ZAVOD ZA SOCIALNO ZAVAROVANJE LJUBLJANSKE POKRAJINE Opr. št. 38/18-1939 POMOŽNA ZDRAVSTVENA SLUŽBA ZSZ (Pravilnik o poslovanju) LJUBLJANA 1942-AA Po sklepu I. redne seje ravnateljstva z dne 7. marca 1941, točka zapisnika 31, razglašamo pra¬ vilnik o poslovanju pomožne zdravstvene službe pri uradu z naročilom vsem podrejenim organom, da postopajo po njegovih odredbah in skrbe za točno izvajanje posameznih določb. Z uveljavljenjem tega pravilnika prenehajo veljati vsi dosedanji predpisi o uradovi pomožni zdravstveni službi, ako mu izrecno nasprotujejo. Drugače jih je smatrati za subsidiarna določila, ki podrobneje tolmačijo odredbe pravilnika. V Ljubljani, dne 3. februarja 1942. Zdravnik-šef: Ravnatelj: dr. Ivan Drobnič s. r. dr. Mirko Kuhelj s. r. Žmavac PsveF PRAVILNIK o poslovanju pomožne zdravstvene službe pri Okrožnem uradu za zavarovanje delavcev v Ljubljani Obseg pomožne zdravstvene službe § 1- Okrožni urad za zavarovanje delavcev v Ljubljani (kratko: OUZD ali urad) ureja s tem pravilnikom po¬ možno zdravstveno službo na svojem področju. § 2. Pomožna zdravstvena služba po tem pravilniku ob¬ sega naslednje posle: 1. zdravstveno-administrativne; 2. pomožno-zdravstvene; 3. socialne, higienske in pomožno-nadzorovalne; 4. pomožne prosvetno--propagandne. Vse te posle izvršujejo organi pomožne zdravstvene službe v uradovih ambulatorijih in zdravstvenih zavodih pod vodstvom in nadzorstvom zdravniške službe ter v okviru podrobnih predpisov o organizaciji splošne zdrav¬ stvene službe pri uradu. § 3 ‘ Med pomožno zdravstveno osebje poi tem pravilniku spadajo: sestre-pomočnice, zdravstveni pomočniki, bol¬ ničarji, zobotehniki, asistenti in asistentke (instrumen- tarke) v zobnih ambulatorijih, laboranti po raznih labo- 1 latorijih in višje nadzorstveno osebje v čistilnih kopa¬ liščih. To osebje je zaposleno v uradovih splošnih in zobnih ambulatorijih, protituberkuloznih dispanzerjih, posveto¬ valnicah za matere in otroke, diagnostičnih in kemičnih laboratorijih, fizikalnih zdraviliščih, oskrbovalnicah bol¬ nikov, čistilnih kopališčih, okrevališčih »Jadran« na Rabu, zdravilišču »Radio-Therma« v Laškem ter v drugih ura¬ dovih zdravstvenih zavodih. Ono sodeluje tudi pri sploš¬ ni socialno-higienski zdravstveni zaščiti delavcev in nji¬ hovih družin v podjetjih in na domovih. V nadaljnjem besedilu tega pravilnika so sestre- pomočnice označene kot sestre, a vsi ostali kot ostalo pomožno zdravstveno, osebje. Službeni naslov § 4. Sestre-pomočnice so, pri izvajanju uradove pomožne zdravstvene službe upravičene do naslova »skrbstvene sestre«. Ta naslov smejo uporabljati samo pri poslovanju za urad, v kolikor niso tudi sicer, z ozirom na svoje kvalifikacije odnosno po drugih predpisih, upravičene do splošne uporabe takega, naziva. Ostalo, pomožno, zdravstveno osebje uporablja naslov, ki ustreza poverjenemu delokrogu. Sprejem v službo § 5. Za namestitev pomožnega zdravstvenega osebja pri uradu je potrebna šolska kvalifikacija, pridobljena v skladu s tozadevnimi zakonitimi določbami in predpi¬ sana po Službenem pravilniku Osrednjega, urada, za za¬ varovanje delavcev za ustrezno, kategorijo,. Pri tem se upoštevajo tudi telesna usposobljenost, socialne in dru- 2 žinske razmere, kakor tudi stan in vsi po Službenem pravilniku za uslužbence ali dnevničarje- zahtevani po¬ goji. Pri namestitvi imajo- v splošnem prednost nepo¬ ročene, mlajše, nepreskrbljene in strokovno- dobro- iz¬ šolane prosilke. Pri prosilcih pa se je ozirati na zakon¬ ski stan in število otrok. Za posebna opravila (rentgen, dispanzer itd.) sme urad zahtevati tudi izpolnitev posebnih pogojev glede strokovne usposobljenosti. § 6. Pomožno zdravstveno- osebje se namešča poi predpi¬ sih za uslužbence ali dnevničarje Osrednjega urada za zavarovanje delavcev odnosno njegovih krajevnih orga¬ nov, ki so merodajni tudi glede vseh obli-čnosti v zvezi z razpisom službenih mest, prošnjami itd. Službena obleka § 7. Zaradi zdravstvene zaščite se mora osebje po tein pravilniku posluževati med delovnim časom predpisane zaščitne uradne obleke: 1. za skrbstvene sestre so- predpisani plašči z modrim robom na zaprtem ovratniku in zapestju ter bele čepice. Poleg te obleke jim mora biti na razpolago v ordinaci¬ jah, v katerih je delo združeno- z mokroto, ognjem, krvjo-, okuženim materialom, izpiranjem želodca, barvanjem in pripravljanjem raznega materiala za preiskave (diagno¬ stičnih in kemičnih laboratorijih, protituberkuloznih di¬ spanzerjih, kirurških, ginekoloških, dermato-venerološkili ordinacijah, ordinacijah internistov ter pri čiščenju od¬ nosno prenašanju raznih okuženih predmetov) poseben za to prikrojen zaščitni plašč in predpasnik iz povošče¬ nega platna, gutaperhe ali gumija. Zaščitni plašč in pred¬ pasnik je menjati pred pričetkom dela v drugi o-rdina- 3 ciji. Ako je potrebno, morajo imeti na razpolago tudi primerne rokavice. Uradno obleko je menjati najmanj enkrat, odnosno po potrebi tudi večkrat tedensko. Zato, mora vsaka sestra imeti najmanj 4 plašče, 4 čepice in 2 predpasnika. Nošenje predpisane obleke med poslo¬ vanj em po 1 tem pravilniku je obvezno. Obleka je zašči¬ tena ter se je ne sme posluževati ostaloi pomožno- zdrav¬ stveno oziroma snažilno osebje. Sestre so- dolžne nositi med delom lahke usnjene ali platnene čevlje, ki si jih same nabavijo. Nošenje nogavic je obvezno. 2. za ostalo pomožno zdravstveno osebje po tem pra¬ vilniku predpiše in nabavi urad primerno obleko-, ki se medsebojno razlikuje z ozirom na vrsto tega osebja. Nošenje te službene obleke je prav tako- obvezno. Snažnost in zdravstveno stanje § 8. Sestre so dolžne najvestneje skrbeti za osebno hi¬ gieno (telesno in oblačil) z umivanjem- obraza, razkuže¬ vanjem rok, izpiranjem ust z razkuževalnimi sredstvi, nego zob, kopanjem ter večkratno zamenjavo- uradne obleke. Prepovedano pa je vsako pretirano- lepotičenje. Upravičene so do brezplačnih kopeli po odredbi uradove uprave. Snažnost telesa in oblačil je strogo- predpisana tudi za ,ostalo pomožno- zdravstveno- osebje. § 9. Vsako leto se izvrši klinični in rentgenolo-ški pregled vsega osebja po- tem pravilniku zaradi ugotovitve zdrav¬ stvenega stanja in, potrebe zaščite pred okuženjem ter poškodbami. Te preglede izvrže: eden izmed urado-vih zdravnikov za splošno prakso, rentgenolog, ftizeolog in po možnosti tudi zdravnik za poklicna obolenja. Preglede odreja nadzorni zdravnik. Njegove odredbe glede sester pa izvaja nadzorna sestra, t. j. skrbi za, njihovo izvršitev. 4 Izvide preiskav je predložiti uradovemu zdravniku- šefu z vsemi pripombami glede zaposlitve in zdravstvene zaščite, kakor tndi zdravljenja tega osebja. (Izvide je vložiti v osebne liste.) Dnevna soba in slačilnice § 10. V večjih ambulatorijih uredi urad v okviru razpo¬ ložljivega prostora dnevno sobo za sestre, ki služi kot obednica, pisarna nadzorne sestre, posvetovalnica, čitalnica in knjižnica. Sobo je opremiti z vsemi predmeti, potrebnimi v zvezi s tem pravilnikom. Sestram morajo biti na razpolagoi primerne omarice za shranjevanje obleke. V sobi morajo biti: miza, stoli, umivalnik z mrzlo in toplo vodo, kozarci za pitje vode>, brisača za vsako sestro, milo, škarje in pila za nohte 1 , ščetka za umivanje rok, kozarci za. izpiranje ust, razkuževalna sredstva, zdravilne »krepčilne tekočine, črnilo in pisalne potrebščine. Za ostalo osebje po' tem pravilniku je urad dolžan preskrbeti posebno slačilnico' in omarico za shranjevanje obleke. Isto velja za sestre v manjših ambulatorijih, kjer ni dana možnost ureditve posebne dnevne sobe. Poznavanje predpisov § H. Sestre morajo natančno, poznati določila in odredbe o organizaciji zdravstvene službe v delavskem zavaro¬ vanju, social no-zd ravstveno zakonodajo, predvsem Zakon o zavarovanju delavcev, Statut Osrednjega urada za za¬ varovanje delavcev, Zakon O' zaščiti delavcev, delovno¬ pravne določbe obrtnega zakona, predpise o. minimalnih mezdah in kolektivnih pogodbah ter stanovanjski zaščiti, pravilnike, pogodbe in dogovore, ki jih OUZD izdaja ali sklepa za izpopolnitev zdravstvene službe, kakor tudi 5 predpise o ureditvi zunanje službe na področju ambula- toirijev, nedeljski in praznični zdravniški dežurni službi itd. Seznaniti se morajo z zakoni in uredbami, ki se nanašajo na zaščito mater in otrok ter delovne mladine. Poznati morajo ustroj društva Rdečega križa, poklicnih svetovalnic in posredovalnic, pravilnik o higiensko-teh- nično-varnostnih odredbah v podjetjih ter vse predpise in ukrepe, ‘s katerimi je zaščiteno zdravje in življenje delavstva oziroma delavskih družin. Zanimati se morajo za predpise in načela glede, higiene v ambula.torijih, oskrbovalnicah bolnikov, laboratorijih, stanovanjih in podjetjih. Prav tako SO' dolžne poznati glavna načela za prehrano dojenčkov, mater, bolnikov in ostalega delav¬ stva. Znani jim morajo biti pravilniki o ekonomičnem predpisovanju zdravil, predpisi o uporabi in varčevanju obvezilnega in injekcijskega materiala kakor tudi vseh drugih zdravilnih. pripomočkov. Poučene morajo biti o. načinu poslovanja uradove upravne službe. Ostalo pomožno, zdravstveno osebje pa mora natančno obvladati predpise, po katerih posluje, kakor tudi sploš¬ na načela o ureditvi zdravstvene službe pri uradu, pred¬ vsem v dotični zdravstveni ustanovi. § 12. Sestre morajo, skrbeti za izpopolnitev svojega znanja v administrativnem in strokovnem oziru zaradi popol¬ nejšega izvajanja službe po. tem pravilniku. Zato, se morajo, udeleževati od urada prirejenih poučnih tečajev, na katerih se razpravlja o zavaroval nepravnih zadevah delavskega zavarovanja, organizaciji zdravstvene in po¬ možne zdravstvene službe ter o vseh važnih vprašanjih sodobne medicine in higiene, predvsem glede obratnih in izvenobratnih nezgod, poklicnih obolenj in raznih drugih bolezni epidemičnega značaja. Sodelovati morajo pri tečajih za prvo pomoč in preprečevanje nezgod, pri¬ rejenih s strani Rdečega križa ali urada. Udeleževati se 6 morajo vseh uradnih ali v sporazumu z uradom organi¬ ziranih predavanj, filmskih predstav in razstav, ki imajo; higiensko-zdravstveni propagandni značaj. Vsakemu uradnemu tečaju je po- možnosti priključiti praktične izpite. Uspeh izpitov se upošteva pri ocenjevanju stro¬ kovnega in administrativnega dela. Zato- ga, je treba za¬ beležiti na osebnem listu. Sestre morajo- biti naročene na strokovni list delav¬ skega zavarovanja. Dolžne so citati strokovne revije in časopise kakor tudi knjige iz uradove knjižnice, v koli¬ kor je to potrebno za izpopolnitev strokovnega znanja. Urad sme pošiljati sestre v svrho izpopolnitve nji¬ hovega strokovnega znanja v razne zdravstvene usta¬ nove, upoštevajoč tozadevne predpise za ostale usluž¬ bence. Za. ostalo pomožno- zdravstveno osebje se te določbe smiselno uporabljajo v okviru stvarnih potreb. Vzporedne službe in samostojno delo § 13. Sestre ne smejo opravljati nobenega vzporednega izvenuradnega dela v javnih ali zasebnih službah brez predhodnega urado-vega, dovoljenja. Prav tako- ne smejo sprejemati strank v ambulato-riju odnosno- ordinaciji ali zasebnem stanovanju ter jim dajati pojasnila in navo¬ dila glede izbire zdravnikov, bolezni, načina zdravljenja itd., v kolikor pristojni lečeči zdravnik drugače ne odredi. § 14. Sestre smejo- nuditi v ambulato-riju ali pri uradnih obiskih na domovih zavarovancev v primeru nujnosti in v odsotnosti zdravnika prvo- pomoč, in sicer po- svojem znanju in izkušnjah. O vseh teh ukrepih morajo- čimprej ■obvestiti lečečega zdravnika. Sprejemanje daril § 15- Poinožnemu zdravstvenemu osebju brez razlike je najstrožje prepovedano sprejemati kakršna koli darila v zvezi z opravljanjem službe po tem pravilniku. Uradna tajnost § 16- Vse ugotovitve in opazovanja mora pomožno- zdrav¬ stveno osebje varovati kot uradno tajnost, in sicer v odnosu do uradništva in ostale javnosti. To velja pred¬ vsem glede nastanka in poteka bolezni, diagnoze, zdrav¬ ljenja, družinskih razmer itd. Dolžno- pa je prijaviti pri¬ stojnemu zdravniku ali upravitelju poslovalnice odnosno uradovi upravi vsa kazniva dejanja in druge pojave, ki ogrožajo interese delavskega zavarovanja odnosno zdrav¬ je in življenje delavstva ter delavskih družin. Pri tem so mišljene v prvi vrsti posledice nalezljivih bolezni tu¬ berkuloznega in venerološkega značaja, oziroma nezadost¬ nih ukrepov za varnost pri delu. Zlasti mora tako- po¬ stopati v primerih, kadar je to po zakonu o zavarovanju delavcev važnoi in potrebno. Vsak prestopek glede varovanja uradne tajnosti se kaznuje po predpisih za uslužbence oz. dnevničarje. - Odnos do zavarovancev in zdravnikov ter način izvrševanja poslov § 17- Osebje po tem pravilniku mora skrbeti, da so- njegovi odnosi do zavarovancev, zdravnikov in celotnega urada v skladu z določbami tega pravilnika. § 18- Skrbstvene sestre morajo- biti vedrega značaja, vestne, prijazne, polne požrtvovalnosti, samozatajevanja in to- 8 varištva. Medsebojno občevanje mora biti prijateljsko, spoštljivo, dostojno 1 , odkritosrčno, brez vsake zahrbtnosti. Ogibati se morajo* prepirov in varovati morajo* ugled svojega stanu. V vsakem primeru, zlasti za časa dopu¬ stov ali bolezni, se morajo medsebojno brezplačno' na- dcimestovati ter si tudi drugače medsebojno' moralno* in stvarno* pomagati. Poverjeno* delo morajo izvrševati z veseljem in ne¬ sebičnostjo'. Pokoravati se morajo* odredbam nadzorne sestre, lečečega in nadzornega zdravnika ter vseh pred¬ postavljenih brez prerekanja, godrnjanja ali kritiziranja. S svojim obnašanjem, nastopom in delom morajo dvigati ugled pomožne zdravstvene službe in se pri tem zavedati, da vrše kot zdravstvene pomočnice važne so¬ cialne in zdravstvene posle v korist delavstva in celo¬ kupnega narodnega zdravja. § 19. Osebje po tem pravilniku mora pri izvrševanju služ¬ be občevati z zavarovanci in ostalimi pacienti vljudno*, obzirno*, brez vsake živčne* razdraženosti, zadirčnosti ali surovosti. Pri tem je treba vse paciente vikati, ne glede na to, ali je dotični bolnik mlad odnosno* star. To* osebje je dolžno* gojiti spoštovanje do vseh obiskovalcev ura- dovih zdravstvenih ustanov. Pomožno* zdravstveno* osebje je dolžno dajati točna, jedrnata in članu razumljiva pojasnila ter navodila na željo*, zahtevo* ali pritožbo prizadetega. Sestre morajo predvsem dajati pojasnila glede dolžnosti in pravic, iz¬ virajočih iz zavarovanja, zlasti glede hranarine, zdrav¬ ljenja, pravilne prehrane, zdravnikovih odredb o dela- zmožnosti, oddaji na deželo*, v zdravilišče in specialne preglede, kakor tudi o* izločitvah iz staleža, predpisih bolniškega reda in uradnem poslovanju. V zdravnikovi navzočnosti so* ta pojasnila, dovoljena samo na njegovo 9 odredbo. Obzirno in z vso previdnostjo pa smejo opozoriti zdravnika na važne okolnosti, katere le-ta prezre. • V vsakem primeru se je treba vzdržati kritike po¬ slovanja zdravstvene ali upravne službe pri uradu. Samostojna navodila, v kolikor niso' higiensko-social- nega značaja, so strogo prepovedana. V ordinacijah morajo biti sestram na razpolago potreb¬ ni pripomočki za dajanje informacij po tem pravilniku. § 20. Sestre morajo varovati ugled zdravnika, vzbujati za¬ upanje in spoštovanje do njega. Zdravnikove odredbe in naročila morajo« izvršiti mirno, hitro^ brez ugovora in raznih nepotrebnih pripomb. Pri bolnikih morajo vzbu¬ diti občutek in prepričanje, da izvršujejo vse posle v ordinacijah samo po naročilu in odredbi lečečega zdrav¬ nika. To je zlasti važno« pri vpisovanju anamnestičnih podatkov, ugotovljenega zdravstvenega stanja, diagnoze, načina zdravljenja, izpolnjevanja osebnih podatkov na obrazcu za recepte, reševanju spisov, sestavljanju pred¬ logov za zdravilišča, specialno zdravljenje itd. ter pri dajanju nasvetov glede zadržanja bolnikov med zdrav¬ ljenjem. Obnašanje sester nasproti lečečim zdravnikom mora biti dostojno 1 , mirno in spoštljivo 1 . Medsebojni razgovori naj bodo stvarni, resni, brez smeha, namigovanj in ne¬ potrebnih opazk. Ogibati se morajo neprimernega govor¬ jenja, vsakega vidnega, izraza radovednosti itd. Prepovedano je kajenje v ordinaciji in ambulatoirij- skih prostorih kakor tudi vsako« lepotičenje v navzoč¬ nosti pacientov. Pri posebnih telesnih preiskavah se morajo« sestre, zlasti pri ugotavljanju anamneze, iz obzirnosti in brez posebne odredbe odstraniti iz sobe, kjer se vrši pre¬ iskava. Akoi to ni mogoče, odnosno ako« zdravnik drugače odredi, se tako obrnejo«, da ne gledajo« v bolnika. 10 § 21. Med preiskavo in zdravnikovim razgovorom z bol¬ nikom morajo same oziroma na zdravnikovo' zahtevo beležiti v zdravniško knjigo vse važne momente', ki so jih opazile med ordiniranjem. Predvsem soi potrebne za r beležbe glede obdolžitev, žalitev zdravnikov in ostalega osebja zaradi morebitnega dokazovanja v primeru spora s prizadetimi bolniki. Odnos do poslovalnice § 22. Sestre morajo biti v stalnem stiku z upraviteljem in uradništvom poslovalnice, odnosno* posebnim za to do¬ ločenim referentom, v svrhoi izvajanja predpisov Zakona o zavarovanju delavcev. Dajati morajo' pojasnila, ki so potrebna za ugotovitev članstva, nadzorovanje bolnikov, preprečevanje zlorab, organizacijo splošnih pregledov, oddajo v bolnišnico, nakazovanje zakonitih dajatev itd. Zato se morajo po končanem delu v ordinaciji zglasiti v poslovalnici. Vsa prej navedena pojasnila dajejo na podlagi spisov, dopisov, odredb zdravnikov pred ali po končani ordinaciji. Razgovor z uradništvom mora biti služben, brez zadrževanja po hodnikih in razpravljanja o neuradnih zadevah. Uradništvo ima dostop v ordinacijske prostore samo s pristankom lečečega zdravnika. Ti predpisi veljajo' smiselno tudi za ostalo* pomožno zdravstveno osebje. Zdravslveno-administrativno delo § 22. V zdravstveno-adininistrativne posle p*O' tem pravil¬ niku spada izpolnjevanje vseh predpisanih knjig, tisko- 11 vin, evidenc in statistik, ki so potrebne za točno izvaja¬ nje zdravstvene službe v smislu obstoječih predpisov. Pomožno zdravstveno osebje je dolžno skrbeti, da so vse tiskovine vedno na razpolago. Sestre so predvsem dolžne: 1. izpolnjevati po- zdravnikovih navodilih bolniški list, zdravniško^ knjigo (ali kartoteko) in izkaznico' z navedbo važnih podatkov glede nastanka in poteka bo¬ lezni, diagnoze, zdravljenja in delazmo-žnosti kakor tudi zdravnikovih navodil in odredb. Sestre zahtevajo' od čla¬ nov in svojcev predpisana potrdila, da so upravičeni do dajatev na uradov račun; 2. izpolnjevati indeks bolnikov, seznani delanezmožnih, izstavljati nakaznice za tedensko izplačilo' hranarine, pol- hranarine, porodniških podpor in dojnine, a vse po zdravnikovi odredbi. Sporočajo poslovalnici vsako- na¬ knadno spremembo' diagnoze ter vpisujejo 1 v zdravniško knjigo vse važne socialno-higie-nske pripombe. Po zdrav¬ nikovih navodilih izpolnjujejoi potrdila po- § 219. obrt¬ nega zakona, in sicer na zahtevo prizadetega člana. Vodijo evidenco 0' zdravniških obiskih na domovih na podlagi evidenčnih listkov, ki jih pošiljajo poslovalnici najkasneje drugi dan po' izvršitvi obiska. Izpolnjujejo tiskovino za prevoz zavarovancev v bolnišnico z navedbo vsega, kar utemeljuje potrebo- prevoza z rešilnim avto¬ mobilom ali drugim sredstvom. Isto velja glede prevozov k specialnim pregledom, odnosno k specialnemu zdrav¬ ljenju ali pristojnemu zdravniku; 3. izpolnjujejo napotnice za specialne preglede in nad- preglede po zdravnikovih navodilih in obstoječih pred¬ pisih. Izstavljajo napotnice za oddajo bolnikov v bolniš¬ nice, kakor tudi formularje za odpustnice v smislu do¬ govora z bolnišnicami. Izpolnjujejo- predloge za. oddajo bolnikov v fizikalna zdravilišča, oskrbovalnice, okreva- 12 lisca in zdravilišča. Tem predlogom priključijo vse stro¬ kovne izvide in zaslišujejo člane glede članstva v prejš¬ njih letih. Izjave članov pošiljajo uradu potom posloval¬ nice; 4. sestavljajo po odredbi zdravnika sezname članov za nadzorovanje po zdravnikih in nadzornikih. Na tisko¬ vina]! za nadzorovanje delanezmožnih, bolniškem listu, nakaznici za hranarino itd. beležijo zdravnikove odredbe za nadzorovanje bolnikov v skladu s tozadevnim pra¬ vilnikom. Sestavljajo po zdravnikovem navodilu sezna¬ me članov za generalni pregled ter vabijo bolnike ustno ali pismeno- na generalni pregled oziroma nadpregled. Izvršujejo vse pisarniške posle pri nadpregledih, zdravni¬ ških komisijah, superkomisijah itd. ter vodijo zapisnike v zvezi z zasliševanjem zavarovancev, kakor tudi eviden¬ co o agravantih, simulantih in nasilnežih. Izpolnjujejo- potrebne podatke v kartoteki delanezmožnih; 5. vpisujejo- potrebne podatke na naznanilu o nezgodi, prijavnem listu za poklicna obolenja, prijavah kužnih in veneričnih boleznih, predvsem tuberkuloznih obolenj vseh vrst. Skrbe za pravilno- izvajanje Pravilnika o- so¬ delovanju z dispanzerji; 6. beležijo potrebne podatke na spričevalih za oddajo v bolnišnice za duševne bo-le-zni, zdravniških poročilih za priznanje nezgodnih rent, zdravniških mnenjih za pode¬ litev podpor iz podpornega sklada za onemoglost in sta¬ rost. Vodijo kartoteko- zdravstvenih svetov. Sestavljajo seznam pregledanih članov pri skupinskih pregledih po- obratih ter poročilu o pregledu obratov. Sodelujejo- pri pregledih vajencev. Pošiljajo poslovalnici poročila o obo¬ lenju vajencev. Izpolnjujejo- zdravstveni list in razvid- nice za vajence ter izvajajo navodila za preventivno skrbstvo v korist delavstva in delavskih družin, a vse to v skladu z navodili dotičnih zdravnikov; 13 7. skrbe za naročila obvezilnega in injekcijskega ma¬ teriala ter drugih zdravilnih pripomočkov. Vodijo evi¬ denco o tem materialu, ga shranjujejo- v posebnih za to določenih omarah in ga vpisujejo v posebno knjigo »Zdravilni pripomočki«. Zbirajo potrdila zdravnikov o prejetih injekcijah in drugih pripomočkih. Opozarjajo zdravnike na predpise glede prinašanja posode za zdra¬ vila. Skrbe, da dobe bolniki navodila glede prehrane in zadržanja med zdravljenjem; 8. vodijo statistiko' o frekvenci in storitvah v ordina¬ ciji ter obiskih. Izpolnjujejo tozadevne obrazce in jih pošiljajo uradu potom poslovalnice v odrejenem roku. Vpisujejo operativne posege, uporabo- obvezilnega' in injekcijskega materiala ter druge posebne storitve v operacijsko knjigo; 9. dnevno sporočajo poslovalnici vse ugotovljene ne- dostatke v ordinacijskih prostorih, čakalnicah, fizikalnih zdraviliščih, oskrbovalnicah in pritiklinah za vpis v knji¬ go- nedo-statkov, želja in pritožb. Zbirajo spise, bolniške liste, nakaznice, strokovne izvide, napotnice in predloge ter jih shranjujejo v posebnih ovitkih, odnosno- izročajo poslovalnici, da ukrene vse potrebno; 10. vodijo evidenco ambulatorijskega. inventarja po- so-bah v »Inventarni knjižici ordinacije«. Nadzorujejo uporabljanje tega inventarja in skrbe za izpopolnitev odnosno izločitev neuporabi j ivih predmetov. Pomagajo upravitelju poslovalnice pri izpolnjevanju »Inventarne knjige ambulatorija«. Sodelujejo- pri pregledih inventarja in sestavljajo sezname izločenih odnosno- novih pred¬ metov; 11. vodijo evidenco- o vrstnem redu pacientov v ordi¬ naciji ter skrbe, da se le-ti poslužujejo- listkov z zapo¬ rednimi številkami. Te določbe se smiselno uporabljajo- tudi za ostalo pomožno- zdravstveno- osebje po tem pravilniku. 14 Pomožno-zdravstveni posli § 23. Sestre vrše pomožno zdravstveno delo v ordinaciji po navodilih in pod nadzorstvom zdravnika, in sicer: 1. pripravljajo in oskrbujejo obvezilni ter injekcijski material, razne zdravilne pripomočke, predvsem instru- mentarij in druge aparate. Skrbe za strokovno steriliza¬ cijo, desinfekcijo in desinsekcijo zdravilnih pripomočkov, okuženih predmetov ter oblačil. Prav tako 1 skrbe za snaž¬ nost vseh pripomočkov in pravilno^ uporabo zdravilnih aparatov ter procedur v skladu z zdravnikovimi odred¬ bami (zlasti v fizikalnem zdravilišču, rentgenu in zob¬ nem amibulatoriju). Asistirajo pri vseh opravilih, pri ka¬ terih je to potrebno. Pomagajo pri preobvezovanju in či¬ ščenju ran. Asistirajo pri operativnih posegih, merijo temperaturo, obsevajo s kremensko svetilko, ogrevajo! z diatermijo in kratkimi valovi. Sodelujejo pri izpiranju želodca ter presvetljavi in zdravljenju z rentgenovimi žarki. Vrše vsa pripravljalna dela za kemične in mikro¬ skopske preiskave in sploh vse posle pomožne zdrav¬ stvene službe po odredbah zdravnika; 2. skrbe, da so v vsaki ordinaciji na odrejenem mestu naslednji predmeti: omara za zdravnikovo- obleko; dva bela zdravniška plašča, dve čepici, dve brisači, kos mila, škarje in pila za nohte, ščetka za umivanje rok, en ko¬ zarec za pitje vode, kompletna garnitura za kvalitativno analizo urina z vsemi reagenti, trije termometri, kirur¬ ške škarje, en skalpel, več Record-bnizgalk, trije peani, 200 gr alkohola, 100 gr bencina, 200 gr hydrogena 3%, 50 gr joda, ena gumijasta cev (Essmarch), igle za šivanje, zaponke in svila, injekcijski in obvezilni material, steri¬ lizator, desinfekcijska sredstva (sublimat, lizol, hyper- mangan), sterilne posode za odvzem kužnine iz grla, iz¬ mečkov, krvi itd., več posod za urin, steklena posoda za 15 vato s pokrovom, dva. stetoskopa ter vsi predmeti, ki so potrebni za. zdravljenje odnosno- za prvo- pomoč, zlasti krepčilne in srčne kapljice itd.; 3. shranjujejo ključe instrumentalnih ter inventarnih omaric ter omaric za prvo pomoč na določenem, lahko- dosegljivem mestu. Obenem so- odgovorne za admini¬ strativne pripomočke, knjige, spise in tiskovine, ki mo¬ rajo bili po končani ordinaciji zaklenjeni v pisalni mizi. Socialno, higiensko, nadzorovalno in propagandno delo § 24. Sestre pazijo- na higieno v ordinacijah, čakalnicah in na hodnikih. Dajejo navodila snažilnemu in strežnemu osebju glede pravilnega čiščenja, zračenja, kurjave, snaž¬ nosti perila, čiščenja in razkuževanja tal, sten, pljuval¬ nikov, posod za odpadke, shramb, laboratorijev, stranišč itd. Poučujejo- oskrbovance in bolnike o- nevarnosti na¬ lezljivih bolezni, ki so posledica nezadostno- urejenih higienskih razmer pri delu. Skrbe za. razkuževanje oku¬ ženih predmetov, obleke, perila, jedilnega pribora itd. Nadzorujejo delo ostalega pomožnega osebja v ambula- toriju in oskrbovalnici bolnikov. Vsaka sestra je osebno odgovorna za red in snago v prostorih, kjer vrši higiensko-nadzorovalno službo po tem pravilniku. Sestre so dolžne paziti na red in snažnost v omarah in mizah ter skrbeti, da so- vse steklenice in lončki z reagenti in drugimi tekočinami čitljivo označeni. § 25. Med svojim rednim delom morajo- sestre skrbeti, da se zavarovanci drže zdravnikovih navodil in odredb gle¬ de zdravljenja, prehrane, ležanja, izhoda, sončenja in 16 posebno še glede predpisov bolniškega reda. Opozarjajo hodnike, da vrnejo, uradu neuporabljene zdravilne pri¬ pomočke, obvezilni material, kilne pasove, termometre, pljuvalnike itd. Opozarjajo matere na zdravnikova na¬ vodila glede pravilne prehrane za časa nosečnosti kakor tudi glede prehrane dojenčkov, predpise za zaščito mater in otrok itd. Dolžne so napotiti jih v uradovo posvetovalnico' za matere in otroke, ako le-ta obstoja. Sestre skrbe, da dobijo porodnice pravilno in zadostno babiško pomoč in za stvarnim namenom ustrezajočo uporabo podpore za dečjo opremo. Prav tako skrbe, da se tuberkulozni bolniki poslužujejo, zdravljenja v dispan¬ zerjih, kadar je to po zdravnikovih odredbah potrebno. Opozarjajo, zdravnike na primere, ko 1 zavarovanci zavla¬ čujejo zdravljenje. § 26. Ako so sestre odrejene za izvrševanje obiskov, oprav¬ ljajo s tem zvezane posle po zdravnikovih odredbah. Pri tem ugotavljajo socialno-higienske razmere, izvršujejo nadzorstvo’ bolnih glede izpolnjevanja zdravniških navo¬ dil ter stavljajo predloge uradu za socialno-zdravstveno zaščito bolnikov in njihove družine. Sodelujejo’ pri zbi¬ ranju sredstev za socialno! pomoč delavstvu, ki je zaradi bolezni gospodarsko ogroženo’. Na ta način podpirajo delo karitativnih organizacij in ustanov, ki imajo’ v svo¬ jem programu zaščito’ socialno šibkejših slojev. § 27. Sestram se priporoča, da še udejstvujejo pri zdrav- stveno-prosvetnem propagandnem, delu v javnosti in še posebej med zavarovanci. S tem naj skušajo razširiti zaniman je za vsa važna social n o-higienska in zdrav¬ stvena vprašanja. 17 Ostali posli § 28. Skrbstvene sestre morajo reševati in izvrševati vse posle, določene v smislu tega pravilnika, kakor tudi vse druge naloge, katere jim odredi uradov zdravnik-šef, odnosno* katere naroči na njegov predlog uprava urada. Delokrog nadzorne sestre § 29. V ambulatorijih, v katerih je zaposlenih dve ali več sester, določi uprava urada, na predlog zdravnika-šefa nadzorno sestro. Ako je zaposlenih več kakor tri sestre, se določi tudi namestnica nadzorne sestre. § 30. Nadzorna sestra nadzoruje delo* podrejenih sester poi tem pravilniku. Predlaga razpored njihove zaposlitve. Skrbi za nadomestovanje v primeru dopustov, bolezni in drugačne zadržanosti. Prav tako* skrbi za točno izvajanje predpisov in odredb o* pomožni zdravstveni službi. V to svrho shranjuje vse okrožnice* in dopise. Nadzoruje iz¬ vrševanje administrativnih in pomožno-zdravstvenih po¬ slov ter vseh drugih nalog s strani podrejenih sester. Iz¬ vršuje nadzorstvo* glede ekonomične uporabe zdravilnih pripomočkov, tozadevne evidence, pravočasnega nadome¬ stila in pravilnega uporabljanja vseh naprav v ambula- toriju, oskrbovalnim bolnikov in fizikalnem zdravilišču. Pomaga upravitelju poslovalnice pri izpolnjevanju in¬ ventarne knjige ambulatorija. Predlaga v podpis nad¬ zornemu zdravniku knjigo* nedostatkov in želja ter zbira sezname agravantov in kverulantov. Nadzorna sestra skrbi za higieno in snažnost v am- bulatorijskih prostorih. Daje v tem oziru potrebna na¬ vodila sestram in stavlja po; navodilih nadzornega zdrav- 18 nika potrebne predloge upravitelju poslovalnice odnosno uradu za odstranitev morebitnih nedostatkov. Predlaga nadzornemu zdravniku desinfekcijo in desinsekcijoi ordi- na.cijskih prostorov, oblačil in okuženih predmetov. Vodi evidenco o bolezenskih dopustih sester. Skrbi za pravilno izvrševanje snažilne službe v ambulatariju. Pazi, da se pomožna zdravstvena služba vrši točno po uradovih pred¬ pisih. Zato mora vpeljati vse no-vonastavljene sestre v posle po tem pravilniku, in sicer tako, da so- najkasneje v dveh letih izvežbane v vseh strokah. Vse posle vrši sporazumno' z nadzornim zdravnikom in upraviteljem poslovalnice. § 31. Nadzorna sestra vrši poleg nadzorovanja tudi redno pomožno, zdravstveno službo. § 32. Namestnica nadzorne sestre jo polnovredno nadome- stuje v času njene odsotnosti. O vseh odredbah, ki so, bile izdane v odsotnosti nadzorne sestre, jo mora namestnica po prihodu v službo, takoj obvestiti. Ako ni določena namestnica, odredi vse potrebno upra¬ vitelj poslovalnice po navodilih nadzornega zdravnika in obvesti o tem nadzorno sestro- po- njenem prihodu v am- bulatorij. V ambulatorijih, kjer ni nadzorne sestre, izvršuje vse posle njenega delokroga dotična tam zaposlena skrb¬ stvena sestra. Nadzorstvo in vodstvo § 33. Vrhovno, nadzorstvo- in vodstvo! pomožne zdravstvene službe spada v delokrog uradovega, zdravnika-šefa ozi¬ roma njegovega namestnika, v kolikor niso posamezni 19 posli pridržani ravnatelju urada v smislu tozadevnih službenih predpisov. Neposredni predstojnik v ordinaciji je lečeči zdrav¬ nik. Nadzorstvo za ves ambulatorij vršita nadzorni zdrav¬ nik in upravitelj, a po navodilih nadzornega zdravnika izvršuje nadzorna sestra neposredno nadzorstvo nad am- bulatorijskimi skrbstvenimi sestrami. Sestre izražajo želje, prošnje in pritožbe zdravniku- šefu po nadzorni sestri ali nadzornemu zdravniku. Ostalo pomožno zdravstveno osebje pa je dolžno* izražati svoje želje, prošnje in pritožbe potom nadzornega zdravnika ali upravitelja poslovalnice. V izjemnih primerih se sme vse pomožno zdravstve¬ no osebje obrniti na predstojnika, brez, posredovanja vmesnih organov v zadevah zasebnega, oziroma nujnega in zaupnega uradnega značaja. § 34. Razpored osebja pomožne zdravstvene službe določa zdravnik-šef na predlog nadzornega zdravnika (za. sestre je merodajen tudi predlog nadzorne sestre). Tako* odre¬ jeni razpored mora biti vidno* razobešen na vsemu osebju in zdravnikom dostopnem prostoru, t. j. v sobi za sestre, posvetovalnici zdravnikov, poslovalnici, ordi¬ nacijah in na administrativno-zdravniškem oddelku pri uradu. Prav tako mora imeti poslovalnica evidenco* glede stanovanj pomožnega zdravstvenega osebja, (za sestre vodi ta seznam tudi nadzorna sestra). Pri sestavi razporeda službe je upoštevati načelo, da je zaposlitev sester v posameznih ordinacijah stalna. Za¬ menjava se izvrši samo letno. Izjemoma se sme izvršiti taka premestitev tudi med letom v primeru obolenj, do¬ pustov, nastavitve novih zdravnikov, odnosno ako* to službena potreba narekuje. 0 premestitvi morata biti obveščena prizadeti zdravnik in sestra pravočasno*. Nova sestra se mora vpeljati v vse posle dotične ordinacije. 20 Sprejeti mora knjige, spise, inventar in vse drugo, kar je v zvezi s poslovanjem v dotični ordinaciji. Prejšnja sestra jo mora poučiti glede vseh važnejših momentov v zvezi z zdravljenjem, bolniki itd. Čas zaposlitve § 35. Dnevna zaposlitev sester ne sme znašati več kakor osem ur. V to- zaposlitev se šteje tudi čas, ki je potreben za admjnitrativnoi, higiensko in nadzorovalno' delo. Pri razdelitvi delovnega časa je treba omogočiti obedovanje ob primernem dnevnem času. V prej navedenem času smejo biti sestre zaposlene samo za delo po- tern pravilniku. Njihovo- zaposlitev v pisarni sme dovoliti le uradov zdravnik-šef, in sicer v primeru, da to narekujejo službene potrebe in ako za¬ poslitev v ambulatoriju ni popolna. Red v ordinacijah § 36. Sestre prihajajo v ordinacijsko sobo 15 minut pred pričetkom ordinacije. V tern času pregledajo vse ordi- nacijske prostore in čakalnice ter ugotove, ali ustrezajo higienskim predpisom. Nato pripravijo instrumentarij in druge pripomočke, ugotove število- bolnikov v čakalnici, razdele zaporedne številke, vpišejo po možnosti bolnike v zdravniško knjigo (izključno le članske in imenske po¬ datke), izmerijo’ temperaturo ter eventualno' tudi zasli¬ šijo bolnike v zvezi z morebitnimi posebnimi željami ali pritožbami, varujoč se kakršnih koli pojasnil glede bo¬ lezni ali zdravljenja. Za časa ordiniranja morajo sestre ostati na svojem mestu. Odstraniti se smejo- samo na odredbo- zdravnika 21 ali uprave, in to le iz stvarnih razlogov, ki so v zvezi s službo po tem pravilniku. Po končani ordinaciji morajo sestre pospraviti ves zdravilni material, pisarniške potrebščine, listine in spise in jih shraniti na za to določenem prostoru. Pred zapu¬ stitvijo ordinacijske sobe odrede, da se prostori po- pred¬ pisih očistijo in oddajo v najlepšem redu naslednjemu zdravniku odnosno sestri. Dolžne so takoj izvršiti prijavo glede vseh ugotov¬ ljenih nedo-statkov, ki so nastali zaradi površnosti ali malomarnosti sester ter snažilnega osebja. Tozadevne prijave je sporočiti nadzorni sestri. Po zadnji dnevni ordinaciji pregledajo sestre vse plinske in vodovodne naprave, odklopijo električna sti¬ kala ter ugasnejo luč. Šele nato- smejo predati prostore snažilnemu osebju zaradi čiščenja. V vsakem primeru morajo biti sestre navzoče pri sna- ženju raznih dragocenih zdravilnih aparatov. Dopusti, bolezen in odmor § 37. Pomožno zdravstveno osebje po tem pravilniku iz¬ koristi svoj redni letni dopust v času, ki ga določi zdrav- nik-šef, upoštevajoč potrebe službe, možnosti nadomesto- vanja in upravičene interese prizadetih. Za sestre sestavi nadzorna sestra točen načrt za dopuste, in sicer tako, da se vsi dopusti izrabijo- po- možnosti v poletnih mesecih. Medsebojno nado-me-sto-vanje sester je brezplačno, a za ostalo osebje se to vprašanje uredi v okviru dejanskih možnosti, toda s tem, da je tudi to nadomestovanje brez¬ plačno, ako ni nobenih posebnih omejitev glede maksi¬ malnega dnevnega delovnega časa. Vsa druga vprašanja v zvezi z dopusti je obravnavati po predpisih, po katerih so dotični uslužbenci nastav¬ ljeni pri uradu. 22 § 38. V primeru bolezni mora osebje po tem pravilniku obvestiti čimprej telefonsko, ustno ali pismeno- nadzorno sestro ali upravitelja poslovalnice- ali nadzornega zdrav¬ nika ter predložiti bolniški list oziroma potrdilo' lečečega, zdravnika,. Predstojnik odredi nadomestovanje za časa odsotnosti, upoštevajoč tozadevne predpise tega pravil¬ nika odnosno posebne uradove odredbe. § 39. Sestre so upravičene do- nedeljskega in prazničnega počitka. Morajo pa opravljati dežurno- praznično- in ne¬ deljsko službo v zdravstvenih zavodih ter ambulatorijih, ako je ta služba iz razlogov zdravstvene službe uteme¬ ljena in potrebna ter s strani uradove uprave odrejena. Te določbe se smiselno uporabljajo tudi, za, ostalo osebje po tem pravilniku, ki mora imeti popoln počitek ob nedeljah in praznikih, odnosno- vsaj en dan v tednu, kadar služba ne dopušča, da bi počivali ob nedeljah in praznikih (čistilna kopališča). Ocenjevanje § 40. Ocenjevanje vrši zdravnik-šef na podlagi, predlogov nadzorne sestre, lečečih zdravnikov, nadzornega zdrav¬ nika in upravitelja poslovalnice. Pri ocenjevanju je upo¬ števati točnost, vestnost in marljivost pri izvrševanju, po¬ slov po tem pravilniku, način občevanja z zdravniki, bol¬ niki, ostalim osebjem, zavarovanci in zasebniki,; skrb za, telesno in splošno higieno kakor tudi obnašanje v zasebnem življenju. Predpisi glede ocenjevanja so v vseh ostalih ozirih enaki kakor za druge uslužbence OUZD. 23 Končne določbe § 41. Ta pravilnik se smiselno uporablja za vse v § 3. na¬ šteto pomožno zdravstveno^ osebje 1 , v kolikor ni v izrec¬ nem nasprotju s predpisi, ki urejajo 1 njihovo 1 delo, in sicer ne glede na to, ali je to načelo- poudarjeno v zvezi s posameznimi njegovimi določbami. § 42. Ta pravilnik ne more nasprotovati predpisom o- po¬ možni zdravstveni službi, ki jih izda Osrednji urad za zavarovanje delavcev, kakor tudi ne službenim predpi¬ som za pragmatične uslužbence in dnevničarje odnosno pogodbene nameščence Osrednjega urada za zavarovanje delavcev in njegovih krajevnih organov. § 43. Ta pravilnik postane obvezen z dnem objave. Uradov zdravnik-šef sme izdati vsa potrebna navodila in pojas¬ nila za točno- izvajanje njegovih določb. Pravilnik je bil' odobren na. seji ravnateljstva dne 7. marca 1941 pod točko zapisnika 31. Ljubljana, dne 7. marca 1941. Predsednik: Ravnatelj: Inž. Jože Sodja, s. r. Dr. Joža Bohinjec, s. r. Zdravnik-šef: Dr. Ivan Drobnič, s. r. 24 Univerzitetna knjižnica Maribor S 43464 č 021601933 COBISS O