Nova Deklaracija v luči kritike. Izšla ic iz vrst liudi. ki so proti oni deklaraciii. ki io dbravnavaio vsa naša društva. Ima torei namen dokazati nevrednost prve. Je torei nekaka protideklaraciia. Kdor io hoče dobro jazumeti. mora inieti n-eorestano pred očmi. kdo io ie sestavil in kai ie nicn narnen. b tetra stalisča ie sila zanimiva in oouclnva. Og-leimo si io. Clen ! stremi za enotno organiz«ciio vseh tov. ki liubiio skupno naso domovino ttd. - Stvar bi bila v redu in bi jo človek Rodpiral. če bi ne poznali mentalitetp očetov teea novoroienčka. Po tei mentaliteti: »Kdo ie. ki liubi našo skupno domovino in hoče s svoiim delom vzeo.iiti čvrst narod Jueoslovenov? Niti vsi »naprednjaki« ne. ampak sa.mo naprednjaki ene eotove stranke! Patent •na liubezen do domovi-ne ie izročen pri nas le mali skupfai izbranih. In tako vidiino. da bi ta enotna orsjanizaciia izdedala zelo neenotno! Člen II. hoče org-anizaciio prosto in nevezano na obstoiečp nolitične stranke. Bi bilo v redu. če bi ne bilo člena III.. ki (orsranizacija) kot zastopnica naRrednih iri svobodomiselnih svoiih članov stoji na stališču. da mora biti šola državna itd. ter hoče vzeaiati liudstvo in deco v verski strpliivosti. Naprednost in svobodomiselnost romeni pri Tias več neeo vsebuieta zrnisla suha izraza. Napreden ie pri nas »liberalec« in svobodomislec — ateist. Da so očetie te »Deklaracije« tako mislili. nam dokazuie zavarovanic na koncu odstavka: »nič maaii Ra vzeaiati tudi liudstvo in deco v verski vztrpliivosti.« Ta nič mani 'pomeni: vkliub temu! Vkliub cemu. če ne ateizmu? In ker imamo zelo malo nravih ateistov. kakšna bo ta enotna oreanizaciia?, Člen IV. ie naizanimivejši. Povdarja. da smatra Srbe. Hrvate in Slovence za en narod zaradi blaeostania in iakosti države itd. — Priznavam da teea člena ne razumem — t. i ne morem izslediti za katerim urmom tiči zaiec. Ali ere za frazo ali za bistvo? Če ere za frazo, potem moram konštatirati. da se hoče tudi v oreanizaciio zavesti boi za fraze >'Za eden ali za tri«. To ie produkt nezmiseinega boia v dnevnem časopisiu. ki zaiahaio to SRorno iabolko ko primanikuifcjo senzacionalne vesti. Ce na e:re za bistvc potem — dra?i tovarisi — treba imeti več potnima in delati. Smo za asitniiaciio zaradi enotnosti in blaeostanja države in niene iakosti na zunai. Clen V. hoče irneti zajamčeno nezavisnost šole in učitel.istva od lokalnih činiteliev in verskih funkcionariev. a Uko. da se čuieio predloeri in mišlienia vseh faktoriev. ki so interesirani na šoli. zlasti učiteljstva. — Čudna nezavisnost od lokalnih faktoriev in verskih funkcionariev. katerili predlogi in mišliema se moraio čuti! Morda pa misli ta člen. da »čuti« se še np nravi upostevati. ali po domače: malo se ponorčevati iz niih. Člen VI. ugotavlia še enkrat nezavisnost nd pol. strank in povdaria nravico do pol. udeistvovania izven sole. — Podpišemo 7 obe.ma rokama. le škoda. da mu ne. rrroremo priznati loeičnp nosledice oreišniih členov. Zadnii člen (VII.) si ie v svesu. da ic obsroi in rast naše oreanizaciip samo mo2oea na temeliu naiširše duhovne svobode vseh članov .... ki spreietnaio eornia načela itd. Predraei moii. kakor hitro tei član spreiel grornia naoela. bi šla duhoviia svoboda k vrasu! Namen. ki ip vodil sestavn te »Deklaraciie«. ie zakrivil konfuznost. in konfuznost ie zopet postala namen: Kaiti zdi sp da ie anonirnna »deklaraciia« izšla 7 namenom skonfuzionirati članstvo in sra privesti do teea. da odkloni sploh vsako razpravo o »deklaracii'« in nadaliuie dnevni red preddeklaračnih časov. Te misli sp ne morem ubraniti, In zato — dovoli o tem! I. Ribjčič.