Vzgoj a med naravo in kulturo Education between nature and culture Vasia Smole - Dubrovnik Fasja Smole - Dubrovnik, prof. defektologije in domske vzgoje, Dijaški dom Lizike Jančar, Titova 24a, Maribor. Povzetek Vzgoja omogoča človeku sestop iz narave v kulturo. Vzgo- ja pa je vedno omejevanje svobode, kije možna kot sinteza svobode posameznika in svobode človeka kot družbenega bitja. Možnost izbire je možnost svobode, izbiro pa pogo- jujejo naravne danosti in možnosti, da jih spoznamo in razvijemo. Naloga vzgoje je, da razvije naravne zasnutke, ki so v človeku, in sicer sorazmerno, da bo človek ustrezal svojemu bistvu. Ključne besede: vzgoja, izobraževanje, narava, kultura, svoboda, socializacija, omejevanje Abstract Education gives human beings a way to move from the nature to culture. However, education always means re- strictions imposed on one's freedom. Freedom is possible as a synthesis of freedom of an individual and freedom of one as a social human being. Choice equals freedom, and choice is limited by natural endowments and potentials we are able to recognize and develop. The task of education is 'J ^ .s o C i (lina p e d a fi; D g i k a , 2 0 0 1 vol. 5 , š I. t, sir. 75-85 tO develop natural endowments proportionally so that one remains true to his/her inner self. Key words: upbringing, education, nature, culture, fre- edom, socialization, restriction V 1. Človek je po eni strani biološko in po drugi strani družbeno bitje Dve plati njegove „človeškosti" se morata povezovati in dopolnje- vati. Da pa bi se dopolnili, mora med njima delovati vzgoja, ki iz bio- loškega bitja naredi tudi družbeno, civilizirano, kulturno bitje. Vzgoja je hkrati tudi ali predvsem omejevanje „biološkosti," vsega, kar je na- ravno, prvobitno. Zato se v zvezi s tem postavlja tudi vprašanje omeje- vanja svobode. Od tod izvirajo vprašanja o tem, kako se človek uvršča v meje discipline, kulture in svobode. Zanimiv uvid vanje dajejo razprave Davida Cooperja o antipsihiat- riji, ki zarisujejo mejo med duševnim zdravjem in norostjo prav na tisto ločnico konformizma, ki duševno zdravim omogoča, da z navi- deznim konformizmom dajejo videz socializiranega človeka in ga hkra- ti odtegujejo intenzivnosti doživljanja. Cena za to je zatiranje, potlači- tev in represija njegovega izkustva: »Primarna socializacija v družini in kasnejša sekundarna socializacija v družbi zunaj družine: v šoli, na univerzi, v sindikatu, na delavnem mestu i.t.d., vceplja konformizem, ki leži (v vseh pomenih ležanja) v polarnem nasprotju s stanji dušev- nega zdravja in norosti. Duševno zdravje in norost se srečata na nas- protnem polu, edini razloček med njima je v tem, da duševno zdrav človek, za razliko od norega, s kančkom sreče obdrži pravšnjo mero normalnega delovanja, ki je navidezni, ne pa dejanski konformizem, da bi se tako ognil razveljavljanju (or. invalidation), namreč temu, da ga Plenilci Normalnega Sveta spremenijo v invalida in bolnika. Na drugem polu pomeni normalno stanje zastoj in sklerozo osebnosti, ali vsaj duševno okvaro, če že ne smrt človeške eksistence. Proces nor- malizacije temelji na želji po enoličnem, vedno bolj prikladnem, var- nem, srečnem in lahkem življenju, ki je gotovo nekakšna smrt« (Co- oper, 1975). Svoboda „normalnih" je omejevanje. To je davek za vstop iz narave v kulturo, ki ga človek odplača z nelagodjem v kulturi, s čimer je Fre- ud poimenoval položaj človeštva, izražen z vprašanjem: Ram s to na- y as j a Smole - Dubrovnik: l^z^^oja med naravo in kulluro ^^ turo, potem ko smo dobili Imlturo, ko je Imltura s svojimi sofisticirani- mi simbolizacijami domnevno obvladala naturo in naredila človeka za človeka, zaradi česar smo sploh poštah družba. To je dejstvo, ki se ga morata zavedati tako vzgoja kot psihiatrija oziroma analiza. Ta da- vek bi bil morda manjši, če bi razhčne vzgojne in druge teorije bolj izhajale iz otroštva kot nepervertiranega izvora, kakršnega je v sre- dišče svojih raziskovanj postavil Rousseau. 2. Kaj je tisto, kar zamejuje človekovo naravo? Razhčne znanstvene panoge dajejo na to vprašanje razhčne odgo- vore, izhajajoč pri tem navadno iz primerjav z drugimi deli žive nara- ve. Med njo in človeka postavljajo mejnike, kot so sposobnost govora, zavestno delo, čustvovanje v dobrem in zlem, vero, moralo, inteligent- nost. Vendar je v človekovi naravi, prav kot v naravi živali, primaren nagon, ki ga „omeji" vstop v družbene odnose in zgodovinske zakoni- tosti. Tisto, kar imenujemo osebnost in je gensko pogojeno, se razvije z opazovanjem in posnemanjem delovanja in govorjenja, ocenjeva- nja in vrednotenja. Vstop v družbo, v določeno kulturo, je torej možen prek vzgoje, izobraževanja. Človek je zato vpet v socialne relacije, za katere Baumann pravi: »Zemljevid sveta človeka tvorijo koncepti, kot so: razred, moč, dominacija, avtoriteta, socializacija, ideologija, kul- tura in izobraževanje« (Bauman, 1988). To so relacije, ki v določenem razmerju „tvorijo" človekovo svobo- do. Za Baumanna obstaja individualna svoboda samo kot socialna re- lacija (Bauman 1988). Za Steinerja je vzgoja zlasti v rani mladosti tisti prevodni element, ki omogoča svobodo: psihiatri in kriminalisti vedo veliko povedati o ljudeh, ki so jih zanemarih v zgodnji mladosti in so zato obsojeni na življenje pod večjim ah manjšim vplivom živalskih nagonov, na življenje, ki je v najglobljem pomenu besede nesvobodno (Carelgren 1993). Tu se postavlja vprašanje o svobodi v individualnih ah socialnih okvirih, saj vstop v kulturo, socializacija, pomeni tudi prevlado navad, nadzora, filtriranje, predajanje iluzijam, dominacijo, avtoriteto, moč in izgubo individualnosti. Pri tem je mišljena tista kultura, ki pomeni podvrženje kulturnim vzorcem iz primarnega okolja in je sestavljena iz simbolov. Hkrati po- vezuje in razdružuje. »Kultura je sestavljena iz vzorcev eksphcitno in implicitno iz simbolov, ki sestavljajo značilne dosežke človeških sku- J^ Socialna ¡i c d a g o g i k a , 2 0 0 1 vol. 5, Si. 1, sir. 7 5-H 5 pin, vključno Z njihovimi utelešenji v artefaktih; bistveno jedro kul- ture je sestavljeno iz tradicionalnih (to je zgodovinsko izpeljanih in selekcioniranih) idej, še posebej iz njim pripisanih vrednot; kul- turne sisteme lahko po eni strani štejemo za proizvode delovanja in po drugi za elemente, ki pogojujejo nadaljnje delovanje« (Brake 1984). Prav gotovo gre pri kulturi po eni strani za posnemanje, za mime- sis. Za primer kulturnega vzorca lahko vzamemo evropsko kulturo, ki je nastala kot posledica prevzemanja umetnosti in idej, zraslih na grških temeljih, in ki se je spreminjala z razvojem mest, da bi nazad- nje prešla v današnjo fazo medijske kulture, kjer vzorci niso več iz primarnega okolja. Kljub temu imajo moč, da vplivajo na zaznava- nje, sooblikujejo zavest, dojemanje življenja in vedenjske vzorce in so „sokrivi" za narcistično zagledanost v površinskost, ki zanemarja vsebinske plati življenja. Vendar ni ene same kulture, ki bi bila povezovalna sila. Kultura je deljiva v vsaki kompleksni družbi, saj ta po definiciji zajema razne podskupine in subkulture v boju proti dominantni kulturi dominant- nega razreda za legitimnost njihovega obnašanja, vrednot in življenj- skih stilov. "Ta razred s kulturo uzakonja nadzor nad podrejenimi sloji" (Brake 1984). Nasproti (in včasih v koraku z njo) se pojavljajo različne oblike Subkultur, ki se delno ali pa bistveno ločijo od spre- jetih norm srednjega razreda (hippiji, punkerji...) ter se na zunaj odražajo predvsem v stilu. Nekateri znotraj subkultur ločijo tudi kon- trakulturo: Tinger (1960) je dokazoval, da lahko siibkulturo označi- mo kot "kontrakulturo", kadar se razvijejo subkulturne norme, ki so v resnici kontravrednote in subkulturi osrednje in ki subkulturo pri- peljejo do konflikta s širšo družbo (Brake 1984). (Sem bi morda sodi- li Črni panterji ali neonacisti, torej tiste subkulturne skupine, ki imajo militanten predznak). 5. Kdo je pravzaprav dobro vzgojen, sprejemljiv za določen tip družbe? Na ravni vsakdanjega je to tisti, ki izvaja norme tako, kot to od njega zahteva okolje, ki je tak, kot so drugi, ki je „normalen". Grki so ljudem, ki so imeli v moralnem značaju nekaj drugačnega ali slabe- ga, vžgali znamenja - stigme. Še danes človek, ki je drugačen, „ni vreden", ni sprejet v družbo, saj v določeni socialni situaciji povzro- ^ Hasja Smole - Dubrovnik: l^zf^oja „led naravo in kulluro ča odpor, pozornost. To se ne nanaša le na ljudi s telesnimi pomanj- kljivostmi in na različne skupine (nacionalne, rasne, razredne, spol- ne), ampak tudi na značajske deformacije, ki so tesno povezane z vzgojo (uživalci drog, kriminalci, prostitutke...). Neke vrste stigma- tizacije so deležni tudi vsi izvirni ljudje, veliki duhovi, znanstveniki in umetniki. So gibalo razvoja in napredka, brez njih bi se „mlakuža vsakdanjosti" usmradila, njihovo delovanje je nujno. »Če iz bojazni (veliki duhovi, op. p.) pristanejo na to, da jih stlačijo v katerega od teh kalupov, in pustijo nerazvite vse tiste osebne lastnosti, ki se ne morejo razvijati pod pritiskom, bo imela družba od svojih velikih duhov le malo koristi. Če pa so trdnega značaja in razbijejo svoje okove, tedaj jih bo družba, ki ji ni uspelo, da bi jih zvedla na po- vprečje, z resnim opozorilom zaznamovala kot divje, blodne in po- dobno, kakor če bi se kdo pritožil čez reko Niagaro, češ da med svo- jima bregovoma ne teče ležerno kot kak nizozemski kanal« (Mili, 1994). Okolje oblikuje pravila o pravilnosti, izloči tisto, kar je različno, kar ne posnema določenih vzorcev vedenja. Vzorci pa v svojem bist- vu vsebujejo pojem množičnosti, vnaprejšnje določenosti, omejenosti. Zato sta tako „normalnost" kot vzgoja določeni zgodovinsko, sistem- sko in kulturološko, če vzamemo kulturo v tistem pomenu, kjer gre za „lastnost človeka, glede na obvladovanje splošno veljavnih načel, norm, pravil pri vedenju, ravnanju (SSRJ II 1975). Temeljit premislek velja zapisu slovenskega psihiatra, ki se na- vezuje na doseganje tistega enakega vedenja, ki vodi v enako miš- ljenje in razmišljanje: »Raj, če želimo doseči vedenjsko uniformira- nost zato, ker se bojimo hudournika individualnih variacij? Raj če so vedenjski vzorci le prilagoditev na to tukaj in sedaj, kar zavrača mi- sel, da bo kdaj tudi jutri in tam? Naučiti nekoga vedenja, ki naj spre- meni njegovo miselnost, je spretno prikrita prisila« (Lokar, 1975). Vedenjska uniformiranost torej ščiti pred drugačnostjo v fizičnem, rasnem, spolnem in intelektualnem smislu, ohranja povprečnost, ki jo je lažje nadzorovati, jo usmerjati in ji vladati. Pri vseh teh določenostih je prisotna korektivnost, usmerjanje. Institucije usmerjanja pa so sistemi, organizacije, ideologija, pri vseh so neki načini izpeljav. Raj je izjemno, drugačno in stigmatizirano, je odvisno od vsako- kratne družbene usmeritve. Rulturne usmeritve so zato nekaj ^Q S o C i u I II a /) e d a g o g i ka, 2 0 0 1 vol. 5 , š 1. 1, sir. 15 -H 5 spremenljivega, zato tudi pojem „normalnosti" ni v vseh kulturah enak. Gre v bistvu za gospostvena razmerja, nadgrajena z nadzorova- njem in kaznovanjem. Morda kot karikirana oblika to najbolj razgalja Benthamov panoptikum, idealna kaznilnica, v kateri en sam opazova- lec nadzoruje vse celice, ne da bi ga jetniki videli. Neprestano, vse- vedno nadzoruje, v jetnikih vceplja občutek samoobvladovanja. Ko Z. Bauman analizira to cinično prispodobo družbenega nadzo- ra (povedno je tudi, da je bil avtor panoptikuma, J. Bentham, filozof in privrženec ter udeleženec ustanovitve „rediteljske" šole za otroke sred- njega stanu), ugotavlja: »Ideološka dominacija, kulturna hegemonija, indoktrinacija, ah kakorkoh se že imenuje ta boj za duhovno podredi- tev, se zdi izven koncepta panoptikuma irelevantna in neopravičljivo čudaštvo« (Bauman, 1988). In vendar boj za duhovno podreditev pote- ka, saj je v človekovi naravi, da išče mir, gotovost, zatočišče. Ponujajo mu ga družbene, ekonomske in rehgiozne forme, v njih išče zaščito in se jim preda. Skozi njihovo delovanje postane instrument skupnosti, le-ta postaja pomembnejša od njega. Evidence v upravni, policijski, vojaški, zdravstveni organizaciji, v vzgojno-izobraževalnih organizacijah, skrb socialnih in religioznih in- stitucij za človekovo duševno in moralno podobo, oblikovanje pogle- da na svet skozi medije in reklamo podrejajo posameznika skupnosti, „predelujejo" človekovo naravo, da se prilega družbenim normam. Skozi to predelavo osebno življenje ponika v amorfna tla javnosti. »V današnjem času moči organizirane oblasti tako pronicljivo pro- dirajo v naše zasebno življenje, da ga skoraj ni več« (Laseh 1986). Jetniki panoptikuma zadovoljujejo svoje potrebe po miru in spoko- ju (peace and calm), prepuščeni so temu, da nadzorniki vedo vse o njih. Ali ni družbeno nadzorstvo v današnjem času le nekoliko svetlej- ši odsev panoptikuma? Na eni strani je navidezna varnost (ekonom- ska, socialna, družbena), na drugi socialni nadzor, zavit v „skrb za posameznika, državljana." To, da so se šole spremenile v institucije, ki skrbijo za „vsestransko intelektualno in osebnostno rast otroka", ne zanika dejstva, da »...socializacija mladega človeka reproducira politično oblast na ravni osebnega izkustva« (Bauman 1988). Tudi to, da so zapori postali kazensko-popravni domovi, da soci- alna služba prevzema del nalog družine, ne kaže na konec nadzora, usmerjanja, korektivnosti, na duhovno naravnanost k podrejanju. f'^asja Smote - Dubrovnik: Vz^oju med naravo in kulluro ^^ Vsebina v bistvu ostaja, le oblika postaja bolj „humana" in prefinje- na. Ne samo strogo državne institucije, tudi šola je sociahzacijska in disciplinatorna institucija. Te naloge izvaja na različne načine - bo- disi da posreduje vladajočo ideologijo in je razredno določena (njen nadzorovalni mehanizem je zato povsem razviden), bodisi da so nor- me prikrite v ritualnih praksah. »Bistvena značilnost ritualov v šoli je, da s svojim posredovanjem družbenega vedenja, stereotipa in ideologij oblikujejo realnost. (...) Nadzorovanje v šoli poteka torej tako, da učenci nevprašljivo ponot- ranjajo posredovano ideologijo« (Salecl, 1991). Izobraževanje in vzgo- ja vsebujeta mehanizme discipliniranja, vzorce vedenja, oblikova- nje navad (delo, red, disclipina, govorna kultura). S tem jih priličita tako ideologiji kot kulturi. Mir in spokoj (peace and calm), zasebna „sreča" ter zasebno in javno blagostanje imajo torej visoko ceno, ne - svobodo. Javna vzgo- ja ima najpomembnejši delež pri njihovem zagotavljanju. »Vzgoja nikoli ni samo iniciacija v kulturo, vedno je tudi element njenega reproduciranja, s tem pa tudi njenega preseganja, dekon- struiranja. Zato moderne oblasti v skrbi za »družbeno ravnotežje« svoja reguliranja javne vzgoje tako pogosto legitimirajo s skliceva- njem na odrešitev ali osrečevanje vseh - kot da so sposobne zagoto- viti vzgojo, ki bo zagotavljala vse obenem: tako osebno srečo (etika) kot javno (politika) in zasebno (ekonomija) blagostanje. Take ambi- cije danes seveda predpostavljajo nadzorovano odreševanje in osre- čevanje, predpostavljajo nek najvišji smoter in vrlino, s katerim se morajo manjšine pač pomiriti, ker sta - če uporabimo Aristotelove besede - po volji pristašev dane ureditve, ne pa opora ureditvi kot taki, stopnji civilizacije« (Zgaga, 1991). In kdo je največja manjšina nasproti večini, če ne posameznik? Šolstvo, vzgoja in izobraževanje so poštah predmet interdiscipli- narnega raziskovanja. Ne le pedagogika in psihologija, s tem pod- ročjem se prav zaradi pomena za sodobno družbo ukvarjajo social- na in politična filozofija, teorije ideologij, kulturološke in psihoana- htične študije, feministične teorije, sociološke discipline... Izobraže- vanje ni več le stvar družine, skupine (npr. ceha), religije, ampak je vse bolj pomembno za nacionalno obhkovanje, za kulturni in indus- trijski napredek. V substratu tega ni prizadevanje za nevtralno zna- Socialna pedagogika, 200 1 vol. 5, šl. 1, sir. 15-H 5 nje, za možnost izbire, za lireativno mišljenje ali celo različnost, v temelje teh prizadevanj je vgrajena prilagojenost posameznika veči- ni, družbi. Najpomembnejše teorije šole v sodobnem obdobju nam ponujajo tri poglede nanjo: althusserjanskega, za katerega je šola ideološki apa- rat s priviligiranim mestom v današnji družbi, foucaultovskega, za ka- terega je šola poleg drugih družbenih institucij mesto „mikrofizike" oblasti, in Applovega, v katerem je šola kraj produkcije vednosti in kulture. Teoretiki vzgoje, ki so glede na predmet raziskovanja tudi razisko- valci družbe, pa mnogokrat spregledajo, da so danes družbene spre- membe bliskovite, da se je „svet v treh letih postavil na glavo". Razis- kava heidelberškega strokovnjaka za sociologijo in rehgijo Hainerja Barza je pokazala predvsem to, da se v „elektronski dobi" tradicional- ne vrednote bliskovito spreminjajo: »Življenje kot izpolnjevanje dol- žnosti do boga ah pa do družbe (za bolj human svet) in celo iskanje smisla v materialnih in duhovnih dobrinah - vsega tega kot temeljne vrednote pravzaprav ni več. Izginilo je. Namesto tega se pojavlja indi- vidualizem, samozadostnost, nevezanost in nehote povsem novi, sta- rejšim marsikdaj nerazumljivi smisli življenja« (Barz, 1993). Raziska- va poudarja, da nastaja prepad med realnostjo in zamišljenimi vred- notami, ki ga bodo šole, pohtika in starši le s težavo premostih, in da večina starejših mlado generacijo ocenjuje z merili iz svoje mladosti, ki so stara najmanj trideset let, torej pripadajo svetu drugačne, minu- le kulture. To pa je tako, kot bi nebo opazovali s Kopernikovimi napra- vami, pri čemer je le malo Kopernikov. Potrošništvo je predimenzioniralo materialnost in hedonizem, te- levizija je postala sredstvo enosmerne komunikacije, družina nima časa za otroka in mladostnika. Mladim je dovolj družbene in družin- ske avtoritete. Aleksander S. Neih ima ob podobnem problemu na- slednji odgovor: »Ukinite avtoriteto. Dovolite otroku, da bo tisto, kar je. Ne vlačite ga naokrog. Ne učite ga. Ne pridigajte mu. Ne dvigujte glasu nanj. Ne silite ga, da dela karkoli« (Nili, 1980). 4. Prehod iz narave v kulturo, ki naj bi ga omogočila vzgoja, je dandanes vse težji Vse konceptualne kontroverze o vzgoji in vse neprijetnosti, ki jih imajo sodobne demokratične družbe z njo, izhajajo iz tega, da mora obstajati Hasju Smote - Dubrovnik: Vzgoja med naravo in liulluro ßß med človekovo naravo, na-rojenostjo, in njegovo stopnjo civilizira- nosti oz. kulture neko nujno posredovanje. Minljive generacije »več- nega« človeškega rodu morajo znova in znova stopati iz narave v kulturo; palete možnosti, dane z njihovimi rojstvi, doživljajo nenehno nove in druge aktualizacije, ki jih zgodovinski spomin beleži s tako vestnostjo, da vsako novo konceptualizacijo bremenijo v večji meri. Otroku tega posredovanja ne omogočajo zgolj odrasli, starši, ker ni- so zgolj roditelji, ampak so tudi državljani. Zrasti v odraslega držav- ljana postaja čedcdje težje, posredovanje pri tem pa vse bolj nemogo- če rZgaga, 1991) Mnenja o moči narave in vplivih okolja (tudi vzgoje) so močno različna, tudi med pragmatičnimi Američani, ki razvijajo biologijo individualnih razlik. Fowler pravi.- Ko pogledate v ozadje velikih ljudi, v vsakem prime- ru najdete vzorec zelo zgodnje vzpodbude, pobudnik pa so starši ali kak mentor (Delo, 1993). In kaj je to drugega kot tudi vzgoja? Vsak vzgojitelj v svoji vzgojni praksi pogosto naleti na gojence in učence, pri katerih uspehu (in žal tudi neuspehu, tako pri učenju kot v po- vsem vsakdanjem življenju) igrajo veliko vlogo starši in njihova zgod- nja vzgoja. Vse to se pogosto iz neznanih vzrokov (kot da bi bilo to sramotno, družbeno nesprejemljivo) skriva ali zanika. Kako pogosto slišim učenke, ki trdo delajo (ker so bile tako vzgojene?), trditi, da se nič ne učijo. Morda nezavedno poveličujejo na-rojenost na račun vzgoje? Vsi na posvetu Gibe so se strinjali, da ni mogoče zanikati, da so med posamezniki naravne biološke razlike. Geniji morajo imeti sre- čo tako s svojim genetskim ustrojem kot s starši. Najpomembnejše pri tem se zdi dejstvo, da ima večina ljudi sicer možnost, da izkoristi svoj biološki potencial, kar pomeni, da če izključimo resne bolezni, pomanjkanje hrane, so lahko gotovi, da se bodo njihove genetske sposobnosti popolnoma razvile, pa ni tako gotovo, da bodo odrasli v okolju, ki je potrebno za tak razvoj. (Delo, 1993). Večje znanje o biologiji genija je seveda nadvse zanimivo, a traj- nega pomena bodo šele raziskave o boljšem starševstvu in vzgojnih tehnikah (Delo, 1993). Nadarjenost in ugodne družbene razmere (vključno z boljšim star- ševstvom in vzgojnimi tehnikami) niso dovolj, da bi se neka mož- nost (npr. glasbena nadarjenost) razvila in udejanjila. Za to je po- Socialna pedagogika, 200 1 vol. 5, šl. 1, sir. 7 5-H 5 trebno lastno delovanje (npr. učenje, trening). Naravne možnosti (npr. v smislu genetske zasnovanosti) se lahko razvijejo, če jih usmerja človek s svojim delovanjem, tudi z vzgojo, ki pa mora te možnosti poznati in ravnati tako, da se bodo uresničile. Možnosti v naravi se uresničujejo samodejno, čeprav morajo tudi pri tem biti izpolnjeni določeni pogoji (vrsta tal, vlaga, temperatura, svetloba) in je tudi te mogoče delno usmerjati (npr.vzgoja boljših sort). Človekove mož- nosti, možnosti v družbi, pa so večsmerne in se lahko uresničijo s tem, da človek izbira med njimi (lahko kaj stori ali ne, opusti ali ne...). Možnost izbire pa pomeni možnost svobode. Ta je seveda ome- jena, tako z naravnimi danostmi (talent), kot s tem, ali možnosti sploh poznamo, torej z znanjem. Poleg posameznika vplivajo na uresničevanje možnosti tudi druž- bene zakonitosti, norme in vrednote, ki po eni strani omejujejo indi- vidualno svobodo (lastnina, predpisi, zakoni) in jo, po drugi strani, šele omogočajo, ko npr. preprečujejo anarhijo (predpisi). Potreba po svobodi in potreba po socialni interakciji sta neločlji- vi, zdi se, da si pogosto nasprotujeta in sta hkrati pogosto značilnost pogojev človeka (Bauman, 1988). 5. Literatura Bajee, A. in drugi. 55/Í.///(1975). Ljubljana: DZS, str.526. Bauman, Z. (1988). Freedom. Bristol: Open University Press. Barz, H. (1993). Mladi in religija. Delo, 15. 5. 1993, str. 24. Brake, M. (1984) Sociologija mladinske kulture in mladinskih sub- kultur. Ljubljana: UR ZSMS. Carlgren, F. (1993), Vzgoja za svobodo: Pedagogika Rudolfa Ste- inerja, Ljubljana: Epta. Cooper, D. (1975). Raj je antipsihiatrija. Ljubljana, Eseji in prob- lemi, vol. 21, št 10-12, str. 91. Laseh, C. (1986). Narcistička kultura. Zagreb: Naprijed. Lokar, J. (1975). Anti-razmišljanja. Ljubljana, Eseji in problemi, vol. 21, št. 10-12. Mili, J. S. (1994). O svobodi. Ljubljana: Rrt. Nili, A. S. (1980). Slobodna deca Samerhila. Beograd: Beogradski izdavačko-grafički zavod. Has j u Smole - Dubrovnik: l'^zgoja med naravo in kulluro_ Salecl, R. (1991). Disciplina kot pogoj svobode. Ljubljana: Knjižna zbirka Krt 75, str. 120. Zgaga, P. (1991). Težave z vzgojo: med državo in civilno družbo. V: Medveš, Z. in Kodelja. Z., Vzgoja v javni šoli. Znanstveno in pub- licistično središče str. 24, 36. Gen za genije. (1993). The Independent. Delo, 15.5.1993, str. 26. Pregledni znanstveni članek, prejet junija 2000.