Spremna beseda S slovensko muzikologijo je povezanih nekaj izjemnih osebnosti, med katere smemo šteti tudi zaslunega profesorja, doktorja muzikoloških znanosti Primoa Kureta. Njegova znanstvena pot je bila zaèrtana e s prvo diplomo, ki jo je ubranil kot študent zgodovinskega oddelka Akademije za glasbo in oddelka za zgodovino umetnosti na Filozofski fakulteti Univerze v Ljubljani leta 1959 z interdisciplinarnim delom Glasbeni instrumenti na srednjeveških freskah na Slovenskem, za katerega je prejel študentsko Prešernovo nagrado (1960). elja po nadaljnjem raziskovanju in znanstvenem delu ga je vodila na podiplomski študij na novoustanovljenem oddelku za muzikologijo v Ljubljani, kjer je pod mentorstvom Dragotina Cvetka in neformalnim somentorstvom Emilijana Cevca nadaljeval z raziskovanjem na podroèju glasbene ikonografije in leta 1964 promoviral. Kot pravi, se je pri raziskavi boril z mlini na veter, saj v tedanji Jugoslaviji ni bilo mogoèe dobiti ustrezne literature in se seznanjati s primerjalnimi študijami. Svoja pionirska leta si je dobro zapomnil, kar najbolje vemo njegovi študentje, ker nas je vseskozi nesebièno zalagal z literaturo in usmerjal v mednarodni prostor. Po pridobljenem doktoratu ni dobil elenega dela, zato je dobro desetletje deloval v ljubljanski obèinski upravi, ob tem pa znanstvenega in publicistiènega dela ni opustil. Predvsem je bil dejaven kot kritik in recenzent, objavljal pa je tudi znanstvene prispevke in postal eden rednih sodelavcev takrat nastale znanstvene revije Muzikološki zbornik (izhaja od leta 1965). Za dr. Kureta je bilo prelomno leto 1975, ko se je poklicno usmeril v profesuro, raziskovalno pa osredotoèil na nove, njemu lastne muzikološke teme, s katerimi se je zapisal med najpomembnejše slovenske muzikologe. Na Akademiji za glasbo je sluboval do upokojitve leta 2005, kar pa ni pomenilo, da bi se povsem umaknil. Ostal je mentor in nepogrešljivi svetovalec mlajšim kolegom. V svojem dolgoletnem pedagoškem in znanstvenoraziskovalnem delovanju je dosegal odliène in bogate rezultate. Poleg pouèevanja svetovne in slovenske zgodovine glasbe je v dveh mandatih opravljal funkcijo predstojnika oddelka za glasbeno pedagogiko ter na njegovi razvojni prelomnici konstruktivno in uèinkovito vodil prenovitvene procese, ki so pomembno vplivali na razvoj tega oddelka ter spodbudili uveljavitev podiplomskega magistrskega in doktorskega študija. Prav tako v dveh mandatih se je izkazal kot prodekan Akademije za glasbo za študijske zadeve in pripomogel k prenovi vseh študijskih programov in k boljši organizaciji uènega procesa. Pod njegovim mentorstvom so nastala številna raziskovalna seminarska, diplomska in magistrska dela ter doktorske disertacije. Nekateri njegovi študentje so bili nagrajeni s študentsko Prešernovo nagrado Akademije za glasbo, uspešni pa so tudi njegovi podiplomanti, ki delujejo na razliènih znanstvenoraziskovalnih in glasbenopedagoških podroèjih. Primo Kuret je bil nepogrešljiv recenzent didaktiènih zbirk za glasbeno vzgojo v osnovni šoli, dolgoletni sodelavec revije Glasbena mladina, pisec aktualnih prispevkov s podroèja glasbenega izobraevanja v razliènih periodiènih publikacijah, aktiven èlan Delovne skupnosti glasbenih pedagogov ArGeSüd in Evropske zveze za glasbo v šoli (EAS) ter predsednik Nacionalne komisije za vsebinsko prenovo glasbenega šolstva. Cenimo ga tudi kot pobudnika in organizatorja muzikoloških simpozijev, ki od leta 1986 do danes potekajo pod imenom Slovenski glasbeni dnevi. S svojo pronicljivo naravo je izbiral aktualne in tudi provokativne teme slovenskega in mednarodnega znaèaja ter doprinesel k temu, da Slovenski glasbeni dnevi doivljajo 9 strokovno in medijsko pozornost, koncertni programi pa razpirajo starejšo in sodobno slovensko klasièno glasbo ter skrbijo za njeno prepoznavnost. Posledièno so številni gostujoèi referenti postali stalni sodelavci in nekateri med njimi so se oprijeli tudi »slovenskih« tem, kar odstira širše poglede na slovensko glasbeno preteklost. Primo Kuret je bil pobudnik in prvi urednik revije Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani, s katerim je k snovanju in objavi prispevkov spodbudil akademski podmladek in kolege profesorje ter s tem vplival na znanstveni razvoj specialnih glasbenih podroèij v okviru glasbene pedagogike. Pred veè kot dvajsetimi leti sta s kolegom dr. Edom Škuljem skupaj zasnovala serijo muzikoloških simpozijev v okviru Akademije za glasbo (prva leta v sodelovanju s Teološko fakulteto), ki so tematsko vezani na prouèevanje slovenskih skladateljev, katerih opus še ni doivel poglobljenih znanstvenih raziskav. Odsevi teh simpozijev so zbrani v monografskih publikacijah, ki kvalitetno nadgrajujejo vedenja o nacionalni zgodovini glasbe, jih uvršèajo v mednarodni prostor in pomenijo pomemben èlen glasbenozgodovinske literature. Ne nazadnje naj poudarimo, da je bil Primo Kuret tudi predsednik Slovenskega muzikološkega društva ter predsednik in èlan vrste nacionalnih odborov kulturnega znaèaja. Za svoje delo je bil nagrajen s številnimi priznanji najvišjega kova. Prejel je Betettovo listino (2002), èastno èlanstvo v Accademii Filarmonice v Bologni (2002), nagrado Republike Slovenije na podroèju šolstva za ivljenjsko delo v vzgoji in izobraevanju (2005), prestino Herderjevo nagrado (2005), èastitljivi avstrijski èastni kri za znanost in umetnost I. razreda (2005), stanovsko Mantuanijevo nagrado za ivljenjsko delo (2006), podeljeno pa mu je bilo tudi èastno èlanstvo Slovenske filharmonije (2008). Primo Kuret je v šestdesetih letih (objavljati je zaèel leta 1956) napisal nepregledno mnoico razprav, znanstvenih in strokovnih èlankov, številne monografije, glasbene kritike, ocene in poroèila, prispevke za leksikografsko literaturo, spremna besedila k razliènim publikacijam, bil urednik knjinim izdajam in revijam, prevajalec … V bibliografskih zaznamkih je pod njegovim imenom èastivredno število 1247 enot, kar pa gotovo ni konèna številka. K temu bi bilo treba prišteti še marsikaj pomembnega. Èlanke in prispevke je objavljal v številnih èasnikih in èasopisih (Tribuna, Delo, Dnevnik, Veèer, Naši razgledi ...) ter v znanstvenih in strokovnih revijah, kot so Muzikološki zbornik, Kronika, Zgodovina za vse, Zvuk, Naši zbori, Glasbena mladina ..., pri èemer ne smemo pozabiti na številne tuje revije, zbornike razprav in monografske publikacije. Profesor Kuret pa ni le eden najplodovitejših slovenskih muzikologov; kot osvešèen in razgledan mo je namreè kmalu spoznal, da so zgodovinska dejstva in premisleki o dosekih glasbe na Slovenskem in o njeni umešèenosti v mednarodni prostor evropski strokovni javnosti malo znani. O tem se je preprièal na svojih znanstvenih poteh, ki so se od sredine osemdesetih let gostile in do danes niso usahnile. Sam pravi, da je sodeloval na veè kot stotih znanstvenih konferencah. Predaval je domala po vsej srednji Evropi, v Nemèiji, Avstriji, Švici, Italiji, na Èeškem in Slovaškem, pa tudi v baltskih deelah, Kanadi in še kje – vedno o slovenski glasbi in njeni vpetosti v evropska drubeno-kulturna gibanja. Najpogosteje se je odzival na povabila nemških, èeških in slovaških kolegov, saj so bila to pogosto znanstvena sreèanja o skupnih temah, povezanih z avstrijsko monarhijo in razvojem nacionalne glasbe posameznih narodov, društvenim gibanjem, nastajanjem glasbenih ustanov in šol, razvojem koncertne poustvarjalnosti … Pri tem je Primo Kuret izoblikoval svoje ivljenjske teme, ki so hkrati nacionalne in evropske. Poznamo ga kot 10 najveèjega poznavalca zgodovine ljubljanske Academie Philharmonicorum, Filharmoniène drube in Slovenske filharmonije, natanèno in vsestransko je dopolnil vedenja o mladem Gustavu Mahlerju v èasu njegovega delovanja v Ljubljani (1881/82), poglabljal se je v ivljenje in recepcijo del Huga Wolfa ter utrjeval zavest o tem, da so bili njegovi starši slovenskih korenin, prouèeval je glasbeno migracijo iz nemških in èeških deel, ki je med 19. in 20. stoletjem moèno zaznamovala slovenski glasbeni prostor. Predmet njegovega zanimanja so tudi pogledi na glasbo iz obdobja med obema vojnama, na slovensko avantgardo in operno poustvarjalnost. Ob vsem pa teko najdemo vsebine, ki se jih ne bi dotaknil. Njegovi èlanki so veèinoma objavljeni v deelah, ki jih je redno obiskoval, tam predaval in se udeleeval znanstvenih sreèanj. Pisal jih je v nemšèini, medtem ko so nekateri natisnjeni tudi v drugih jezikih (angleški, italijanski, bolgarski, èeški, japonski, ukrajinski ...). Prispevki so publicirani v uglednih muzikoloških revijah, pri zalobah razliènih evropskih univerz in glasbenih inštitutov, pa tudi v publikacijah drugih eminentnih zaloniških hiš. Primo Kuret je v veè kot tridesetih letih stkal prenekatere znanstvene in strokovne vezi ter jih povezal s slovensko glasbeno kulturo. Na mednarodnih konferencah je nastopal kot muzikolog, èigar poslanstvo je promocija slovenske znanosti in osvešèanje tuje javnosti o slovenski glasbeni preteklosti. Kot svetovljan je znal poiskati stièišèa med razliènimi kulturnimi tradicijami, prepoznati medsebojne vplive in soodvisnosti z drubenopolitiènimi gibanji. S svojo karizmo in znanstveno širino je svoje kolege navduševal tudi za prouèevanje slovenske glasbe. Pri svojem delu je bil vedno natanèen, poveden in zanimiv, predvsem pa znanstveno poglobljen in drubeno kritièen. Svoje ivljenjsko poslanstvo je v marsièem presegel, zato se zdi samoumevno zapisati, da je spoštovani profesor dr. Primo Kuret ambasador slovenske glasbe. Ob njegovem jubileju se je porodila elja, da bi slovensko in mednarodno javnost posebej opozorili na tisti del Kuretovega znanstvenega opusa, s katerim je promoviral slovensko glasbo v mednarodni javnosti. Odloèili smo se ponatisniti izbor njegovih študij, ki jih je napisal v nemškem jeziku. Ker so izhajale v razliènih deelah, v daljšem èasovnem obdobju in v publikacijah, ki veèinoma niso dostopne v slovenskih knjinicah, je pomemben del njegovega opusa strokovni javnosti manj znan. Z razpršenostjo sta se »izgubili« marsikatera lahtna misel ali podrobnost iz primarnih virov, ki lahko bralca opozorita na pomembnost in povednost doloèene tematike. Pri izboru gradiva je bilo veliko dilem, saj je nabor enostavno prevelik, da bi ga lahko v celoti ponatisnili. Primarno so bile upoštevane avtorjeve vodilne teme in njegove elje ter dovoljenja urednikov in zalob za ponatis posameznega dela. Prispevki so povzeti po izvirnikih, navedenih na koncu besedila, pri èemer je bil dosledno upoštevan vsakokratni sistem opomb in navajanja literature, slikovno gradivo pa smo zavestno izpustili. Doloèena selekcija je nastala tudi na podlagi urednikovih odloèitev. Ne nazadnje smo eleli ustvariti publikacijo, ki bi odstirala avtorjeve odzive in poglede na zgodovinska dejstva, prepletala glasbenozgodovinske in drubeno-politiène teme, pokazala na avtorjevo kritièno misel, skušali smo strniti najpomembnejše teme, s katerimi se je jubilant dr. Primo Kuret desetletja ukvarjal in si z njimi prisluil številne domaèe in mednarodne nagrade. 11 Ob vnoviènem prebiranju številnih Kuretovih prispevkov ostaja samo še elja, da bi spoštovani profesor dr. Primo Kuret svoje misli še naprej zapisoval ter z njimi plemenitil slovensko znanstveno pero. V Ljubljani, junija 2015 Darja Koter 12