junij 2012 Dragi bralci, v šesti letošnji številki pišemo o paleti dogodkov, ki so se zvrstili v zadnjem času. In ni jih malo. Hkrati vas obveščam, da e-Novičke julija ne bodo izšle. Ponovno bodo z vami v avgustu. Prijetne poletne dni vam želim, Nevenka Kocijančič, izvršna urednica e-Novičk Domače novičke.............................................................................................................................2-3 Direktor ACS o ohranjanju samostojnosti Centra ............................................................................................2 Spremenjen dostop do angleških spletnih strani ACS.......................................................................................2 Izvedli smo usposabljanje za uporabo multimedijev v izobraževanju ..............................................................2 Doseganje kriterijev pri podaljševanju pravice za uporabo znaka POKI ..........................................................3 Projekti ESS ......................................................................................................................................4 Usposabljanje o e-izobraževanju.......................................................................................................................4 Teden vseživljenjskega učenja 2012............................................................................................4-5 Video portreti dobitnikov Priznanj ACS za leto 2011 .......................................................................................4 Mednarodno sodelovanje .............................................................................................................5-9 V novem mednarodnem projektu preučujemo učinke neformalnega učenja odraslih ......................................5 Raziskave v projektu STEP IN! ........................................................................................................................6 Mednarodne kolegialne presoje kakovosti v svetovalnih središčih ISIO..........................................................6 33. sestanek Stalne skupine za kazalnike pri Evropski komisiji .......................................................................7 Usposabljanje za potrebe podjetij kot sredstvo motivacije ...............................................................................8 Zaključni sestanek projekta Širimo semena učenja...........................................................................................9 Evropsko leto 2012......................................................................................................................9-11 Program EqualSkills za starejše odrasle............................................................................................................9 Začetek projekta generations@school v Sloveniji ..........................................................................................10 Drugi posvet v Evropskem letu 2012 ..............................................................................................................10 Pomembne publikacije..............................................................................................................11-12 Kako do statističnih podatkov in informacij ?..................................................................................................11 Cedefop j e izdal letno poročilo .......................................................................................................................11 Izšlo je poročilo o staranju ..............................................................................................................................12 Iz drugih virov............................................................................................................................13-16 Podjetniško izobraževanje v porastu ...............................................................................................................13 Evropski dan solidarnosti in sodelovanja med generacijami ..........................................................................13 O učenju v tretjem življenjskem obdobju v Polnočnem klubu........................................................................14 in še vrsta drugih prispevkov...................................................................................................14-28 DOMAČE NOVIČKE Direktor ACS o ohranjanju samostojnosti Centra Direktor ACS, mag. Andrej Sotošek, je bil v torek, 29. maja 2012, gost prvega dnevnika RTV Slovenija. Odgovoril je na vprašanja voditeljice, med drugimi, zakaj si ACS prizadeva ohraniti svojo samostojnost. Posnetek si lahko ogledate na naslovu: http://tvslo.si/predvajaj/prvi-dnevnik/ava2.137630591/00:14:00. Spremenjen dostop do angleških spletnih strani ACS Od maja 2012 dostop do angleške spletne strani ACS ni več mogoč preko domene http: //www .siae.si, temveč le preko http://www.acs.si. Izvedli smo usposabljanje za uporabo multimedijev v izobraževanju V projektu Zgledi vlečejo smo v juniju uspešno zaključili drugo izvedbo razširjenega usposabljanja za uporabo multimedijev v izobraževanju, in sicer za zaključeno skupino koordinatorjev in izvajalcev Tedna vseživljenjskega učenja (TVU) 2012. S 16-urnim usposabljanjem smo jim želeli predstaviti večplastnost in učinkovitost multimedijske govorice. Posredovali smo nova znanja in veščine za pogumnejšo uporabo videa in multimedijev pri izvajanju in spremljanju prireditev v TVU. V prvem delu 8-urnega usposabljanja, ki je potekal v marcu (o tem smo pisali tudi v aprilskih e-Novičah), so strokovnjaki s področja medijev predstavili delovanje in uporabnost vseh štirih multimedijskih elementov: jezika, slike/podobe, zvoka in videa. Sledila je predstavitev publikacije Zgledi vlečejo in video portretov, ki jih je izdal ACS, kot primerov dobre prakse ter pregled ponudbe multimedijskih vsebin v izobraževanju. V drugem delu so režiser, scenarist, ilustrator in jezikoslovka prikazali primere uporabe vseh štirih multimedijskih elementov v izobraževanju. Prvi dan smo končali s pripravo na zaključno srečanje. Ponujene vsebine so udeleženci uporabili pri dvomesečni samostojni pripravi multimedijske predstavitve njihovega TVU dogodka. Te predstavitve smo na junijskem zaključnem srečanju analizirali in jih s pomočjo strokovnjakov ter kolegialnega presojanja izpopolnili. Predstavitve izdelkov bodo objavljene tudi na spletni strani TVU in na Facebook strani TVU, s čemer bomo okrepili promocijo Tedna. Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS 2 Doseganje kriterijev pri podaljševanju pravice za uporabo znaka POKI V aprilskih e-Novičkah smo pisali o rezultatih zadnjega postopka za podaljšanje pravice za uporabo zelenega znaka POKI in predstavili težave organizacij pri dokazovanju doseganja drugega kriterija za pridobitev te pravice. Tokrat predstavljamo še težave, ki so jih organizacije, ki so vložile vlogo za podaljšanje, imele pri dokazovanju tretjega, četrtega in petega kriterija. Pri tretjem kriteriju morajo organizacije dokazati, da imajo delujočo skupino za kakovost, ki si v organizaciji sistematično prizadeva za razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih. Pri dokazovanju doseganja tega kriterija do nejasnosti prihaja v primerih, ko organizacija priloži zelo stare sklepe o imenovanju skupine/komisije za kakovost, na podlagi katerih se ne da razbrati, ali skupina v navedeni sestavi še deluje, ali pa kakšno drugo dokazilo, ki ni ustrezno. Za presojo doseganja tega kriterija velja le dokazilo (npr. sklep) o imenovanju komisije/skupine za kakovost, ki ga je sprejel direktor organizacije. Velikokrat organizacije navedejo le člane skupine, kar ne zadostuje, saj to ni dokazilo o formalnem imenovanju skupine za kakovost. Četrti kriterij je delal težave dvema organizacijama. Pri tem kriteriju je treba dokazati, da ima organizacija letne ali srednjeročne načrte za razvoj kakovosti v izobraževanju odraslih, in sicer z akcijskim načrtom razvoja kakovosti ali kakšnim drugim načrtom, na podlagi katerega je razvidno, da organizacija načrtuje konkretne akcije za razvoj kakovosti. Obe organizaciji sta vlogi priložili neustrezna dokazila, v katerih so sicer nakazani nekateri ukrepi za razvoj kakovosti, vendar ne zadostni. Za doseganje tega kriterija mora organizacija dokazati, da sistematično načrtuje dejavnosti za izboljšanje in razvoj kakovosti, ki jih je (na podlagi ugotovitev samoevalvacije) zapisala v svoj akcijski načrt za razvoj kakovosti - z opisanimi konkretnimi akcijami/ukrepi za razvoj kakovosti, z navedenimi roki in odgovornimi osebami. Ti PONUDIMO ODRASLIM KAKOVOSTNO IZOBRAŽEVANJE Pri petem kriteriju mora izobraževalna organizacija dokazati, da sistematično izpeljuje dejavnosti, ki zvišujejo raven kakovosti izobraževanja odraslih. Podlaga za presojo vpeljanih izboljšav je akcijski načrt razvoja kakovosti, saj gre pri izpeljevanju dejavnosti za zviševanje ravni kakovosti za dejansko vpeljavo načrtovanih izboljšav. Pri tem kriteriju so imele težave tri organizacije: dve organizaciji vlogi nista priložili nobenih dokazil, ena organizacija pa je priložila veliko število dokazil o že vpeljanih izboljšavah, a smo lahko upoštevali le dokazili, ki sta izhajali neposredno iz načrtovanih akcij, opredeljenih v priloženem akcijskem načrtu za razvoj kakovosti. Pri doseganju prvega kriterija, pri katerem morajo izobraževalne organizacije dokazati, da svojo kakovost presojajo pri štirih kazalnikih iz modela POKI, v tokratnem postopku ni bilo težav. Jasmina Orešnik Cunja (jasmina.oresnik.cunja@acs.si), ACS 3 PROJEKTI ESS Us posabljanje o e-izobraževanju V aprilu in maju je potekalo usposabljanje v modulu 1: Teoretični in razvojni vidiki e-izobraževanja in modulu 2: Načrtovanje e-izobraževanja v projektu ESS - Izobraževanje in usposabljanje strokovnih delavcev v izobraževanju odraslih od 2011 do 2014, naloga Spletni program o e-izobraževanju. Usposabljanje se je pričelo z uvodnim srečanjem 11. aprila. Udeležilo se ga je sedemnajst zaposlenih v ljudskih univerzah, srednjih šolah, zasebnih izobraževalnih organizacijah in drugih ustanovah. Naslednjih šest tednov je potekalo usposabljanje v spletni učilnici Moodle pod vodstvom dveh tutork (dr. Lee Bregar in mag. Margerite Zagmajster), ob tehnični podpori Radovana Kranjca in administrativni podpori Karmen Rajar. Rezultati spletne ankete, ki so jo izpolnili udeleženci v spletni učilnici, so pokazali, da je bila večina udeležencev dokaj zadovoljnih s spletnimi gradivi, z vodenimi oblikami dela v spletni učilnici, delom tutork in drugo podporo pri izvedbi usposabljanja. Večina elementov je bila ocenjena s povprečno oceno nad 4 (na lestvici od 1 do 5). Ena od obveznosti udeležencev je bila priprava individualne naloge, ki je vključevala anketiranje različnih ciljnih skupin in pripravo analize izobraževalnih potreb za e-izobraževanje. Te so pokazale nekaj skupnih značilnosti - veliko pripravljenost za vključitev v e-izobraževanje kljub slabemu poznavanju le-tega. Med najpomembnejšimi dejavniki za odločitev o vključitvi v nek program e-izobraževanja so potencialni udeleženci navajali stroške, časovno prožnost in zagotovljeno tutorsko podporo. Mag. Margerita Zagmajster (margerita.zagmajster@acs.si), ACS TEDEN VSEŽIVLJENJSKEGA UČENJA 2012 V» deo portreti dobitnikov Priznanj ACS za leto 2011 11. maja 2012 smo na Nacionalnem odprtju Tedna vseživljenjskega učenja premierno predvajali video portrete dobitnikov Priznanj ACS za promocijo učenja in znanja za leto 2011, ki smo jih izdelali s pomočjo sredstev Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve. Vse zgodbe smo tudi letos angleško podnaslovili. Temu smo letos prvič dodali slovenske podnapise, s čemer smo želeli video portrete približati osebam s slušnimi težavami. Dobitniki s svojimi zgodbami prikazujejo, da izobraževanje ostaja eden pomembnejših dejavnikov za polnovredno življenje, ki jih bogati v vseh življenjskih obdobjih in za vse vloge, ki jih posameznik prevzema. Letos smo priznanja podelili petim posameznikom, ki pričajo o neverjetni vztrajnosti pri pridobivanju lastnega znanja in bogatitvi znanja drugih. Pri tem imajo pomembno vlogo učitelji, svetovalci 4 in drugi strokovnjaki s področja izobraževanja. Posameznikom se pridružujejo skupina, ustanova, podjetje in občina. Odlikuje jih usklajeno sodelovanje znotraj kolektiva, s svojo vizijo in delom pa sooblikujejo okolje, iz katerega prihajajo. Dobitniki z vseh koncev Slovenije so pravi ambasadorji učenja in kot taki verodostojni obrazi slogana Slovenija, učeča se dežela. * f_ ! f; Dobitniki priznanj ACS 2011 SIAE Award Winners 2011 JT, Mr "' Vse zgodbe dobitnikov objavljamo na spletni strani http : //tvu.acs.si/priznanj a/dobitniki/. Na povezavi http://tvu.acs.si/dvd pa lahko vsebino DVD-ja (ovitek, nalepko in video) shranite na osebni računalnik. Vabimo vas, da zgodbe portretov širite v svojih mrežah (FB, Twitter, spletne strani, elektronska pošta). Darijan Novak (darijan.novak@acs.si), ACS MEDNARODNO SODELOVANJE VI novem mednarodnem projektu preučujemo učinke neformalnega učenja odraslih ACS je novembra 2011 pričeli z delom v novem raziskovalnem projektu z naslovom Učinki neformalnega učenja odraslih (Benefits of Lifelong Learning - BeLL), ki ga denarno podpira Evropska unija s programom Vseživljenjsko učenje - Študije in komparativne raziskave (KA 1). Projekt, ki bo končan novembra 2013, koordinira Nemški inštitut za izobraževanje odraslih - Center za vseživljenjsko učenje Leibniz (DIE) v konzorciju z britanskimi in finskimi partnerji, ki so začetniki raziskovanja na tem področju. Projektno skupino sestavljajo tri univerze, trije zasebni in en javni raziskovalni center ter ena izvajalska organizacija za izobraževanje odraslih. Andragoško društvo Srbije bo sodelovalo v vseh fazah projekta kot tihi partner. Evropsko združenje za izobraževanje odraslih (EAEA) je vodilni partner pri prenosu projektnih rezultatov v prakso. BeLL BENEFITS OF LIFELONG LEARNING V projektu raziskujemo kompleksno povezanost med udeležbo odraslih v neformalnih oblikah izobraževanja in neposrednimi učinki njihove udeležbe v tem izobraževanju na njihovo blaginjo in družbo, v kateri živijo. Raziskava se ne osredotoča na ekonomske učinke učenja (višji zaslužek ali višji prihodki od davkov), ampak preučuje družbene (večja socialna vključenost, učinkovitejše mreže, boljše zdravje in večja družbena vključenost) in individualne učinke učenja (boljša samopodoba in višja samozavest). To je prvi mednarodni raziskovalni projekt, ki zbira primerljive kvantitativne in kvalitativne podatke o merljivih učinkih udeležbe v neformalnem izobraževanju odraslih. Na podlagi empiričnih podatkov se bodo načrtovalci politik ustrezneje odločali, izobraževanje odraslih bo bolj prisotno v izobraževalni politiki, predvsem pa bi radi spodbudili investicije v pogosto marginalizirana področja izobraževanja odraslih. Prav tako pomemben cilj projekta je ovrednotenje koncepta 'učinkov' v okviru evropskih primerjalnih študij in pridobivanje podatkov o naravi in medsebojni povezanosti učinkov. 5 Podatke o učinkih neformalnega učenja bomo zbirali neposredno pri odraslih udeležencih izobraževanja z vprašalnikom in s poglobljenim intervjujem po skupni metodologiji. Računamo, da nam bodo pri dostopanju do odraslih udeležencev neformalnega izobraževanja pomagale izobraževalne in druge organizacije, nosilke neformalnega izobraževanja odraslih v Sloveniji. Mag. Estera Možina (ester.mozina@acs.si). ACS Raziskave v okviru projekta STEP IN! Projekt STEP IN! Z aktivnim državljanstvom gradimo vključujoče družbe je projekt programa Grundtvig, ki ga vodi Univerza Leibniz (Leibniz Universität Hannover) iz Hannovra, Nemčija. Na kratko smo ga predstavili že v marčevski številki e-Novičk. V projektu, ki se je začel januarja 2012 in se bo zaključil decembra 2013, sodeluje šestih partnerskih držav, iz Slovenije Inštitut za slovensko izseljenstvo in migracije (ISIM) ZRC SAZU. V prvih petih mesecih je ISIM ZRC SAZU pripravil tri poročila: analizo potreb po izobraževanju za medkulturne kompetence pri javnih uslužbencih, analizo potreb izvajalcev izobraževanja odraslih glede izobraževalnih programov za priseljence in poročilo o integraciji priseljencev v EU in partnerskih državah. Podatke za analizo potreb po izobraževanju za medkulturne kompetence pri javnih uslužbencih smo dobili s pomočjo desetih intervjujev s predstavniki javnih organizacij, ki imajo ključno vlogo pri oblikovanju migracijske politike v Sloveniji. Večina jih je mnenja, da usposabljanje za medkulturne kompetence za javne uslužbence v Sloveniji nujno potrebujemo, saj je potrebno okrepiti senzibilizacijo za vprašanje in pravice priseljencev pri predstavnikih javnih organizacij. Pri analizi potreb izvajalcev izobraževanja odraslih glede izobraževalnih programov za priseljence smo izhajali iz že napisanih analiz potreb (Vrečer in drugi, 2008 in Josipovič in Bofulin, 2011) ter drugih pisnih virov. Ugotovljeno je bilo, da v Sloveniji še vedno primanjkuje izobraževalnih programov za priseljence, kljub temu da se je ponudba v zadnjih nekaj letih nekoliko povečala. Glede integracije priseljencev v EU so se države članice zavezale, da bodo še naprej krepile integracijo kot gonilno silo za ekonomski razvoj in družbeno kohezivnost. Priseljenci prinašajo ekonomsko rast in kulturno bogatost. Tudi zato je vprašanje integracije priseljencev še vedno prednostna naloga v Evropski uniji. Dr. Natalija Vrečer (natalija.vrecer@acs.si), ACS in ISIM ZRC SAZU Mednarodne kolegialne presoje kakovosti v svetovalnih središčih ISIO V okviru projekta Leonardo da Vinci Evropsko kolegialno presojanje v svetovanju v poklicnem izobraževanju odraslih (European Peer Review in Guidance and Counselling in Adult Vocational Education - EuroPeerGuid) je ACS v začetku maja 2012 organiziral kolegialne presoje kakovosti v svetovalnih središčih ISIO: v Ljubljani, Murski Soboti in Žalcu. V kolegialnih presojah so sodelovali vodje in svetovalci iz izbranih središč ISIO, predstavnice ACS ter mednarodni presojevalki iz Keuda Vocational College iz Finske, 6 Marjo Liete in Ulla-Riitta Kara. Presoje kakovosti so bile izpeljane v skladu s strokovnimi usmeritvami projekta EuroPeerGuid, vključili pa smo tudi izkušnje, ki smo jih v Sloveniji s to metodo pridobili, ko smo jo v letu 2011 prvič uporabili v omrežju svetovalcev za kakovost. Kolegialna presoja je bila usmerjena na dve področji: svetovalni proces in partnerstvo, znotraj teh pa na dva izbrana kazalnika. Proces vsebuje štiri ključne korake, do sedaj smo končali prve tri: mwmm MwÀ i ri wjëbt Med 7. in 10. majem so se po Sloveniji zvrstile različne dejavnosti: • predstavnice ACS smo mednarodnima presojevalkama iz Finske predstavile slovenski sistem izobraževanja, delovanje svetovalnih središč ISIO in natančen potek kolegialne presoje (7. maj); • mednarodno kolegialno presojo smo izvedli v Svetovalnem središču Ljubljana (8. maj), • mednarodno kolegialno presojo smo sočasno izvedli v Svetovalnem središču Murska Sobota in Svetovalnem središču Žalec (9. maj; na fotografiji), • vsi sodelujoči smo se zbrali na zaključku mednarodnih kolegialnih presoj, kjer smo strnili vtise in evalvirali izvedene dejavnosti (10. maj). Ugotovili smo, da smo bili na kolegialne presoje dobro pripravljeni, da so v sodelovanju s svetovalnimi središči tekle odlično in da je bil ves teden za vse vključene zelo zanimiva in poučna izkušnja. Več o projektu EuroPeerGuid si lahko ogledate na projektni spletni strani. Alenka Jurič Rajh (alenka.juric.rajh@acs.si), ACS 33. sestanek Stalne skupine za kazalnike pri Evropski komisiji Po nekajmesečnem premoru smo se ponovno sestali predstavniki članic EU, da pregledamo napredek na področju spremljanja razvoja sistemov izobraževanja in usposabljanja v skladu s strategijo gd izobraževanje in kultura Izobraževanje in usposabljanje 2020. Srečanje je potekalo v okviru danskega predsedovanja Svetu EU, zato sta predstavnika pristojnega ministrstva predstavila danski sistem izobraževanja ter pobudo nove vlade (New Nordic School, a vision to create 'bottom-up' change), s katero želijo izboljšati rezultate osnovnošolskega izobraževanja. Sestanka se je udeležil tudi novi vodja Direktorata za vseživljenjsko učenje: horizontalno politiko in strategijo 2020 v DG EAC, Pierre Mairesse, ki je poudaril, da bo izobraževanje vnovič eden ključnih elementov v letošnjih priporočilih državam članicam, poudarek pa bo še naprej na ukrepih za preseganje brezposelnosti mladih. 7 Največ pozornosti je izzvala odločitev DG EAC, da dolgoletni, uveljavljeni sistem kazalnikov in ciljnih vrednosti delno nadomesti z metodologijo Joint Assessment Framework (JAF), razvito v Direktoratu za zaposlovanje. Novi način za dve krovni vrednosti, t.j. mladi, ki zgodaj opustijo šolanje, ter diplomanti terciarnega izobraževanja, predvideva vrsto členitev po ciljnih skupinah ter prikazov s podkazalniki, s katerimi pa niso vzročno povezani. Rezultati uporabe metodologije JAF v izobraževanju bodo v politiki uporabljeni že letos, v prihodnje pa bo Komisija podobno obdelala nadaljnjih pet ciljnih vrednosti, med njimi tudi stopnjo udeležbe odraslih v vseživljenjskem učenju. Razpravljali smo o strukturi in vsebini nove publikacije Monitor izobraževanja in usposabljanja 2012 - ta bo nadomestila dozdajšnja Poročila o napredku. Podrobno poročilo je na voljo pri avtorici članka. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS Usposabljanje za potrebe podjetij kot sredstvo motivacije Izobraževanje tistih, ki jih bremena vsakdanjega življenja vse bolj potiskajo na obrobje, je ena središčnih tem programa Vseživljenjsko učenje. Med temeljnimi cilji tega prizadevanja je razvoj novih načinov, metod, in pristopov, ozaveščanje izobraževalno prikrajšanih in ranljivih o pomenu vseživljenjskega učenja ter spodbujanje vedoželjnosti tistih, ki imajo manj možnosti za uveljavljanje lasnih potencialov. Od 15. do 20. aprila letos sem se udeležila usposabljanja o načinih za izboljševanje dostopa ranljivih skupin do dela (Enterpreneurial Teaching as a Motivational Tool: Ways and Methods to Improve the Access of Disadvantaged Groups to the Job Market), ki je potekalo v okviru podprograma Grundtvig v Berlinu. Tokratno srečanje je bilo namenjeno oblikovanju strategij izobraževanja in usposabljanja ranljivih skupin v funkciji izboljševanja njihovih priložnosti na trgu dela. Organizatorica usposabljanja je bila ustanova Chancengleich in Europe iz Dortmunda. Srečanja smo se udeležili predstavniki izobraževalnih, raziskovalnih in svetovalnih organizacij iz Belgije, Češke, Hrvaške, Malte, Nemčije, Romunije, Slovenije in Turčije. Usposabljanje je bilo predvsem praktično zasnovano. Prikazani so bili načini in metode za izboljševanje dostopa ranljivih skupin do dela, predstavljene so bile vsebine o povečanju motivacije izobraževalno prikrajšanih za pridobivanje novih znanj in spretnosti, o strateškem načrtovanju, oblikovanju poslovnih modelov in konceptov ter o prenašanju pridobljenih znanj, spretnosti in kompetenc v vsakdanje življenje in delo. Delo je potekalo v manjših skupinah. Vsak udeleženec je imel priložnost, da dejavno sodeluje v vseh fazah dela. Ob koncu usposabljanja smo pripravili in izvedli manjšo tržno raziskavo, ki je temeljila na spletnem anketiranju. Nato smo podrobneje analizirali prednosti in pomanjkljivosti spletnega anketiranja v vseh fazah. Vir: Neformalno učenje ranljivih skupin, 29. maj 2012 Mag. Jasmina Mirčeva (jasmina.mirceva@acs.si), ACS 8 Zaključni sestanek projekta Širimo semena učenja Na Nizozemskem smo se od 31. maja do 2. junija družili nacionalni koordinatorji projekta Širimo semena učenja (Sowing the Learning Seeds - SLS) iz sedmih sodelujočih držav, predstavniki učečih se ter gostitelji - skupaj 35 udeležencev. Srečanje se je od prejšnjih razlikovalo po tem, da je bil njegov glavni namen priprava končnega poročila o našem dveletnem sodelovanju v Grundtvig Učnem partnerstvu ter dogovor o drugih zaključnih dejavnostih. Kljub temu so gostitelji - nizozemska platforma Learn for Life (naslednica nizozemske zveze ljudskih univerz) - organizirali pester program, po katerem smo udeleženci iz drugih držav predstavili naše primere dobre prakse (avtorica članka sem govorila o študijskih krožkih ter predvajala portrete dobitnikov priznanj ACS za leto 2011), Nizozemci pa mrežo SenoirWeb, projekt za mentorje Attract and Retain, primer dobrega mreženja na lokalni ravni v mestecu Dronten, partnerstva ustanov in uporabnikov pri delu z osebami s posebnimi potrebami ter vrednotenje in priznavanje prostovoljskega dela. Z našimi srečanji smo gostovali v dveh splošnih knjižnicah - v mestih Zoetermeer in Amsterdam. Razveselilo nas je, da bodo Nizozemci letos obudili festival učenja, kar je nedvomno posledica našega druženja in izmenjave. Tudi drugi smo v evalvacijskem delu sestanka ugotavljali, da smo pridobili obilo idej za koordinacijo festivalov učenja na državni pa tudi lokalni ravni. Pričanja udeležencev vseh obiskov bodo objavljena na spletni strani projekta, kjer bodo do konca septembra na voljo tudi drugi rezultati našega dela. Nizozemskega srečanja se je udeležil tudi Igor Kotnik iz Zveze ljudskih univerz Slovenije, v celotnem obdobju pa smo izpeljali 28 mobilnosti (24 načrtovanih), od tega je šlo na oglede v partnerske države 17 učečih se in 11 strokovnjakov. Več o vtisih s sestanka in o projektu SLS na splošno boste lahko prebrali v kasnejših izdajah e-Novičk. Mag. Zvonka Pangerc Pahernik (zvonka.pangerc@acs.si), ACS EVROPSKO LETO 2012 Program EqualSkills za starejše odrasle Fundacija ECDL (European Computer Driving Licence Foundation) je mednarodna izobraževalna pobuda, namenjena širjenju primerljive računalniške pismenosti po vsem svetu. Kot podporna članica Evropskega leta aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti sodeluje pri uresničevanju ciljev, povezanih z IKT opismenjevanjem starejših odraslih. Fundacija ECDL bo izdala novo različico t. i. programa EqualSkills, ki je nadaljevanje uspešnega začetnega IKT programa usposabljanja. V slednjem je do zdaj sodelovalo skoraj 100.000 Evropejcev. Nova različica namerava pokriti specifične potrebe starejših odraslih na področju računalniškega opismenjevanja: premagati 9 strah pred računalniki z uporabo preprostih pristopov, ki ljudi naučijo uporabljati računalnik, elektronsko pošto in internet. Starejši se lahko s takimi pridobljenimi znanji predvsem lažje vključujejo in dejavno sodelujejo v vedno bolj tehnološko odvisni družbi. Vira: spletna stran EY 2012, 2. maj 2012 (v angleščini) in spletna stran Fundacije ECDL Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Začetek projekta generations@school v Sloveniji 29. aprila 2012 je bil Evropski dan solidarnosti med generacijami. V tem času so številne šole po vsej Evropi organizirale dan, posvečen projektu generations@school. V Sloveniji se je 21. maja na Osnovni šoli Ledina v Ljubljani odvil medgeneracijski dogodek Življenje je živo (Live is Life) (na fotografiji). Andrej Vizjak, minister za delo, družino in socialne zadeve, in Rok Trkaj, znani slovenski raper in nacionalni ambasador Evropskega leta 2012, sta nagovorila učence osnovne šole in študente Univerze za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani (UTŽO). Minister je poslušalcem predstavil svoj pogled na staranje in se z mladimi pogovarjal o tem, kako gledajo na starost in kako bi lahko pripomogli k boljši prihodnosti in razumevanju med generacijami. Učenci osnovne šole in študenti UTŽO so se skupaj naučili pesem Live is Life, sodelovali so v okrogli mizi, od Roka Trkaja so na zabaven način izvedeli, kako je potekalo snemanje glasbenega spota Sam, ter vse povabil na Block party v Savsko naselje v Ljubljani, 26. junija. Več o dogodku si lahko preberete tudi na spletni strani OŠ Ledina. Vir: spletna stran EY 2012, 24. maj 2012 (v angleščini) Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Drugi posvet v Evropskem letu 2012 Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve je izpeljalo drugi posvet v Evropskem letu aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti, katerega namen je bil povečati občutljivost za starost in drugačne načine sodelovanja generacij. Posvet je vodil nacionalni koordinator Evropskega leta 2012, Aleš Kenda, pozornost pa je pritegnil prof. dr. Jože Ramovš z Inštituta Antona Trstenjaka v Ljubljani z opredelitvijo konceptov, kot so sožitje, sodelovanje 10 in solidarnost med generacijami. Med temi so pomembne razlike, ki jih je po njegovih besedah treba upoštevati. Na posvetu so bili prikazani tudi nekateri primeri dobrih medgeneracijskih praks, med katerimi je projekt Block parties, ki letos traja že tretje leto zapored. Vir: Novice U3, 6 2012 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS POMEMBNE PUBLIKACIJE 1% ko do statističnih podatkov in informacij? Statistični urad RS je izdal novo publikacijo z naslovom Kako do statističnih podatkov in informacij? Publikacijo so izdali z namenom, da bi uporabniki dobili boljši vpogled v možnosti, kako najenostavneje priti do iskanih uradnih statističnih podatkov in informacij. V publikaciji so pregledno predstavljene različne informacijske poti za izkazovanje statističnih podatkov in informacij. Uporabniki lahko dostopajo do uradnih statističnih podatkov in informacij preko različnih vrst zbirk publikacij (elektronskih in tiskanih), podatkovnih zbirk in interaktivnih orodij za vizualizacijo v njih zbranih podatkov, medijev (tiskovne konference), po telefonu, telefaksu in elektronski pošti. Podatke lahko dobijo v informacijskem središču in knjižnici, najpomembnejša informacijska pot za objavljanje podatkov urada pa je njihova spletna stran. V publikaciji so pregledno prikazane podatkovne zbirke in interaktivna orodja, ki so na voljo uporabnikom za hitrejši in vsebinsko usmerjen dostop do podatkov in omogočajo dinamične poizvedbe po podatkih. Predstavljenih je več vrst serijskih publikacij, zbirk publikacij in različne priložnostne izdaje publikacij, ki jih izdaja Statistični urad RS v tiskani in elektronski obliki. Opisu vrst publikacij sledi predstavitev posameznih naslovov publikacij po vsebinskih področjih statistike, navedeni pa so tudi naslovi nekaterih publikacij, ki bodo izšle letos ali prihodnje leto. Vir: novica Statističnega urada RS, 18. maj 2012 Priredila: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS Cedefop je izdal letno poročilo Poročilo odraža prednostne naloge Evropskega centra za razvoj poklicnega izobraževanja in usposabljanja (European Centre for the Development of Vocational Training - Cedefop) v letu 2011: • sooblikovanje evropske politike poklicnega izobraževanja in usposabljanja; • interpretacija evropskih trendov in izzivov za spretnosti, kompetence in učenje; 11 • ocenjevanje koristi poklicnega izobraževanja in usposabljanja ter dvig ugleda le-tega. V prvem delu poročila, ki zagotavlja jasen pregled dosežkov v primerjavi z zastavljenimi cilji, so predstavljeni podrobnejši opisi dosežkov v okviru prednostnih nalog in ustrezni kazalniki, ki kažejo, da je Cedefop izpolnil svoje strateške cilje in napredoval v izboljševanju sodelovanja v Evropi na področju poklicnega izobraževanja in usposabljanja. Poročilo med drugim predstavlja tudi podrobnejše informacije o doseženem napredku vseh projektov ter informacije o različnih vprašanjih, kot so med drugim tudi kazalniki uspešnosti v letu 2011. Celotno poročilo je objavljeno na spletni strani Cedefopa. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Izšlo je poročilo o staranju Evropska komisija je izdala novo poročilo o staranju (The 2012 Ageing Report: Economic and budgetary projections for the EU27 Member States (2010-2060)), v katerem prikazuje gospodarske in proračunske projekcije posledic starajoče se populacija v daljšem časovnem obdobju. Projekcija prikazuje kje (v katerih državah), kdaj in v kakšnem obsegu se bo staranje prebivalstva nadaljevalo, saj se t.i. baby-boom generacija upokojuje, življenjska doba v EU pa še vedno narašča. Poročilo upošteva podrobnosti glede izdatkov -pokojnine, zdravstveno varstvo, dolgotrajno oskrbo, izobraževanje in brezposelnost za vse države članice ter v prilogi statistično podaja glavne predpostavke in rezultate o vzdržnosti javnih financ. Na podlagi trenutnih politik se bodo izdatki za pokojnine, zdravstveno varstvo in dolgotrajno oskrbo povečali za 4,1 odstotnih točk, na okoli 29 % BDP med letoma 2010 in 2060. Javni izdatki za pokojnine naj bi se do leta 2060 povečali za 1,5 odstotne točke, na skoraj 13 % BDP. Vendar pa poročilo kaže na veliko raznolikost med državami članicami EU. Razlike so odvisne predvsem od napredka pri pokojninskih reformah. Vir: spletna stran EY 2012, 21. maj 2012 (v angleščini) Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS 12 IZ DRUGIH VIROV Pp djetniško izobraževanje v porastu Poročilo Evropske komisije, ki je bilo objavljeno aprila letos, kaže, da v večini evropskih držav vedno bolj spodbujajo podjetniško izobraževanje. V osmih državah so oblikovali posebne strategije, v trinajstih (med njimi je tudi Slovenija) pa podjetniško izobraževanje vključujejo v nacionalne strategije za vseživljenjsko učenje, mlade in rast (na sliki Zagotavljanje osnovnih smernic in gradiva za podjetniško izobraževanje, 2011/2012). Poročilo navaja, da je polovica evropskih držav sredi izobraževalnih reform, ki vključujejo okrepitev podjetniškega izobraževanja. Večinski del poročila se nanaša na formalno izobraževanje za otroke in mladino, zato na tem mestu izpostavljamo le podatek, da je usposabljanje učiteljev na področju podjetniškega izobraževanja na voljo le v flamski skupnosti v Belgiji, Bolgariji in na Nizozemskem. Samo tretjina evropskih držav pa ima osnovne smernice in gradivo za podjetniško izobraževanje. Več o vsebini poročila si lahko preberete na spletni strani Evropske komisije. Vir: Education and Culture e-Newsletter, April 2012 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Evropski dan solidarnosti in sodelovanja med generacijami 29. april - evropski dan solidarnosti in sodelovanja med generacijami - že četrto leto zapored spodbuja različne generacije k skupnim dejavnostim in s tem preseganju zakoreninjenih stereotipov, ki jih imajo predstavniki ene generacijske skupine o drugi. Namen dneva solidarnosti in sodelovanja med generacijami je spodbujati zaupanje med mladimi in starejšimi, medsebojno sodelovanje in izmenjavo med generacijami ter boljše razumevanje novih oblik sožitja med generacijami. Ker se prebivalstvo nezadržno stara, se spreminjajo tudi odnosi in zaupanje med generacijami. Po podatkih evropske raziskave o medgeneracijski solidarnosti (Eurobarometer št. 296/2009) je 15 % državljanov EU-27 menilo, da starejši ljudje pomenijo breme za družbo, v Sloveniji je imelo takšno mnenje 23 % vprašanih. Z mnenjem, da bo v prihodnosti za mlade na voljo manj služb, ker bodo starejši morali delati dlje časa, je v državah članicah EU-27 soglašalo 55,5 % vprašanih ter kar 70,1 % vprašanih v Sloveniji. Okrog 70 % jih je menilo, da bo zaradi prizadevanj vlade za podaljšanje delovne dobe vse manj možnosti za zaposlitev mladih, večina vprašanih pa je dopuščala možnost, da zaposleni ne bodo več želeli plačevati prispevkov za starejše. 13 Kar 70 % vprašanih v državah članicah EU-27 in 64,3 % vprašanih v Sloveniji je menilo, da podjetja, ki večinoma zaposlujejo mlade, bolje poslujejo od tistih, v katerih so zaposleni ljudje različnih starosti, polovica vprašanih v državah članicah EU-27 in 42 % vprašanih v Sloveniji pa je tudi menila, da bodo politike v državah zaradi večjega števila starejših volivcev namenjale v prihodnjih letih manj pozornosti mladim. Da se starejši in mladi ljudje težko sporazumejo o tem, kaj je za družbo najbolje, se je strinjalo 69 % vprašanih v državah članicah EU-27 in 59 % vprašanih v Sloveniji. 60,8 % vprašanih v državah članicah EU-27 je menilo, da mediji pretiravajo, ko govorijo o konfliktu med generacijami, v Sloveniji se s tem strinja 62,8 % vprašanih. Vir: novica SURS, 26. april 2012 Povzela: Erika Brenk (erika.brenk@acs.si), ACS O učenju v tretjem življenjskem obdobju v Polnočnem klubu TV Slovenija je eno od aprilskih oddaj Polnočnega kluba z naslovom Biti, postati, pripadati uglasila na letošnje Evropsko leto aktivnega staranja in medgeneracijske solidarnosti. Posnetek oddaje si lahko ogledate na spletni strani Polnočnega kluba. Med gosti so bili Nada Klučar in Jurij Kus - študenta Univerze za tretje življenjsko obdobje (UTŽO), Tjaša Arko iz Slovenske filantropije in mag. Marko Slavič - direktor Doma Danice Vogrinec iz Maribora, ki so med drugim spregovorili o motiviranosti študentov UTŽO za učenje, študiju v učnih skupinah ter o življenju v samem tretjem življenjskem obdobju. Vir: Novice U3, 5 2012 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Izšla je nova številka revije Učenje odraslih Učenje odraslih (Adults learning) je serijska publikacija, ki jo izdaja angleško-velški Nacionalni inštitut za nadaljevalno izobraževanje odraslih (National Institute for Continuing Adult Education - NIACE). Namenjena je praktikom in oblikovalcem politik izobraževanja odraslih. Ponuja kombinacijo novic, analiz, komentarjev in strokovnih člankov o izobraževanju odraslih. Izide štirikrat letno v tiskani in spletni različici. 14 Zadnja številka je namenjena 20-letnici njihovega Festivala učenja. V njej so zbrana razmišljanja o nastanku tega festivala in o dolgoročnih učinkih učenja. Slednja so predstavljena skozi zgodbe bivših nagrajencev Festivala učenja. Vir: spletna stran NIACE Povzela Mateja Pečar (mateja.pecar@acs.si), ACS Majska številka novičnika V sklopu projekta Slovensko ogrodje kvalifikacij (SOK) smo pripravili informativni brezplačni elektronski novičnik. Namenjen je vsem tistim, ki jih zanima primerljivost in priznavanje kvalifikacij v Sloveniji in EU. V njem predstavljamo aktualne dogodke, publikacije, konference in projekte, povezane s slovenskim in evropskim ogrodjem kvalifikacij ter ogrodji kvalifikacij drugih evropskih držav. Oglejte si majsko številko, v kateri je izbor novic za vse, ki vas zanima, kako lahko kvalifikacije iz različnih evropskih držav primerjamo in priznavamo med seboj. Če želite prejemati elektronski novičnik, se lahko nanj prijavite na spletni strani SOK: http://www.nok.si/maillist. Operacijo Slovensko ogrodje kvalifikacij delno financira Evropska unija, in sicer iz Evropskega socialnega sklada ter sofinancira Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve. Operacija se izvaja v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013, 1. razvojne prioritete Spodbujanje podjetništva in prilagodljivosti ter 1.4. prednostne usmeritve Pospeševanje razvoja novih zaposlitvenih možnosti. SLOVENSKO OGRODJE KVALIFIKACIJ REPUBLIKA SLOVENIIA MINISTRSTVO ZA DELO, DRUŽINO IN SOCIALNE ZADEVE Naložba v vašo prihodnost optracljo delno financira evsopska unija Evropski socialni sklad Mag. Borut Mikulec (borut.mikulec@cpi.si), Center RS za poklicno izobraževanje Sredstva ESS, namenjena starejšim V zadnjih letih je bilo kar nekaj finančnih sredstev (predvsem iz Evropskega socialnega sklada (ESS) pa tudi državnih) namenjenih projektom za starejše, ozaveščanju o doprinosu starejših v družbi in možnostih za dejavno sodelovanje pri tem. Evropska komisija je od leta 2007 namenila več kot 45 milijonov evrov za različne programe, v katere se je vključilo več kot 36.000 oseb, starih 55 let ali več. Med znanimi programi so: Programi institucionalnega 15 usposabljanja, Priprave za potrjevanje nacionalnih poklicnih kvalifikacij, Usposabljanje na delovnem mestu, Znanje uresničuje sanje, Subvencije za samozaposlitev, Spodbujanje zaposlovanja starejših brezposelnih, Zaposli.me, Spodbujanje zaposlovanja za krajši delovni čas, Spodbujanje zaposlovanja dolgotrajno brezposelnih, Priložnost zame, Za Pokolpje - aktivno in dejavno! ter mnogi drugi. Vir: Kohezijski e-kotiček, maj 2012 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Europass 2005-2020: dosežki in pogled naprej Pred sedmimi leti so lahko Europass uporabili prvi uporabniki. Danes ga uporablja že več deset milijonov ljudi. Skupaj z drugimi evropskimi orodji omogoča, da so njihove spretnosti in kvalifikacije bolj vidne. Cedefop v svojem kratkem prispevku predstavlja številne prednosti, ki jih Europass prinaša, kaj so njegove značilnosti ter kaj o njem predvideva evropska strategija Evropa 2020. Vir: spletna stran Cedefop, 30. maj 2012 Povzela: Ajda Turk (ajda.turk@acs.si), zunanja sodelavka ACS Izšli sta majska in junijska številka VETAlert VETAlert je mesečni izbor publikacij, objavljen v Cedefopovi bibliografski bazi - VET-Bib, ki prinaša dostop do spletnih publikacij o poklicnem izobraževanju in usposabljanju. V majski številki je mogoče dostopati do šestih Cedefopovih publikacij in sedemindvajsetih publikacij, ki so jih izdali Evropska komisija, Evropski parlament in nekateri uradi na evropski ravni, v junijski številki pa je objavljenih šest publikacij Cedefopa in dostop do njih ter triinpetdeset publikacij, ki so nastale na evropski ravni. V obeh številkah je mogoče dostopati do nacionalnih študij o štirih temah, in sicer: prepoznavanju potreb po spretnostih, razumevanju kvalifikacij, analizi politik in razvoju vseživljenjskega učenja. Vir: spletna stran Cedefop (7. maj in 11. junij 2012) Povzela: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS bi ceDEpop VETalert ^ Newsletter KOTIČEK JE VAŠ Šlt udijski krožek Beseda slovenske Istre se predstavi V prejšnji številki e-Novičk smo objavili novico o tem, da je Kocjančičevo nagrado za posebne dosežki pri oblikovanju kulturne podobe slovenske Istre prejel Študijski krožek Beseda slovenske Istre, v tokratni številki pa bi radi nagrajenca predstavili. Študijski krožek Beseda slovenske Istre raziskuje Istro, zbira podatke in pričevanja o istrski tradiciji, navadah, razvoju, stališčih, ustvarjalnosti, oblikuje tiskane številke glasila Beseda s trmuna ter vse to redno in obilno posreduje javnosti v različnih oblikah. Posebna vrednost študijskega krožka je njegovo povezovanje pretekle identitete z razmisleki in interpretacijami o možnostih za prihodnost. Njegova glasila in javne prireditve namreč niso omejeni na opisovanje preteklosti, ampak tudi na odgovorno in ustvarjalno zavzetost v sedanjosti za prihodnost. Objave novih pesmi, nastanki novih gledaliških iger in živ stik z Istrani in drugimi obiskovalci prireditev, kažejo neverjetno vitalnost, ki se sprosti, kadar ji je to omogočeno. ŠK Beseda Slovenske Istre si v času tehnike, ki Istranom dolgo ni bila dostopna, in potrošništva prizadeva za živ osebni stik, dialog in modrosti, nastale v odvisnosti od naravnega okolja. Posebno dragocen je namen krožka - prenesti izkušnje na prihodnje rodove. Največ bodo o sebi povedali kar 'krožkaiji' sami. Dr. Nevenka Bogataj (nevenka.bogataj@acs.si), ACS *** Doma sem iz vasi pod Slavnikom - iz Podgorja (fotografija zapisa o Podgorju iz zbornika Brazde s trmuna 2003). Neizmerno rada imam ta prostor, v katerega sem se rodila. S tankočutnostjo in z veseljem zbiram in opisujem navade, običaje, praznovanja, težke življenjske razmere v domačem kraju, pa tudi zavednost in pripadnost rodu Slovencev. Rada imam naravo, jo opazujem in občudujem. Iz njenih lepot se porodi marsikatera moja pesem. Narava me izpolnjuje, opišem jo, kot jo vidim s svojimi očmi in občutim v svoji notranjosti. Pišem tudi iz osebnih preizkušenj in si tako sončim življenje. Zakaj pišem? Nikoli se nisem spraševala o tem. Vedno mi je bilo samo v veselje. Pišem za sebe, za svojo dušo, za tolažbo, za veselje, za dvig, za rast. Pišem iz življenja za življenje. V šoli življenja se iz preizkušenj, tegob, padcev, izgub, trenutkov veselja, sreče, radosti kališ. Ugotoviš, da je največja sreča že to, da si prisoten v tem živem zboru narave. In če se iz teh opazovanj, dogajanj, lepote porodijo besede, ki to orišejo, rodi moja sreča, jo z veseljem podelim z vsemi. S pisanjem oživljam tudi 17 podobe spomina. Dotikam se življenja, ki je bilo nekoč. Napisane besede ostanejo - so kot spomin, vendar dokazljive in prenosljive na zanamce. S svojimi prispevki sodelujem v Brazdah s trmuna od šeste številke naprej. Člane študijskega krožka Beseda Slovenske Istre združuje ljubezen do zemlje, do tega prostora, kjer smo se rodili, do slovenskega jezika, domačega narečja. Prav narečje izraža moč in trdnost in je opora za pokončnost, jasnost in samostojnost človeka in tako posredno naroda. Predvsem želimo poudariti in ohraniti ljubezen do maternega jezika, ker je jezik srce, duša naroda. In duša Istrijana je ponosna, prilagodljiva in tudi samosvoja. Zna trdo delati, zna pa se tudi poveseliti. Vse to člani opisujemo tako v knjižni slovenščini kakor tudi v domačih narečjih. Ker zajemamo prostor od Dragonje, Gradina, Slavnika in Trsta, je mavrica običajev, navad, doživljajev, prigod in organiziranosti vaških skupnosti barvita, pestra in različna. Pišemo tudi o naših občutjih, videnjih, opazovanjih, pripovedovanjih in izkušnjah. Iz teme počasi luščimo posamezne zaslužne Istrijane, ki so s svojim delovanjem osvetlili ta naš mistični svet. Marija Andrejašič Koren (marija.koren1@gmail.com), Študijski krožek Beseda slovenske Istre * * * Prihajam iz Ospa, majhne vasi na skrajnem jugozahodnem delu slovenske Istre pod Kraškim robom, ki je danes zaradi plezanja poznana domala celemu svetu. Prežet sem s preteklostjo svojega rojstnega kraja in z bolj kritičnim pogledom na prihodnost Slovencev, Evropejcev in sveta nasploh. Spoštujem življenje prednikov in se skušam ravnati po njihovih načelih. Njihovo življenje in beseda sta mi sveta. Zaljubljen sem v poezijo - tisto v knjižni slovenščini in ono v domačem narečju, čeprav uradno nima nobene vrednosti. Zame je ta še posebej slastna. Z obema v svojih štirih pesniških zbirkah opevam ljubezen in lepoto svojega kraja, a tudi kritične zdrse in napake, ki jih opažam v svoji ožji in širši okolici. Nekatere življenjske izkušnje prednikov, čeprav sedaj v modernem globaliziranem življenju, so večno veljavne vrednote. Le pošten moraš biti z življenjem. Brazde, nekoč Ranjeni in prekinjene. A nikoli pozabljene, Z. omamnim rtrnjem prepojene. Da nas predramijo i r Jlnkral in zO vedno. Tenkirànne brazdè Mladim za vzor \ a rekr vekomaj SpSf Deset let sem član študijskega krožka Beseda slovenske Istre, v katerem celovito raziskujemo delovne in praznične navade istrskega človeka v težkih in manj težkih trenutkih njegovega bivanja na tem koščku ljubljene slovenske zemlje. V preteklosti nikoli svoboden, stoletja izpostavljen prepihu močnejših sosedov in strpen do življenja je uspel svoj rod ohraniti do sedanjih dni. Iz pozabe skušamo dvigniti in predstaviti ljudi, domačine ali tujce, ki so kdajkoli delali in živeli v slovenski Istri in s svojim delom ter obnašanjem pripomogli k gospodarski in duhovni rasti tega prostora. Vse to bogastvo, ki ni majhno, le videti ga je treba in mu dati zasluženo oceno, beležimo in zapisujemo v vsakoletnem zborniku Brazde s trmuna, ki ga predstavljamo doma, v širši Sloveniji in v zamejstvu. Navsezadnje, zapisana beseda ostane potomcem, ki jim v prihodnosti lahko izdatno pomaga pri izbiri življenjskega sloga, saj vidimo, da se ciklično spreminja in vrača. Ivan Novak (ivan.osp@siol.net), Študijski krožek Beseda slovenske Istre 18 Po rodu sem Istranka, a živim od rojstva v Trstu. Svojo delovno dobo sem opravila na slovenskem radiu v Trstu, zadnjih dvajset let kot urednica govorjenih oddaj. Z leti sem si želela bolje spoznati svojo ožjo domovino, Istro. Iskala sem knjige, revije, dnevne časopise, poslušala sem koprski radio, gledala TV... vse v upanju, da bom le dobila kakšno informacijo o avtohtonih Slovencih v Istri, a zaman. Veliko knjig je bilo o italijanski skupnosti in njihovi zgodovini v Istri, Hrvati so se po svoje trudili, da predstavijo svoj del Istre. O Slovencih pa skoraj nič! Svojemu ravnatelju , dr. Filibertu Benedetiču, sem predlagala niz oddaj na istrsko tematiko in leta 1995 se je začela moja 'istrska avantura'. Koliko zanimivega in dragocenega sem odkrivala med pripravljanjem oddaj! Veselje in zadovoljstvo sva delili skupaj s sodelavko Ledo Dobrinja, ki je tisto leto začenjala delo s študijskim krožkom Beseda slovenske Istre. V krožek me je Leda povabila takoj na začetku, a sem odklonila. Radijska služba na manjšinskem radiu zahteva celega človeka in zato mi tega ni dovoljevala. Sem pa spremljala delo in tudi kaj napisala za glasilo Brazde s trmuna. Po petih letih uspešnega delovanja je Leda zapuščala študijski krožek in januarja 2001, ko sem šla v pokoj, sem sprejela njen predlog, da prevzamem vodenje. Navdušenje je bilo veliko, člani so bili odlični sodelavci, uspelo mi je pridobiti še katerega novega. Z velikim zagonom smo orali brazde, vsako leto smo izdali novo številko glasila, ki je z leti preraslo v zbornik. V njem so objavljeni prispevki, ki osvetljujejo in predstavljajo kulturo Slovencev v Istri. Vsaka številka zbornika ima svojo temo. Jeseni smo izdali jubilejno petnajsto številko zbornika Brazde s trmuna - 15 let/izbor, ki je cvetnik prejšnjih štirinajstih številk. Knjiga na 320 straneh je izšla v sodelovanju z Goriško Mohorjevo družbo in je bila vključena v zbirko koledarja Goriške Mohorjeve. Brazde s trmuna so dragocen doprinos k spoznavanju tiste slovenske kulture v Istri, ki je še danes zapostavljena. Mnogi menijo, da je to delo preživeto, staromodno. Če že raziskujejo preteklost Slovencev v Istri, jo raziskujejo iz multikulturnega izhodišča. Prvine običajev se prenašajo iz enega jezikovnega in kulturnega okolja v drugo, lepi in stari domači izrazi naglo izginjajo in jih nadomeščajo drugi, ki prihajajo iz drugega okolja. Vse to ustvarja med ljudmi zmedo in daje vtis, da je vse enakovredno vsemu in da gojenje lastnega ni pomembno. Z našimi zborniki se krožek trudi za svoj doprinos pri ohranjanju čiste kulturne dediščine avtohtonih Slovencev v Istri, ker - kar je zapisano, se ne izgubi. Nadja Rojac (orfano@inwind.it), Študijski krožek Beseda slovenske Istre *** Rojena sem v majhni istrski vasici sredi prejšnjega stoletja, in sicer kar doma, v kmečki, iz kamna zidani hiši. Svojo življenjsko pot sem začela tkati v čipko s pomočjo odraslih, ki so me obdajali. Teh ni bilo mal o, saj smo živeli v razširjeni družini. Poleg staršev so bili ob meni, prvorojenki, še teta, nona (babica) in nono (dedek), ki je bil prava zakladnica vedenj in znanj. Materialnih dobrin ni bilo v izobilju, zadovoljni smo bili z 19 osnovnimi. Na vasi je vse potekalo po ustaljenem redu. Med seboj smo se vsi poznali in pripadali drug drugemu. Tudi vaški posebneži so bili del naše skupnosti. Vsi smo lepo sodelovali in si pomagali. Moj nono je bil rojen 1894. leta. Bil je žrtev prve in druge svetovne vojne, kot večina ljudi iz naših krajev. Doživel in občutil je velike krivice in ponižanja. Ta svoja doživetja in izkušnje je delil z nami, otroki. Bili smo njegovi najzvestejši poslušalci. Želel nam je posredovati vrednote, ki trajajo. Med temi sta bili tudi narodna zavest in domoljubje. Že takrat, v otroških letih, so mi ta pričevanja 'lezla pod kožo'. Podoživljali smo vsak njegov občutek, ki nam je krojil odnos do življenja. Kasneje, ko sem sama šla skozi življenjske izkušnje, izobraževanja in pedagoški poklic, ki ga še vedno z veseljem opravljam, sem ves čas čutila, da je treba povedati 'ta pravo resnico', ki so jo naši predniki doživljali, z njimi pa še mi, potomci, čeprav se je zvrstila že tretja ali četrta generacija. Vsa leta sem sledila kulturi na našem območj u. Z veseljem sem opazovala delo novo nastalih kulturnih društev, ki so vznikala po istrskih vaseh in sramežljivo predstavljala našo kulturno dediščino. Omenim naj le društvo Šavrini in anka Šavrinke iz Gračišča, ki mi je najbližje. Rada sem se udeleževala njihovih nastopov. Pred leti me je kolegica povabila na literarni večer, kjer so predstavili zbornik Brazde s trmuna. »To je to,« sem si rekla, »tukaj imam tudi sama kaj povedati«. In že sem bila v študijskem krožku Beseda slovenske Istre. Na začetku sem bila zelo radovedna in zvedava. Odgovore sem iskala pri naši mentorici, Nadji Rojac, ki ji gre vsa pohvala, saj me je z velikim zagonom usmerjala. Kljub temu si nisem upala vsega povedati, kar bi lahko. Jaz pa avtohtona istrska duša, ki sem vljudno dala prednost drugim in tiho ostajala v ozadju. Sedaj v krožku z veseljem raziskujem kulturno dediščino Slovencev v Istri. S tem, ko zapišem, trgam pozabi neprecenljive bisere. Poznejšim rodovom želim posredovati resnično podobo ljudi, časov in dejavnosti iz naše preteklosti. Vse to iz spoštovanja in ljubezni do svojih prednikov. Marija Šavron Jerman (jerman.marija@gmail.com), Študijski krožek Beseda slovenske Istre *** Rojena sem v Koštaboni nad Koprom. Že štirideset let živim v Dolini pri Trstu, kjer delam in ustvarjam, pišem pesmi in zapisujem raziskave v prozi v knjižnem jeziku in narečju. Izdelujem kipce šavrink kot spomenik istrski ženski, ki je steber preživetja družine v najhujših časih pomanjkanja in zatiranja slovenstva v slovenski Istri. Že od prvih začetkov nastajanja glasila Brazde s trmuna sem članica študijskega krožka Beseda slovenske Istre. Brskati, raziskovati, odkrivati, spoznavati, ovrednotiti, zapisovati in polagati v skrinjo zakladov zapuščino kulturne dediščine, materinega jezika in pristnih domačih narečij, ki nas istovetijo v našem prostoru, je poslanstvo vsakega, ki mu je to dano. Danila Tuljak Bandi, Študijski krožek Beseda slovenske Istre 20 V Svetem Tomažu pri Ormožu smo »razgibali življenje z učenjem« Ministrstvu za šolstvo in šport, Andragoškemu centru Slovenije, Ljudski univerzi Ormož, Območnemu združenju Zveze veteranov vojne za Slovenijo Ormož, udeležencem programa in izvajalkama programa Usposabljanje za življenjsko uspešnost - Razgibajmo življenje z učenjem gre zahvala, da se je vse skupaj začelo in izvajalo z ljudmi, ki so bili pripravljeni delati, sprejemati nova znanja, se eden od drugega učiti in si razgibati življenje v času, ko bi bili nedejavni, v času, ko bi bili prepuščeni slučajnosti, v času, ko se jim je spremenil način življenja. Cilji programa, ki je tekel od oktobra 2011 do januarja letos, so bili: • obnavljati in pridobivati temeljno znanje in spretnosti (tudi socialne), • utrjevati kakovostno in dejavno življenje, • vzdrževati nujno potrebne socialne mreže v življenjskem okolju, • razkrivati možnosti za razvoj in udejanjanje osebnih interesov in talentov, • bogatiti lastno življenje in s tem življenjsko skupnost. Program smo zastavili tako, da bi ustrezal določeni skupini lj udi - vojnim veteranom, ki so se upokojili, so brezposelni ali pa preživijo veliko časa sami. Želeli so se družiti, se pogovarjati, obnavljati zgodovinske dogodke (osamosvojitvena vojna), kjer so bili sami dejavni in so dodali svoj delež k temu, da imamo zdaj svojo samostojno domovino. Za končni cilj našega druženja smo si zastavili izdajo zbornika, ki bi povzel naše delo in spomine na osamosvojitveno vojno, ki jih vsak od udeležencev še nosi v sebi. Pot do izdaje zbornika smo skupaj prehodili v 120-tih predpisanih urah, ki smo jim dodali še nekaj svojih. Najprej smo se med seboj dodobra spoznali, potem smo spoznali občino Sveti Tomaž, od koder prihajajo naši udeleženci, seznanili smo se z zgodovinskimi dogajanji v času nastajanja samostojne Slovenije, obiskali muzej, zasebno zbirko vojaške opreme (glej fotografijo), klub veteranov in se urili v računalništvu. Vse z namenom, da bo zbornik resnično nastal. Pa smo ga sestavili, oblikovali, zvezali, podelili udeležencem in vsem, ki so nam v programu pomagali doseči zastavljene cilje. Hvala vsem! Ljuba Fišer (ljuba.fiser@gmail.com), zunanja sodelavka Ljudske univerze Ormož Program Razgibajmo življenje z učenjem v Črnomlju Zavod za izobraževanje in kulturo Črnomelj (ZIK Črnomelj) je v letošnjem šolskem letu prvič izvajal program Usposabljanje za življenjsko uspešnost - Razgibajmo življenje z učenjem. Program je namenjen starejšim odraslim, ki si po upokojitvi želijo pridobiti znanja za dvig kvalitete življenja. V 120-urnem programu, ki smo ga izvajali v Črnomlju, se je od novembra 2011 do konca marca 2012 družilo 15 upokojencev. V predavanja in učne delavnice smo zajeli vsebine, kot so: 21 • pridobivanje novih znanj in dopolnjevanje že naučenega s področij medosebnih odnosov v družini, socialnih mrež, socialne varnosti, zdravja in zdrave prehrane, dejavnega preživljanja prostega časa, temeljnih računalniških znanj in spretnosti, • udejanjanje osebnih interesov in dejavno udejstvovanje v skupnosti. V torek, 15. maja 2012, smo organizirali uradni zaključek programa (na fotografiji) s podelitvijo potrdil. Udeleženci so si na tem srečanju ogledali tudi film V tretjem gre rado: Učenje in ustvarjalnost v tretjem življenjskem obdobju, ki je nastal na Andragoškem centru Slovenije v promocijski kampanji Zgledi vlečejo. Vsebina filma je uglašena tudi z vodilno temo letošnjega Tedna vseživljenjskega učenja, Evropsko leto aktivnega staranja in solidarnosti med generacijami. Ob koncu srečanja je udeleženka, Marica Jaušovec, vtise o vsebini in poteku programa strnila v pesmi Tretješolci. Mojca Frankovič (mojca.frankovic@zik-crnomelj.si), ZIK Črnomelj 90 let delovanja Andragoškega zavoda Maribor - Ljudske univerze AZ andragoškizavod Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza je javni zavod z bogato zgodovino in tradicijo, saj svoje storitve na trgu ponuja že od leta 1922. V letošnjem letu praznujemo visok in pomemben jubilej - 90 let. Bogata zgodovina našega zavoda je zrasla, se razvijala in še raste na podlagi izobraževalnih potreb v lokalnem okolju. Leta 1922 je bilo ustanovljeno Ljudsko vseučilišče, ki je izhajalo predvsem iz potreb takrat porajajoče se slovenske inteligence in je organiziralo predavanja za slovenske izobražence. Po 2. svetovni vojni se je Ljudska univerza množično usmerila v širjenje znanja med vsemi sloji prebivalstva. Pomembno vlogo je odigrala predvsem pri dvigu izobrazbene ravni mariborskega delavstva. V zadnjih 20-ih letih smo ob ugotavljanju potreb na trgu dela, tesnem sodelovanju z Zavodom za zaposlovanje ter finančni pomoči države veliko ljudi v srednješolskih programih izobrazili za deficitarne poklice. Kot dejavni partner znotraj aktivne politike zaposlovanja smo z izobraževanjem za prvi poklic ali prekvalifikacijami ljudem dejansko omogočali socialno in ekonomsko integracijo, s tem pa postali eden od pomembnejših socialnih korektivov za trg dela v lokalnem okolju. Danes je Andragoški zavod Maribor -Ljudska univerza veliko več - smo izobraževalno-svetovalni center za odrasle, kjer prisluhnemo vsakemu posamezniku ter mu s celostno izobraževalno in svetovalno podporo pomagamo pri doseganju izobraževalnega cilja. Več o delu in dosežkih v vseh teh letih lahko preberete v daljšem članku. 22 90. obletnico ustanovitve Andragoškega zavoda Maribor - Ljudske univerze smo proslavili 14. maja 2012 v Viteški dvorani dvorca Betnava, kjer smo otvorili tudi Teden vseživljenjskega učenja 2012 v našem okolju. O slovesnosti je več objavljenega na spletni strani, kjer si lahko ogledate tudi fotoutrinke s prireditve. Vabimo vas, da obiščete našo novo spletno stran, kjer je objavljen predstavitveni film, se nam pridružite na Facebooku, nas pokličete po telefonu (T: 02 2341 111) ali pa nas kar obiščete v Mariboru. Irena Urankar (irena.urankar@azm-lu.si), Andragoški zavod Maribor - Ljudska univerza Slovesnost ob 50-letnici koprske Ljudske univerze Ljudska univerza Koper je 16. maja 2012 v koprskem Pokrajinskem muzeju obeležila 50. obletnico ustanovitve. Svečanosti so udeležili predstavniki iz vseh treh Obalnih občin in predstavniki državnih ustanov in združenj za izobraževanj e odraslih. Alenka Grželj (na fotografji), dolgoletna direktorica tega javnega zavoda, je v nagovoru povedala, da so ponosni na vlogo, ki jo imajo v lokalnem okolju. Vse se je začelo že prej, z vrsto manjših, nepoklicnih ljudskih univerz v mestih in zaledju, ki so imele izobraževalno in kulturno vlogo. Z uradno ustanovitvijo je Ljudska univerza Koper leta 1961 (pred tem sta bili ustanovljeni ljudski univerzi v Izoli in Piranu) postala pomemben dejavnik in soustvarjalec razvoja Obalnega področja. Vsebina njihovih programov se je spreminjala skozi čas in je bila veren odraz gospodarskih, političnih in socialnih razmer. Vedno pa so v ospredje postavljali družbeno odgovornost in prizadevanje za kakovostno izobraževanje in uporabna znanja za vse generacije. Danes je Ljudska univerza Koper regijsko izobraževalno, informacijsko in svetovalno središče za odrasle na Obali. Strokovna znanja in ustvarjalnost zaposlenih omogočata, da hitro reagirajo na potrebe posameznikov, skupnosti in gospodarstva. To prihaja do izraza tudi v času gospodarske krize, ko uspevajo s pomočjo državnih in evropskih sredstev ponuditi vrsto brezplačnih izobraževalnih in drugih spremljevalnih dejavnosti tistim, ki si sicer izobraževanja ne bi mogli privoščiti. Ob visokem jubileju je podžupan Mestne občine Koper Danijel Cep direktorici Ljudske univerze Koper izročil priznanje in poudaril tesno povezavo med učenjem, znanjem in razvojem lokalnega gospodarstva. Ob tej priložnosti so na Ljudski univerzi Koper pripravili tudi razstavo in zbornik. Kristina Udovič Kocjančič (kristina.udovic@lu-koper.si), Ljudska univerza Koper 23 Še zadnjič na prostovoljnem delu v tujini O dvoletnem projektu Prostovoljno delo starejših v okviru programa Vseživljenjsko učenje, podprograma Grundtvig, ki povezuje Slovenijo in Italijo, smo pisali že v januarski številki e-Novičk, tokrat pa bi vam radi predstavili naše zadnje srečanje v aprilu. Na ljubljanski Univerzi za tretje življenjsko obdobje smo gostili prostovoljce iz Firenc. Laura Bubola, Manuela Sebeglia in Riccardo Ceccherini so slušateljem študijskih skupin za italijanščino med drugim približali dobrote toskanske kuhinje, zgodovino znamenite firenške katedrale Santa Maria del Fiore in dela Giacoma Puccinija. V času bivanja pri nas so se naužili lepot Ljubljane in Slovenije, ki so ju kljub bolj deževnemu vremenu dodobra raziskali. »Slovenia é bellissima!« so bili soglasni in nam zagotovili, da se zagotovo še vrnejo. Poleg prijaznih ljudi in dobre hrane jim je v prijetnem spominu ostal tudi - zanimivo -promet v naši prestolnici. »Pri vas se avtomobili ustavijo takoj, ko pešec stopi do prehoda za pešce,« je bil začuden Riccardo, saj v Italiji česa takega še ni doživel. Verjetno imamo Ljubljančani s prometom v prestolnici še kakšno drugačno izkušnjo. Sočasno sta prostovoljki naše univerze, Tatjana Delić in Amalija Venturini (na fotografiji), v partnerski organizaciji, glasbeni šoli Francesco Landini v Firencah, predstavljali zgodovino in kulturo naše dežele. Mlajši tečajniki so med drugim slikali in prisluhnili Zvezdici Zaspanki, odrasli pa uživali ob branju Prešernovih Poezij in pesmi Ivana Minattija v italijanščini, poslušali pesmi Perpetuum Jazzile in drugih. Večina med njimi Slovenijo dobro pozna in jo je tudi že obiskala. Bled vedno ostane v lepem spominu! Prostovoljki sta imeli celo priložnost kositi z županom mesta, Matteom Renzi-jem, in mu podrobneje predstaviti projekt. 4Zt Dvoletno projektno sodelovanje Slovenije in Italije se je končalo s pevsko-instrumentalnim koncertom naših partnerjev, ki je bil v ponedeljek, 11. junija, na Italijanskem inštitutu za kulturo. Maja Vodopivec (maja.vodopivec@guest.arnes.si), Univerza za tretje življenjsko obdobje v Ljubljani NE PREZRITE Pp vabilo na posvet Umeščenost slovenskega ogrodja v evropsko ogrodje kvalifikacij Centra RS za poklicno izobraževanje (CPI) vabi na posvet o umestitvi Slovenskega ogrodja kvalifikacij (SOK) v Evropsko ogrodje kvalifikacij (EOK) in evropsko ogrodje visokošolskih kvalifikacij (EOVK). Na posvetu, ki bo v torek, 19. junija 2012, v prostorih Hotela Mons, bodo člani medresorske delovne skupine za pripravo nacionalnega ogoija kvalifikacij skupaj z domačimi in tujimi eksperti odgovorili na 24 vprašanja, kaj je SOK, katere kvalifikacije umeščamo vanj ter kako se te umeščajo v Evropski prostor preko evropskega ogrodja kvalifikacij. Posvet organizirajo CPI, Ministrstvo za izobraževanje, znanost, kulturo in šport (MIZKŠ) ter Evropska komisija v okviru programa Vseživljenjsko učenje 2007-2013. Operacijo Slovensko ogrodje kvalifikacij delno financira Evropska unija iz Evropskega socialnega sklada, sofinancira pa ga Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.. Dodatne informacije so na voljo v vabilu. Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS Vabilo na srečanje s prof. dr. Paulom Gerberjem, ki bo govoril o specifičnih učnih težavah v dobi odraslosti Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani in Društvo BRAVO za pomoč otrokom in mladostnikom s specifičnimi učnimi težavami vabita na srečanje s prof. dr. Paulom Gerberjem, ki bo 28. junija 2012. Prof. Gerber preučuje področje specifičnih učnih težav (disleksija, dispraksija, diskalkulija itd.) v obdobju odraslosti. Poučuje na School of Education, Department of Special Education and Disability Policy, Virginia Commonwelth University v ZDA. S svojim raziskovanjem je usmerjen na področje zaposlovanja odraslih s specifičnimi učnimi težavami, v povezavi z zmožnostjo spreminjanja posameznika, samorazodevanja in socialne ekologije. Še posebno ga zanimajo uspešni odrasli s specifičnimi učnimi težavami in dejavniki, ki omogočajo dobro poklicno in življenjsko prilagajanje tudi pri vztrajanju specifičnih ovir pri učenju. Sodeluje s številnimi univerzami v ZDA in po svetu. Kot uvod v diskusijo o odraslih s specifičnimi učnimi težavami bo prof. dr. Paul Gerber pripravil krajša predavanja: • Kaj nam povedo raziskave o odraslih s specifičnimi učnimi težavami? • Model uspešnosti odraslih s specifičnimi učnimi težavami • Razkritje lastnih specifičnih učnih težav in • Študenti s specifičnimi učnimi težavami Srečanje bo v četrtek, 28. junija 2012, od 13. do 16. 30 na Pedagoški fakulteti, Kardeljeva ploščad 16 v Ljubljani, v predavalnici 048 (pritličje). Več informacij je objavljenih v vabilu. Vir: novica Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani, 11. junij 2012 Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS 25 Univerza v Ljubljani Pedagoška fakulteta -.- J- društvo za pomoč otrokom in mladostnikom s specifičnimi učnimi težavami Sodelujte na 13. Študentski areni Mesto mladih bo letos svoja vrata odprlo od 23. do 25. oktobra 2012 na Gospodarskem razstavišču v Ljubljani, kjer se bo odvila 13. Študentska arena. Lani jo je obiskalo kar 18.000 obiskovalcev. Organizatorji vabijo k sodelovanju na razstavno-prodajnih prostorih, sodelovanju v izobraževalnem ali spremljevalnem kulturnem in športnem programu, sponzorskem sodelovanju ali z dodatnimi promocijskimi dejavnostmi. Dogajanje lahko s svojim sodelovanjem popestrite na različne načine. Predstavite se lahko podjetja in organizacije s področja izobraževanja, zaposlovanja, financ in zavarovanja, mednarodnega sodelovanja, zdravja in varnosti, okoljevarstva, multimedijev, športa in rekreacije, založništva in mediji, ponudniki prostočasnih dejavnosti, dijaške in študentske organizacije ter vsi drugi, ki ponujate proizvode, storitve in dejavnosti, namenjene mladim. Več informacij o prireditvi in možnostih sodelovanja najdete v Vabilu k sodelovanju in na strani projekta. Za vsa vprašanja vam je na voljo vodja projekta, Uroš Pohlin (T: 01 300 3203, E: uros.pohlin@proevent.si). Priredila: Nevenka Kocijančič (nevenka.kocijancic@acs.si), ACS POSVETI, KONFERENCE 8rh International Conference on Evaluation for Practice (8. mednarodna konferenca o evalvaciji za prakso) Pori, Finska, 18. do 20. junij 2012 Naslov letošnje konference je Evalvacija kot orodje za raziskovanje, učenje in izboljšave - konferenca za strokovnjake za izobraževanje, storitve in politiko. Konferenca je nadaljevanje tradicije, ki se je začela leta 1995 v Huddersfieldu v Angliji. Od takrat je poudarek konferenc na evalvacijskih študijah, ki imajo praktične posledice v praksi na področju socialnega dela, izobraževanja, zdravstva in drugih storitev. Več informacij je objavljenih na spletni strani http: //www .ucpori .fi/eval2012. 26 Adult Learning Symposium: New Frontiers in Learning and Work (Simpozij o učenju odraslih: Nove meje v učenju in delu) Singapur, Singapur, 5. in 6. julij 2012 Na spletni strani singapurskega Inštituta za učenje odraslih (Institute for Adult Learning - IAL) takole vabijo na letošnjo konferenco: »Svetovni gospodarski izzivi, kot so globalizacija in tehnološki dosežki, vplivajo na prizadevanja za usposabljanje zaposlenih, izobraževanje odraslih in izpopolnjevanje veščin. Simpozij o učenju odraslih 2012 vam ponuja vpogled v najnovejše raziskave na področju izobraževanja in usposabljanja, razvoj najboljše prakse pri učenju na delovnem mestu in preverjanje učnih orodij ter novih pristopov v poklicnem usposabljanju.« European Conference on Educational Research 2012 (Evropska konferenca o raziskovanju v izobraževanju 2012) Câdiz, Španija, 18. do 21. september 2012 Evropsko združenje za raziskovanje v izobraževanju (European Educational Research Association - EERA) organizira vsako leto t.i. konferenco ECER (European Conference on Educational Research). Naslov letošnje je Potreba po raziskovanju v borbi za svobodo, izobraževanje in napredek za vse. Pomembnejši dogodki v začetku tega tisočletja, kot so gospodarske krize, povečanje migracij in števila beguncev, reorganizacija odnosov med državami in mednarodnimi agencijami ter vpliv brezplačnega komuniciranja po internetu, so sprožili premislek o vlogi raziskovanja v izobraževanju. Prav to je sredstvo za zagotavljanje in uveljavljanje svobode, spodbujanje izobraževanja in celovit razvoj državljanov po vsem svetu. Več je objavljeno na spletni strani združenja EERA. NOVOSTI IZ KNJIŽNICE ACS UČENJE na poti - za vsakogar, kadarkoli in kjerkoli! [Elektronski vir] : knjiga virov priložnostnega učenja. - El. knjiga. - Wuppertal : Paritätisches Bildungswerk NRW, 2011. - Način dostopa (URL): http://www.projecteasy.eu/content/e1813/EASY Handbook SI.pdf. USHER, Robin, 1944- Lifelong learning - signs, discourses, practices / by Robin Usher and Richard Edwards. -Dordrecht : Springer, cop. 2007. - IX, 182 str. ; 24 cm. - (Lifelong learning book series ; vol. 8) USPEŠNO vključevanje Romov v vzgojo in izobraževanje (UVRVI) : zbornik projekta : profesionalno usposabljanje strokovnih delavcev v vzgoji in izobraževanju v letih 2008, 2009, 2010 in 2011 v okviru Operativnega programa razvoja človeških virov za obdobje 2007-2013 / [avtorji besedila Irena Bohte ... [et al.] ; fotografije arhiv ZIK, arhiv posameznih šol in avtorjev prispevkov]. - Črnomelj : Zavod za izobraževanje in kulturo, 2011 (Krasinec : Kapušin). - 151 str. : ilustr. ; 23 cm 27 VALUES education and lifelong learning : principles, policies, programmes / edited by David N. Aspin and Judith D. Chapman. - Dordrecht : Springer, cop. 2007. - XV, 446 str. : ilustr. ; 24 cm. - (Lifelong learning book series ; Vol. 10) VILIČ Klenovšek, Tanja Razvijanje in širjenje mreže z IKT podprtih lokalnih/regionalnih svetovalnih centrov in centrov za poklicno svetovanje ter točk za vseživljenjsko učenje [Elektronski vir] : povzetek koncepta nadaljnjega razvoja, širjenja in povezovanja svetovalnih dejavnosti in povzetek koncepta centrov za vseživljenjsko učenje ter stične točke med obema konceptoma / Tanja Vilič Klenovšek, Nevenka Bogataj. -Ljubljana : Andragoški center Slovenije, 2006. - Način dostopa (URL): http://arhiv.acs.si/dokumenti/Povzetka koncepta in sticne tocke.pdf. VREČER, Natalija INCLUD-ED. Project 5. Work package 18, Intersections between educational policies and other areas of social policy: successful mixed interventions [Elektronski vir] : preliminary report / Natalija Vrečer. - El. knjiga. - Ljubljana : Slovenian Institute for Adult Education (SIAE), 2011. -(Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education : INCLUD-ED). - Način dostopa (URL): http://arhiv.acs.si/porocila/INCLUD-ED WP 18.pdf. VREČER, Natalija INCLUD-ED. Project 5. Work package 19, Education in European policies and the development of citizenship [Elektronski vir] : working paper / Natalija Vrečer, Mirjam Milharčič Hladnik. - El. knjiga. - Ljubljana : Slovenian Institute for Adult Education (SIAE), 2011. - (Strategies for inclusion and social cohesion in Europe from education : INCLUD-ED). - Način dostopa (URL): http://arhiv.acs.si/porocila/INCLUD-ED WP 19.pdf. Peter Monetti (knjiznica@acs.si), ACS Knjižnica ACS je za obiskovalce odprta • v sredo in petek od 10. do 12. ure, • v ponedeljek in četrtek od 14. do 16. ure. Sporočamo vam, da bo knjižnica ACS zaradi dopusta zaprta od 16. julija do 17. avgusta. Želimo vam prijetno počitnikovanje! Fond knjižnice je uvrščen v COBISS/OPAC kooperativni online bibliografski sistem. Založnik: Andragoški center Slovenije, Šmartinska 134a, 1000 Ljubljana | Izvršna urednica: Nevenka Kocijančič (T: 01 5842 595, E: nevenka.kocijancic@acs.si) | Odgovorna urednica: mag. Zvonka Pangerc Pahernik (T: 01 5842 567, E: zvonka.pangerc@acs.si) | Drugi člani uredniškega odbora: mag. Andrej Sotošek, direktor ACS; dr. Tanja Možina, mag. Tanja Vilič Klenovšek in mag. Margerita Zagmajster | Jezikovni pregled: Nevenka Kocijančič | Računalniška postavitev: Nevenka Kocijančič | Korektorja: Peter Monetti, mag. Zvonka Pangerc Pahernik | Oblikovanje: Larisa Hercog ISSN 1855-5942 | Številke je mogoče prebrati na: http://www.acs.si/e-novicke. Izdajo glasila e-Novičke denarno omogoča Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve.