URADNI GLASNIK OKRAJA KOPER LETNIK ii KOPER 22 MAJA 1964 ŠT. 9 V S E B ! N n r ** —- s. OBJAVE SKUPŠČINE OKRAJA KOPER OBJAVE SKUPŠČIN OBČIN — RESOLUCIJA o gospodarskem in družbenem razvoju okraja Koper za leto 196. Občina Postojna — STATUT občine Postojna \ J OBJAVE SKUPŠCtNE OKRAJA KOPER RESOLUCIJA O GOSPODARSKEM IN DRUŽBENEM RAZVOJU OKRAJA KOPER ZA LETO 1964 Skupščina okraja Koper je na svoji seji dne 25, marca 1964 obravnavah gospodarski io družbeni razvoj v te tu 1963 ter ugotovita: Razgibana gospodarska aktivnost na vseli področjih, ki se je začeta V drugi potovici leta 1962, se je nadaljevala in stopnjevala tudi v letu 1963. Doseženi so bili pomembni uspehi na vseh področjih gospodarstva, zlasti pa v industriji in kmetijski proizvodnji, v gradbeništvu in prometu, kakor tudi v nekaterih terciarnih gospodarskih dejavnostih. Ugoden razvoj in uspešno izpoinjcvanje nalog, ki so biie zastavijene ? resotucijo o gospodarskem razvoju za teto 1963, pa se ne kaže samo v nenehni rasti proizvajalnih sil, ampak tudi v kvalitetnih spremembah, ki nastajajo v proizvodnji in njeni strukturi, v proizvodni orientaciji, v investicijski politiki in razpolaganju z družbenimi sredstvi, v sistemu gospodarjenja, v skladnejšem gibanju produktivnosti, osebne potrošnje in standarda ter v nadaljnjem razvoju socialističnih družbenih odnosov. Ta razvoj je v znatni meri odraz splošnih pogojev, ki so delovali in še delujejo v okviru celotnega gospodarstva in prihajajo do izraza nadaljnjem uveljavljanju in izpopolnjevanju stimulativnih elementov gospodarskega sistema, predvsem načela delitve po delu. Nedvomno pa je bila eden najpomembnejših či-niteljev za dosežene uspehe sist^natlčna druž-'* beno politična aktivnost vseh subjektivnih sit, posebej pa še osnovnih nosilcev gospodarske aktivnosti — delovnih kolektivov. Uspešen gospodarski razvoj je bil omogočen tudi z elastičnejšo kreditno politiko, z boljšo preskrbo z reprodukcijskim materialom, z nadaljnjim uvajanjem kooperacije in specializacije proizvodnih organizacij, s krepitvijo integracijskih procesov v vsem gospo^ darstvu, z nadaljnjim uveljavljanjem znanstvenoraziskovalnega dela v proizvodnji in z uspešnejšim vključevanjem v mednarodno menjavo. Pomemben pogoj za dosežene kvalitetne spremembe v gospodarstvu je btl tudi napredek na področju dejavnosti družbenega standarda, kar je ustvarilo nekoliko skladnejše odnose v celotnem družbenem razvoju kot so bili v preteklem obdobju Kljub temu pa razvoj teh dejavnosti še vedno zaostaja za razvojem in potrebami gospodarstva in zavira naraščanje realnega življenjskega standarda prebivalstva. Ugodna gospodarska gibanja v letu 1963 so spremljali tudi nekateri problemi in notranje neskladnosti v gospodarstvu, ki bi utegnili zavreti nadaljnji dinamični razvoj, če jih ne bi pravočasno odpravljali. Med te probleme nedvomno sodi slaba politika pri odkupu kmetijskih pridelkov, pomanjkljiva preskrba, zlasti z mesom, mesnimi in mlečnimi izdelki, neskladje med prometnimi zmogljivostmi in obsegom prometa v Luki,^ neustrezna organizacija trgovske mreže in^ slaba izbira blaga, zaostajanje storitvene dejavnosti za potrebami, neurejene razmere na področju gradbene dejavnosti in urbanizma in drugo. Poleg teh materialnih neskladnosti pa so ostala tudi določena zakonita nasprotja v družbenih odnosih; ne dovolj razčiščeni pogledi na vlogo neposrednega samoupravljanja jn odgovornosti v sistemu socialistične demo kracije, nasprotja med umskim in fizičnim delom, individualnim in družbenim interesom ter nasprotja med centralističnimi tendenca mi in težnjami po demokratizaciji. Te pomanjkljivosti in neskladnosti bo tre ba v bodoče sproti odpravljati in s tem omogočiti, da se bodo pozitivne težnje v družbenem razvoju skladno pospešno razvijale tudi v naslednjem letu Na osnovi doseženih uspehov v pretekiem letu in pozitivnih teženj razvoja skupščina okraja Koper zagotavlja, da obstajajo realni pogoji za krepitev proizvajalnih sil, za dvig proizvodnje in produktivnosti, za nadaljnje izboljšanje življenjskega standarda prebivalstva ter za nadaljnji razvoj socialističnih družbenih odnosov. Skladno s smernicami zveznega in republiškega družbenega plana, vlogo, ki jo ima okraj, upoštevajoč stališča političnih in družbenih organizacij, posvetovanj z gospodarsko zbornico in občinami, razprav v svetih skupščine okraja Koper in na osnovi analiz Zavoda za plan, sprejema skupščina okraja Koper RESOLUCIJO * O GOSPODARSKEM IN DRUŽBENEM RAZVOJU OKRAJA KOPER ZA LETO 1964 Na osnovi podanih materialnih in družbenih pogojev ter v sktadu s smernicami zveznega in repubiiškega družbenega piana za leto 1964 bo gospodarski in družbeni razvoj okraja Koper temetjii predvsem na na-daijnjem povečanju proizvodnje in produktivnosti deia, na intenzivnejšem vkijučevanju v mednarodno menjavo, na skiadnem razvoju gospodarstva in dejavnosti družbenega standarda, na skiadnem odnosu med rastjo realnih osebnih dohodkov in rastjo produktivno^ sti deia ter na nadaijnji krepitvi socialističnih družbenih odnosov. Posta vij ene cit je in naioge razvoja v letu 1964 naj bi dosegli ob nadaljnjem razvijanju neposrednega odločanja delovnih ljudi v delovnih organizacijah, v krajevnih in običnskih skupnostih, v celotni družbeni proizvodnji in deiitvi. K razvoju družbenih odnosov in krepitvi vioge samoupravijanja bodo pripomogle tudi nadaljnje spremembe in izpopolnitve pogojev gospodarjenja z namenom, da se poveča materialna osnova samoupravljanja v kolektivih in družbenega upravljanja v komunalnem sistemu. Prav tako naj tudi statuti. ki jih bodo sprejele delovne organizacije v letu 1964, nadalje krepijo vlogo delovnih kolektivov v gospodarstvu in družbenem življenju, hkrati pa usmerjajo delovne organizacije v raciotiaino gospodarjenje, v m ode mi za cijo proizvodnje in k razčiščevanju nekakih prohiemov notranje delitve dohodka. Giavno težišče razvoja v ietu t964 bo v nadaljnjem pospeševanju industrijske proizvodnje, na ustvarjanju pogojev za hitrejši razvoj prometa in turizma, kakor tudi na skiadnem razvoju ostatili gospodarskih in negospodarskih dejavnosti. Dciovnc organizacije naj posvetijo vecto skrb pripravi programov kratkoročnega in doigoročnega razvoja. Prt tem naj si prizadevajo zlasti za kvalitetno planiranje razvoja organizacije proizvodnje, za uvajanje novih Str. 78 .URADNI GLASNIK« St- 9 — Koper. 22. maja 1964 delovnih metod in izboljšanje kvalitete izdelkov ter za učinkovitejše proučevanje tržišča in spremljanje stroškov. V ta namen naj bi delovne organizacije izboljšale z raziskovalnimi institucijami in intenzivneje razvijale zlasti svoje razvojne službe, da bi tako na podlagi znanstvenih izsledkov ob modernih proizvodnih postopkih in sodobni organi-zaciji dela dosegle optimalne proizvodne učinke. To je šc zlasti potrebno glede na postopni prebod na 42-urni delovni teden, ki bo lahko temeljil le na povečani produktivnosti dela in na racionalnejšem gospodarjenju. 1. CILJI IN NALOGE RAZVOJA 1. Na podlagi razpoložljivih in povečanih proizvodnih zmogljivosti, predvidenega razvoja proizvajalnih sil in pretehtanih pogojev za preskrbo z reprodukcijskim materialom ter na podlagi možnoti za plasman proizvodov na notranjem trgu in za nadaljnje povečanje izvoza je mogoče pričakovati, da se bo v letu 1964 skupni obseg proizvodnje in uslug povečal približno za 11%, v družbenem sektorju pa bi to povečanje znašalo približno 12 %. Ce upoštevamo večje možne učinke nadaljnjega izpopolnjevanja gospodarskega sistema in popolnejšo prilagoditev delovnih organizacij njegovemu delovanju, boljše izkoriščanje možnosti za povečanje izvoza ter hitrejše odpravljanje objektivnih težav in subjektivnih slabosti, bi bilo mogoče doseči tudi boljše uspehe. 2. X nadaljnjo modernizacijo proizvodnje, z boljšim izkoriščanjem vseh proizvodnih zmogljivosti in povečanjem produktivnosti za okrog 9 % bi bilo mogoče povečati industrijsko proizvodnjo približno za 17 %. Razpoložljive zmogljivosti bi dopuščale še večji obseg proizvodnje, v kolikor bodo delovne ^organizacije posvetile večjo skrb razvijanju notranje organizacije: boljšemu izkoriščanju razpoložljivih sredstev, boljši organizaciji dela v proizvodnji, komerciali in ostalih službah, uvajanju druge in tretje izmene ter boljšemu izkoriščanju vseh ostalih notranjih rezerv. Konstruktivna prizadevanja v tej smeri pa bo treba tudi primerno stimulirati. Problemi, kako racionalneje izkoristiti razpoložljiv delovni čas, se bodo z uvajanjem 42-ut ncga delovnega tedna še pomnožili, zato bo potrebno te probleme v delovnih organizacijah pravočasno, podrobno in temeljito proučiti ter poiskati primerne rešitve. Stopnja izkoriščanja sredstev za delo še ni dosegla svoj optimum. Na področju racionalizacije izkoriščanja sredstev za delo je bilo sicer že dosti storjenega, vendar se v tem pogledu še^ ni dosegla raven razvitih držav, kar je spričo visokih stroškov za nabavo teh sredstev (še posebej, če se kupujejo v inozemstvu) in omejenih možnosti za pospešeno investiranje, še posebej zaskrbljujoče. Zato bo treba razvijati sistem kooperacije tako, da se bo reševat prvenstveno ta problem, istočasno pa z odkrivanjem vseh rezerv omogočilo uspešno poslovanje in pospešena proizvodnja tudi tam, kjer ne bo mogoče vlagati dodatnih sredstev za nakup nove opreme. Razvijanje sistema kooperacije mora voditi k nadaljnji specializaciji proizvodnje. Industrijska proizvodnja se mora čimprej in v čimvečji meri orientirati na proizvodnjo v velikih serijah, kjer je mogoče, pa preiti na masovno proizvodnjo, s katero se bo mogoče uspešno vključiti v mednarodno delitev dela. Večje industrijske gospodarske organizacije — zlasti kovinske stroke — naj bi v svoji neposredni bližini ali v pasivnejših območjih okraja organizirale obrate spremljevalne industrije, katerim bi nudile potrebno tehnično pomoč, predvsem pa ustrezno tehnično dokumentacijo in usiuge svojega strokovnega kadra. Medsebojne obveznosti pa bi bilo treba pogodbeno urediti tako, da bi ustrezale interesom obeh partnerjev, hkrati pa zagotovite ustanoviteljicam zanesljivo in pravočasno dobavo izdelkov, katere bi ti obrati proizvajali. V interesu večje industrijske proizvodnje jc treba urediti sedanje odnose med obrati in matičnimi podjetji. Pri bodočem ustanavljanju teh obratov pa zasledovati predvsem ekonomske prednosti. V pogojih pomanjkanja strokovnih kadrov bi lahko bilo skupno izkoriščanje le-teh ena izmed obiik uspešne kooperacije. V ta namen naj bi se obstoječi zametki znanstveno raziskovalnega dela v posameznih delovnih organizacijah nadalje razvijali ter dosegli takšno stopnjo, da bi lahko služili večji skupini gospodarskih organizacij. S tako obliko znanstveno raziskovalnega dela bi se izognili dvo-timosti tega dela ter z združevanjem sredstev in z večjo koncentracijo strokovnega kadra nedvomno dosegli boljše uspehe. Problem občasnega pomanjkanja reprodukcijskega materiala, ki zavira kontinuirano proizvodnjo, bo potrebno reševati z racionalnejšo nabavno politiko v delovnih organizacijah. Stremeti moramo za tem, da padec industrijske proizvodnje v začetku leta zmanjšamo na minimum in da preprečhno vsa nihanja tokom leta. Da bi zagotovili pospešen razvoj gospodarstva našega okraja, ki relativno zaostaja za republiškim, bo potrebno več vlagati v industrijsko proizvodnjo, ki naj še v večji meri prispeva k hitrejšemu družbenemu napredku. Tempo odpiranja novih delovnih mest naj bo sinhroniziran s sproščenjem delovne siie pri socialistični preobrazbi kmetijske proizvodnje in naravnim prirastkom prebivalstva. V ta namen bo potrebno temeljito proučiti pogoje in možnosti razvoja posameznih območij. V letošnjem letu, ki je startno leto novega perspektivnega planskega razdobja, bo per trebno to delo še posebno skrbno in kritično opraviti, angažirati pri tem najboljše strokovnjake ter dati izdelane predloge v razpravo najširšemu krogu občanov. 3. Ob upoštevanju povprečnih vremenskih razmer in ugodne letine v preteklem letu pričakujemo, da se bo celotna kmetijska proizvodnja povečala za 5 %, družbeno organizirana pa za 19 %. Povečanje proizvodnje temelji predvsem na razširitvi obdelovalnih površin na družbenem sektorju ter na večanju hektarskih pridelkov v družbeno organizirani proizvodnji, kjej še niso izkoriščene vse možnost), ki jih nudijo sodobni tehnološki postopki, računamo, da bodo dobra letina sena v preteklem leta ter sprejeti ekonomski ukrepi spodbudneje vplivali na proizvajalce in omogočili povečanje živinorejske proizvodnje. S stimulativno odkupno ceno je treba zasebnega proizvajaica Zainteresirati za večjo proizvodnjo mleka m za rejo večjega števila krav molznic. Čimprej je potrebno določiti okoliše, kjer naj bi se širil družbeni sektor kmetijstva, zasebnim kmetovalcem na območjih, ki niso predvidena za družbeno proizvodnjo, pa je treba dati jasno in perspektivno usmeritev. V družbenem sektorju kmetijstva je treba prvenstvena skrbeti za ureditev novo pridobljenih površin, njihovo vključitev v proizvodnjo ter dopolnitev že obstoječih objektov. Družbena posestva naj čimbolj specializirajo svojo proizvodnjo ob najboljšem izkoriščanju prirodnih in ekonomskih pogojev. Na družbenih kmetijskih posestvih in v kmetijskih zadrugah je treba pospešeno reševati tudi vse ostale probleme, ki lahko zavirajo nadaljnji razvoj. Poleg stimulativnega nagrajevanja je treba intenzivneje reševati stanovanjske probleme kmetijskih delavcev ter poskrbeti za njihovo strokovno usposabljanje, skrbeti za boljše življenjske pogoje sezonskih delavcev, bolj ekonomično izkoriščati proiz vajalna sredstva ter urediti notranje poslovanje, kar naj pripomore k povečanju produktivnosti. Da bo pridobivanje zemljišč za družbeni sektor hitreje potekalo, je potrebno aktivirati delo okrajne in občinskih komisij za pridobivanjem kmetijskih zemljišč, ki naj razčistijo probleme v zvezi z ustanovitvijo občinskih Skladov za pnuuoi vanje zemljišč ier za uredi-te v problemov socialno ogroženih kmetov, ka' terih zemlja preide v družbeni sektor. Vodnogospodarske skupnosti naj vskladijo svoje programe melioracij z interesi kmetij, i skih organizacij in poskrbijo za redna vzdrževalna dela na že obstoječih objektih. Davčno politiko je treba čimprej vskladiti z boniteto zemljišč ter pri tem upoštevati davčno razbremenitev hribovitih predelov. Hkrati s povečanjem kmetijske proizvodnje v družbenem sektorju naj bi družbena posestva in kmetijske zadruge bolj kot doslej vključevale zasebne proizvajaice v pogodbeno sodelovanje in jih usmerjala v sodobno blaguv-no proizvodnjo, za katero obstajajo najugodnejši ekološki pogoji. V obainem in spodnje-vipavskem območju naj bi razvijali proizvodno sodelovanje predvsem za pridelovanje ra-nih vrtnin, v živinorejskih predelih pa naj bo težišče sodeiovanja v reji telet za potrebe družbenih pitališč, vzreji plemenske živine za obnavljanje in večanje črede družbenih posestev ter pitanju živine. Da bi čimbolj stabilizirali kmetijsko proizvodnjo, je potrebno zagotoviti proizvajalcem nemoteno prodajo, kar bo doseženo s tesnejšim poslovnim sodelovanjem med proizvajalci in preskrbovalnimi organizacijami ter predelovalno industrijo. 4. Glede na obstoječe stanje gozdov naj bi skupna sečnja znašala okrog 426 tisoč kubičnih metrov lesa, kar je za 4,3 % več kot ? leta 1963. Sečnja iglavcev naj bi se nekoliko zmanjšala, povečala pa naj bi sc sečnja listavcev. Da bi kljub nižji blagovni proizvodnji zadostili potrebam osnovnih potrošnikov lesa, naj gozdnogospodarske organizacije proizvodnjo gozdnih sortimentov čimbolj prilagodijo potrebam na tržišču, poskrbijo za čimbolj racionalno izkoriščanje lesne gmote ter usmerjajo hlodovino na bazenske žage Z M sobnimi proizvajalci naj gozdnogospodarske organizacije razvijajo razne oblike skupnega in dolgoročnega gospodarjenja, da bodo tako dani temeiji za kvalitetnejšo io racionalnejšo gozdno proizvodnjo tudi v zasebnih gozdovih. Kooperacijske pogodbe naj postopoma prenehajo biti zgolj letni sporazumi o sečnji in naj se prilagodijo osnovnemu cilju podružabljanja. Pri tem naj občine nudijo pomoč in podporo gozdnogospodarskim organizacijam. Glede na pomen gozdov za splošni gospodarski napredek je treba proizvodno sposobnost gozdov še nadalje po^MŠevati s sodobno nego, melioracijami in s^polnjevanjem. Se nadalje je treba posvečati vso skrb pogozdovanju in melioraciji krasa ter pogozdovanja zemljišč, ki jih kmetijstvo v goratih predelili opušča. 5. Obseg gradbenih del bo v letu 1964 predvidoma poraste! za okoli 11,3 %. Upoštevajoč predvidene naložbe v gospodarstvo in družbeni standard ter pomanjkanje predvsem nekvalificirane delovne sile bo potrebno hitreje dopolnjevati in uvajati novo mehanizacijo in tako omogočiti hitrejše povečanje produktivnosti dela in znižanje stroškov gradenj. Da bi pospešili uvajanje gradbene mehanizacije, se nakazuje potreba, da se tudi gradbenim podjetjem omogoči najemanje ustreznih kreditov iz bančnih in drugih sredstev. Z racionalnejšo in ekonomičnejšo gradnjo bo potrebno izboljšati sodelovanje gradbene operative z industrijo gradbenega materiala pri izdelavi gradbenih elementov ter tako ustvariti pogoje za postopno inOustlializicijo gradbenih del; izdelavo montažnih elementov je treba pospeševati v okviru gradbene operative. Hitreje bo treba razvijati deficitarni obrtne obrate, ki dopolnjujejo gradbeno dejavnost. Deficitarnost strokovnih kadrov v tej 'H-javnosti bo postopno treba odpravljati z jo potrebnih profilov v že o&stojcčih sh čiti njihov razvoj, da bodo mogle povečati sprejem razvojno prizadetih otrok. Jačati bo treba sklad za šolstvo pri gospodarski zbornici, ki financira strokovno šol stvo katerega ustanovitelj je gospodarska zbornica, soustanovitelji pa so vse občinske skupščine okraja Koper V ta namen naj g& spodarske organizacije dodelijo temu skladu 1,2% sredstev na izplačane bruto osebne do^ hodke, ki jilr lahko obračunajo v breme po^ slovnih stroškov, občinske skupščine pa naj-' manj tolikšna sredstva kot so jih ali same, ali pa ntihovi skladi za šolstvo, dodelile tem šolam v letu 1963 Postopno z ukinjanjem učiteljišč bo po^ trebno absolventom ostalih šol omogočiti in zagotoviti vpis na pedagoško akademijo ter s tem reševati problem pomanjkanja pred metnih učiteljev za višjo stopnjo osnovnih Šol Občinske skupščine morato čimprej urediti razmere na gimnazijah, da bodo izpolnile pogoje za verifikacijo Kapaciteto gimnazij pa bo potrebno povečati že v letu 1964 ko ne bo več vpisa na učite!iišča Urediti ho treba sistem finnnrirania šol stva Osnovne potrebe šolstva naj se pravilo- .URADNI GLASNIK. ma finanCtrajo iz redniti proračunskih sredstev Doseči pa bo treba tudi večje in tesnejše sodelovanje in boljše sporazumevanje med občinami. Težiti je treba za tem, da se dosledno uveljavi ustavno načelo o enakih pravicah do izobrazbe vseh občanov in s primernimi ukrepi odpraviti razlike v pogojih in možnostih izobraževanja med občani razvitih in manj razvitih komun. Zlasti je problematično financiranje investicij v šolstvo, pri čemer bo treba doseči večje sodelovanje in iskati ustrezne rešitve tudi v okviru širše družbene skupnosti. < Skladno z razvojem materialnih sil je potrebno začeti odpravljati dosedanja neskladja in ustvarjati materialne pogoje za nemoteno delo kulturnih ustanov in za pospeševanje kulturne dejavnosti. Odpravljanje teh nesorazmerij je nujno, da ne bi negativno vplivala na razvoj gospodarstva in družbenih odnosov. Skrb za oblikovanje splošne in enotne kulturne politike naj postane sestavni de! programa ne samo kulturnih delavcev in ustanov, ampak tudi organov družbenega upravljanja, družbeno-pclitičnih organizacij, predstavniških organov in slehernega občana. Občinske skupščine naj zagotovijo vsaj najnujnejša sredstva za nemoteno delo kulturnih in fizkultumih ustanov Spomeniško varstvo je treba vskladiti s predpisi, ustanoviti ustrezne zavode in jih financirati tako, da bodo mogli v redu izvrševati svoje naloge. Da bi zagotovili skladen razvoj zdravstvene službe in zdravstvenega varstva prebivalstva z razvojem gospodarstva, bo potrebno nadalje razvijati omrežje zdravstvenih zavodov. V desetletnih razpravah se je dokončno izoblikoval enoten koncept izgradnje dveh zdravstveno-bolnišničnih centrov, bolnice Gorica in bolnice Koper, ki ga bo treba začeti v letu 1964 realizirati. Poleg tega pa bo treba poiskati tudi možnosti in sredstva za ureditev najbolj perečih problemov s področja osnovne zdravstvene mreže, predvsem za graditev zdravstvenega doma v Ilirski Bistrici. Da bi zagotovili pogoje za izgradnjo bolnic v Kopru in v Šempetru pri Gorici, kakor tudi za gradnjo doma v Ilirski Bistrici, je potrebno zbrati vsa možna sredstva iz lokal nih virov in sredstva poslovnih bank. Skupščine komunalnih skupnosti socialnega zavarovanja v okraju Koper naj bi del presežkov dohodkov nad izdatki skladov zdravstvenega zavarovnja namenile za grad njo omenjenih bolnic v obliki bančnih posojil. Potega tega bo potrebno v vseh stacionarnih zavodih še nadalje izpopolnjevati opremo. instrumental^) in aparature, da bi se tako skladno z razvojem in odkritjem medi cinske znanosti izboljševale metode diagnostike in terapije. Okrepiti je treba dejavnost preventivne zdravstvene službe in zagotoviti v te namene tudi potrebna finančna sredstva Ker je še večino zelo veliko pomanjaknje zobnih terapevtov, je potrebno, da zdravstveni centri v sodelovanju z zdravstvenimi zavodi. občinskimi skupščinami in delovnimi organizacijami skupno programirajo potrebe po tem kadru ter vodijo ustrezno politiko štipendiranja. . - Razvoj komunalnega sistema in težnja za zadovoljevanjem vsestranskih potreb občanov na^kujeta pomembne naloge službam socialnega varstva Občine naj nadalje razvijajo socialne centre, ki naj bi kot strokovni organi zasledovali in proučevali socialno pro^ blemattko, "ugotavljali vzroke ter predlagali občinskim skupščinam ustrezne rešitve Zlasti ie potrebno ustanoviti tak center tudi za obalne občine Reševanje socialnih problemov naj temelji na enotnih občinskih programih, ki bodo izvirali iz potreb in programov krajevnih skup- St 9 — Knner. 22. maja 1964 nosti, gOSpoOat Shut in Ul uzucum organizacij ter predlogov socialnih, prosvetnih in zdrav-stvenih služb, hkrati pa upoštevali materialne možnosti posamezne komune. Gospodar ske organizacije in zavodi naj s pomočjo svojih socialno-kadrovskih služb in v sodelovanju s socialnimi centri odločneje urejajo življenjske in socialne probleme zaposlenih in njihovih svojcev. Skrbneje in z večjim razumevanjem bo treba reševati socialne probleme borcev m invalidov NOB ter jim v sodelovanju z družbenimi organi omogočiti boljše pogoje dela in življenja. Glavna prizadevanja vseh organov naj bodo usmerjena v smotrno in varčno trošenje sredstev socialnega zavarovanja, da bi se gi-banje potrošnje v socialnem zavarovanju vskladilo z gibanjem narodnega dohodka in da bi se nenehno izboljševala strokovna služba zavodov za socialno zavarovanje v smeri dosledne zakonitosti v priznavanju pravic zavarovanim osebam -- VII. SMERNICE ZA UPORABO SREDSTEV OKRAJNIH SKLADOV Da bi se uresničile osnovne naloge, ki so predvidene v tej resoiuciji, naj se pri uporabi sredstev iz okrajnih skladov še nadalje uveljavlja usmerjevalna vloga okraja. Zato naj skladi na področju gospodarstva pospešujejo tiste naložbe, ki bodo omogočile hitro povečanje proizvodnje z ^porabo sodobnih proizvodnih sredstev in modeme tehnologije, povečanje produktivnosti dela in povečanje izvoza, ali pa bodo prispevale k zboljšanju preskrbe domačega tržišča. Sredstva ostalih skladov naj se usmerijo na reševanje najvažnejših problemov na po-, dročju zdravstvene dejavnosti ter drugih služb, ki so skupnega pomena za celotno območje okraja. V ta namen naj upravni odbori skrbijo za čimbolj smotrno uporabo sredstev skladov, zato naj sredstva razporejajo na podlagi letnih programov v skladu z dolgoročnimi usmeritvami. Sprotne odločitve pa morajo temeljiti na dobro proučenih analizah. Okrajni skladi bodo glede na naloge in smotre gospodarskega razvoja okraja usmerjali svoja sredstva zlasti v tele namene: 1. da bi se sredstva okrajnega investicij- skega sklada čimbolj smotrno vključila in pospeševala gospodarski in družbeni razvoj okraja, se bodo prenesle v poslovne banke: sredstva okrajnega investicijskega sklada bodo poslovne banke v glavnem porabile za ie odobrena posojila in druge obveznosti. Nova posojila naj se odobravajo zlasti za udeležbe pri kreditiranju pomembnejših objektov na področju kmetijstva, prometa in turizma ter za izdelavo programov in načrtov tistim investitorjem, ki nimajo dovolj lastnih sredstev. \ * - * . Sredstva okrajnega investicijskega sklada, ki so namenjena za obratna sredstva, bodo poslovne banke uporabile za že odobrena posojila Nova posojila pa naj se odobravajo gospodarskim organizacijam, izjemoma tudi zavodom, po načelih smotrnega gospodarjenja - 2. cestni sklad bo usmerja! razpoložljiva sredstva predvsem za udeležbe k sredstvom republiškega cestnega sklada pri financiranju rekonstrukcij in modernizacij važnejših cest ter za redno vzdrževanje cest tretjega reda. Sklad naj si z ustreznimi dogovori zagotovi, da bodo v najkrajšem času usposobljene ceste z najmočnejšim turističnim prometom; 3. sredstva skiada za negospodarske investicije se bodo uporabila zlasti za investicije na področju sodstva in zdravstva ter za ude-ležbo pri financiranju graditve stanovanj za uslužbence okrajnih organov; 4 okrajni gasilski sklad bo porabi) razpo-ložliiva sredstva za nabavo sodobnejše opreme in za požarno varnost. $t. 9 — Koper, 22. maja 1964 -URAOMt GLASNIK Str. 33 f v ta. KONCIH DOLOČBE Skupščina okraja Koper priporoča občinskim skupščinam, delovnim Organizacijam, gospodarski zbornici, samoupravnim organom in drugim organizacijam, da priporno^ rejo k uresničitvi smernic in ciljev gospodarskega in družbenega razvoja ter razvoja družbenega standarda in osebne potrošnje, ki jih vsebuje ta resoiucija. Občinski družbeni piani naj bodo vsktaje- m s smernicami te resoiucije. Zato naj s strukturo naložb in drugimi ukrepi za razvoj gospodarstva, družbenega standarda in osebne potrošnje prispevajo k uresničitvi nalog in predvidevanj te resolucije. Detovne organizacije naj vskladijo svoje ptograme s smernicami te resoiucije kakor tudi s ciiji in natogami občinskih družbenih pianov. Gospodarska zbornica naj v skladu s svojimi natogami izdeia operativni program za uspešno izvajanje smernic te resoiucije. Skupščma okraja Koper naroča svojim organom, da spremljajo gospodarski in družbeni razvoj, ju analizirajo ter občasno poročajo okrajni skupščin: in jo opozarjajo na morebitne neskladnosti, ki bi se pojaviie. 3t. 30-5/64. Koper, 2S. marca 1964. Predsednik Jože Eržen, J. r. OBJAVE SKUPSUM 0BC!N STATUT OBČINE POSTOJNA Na podlag) 98. čiena ustave Socialistične federativne republike Jugoslavije in 94. člena ustave Socialistične republike Slovenije j c skupščina občine Postojna na skupni seji občinskega zbora m zbora delovnih skupnosti dne 31. marca 1964 sprejeta STATUT / OBčtNE POSTOJNA UVOD 1 Značilnost novega nistavnega sistema in zato tudi tega statuta je v doiočitvi in* vskladitvi odnosov med samoupravnimi organi in organizacijami v občini. Pod pojmom občina razumemo poleg pravic m dolžnosti občinske skupščine in njenih organov tudi pravice in doižnosti vseh samoupravnih organov, organizacij in občanov. V statutu so ziasti konkretizirana ustavna načela družbenih odnosov v skladu s potrebami in pogoj) nadaljnega razvoja občine. Delovne in druge organizacije pa bodo morale s svojimi statuti še določneje izraziti pomen in obseg razvoja posameznih delovnih organizacij in pri tem dosledno upoštevati načela samostojnosti in samoupravnosti delovnih skupnosti. 2 Določila statuta O družbeno-čkonorpskif) odnosih so izraz sedanje stopnje razvitosti delovnih sredstev, družbene zavesti ter strokovne in detovne usposobljenosti Občanov. Občina bo pri programiranju razvoja daja-]a delovnim organizacijam vsestransko pomoč ob upoštevanju njihove Samoupravnosti in samostojnosti. Občina bo usmerjala razvoj proizvajalnih sredstev s kreditno politiko in Strokovno pomočjo, delovne organizacije pa bodo motale zagotavljati vse pogoje zn optimalno izkoriščanje proizvajalnih kapacitet in doseganje čimboljših rezultatov družbenega dela Glede na sedanjo ekonomsko strukturo občine bó pri nadaljnjem razvijanju produkcijskih stil potrebno zlasti paziti na razvoj tesno predelovalne, k ovinsko-pl astiene jn mes-nopredelovalne industrije. Fri programiranju razvoja teh treh vej industrije bo treba zagotoviti vse pogoje za nadaljnji razvoj. Glede na dane naravne pogoje in glede na to, da je območje občine Postojna središče krnskega turizma, bo potrebno še bolj intenzivno razvijati prehodni in stacionirani turizem Urediti in funkcionalno izpopolnjevati bo treba vse turistične objekte na območj& občine, ki bodo pripomogli k nadaljnjemu razvoju in pospeševanju turizma. Posebno skrb bo treba posvetiti razvoju družbenega sektorja, istočasno pa upoštevati vsako za sehno iniciativo zlasti na področju gostinstva, turizma, obrti m drugih dejavnosti. Zaradi naraščanja potreb prebivaistva in turizma bo treba pospešiti razvoj trgovinskega in gostinskega omrežja ter drugih storitvenih dejavnosti, ziasti v večjih centrih in naseljih občino. Družbeno kmetijsko proizvodnjo bo treba razvijati predvsem v živinoreji, perutninarstvu, sadjarstvu in proizvodnji krmskih rastlin, obenem pa uveljavljati socialistične družbene odnose v zasebni kmetijski proizvodnji, ziasti tam, kjer se ne predvideva širjenje družbenih kmetijskih posestev Ti odnosi mora jo biti zasnovani na ^dolgoročnem organiziranem sodelovanju ter na obojestranskih interesih za povečanje blagovne kmetijske proizvodnje V gozdarski proizvodnji bo treba voditi enotno politiko pri eksploataciji, negi in vzgoji gozdov ne glede na lastništvo gozdnih površin V družbeni in zasebni gozdarski proizvodnji bo treba skrbeti za povečanje potencialne zmogljivosti gozdov ter v ta namen pospešiti pudružabljanje gozdne proizvodnje v zasebnih gozdovih in tako ustvariti pogoje za intenzivnejša vlaganja v osnovne in nove gozdove Za nadaljnji razvoj gospodarstva v občini bo treba posvečati stalno skrb usposabljanju visoko^trokovnih in razgledanih kadrov. Vsi elaborati za nadaljnji razvoj produkcijskih sil morajo obvezno vsebovati tudi plan potreb in usposabljanja strokovnih kadrov. K hitrej šemu gospodarskemu napredku lahko znatno pripomore združevanje proizva jalnih sil in sredstev. Zato bo občina podpirala vse integracijske težnje, ki bodo imele namen doseči boljšo dciitcv deia in proiz vodno sodelovanje, ter pri ten) skrbela, da bodo zajamčene vse samoupravne pravice delovnih kolektivov. 3. Fri zadovoljevanju vseh potreb občanov bo občina skrbela, da se bodo družbene službe razvijale v skladu z gospodarskim in družbenim razvojem v občini- Razvoj dejavnosti družbenih službuje po memben faktor za hitrejšo in skladnejšo gospodarsko rast in splošni napredek v občini Zato bo potrebno v bodoče posvečati napore in sredstva za razvoj šolstva, zdravstva, socialnega varstva ter prosvete in kul ture. Na teh področj ih bo treba pospešiti razvoj odnosov, ki nastajajo na temčlju dohodka in njegove delitve po delu ter samoupravljanja. Na področju šolstva mora občina zagotoviti vse pogoje za enotno osemletno osnovno šolanje na popolnih osemletkah. V ta namen je treba z gradnjo novih šol povečat), kapacitete predvsem v večjih središčih občine lako. da bi odpravili pouk v tretji izmeni oziroma, da hi začeli postopoma prehajati na pouk v eni izmeni. Poleg gradnje novih šol je treba skrbeti za vzdrževanje in obnovo šol. S primernimi dozidavami, prenovitvami in izpopolnitvijo opreme in učil je treba zagotoviti sodoben pouk v skladu z načeti reformirane šole. Pro- učiti je treba možnost za brezplačno oskrbo učencev v osnovnih šolah z učbeniki in čimprej pristopiti k postopnemu uresničevanju tega cilja. Praviino m nemoteno funkcioniranje os nosnega šolstva je občina dolžna zagotoviti tudi v primeru, če nima dovolj materialnih sredstev za kritje drugih, čeprav tudi potreb-nih izdatkovr Člani šolskih kolektivov in samoupravni organi šot pa so pričo materialne skrbi, ki jim jo, nudi občinska skupnost, dolžni skrbeti za izvajanje čimboljšega učnega programa ter zagotoviti doseganje optimalnih učnih ter vzgojnih uspehov. Zdravstveni domovi, postaje, dispanzerji in obratne ambulante, ki so dolžni skrbeti za osnovno zdravstveno varstvo občanov, bodo morali še naprej razvijati preventivne zdravstvene dejavnosti predvsem na področju zdravstvenega varstva žena, otrok, šolske in vajenske mladine, preprečevanja nesreč pri delu in poklicnih obolenj, *" Sredstva za potrebe zdravstvenega varstva občanov so dolžni zagotoviti občina, komunalna skdpnost Socialnega zavarovanja ter delovne in druge organizacije. Delovni kolektivi in organi samoupravljanja zdravstvenih zavodov so dolžni zagotoviti dosledno izvajanje načel novega načina -financiranja zdravstvenih zavodov in zato' poskrbeti za tako organizacijo deta in tak sistem delitve dohodka, ki bo vspodbudno vplival na še botj smotrno izkoriščanje obstoječih zmogijivosti ter spodbujal zdravstvene delavce k večji strokovnosti in Večji skrbi za -človekovo zdravje. * ' * - . . o - < i s Občina je dolžna skrbeti za socialno varstvo svojih občanov in zagotavljati potrebna sredstva za te namene v skladu s krepitvijo materialne osnove v občini. Hkrati pa se odgovornost in skrb za pre- * prečevanje socialnih problemov in za odprav* 1 j an je vzrokov, ki te probi eme povzročajo, prenaša na delovne organizacije in krajevne skupn&sti tako, da postaja socialno varstvo skrb vseh samoupravnih organov v občini in preko njih vseh občanov. Občina je dolžna zlasti skrbeti za udeležence in invalide narodnoosvobodilnega gibanja, zdhveljavtjanjč njihovih pravic za zaposlovanje, izobraževanje, strokovno usposabljanje, urejanje stanovanjskih razmer in materialnega položaja. Na področju kuiturnoprosvetne in telesno-vzgojne dejavnosti ter rekreacije mora občina skrbeti zlasti za to, da se v okviru možnosti stalno večajo' sredstva za čimbolj razširjeno delovanje teh dejavnosti. Treba jd zagotoviti postopno obnovo in preureditev kul turnej prosvetnih domov in teiovadnic ter drugih telesno-vzgojnih naprav, zlasti v večjih centrih in naseljih. Občina bo podpirala dejavnost zlasti tishh kuhorno-prosvetnih organizacij in društev, ki bodo aktivno pomagale pri oblikovanju člo- Str. M .URADNI GLASNIK veka in s tem prispevate k sptošni družbeni razgibanosti v občini. 4. V krajevnih skupne stih občan najbolj neposredno uvetjavtja svoje pravice in dolž-nosti v zvezi z vprašanji, ki so pomembna za njegovo življenje. Krajevna skupnost kot samoupravna skupnost občanov določenega območja ima samostojne pravice pri sprejemanju svojega delov nega programa in samostojno opravlja naloge samoupravnega značaja. Obseg nalog, ki jih bo občina prenašala na krajevne skupnosti, hkrati z zagotovitvijo materialnih sredstev za njihovo izvrševanje, je v prvi vrsti odvisen od volje in sposobnosti samoupravnih organov krajevnih skupnosti, da prenesene naioge izvršijo ob sodelovanju vseh občanov. 5. Socialistična zveza in druge družbeno politične organizacije imajo pomembno vlogo pri mobilizacij: delovnih ljudi za napredek gospodarstva in razvoj družbenih služb v občini. Zato bo občina zagotavljala sredstva za nemoteno delovanje družbeno političnih organizacij, zlasti pa za izgradnjo in ureditev prostorov za delo teh organizacij v mestu in večjih naseljih. Zaradi zagotovitve čimbolj neposrednega samoupravljanja v občini in. javnosti dela vseh organov in organizacij bo občinska skupščina sklicevala skupne sestanke z občinskim odborom SZDL oziroma občinskim sindika! nim svetom ali pa jih na drug način seznanila z letnim in perspektivnim družbenim načrtom razvoja gospodarstva in družbenih služb v-občini, z letnim proračunom in zaključnim računom občine, z urbanističnim načrtom ter vsemi drugimi važnejšimi akti in sklepi občinske skupščine. Pri vseh akcijah gospodarskega in družbenega značaja, ki terja