List za šolo in dom. Izhaja 1. in 15. vsakega meseca na celi poli. Cena mu je za celo leto 3 : " z s. pol íeia 1 ¡¿o d. 50 kr. Spise in dopise prejema vredništvo; nar . ni oznaaila pa prejema in razpošiljanje oskerbuje založništvo. List 4. V Ljubljani, 15. feb uarija 18C1. Tečaj XXI. Názorni nauk v drugem razredu ljudske šole. 2. Y aja. človeška hrana. Česa je človeku najbolj treba, da živi? Kaj je hrana? (Ponavljanje iz 1. vaje.) Kaj jemó vsak dan? Kaj je kruh? Iz česa je kruh? Ali se iz moke mési samo kruh? Naštejte mi vse óne jedi, ki so iz m«ke! To so tedaj močnate jedi. Zakaj jim pravimo močnate jedi? Povéi!1' nam vse to še jedenkrat ti, Francé! Pod besedo kruh umejemo navadno vso človeško hrano. Tako pravimo večkrat: „Ta človek si služi svoj vsakdanji kruh." Ali si pa res ta človek samo kruha služi? ali znabiti samo kruh jé? Vidite, otroci, tukaj umejemo pod besedo „kruh" vse, česar je človeku v življenje treba (še celó obleko in stanovanje). Razven močnatih jedi vživamo tudi meso. Jedi, ki so od mesa, imenujemo mrsne ali mesne jedi. Naštejte mi mesne jedi! Katere čveteronoge domače živali nam dajejo mesó? Od katerih domačih ptic jemó mesó? A tudi meso od nekaterih gozdnih živali nam je v živež ali hrano. Tako mesó imenujemo „divjačino". Povédi mi nekoliko tacih gozdnih živali, Andrejče! Tudi od nekaterih ptičev, ki živš na prostem, uživamo mesó. (Prepelica, brinjevka, golobi, itd). A ne samo to; tudi živali, ki žive v vodi, so nam v živež ali hrano. Naštej mi jih nekoliko ti, Prokop! Kdo je že izmed vas jedel žabe? ribe? rake? Najtečnejše in najzdra\iejše je meso od govédi. Govedo imenujemo: vola, kravo in tele. Meso od vola in krave se imenuje goveje meso ali govedina; meso od teleta: teletnina. — Kadar sedemo k mizi, kaj jemo najprej? Juho. — Kakšne barve je goveja juha? Rumenkaste. — Kakšna je še juha? Mastna. — Od česa se navadno kuha juha? Od govejega mesa. — Kaj se nalije v lonec na meso? Voda.— Kakšna postane ta voda? Mastna. — Odkod je ta mast? Od mesa.— Od česa se še pripravlja juha? Od mleka, krompirja, fižola. — Kako imenujemo tako juho? Postno.— Kdaj pravimo, da je juha čista? Kadar ni v njej nič zakuhanega. — Kdo uživa tako juho? Bolniki. — Kaj zakuhajo mati v juho? Rezance (nudeljne), krpice, riž, krompir itd. — Kaj pride za juho na mizo? Govejo meso. — Kakšno meso še kuhamo? Teletnino, svinino, kuretino itd. A ne uživamo samo kuhanega mesa, nego tudi pečenega. Pečeno meso se imenuje pečenka. Od katerih živali jemo pečeno meso? Od kuretine, gosi, purana, golobov itd. Imamo tedaj močnate in mesne jedila. A razven teh imamo še druge jedi, ki niso niti od moke niti od mesa. Naštejte mi nekoliko tacih! Korun (krompir), grah, lečo, solata, repa, sir, ovočje (sadje) itd. Tukaj se pove, kar je najvažnejšega o zelenjavi, sočivji, pripravljanji sira itd. Povsod, kjer se ponuja priložnost, naj učitelj tudi nekoliko kratkih naukov in nravnih opominov vplete v dotično obravnavo. N. pr. kdo vam daje hrano ali živež? A kdo jo daje vašim starišem? Vidite otroci, vaši stariši morajo delati, večkrat prav težko delati, da vam zaslužijo vsakdanjega kruha. Zdaj se vam je pač treba pridno učiti; kadar odrastete, tudi vi si bodete morali kruha sami služiti. Prigovor pravi: „Kdor ne dela, naj ne jč"; t. j. kdor postopa in noče delati, tak človek naj trpi glad. A ves blagoslov pride le od zgoraj, od ljubega Boga, ki je v nebesih. K njemu je treba moliti in ga prositi, ako hočemo, da nam ne izmanjka potrebne hrane. A tudi svojim starišem se morete zahvaliti, kadar vam dado kruha ali kaj druzega, česar vam je v življenje treba. Poljubite jim roko in recite: lepa hvala! Bog vam vrni 1 itd. Pravila. Ne jejte vročih jedi! Jejte vselej pristojno; vzemite si samo toliko od vsake jedi, kolikor vam je treba, a nikoli ne preveč. Ne požirajte celih kosov, nego zgrizite vsako jed prav dobro z zobmi. — Ostanke poberite za siromake, a po zimi se spomnite tudi ubozih ptičic in potrosite jim mrvic in krušnih drobtinic! — Po jedi si vselej izmijte zobe! — Pred jedjo in po jčdi molite k ljubemu Bogu. Najboljše je, ako molite „Oče naš", v katerem so besede: „Daj nam danes naš vsakdanji kruh!" Kjer se ne moli, tam ni blagoslova božjega. (Dodadek.) Obroki. Kolikokrat jemo na dan? Navadno po trikrat. — Kdaj? Zjutraj, opoludne in zvečera. — Kako imenujemo obrok zjutraj? Zajutrk. — Kako opoludne? Kosilo ali obed. — In kako zvečera? Večerja. — Kaj jemo zjutraj? — Kaj opoludne? — A kaj zvečera? — Kako se imenuje obrok med kosilom in večerjo? Južina (malica). Prigovori. Bolje čern kos kruha, nego li prazna torba. (Bolje nekaj, nego nič.) — Bolje prihranjeno jajce, nego sneden vol. — Iz te moke ne bode kruha. (Iz tega, kar si začel, ne bode nič; vse tvoje delo je zaman.) itd. Uganke V hišo g^e brez obleke, iz hiše oblečen; kaj je to? (Kruh, kadar se vzame iz peči, ima skorjo.) Kdo ne je mesa? (Tist, ki ga nima.) Tacih uganek naj ima učitelj vedno pripravljenih, da jih vpleta tam, kamor se podajo. Pripovedka. Jožek, sin bogatega trgovca, igral se je zunaj na dvorišči s kmečkim tovarišem. Ko mati Jožka pokličejo h kosilu, reče mu kmečki deček: »Bilo ti na zdravje! le idi, jaz te tukaj počakam".— „Ali ti ne greš h kosilu?" vpraša Jožek ubozega dečka. — „Ah h kosilu! mi nimamo niti skorjice kruha, a kam li, da bi kosili", odgovori deček in vzdahne. Jožek otide v hišo, ovije se z rokama očetu okolo vratu, in reče: „Oče! koliko bo stala ona obleka, katero mi ste obljubili, da mi jo kupite?" — „Deset goldinarjev. Ali čimu me to vprašaš?" — „Ker bi rad, ali prosim vas, ljubi oče, ne hudujte se, one denarje dal ubozemu Jakcu, ki nima doma niti skorjice kruha. — Prosim vas, dajte mi oue denarje na mesto obleke!" Oče mu dado desetak, in Jožek veselo hiti k ubozemu Jakcu, poda mu desetak in mu reče: „Na, vzemi, in pojdi domov, naj ti oče takoj kupijo za te denarje kruha in druge potrebne hrane!" Jožek je bil deček dobrega serca; taki bodite tudi vi, otroci 1 Na šolsko tablo naj učitelj nariše: hlebec kruha, klobaso, jabelko, hruško, lonec, ribo, itd. Otroci naj se tudi vadijo risati ravnoležnih in navpičnih črt. _ Jožef Ž e m I j a. L. 1835 priobči Gajeva Danica (I, 6) v nevezani besedi povest „Sedem sinovMikičevih"; 1. 1836 da Dr. Prešerin na svetlo povest v verzih „Kerst per Savici" v stancah, „Vvod" v tercinah, ter v sonetu posveti Matiju Čopu posebej natisnjeno knjižico v 8° str. 34 z nekterimi opombami po Valvazorju. To vname verlega Prešernovega rojaka, da omenjeno povest zloži v stance in jo v Gajici pa v lastni knjižici spravi na svetlobo z naslovom: Sedim sin