Nada Stropnik EKONOMSKI VIDIKI PROSTOVOUNEGA SOCIALNEGA DELA UVOD Prostovoljno delo se razlikuje od drugih oblik neplačanega družbeno pomembnega in neobveznega dela po tem, da se v določeni meri izvaja na organiziran način (Stafleu 1989). Razširjeno je mnenje, da prostovoljne organizacije zmanjšujejo obremenitev javnih virov sredstev za socialne dejavnosti, ker so storitve prostovoljnega sektorja cenejše. Toda te predpostavke o cenovni prednosti so poe- nostavljene in v nekem smislu tudi netočne. Prepričanje, da ima prostovoljni sektor pre- cejšnje pozitivne ekonomske učinke, je med drugim očitno iz dejstva, da so v številnih drža- vah brez tradicije na področju prostovoljnega dela začeli resneje obravnavati ta tip aktivnosti šele s pojavom ekonomske krbe. Problemi v zvezi z brezposelnostjo so izpostavili dve vprašanji: 1. Ali naj se brezposelne aktivira za oprav- ljanje prostovoljnega dela? 2. Ali je širitev prostovoljnega dela pri- meren način za zmanjšanje pritiska na javne vire, se pravi, za razbremenitev virov financi- ranja socialnih storitev in njihovo preusmeri- tev v druga pomembna področja socialnega dela? To je bil seveda enostranski ekonomski po- gled na možnosti reševanja ekonomske krize ali pa ublažitve njenih posledic. Socialni delav- ci pa so ves čas poudarjali, da je treba v pri- meru prostovoljnega dela upoštevati zlasti njegove kvalitativne vidike, ne pa vztrajati pri njem zaradi cenejših storitev. EKONOMSKI POMEN PROSTOVOLJNEGA DELA Ekonomski pomen prostovoljnega dela lahko v grobem definiramo s prihranki javnih sredstev zaradi opravljanja nekega dela brez plačila. Vendar je težko dokazati, kolikšni so ti prihranki. V ekonomski literaturi najdemo tri različne postopke ocenjevanja vrednosti pro- stovoljnega dela. Po prvem pristopu se vrednost prosto- voljnega dela ocenjuje na podlagi opravljenih ur takšnega dela. Pri tem se soočamo s težavo zaradi dejstva, da se le plačano delo statistično spremlja in upošteva pri izračunu družbenega proizvoda. Zato se moramo zanašati na ocene števila opravljenih ur prostovoljnega dela^ in njegove vrednosti. Pri tem je treba upoštevati tako povprečno plačilo za delo kot tudi druge neplačane stroške v zvezi z delom, ki bi nastali, če bi ga opravljali profesionalci. Drugi pristop poudarja oportunitetne stro- ške časa, ki se ga namenja prostovoljnemu delu. Oportunitetne stroške najpogosteje defi- niramo kot nezasluženi denar, ker delo ni bilo opravljeno kot plačano delo, ali pa kot vred- nost izgubljenega prostega časa izvajalca dela. Torej bi bilo treba pri analizi stroškov v zvezi s prostovoljnim delom upoštevati tudi tisto, čemur se je nekdo odpovedal, drugače ni moč govoriti o optimalni alokaciji virov med for- malnim in neformalnim sektorjem. Kako pa lahko ocenimo oportunitetni stro- šek? V primeru, da bi upoštevali plačilo za isto delo, če bi bilo opravljeno kot plačano (t.j., na podlagi zaposlitve), bi bilo to enako prvemu pristopu. Drugo skrajnost bi pomenila predpo- stavka, da je oportunitetni strošek enak ničli. ' Na Nizozemskem so npr. ocenili, da je obseg prostovoljnega dela enak 20% uradno registriranega profesionalnega dela. 25 NADA STROPNIK To bi držalo le, če se prostovoljec ne bi od- povedoval prostemu času in če se tako in tako ne bi zaposlil ali kako drugača aktivno an- gažiral. Najpogosteje bo oportunitetni strošek nekje med obema ekstremoma (Knapp 1984). Po mnenju T. J. Phillipsa (po Knapp 1984: 59) je pogosto zelo verjetno, da bomo precenili vrednost oportunitetnega stroška prostovoljne aktivnosti. To se bo npr. zgodilo v primeru, ko se bo prostovoljno delo izvajalo z motivom pri- dobivanja izkušenj, ki bodo olajšale zapo- slovanje. Dokazano je, da iskalci zaposlitve praviloma preferirajo delo, ki je v zvezi z nji- hovo izobrazbo. Tako aktivnost lahko imamo za investicijo v človeški vir, investicijo, ki bo v bodoče omogočala višji zaslužek iz rednega plačanega dela. Drži pa tudi, da niso vsi prostovoljci zain- teresirani za stalno zaposlitev. V tem primeru je prostovoljno delo alternativa za prosti čas. Gre za ljudi, ki vrednotijo prostovoljno delo višje kot prosti čas, vsaj za nekaj ur tedensko. Nekateri avtorji (npr. Pollak 1976: 132) celo predpostavljajo, da lahko ima izvajanje prostovoljnega dela za posameznika pozitiven "neto učinek". Možno je, da nekdo v procesu maksimiranja koristi ugotovi, da njegova korist (užitek, ki ga najde v izvajanju neke aktivnosti in/ali zadovoljstvo zaradi koristi, ki jih je deležen uporabnik storitve) presega oportuni- tetni strošek njegovega dela. Tretja skupina avtorjev ima širši pristop k vrednotenju prostovoljnega dela, ki se ga upo- rablja pri primerjavi različnih organizacijskih oblik storitev. Po njihovem mnenju je treba poleg vidnih stroškov in prihrankov upoštevati tudi količino in kakovost storitev ter njihovo učinkovitost in dostopnost (distribucijo). Ni mogoče govoriti o relativni stroškovni prednosti posamezne organizacijske oblike, če ne predpostavimo nespremenljivosti oziroma enakosti ostalih pogojev. Predvsem morata biti enaki količina in kakovost storitev. Če tega ni mogoče zagotoviti, je treba čim bolje pojasniti vpliv teh razlik. Pri ugotavljanju prednosti kake organizacijske oblike nuđenja storitev moramo upoštevali tudi stopnjo specializacije, značilnosti uporabnikov, cilje te organizacijske oblike ipd. STROŠEK PROSTOVOLJNEGA DELA Vprašanje, ali spodbujati ponudbo prosto- voljnega dela in drugih altruističnih dejavnosti s plačilom, je že nekaj časa predmet polemik. Samo prostovoljno delo materialno ni nagraje- no, prostovoljcem se praviloma le nadomesti stroške, ki so jih imeli z opravljanjem tega dela. V nekaterih državah so prostovoljci deležni tudi posrednih koristi, npr. zavarovanja in davčnih olajšav. Prostovoljci morajo biti sami zavarovani, pa tudi za primer škode, ki jo lah- ko povzročijo drugim osebam. Davčne olajšave za prostovoljce pa se opravičuje s pozitivnim učinkom njihovega dela za družbo v celoti.^ Čas, namenjen opravljanju prostovoljnega dela, se lahko šteje tudi v pokojninsko dobo. Na vse te in druge podobne načine se lahko delno priznava vrednost dela in časa prosto- voljcev in njihovo prizadevanje. Poleg tega je smiselno organizirati tečaje za usposabljanje prostovoljcev za določeno delo, kot tudi njim namenjeno svetovalno službo, s čimer se povečuje kakovost storitev, ki jih nudijo.^ Nekatere vlade tudi subvencionirajo prostovoljna združenja in centre, ki delujejo kot posredniki med iskalci in ponudniki pro- stovoljnega dela ter širijo informacije in sode- lujejo pri novih prostovoljnih projektih na lokalni ravni (Ministry of Welfare... 1988). ZAKAJ JE PROSTOVOLJNI SEKTOR CENEJŠI? Najbrž se bo ob tem vprašanju marsikdo nasmehnil, saj se zdi, da je odgovor popolno- ma jasen: ker prostovoljno delo ni plačano. Pravzaprav bi bilo treba zastaviti vprašanje, pod katerimi pogoji ima prostovoljni sektor komparativne prednosti v primerjavi z javnimi ' Davčne olajšave je treba priznati tudi tistim posameznikom in podjetjem, ki dajejo prostovoljnim organizacijam različne oblike materialne podpore, kot tudi podjetjem, ki spodbujajo prostovoljno delo in omogočajo svojim zaposlenim aktivno udeležbo v njem. ^ Kun (1990) opozarja na možnost celo škodljivih posledic amaterizma, če se s prostovoljnim delom ponujajo storitve nizke kakovosti. 26 EKONOMSKI VTDIKI PROSTOVOUNEGA SOCIALNEGA DELA zavodi in profitnimi organizacijami. Ali pa: "Koliko bi stalo, če bi vlada prevzela celotno odgovornost za zagotavljanje določenih stori- tev, ter kakšen je učinek prostovoljnega statu- sa izvajalca na njegove stroške?" (Match, MACROFrl979: 399). Dejansko razpolagamo z zelo malo podatki o relativnih prednostih različnih sektorjev. Hatch in Mocroft (1979) ugotavljata, da so primerjave stroškov prostovoljnih in javnih izvajalcev v Veliki Britaniji ob koncu 70-tih let le v manjši meri podprle trditev, da so prosto- voljne organizacije veliko cenejše kot javne. Številni avtorji (npr. Knapp 1984; Hatch, Mocroft 1979) opozarjajo na past, ki lahko zmanjša validnost primerjav stroškov storitev, ki jih izvajajo različni sektorji. Pogosto se stroški izražajo kot ekvivalent plačila uporab- nikov ali dobrodelnih prispevkov, ne pa v de- janski bruto višini. Stroške je treba pojmovati kot vsoto vseh izdatkov v ta namen, ne glede na vire sredstev za njihovo financiranje. Pri primerjavi stroškov različnih sektorjev je treba karseda zagotoviti primerljivost stori- tev. To pomeni, da lahko upoštevamo le izva- jalce, ki zagotavljajo podobne storitve na podoben način. Toda, kot poudarjata I latch in Mocroft (1979), napačno bi bilo izključiti iz analize vse ostale primere, ko je prostovoljno delo alternativa za javno službo in ko ta dva sektorja zadovoljujeta podobne potrebe, če- prav na precej različna načina. Značilnosti uporabnikov definirajo storitve, ki jih izvajajo posamezni izvajalci. Knapp (1984) je analiziral podatke, ki kažejo po- membne medsektorske razlike v aktivnostih, ki jih posamezni sektorji izvajajo za svoje upo- rabnike. Če so storitve namenjene populaciji z več socialnim problemi, kar velja večinoma za javne zavode, bodo stroški višji. Pri primerjavi stroškov različnih oblik insti- tucionalne nege je treba pojasniti vpliv lokacije in zasedenosti (izkoriščenosti) zmogljivosti. Lokalna vlada je namreč marsikje z zakoni obvezna ohraniti določeno število prostih mest v javnih ustanovah, da bi jih lahko dala na raz- polago v nujnih primerih. Več je razlogov, zakaj lahko prostovoljne organizacije nudijo cenejše storitve, npr. zara- di - prostovoljcev kot neplačanega osebja, - nižjega razmerja med številom zaposlenih in številom uporabnikov,^ - neplačanega nadurnega dela, - več tehničnega dela, ki ga opravi negoval- no osebje, - manj birokracije, t.j., nižjih administrativ- nih stroškov (to je lahko posledica manjšega števila nadrejenih ali pa različne vloge javnih in prostovoljnih izvajalcev; gre za dejstvo, da morajo lokalne oblasti zagotoviti spremljajoče storitve tudi za prostovljne organizacije, da morajo nadzirati njihovo delo ter razvijati učinkovite poti za komuniciranje in koordi- nacijo), -večje poslovodne učinkovitosti (poslo- vodno osebje monopolnega javnega zavoda pogreša motivacijo in konkurenco), - večjega osebnega prizadevanja osebja (zaradi večje motivacije)" itd. (Knapp 1984; Hatch, Mocroft 1979). Nekatera od navedenih dejstev prispevajo k cenovni prednosti prostovoljnega sektorja celo takrat, ko se najema plačano osebje.^ Tudi potem, ko upoštevamo razliko v strošku dela, ki izhaja iz neplačanega prosto- voljnega dela, se pogosto izkaže, da imajo pro- stovoljne organizacije cenejšo delovno silo. Vzrok za to so razlike v izobrazbeni ravni, hierarhični organizaciji delovnih mest in v viši- ni plač v javnem in prostovoljnem sektorju. Zaradi pomanjkanja sredstev prostovoljne or- ganizacije pogosto ne morejo slediti višini plač v javnem sektorju. Poleg tega je manj verjetno, da bo osebje, zaposleno v prostovoljnem sek- torju, sindikalno ali kako drugače organizirano v vztrajno in enakovredno pogajalsko stran (Knapp 1984). ' Ne smemo spregledati, da lahko nižje razmerje med številom osebja in številom uporabnikov storitev pomeni nižjo kvali- teto nege in zato slabši kontrolni učinek. Toda včasih je to razmerje odraz razlik v klienteli in v naravi nege. ^ Zaradi večje prizadevnosti je prostovoljno osebje pripravljeno delati dalj časa, bolj pridno in/ali za manj denarja kot enako osebje v javni ustanovi (I Iatcu, Mocroft 1979). ^ Obstajajo številne prostovoljne organizacije, v katerih prostovoljci ne sodelujejo pri samem izvajanju storitev, temveč so člani upravnih teles ali pa se angažirajo pri pridobivanju sredstev. 27 NADA STROPNIK Knapp (1984) je s stroškovno funkcijo testi- ral dejavnike, za katere je predpostavljal, da vplivajo na relativni strošek in relativne učinke storitev, ki jih zagotavljajo različni sektorji. Ugotovil je, da so dotedanje primerjave stroš- kov bodisi neprimerno upoštevale dejavnike, za katere je znano, da so v zvezi z razlikami v stroških, ali pa so te razlike pojasnjevale le z izobrazbo zaposlenih oziroma z razmerjem med številom zaposlenih in številom uporabni- kov storitev. Knapp pa poudarja, da obstajajo tudi druge razlike, zaradi katerih je zelo po- membno standardizirati podatke o stroških, preden pritrdimo, da so storitve javnega sek- torja. Vendar pa podatki kažejo, da cenovni elementi, ki niso v zvezi z osebjem, le malo prispevajo k celotni razliki v stroških (IIatch, MocROFT 1979). Kaže, da manjše prostovoljne enote zago- tavljajo storitve ob nižjih stroških, in sicer zato, ker so manj formalno organizirane in ker so pogosto locirane v prostorih občinskih cen- trov ali v cerkvenih prostorih (Knapp 1984). Za nekatere ljudi predstavlja prostovoljno delo način izražanja verskih prepričanj skozi delo, ki je bolj ali manj stalnega značaja. Pogosto se dogaja, da se prostovoljci s tako majhno or- ganizacijo identificirajo. Toda kaže, da je za prostovoljne enote značilno naraščanje povprečnega stroška na storitev pri večjih organizacijskih enotah (t. i. disekonomija količine). Po Knappovem mne- nju lahko ta pojav razložimo z več ko propor- cionalnim porastom potrebe po negovalnem delu, h kateremu pa je vse teže pritegniti za- nesljivo prostovoljno osebje. Poleg tega je mo- goče, da ne bo na razpolago zadosti oseb, pripravljenih in zmožnih opravljati prostovolj- no delo, da bi se v celoti rekrutiralo prostovlj- no osebje za veliko enoto, še zlasti, če naj bi bila odprta več dni v tednu. Dogaja se tudi, da v celoti izginejo ali pa opešajo okoliščine, ki so spodbujale večje angažiranje prostovoljcev. Knapp (1984: 200) navaja ugotovitve nekaterih raziskav, da nejavne organizacije z večanjem izgubijo nekaj stroškovnih prednosti, ki so v zvezi s fleksibilnostjo in neformalnostjo. Pri vsem tem ne gre zanemariti niti predpostavke Hatcha in Mocrofta (1979), da lahko preventivno prostovoljno delo zmanjša potrebo po institucionalni negi. Jasno je tudi, da ne bi bilo velikega dela socialnih in zdravstvenih storitev, ki jih sedaj opravljajo s prostovoljnim delom, če bi jih moralo izvajati osebje, plačano iz javnih virov.^ To dejstvo je treba "prišteti" v prid prostovoljnemu delu pri ugotavljanju njegovega družbenega in eko- nomskega pomena ter pri primerjavi stroškov nuđenja storitev s strani različnih sektorjev. PRIČAKOVANI BODOČI RAZVOJ V nekdanjih socialističnih državah se je praviloma sumničavo in nezaupljivo gledalo na vse mogoče načine zagotavljanja socialnih sto- ritev izven državnega sektorja. Z ustanavlja- njem različnih komisij in na podobne načine je država ustvarjala politične ovire organiziranju prostovoljnega dela. Večina ljudi, vajenih vse- obsežnega državnega skrbstva, pa je tudi dvomila v zmožnost prostovoljnih organizacij, da bi redno nudile socialne storitve na zado- voljivi kvalitativni ravni. Nekoliko manj so zav- račali prostovoljne akcije, ki jih je organizirala cerkev. Sedaj smo priča hitrega razvoja prosto- voljnega sektorja v teh državah,- večinoma pod pokroviteljstvom cerkve. To pojasnjujemo z reakcijo ljudi, ki se jim desetletja ni bilo do- voljeno realizirati idej o primernem načinu zadovoljevanja svojih in tujih potreb. Pomem- bno je, da je v teh družbah izpolnjen pogoj v zvezi s politično sprejemljivostjo prostovoljne- ga dela. Jasno je namreč, da se prostovoljni sektor ne more ustrezno razvijati brez javnega priznanja in podpore. Na drugem koncu Evrope je že v preteklo- sti obstajal drugačen vrednostni sistem. Tam se je ob plačanem priznavalo in spoštovalo tudi neplačano delo,^ zaradi na splošno višje ' Hatch in Mocroft(1979) navajata ugotovitve britanske študije, da stane prostovoljno razvažanje in razdeljevanje obro- kov (t.i. Meals on Wìieels Senke) le 10-50% vsote, ki bi bila potrebna, če bi to delo opravljalo osebje, plačano iz javnih virov. ^ To je tem bolj pomembno, ker opravljajo prostovoljci v nekdanjih socialističnih državah praviloma tudi 8 ur rednega dela dnevno in še kakšno dodatno plačano ali neplačano delo, nujno za preživetje družine. ' Vsekakor pa drži, da je prostovoljno delo manj spoštovano kot plačano delo. 28 EKONOMSKI VIDIKI PROSTOVOUNEGA SOCIALNEGA DELA življenske ravni pa je več ljudi, ki si lahko pri- voščijo delo brez plačila.' Ti ljudje (večinoma ženske) prostovoljno opravljajo precejšnjo ko- ličino socialnega dela, ki še vedno izkazuje na- raščajoči trend. Vendar pa se napovedujejo spremembe, ker množično zaposlovanje žensk ogroža možnosti vzdrževanja v prejšnjih deset- letjih doseženega obsega prostovljnega dela. Kaj pa to pomeni v finančnem smislu? Seveda, naraščajoči račun, ki naj bi ga plačala vlada iz proračuna, pravi Taylor-Gooby (1991). So še druga dejstva, ki prispevajo k širjenju javnega sektorja. S splošnim priznavanjem po- trebe po določeni storitvi obstaja težnja, da postane njeno zagotavljanje bolj profesionalno in birokratizirano. To se sicer pogosto razlaga kot izboljšanje storitev, toda s tem se neizogib- no povečujejo stroški. Vendar naraščajo tudi stroški v prostovolj- nem sektorju. V zadnjem času se je osebje, zaposleno v tem sektorju, vse bolj pripravljeno organizirati in delovati skladno z lastnimi in- teresi. Zaradi tega ne moremo imeti nobene prostovoljne organizacije za statičnega po- nudnika storitev v smislu vrst storitev in "pri- hrankov" stroškov, ki so posledica njenega prostovoljnega statusa. V nekaterih zahodnih državah se pojavlja nov tip prostovoljnega dela. Opravljajo ga is- kalci zaposlitve, imenjujejo pa ga "delo brez plače". Obstaja strah, da bi lahko prostovoljno delo in delo brez plače izpodrinila plačano za- poslitev. Zato npr. na Nizozemskem Zakon o neplačani zaposlitvi iskalcev socialnih pomoči določa, katera vrsta dela se sme opravljati kot neplačano delo. Namen tega zakona je usmeri- ti in omejiti neplačano delo ter tako onemo- gočiti grožnjo plačani zaposlitvi (Ministry of Welfare... 1988). Zakon določa, katere vrste dela smejo opravljati iskalci socialno-varstve- nih nadomestil in s katerimi pogoji. Tudi v skandinavskih državah, kjer so sindi- kati delavcev zelo močni, zahtevajo, naj se pro- stovoljce angažira le za dodatne naloge, nikoli pa za delo, za katerega profesionalci ocenjuje- jo, da bi ga lahko opravljali kot plačano delo. SKLEPI Ekonomski vidiki prostovoljnega dela so nedvomno zelo pomembni. Toda včasih je še bolj pomembna kakovost storitev, ki jih nudi prostovoljni sektor, ter prilagoditev storitev specifičnim skupinam prebivalstva in speci- fičnim potrebam, ki jih ne zadovoljujejo sto- ritve drugih sektorjev. Po standardizaciji storitev glede na njihovo kakovost in značilnosti uporabnikov ter po upoštevanju neplačanega dela ipd. preostane ponavadi le majhna razlika v stroških storitev, ki jih zagotavljajo razhčni sektorji. To je tudi logično, ker predpostavljamo, da vse storitve izpolnjujejo določene profesionalne normative in standarde. Kaže pa, da so zgoraj navedeni argumenti v prid prostovoljnemu delu zadosti močni, da se lahko postavijo po robu neodobravanjem, češ, da prostovoljne organizacije izkoriščajo svoje osebje. V drugih državah se zahteva, da ima prostovoljni delavec nekakšen osnovni doho- dek (plačo, pokojnino ali neko drugo obliko ekonomske varnosti). Prostovoljno delo ni substitut za profesionalno aktivnost in ni pri- meren instrument za socialno integracijo brez- poselnih. Nezaposlenih se ne sme izključiti iz prostovoljnega dela, toda tudi izkoriščati se jih ne sme (Stafleu 1989). Prostovoljno delo naj dopolnjuje pro- fesionalno delo in povečuje njegovo učinkovi- tost. Družba verjetno nikoli ne bo zmožna nadomestiti vsega neplačanega dela s plačanim profesionalnim delom. To ni le vprašanje de- narja, temveč tudi zmožnosti javnih ustanov, da na primeren način zadovoljujejo potrebe ljudi. Pomen prostovoljnega dela je tudi v uva- janju in zagotavljanju storitev, ki jih ne morejo nuditi javne ustanove. Ti eksperimentalni pro- jekti pogosto dokažejo svojo učinkovitost ter kasneje preidejo v profesionalne aktivnosti. Na prostovoljno delo nikakor ne smemo gledati kot na novo obliko socialne politike ali način za zmanjševanjem izdatkov za družbeno blaginjo. Prostovoljno socialno delo naj bo vzporedno in komplementarno storitvam, ki jih nudijo profesionalci. ' Korelacijo med obsegom prostovoljnega dela in ekonomsko močjo prebivalstva lahko potrdi primer Italije, kjer je veliko prostovoljcev na bogatem severu države in zelo malo na revnem jugu. 29 NADA STROPNIK Literatura: s. Hatch, 1. Mocroft (1979), The relative costs of services provided by voluntary and statutory organizations. Public Administration, 57; 397-405. M. Knapp (1984), The Economics of Social Care. Iloundmills, Basingstoke in London: MacMillan Publishers Ltd. E. KuTI (1990), The possible role of the non-profit sector in Hungary. Voluntas, 1; 26-40. Ministry of Welfare, HeaUh and Cultural Affairs (1988): Voluntary work policy. Fact Sheet on the Netherlands, 21-E-1988. Rijswijk. W. PoiXAK (1976), Costs of alternative care settings for the elderly. V: M.P. Lawton, R.J. Newcomer in T.O. Byerts (ur.). Community Planning for an Aging Society. New York: McGraw Mill. F. G. Stafleu (ur.) (1989): The economical and social significance of unpaid work. Working group report. 15th European Symposium on Social Welfare: Work and Non-Work in the '90s: Economic, Social and Human Dimensions. Noordwijkerhout, Netherlands; 49-52. P. Taylor-Gooby (1991): Welfare state regimens and welfare citizenship. Journal of European Social Policy, 1; 93-105. 30