ČLANKI Marjan BREZOVŠEK * IZVIRNI ZNANSTVENI ČLANEK REGIONALNA DRŽAVA MED UNITARIZMOM IN FEDERALIZMOM Teoretični modeli teritorialne organizacije oblasti Povzetek. Prispevek izhaja iz ugotovitve, da v vsaki državi obstaja sistem lokalne samouprave z več kategorijami enot (ravni), ki so med seboj hierarhično povezane v enotno piramido oblasti, od občine na dnu do enot najvišje stopnje (province, regije ipd.) na vrhu. V unitarni državi se teritorialna organizacija oblasti s tem zaključi. Celotna organizacija oblasti je tvorba ustave in zakonov države in je lahko v vsakem trenutku po volji centralnih organov spremenjena. Federacijo sestavljajo federalne enote. Za njihov položaj je značilna samostojnost (ustava, samoorganizira-nje, razdelitev pristojnosti) ter sodelovanje pri sprejemanju in spreminjanju ustave in zakonov, predvsem preko predstavnikov v enem domu zveznega parlamenta. Regionalna država je končna tvorba novejšega časa in predstavlja nekaj med unitarno državo in federacijo, kar se v znanosti imenuje tertium genus. Regije kot enote, za katere so značilne zgodovinske, etnične, jezikovne, geografske in gospodarske posebnosti, uživajo znatno stopnjo avtonomije z lastnimi organi, širokimi pristojnostmi, itd. Njihov položaj ne vsebuje elementov državnosti, tako da je podoben položaju enot lokalne samouprave najvišje stopnje. Regije pa tudi sodelujejo pri oblikovanju in delu centralnega parlamenta preko svojih predstavnikov v enem domu parlamenta, kar jih na nek način približuje federalnim enotam. Regionalna država ima torej tako elemente unitarne države kot federacije in se pravzaprav vklaplja v splošni trend približevanja teh dveh oblik teritorialne organizacije oblasti. Ključni pojmi: oblast, teritorialna organizacija, lokalna samouprava, unitarna država, federacija, regionalna država. 'Dr. Marjan HrezovSeb. docent na 1'ahiillvli za drutbene vede TEORIJA IN PRAKSA le). M. 2/1997. s. 183-196 Uvod Vse orallsllčnega federalizma, kjer so (Minusi meti nacionalni) vlado in sestal nimi deli utemeljeni na mreil bilateralnih sporazumov. rsak oblikovan fiasebej za vsako konstitutivno /Klinično skupnost. Pojem je Izveden Iz fftanskvffa izraza /nem, ki označuje f«igajiilsko txifiodl>ene sporazume med kraljem in provincami v srednjeveški Španiji. Regionalna država je (bila) uvedena tam, kjer se pojavljajo pomembni razlogi zgodovinske, etnične, jezikovne, geografske, gospodarske in druge narave, ki zahtevajo, da se posameznim regijam v državi prizna poseljen položaj (nad položajem enot lokalne samouprave najvišje stopnje, vendar pod položajem federalnih enot), kar seveda vpliva na organizacijo državne oblasti v celoti. Vendar pa regionalizem ni (bil) postavljen kot doktrina, vzporedno z drugimi "izmi", pač pa je (bil) izraz dveh popolnoma različnih vrst sil, ki sta se srečali na regionalni ravni: ena, ki je zahtevala večjo decentralizacijo in razširitev lokalne avtonomije navzgor in druga, ki se je zavzemala za decentralizacijo mehanizma centralne oblasti, ne samo zaradi vsakodnevnega upravljanja, pač pa tudi načrtovanja. Ti dve ločeni sili, demokracija in uprava, pa seveda nista popolnoma ločeni druga od druge. Za regionalno državo bi lahko rekli, da združuje določene dobre strani tako unitarno kot federalno urejene države, hkrati pa odpravlja določene pomanjkljivosti tako ene kot druge oblike teritorialne organizacije. Skratka, od unitarne ureditve prevzema njeno enostavnost, racionalnost in kohezivnost delov, od federalne pa ohranitev različnosti posameznih regij in možnosti avtonomnega organiziranja. Izogiba se koncentraciji oblasti izključno v centru, obenem pa blaži tudi imanentne pomanjkljivosti federalizma kot zapletenega, dragega in neučinkovitega mehanizma. Regionalna država, ki se nahaja nekje vmes med unitarno državo in federacijo, je lahko glede na svoje osnovne značilnosti bližje eni ali drugi obliki teritorialne organizacije oblasti, kar je odvisno od treh skupin elementov. Prvo tvorijo položaj in organizacija regij, drugo njihova udeležba v organizaciji in delovanju centralnih organov, in tretjo odnosi med tema dvema ravnema oblasti. Regije nikakor ne bi mogle imeti elementov državnosti, kakršne najdemo v primeru federalnih enot. Regije ne morejo razpolagati z ustavotvorno oblastjo niti imeti tako velike pravice do samoorganiziranja, kot je značilna za federalne enote. Druga obvezna značilnost regij pa je, da imajo lastne izvoljene organe (regionalno skupščino, regionalno vlado), pri čemer je samostojnost njihovega položaja odvisna tudi od tega, ali v regiji obstajajo organi centralne oblasti s posebnimi pooblastili za delo in akte regionalnih organov. Razmerje elementov unitarne in federalne ureditve je v položaju regij v največji meri odvisno od širine pristojnosti regij, določenih z ustavo. V tem smislu bi morala biti regijam dodeljena vrsta pristojnosti, ki so podobne tistim, s katerimi razpolagajo federalne enote v federacijah z racionalno izpeljano razdelitvijo pristojnosti. Regije vedno razpolagajo z normativnimi pooblastili, ki so lahko ožja ali širša, kot tudi s pristojnostmi na izvršno-upravnem področju. Regijam mora biti tudi zagotovljena določena stopnja finančne avtonomije, predvsem pravica do lastnih prihodkov. Od oblik sodelovanja regij pri organizaciji centralnega parlamenta je odvisno, ali bo imela regionalna država lastnosti, ki so bližje unitarni ali federalni državi. V okviru dvodomnega parlamenta morajo regije na določen način sodelovati pri oblikovanju zgornjega doma bodisi skupaj z drugimi subjekti bodisi same, kar nedvomno krepi njihov položaj in naravo. In končno, pomembni so tudi odnosi med državo in regijami. Ti odnosi morajo biti vsekakor postavljeni hierarhično, tako na zakonodajnem kot na izvršno-upravnem področju. Nadzor ustavnosti in zakonitosti regionalnih predpisov mora opravljati ustavno sodišče, delo regionalnih organov uprave pa mora biti podvrženo nadzoru organov državne uprave, s pravico zavrnitve oziroma odprave nezakonitih aktov. Odnos med državo in regijami zajema tudi možnost nudenja finančne pomoči manj razvitim regijam. Sklep Iz analize navedenih elementov lahko sklepamo, da imajo regije dvostransko naravo. Po eni strani imajo regije vrsto lastnosti, ki so značilne za teritorialne enote najvišje stopnje v klasični unitarni državi, v kateri je izpeljana široka decentralizacija: regije uživajo znatno avtonomijo, široko pravico do samoorganiziranja, številne in pomembne pristojnosti in vse to praviloma v večji stopnji od teh enot. Vendar pa regije, tako kot enote lokalne samouprave, nimajo tiste stopnje samostojnosti, s katero razpolagajo federalne enote (pravico do sprejemanja ustave, lastno zakonodajo, sistem organov za vse tri veje oblasti, vrsto kvazidržavnih funkcij idr). Vsekakor je položaj regij bližji |x>ložaju teritorialnih enot najvišje stopnje v okviru unitarne države, kot pa položaju federalnih enot v okviru federacije. Vendar pa se regije podobno kot federalne enote, pojavljajo kot udeleženci v procesu izvajanja centralne oblasti, kar ne velja za teritorialne enote, tudi tiste najvišje stopnje, v unitarni državi. Njihovo sodelovanje zajema zastopanost regij v enem domu centralnega parlamenta. S tem so udeleženke pri izvrševanju ustavotvorne in zakonodajne oblasti, vendar samo posredno preko svojih predstavnikov, ne pa tudi neposredno kot federalne enote v vrsti federacij. Glede na opisani položaj regij, regionalna država vsebuje elemente tako unitarno urejene države kot federacije. Tako je zares nekaj vmes. Nedvomno si regionalna država, ki je pojav našega časa in ji glede na njene prednosti pripada tudi prihodnost, zasluži nadaljnjo teoretično obdelavo. Regije se neposredno povezujejo z globalnim gospodarstvom, po drugi strani pa so zagotovilo uveljavljanja teritorialne identitete in v tej dvojnosti je njihova prihodnost. LITERATURA: Boddy, Martin. 1983. Central-local government relations: theory and practice. Political Geography Quarterly 2 (2), April, 119-13«. Breton, Albert. 1990. Centralization, Decentralization, and Intergovernmental Competition, Institute of Intergovernmental Relations, Queen's University, Kingston. HrezovSck, Marjan. 1994. Federalizem in decentralizacija (Politološki vidiki položaja in vloge federalnih enot), Karantanija, Ljubljana. Cameron, Rob. 1990. Decentralization: a framework for analysis. Politikon 17 (1), June, 39-50. Clark, Gordon L. 1984. A theory of local autonomy. Annals of the Association of American Geographers 74 (2), June, 195-208. Diaz Lopez, Cesar Enrique. 1981. The State of the Autonomic process in Spain. Publius 11 (3-4). 193-217. Duchacek, Ivo 1). 1986. Tlie Territorial Dimension of Politics Within, Among and Across Nations, Wcstvicw Press; Bouldcn and London. Elazar, Daniel J. 1987. Exploring Federalism, Tuscaloosa: The University of Alabama Press. Gibbirts, Roger. 1982. Regionalism: Territorial Politics in Canada and the United States, Toronto, Butterworth. Gottman, Jean (ed.). 1980. Centre and periphery: Spatial Variation in Politics, Beverly Hills, Calif.: Sage. Hebbert. M., Machin, H. (eds.). 1984. Regionalisation in France, Italy and Spain, London, Uindon School of Economics. Hueglin, Thomas O. 1986. Regionalism in Western Europe ¡conceptual problems of a new political perspective. Comparative Politics 18 (4), July, 439-458. Jalbert, l.izette. 1980. Regional is me et crisc de I'Etat. Sociologie et Societies 12 (2), Oct., 65-73. Lcmieux, Vincent; Tlirgeon, Jean. 1980.1.a decentralisation: une analyse structurale. Canadian Journal of Political Science 13 (4), December, 691-710. Lconardi, Robert, Nanetti, Rafaella Y., Putnam, Robert D. 1981. Devolution as a political process: the case of Italy. Publius 11(1), Winter, 95-117. Maass, Arthur. 1959. Area and Power: A Theory of Local Government, Glencoe, Free Press. Ma Valles, Joseph; Cuchillo Foix, Montserrat. 1988. Decentralization in Spain: a review. European Journal of Political Research 16 (4), July, 395-407. MeBeath, Gerald A., Helms, Andra R.C. 1983. Alternative routes to autonomy in federal and quasi-federal systems. Publius 13 (4), Fall, 21-41. Morgan, Roger. 1986. Regionalism in European Politics, London, Policy Studies Institute. Newhousc, John. 1997. Europe's Rising Regionalism, Foreign Affairs, Jan/Fcbr.. Let. 76, St. 1, 67-84. Smith, Gordon. 1989. Politics in Western Europe, Gower House, Aldershot. Smidovnik, Janez. 1995. Lokalna samouprava, Cankarjeva založba, Ljubljana. Ostrom, Vincent. 1976. The contemporary debata over centralization and decentralization. Publius 6 (4), Fall, 21-32. Pennock, J. Roland. 1959. Federal and unitary government - disharmony and frustration, Behavioral Science 4,147-57. Perumal, C.A. 1987. Regionalism and political devcloptment. Indian Journal of Political Science 48(l),Januar-march, 1-11. Picard, Louis A., Zariski, Raphael. 1987. Suhnational Politics in the I980's: Organization, Reorganization and Economic Development, New York: Araeger Publishers. Preteceille, Edmond. 1988. Decentralisation intrance: new citizenship or restructuring hegeony? European Journal of Political Research 16 (4), July, 409-424. Rai, Haridwar, Kumar, Vijay. 1986. Regional tension: The national predicament. Administrative Change 14 (1-2), July 86-June 87, 107-112. Rokkan, S., Urwin, D. (eds.). 1982. The Politics of Territorial Identity: Studies in European Regionalism, London. Rose, Richard, Urwin, Derek W. Regional Differentiation and Political Uniy in Western Nations, London: Sage. Seiler, Daniels-Louis. 1989. Centralisation et decentralisation en Europe de I'Quest: esquissc d une problematlque. Res puhlica 31 (1), 23-3'i. Sharpe, I..J. 1979. Decentralist Trends in Western Democracies. Beverly Hills, California, Sage. Sharpe, L.J. 1987. The West European State: The Territorial Dimension. West European Politics 10 (4), October. 148-167. Sharpc, 1-J. 1988. The growth and decentralization of the modern democratic state. I-uro pean Journal of Political Research 16 (4), July, 365-380. Simeon, Richard. 1986. Considerations on centralization and decentralization. Canadian Public Administration 29 (3), Fall, 445-461. Slater, David. 1989. Territorial power and the peripheral state: The issue of decentralization. Development and Change 20 (3), July, 501-531- Smith, Brian C. 1985. Decentralisation, The territorial dimension of the state. George Allen it Unwin, London 1985. Starck, Christian - (.'autonomic de gestión des collcctivitcs territoriales et des antres personnel morales du droit public dans le cadre du federalisme allemand. Revue francaisc de Droit administratif 5(1), jan.-fev., 93-104. Tarrow, Sidney, Katzenstein, Peter J., C.ra/iano, I.uigi (eds.). 1978. Territorial Politics in Industrial Nations, New York: Praeger. Taylor, Marilyn. 1986. Decentralization: current trend and issues, Community Development Journal 21 (2), april, 84-87. Taylor, P. J. 1985. Political geography: World Kconomy, Nation-State and locality, Longman, London and New York. Thomas, Robert D, Marando, Vincent L. 1981. Local governmental reform and territorial democracy: Publius 11(1), Winter, 49-63. Torgovnik, Hfraim. 1977. Uxal policy determinants in a centrist system. Publius 7 (2), Spring, 61-84. Tornaritis, Criton G. 1979. Federalism and Regionalism in the Contemporary World, manuscript, Hcograd. Wolman, Harold. 1988. Understanding recent trends in central-local relations: Centralisation in Great Britain and decentralisation in the United State. Huropcan Journal of Political Research 16 (4), July. 425-453- Zariski, Raphael. 1985. Approaches to the problem of local autonomy: The lessons of Italian regional devolution. West 1-uro pean Politics 8 (3), July, 64-81.