Strahovlada. Odkar ima S. L. S. večino v deželnem zboru in deželnem šolskem svetu v blaženi deželi Kranj8ki, vladajo razmere, ki nas spominjajo na srednjeveško inkvizicijo. Zavladala je strahovlada, ki jo čutijo vsi od zadnjega delavca do uradništva, posebno pa čuti težo te strahovlade slovensko napredno učiteljstvo. Po državnih zakonih je sicer tudi učitelj z drugimi stanovi enakopraven državljan, a dejansko nima naše učiteljstvo nobenega dokaza o enakopravnosti. Nastavijo ga sicer c kr. dekretom kot stalnega, a ta stalnost je bridka ironija, ker ga lahko vsak dan vzdignejo s prijaznega kraja in pošljejo v največje hribe. Mnogokdo poreče, da je z uradnikom ista stvar, a ni ta^o. Zgodi se sicer časih, da koga pre- stavijo, ki je gospodom tam gori neljub, a vendar so to le sila redki slučaji. V zadnjem času poznamo samo slučaja Žuu in Toniažia, Vse drugače je pri učiteljstvu. Tekom dohrega leta so prestavili sedem . učiteljev: iz enega kraja r drug kraj, kamor ne bi sami nikoli prosili. Pognali so jib od Ijudstva, ki jih je imelo rado, pregnali 80 jih na pritisk klerikalcev, ki so jim bili ti učitelji neljubi. In zgodilo se je, da so zaslužnega 36 let s pohvalo in odlikovanji služečpga nadučitelja Janka Žirovnika prestavili ii Št. Vida pri Ljubljani v Borovnico. Žirovnik ima še hčerko v šoli ? Ljubljani in s tem, da je on sam bil nastavljen v bližini mesta, je Iahko šolal svojo hčerko, a iz Borovnice mu bodo stroški šolanja za polovico več narastli. Poleg tega so mu vzeli še postranskega zaslužka ve6 sto krou, ki jih je irael kot učitelj in voditelj obrtne šole v Šent Vidu, česar v Borovnici ne bo imel. Tako so nadučitelju Žirovniku »izboljšali" gmotni položaj tisti ljudje, ki oznanujejo krščansko ljubezen in pravičnost. Sicer srao o tem slučaju že natančneje poročali. NaduČitelja Potokarja so pognali iz prijaznega vinorodnega Št. Lovrenca na Dolenjskem v Banjoloko, ki je nekje v hribih ob hrvaški meji, kamor še nikoli noben učitelj ni prosii. Ta ima več otrok, ki bi jih iz Št. Lovrenca z manjšimi stroški izšolal, a sedaj je najbolje, da pri tej oddaljenosti splob opusti misel na šolanje svojih otrok in jib lahko vdinja v farovž za pastirje in dekle. Tako so znali zopet isti oznanjevalci Kristovega nauka ljubezni izboljšati živijenski položaj nadučitelju Potokarju. Duševno in raaterialno stanje Potokarjero je sedaj tako, da mu je obupati. 0 slučaju Silvestrovega prestavljanja je javnost tudi mnogo pisala, iz česar se je dognalo, da imajo Kanibali v Afriki več pietete, kakor naši vladalci učiteljstva, ki so Silvestra tako daleč prignali, da ni imel kam položiti na mrtvaški oder svojega otroka, ki mu je isti čas umrl, ko so ga v krščanski ljubezni izrejeni ljudje s celo družino vrgli na cesto. Nadučitelja Grmeka so pognali sredi zime v najhujšem mrazu iz prijazne Sore v Komendo, kjer so mu že naprej uprizorili krščanski Ijudje primerno ugodnost, da je moral glasom dekreta tekom par dni oditi, a ni imel mkjer stanovanja v novem kraju v Komendi. Šele po posredovanju okrajnega glararja se mu je dalo stanovanje, in kakor kaže interpelacija doktor Lampeta v deželnem šolskem sretu. ga bodo v kratkem zopet pognali iz Komende. Učitelja Fabinca so spodili z Jesenic na Goreojskem tja dol nekam r samoto ob Savi, da tam premišlja, če ni res, da se ntrinoštro in despotizem širi tam, kjer ena stranka dobi vesoljnost (ali pa učitelje) v svoje klešče". (Beseda BSlovenca".) Nadučitelja Perka so prestarili iz Suhorja ob hrvaški meji k Sv. Lenartu nad Škofjo Loko visoko v hribe, kamor ne drži nobena cesta, temveč navadna hribovska pot. Mož ima petero otrok, ženo v pričakovanju, a seliti se bo moral iz skoro najbolj vzhodnega kraja Kranjske domalega na zahodno periferijo iste dežele. Kakšni stroški bodo to!? Na svojem mestu mu bo odkazano stanovanje z eno sobo in kabinetom. Kako naj se naseli v teh prostorib, je njegova stvar, ne pa morda stvar nemško-klerikalne zveze v deželnem šolskem svetu. Pri tem odloku je ljudi tega kalibra vodila Bstramme und echte Christenliebe". Iz Mirne peči so prestavili nadučitelja K. Pikla v Suhor. Tudi ta gotovo ne bo zadovoljen, da ga spravljajo od bližnje železnice v oddaljen kraj, a vdati se mora usodi, ki ga je zadela, in hvaliti Boga, da so mu sploh službo dali pod slavno vlado nemško-klerikalne zveze. Kaj je bil povod tem preslavljanjem ? Lahko rečemo, da samo denuneiranje. Učitelju ni potreba pod sedaujo strahovlado nič drugega storiti, kakor izgovoriti kako svobodnejše mišljenje, ali če ne pusti, da bi ga v prah teptali; ako v šoli zahteva strogo disciplino ia redea obisk šole, pa je že pogubljen. Gorje mu pa, če se na katerikoli način zameri mežnarju, kaplanu ali župniku! Takoj lahko začne pospravljati svoje reči. Ako ustanovi ufiitelj gasilno ali bralno društvo, mlekarno ali hranilnico, tamburaški ali pevski zbor, BSokola" ali kako drugo društvo, je že po njem. To je danes kaznjivo dejanje; če pa ima učitelj pri tem še dejanski uspeb, potem se lahko pripravi za seliter. Zadnji čas je cela vrsta denunciranj učiteljev, kako se vedejo v cerkvi, celo kam zahajajo v eerkvi, zahteva se namre6, da pred oltar, s kom občujejo in kaj govorijo o tej ali oni priliki. Denuncirali so učitelja, da je pozdravil brzojavno svobodomiselee, a se je dognalo, da je pozdravil našo BZavezo", denunciran je bil učitelj, da je hotel v cerkfi peti proti prepovedi župnika, da je posodil žolsko aastavo za neko sloresnost gasilcev, da se pri njem zbirajo Bnajslabejsi Ijudje" cele fare, da je dajal v cerkvi (kot organist) bonbončke pevkam, neka pritožba županstva navaja, da se učitelj upira duhorski in deželski gosposki itd. Kdo pa vse te pritožbe, recte denunciranja preskrbi? Povsod duhovniki. Kaplani imajo pri tem poseben rekord, tako da starejši župniki že znatno zaostajajo za njimi. Tercialke in drugi podrepniki jim znosijo vse stvari na uho in potem Dapravi koncept pritožbe Bgospod" sam, ki ga prepiše gospod župan ali kdo drugi Pošlje ga navadno naravnost na deželni šolski svet, da gospodje tam zauesljivo vse naprej preberejo. Potem pa prijadra gospod nadzornik in zaslišava otroke, Župnika, kaplana, učitelje, župana itd. Vse se vrši tako, da je izključeno, da bi učitelja ne pokopali. Učitelju ne verjamejo ničesar, drugirn vse. Stvar pride pred forum deželnega šol. sveta, kjer sede trije duhovniki: Krži6, Lesar, dr. Lampe, učiteij Jaklič, prof. Jarc, advokat dr. Šusteršič. Poleg teh dva Bzastopnika" učiteljstva ravnatelja Crnivec ia Junowitz, dya deželna šolska nadzornika: Levec in Hubad, referent vitez Kaltenegger in zastopnik mestne občine dr. Tavčar. Elerikalna stranka sama ima 6 zastopnikov, liberalna 1. Vlada pa ima ostalih 5 udov. Ti možje odločujejo danes o usodi slovenskega učitelja. Kaj naj pričakuje od njib učitelj, ki ni poslušeo farovžu? Labko bi bilo klerikalce ustaviti pri njih divjanju, ako bi botel baron Sehwarz. Žirovnik ne bi bil piestavljen, ako bi Kaltenegger ne glasoval za prestavljenje. Ravnotako tudi drugim ne bi delali kriric, če ne bi dal baron Schwarz svojega blagoslova k vsemu temu početju. Zato poleg klerikalcev tvori tudi baron Scbwarz strabovlado uad učiteljstvom, in njega zadene večja odgovornost, kerje dolžan kot namestnik cesarjev ščititi u 6 i t eljstvo, ki je svojemu cesarju vedno vdano, ki učiinvzgajanapodlagi cesarskih zakonor m 1 adino za zveste podanike cesars t v u Morala klerikaleev je pač oblapna na vseh koncih in krajih, zato ne pričakujemo nobeoega poboljšanja, nasprotno, še poslabšanje, ker klerikalci se ne sramujejo največjih škandalov iu korupcij, če jim služijo v korist njihove stranke. In preganjanje učiteljstva je sedaj eua kardinalnib točk njibovega politiškega programa, ki je sankcioniran po samem škofu, ki boče privesti s takimi sredstvi, kakor smo jih navedli, sestradano učiteljstvo nazaj h Eristusu kralju I