Ženska ročna dela v ljudski šoli. (Konferenčna razprava.) ,,Dajte nam dobrih mater, — dobrih gospodinj — in dober bode svet!" brala sem pred nekaterimi leti v »Učiteljskem Tovariši". Kdo naj nam pa da vrlih go spodinj ? Odgovor: šola, učiteljica! Res je vzgoja prav za prav skrb roditeljev, od mater samih bi morali terjati dobrih bodočih gospodinj, askušnja prežalostno kaže, da roditelji vedno bolj prepušcajo šoli vzgojo in pouk. Matere same nevzgojene — jaz mislim posebno kmetske matere , nimajo casa, ne ztnožnosti prav vzgajati svoje hcere. Saj poznamo raatere, ki ne vedo druge dolžnosti razven te, da je otrok vedno sit! — Torej je naša ta prevažna naloga, vzgajati deklice v dobre gospodinje. Te naloge pa ne moremo drugače uspešno rešiti kakor, da svoje učenke z besedo in vzgledom privajamo k priprostosti nazaj, — pravim k priprostosti, ker tudi na kmetih se čudovito hitro razširja ,,moda" — in jih dobro poučene pripravimo za življenje. Vsaka deklica, ki je 8 let redno obiskovala ljudsko šolo, mora imoti zavest, da postane gospodinja za se, — ako tudi služi kot dekla. Kot taka bodi še bolj poučena, kako ji je paziti na svoj zaslužek, da si oskrbi vse potrebno in si pri najnianjem dohodku kaj prihrani. Znati inora napraviti novo nogavico, staro zakrpati, vplesti in priplesti; žensko — tudi moško — srajco narediti in zakrpati vsakovrstno obleko. S tem si bode lehko mnogo prihranila, ako bode pa v dobrem stanu, vedela bo vsaj ceniti trud, ki ga imajo druge s tem opravilom. Seveda pri 141etnih deklicah še ni dovršena vzgoja, a me jiiri lohko vcepimo ljubezen do knjig, s katerimi se poznejo same spopolnujejo. Kako naj postopamo, da dosežemo ta smoter, kaj naj poučujemo in koliko vsake vrste rocnih del, pojasnijo naj sledeče vrstice. Ministerijalna dolofiba z dne 20. vel. srpana 1870. 1. § 78. ukazujo, naj sc uee deklice: plesti in kačkati v razni porabi, šivati perilo, krpati nogavice in drugo obleko, zaznamovati perilo in urezovati vsako stvar, katera se uči v šoli šivati. Posebno se je ozirati na to, kar je v gospodinjstvu najpotrebnejše. § 79. Umno gospodinjstvo obsezaj: zamujajo pouka. Najprvo se torej prične s pletenjem. Učiteljica pokaži malo vajenico, nogavico, pleteno kapico in jopico. Začetna vajenica se tudi nariše. Tudi razobesi podobe, ako jih ima kaj o tem. Prinesti mora dve debeli igli in klopčič volne. Tudi učenke morajo imeti po 2 igli in klopčič belega bombaža. Po razgovoru o bombažu, iglah in prstih, odloži igle, odvije konec, vtakne klopčič v žep, da ima proste roke — isto morajo deklice storiti — stopi li klopem, obrne se proti mizi tako da kaže deklicam hrbet, dvigne roki toliko, da kaže čez levo ramo, kako morajo prijet.i nit z desno roko in jo ovijati okoli prstov leve roke. To pridno vadijo učenke, potem vzame iglo in pokaže prvo pentljo. Ako ima 40 učenk — in več jih po § 75. šolskega in uenega reda imeti ne sino — porabila bode 3—4 ure, predno bodo znalo vse nasnovati pentlje. Sedaj si učenke nasnujejo 40 pentelj in kaže jim, kako so iste na lice prepletajo. Pred zadnjo pontljo se nit položi od spred na iglo, zadnja pent]ja se odvzdigno (abhebon), plotenje obrne in sodaj jo nit zadaj. Prirne «o zopet. ]il<^st,i na lice i. t. d. kakib 40 vrst (a). Na to se pokaže pentlja narobe in začne se poznati sprednja in zadnja plat; vender se prve in zadnje 3 pentlje tudi na zadnji plati na lice pleto, da se dela na konceh šivček (b), kakeršen je pozneje potreben pri peti. Kmalo se pokaže šivček na sredi (c) pri četrtem ali petem šivčku pa se začne snernanje (d). To umejo učenke koj, ker je popolno slično s šivčkom, le da se igla skozi 2 pentlji vtakne. Na vsaki strani šivčka, pusti se jedna pentlja na lice, spredni in zadnji dve pa se snameta i. t. d., pri vsakem drugem šivčku (šestkrat). Na koncu se začnojo plesti 2 na lice, 2 narobe (e), da se pripravijo na nogavico. Uoiteljica pazi, da no plotejo ne premehko ne pretrdo. Pr. šmitik. (Dalje prih.)