Iz akcijskega programa mestne in občinskih konferenc SZDL za krepitev in nadaljnji razvoj krajevnih skupnosti v Ljubljani Družbeno dogovarjanje in sporazumevanje Socialističoa zvessa v mestu tn obfiinah bo usmerila več pri-zadevanj v uresničevanje vseh vrst pobud za družbeno dogo-varjanje o skupnih vprašanjih. Izdelala bo celovit sdstem sa-moupravnega sporazumevanja in družbenega dogovarjanja kot pomembnih instrumentov orga-ndzirane družbene akcdje za uveljavitev vrste stališč, ki so iarecno preoizira v pismu in v drugih aktualnih in drugih interesnih samoupravnih skup-nostih, v samostojnih skladah in delovnih organizaoijah po-sebnega samoupravljanja obča-nov, za socialistačno solidar-nost, za ugotavljanje temeljnih pogojev, da bi lahko ljudje res-nično soodločali tudi o tistih sadovih svojega dela, ki jih namenjajo za skupne potrebe v krajevni skupnostd, občinl, v mestu in tudi v širšdh družbe-no-politdčnih skupnostih. Samoupravljanje v združe-nem delu moramo povezavati s fcistim v potrošnji in narobe: samoupravo delovnih ljudi in občanov v kraju bdvanja — v krajevni skupnosti — moramo tesneje povezovati z združesnim delom. Smotmo moramo po vezovati in do največje možne mere presegata dvojnost delov-nega človeka in občana, kot proizvajalca materialndh in du-hovnih dobrin v delovnd orga-nizaciji in kot potrošnika teh dobrin v kraju bivanja — v krajevni skupnosti. V ta namen bomo posvetdli vso skrb temle nalogam: 1. Brez odlašanja moramo izoblikovati nova razmerja v ti-stih skupnih službah, skladih, interesnih skupnostih v Ljub-l.jani, zlasti v delovnih orgaraiza-cijah komunalnega gospodarst-va, ki opravljajo zadeve poseb-nega družbenega pomena. Zato podpiramo pobudo za ustano-vitev samoupravne interesne skupnosti v komunalnem go-spodarstvu po delegatskem na-čelu in razmerjih, v kakršnih bodo morali imeta plačniki in koristniki uslug in storitev od-ločilno besedo in določna po-oblastila o vseh pomembnejših vprašanjih, ki zandmajo občane neposredno. Prav tako se bo SZDL zavzela za integracijo sa-mostojnih delovnih organdzacij komunalnega gospodarstva v eno delovno organizaoijo s svo-jimi temeljnimi organizacijami združenega dela. Zavzell se bo-mo za to, da bodo osnutki za novo organizaoijo v skladu z ustavnimi dolooili in da bodo pravi čas prišld v roke obča-nom in krajevnim skupnostdm. 2. Zaradi velikih potreb zla-std delavcev in njihovega inite-resa za hitrejše reševanje sta-novanjskega vprašanja se bo SZDL skupaj s sinddkati v me-stu in občinah ter v krajevnih organizaoijah zavzemala za čimprejšnjo ustanovitev samo-upravne stanovanjske skupno-sti in uresničevanje že sprejete stanovanjske politike. Prouoila in oblikovala bo delegatski si-stem v stanovanjski samo-valca prek hišnega sveta — upravi, ki bo segal od stano-krajevne skupnostl, temeljnih organizaoij združenega dela, do samoupravne interesne skupno-sti. Bistveno moramo oživiti delo hišnih svetov in se zavzeti za to, da se kar se da hitro sprejme družbeni dogovor o zaščitii potrošnika na stanovanj-skem področju. 3. Posebna delovna skupdna koordinacijskega odbora za krajevne skupnosta pri mestna konferenci SZDL bo v letu 1973 izdelala predlog za celovit sistem samoupravnega sporazu-mevanja in družbenega dogo-varjanja v Ljubljani glede za-dovoljevanja skupnih potreb. Njegov calj naj bi bil povezova-ti vsa temeljna vprašanja živ-ljanjskih in delovnih razimer občanov: otroško varstvo, sta-novanjska vpraSanja, sooialno-humanitarne rešitve, komunal-ne usluge in storitve, potroš-nlška vprašanja, rekreacijo, so-delovanje z delovnimi organiza-oijami itd. v celovit sistem do-govarjanja in sparazumevanja in ga vklju6iti v srednjeročni program . (petletni plan akcij) družbenega planiranja v obdi-nah. 4. Družbeni dogovorii med po-trošniki — koristniki uslug in delovniml orgardzacijami mo-rajo dobiti vse širšd dmižbeno-politični pomem tudd zato, ker neposredno pamagajo krojiti so-cialistično poslovno moralo, dobre poslovne običaje, kako-vost ifcd. in utrjujejo razmerja med potrošnlki in delovnimi kolekbivl. V ta namen mora So-caalasfačna zveza spodbuditi vse možne oblike organiziranega de-lovanja potrošnikov in delov-nih kolektivov, kat so: potroš-niški kodeksi, potrošniški svetd in podobne samoupravne de-javnosti. 5. Socalastična zveza bo ak-ta-roeje sodelovala pri ustanav-ljanju potrošnikih svetov kot posebndh oblik samozaščite po-trošnika in kot svojevrstne ob-like kontrole v potrošnjd. Mno-gi aktivlstd nimajo prave pred-stave o potrošniških svetah, nji-hovih možnostih itd., zabo naj se s pomočjo koordinacdjskega odbora za KS pri mestni kon-ferend SZDL pripravi posebno posvetovanje o novl vlogi in funkcijd potrošndšklh svetov. Pri tem borao upoštevald tudi vlo-g« trgovine in nova razmerja, ki se bodo za to področje ob-likovala v novi ustavl. 6. Posebna delovna skupina pri koordinacijskem odboru za KS bo preudila možnosti za ustanavljanje uslužnostnih ser-visov, ki jih občan v krajevnih skupnostih in v novih stano-vanjskih soseskah vsak dan bolj potrebuje. Gmotne možnosti Akcije, M naj zagotove izva-janje dokumenta »SZDL danes« in nadaljnjd razvoj krajevne sa-mouprave, terjajo, da se izo-blikujeta gmotna politika in razšari osnova za izvajanje po-stavljenih nalog. Samouprava, kd se obllkuje v krajevni skup-nosti in ki se z ustavnimi do-polnili razšdrja v vsestranska delegatska razmerja, terja po-leg dragega vrsto opravil poli-ti^ne in tehnične narave oziro-ma ustrezne gmotne možnosti. Te možnosti pa se lahko pove-čujejo samo hkratd, kakor se bodo povečevale družbena pro-duktivnost dela in možnosti združenega dela, da razpolaga s presežnim delom, ki ga ustva-rijo delavca v njem; samo z rastjo spoznanja, da morajo občani za nekatere dejavnosti aii potrebe žrtvovatd dodatna sredstva iz svojega osebnega dohodka; samo z nenehnim bo jem zoper nepotrebno odtuje-vanje gmotndh sredstev tistim, ki so jih ustvarili, kot tudi zo-per zapravljivost, negospodar-nost in najrazličnejše oblike kraje ali družbenega zajedalst-va. Glede na naloge, ki Čakajo socialistično zvezo v Ljublja-nd, je treba ugotoviti, da je za-nje nezadostno gmotno in teh-nično pripravljena oairoma opremljena, zlasti če se hoče y svojem delovanju pravi čas pri-lagajati novim in novim potre-bam in prispevati h kar se da hitremu in uspešnemu razvoju krajevne samouprave. 1. K delovnih programov krajevnih skupnosti izhajajo gmotne zahteve za izvrševanje, kd jih skupnosti nastavljajo na občinske proračune. V bodoče bi bilo potrebno reševatd vsa gmotna vprašanja s samo-upravnlmi sporazumd oziroma družbenimi dogovori ali podob-nimi sistemskimi rešitvami. Prav tako bi morali v zadovo-ljevanju gmotnih potreb ustre-ano vključiti tudi delovne, zla-sti gospodarske organdzacije s področja krajevne skupnosti in na ta način zagotoviti gmotne okvire, v katerih bl se gibali delovnl programi krajevnih skupnosti. Samoupravni spora-zumi oziroma družbeni dogovo-ri bl morali biti napravljeni za celotno mesbo, da bd tako one-mogočdli nerazumne razlike v osnovnem delovanju krajevnih skupnosti. 2. že predzkušeno zbiranje sredstev s samoprispevkom v krajevnih skupnostih za gospo-darske ali negospodarske akci-je, v katerih z enakim deležem, kot so zbrana sredstva s samo-prispevkom, sodeluje tudi ob-činska skupščina, bi morali še bolj razviti. Takšne akoije te-meljijo na političmem delu ak-fcivistov, ki uspejo reševafci probleme krajevne skupnosti s pomočjo velike vefiine občanov, t. j. z zavestno odločitvljo o prispevku za skupne cilje in interese. To obliko financiranja je potrebno uporabiti tudi za hišne in uldčne samoprispevke, kjer morajo opravitd svojo nalogo hišni sveti in družbeno-politične organlzacije. 3. Hkrati z gmotno osnovo za delo krajevnih skupnosti bi morali zagotoviti večje mož-nostd za delovanje SZDL in drugih družbeno-političnih or-ganizaoij in društev v okviru krajevne skupnosti. Tudi obli-kovanje sredstev v te namene mora temeljiti na samouprav-nem sporazumu, družbenem do-govoru oairoma sistemski re-šitvi. Vrsta akcij, kl jih vidijo družbeno-politične organizaclje, je odvisna pretežno od gmot-nih možnosti. Zato je potreb-no gmotno osnovo vselej dolo-čeno opredelitl, Če hočemo, da bomo akcije tudi uspešno pla-nirali in da ne bodo samo po-sledica trenutnega razpolože-nja občanov ali sredstev, ki so trenutno na razpolago. 4. Kar se tiče gmotnih pogo-jev za delovanje, je treba izpo-polnitd tudi delovanje občin-skih konferenc SZDL in dru-gih družbeno-političnih organi-zacdj v občini. Gre tako za pro-store kot ustrezne rešitve za druge gmotne možnosti. Nalo-ge, ki izvirajo iz ustavnih spre-memb, programov republdške konlerence SZDL ta drugih vodstev družbeno-političndh or-garazacdj v republiki in v me-stu, terjajo izvajanje raznih akcij v družbeni bazi, ki jim trenutna kadravska zasedba v občdnskih vodstvih kratko in malo ni docela kos. Potrebe po analizah, potrebe po iaobraže-vanju, vodenju seminarjev, raz-govori v krajevnih organizaci-jah, vodenje javnih razprav itn. zahtevajo takšno delovanje, za kakršno se moramo nujno usposobUtd tako po kadrovski plati kot tudi z novimi organi-zacijskimi in metodološkimi prijemi. 5. V mestu Imamo krajevne skupnosti, ki so po številu pre-bivBlstva večje od neikaterih slovenskih občin. V takih občd-nah Slovenije Imamo organizi-rano celotno upravno in poli-tično nadgradnjo, medtem ko imamo v teh naših krajevnih skupnostih samo poldicnega tajnika. Odločitd se mOTamo za to, da vsaj v takih krajevnih skupnostih namestamo v okvi-ru krajevne konference SZDL poklicne ali vsaj honorarne taj-nike, ki bi bili kot politični de-lavci zadolženl za delovanje SZDL, kakor tudd za usklajeva-nje dela vseh družbeno-politič-nih organdzacij v okviru kra-jevne skupnostd. 6. Več skrbi je treba po-svetiti tehmčno-adimndstrafcrvnd opremljenosti krajevnih skup-nosti in družbeno-političnih or-gaoizacdj v njej. Odpravitd je treba težave z vabUi na sestan-ke, s pisanjem referatov tn po-ročil, še posebej z zapisniki. Potrebno je razmisliti o skup-ndh servlsih za več krajevnih skupnosti osaroma kako druga-če poskrbeti za ureditev te pla-ti delovanja v sarnih krajevnih skupnostih. 7. Precejšen del obveščanja in obveščenosti pbčanov je od-visen od dejavnikov zunaj po-samezne organizacije sociali-sbične zveze, precejšen pa tudi od nje same oziroma od gmot-nih in drugih razmer v občini ali mestu. Organizacije sociali-sbične zveze morajo postajati vse bolj stvarno odgovorne za to, kako bodo občani o po-membnih družbenih dogajanjih ali odločitvah obveščeni, in spo-sobne, da si obfiani ravno z nji-hovo pomočjo tako obvešče-nost na najrazličnejše načine zagotovijo. Zato bo bržkone potreben poseben dogovor, po katerem bi organizacaje sedanje načine političnega obveščanja izpopolnjevale gmotna breme-na, ki so za take dejavnosti po-trebna. Potem ko bodo osnutek pri-čujočega akcijskega programa že obravnavale krajevne orga-nizacdje in drugi dejavniki v krajevnih skupnostih in obči-nah, ga bo n estna konferenca — obogatena s pripombami in pridruženlmi akcijskiTnl pro-grami krajevnih organizacij, znova vzela v pretres in obde-lala naloge občinskih in mest-ne konference SZDL tako, da bodo za sleherno nalogo dolo-čenl udi nosilci-izvajalci in ord-entaoijski časovni roki. Ravno zato, da bi akcdje uspe-le, mestna konferenca priporo-ča svojim članom in aktivi-stom, da si vsakod izbere kra-jevno organdzacijo socialistič-ne zveze, v kateri bo pomagai pri izpopolnjevanju obstoječe-ga ali izdelavi novega akoijske-ga programa in kjer bi že sku-šal uveljavljati sprejeto. člani konference ba tudi ta način dobili možnost, da na seji, na kateri bd program dokončno sprejeli, nastopijo delegatsko in se potem v delegatskem smislu kot aktivisti zaposlijo pri nje-govem uresničevanju — seveda po svojih nagnjenjih in sposob-nostih.