo v okvir prehrane, skrbi za čisto življenjsko okolje, čisto telo; največ časa pa je bilo posvečenega druženju, prijateljevanju. Prva ovira, ki je na dan prihoda nekoliko zmedla tako otroke, ki so lani že bili na letovanju, kot tudi odrasle, je bila, da smo bili letos locirani na drugen mestu. V spominu pa je še tako močno odmeval "grad", kjer smo bili lansko leto. "Grad" nam je namreč omogočal, da smo bili vsi skupaj, sedaj pa smo bili bolj razkropljeni in prvi dan to ni zadovoljilo naše potrebe po varnosti in druženju. Tudi odrasli smo bili nekoliko zbegani, saj smo bili vajeni, da smo imeli "pregled" nad vsem dogajanjem in vsemi skupinami hkrati. Vednar pa se je tisto, kar smo prvi dan občutili kot po- manjkljivost, izkazalo za prednost. Skupine so lahko res za- čele delovati kot samostojne enote, če so začutile to po- trebo, posamezni člani pa so lahko nemoteno prehajali drug od drugega, od dejavnosti do dejavnosti, saj se le-te večinoma niso odvijale le znotraj posamezne skupine, pač pa na ravni celotne kolonije. Otroci iz posameznih skupin so se lahko priključili tisti dejavnosti, ki jih je v tistem času najbolj pri tegnila. Tudi čisto fizično dejstvo, da smo bili letos bolj "var- ni", ker nas niso obdajale skale in ni bilo nevarnosti za otroke, nas je odrasle naredilo bolj mirne in s tem verjetno tudi bolj sproščene. Prepričana sem, da je to in pa dejstvo, da je bilo dovolj odraslih za to število otrok, tisti faktor, ki je vplival na miren potek te kolonije in na prijetno in sproščeno vzdušje tako otrok kot odraslih. Posebej se mi zdi pomembno omeniti, da razen nekaj športnih tekmovanj v tej koloniji ni bilo drugih tekmovanj, kot na primer tekmovanj v čistoči in pospravijenosti sob. Celo tako daleč smo šli, da so v nekaterih skupinah (zlasti v eni) prve dneve pospravljali kar vzgojitelji, potem pa smo opazovali, kako bodo reagirali otroci. Prav nič niso prišli na račun skeptiki, ki so mislili, da otroci tega ne bodo opazili in da bodo čez dan nemoteno kopičili umazanijo neda bi se dotaknili svojih sob. Nasprotno, prav so imeli opti-' misti. Otroci so sami brez vzpodbujanja vzgojitelja prijeli za metlo in počistili tudi čez dan, posebej pa so bili skrbni Soc Delo 28, 1989, 4 PoroCila 427 pri vzdrževanju postelj in garderobe. Tudi deljenje hrane je potekalo brez zapletov, lahko bi rekla, da je bilo pri hranjenju letos veliko bolj mirno. Ni bilo bojazni, da kdo česa ne bi dobil, da bi se večji okori- stili z dobrotami na račun mlajših in podobno. Pretiravala bi, če bi trdila, da med otroci ni bilo kon- fliktov, kajti ena izmed neodtujljivih sestavin vedenjske težavnosti (in na letovanju smo imeli kar nekaj zelo impul- zivnih in nepredvidljivh otrok) je ravno konf1iktnost. Isto- časno pa lahko zatrdim, da teh konfliktov ni bilo ravno veliko, ter da nam jih je uspelo hitro zgladiti oziroma razrešiti. Tudi v tem vidim prednost, da je bilo na letovnju tako veliko število vzgojiteljev, saj smo bili povsod, kjer so bili otroci neposredno prisotni in smo lahko takoj ukrepali. Se nekaj prav pos.eibnega je treba omeniti. Otroci so se letos neverjetno hitro, samostojno spoprijateljili z ostalimi iz drugih kolonij. Morda smo zaradi dislociranosti na "gradu" lansko leto bili malo izločeni, prepuščeni bolj samim sebi in zato tudi notranje bolj povezani in odvisni. Kar sami so se domenili za športna tekmovanja, razna srečanja, prijatelje- vali, se pomenkovali v dvojicah in trojicah ali pa v večjih skupinah. Kako intenzivno je bilo to druženje, pa smo se od- rasli zavedeli šele na koncu, ko so "korenjaški" fantje brez sramu jokali, ker so se morali raziti s svojimi prijatelji iz naše in iz drugih kolonij. Posebne dejavnosti, ki jih velja omeniti, so bile zlasti primerne za fante in ti so bili v veliki večini (s seboj smo imeli le dve deklici iz skupin, ostala dekleta so bile hčere vzgojiteljev). Te dejavnosti so bile: organizacija pustolov- skih in imaginadjskih iger, ki so omogočala sproščanje domi- šljije in izživetje nakopičenih fantazij; spoznavanje značil- nosti ribarjenja z vršo (kar nam je omogočil prijatelj enega izmed vzgojiteljev); otrokom, ki so se tega udeležili, je bi- la to dobra izkušnja, vsem ostalim, ki so nas obdarili (zla- sti ribič) pa tudi prijetna skupna večerja. Družabni večer, ki smo ga začeli s skupno večerjo, pa nam je ostal v prijet- nem spominu kljub temu, da nas je pregnala huda nevihta. Pesmica, ki je bila namenjena vsakemu posebej, je bila kljub nevihti noči popotnica za miren sen. Pa tudi sicer je marsikatera spalnica doživela razkošje, da so vzgojiteljice zvečer pripovedovale pravljice, ki jih niso z zanimanjem poslušali le najmlajši v sobi. To, da so se otroci na letovanju dobro počutili, nam je bilo docela jasno šele, ko smo videli, kako hudo jim je bilo ob slovesu, ko se najraje Se ne bi razšli. Pred tem smo bili namreč tudi mi odrasli zelo intenzivno zaposleni z dogajanjem samim, pa tudi z razmišljanjem o tem, ali bi se dalo kakšno stvar izpeljati tako ali drugače. Redno smo analizirali tudi drobna dogajanja, lastna občutja ob tem in zato mislim, da 428 PoroCila Soc Delo 28, 1989, 4 srao na tem letovanju tudi mi odrasli marsikaj pridobili tako drug od drugega, še najveC pa od otrok in njihovega odnosa in Čustev, ki jih je to letovanje v njih vzbudilo. Ne nazadnje potrjuje to prepriCanje tudi dejstvo, da so se skoraj vsi otroci že prvi delovni dan po letovanju oglasili pri svojem specialnem pedagogu na Centru za socialno delo, da bi s tem vsaj malo zapolnili vrzel, ki je nastala po prihodu domov, potem ko so teden dni preživeli na soncu, zraku in vodi, predvsem pa v krogu prijaznih vrstnikov in tudi zane- sljivo prijaznih odraslih. Prav tega v svojem vsakdanjem življenju moCno pogrešajo. Alenka Kobolt