Snmeupciiva GLASILO ŽUPANSKE ZVEZE V LJUBLJANI LETO 1939 LJUBLJANA, V DECEMBRU 1939 ŠTEV. 12 Dr. Globeonik J. ml.: Redno sodišče ali glavna kontrola? Pri nas je do sedaj v javnosti ostalo nerazmotrivano vprašanje, katero oblastvo je pristojno za razpravljanje in sodstvo o odškodninskih zahtevkih, kateri pritičejo občini proti njenim organom. ki so z nepravilnim poslovanjem ali upravljanjem občinske imovine zakrivili občini škodo. Odgovoriti na to, s tem pa tudi na naslovno vprašanje, je predmet te razprave. Bes je, da bi stvar v prvi vrsti zanimala juriste in po svojem značaju bolj spadala v strogo pravni vestnik, vendar pa je tolike važnosti za same občine, da je umestno, njih neposredno nanjo opozoriti. Ni namreč vseeno, če oškodovana občina takoj pokrene pravilno postopanje pri pristojnem oblastvu ali pa to stori šele potem, ko se je že na njeno gmotno breme ugotovilo, kdo je prav za prav upravičen razpravljati in soditi o njenih odškodninskih zahtevkih nasproti odgovornim osebam. Da je to res, izpričuje niže navedeni primer, v katerem je občina po nepotrebnem utrpela stroške, ko se je oči-vidno neinformirana poslužila neprave poti za uveljavljenje takšnih zahtevkov. Zadeva je še sveža, zato tudi toliko bolj zanimiva; odločba kasacijskega sodišča v tej stvari je načelnega značaja. Neka občina je imela uslužbenega tajnika, ki je v teku več let skrivoma poneverjal razne zneske, ki so narasli na precej veliko vsoto. Banska uprava je, ko je za nerodnosti zvedela, napravila revizijo ter ugotovila primanjkljaj. Tajnik je bil suspendiran ter zaradi poneverb občinskega denarja obsojen na zaporno kazen in izgubo častnih pravic, občina pa. ki je zahtevala v kazenskem postopanju kot zasebna udeleženka povračilo denarja, je bila zavrnjena s svojimi zahtevki na pot pravde. Ker je bivši občinski tajnik bil brez premoženja, je občina po pravnomočno zaključenem kazenskem postopanju vložila pri rednem sodišču odškodninsko tožbo za poneverjeni primanjkljaj proti bivšemu županu in proti članom takratne občinske uprave. Utemeljevala je svoj zahtevek proti županu s tem, da bi on moral (po § 84. zak. o občinah) redno enkrat mesečno pregledati občinsko blagajno in račune ter o tem poročati občinski upravi in odboru, proti članom občinske uprave pa, da bi morala ta (po § 101. istega zakona) vsake tri mesece pregledati blagajniško stanje, škoda, hi jc občini s poneverbami denarja po tajniku nastala, bi bila odklonjena, če bi župan in uprava občine izvršila te preglede in poročila. Ker župan in člani uprave tega niso storili, so nerazdelno s kaznovanim tajnikom občini za škodo odgovorni. Toženci so na tožbo občine po svojih zastopnikih pravilno ugovarjali, da za razpravljanje o odškodninskih zahtevkih, ki jih ima občina proti njim, redno sodišče ni pristojno, ter so predlagali, da se tožba občine zaradi nedopustnosti redne pravdne poti zavrne, občini pa nalože stroški njihovih zastopnikov. Prvostopno sodišče je ugovorom ugodilo ter tožbo na stroške občine zavrnilo, češ da ima o takih odškodninskih zahtevkih občine odločati sodišče glavne kontrole (po zakonu o izpremembah zakona o glavni kontroli z dne 17. X. 1930, »Služb, list« 1930, kos 58). Zoper to rešitev se je občina pritožila na apelacijsko sodišče, ki je njeni pritožbi ugodilo ter prvosodni sklep tako spremenilo, da je za reševanje v tej stvari pristojno redno sodišče, z utemeljitvijo, ker škoda ni bila ugotovljena po sami glavni kontroli, ampak po reviziji banske uprave in s sodbo rednega sodišča. Proti tej drugostopni rešitvi so se sedaj toženci pritožili na kasačijsko sodišče, ki je zopet njihovim pritožbam ugodilo, s tem da je vzpostavilo prvosodni sklep, tožbo občine zavrnilo in naložilo vse stroške procesa občini. Obrazložilo je svoj sklep s tem, da je brez pomena okolnost, kdo je odkril in ob kakšni priliki se je škoda ugotovila, ker vse to služi le kot informacija za tožbo glavne kontrole (čl. 101, odst. 7. zakona o glavni kontroli, »Uradni list« 1. 1922, kos 79). Ker B-e za spor o povračilu škode, ki se je pri pregledu računov in agajne pri občini ugotovila, ker gre za nerednosti pri upravljanju blagajne, stvari odnosno materiala občine (čl. 109 cit. zak.), je tožba proti zadevnim organom občine pred rednim sodiščem nedopustna in je za rešitev spora pristojno sodišče glavne kontrole (odločba Stola sedmorice z dne 23. maja 1939 pod opr. št. Ut 96/39). Šele sedaj, ko je bila občini pot pravde pred rednim sodiščem definitivno zaprta, je bilo jasno, da bi se tožba ne bila smela vložiti pred rednim sodiščem, ampak bi se moral spor rešiti pred posebnim sodiščem glavne kontrole v Beogradu, ki je za to izključno pristojno. Ta eksperiment je občino, katera je morala plačati vse stroške, ki so znesli skora j polovico vse vtoževane terjatve, stal velik denar, katerega povračilo ne bo mogla od nikogar terjati. Vprav ta primer jasno kaže, da je potrebno občine neposredno s tem vprašanjem seznaniti, saj so primeri, ko za občino nastane odškodninski zahtevek proti odgovornim njenim organom, pogostni. V cilju, da se v bodoče napake glede vlaganja tožb cxl strani občin preprečijo, je pisan ta članek. V civilnopravnih stvareh izvršujejo sodno oblast, to se pravi razpravljajo in sodijo redna sodišča. To osnovno načelo vsebuje § 1 civilnonravdnega postopnika (cpp). Odškodnina, t. j. zahtevek na povračilo škode, ki je nekomu nastala s krivdnim dejanjem (namerno ali iz malomarnosti) drugega, je takšna izrazita »civilnopravna stvar«. Toda imenovani zakonski predpis (§ I cpp) določa to splošno podsoclnost rednega sodišča samo v toliko, »k olik or ni odrejeno s posebnimi zakoni kaj drugega«. V primeru torej, če kateri drugi posebni zakon določa izjemo in ustanavlja posebno oblastvo ali sodišče za reševanje civilnopravne stvari, potem velja ta izjema in redno sodišče za to stvar ni več pristojno. Od leta 1920 sem obstoji pri nas zakon o glavni'kontroli. S tem zakonom se je formirala že po ustavi predvidena glavna kontrola kot vrhovno računsko sodišče za pregledovanje državnih računov in za nadziranje, kako se izvršujejo državni in oblastni proračuni. Kot posebno računsko oblastvo in računsko sodišče zavrača glavna kontrola protizakonito uporabljanje ali oškodovanje materialnih državnih sredstev, s pregledovanjem državnih računov pa ugotavlja njih pravilnost, zlorabe ali nepravilnosti in v zvezi s tem tudi zakonsko odgovornost za zlorabe in za povračila škode (čl. 1 tega zakona). O pregledovanju občinskih računov, o nadziranju izvrševanja njihovih proračunov, o ugotavljanju zlorab in službenih nepravilnosti pri občini ter zakonski odgovornosti za škodo, povzročeno od strani občinskih organov, ne vsebuje ta zakon nikakršnih določil, tako da ostanejo v veljavi in nedotaknjeni dotedanji predpisi. Ti pa nikjer ne določajo kakšno posebno pod-sodnost za ugotavljanje odškodninskih zahtevkov občine nasproti njenim organom, kar — kot rečeno — pomeni, da spadajo isti v pristojnost rednega sodišča. Pred slednjim, okrožnim ali okrajnim, kal :or pač znaša višina odškodnine (do ali preko 12.000 din), so se tudi ti zahtevki vtoževali, tu so se sklepale izvršne poravnave in izrekale sodbe. Ugovori, da bi bilo pristojno za reševanje teh sporov upravno oblastvo, so se dosledno pravilno zavračali, tako da prav za prav ni bilo ne pravega dvoma, ne spora o tem, da gre za civilnopravno stvar, ki spada, kakor drugi odškodninski zahtevki pravnih ali fizičnih oseb, v nedeljeno pristojnost rednega sodišča. Stvar pa se je v temelju zasukala, ko je dne 17. oktobra 1930 (»Službeni list« 1930, kos 38) izšel novi zakon o izpremembah in dopolnitvah zakona o glavni kontroli. Prvotni zakon o glavni kontroli se je v čl. 1. izmenjal tako, da za pregledovanje državnih, banovinskih in občinskih računov in za nadzorstvo nad izvrševanjem njihovih proračunov obstoji glavna kontrola kot vrhovno računsko sodišče. Glavna kontrola kot nosebno računsko oblastvo in računsko sodišče odvrača protizakonito uporabljanje in oškodovanje državnih, banovinskih in občinskih materialnih sredstev, s pregledovanjem računov pa ugotavlja njih pravilnost, zlorabe ali nepravilnosti in v zvezi s tem tudi zakonsko odgovornost za zlorabe in povračilo škode. S to izpremembo je nastal povsem nov pravni položaj. Kompetenca glavne kontrole i kot upravnega računskega oblastva i kot vrhovnega računskega sodišča je Dila bistveno razširjena. Določila, ki so o glavni kontroli in obsegu njenega delovanja kot sodišča veljala samo za državne in oblastne račune in proračune ter za ugotavljanje odškodninske odgovornosti njihovih organov, dobivajo širše območje. Po novem zakonskem besedilu postaja ona kontrolni organ tudi za občine, v njeno področje oblastvenega delovanja spada odvračanje protizakonitega uporabljanja in oškodovanja tudi občinskih materialnih sredstev in v zvezi s tem odločanje o zakonski odgovornosti za zlorabe in povračilo škode. S tem, da se za področje odškodninske odgovornosti občinskih organov nasproti občini določajo posebni predpisi in ustanavlja za ugotavljanje te odgovornosti posebno oblastvo (posebno sodišče), je nastal pravni položaj, ko je »odrejeno s posebnimi zakoni kaj drugega« in je s tem ustvarjena izjema od imenovanega osnovnega principa § I. cpp. Ako-ravno gre še vedno zči civilnopravno stvar, ki se po svoji pravni prirodi ne razlikuje od ostalih odškodninskih zahtevkov, vendar razpravljanje in sojenje o tem spričo tega posebnega zakona (od 17. X. l^O) ne bo več spadalo v kompetenco rednega sodišča, ampak bo iz nje izvzeto. Za vse škode in nerednosti, ki se dogajajo pri upravljanju blagajne, stvari in materiala onih uradov in naprav, katerih računi in imovina so zavezani pregledovanju glavne odnosno oblastne kontrole, so odgovorni računodajniki, upravitelji, naka-zovalci, računski pregledniki in ostale osebe, ki so po svojem službenem položaju pripomogle, da se je škoda učinila (čl. 109 zakona o glavni kontroli). Zakon nato v čl. 110 in sled. podrobno našteva odgovornost poedinih oseb. na pr. računodajnikov, upraviteljev, nakazovalcev itd. Kot prvo in morda najvažnejše delovanje glavne kontrole označuje zakon (čl. 26), da sodi in rešuje na način in v mejah tega zakona vse spore o povračilu škode, ki se ugotovi pri pregledu računov blagajn, stvari in materiala, kateri so podrejeni njenemu pregledu in njenemu nadzorstvu. Ker pa so po novem zakonskem tekstu (čl. I) tudi občinski računi in izvrševanje občinskih proračunov zavezani pregledu glavne kontrole, odnosno njenemu nadzorstvu, moramo iz navedenih zakonskih predpisov napraviti naslednji zaključek: vse osebe, ki kot organi občine posredno ali neposredno upravljajo njeno blagajno, njene stvari ali material, tedaj sploh občinsko imovino, pa pri tem svojem poslovanju (upravljanju) namerno ali iz malomarnosti povzročijo občini imovinsko škodo, so odškodninsko odgovorne po predpisih zakona o glavni kontroli, tedaj n e pred rednim sodiščem. Redna pravdna pot je nedopustna ter mora sodišče tako tožbo občine proti njenim odgovornim organom po službeni dolžnosti v vsakem stadiju postopka zavrniti ter se izreči za nepristojno. Občini, ki bi hotela pred rednim civilnim sodiščem uveljavljati takšne svoje zahtevke, se bo zgodilo, da bo, kot v uvodoma navedenem primeru, pravdo že pri glavi izgubila in bo sama morala plačati svoje in nasprotnikove sodne stroške. Pri tem je postranskega pomena, kdo je nerednost in škodo odkril, ali se je ta ugotovila pri rednem ali izrednem pregledu, ali jo je ustanovilo kazensko sodišče, kakšno nadzorno upravno oblastvo, ali sami organi občine. Ves ta postopek služi samo za podlago sklepa sveta krajevne kontrole odnosno tožbe glavne kontrole. 1'udi ni odločilnega značaja, v kakšnem službenem razmerju se dotični organ ali uslužbenec občine do same občine nahaja. Posebej je glede občinskega uslužbenca vseeno, ali je njegovo službeno razmerje do občine javnopravnega značaja ali pa je postavljen s posebno službeno pogodbo (čl. 1. uredbe o obč. uslužbencih, »Službeni list« 1936, kos 61). Pravna priroda tega razmerja, ki je lahko javno- ali pa zasebnopravno, v nobenem oziru ni merodajna. Poleg glavne kontrole v Beogradu kot vrhovnega računskega oblastva in sodišča, ki ima tri oddelke (administrativnega, računskega in sodnega), obstoje razne, tej podrejene krajevne kontrole, med drugimi tudi pri vsaki finančni direkciji. Pregled in priprave za razpravljanje občinskih računov vrši taka krajevna kontrola pri finančni direkciji, na katere ozemlju ima občina svoj sedež, /a samo razpravljanje in razrešitev teli računov pa je pristojen poseben svet, ki je ustanovljen pri tej krajevni kontroli in ki obstoji iz šefa krajevne kontrole, dveh računskih preglednikov in zapisnikarja (izpremenjeni čl. 100 zakona o glavni kontroli). Ako ta svet ugotovi, da so odgovorne osebe povzročile s svojim delom škodo občinski blagajni, pa te osebe v določenem roku (10 dni do 2 mesecev) ne odgovore na pripombe sveta, niti se ne opravičijo, niti ne povrnejo škode, potem ta svet izda rešitev o vprašanju odgovornosti za povračilo škode, če ta ne presega zneska 10.000 din. Svet izda v tem primeru rešitev, kdo in koliko je dolžan prizadeti občini povrniti škode ter plačilo odškodnine naloži odgovorni osebi. Slednja ima zoper to rešitev pravico pritožbe na sodišče (!) glavne kontrole v Beogradu. Zoper odločbo tega sodišča ni nadaljnjega pravnega sredstva več ter se za isto iz imovine odgovorne osebe more neposredno voditi izvršba. V primeru pa, da povzročena škoda presega znesek 10.000 din. tedaj omenjeni svet krajevne kontrole napravi — seveda po izvedenem pregledu in preiskavi — tožbo proti odgovornim osebam. 10 tožbo nato dostavi glavni kontroli. Sodišče glavne kontrole da tožencem rok, da v odgovoru na tožbo podajo svojo obrambo in ugovore, nukar po izvedbi potrebnih dokazov izreče sodbo, s katero se odgovorne osebe obsodijo na povračilo škode. Zoper sodbo sodišča glavne kontrole je dopustna pritožba na kasacijsko sodišče (v Beogradu), katerega sodba je dokončna in izvršna. Iz navedenega je v kratkih obrisnih črtali razvidno, kako teče postopek za odškodnino proti odgovornim organom občine pri krajevni kontroli odnosno pri sodišču glavne kontrole. Ako odškodninski zahtevek ne presega zneska 10.000 din, je to postopanje prav za prav upravne prirode in šele na vrhu, to je na drugi stopnji, zadobiva sodni značaj. Pri zneskih, presegajočih vsoto 10.000 din, je postopanje i na prvi i na drugi stopnji pravi sodni proces. Vendar pa je položaj same prizadete občine tukaj dru- gačen, kot oni pred rednim civilnim sodiščem. Zakaj občini je tu vzeta prava iniciativa za postopek (vložitev tožbe), ker tožbo vlaga svet krajevne kontrole, na drugi strani pa občina tukaj tudi sicer v procesu nima one vloge, ki jo ima kot stranka (tožnik) v postopku pred rednim sodiščem. Kakor zakon o občinah, tako tudi pravilnik o finančnem poslovanju v občinah (»Službeni list« 1936, kos 24) vsebujeta v nameri, kar najbolj zaščititi imovino občine in njeno pravilno upravljanje, obširne predpise o pregledovanju občinske blagajne in nadzoru nad upravo občinske imovine. Odgovorna občinska uprava in občinski odbor občine morata s predsednikom občine vred imeti vpogled in pregled nad občinsko imovino in skrbeti za njeno vestno in redno upravljanje. Ko se ugotove kakršne koli nepravilnosti, morajo pristojni organi postopati po odnosnih predpisih in skrbeti, da se nadaljnja škoda nemudoma prepreči, povzročena pa ugotovi. Ta postopek sicer več ne spada v okvir naslovnega vprašanja, potrebno pa je nanj tukaj nakazati, ker on služi za podlago neposrednemu odškodninskemu uveljavljanju občine nasproti odgovornim osebam, ki so škodo povzročile. Dolžnost občine bo pri ugotovljeni škodi obvestiti nadzorno oblastvo o tem, da bo ono dalo nadaljnja navodila, kako se bo odškodninsko postopanje izvedlo. Nikakor pa ni v interesu same občine, najsi škodo ugotovi tudi redno kazensko sodišče, proti odgovornim bivšim in aktivnim organom, ki so pri upravljanju povzročili občini imovinsko škodo, vlagati pri rednem civilnem sodišču take odškodninske tožbe. Občina bo spričo nove in važne odločbe kasacijskega sodišča naletela na gluha ušesa, njeno tožbo bo sodišče kot za razsojo nepristojno zavrnilo in občina bo dosegla samo to, da bo morala iz lastne imovine kriti pravdne strošlce, dasiravno je odškodnino v polni meri upravičena terjati. I)a, toda ne pri civilnem sodišču. Dr. Skubic Štefan: Pogoji za stavbena dovoljenja gradb v zaščitnem pasu javnih cest. Nekatere občine izdajajo stavbena dovoljenja za hiše, gospodarska poslopja, ograje itd. v zaščitnem pasu javnih cest (državnih, banovinskih, dovoznih cest k železniškim postajam, občinskih in obč. subvencioniranih cest) brez izjemne dovolitve, za katero je pristojna banska uprava po zakonitih predpisih. Posledica je, da morajo gradbeni gospodarji že začeto delo ustaviti in odstraniti brez izjemne dovolitve postavljene objekte ne glede tudi na kazenske n432.603 3,121.116 11,420.073 10,108.399 15,612.313 1,987.646 857.166 9,465.597 1,198.126 2,955.704 11,047.727 v odstotkih 40.8% 27.5% 3.2% 28.5% 17.9^ M 6.2% 3.8% 12.8% 11.5% 17.9% 2.3»/, 0.9% 10.7% 1.4% 3.4% 11.2% 1 Mesto: Celje 17,249.644 16,571.827 677.817 3,044.044 2,203.882 421.559 11,580.159 3,562-58® 311.499 290.225 351.785 2,086.533 1,301.210 17.664 193.178 749.610 99.464 215.026 7,393.045 2 Ljubljana 73,311.165 68,302.567 5,008.598 10,713.977 28,287.962 16,832.878 17,476.348 20,575.702 . aA 3>816.200 1,379.770 3,857.555 12,168.298 11,233.628 848.228 2,285.884 6,536.599 606.156 701.124 4,293.723 3 Maribor 23,161.599 23,161.599 — 4,997.604 4,776.986 8,618.807 4,768.202 4,560.699 j A 7>028.992 684.302 2,220.322 2,853.200 5,406.765 — 1,120.939 4,050.499 370.000 662.096 203.785 4 Ptuj 3,139.476 3,139.476 — 525.202 432.792 25.088 2,156.394 664.040 105.821 90.586 286.692 360.000 212.617 — 3.393 292.223 81.962 262.440 779.696 Vse skupaj . . . 214,362.065 200,193.524 14,168.541 59,264.033 62,504.223 28,904.108 63,689.701| 16,174.023 '®>695.U5 5,565.999 18,136.427 27,576.430 33,766.533 2,853.538 4,460.260 21,094.525 2,355.708 4,796.390 23,717.976 K a tudi ostale na dolgu nekatere oskrbnine in vzdrževalnine. ekaj pa gre brez dvoma tudi na boljši splošni gospodarski položaj in zmanjšano brezposelnost. Ker občine še vedno ne vodijo blagajniških razdelilnikov točno po pravilniku o finančnem poslovanju v občinah, zato tudi priloženi pregled ni čisto objektivna slika občinskega gospodarstva. Posebno zadnja rubrika »ostali izdatki«, ki bi morali ustrezati proračunskim rezervnim kreditom, ni pravilna. Ta rubrika bi pri dejanskih izdatkih morala ostati prazna, kajti občine ne bi smele raznih »nepričakovanih izdatkov« knjižiti v rubriko »rezervni kredit«, marveč bi morale vsak tak izdatek uvrstiti med ostala poglavja, in če v proračunu ni take postavke, bi jo morale na novo vpisati v onem poglavju, v katerega izdatek po svoji naravi spada. Postavka »rezervni kredit« je namenjena samo za povečanje postavk, ki jih je treba prekoračiti, in za kritje novih E ostavk, ki jih v proračunu sploh ni. Zato je v poglavju »rezervni redit« vpisati samo zneske, za koliko naj se ta ali ona postavka prekorači. Ta znesek se v poglavju »rezervni kredit« odšteje, v postavki, ki naj se poveča, pa prišteje. V nobenem primeru se ne more iz poglavja »rezervni kredit« več izdati, kakor je odobreno v proračunu. Zato je prekoračenje te postavke za celih 8-7 milijona nerazumljivo in napačno. To prekoračenje bi se moralo porazdeliti med ostala poglavja, kar pa ni sliko občinskega gospodarstva po aameznih strokah čisto spremenilo. Pravilnemu knjigovodstvu o morale občine v prihoonje posvetiti več pozornosti. Dr. A. Šraj: Občina v vojni. (Nadaljevanje.) K poglavju o preskrbi rodbin vpoklicanih vojnih obveznikov naj opozorim še na medtem izdano Uredbo o izplačevanju prejemkov državnih plačevancev v mobilnem in vojnem stanju z dne 18. novembra 1939 (»Služb, list« št. 615/96), s katero je na novo urejeno izplačevanje službenih prejemkov aktivnih državnih uslužbencev in drugih oseb, zaposlenih v aktivni državni službi, osebnih in rodbinskih upokojencev, invalidov in invalidskih rodbin ter oseb, ki prejemajo iz državne blagajne podporo, rento, miloščino, vzdrževalnino itd. Vse te določbe veljajo po § 1 pravilnika o službenem razmerju, ustanavljanju mest in prejemkih banovinskih uslužbencev dravske banovine tudi za banovinske uslužbence. Za občinske uslužbence velja čl. 36 uredbe o občinskih uslužbencih, po kateri obdrži občinski uslužbenec nu glavnem službenem mestu ves čas vojaške vežbe svoje polne prejemke. Ce je ta uslužbenec mobiliziran, obdrži svoje službeno mesto ves čas, dokler je mobiliziran, ter prejema od oočine vse svoje redne prejemke. Če pa dobiva v vojski kot častnik ali podčastnik temu pripadajoče prejemke, se mu občinski prejemki za ta čas ustavijo, oziroma se mu izplačuje iz občinske blagajne samo razlika, ako so vojaški prejemki manjši od civilnih. Za ostale občinske uslužbence veljajo predpisi občega državljanskega zakonika ali obrtnega zakona (glej spredaj), oziroma pogodba. Nastanjevanje vojske. Da more vojska izvrševati svoje naloge, so ji potrebne zgradbe in zemljišča, prve za nastanitev vojaštva in živali ter za shranjevanje vozil, orožja in drugih vojaških potrebščin, druga za kre-tanje in za vežbanje posameznih vojaških edinic. Preskrba zgradb in zemljišč za potrebe vojske, ter dolžnosti, ki jih imajo javna in privatna telesa in poedinci v tem pogledu, so enotno urejene z Zakonom o nastanjevanju vojske in mornarice z dne 28. novembra 1933 (»Služb, list« št. 109/11 iz leta 1934) in s pravilnikom za izvrševanje tega zakona z dne 7. novembra 1934 (»Službeni list« št. 286/41). Zakon je bil pred kratkim noveliran z Uredbo o spremembah in dopolnitvah cit. zakona z dne 26. oktobra 1939 (»Služ-beni list« 620/97). Tudi ta zakon in pravilnik sta — enako kakor v prejšnji številki obravnavana uredba o državnih podporah — zelo jasna in izčrpna; zato bom tudi tukaj podal le kratek pregled, bližnja določila pa naj občine, ko jih rabijo, vpogledajo v navedenih »Službenih listih«. Vojaške utrdbe so poglavje zase in se bodo obravnavale posebej. Vse zgradbe in zemljišča deli zakon po njihovem lastniku v štiri skupine: v vojaško-državne (last vojaškega erarja), državne (last države in njenih naprav nevojaškega značaja), samoupravne (last samoupravnih teles) in privatne (last posameznikov in njihovih privatnih združenj). Po tem vrstnem redu se, kakor bomo videli, zgradbe in zemljišča ali njihovi deli pritegnejo za potrebe vojske. 'I a pritegnitev se vrši ali z odkupom, ali z najemom, ali z zasego, proti odškodnini ali brez nje, za stalno ali začasno. Način pritegnitve in njeno trajanje je odvisno na eni strani od stanja, v katerem je vojska — vojaški zakoni ločijo redno, pripravljeno, mobilno in vojno stanje — na drugi strani pa od tega, ali naj bo nastanitev vojaške edinice stalna ali začasna. Osnova za nastanjevanje vojske je r a z m e s t i t v e n i pregled, to je pregledni popis (statistični izkaz) vseh zgoraj ome- 'Osem naročnikom in čitafeljem „Samouprcn?e“ želimo vesele božične praznike in srečno novo leto 1940! njenih zgradb s podatki, koliko oseb, živine in drugih vojaških potrebščin bi se moglo v njih porazmestiti. Za vojaško-državne, za državne in za v najem vzete privatne zgradbe sestavljajo ta pregled komande mest, za vse druge zgradbe pa občina. Občina sestavi torej razmestitveni pregled za vse te zgradbe v njenem območju, ga vsako tretje leto dopolni ter ga vsako leto predloži ob naborih komandantu vojaškega okrožja v pregled. Komandant se lahko tudi sicer, n. pr. s priložnostnimi revizijami prepriča o točnosti pregleda. Zakon (čl. 9 in 10), še bolj pa pravilnik, ki vsebuje tudi formular za tak pregled, daje natančna navodila, kaj mora razmestitveni pregled vseoovati, kako ga je sestaviti, kako je računati s prostori za posameznega častnika, podčastnika, vojaka, konja itd. V pregled se ne morejo vnesti, ker se za nastanitev vojske n e smejo uporabiti, naslednji prostori: prostori, ki služijo za bivanje Nj. Vel. kralja in članov kraljevega doma, za tuja poslaništva in oblastva, za državna in samoupravna oblastva, za službo božjo, dalje zgradbe, namenjene za bolnišnice, dobrodelne zavode, muzeje, za pouk itd., kazenski zavodi, poboljševalnice in zapori, ženski samostani, zgradbe za poštno, železniško, zrako-plovsko službo in končno prostori, ki so neobhodni za stanovanje gospodarja in njegove družine (čl. 6). Izvzeti od bremena nastanitve torej niso prosvetni domovi, telovadnice, zaprti športni prostori itd., ki so last raznih društev in glede katerih je prejelo uredništvo »Samouprave« največ vprašanj. Razmestitveni pregled je občina dolžna sestaviti tako, da se občani obremenijo enakomerno; nikdar pa ne sme seči po prostorih, ki so gospodarju in njegovi rodbini nujno potrebni. Zoper odredbe občine je dopustna pritožba na sresko načelstvo, ki odloča dokončno. Pritožba nima odložilne moči. Preidimo sedaj k nastanitvi sami. Tu moramo ločiti med rednim stanjem na eni ter mobilnim in vojnim stanjem vojske na drugi strani. Pripravljeno stanje vojske omenja zakon posebej le })ri zasegi stanovanj odsotnih oseb in pri odškodninah za oprav-jene nastanitve (gl. tam). N astanjevanje vojske o rednem stanju. Nastanitev vojaških edinic v rednem stanju vojske je lahko stalna ali začasna. a) Stalno nastanjevanje. Stalna nastanitev se vrši na osnovi stalne mirnodobne razmestitve vojske. Za tako nastanitev se uporabljajo prvenstveno zgradbe in zemljišča, ki so last vojaškega erarja samega. Le če teh ni, se uporabijo (brez odškodnine) državne nepremičnine, kolikor so za namene edinice prikladne. Če ni takih, pridejo v poštev primerne nepremičnine samoupravnih teles, ki jih ta dajo vojski prostovoljno in brez odškodnine na razpolago. Če tudi takih ni, se vzamejo prikladne privatne nepremičnine (s prosto pogodbo) v najem. Mogoč je še primer, da zgradi občina prostovoljno in na lastne stroške vojaško zgradbo (kasarno itd.). Za tako zgradbo ji plačuje vojaški erar letno najemnino, odmerjeno tako, da se investirani kapital v dvajsetih letih amortizira, nakar pa preide zgradba v last erarja. Na novo in precej podrobno je urejena pridobitev in upravljanje zemljišč za vojaška v e ž b a 1 i š č a (novi členi 22—40). Zakon deli vežbališča v garnizijska vadišča, garnizijska strelišča, četna vežbališča in letališča. Garnizijska vadišča in strelišča so zemljiški prostori določenega obsega (vsaj 8 do 20 ha, po jakosti garnizije), ki ležijo v bližini garnizij (največ 3 do 5 km) in služijo vsakdanjemu izučevanju vojaštva oziroma rednim strelskim vajam. Za te namene se jemljejo — enako kakor zgoraj za zgradbe — v prvi vrsti državna zemljišča, potem zemljišča, ki jih da banovina ali občina prostovoljno in brez odškodnine na razpolago, in končno privatna zemljišča, ki se odkupijo ali vzamejo v najem. Četna vežbališča, imenovana tudi poligoni, so velike zemljiške površine (do 2> km v kvadratu), ki se rabijo za vojaške vaje širšega obsega. V poligonih ležeča zemljišča se ne odkupijo in ne vzamejo v najem, temveč ostanejo lastniku in služijo še naprej svojemu prvotnemu namenu. Za njih uporabljanje pa se daje lastniku odškodnina, zlasti če je redno ukori-ščanje zemljišča zaradi vojaških ukrepov omejeno. Eventuelno povzročena škoda se povrača. Poligoni se delijo v stalne, začasne in specialne, in sicer po tem, da-li so namenjeni za dolgotrajno ali za kratko uporabljanje ali za specialna vežbanja. Členi "51 — 51) urejajo pravice, ki jih imajo vojaška oblastva v poligonskih prostorih (event. odstranitev obstoječih zgradb, izpraznitev za časa vaj, prepoved obdelovanja zemlje ali spremembe kultur, nadziranje itd.). Občine so dolžne sodelovati pri vojaško-policijski službi v poligonih in pri čuvanju teh prostorov. Letališča so zemljiški prostori določenega obsega (vsaj S00 m v kvadratu), prikladni za vaje zrakoplovnih edinic. Tudi letališča so ali stalna (aerodromi) ali začasna. Pribava zemljišč za te namene ter pravice vojaških oblastev v zaseženih prostorih so urejene podobno kakor pri poligonih. b) Začasno nastanjevanje. Začasno se vojaške edinice nastanjujejo v krajih izven svojih garnizij za pomoč ljudstvu ob elementarnih katastrofah, za udu-šitev večjih neredov, za zavarovanje državne meje, za izvršitev posebnih vojaških nalog in za vežbanja. Za tako nastanitev se zasežeio najprej državne zgradbe; če teh ni, zgradbe samoupravnih teles in končno šele zgradbe privatnikov, ako vojska zaradi vremenskih ali drugih okolnosti že ne more uporabiti drugega načina bivanja, n. pr. taborjenja na prostem pod šotori. Zgradbe oziroma prostori, ki bi se morali šele dolgo izpraznjevati, ali katerih zasedba bi povzročila lastniku občutno škodo v obrtu ali gospodarstvu, se zasedejo šele, če ni drugih. V praksi se daje društvenim zgradbam prednost pred privatnimi, kar je v redu. Zasedba se izvrši na ta način: Poveljnik čete, ki ima nalog, da uredi nastanitev, se zglasi najprej pri županu in mu predloži pregled o številčnem stanju edinice in o njenih potrebah. V pregledu je navedeno število višjih in nižjih častnilcov, administrativnega osebja, podčastnikov in vojakov, število živali (konj, mezgov itd.) in vozov, število potrebnih sob, čas trajanja nastanitve in pribor, ki je za nastanitev vojske potreben (hišna oprava za častnike, posode za kuhanje in donašanje vode za moštvo, sredstva za napajanje živine itd.). Po tem pregledu ter na podlagi zgoraj opisanega razmestitvenega pregleda se sedaj vojaška edi-nica porazmesti po hišah. Stanovanja odsotnih oseb se ne smejo zasesti. Če v hiši ni potrebne oprave ali pribora, si ga občina izposodi od drugih gospodarjev. Spore med vojaki in prebivalci razsoja vojaško oblastvo ob sodelovanju občine. Pako občina sama, kakor tudi posamezni občan je dolžan, da izpolni zahteve častnika, ki izvršuje nastanitveni nalog. Nepokorni se kaznujejo z zaporom od 1 do 50 dni ali z globo po 50 dinarjev za en dan zapora. Kazen izreka sresko načelstvo. Globe se stekajo v remontno-komorski fond. Za uporabo prostorov, hišne oprave in pribora se plačuje odškodnina v denarju, in sicer po enotni tarifi, ki jo določi ministrski svet in ki je bliže opisana v točki I pravilnika. Prav tako se seveda daje odškodnina za eveniuelno potrošnjo vode, kjer ta ni zastonj, električnega toka in drugih konsuinnih predmetov (vodarina, tokovina itd.). Za uporabo državnih zgradb in zemljišč se ne daje nobena odškodnina. Odškodnina za samoupravne in privatne zgradbe se daje tudi v pripravljenem stanju vojske. Zaradi odškodnine za opravljene nastanitve sestavi občina seznam vseh občanov, katerih zgradbe so bile zasežene in ki imajo torej pravico do odškodnine. Višino odškodnine za konkretne primere ugotovi mešana komisija, sestavljena iz po enega predstavnika vojske, sreskega načelstva in občine. Seznam predloži župan divizijski oblasti, ki izda odločbo in takoj tudi nakaže odškodnino, ki jo župan nato porazdeli med upravičene občane. Za vsako škodo, ki bi jo nastanjena edinica napravila v zgradbah, ki jih uporablja, odgovarja ta edinica. Poškodbo prijavi oškodovanec pri občini ali pa neposredno pri poveljniku cjotične čete. Prijaviti se mora takoj ali vsaj do odhoda čete, tako more škoda še ugotoviti in o tej ugotovitvi sestaviti zapisnik, v išina odškodnine se določi sporazumno in čim hitreje. Če ni prišlo do sporazuma, se določi po mešani komisiji, ki jo sestavljajo po en predstavnik oškodovane stranke, vojaške edinice in sreskega načelstva. Zoper odločbo te komisije ni pravnega sredstva, pač pa more nezadovoljna stranka vložiti v roku treh mesecev tožbo pri rednem sodišču. N astanjeoarije oojske o mobilnem in vojnem stanju. V mobilnem in vojnem stanju vojske je položaj precej drugačen. Predvsem se za nastanitev vojaških edinic tudi samoupravnim telesom in privatnikom ne izplačuje nobena odškodnina, pač pa se povrne eventuelna škoda, ki jo je nastanjena edinica na zgradbah, inventarju, polju itd. napravila in za katere ugotovitev veljajo zgoraj podane določbe. Dalje ni od bremen nastanitve oproščen noben prebivalec in nobena zgradba, razen zgradb in prostorov, namenjenih N j. Vel. kralju in članom kraljevega doma ter tujim poslaništvom in oblastvom. Zgradbe, oproščene pod čl. 6, se zasežejo le v potrebi, če ni drugih. Zavzeti se morejo tudi stanovanja odsotnih oseb — to velja tudi v pripravljenem stanju vojske — ter opraviti nastanitev ob njihovih stroških, potem ko se je njihova premična imo-vina komisijsko popisala, spravila v posebno sobo lastnika in zapečatila. Proti zasegi stanovanja odsotne osebe ima ta pravico pritožbe na sresko načelstvo, ki odloča dokončno. Pritožba nima odložilne moči. Umljivo je tudi, da se v mobilnem in vojnem stanju smejo zajeti tudi zgradbe, ki bi se morale dolgo izpraz-njevati in v katerih bi nastanitev bila lastniku večje breme. Nastanitev izvrši občina na podlagi razmestitvenega pregleda in po številčnem stanju štabov, moštva, živali in voz, ki jih je treba nastaniti. Starešina edinice, ki vodi nastanitev, postopa pri tem po predpisih »Vojne službe«. Razni so poostrene, in sicer se kaznujejo nepokorne osebe z zaporom do enega leta, kazen pa izreka pristojno vojaško sodišče. Na zavezniškem ozemlju se izvršuje nastanjevanje naše vojske po določbah konvencije, sklenjene z zavezniško državo. Za nastanjevanje zavezniške vojske na našem ozemlju pa veljajo zgoraj opisane določbe enako kakor za našo vojsko. Na sovražnikovem ozemlju končno se izvršuje nastanitev brez vsake odškodnine, sicer z uporabo načel, ki veljajo za nastanjevanje na lastnem ozemlju, kolikor temu ne nasprotujejo predpisi »Vojne službe« in vojaški interesi. Tudi na sovražnikovem ozemlju se izvrši nastanitev, ako je to mogoče, potom tamošnjili občinskih oblastev. .......................... Naročnike »Samouprave« in člane Županske zveze, ki so prejeli pismeni opomin, prosimo, da zaostalo naročnino oziroma članarino č i m p r e j poravnaj o. »Samouprava« ne dobiva nobenih subvencij. Zato je obstoj in kakovost lista popolnoma odvisna od točnosti naročnikov! lllMnill!j!llll!IIMIIIIIII|||lllllllll|||ll|ll!ll||||lllllllll||ll!llllll!||||||llllll|||l|llll%|llHI||||t|llllll!|^ Ig Županske mm Županski tečaj na predelan senatnih volitev. Županska zveza je prihod županov v Ljubljano povodom letošnjih senatnih volitev izkoristila — enako, kakor je to storila lani — za prireditev celodnevnega županskega tečaja na preddan volitev, to je na soboto, dne 11. novembra t. 1. Tečaj je trajal od 10 dopoldne do 6 zvečer in je bil prirejen v Frančiškanski dvorani, ki je akustično zelo ugodno zgrajena in ima dosti prostora tudi za večje število poslušalcev. Tečaj je začel ter vodil predsednik Županske zveze Nande Novak, župan iz Kamnika. Strokovna predavanja so se vršila točno po vnaprej določenem načrtu. Za tečaj so pokazali župani veliko zanimanje, kajti pri predavanjih jih je bilo stalno navzočih nad 300. Pri predavanju o vojaških poslih in o občinskih uslužbencih smo jih našteli blizu 550. Zupani iz oddaljenejših krajev so prispeli v Ljubljano že v petek zvečer. Poskrbljeno je bilo za ceneno stanovanje, kakršnega je dobil lahko vsak, ki se je pravočasno zglasil. Vojaška oblast je dala za predavanja o vojaških poslih občine na razpolago tri predavatelje, in sicer g. podpolkovnika Pavliča ter dva kapetana. Ti so najprej povedali, kaj pri zadnjih vpoklicih (septembra in oktobra 1959) ni bilo v redu, nato pa pojasnili, kako bi se dotični posli morali izvršiti. Po predavanju se je razvila daljša stvarna debata, ki so se je udeležili številni župani. Dobili so zaprošena pojasnila in možnost, se spustiti tudi v kritiko vojaških predpisov in odredb, ki so jo prisotni predavatelji vzeli na znanje ter tudi že napovedali nekatere nameravane spremembe v smislu predlogov. Razčiščenih je bilo mnogo vprašanj, tako da so bili končno zadovoljni predavatelji kakor župani. Vojaško predavanje z debato je trajalo od 10 do pol 1 opoldne. Popoldne ob treh se je tečaj nadaljeval s predavanjem dr. Kukmana o občinskih uslužbencih. Predavatelj je povzel na kratko najvažnejše, danes aktualne določbe uredbe o občinskih uslužbencih in občinskih statutov, zlasti glede na prevedbo še ne prevedenih uslužbencev. Razvila se je živahna debata, v teku katere so župani dobili zahtevana pojasnila. Slavljena je bila tudi zahteva po spremembi uredbe. Sledilo je predavanje banovinskega svetnika ir. Zorna o novi uredbi o preskrbi družin vpoklicanih vojnih obveznikov. Tu je več županov izrazilo željo, naj bi se državne podpore izplačale tudi za čas, preden je uredba stopila v veljavo. Končno je predaval inž. Sitar o pasivni zaščiti pred napadi iz zraka in o gradnji zaklonišč. Predavanje je bilo zanimivo in za sedanji čas posebno aktualno. Tečaj, ki je vsestransko uspel, je predsednik ob pol sedmih zvečer zaključil in se vsem zahvalil za udeležbo oziroma za sodelovanje. Ppmžnnin in odgciroti , Pismo o glasu. Sodišče je zahtevalo od naše občine v nekem kazenskem postopanju, da poročamo o obtoženčevem vedenju in o tem, na kakšnem glasu je. Podali smo subjektivno mnenje s slabo oceno obtoženca, ki je bil — baje zaradi — obsojen in nam sedaj grozi ter zahteva zadoščenja. — Kako naj občina v takih primerih postopa? Ali naj sploh Sc daje subjektivna poročila? — Obč. G. Odgovor: Ker bo vprašanje zanimalo mnogo občin in v »Samoupravi« se ni bilo obravnavano, vam dajemo v naslednjem izčrpnejše po- jasnilo. Po § 70 kuz. zakoniku je za odmero višine in vrste kazni pri sodišču med drugim važna tudi okolnost, kakšno je bilo obtoženčevo prejšnje življenje in kakšne so njegove osebne in gospodarske razmere. Da se to ugotovi, pošiljajo sodišča v vsakem kazenskem postopanju občini bivališča obrazec »pismo o glasu«, kjer so že natisnjena zadevna vprašanja. Občine morajo te obrazce izpolniti in to strogo objektivno (§ 3 k. p.). Ni sicer bilo niti v starem avstrijskem kaz. pravd, redu (k. p. r.), niti ni v novem kazenskem postopniku (k. p.) in tudi ne v poslovnem redu za redna kazenska sodišča (U. 1. od 16. XII. 1929, št. 10/33) ukazano, da bi vprav občina morala odgovoriti na »pismo o glasu*; vendar je praksa uporabljala za te poizvedbe vedno občine. V navedenih zakonitih predpisih tudi ni določila, kako vsebino naj imajo odgovori v »pismu o glasu«, niti kaj naj bo merilo občinam za oceno »glasu« obtoženca med ljudstvom. Nekaj opore za to, kako morajo biti odgovori sestavljeni in po čem naj se ravnajo občine pri oceni »glasu« obtoženca, nam daje § 262 k. p., ki določa med drugim, da se morajo listine in druga pisma, ki so po vsebini važni dokazi, zlasti izpričevala in strokovna mnenja javnih oblastev in korporacij, na razpravi zoper obtoženca prečitati. Nepovoljna službena izpričevala o obtožen-čevem prejšnjem vedenju in moralnem življenju — kar nedvomno je »pismo o glasu« — se pa smejo prečitati na razpravi samo, če se opirajo na dokazane činjenice (dejstva) in če so te činjenice navedene. Iz tega sledi, da morajo poročila o »slabem glasu« obtoženca sloneti na objektivnih, torej ne na subjektivnih dejstvih oziroma prepričanju občine; poleg tega morajo biti te okolnosti dokazane. N. pr. občina sme navesti: obtoženec je na slabem glasu, ker je bil ponovno obsojen od sodišča zaradi tepeža, tatvine itd., oziroma zaradi obsodb v upravnem kazenskem postopanju. Okolnosti za »slab glas« obtoženca morajo biti dokazane za javnost in ne zadošča, da so dokazane že po mnenju ljudi. Ako sloni »slab glas« na posledici kakega kaznivega dejanja, se more to dokazati le s pravnomočno sodbo sodišča (gl. § 311 kaz. zak.) in ne zadošča, da je obtoženec kaznivo dejanje resnično storil in se da to celo dokazati, a ni bil še zaradi tega dejanja obsojen. Občine naj zato ne poročajo, da je kdo na slabem glasu, če ni bil obsojen niti po sodišču, niti po upravnih, davčnih, carinskih ali drugih oblastvih. Navesti je seveda tudi vedno, zakaj je kdo na slabem glasu. Izogibati se je slabe ocene obtoženca zaradi njegovih slabih (moralnih) lastnosti, n. pr.: je na slabem glasu, ker ponoči razgraja po vasi, ker rad pije, ker rad hazardira, ker ima nezakonskega otroka, ker noče delati, ker živi v konkubinatu itd., ako tega ni mogoče dokazati (§311 k. z.), ker bi bila to sicer kleveta. V takih primerih obtoženci pogosto tožijo župana zaradi klevete, kar je brez dvoma dopustno, župan pa mora nastopiti »dokaz resnice«. Sicer tudi če se ta dokaz ne posreči, sodišča župana (po s 306 k. z.) običajno oprostijo, razen če se iz načina izražanja in drugih okolnosti ugotovi namera, obtoženca z nepovoljno oceno žaliti. Nedopustne in seveda tudi kaznive za župana so takele ocene obtoženca: je na slabem glasu kot protidržaven element, kot komunist, kot tat ali ker je nagnjen k tatvini, ker se klati ponoči za ženskami, ker je pijanec, lenuh itd. S takimi pristavki se prideva obtožencu neka stalna, običajno nedokazljiva slaba lastnost in se obenem že iz načina izražanja vidi namen, obtožencu škodovati oziroma ga žaliti, posebno če se dokaže še, da je obtoženec sprt z županom. V takih primerih bo župan na tožbo obtoženca brez dvoma obsojen, če ne zaradi klevete, pa brez dvoma zaradi razzalitve. Tudi dokaz o opravičljivi zmoti (§ 304 k. z.) in sklicevanje na nepoznanje zakona (§ 21 k. z.) ga bo težko rešilo obsodbe. Občine naj bodo torej pri oceni obtoženčevega »glasu« zelo previdne, da ne naprtijo županu in event. tudi uslužbencu občine, ki je to poročilo sestavljal, zasebne tožbe zaradi klevete. Odškodnin s k a tožba je pa skoraj nemogoča, ker je obsodba obtoženca samo na osnovi »pisma o glasu« in brez drugih dokazov nemogoča. Mimogrede povedano, pa sodišča poročila »o glasil« kot dokazilo in pri oceni višine in vrste kazni v splošnem prav malo upoštevajo. Letni račun dohoclkoo in izdatkov. Med obračunskimi tiskovinami, ki smo jili dobili od kr. banske uprave, nismo prejeli tiskovin za obračun ubožnega sklada, veterinarskega sklada in sklada za odkup ljudskega dela. Prosimo za pojasnilo, ali se obračun veterinarskega sklada in sklada za odkup ljudskega dela ne izdelujeta več. O. L. Odgovor: Končni letni obračun se mora sestaviti za vse vrste odobrenih proračunov, to je: za občino, za ubožni sklad, za veterinarski sklad, za sklad odkupnine ljudskega dela itd. Niso pa več predpisane za vsak sklad posebne tiskovine. Pri sestavi končnega letnega obračuna se vzame ena ovojna pola z naslovom: Račun dohodkov in izdatkov, in potrebno število vložnih pol, ki se sešijejo v zvezek. V ta zvezek se vpiše pod I. najprvo obračun za občino, pod II. obračun ubožnega sklada, pod III. obračun veterinarskega sklada itd. (Glej priročnik: Občinsko blagajniško poslovanje, str. 173—177.) Obračun je spisati v dveh enakih izvodih, od katerih se priloži en izvod letnemu računu, drug izvod pa gre v arhiv, da je na razpolago pri sestavi občinskega proračuna. Občinsko dobaviteljstvo. Naša občina ima svoj gozd, iz katerega si lahko občani nabavljajo potrebni stavbni les in drva, seveda za primerno odškodnino. Nekateri odborniki, pa tudi župan, so mnenja, da si občinski odborniki ne smejo nabavljati drv iz občinskega gozda, ker bi s tem postali dobavitelji. Ker so pa nekateri odborniki drva rabili, so si jih vendarle nabavili; da pa bi dobaviteljstvo prikrili, so podpisale priznanico njihove žene. — Prosim za pojasnilo, ali je njihovo mnenje pravilno. — O. L. Odgovor: Mnenje župana in odbornikov je zmotno in so brez vsake potrebe prikrivali nabavo drv iz občinskega gozda. Po točki 4, § 28 zakona o občinah so občinski dobavitelji samo tisti, ki dobavljajo občini, ne pa tisti, ki nekaj od občine kupijo. Če bi bilo tudi to prepovedano, potem bi bili občinski odborniki le preveč prikrajšani, ker bi ne smeli dobivati proti plačilu na primer ne vode iz občinskega vodovoda, ne plina iz občinske plinarne in nobenih pridelkov iz občinskih zemljišč. Nikakor pa ne sme občinski odbornik, ki želi kupiti drva ali les od občine, sam sebi določati ceno ali druge pogoje. To sledi iz § 65 z. o., po katerem so občinski odborniki izključeni od razpravljanja in sklepanja v vseh primerih, v katerih odbornik nastopi kot prizadeta stranka. Popravek. Članek »O kazenski oblasti občine« v štev. 5 na strani 66 spodaj se popravlja v toliko, da velja na bivšem Štajerskem za zaščito poljščine deželni zakon z dne 10. IV. 1004 dež. zak. št. 57, ki vsebuje podobne določbe kakor oni za bivšo Kranjsko, ter da je bila ministrska naredba od 30. I. 1860 (drž. zak. št. 28) glede bivše Štajerske izrecno razveljavljena. Tudi na bivšem Štajerskem vrše torej v poslih poljske okvare in škode kazensko oblast občine. Pl. min milimi ............................................................. Oskrbite si pri domačem knjigovezu vezavo vseh številk tega letnika v knjigo! Le tako vam ostane »Samouprava« popoln in trajen svetovalec v občinskih poslih. iiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiimmmimmiimirimiimimimiimiimimiimiimiiiimimiiiiiiiiimiimiiimiimiiimmimmmiiimiiimiiiimiiimiimmmiiimiiiiimimiimii