Ratoli&k cerkven list. Danica izhaja 1.. 10. in 20. dne vsaciga mesca na celi poli, in velja po po>ti za celo leto 3 gld.. za pol leta 1 »id. tio kr \ tiskarnici sprejemana na leto 2 gld. 60 kr. in na pol leta 1 gld. 30 kr., ako uni dnevi zadenejo v nedeljo ali praznik, izide Dane a Jati poprej. T eiaj XVII. V Ljubljani 10. velicega travna 1864. M*t 14. Pogovori od sporedi. Spisu je M. Smolej. (Dalje.) Kavno to velja pa tudi vašim besedam, g. uradnik, ki ugovarjate, da Kristus le splošno od odpušenja govori in posebne spovedi z besedico ne omeni, ali zapoveduje, ktera se toraj s sv. pismom po vaših mislih tudi nikakor zagovarjati ne more. Kajti kakor gosp. zdravniku, tako tudi vam že sama pamet in primera vaše službe in stanu vaš ugovor zaverne in vniči. Zakaj kakor vi v sodnji hiši, tako je tudi duhoven v spovcdnici sodnik. Dvojna oblast mu je podeljena, odpušati namreč in zaderževati. Zatoženec je grešnik, ki je po meri svojega zadolženja veči ali manji kazni ali pokore vreden. Kakor toraj vam nikakor ne zadosti, da veste, ta ali uni človek, ki se vam v sodbo izroči, je hudodelnik, temuč njega in zraven tudi še priče natanko in na drobno tudi po okolišinah hudodelstva sprašujete in si tudi zvediti in spoznati prizadevate nagibe, značaj, poprejšnje življenje, obnašanje itd. — Vse to, kaj ne? le zato, da vam je potem mogoče pravično in po postavi soditi in hudodelstvu primerno kazen odmeriti. Kakor toraj vi nikakor ne morete svoji dolžnosti, postavi in pravici brez posebnega, natančnega izpraševanja zadostiti, ravno tako malo, glejte, more zadostiti spovednik v duhovni sodniji dvojni sebi podeljeni oblasti, odmeriti primerno kazen in pravično razsoditi, ali je grešnik odveze vreden ali ne, ko bi se on sam svojih grehov na drobno ne obtožil, svojega zadolženja in dušnega stanu ne razodel, in to toliko manj, ker pri spovedi nimamo prič, kakor jih vi imate in se nanje pri razsodbi opirati smete, ako tudi sam hudodelnik taji. In ker sc ravno tako malo hudodelnik kakor grešnik oprostenja in odpušanja že < tem vrednega stori, ako se pervi sam sodniji izroči in drugi k spovedi pride, bi bila gotovo velika krivica, smešno in nespametno, ako bi vi brez vsega spraševanja zatožencem, kakor bi bili ravno pri volji in bi se vam zdelo, enemu n. pr. rekli: ti si kriv spoznan in obsojen za 5 let v ječo, ti za 2 mesca, in tretjemu: ti si nedolžen spoznan in oprosten; ravno tako tudi pri spovedniku, ako bi brez posebnega ob-toženja samovoljno, kar po naključbi, enemu hotel grehe odpustiti, drugemu pa zaderžati, temu odvezo podeliti, unemu pa ne. — Jasno je torej, kakor beli 'lan, in zdravi pameti še tako priprostega človeka umevno, dani bilo nikakor potrebno, da bi bil Kristus posebej od posebne spovedi govoril in jo zapovedoval, ravno zavoljo tega. ker se sodnja oblast aposteljnom in njih naslednikom podeljena, ravno, ker je dvojna in ena drugi ravno nasproti, brez posebne spovedi nikakor misliti ne 'more, in bi bile Njegove besede, pri sv. Janezu tako slovesno izgovorjene . popolnoma brez pametnega pomena, in kakor pravici, tako tudi zdravi pameti naravnost nasproti. Ileči pa, «la je Kristus, on večna modrost in resnica, z ono njenimi besedami svojim namestnikom takošno naključno oblast podeliti hotel, bi bilo v resnici bogokletstvo! — Mislim , da temu izpeljevanju in dokazu nc bote poskušali še kaj ugovarjati, vender pa, da bote popolnoma zadovoljni, tudi vam, kakor g. zdravniku, napeljem še besede nekega druzega slavnega ucenika, sv. Janeza Zlatousta (-j- 40?) (Krizostoma), ki tudi za vaš ugovor, kakor nalaš prelepo in jasno govori. »Slabotne stvari," ves začuden zakliče, slabotne stvari, bivajoče na ti zemlji, so poklicane delit Hožje reči, in so prejele oblast, ki jo Bog ni angelom in ne velikim angelom podelil! Zakaj tem ni rečeno: Vse kar koli bote na zemlji zavezaii, bo tudi v nebesih zavezano, in vse karkoli bote odvezali na zemlji, bo odvezano tudi v nebesih. Poglavarji sveta imajo le oblast čez telo, tukej pa gre za duhovne vezi, ki segajo celo v nebesa. Sodbo, ki jo duhoven tukaj stori, poterdi Gospod Bog sam v nebesih. Svojo lastno oblast je On svojim služabnikom podelil, ko je rekel: Katerim bote grehe odpustili, so jim odpušeni. in katerim jih bote zaderžali, so jim zaderžani. Katera oblast je veči memo te? Vso sodbo je Oče Sinu izročil, in Sin jo je spet duhovnim podelil." (S. Chrvsost. de Saccrdotio lib. III c. 5.) In na drugem kraji: ... ,,oni (grešniki) naj sc nikar ne sramujejo spovedati se svojih grehov... .,ker bo ta, ki ga je sram človeku svoje grehe razodeti, pa se ne sramuje, pred Božjim obličjem jih storiti, ki sc noče spovedati ne pokore storiti, o tistem strašnem dnevu sodbe s sramotit obložen ne samo v pričo ene ali dveh oseb, ampak v obličju vesoljnega sveta." (Hom. de mul. Samarit.) — Tako, glejte , govorita dva, bi rekel, naj slavniši učenika katoliške cerkve. Ali sta mar, vprašam, ona dva kaj drugega brala v sv. pismu, kakor beremo zdaj mi, in le z besedico omenjeno našla posebno spoved v njem? In vender, kako čudno jasno in umevno razlagata in obračata besede pri ss. Matevžu in Janezu na posebno, katoliško spoved! Si bote mar vi obilniši raz s vitij en je, veči učenost in pravicoljubnost pripisovati prederznili, kakor pa sta v tih čednostih slovela unr sveta moža? Bote si li t e r d i t i zaupali, daje vam in novoverskim u cenikom zdaj po preteklih IHsto letih bolj znan, umeven in razkrit nauk in izročilo aposteljnov, kakor njima, ki sta živela a p o- nI oljskim časom lako blizo, ki sta velika .svetnika v nebesih, luč in slava Jezusove cerkve na zemlji?! — \i mi potreba k temu še kftj pristavljati; le eno zeljo si prcdcrzneai ae izreči: Nasprotniki katoliške spovedi, ki pogosto le iz gole nevednosti slepo in nepremišljeno ponavljajo, kar druge svojeglavno terditi slišijo ali berejo, naj bi pač te kratke besede in vprašanja si zapomnili in brezstrastno saj nekoliko premislili, gotovo bi sc jim saj nekoliko začelo svitati in daniti, in morebiti jih tudi dvomi obhajati, ali vender mar niso ogoljufani in prikrateni za predragi biser katoliške posebne spovedi, za neprecenljivo tolažbo. mir in veselje, ki ga ona deli vernim!-- t rad ni k. Tu ste nam v resnici celo pridigo naredili, in reci moram, da se vaše besede res obilno /.aljivo gla>ijo za nas. Pastor. (*»tov». kajti gospod duhovni sodijo in govorijo, kakor bi s svojo posebno spovedjo res že imeli nebesa in zvcličanje v posestvu: mi pa bi popolnoma nevedni in nespametni tavali v temi! II uho v ni pomočnik. Nikakor ne, častiti gospodje! zalili s svojimi besedami gotovo nikogar ne mislim. Ali nikogar soditi nočemo in tudi ne smemo, temuč se pri leni le vezemo na nauk sv. pisma in sv. cerkve. Tudi nikakor ne rečem, da bi govorili nespametno. marveč poterdim, kakor sim žc opomnil, da doslednje res drugači govoriti ne morete, in ravno iz tega. kar sini govoril, je prav lahko razvediti in spoznati, zakaj sc vi in naši cerkvi nasprotni učeniki tak» krepko branite vsake duhovnim čez verne jim podeljene podnje oblasti. Zakaj pri vaši sedanji spovedi res nimate nobene take oblasti, za vas le polovica Jezusovih be>ed pri sv. Janezu velja, vi morete — po vasi misli — le odpusati, in pa vsim brez razločka in overt: komu grehe tudi zaderzati priložnosti in oblasti nimate nikdar. 1'riprosti, pravi mali Lutrov katekizem. naj sf spovedniku obtožijo grehov, ki so jim znani: pa vprašam, g. pastor, kje je še najti kak pri-prosti. ki bi to *toril? Ali kje je celo kak omikan, ki bi >e še za »»poved oglasil iu sc hotel grehov obtožiti, kolikor jih ve? - Ali pa. morebiti imajo pri vas omikani in imenitni \ ti zadevi sprednosti in privilegije. ki jih priproMi nimajo? Poskusite in potrudite sr. g. pastor, opiraje sc na simboliške bukve in na Lutrov mali katekizem, posebno spoved spel vpeljati, lako, da si imajo ne samo priprosti, ampak tudi imenitni - kajti pri spovedi ni razločka, tii smo vsi kristjani ubooj grešniki — sploh vsi brez razločka in izjeme. grehov obtožiti, kolikor jih vejo: gotovo, vsi se vam bodo uperli. vas starokopitneza imenovali, in se vzdignili zoper vas. in razpertija bo v lastni duhovnii. ( Iialje nadeti. I Kozjo rotfa naj se zgodi l P r i p o v e d k a. ( -.il Andrej >lakaro\ic.) Marsiktere kapljice ve.-elja deli usmiljeni Oče nebeški dolini sol/ m joka. da naj bi se včasih naše ramena težkih kri/ev odpotiit. Večjega veselja pa menda ui kje najii. kake je hudobnež celo posmehoval. Mati, od otroške ljubezni oslepljena mu pa vendar še denarjev pošilja. On pa je zmiraj huje delal, in jo z igro in pijančevanjem sčasoma celo ua beraško palico pripravil. Iz šole izgnan si je mogel potlej sam živeža iskati in denarjev za igro in pijačo. Kaj in u je bilo pa početi, ker ni druzega znal delati kakor po kerčmah posedati in igraje popivati. Tako zabrede, kdor maternih ukov ne posluša in Itoga pozabi, litih hudobije in skušnjav, ki nikdar ne praznuje, dobro ve »vujini služabnikom pomagati, da jih v svoje zanjke vlovi. Pokazal je tudi našemil Tomažu bogatega skopuha, in ga po umazani vesti dražil, naj «ra okrade, kajti njegovo zlato z a bo za lep čas z vinom preskerbelo. o polnoči, ko vse mirno počiva, sc skupuli poda svoje zlate preštevat, mladeneč pa pod oknom nanj preži s tolovajskimi naklepi. Strastno ogleduje starce plesnjeve to-larje in se z njimi pogovarja: Oj dcnarci moji, kako lepi -te vendar! Bolj vas ljubim, kakor samega sebe. l.e tukej porivajte, in če vas bo hotel kdo odnesti, Ic hitro se oglasite. Moj sin se bo kaj veselil, ko vas bo v taki množici zagledal, kadar jest umerjeni." Pri tej priči skoči tat na-nj iu zamolklo mu reče: ..Kevež ti! Ia ljubezen tvoja ni nikakor prava; tvoj mainoii želi rešen biti iz žalostne zaper-tije. Jest sem živa hudoba; denarje sem ti posodil, dušo tvojo >i mi dal za obresti, zdaj sem pa šc po glavnico prišel. Vstrelim te pri tej priči s samokresom, ako mi ne pustiš vsaj toliko denarjev vzeti, kolikor jih moreni nesti!" Strahti sc trese skopec pri tako nagli prikazni, v denarje stermeč omedli in na tla pade. Ropar sc pa brez skerbi čez odperto skrinjo pripogne in si z denarji žepe napolnuje, da se mu skorej pod njih težo tergajo. Toda omcdlevšega zdrami znano rožljanje njegovega malika. zave se in skoči nad razbojnika, da bi ga odgnal. Začneta se pretepati in hud boj se uname med njima. Med rovanjem se Tomažu -amokres sproži, skopca ravno v persi zadene in na tla verze, kjer se valja v lastni kervi. Za vse to se ropar še zmeni ne, temuč spet se k denarjem spravi, kakor da bi jih hotel z očmi žreti. Al strel je bil ljudi zbudil, čuvaji pribite gledat, kaj da se godi o tako pozni uri. Umirajoči jim le s perstom še morivca pokaže, ter za vselej zameži. >el je ravno ta hip pred pravičnega Sodnika; od tolikega denara ni še vinarja seboj vzel. Morivca odpeljejo naravnost v jetuišnico iu ga sodnii izroče. Že v malo dnevih ga vlečejo k vislicam, in ko na vislici mertev obvisi, zaženejo ueštcvilui gledavci velik hrup ga milovaje. Pri tem dušnem igrokazu se mati v cerkvi zbudi. To je bil konec njenih sanj. Zdaj pa nikoli ni mogla Boga prclivaliti. da vse to ni bilo res. Spameti se, verne *e domu in močno se sramuje, da je poprej tolikanj tarnala in inermljala zoper neizmerno modrost Bo/.jo. Terdno je sklenila od zdaj naprej nikdar več zoper Božjo previdnost nc tožiti iu vse težave in križe iz Božje roke vdano iu radovoljno sprejemati. Premišljevala je. kako nespametne reči je Boga prosila, otroka pa zdaj srečnega štela, da jc mlad umeri ter ni prišel na vislice v njeno sramoto in v svojo nesrečo. Iz te pripovedke uaj se vse matere uce, kako neumno in grešno je toliko tarnati in žalovati, če jim smert kacega otroka iz tc solzne doline odpelji v ono deželo vekomaj srečno in veselo. O naj bi Ic pomislile, da nedolžnih jc nebeško kraljestvo, da si otroci, kakor pravijo, prav za prav nebesa ukradejo, da za-nje tam pred Božjim tronom molijo. Bogu trojno slavo noč iu dan prepevaje. Od rameni se moramo vse žive dni truditi in boriti, da si nebesa pridobimo; otrokom pa nič truda treba ni. Tedaj po pravici pravimo, da otroci nebesa ukradejo, l.e sam Bos ve. kam bi utegnili zabresti mnogi otročiči, ako bi jih Bog dalje živeti pustil. Kar Bog stori. vse prav stori. — Bila jc neka mati, ki je imela obilo otrok Pa nikdai ni bila tako srečna, da bi kterega odgojila. temuč vse ,"> \ Ncapclnu nesrečnega hohen--;a\t-k«ga < oarjt-vica konradina. če so ga prav llohen-siavli z mnogimi dobrotami obdarovali, in pa njegovega pritatla. ivdoicga voivodita badensko-avstrijanskega Fridciika. muneiou liutemu pretivniku aužuvskemu karolu, ki jc na to oba mi a-ka mladenča v Neapelnu ukazal očitno ob glavo djati - Vedenji Krištofa irangipaiiskega grota proti <. rarju Feidiiiaudu I smo prej pri Novcmgradu omenili iii dal« Im -e -e veliko pi-ati. Pa opustivši žalostne dogobe Kitiiio -t to. de nahajamo nektere ude omenjene rodovtn« . ki si niso Ic samo prav junaško s turki bojevali, itiom tudi v tih bitvah v luambi svete vere in domovine slavno snu n najšli Zraven tega so pa tudi bili nekteri posebni dobrotniki tcr/.a-ki cerkvi Matere Božje in udi ondaj-ii>cmii redu s\. Frančiška, kakor Nikolaj fran-gipanski grnt. dalmatinski, hervaški in slavonski ban. ki je na me.-ti. k;ei »e prej v I oreto prenesena kapelica stala. :u. prav ♦ nako dal M«zidaii. in pa brata Marin in Jernej Fiancipai ( konc< nas| i Prilika U l.rpa ii d na razpi»-tiru sc od v/.hoila prot zahodu, .idmakuiena -1 mestnega hrupa je več ur dolga, pa tudi primerno -nuka. in dolii.ee mnogo od in severja se v njo skotita. >#• »./re> prot zahodu, vkviško ti kipe v sinji daljavi nebotiiiii -t.e/niki: se oberne- pa in prot vzhodu po- •) Kit m z.» >d.i «iij. nc pravega d>ooai*ega zn.ičaja v razpravah o učenem jeziku manjkr.it jla-i slišijo; torej na- -Icdnj* izprlia*a .lc mu zasviti in ga objame odločeni čas za zmeraj — večnost rajska. To vse vedo dolani lasi, zato prenašajo sedanje britkosti navadno ko pravi modrijani keršanski, in ne tratijo časa s praznimi, ncčiincrniini in puhlimi rečmi, temveč trudijo se vsak na svojem mestu, vsak po svoji zmožnosti, vender pa v lepi vzajemnosti, po časnem in večnem pravem blagru. Zato so pa tudi zvesti v spol-novanju svojih dolžnost, so veseli in radovoljni, pa tudi prizadevajoči po pametni, pravi, resnični omiki; kajti na-predvanje v dobrem ua vse strani je pospeševanje prot ver-huncu popolnosti. Srečne te razmere pa, kakor sc jc kazalo, pa tudi Ic kazalo, bile so na tem, da hi sc bile skalile in zmedle; veuder zdrava pamet in moški narodni, nepopačeni značaj obvarvala sta dolino take nesreče. (Konec nasl.J Ogled po Slovenskem in dopisi• Iz Ljubljane. Letošnja razstava cerkvenih naprav je bila naj lepši iu uaj bogatejši izmed dosedanjih. Kdor koli je prišel gledat, sc ni mogel ločiti iti ne prehvaliti le-potij, ki so bile na ogledu, vse v cerkvenem duhu iu iz lepe in dobre robe, vezenja in druge izdelave skorej brez izločka vse iz umetnih in pridnih gospodičujih in gospejskih rok. Ta lepa gorečnost se ne da prehvaliti. Otročje ročice, kakor tudi mladinske in postarnc so delale po cele mesce z enakim veseljem za presveto Ile š nje Telo in Njegovo čast. Slava jim! Očitno je, tla bratovšina pod modrim, čverstim in znajdenim vodstvom gosp. vodja dr. Paukcrja in s pomočjo toliko vnetih gospa in gospodičin prečudno lepo napredva. Cerkvene obleke v velikem številu se že razpošiljajo na vse strani in razveseljeno bo zopet še več cerkev in duhovnij kakor druge leta. Bolj natanko drugo pot. Z Dunaja smo l. t. m. dobili tc-le verstice. — Preblagi gospod! Te verstice dobite z Dunaja, kjer ostanem »ie do četertka. Ker se ravno eden g. pravnikov na pot v Ljubljano odpravlja, ga naprosim, da naj mi to pisemce odnese; kaj več Vam pa bodem pisal, preden od tukaj odidem. V gornji Avstriji sem dobil zopet izverstnega duhovna. kteri sc je že več let pripravljal za misijonstvo. Moja nar večja skerb je zdaj za popotnino; morebiti, da še kaj duhovnov dobim. Gosp. Pire so že v svoji domačiji, drugi pridejo jutri v novi Jork iu v petih dneh do St. Pavla. V sredo pričakujem od Vas odgovora pod naslovom: Alois Plut, Missi-onseandidat, abz. im Jcsuitencollegiam zu \Vicn. Z Bogom Vam vdani Alojzi Plut Z Dunaja, 5. majnika piše gosp. misijonar \l. Plut — Preblagi gospod! Za pojasnjenje mojega v ..Zgodnji Danici" natisnjenega lističa naj Vam povem to-le.- Popotniki vsi, ako Bog da, so že dva dni v novem .lorku. in šc dva dni, pa bodo v št. Pavlu. Podali so sc na morje, hvala Bogu! z vsim prcskerbljcni pod vodstvom gosp. Ituh-a. Satu-i jest sem ostal zavoljo samih Paderborčanov. iu pa da u zamogel tudi novi bogoslovcc iz Gradca ž njimi iti. Paderborčanov je 10, v Frciburgu l bogoslovec iu v Bia;i*lt: 1 duhoven, pa jest, tedaj vsili ravno 13. Zdaj moram tu na Dunaju zlati čas guhiti. ker prica-kujem iz Paderhorua pisma, tudi iz Krciburga iu od duhovna ( od duh. sem ga že dobil). Slišal sem. da bi utegnilo še nekaj duhovnov oglasiti. Dau na dau mr bol, skerbi zavolj denara za toliko ostib. Morebiti , da dobim \v Pariza 2000, in to okolo 20. maja. Sicer le tatu pa tan nagovorim za pomoč, pa trud je skoro zastonj; povsod m kažejo na dru/bc za misijonstva. Prcterda je moja naloga, ali darujem vse Bogu, od kterega pomoči pričakujem !• iu sem vesel, da zamorem kaj za njegovo čast terpeti. Zavoljo J. (dijaka, ki želi v misijon) samo to, da jc I :opoi-dova družba prepovedala šc kaj za ta misijon prositi. kci pravi, da je že preveč dala, in nc da vinarja več. M ak.-bode kaj upanja na drugi način, bodem Vam kmali spoiocii — Okolnosti so uaključile, da moram šc do poiicdcljck-tcj sr povsod / neznansko silo verti vreteno najiiovcjc zgodovine. Da -c na severju še zinirom bojujejo, to jc znano, veste tudi. d., sle padle nicd drugimi že dve močne terdnjavi. kai sc n pred kratkim veršilo pri Adriji, čuli ste še bolj ko luku ker ste bliže Miramara. Bog daj srečo mlademu mehikan-skemu caru, ki ga jc v daljno deželo gnala pogumno«i osrečevat nepoznanega naroda. Ali veči šum kot \-< omenjeno je delal po britanski zemlji čudni junak Garibaldi IV pravici sc čudi marsikdo, da mora ves angleški narod iuk< /.noreti. — Toda pišem vam z Dunaja in od lokai bi vati pred vsim mogel prinesti novic. Tudi tukaj je \*aki dai kaj važnega, toda ako premišljam, kaj bi razveselilo ;Jtav«» ,.Zgodnje Danice," težko me stane dobiti prijetnega blara kaj bi vam pravil, da jc zdaj ta, zdaj uni ^aiiiomorivci skočil v Doiiovo, da jc danes nekdo po nepošteno prijel ua boben, da so včeraj lu pokradli, tam poropali itd., ker tacih žalostnih primerljcjcv sc nikjer nc manjka k|ei pu je toliko ljudstva \sake baže »kupaj kakor tukaj, tam i« tudi naj vec nemilih prikazni. Omenim pa naj se. da-- m že .,post 1'estum,4* da so bile procesije veliko -aboto pr dunajskih farah prav veličastne in slovesne, ravno iak<> tudi procesija ua dau »v. Marka in danes so -c pnccl sprevodi križevega tedna. I.ep in giuljiv jc bil pogreb nad-vojvodinjc llildcgardc, ktero so vsi. ki so to poznali '®k«> čislali in ljubili. — Samo po sebi se ve. da se tudi tukaj obhajajo Smarnice, posebno slovesne so v jezuiški cerkvi io obilno ljudstva prihaja k lepi slovesnosti. — Konečno še nekoliko o novih amerikanskih misijonarjih. Naznanila je bila Danica. kdaj jc z g. Pircem odrinila truma slovenskih mladenčev skozi Duuaj proti daljnim deželam. Bili so nekaj dni na Dunaji, potem so 21. sušca odrinili proti Solnogradu in dalje skozi Bavarsko proti Francoski. 10. aprila >o odrinili iz Havra ua brod pod vodstvom gospoda Buha, gospod Pire pa že 4., kakor jc znano iz zadnjega dopisa gosp. Pluta. I.c-ta gospod pa je vernil se proti Nemški . in je tc dni zopet ua Dunaji. Ako bi morebiti zadnje pismo komu ne bilo dosti jasno, naj še dostavim, da vsi drugi Sloveuci bojo, če bo sreča, 3. ali 4. maja že v novem Jorkv. z vsem preskerbljeni, le gospod Plut je o-tal tu. da sabo popelje več bogoslovcev z Nemškega, in enega duhovna, zdaj začasnega fajmoštra. ki zna francoski. laški in angleški, pa tudi več slovanskih narečij, dasi rojen Nemec. Za imenovano novo misijonsko družbo nabira gospod Plut milovščino, naj mu tedaj Slovenci šc pomorejo . kolikor mogoče. Z Bogom! Ji Guissaro v poslanski zbornici. Novo ministerstvo, da bi zakletev panalo, plačuje I I tisoč realov na mesec nagajivcu. časniku Reino. ki sc jc na cvetik lepe rude zdajci spreobet -ui I (Arm.l - - Viteški cesar Maksimilijan I. je neki rekel pred odhodom v Mehiko: ..Pokazati hočem svetu, da katol i c a ii s t v o je prava podlaga v s t a v n c vlade Slava! — V Londonu sc je zbral odbor, ki zbira dcuar za Garibalda: v pervi seji so imeli 2.000 liber šterlingov. Žele mu napraviti 50.000 liber 11,250.000 frankov, B< mar nesamopridni vitezovič z njimi kupil Benedke, ali Rim0 — O garibaldocigudigupompoiiistvu so bili Angleži pozabili, da 23. aprila bode tristoletnica Shakspearc-ovega tSekspira. angl. pisatelja) rojstva, ki se jc imela obhajati z veličino, že davno napovedanimi slovesnostmi. Salobrivski list Tui jim je torej to-lc zabavljico zasolil: Sekšpirov duh -e r prikazal Garihaldti in se mu je zagrozil : ..Spravi «e nu od tod! ti delaš, da mene pozabijo." Potem ga je -e l naslednjo pšico vstrelil: ..Kdo bo čez tri sto let na teb«-mislil?" Basnovitez jc razumel, in jutri odrine na kozir otok Srečen pot! Obljubim vam. da ne potečem za mi« in o njem ue bom več govoril. mmmn m Iz zapisnika Marije Device na Dobrovi IV».V — ..24 vel. serpana so nam z opravljeno zahvalo vred povedali. da jc bila mala Marička Križaj, iz Palhagrejske duhovnjic. prav hudo bolna; ko so jo pa k Marii Devici na Dobrovo obljubili, je bila precej ozdravljena. — Na Žalostni gori 114.1. 13. rožnika. — Marija Zamrakovka iz šenpeterske fare je prišla na Božjo pot ii. pravila, dc njenega otroka so že pol ure imeii za mertvega. ker ni bilo nič zuamnja čutiti, de bi šc živel. Ona pa ga je kviško vzdignila, z velikim zaupanjem žalostno Mater Božjo na pomoč poklicala iu se z mašo na Žalostno gor« obljubila; iu otrok jc nato zopet oživel. Iz Dobrepolja. 6. maja 1864. Hvaljen bodi Jezus Kristus! Visoko častiti gospod duhovni oče! Nikar naj mi ne zamerijo, kir se tako daleč prederznem . de jih z malim pisemcem nadlezujem. Lepo jih prosim, naj bodo tako dobri, da bi priloženi pesmici v naši ljubi Danici malo prostorčka odločili. Res, delce jc še prav slabo, zakai sej tudi jez sim še le trinajst let stara. Kir bi pa tudi jez rada Mariji v čast dala darček za letošnje Smarnice. sim tole malo pesmico si izmislila. Prosim. naj jo popravil i u. olikajo. Naj mi odpustijo, če sim jih s tem kaj razžalila Ponižno jim v duhu reko kušneiu. 0 Marija, o Marija Dvica čista. lepa vsa ! Tas prelepi se razvija, 1 as eveteč ga majnika. Venček zali se ti spleta. Venček šmarnic lepo bel'; Tud serce naj se ratcvcia V rozcah čednost, dobrih del. Tebe hoc mo zdaj slaviti Prav poni/no iz serca; Sina tvojega moliti. Ki se v živ/ du-am H;i Mariji majnikovi. \jolice in vse cvetlice Naj Marii v čast cveto. In otrok vsih ročice Naj sc k Nji povzdigajo! Zdihljejev cvetlice nove. Tud spokorne dela vse Naj zbrisujejo dolgove. Da se duše ne zgube. Smo otroci mi ubogi. O Marija. pros' za nas V sili vsaki in nadlogi. Naj bolj pa na zadnji čar! Marjančka Sternadova. učenka Predcrzni strelec. koroška iz Belskcga jarka. V jarku, kjer sc Bela vije. kip .Marije V blagor občini Tik ceste prav stoji. In večkrat ljudstvo tje hiti k nebeški ljubi Materi Iskat v svoji sili Nje pripomoček mili. Dežja sito kdar slapovje Sploh skalovje Po njivah, čez vasi Saboj navdol vali. Kar ljudstvo vale tje hiti K nebeški ljubi Materi Iskat v svoji sili Nje pripomoček mili. I. In kdar v hipu vodna leha Dreti neha. Ter po okolici Sc krotko pozgubi. In vale ljud.»tvo tje hiti k nebeški ljubi Materi Zahvalit se po sili Za pripomoček mili. In če ogenj v divji moči Sc raztoči Kot svobodno morje Cez tužne vasnice, Kar v duhu ljudstvo tje hiti K nebeški ljubi Materi Iskat v svoji sili Nje pripomoček mili. Vale, kot večerna zarja. Svit požarja Zginuje in mini. In ogenj se vkroti. Pa vale ljudstvo tje hiti k nebeški ljubi Materi Zahvalit sc po sili. Za pripomoček mili. II. kip blaženi ta Na sredi polja Pri crsti stoji, kjer vse ga časti Mem njega jo maha. ne vč se od kod Mladič poln posvetnega duha. kar dahne v serce mu zlod. Da zblodi. kar v njemu se kuha. Prcderzno pogleda na kip. Ter reče pregrešno ta hip : -Ti Mati Boga : -Si živa? kdo zna? -Al tebe, kraljica, poprašati smem, -Če vidila danes si iti -ko rožico cvitasto deklico mem . -k je vredna enaka ti biti; ..Jc bila li sama. al šel jc kdo ž njo -Z deklico leto ?•• kip blaženi ta Na sredi polja Pri cesti stoji. kjer vse ga časti. Se ve. da ni slišal, kar sprožil strašno. Ni videl mem deklice iti; Obernjeno Matere Božje oko Nc more kam drugoma biti, kot >amo na Jezusčeka. ki ga v naročji ima. ki Bog in Gospod Kraljuje povsod. Pa zdi sc le vender. da njeno oko Pogleda na sineka milo. Kot da bi tarnalo čez djanje leto In pa ga ponižno prosilo: -Odpusti mu Sin! kaj zdaj dela, ne ve -To temno serce.44 kip blaženi ta Na sredi polja Pri cesti stoji. Kjer vse ga časti. Obernjene v njega ima svoje oči Prederzni mladeneč, in reče: -,kaj al si, potuhnjenka, mutasta ti. -Da ti beseda ne teče? -Bom zvedel brez tebe, kje deklica je. -Al vender. da tudi se spomniš na me „ln s taboj tvoj sin. „Ti dam ta spomin : -Na!"4 — Pušo nameri, zatisne oko. Jek strela po jarku zaveka — In krogla predere — Marijno telo. — Pa strelca neznano pripeka. — — Ves plašen, obupen jo dirja domu. Se skriti — Bogu ! — kip blaženi ta Na Bredi polja Pri ccsti stoji, kjer vse ga časti. Od njega meščenje za strelcem hiti. Nesrečnež ne more uiti. Od straha in groze mu glava gori. Po žilah vre ogenj serditi, Le bolj mu oči otemnč, Počasi bolj bije serce. On pa besedi: -Pravičen si ti -Bog moj nebeški! Vsmili se me ! -Odpusi mi. Mati češena ! -In milostno prosi za me. -Da ne bo dušica zgubljena !~ Le enkrat še zdihne — in zvon zazvoni. Pa strelca — več ni. Jožjankov *) Duhorske spremembe. V ljubljanski školii. Predaselska duhovnija jc podeljena gosp. Jož. Kcrcon-u, duh. pom. in katehetu v uršulinskih šolah v Loki. Senthelenska lokalija je podeljena gosp. Jak. Raspotniku, duh. poni. v Predaslu, ker se je ondotni gosp. fajm. Jan. To man radovoljno odpovedal. Gosp. Mart. Korošic, duh. pom. v Gorjah, gre za administratorja na Kopanj. — Prestavljeni so gg.: Peter KtriAtofič z Brezovice v Gorje; — Jan. Debelak s Kerke v Šentvid p. Z.; — Stanisl. Sranec s Šentvida na Brezovico; — Ign. Mali iz Šmarije v Polje fg. dr. Kogač ostane na Ker k i); — dr. Fr. Mance, iz senj-ke škofije, pride začasno v Vinico. Dobrotni darovi. Za misijon gosp. Pire a. Neimenovan 5 gld. in 1 petico st. d. v srebru. — Neimenovana dobra roka 100 gld. (Dosedanje zbirke 154 gld. 23 kr. smo te dni poslali gosp. Plutu na Dunaj. Ravno tako smo oddali tudi Seve-rin. družbi 27 gld. zbirk za sv. Detinstvo. Vr.) Pogovori z gg• dopisov ave i. G. M—geru v M.: Denar za „Ab. Sol, hvaležno prejeli. — G. L.: Za mis. prejeli. — G. V.; Hvala! — G. L", na D.: Odgovorili po g. M. — Gg. S. v R. in R. v D.: Prepozno dobili. — *) Najde se omenjena poezija nemško natisnjena v pokojni Kar-niolii leta 1830, štev. 33. Povemo pa le toliko, dc sta Ki-lemi in pa zgorej zapisani ista oseba. Pie.