Kje smo s kulturo bralcev? Ondan sva se srečala pred knjižnico Jožeta Mazovca — njeno krajevno enoto v Polju. — Kam s tako častitiljivim korakom? Na avtobus najbrž ne... — Seveda ne, pač pa tjale v šolsko klet, se pravi v knjižnico, ki bi zaslužila drugačne, kultur-nejše prostore... — ... na katere pa bo treba čakati vse doltej, da se izteče naša ekonomska stabilizacija in nemara še malo dlje. — Pa saj vprašanje prostora ni tako bistveno, važnejši je odnos sposojevalcev do prevze-tih knjig. — To pa je seveda problem, ki bi zaslužil kar pošteno okroglo mizo za vse bralce. — Tule v aktovki na primer vračam dve neprebrani knjigi. Ena od teh je slovenska klasična povest; vzel sem jo za vnuka kot obvezno domače berivo. A knjiga je tako pobalinsko pori-sana z ogabnimi »vinjetami« in besedami iz že udomačene »fol-klore«, da mu je nisem upal pre-pustiti. Drugo sem namenil sebi, a je žal šla že skozi toliko rok, predvsem pa skozi roke nekoga, ki jo je očitno prebiral pri opol-danskih kosilih, saj je tako za-maščena in debelo zapackana s sledmi jedi, da se človeku obrača želodec... Obe bom pokazai knjižničarki. — Žal ne bo kaj prida zaleglo, saj reva ne utegne prekontroli-rati vsake vrnjene knjige. Tudi sam doživljam podobna prese-nečenja. Nedavno sem ugotovil, da bralec pred menoj med bra-njem očitno ni imel pri scbi robca... Knjiga se mi je zagnu-sila in sem jo odložil. In kadar prinesene knjige zavijem, si mi-slim: naj bo, čeprav jih borri s tem Ie malo obvaroval, saj desetine drugih ne le, da jih ne zavijejo, tetnveč z njimi ravnajo kakor s cunjami-za prah. — In tako knjige trpežno propadajo vsaj trikrat hitreje, kakor bi ob kulturnem odnosu in obzirni rabi. Sploh se mi zdi bra-lec, ki grdo ravna s kn jigo, podo-ben surovežu, ki bi človeku na prijazen pozdrav odgovoril s psovko. — Res. Kje smo že z mno-žično kulturo sposojanja! Mnogi nimajo do sposojene knjige no-benega odnosa, ker so do nje tako brezbrižni kakor do druge družbene imovine, češ kaj me briga, saj ni moje. — In to toliko bolj, ker so sposojevalne možnosti tako zelo ugodne. Za enkratno plačilo čla-narine lahko bereš knjige neo-mejeno, paziš le, da te ne zadene zamudnina po lastni krivdi. Liu-dje ne znajo ceniti ponujenih ugodnosti. — Vse vrednejše knjige iz tu-kajšnjega fonda sem prebral domala že po dvakrat. Dotok novih je prepočasen. Ni denarja. — K temu bi lahko pripomo-gla primerna sposojnina (ob do-ločenih oprostitvah). S tem bi verjetno dosegli, da bi bralci lepše ravnali s knjigami, hkrati pa dokazovali, da svojo ljubezen do dobre knjige kot najboljše prijateljice znajo in hočejo us-klajevati s spoštljivirn odnosom do njenega družbenega poslan-stva. JANEZ LAMPIČ POUE