Tina Bohak Univerza v Ljubljani, Akademija za glasbo SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA OD ZAÈETKOV DO USTANOVITVE KONSERVATORIJA (1882–1919) Izvleèek: Prispevek obravnava postopni razvoj solopevske pedagogike na Slovenskem v okviru glasbene šole ljubljanskega društva Glasbena matica od ustanovitve do profesionalizacije glasbenega šolstva z ustanovitvijo Prvega jugoslovanskega konservatorija za glasbeno in odrsko umetnost (1882–1919), ki temelji na dokumentih in drugih pisnih virih, ohranjenih v Glasbeni zbirki Narodne in univerzitetne knjinice Ljubljana ter v Digitalni knjinici Slovenije, ki v dosedanjih objavah še niso bili predmet raziskav. Posebej sta izpostavljena Fran Gerbiè in Matej Hubad, ki sta na podroèju organiziranega pouka solopetja konec 19. oz. v zaèetku 20. stoletja pustila najvidnejši peèat. Njuno znanje ter pedagoške sposobnosti potrjujejo mednarodne kariere številnih uèencev, izkazala sta se tudi kot uspešna organizatorja glasbenega šolstva. Kljuène besede: solopevska pedagogika, glasbena šola Glasbene matice, Fran Gerbiè, Matej Hubad Abstract solo singing pedagogy in Glasbena Matica music school from its Beginnings to Establishment of Conservatory (1882–1919) The article explains the gradual development of solo singing pedagogy on the Slovenian territory in the context of the music school of the Ljubljana Music Society Glasbena matica from the beginning to the professionalization of music education with the establishment of the first Jugoslavian Conservatory of music and stage arts (1882–1919). It is based on documents and other written sources, preserved in the Music collection of the National and University Library Ljubljana and the Digital Library of Slovenia, which in previous publications have not been the subject of research. Particulary we emphasized Fran Gerbiè and Matej Hubad, who have left the most prominent mark in the field of organised solo singing teaching at the end of the 19th or in the beginning of the 20th century. Their knowledge and pedagogical skills were confirmed by the international career of many students. Both of them had also proved as a successful organizers of music education. Keywords: solo singing pedagogy, music school Glasbena matica, Fran Gerbiè, Matej Hubad 57 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA... Uvod V drugi polovici 19. stoletja so na slovenskem ozemlju posebno skrb za glasbeno izobraevanje in poveèevanje poustvarjalne ravni gojile ljubljanska Filharmonièna druba, Musikvereini posameznih mest in èitalnice. Vsa ta prizadevanja pa le niso prestopila praga osnovne ravni pouèevanja, zato je potreba po glasbenih ustanovah višjega ranga ostajala vse do leta 1872, ko je bilo v Ljubljani ustanovljeno društvo Glasbena matica in deset let pozneje njena glasbena šola. Prav Glasbena matica je bila tista, ki je na temelju organizacijske zasnove Narodne èitalnice postala osrednja in najveèja glasbeno-izobraevalna ustanova na Slovenskem.1 Namen šole Glasbene matice, ustanovljene leta 1882, je bil izobraevati domaèe glasbenike, ustvarjalce, poustvarjalce in ljubitelje glasbe.2 Ob tem je treba poudariti, da je imela šola sicer eljo izobraevati na niji in višji stopnji, vendar je lahko organizirala le nijo stopnjo. V dveh letih delovanja je šola zmogla organizirati le pouk klavirja in violine, veèji razvojni korak pa je pomenilo šolsko leto 1884/1885, ko so predmetnik dopolnili in zaèeli poleg viole, violonèela, kontrabasa, zborovskega petja in glasbene teorije (obvezen predmet od 4. razreda) pouèevati še solopetje. O razvoju glasbenega šolstva je bilo doslej objavljenih veè študij,3 kjer se avtorji veèinoma posveèajo splošnemu razvoju in manj posameznim podroèjem. Namen prièujoèe študije je natanèneje prouèiti, kako se je razvijalo pouèevanje solopetja na šoli Glasbene matice, kdo so bili prvi pevski pedagogi, kakšna je bila njihova izobrazba, uèni naèrti, kdo so njihovi vidnejši uèenci, kakšno je njihovo nadaljnje šolanje, umetniški in/ali pedagoški uspehi. Izpostaviti je treba, da sicer zgodovina pouèevanja zborovskega in solistiènega petja v okviru glasbenega šolstva na Slovenskem sega na zaèetek 19. stoletja, ko je bila ustanovljena Javna glasbena šola pri ljubljanski normalki leta 1816,4 kjer je kot prvi uèitelj pouèeval v èeškem mestu Sadská rojeni Franc Sokol (1779–1822), ki je po šolanju opravljal slubo vojaškega trobentaèa in kapelnika.5 Prav tako je pouk zborovskega petja zabeleen tudi v okviru glasbene šole Filharmoniène drube v Ljubljani, ki je leta 1821 ustanovila pevsko šolo imenovano »Gesang-Schule der philharmonischen Gesellschaft«, ki je delovala osem let (do leta 1829), in sicer pod vodstvom èeškega skladatelja in dirigenta Gašparja Maška.6 58 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 1 Nataša Cigoj Krstuloviæ, Zgodovina, spomin, dedišèina – Ljubljanska Glasbena matica do konca druge svetovne vojne, Ljubljana: Zaloba ZRC, ZRC SAZU, 2015, str. 68. 2 Poroèilo Dravnega konservatorija in šole Glasbene matice o šolskem letu 1931/1932, str. 2–3, NUK, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica. 3 Glej: Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem I., Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 1992, Cvetko Budkoviè: Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II., Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 1995, Janko Germadnik, 100 let slovenskega glasbenega šolstva v Celju, Celje: Glasbena šola, 2008, Lidija geè, Viva la musica: 130 let glasbenega šolstva na Ptuju: 1878–2008, Ptuj: Glasbena šola Karol Pahor, 2008, idr. 4 Cvetko Budkoviè, »Javna glasbena šola v Ljubljani 1816–1875«, Muzikološki zbornik 14 (1978), str. 49–54. 5 Jernej Weiss, Èeški glasbeniki v 19. in na zaèetku 20. stoletja na Slovenskem, Maribor: Litera & Pedagoška fakulteta Maribor, 2012, str. 109. 6 Igor Grdina, »Gašpar Mašek v navzkrijih èasa mešèanov«, Maškov zbornik, Ljubljana: Druina, 2002, str. 17–26. Solopevska pedagogika na glasbeni šoli društva Glasbena matica Tako kot številne ustanove je tudi ljubljanska Glasbena matica potrebovala daljšo dobo, da je dobila solopevske pedagoge in razvila pouèevanje. Pouk solopetja so prviè uvedli v šolskem letu 1884/1885, a je bil vpis precej skromen – pouk je obiskovalo le pet uèencev.7 Kot je razvidno iz zapisnika seje odbora Glasbene matice v letu 1885, po mnenju skladatelja in odbornika Sreèka Stegnarja pouk solopetja v omenjenem letu še ni bil sistematièen in reden. Solopetje in zborovsko petje odraslih je pouèeval vsestranski glasbenik èeškega rodu, vitez Julius Ohm Januschowsky (Janušovsky), sicer uradnik dravnih eleznic, pianist in zborovodja (vodil je zbora društva Laibacher Liedertafel, èitalniški pevski zbor in zbor društva Slavec, uveljavil pa se je tudi kot glasbeni kritik.8 Iz dosegljivih virov ni bilo mogoèe ugotoviti, kakšna je bila njegova izobrazba na podroèju solopetja. Na podlagi njegovih poroèil o opernih (in drugih glasbeno-gledaliških) izvedbah pa ugotovimo, da je pevski aparat in njegovo delovanje dobro poznal.9 S širjenjem predmetnika se je poveèalo število uèiteljev, ki so bili najveèkrat absolventi konservatorija v Pragi, odbor Glasbene matice pa si je prizadeval, da bi bili tudi slovenskega oz. slovanskega rodu – najbr zaradi nacionalne usmerjenosti šole, lajega uèenja slovenskega jezika in hitrejše asimilacije v naše okolje. Odborniki so se le izjemoma, kadar uène moèi iz Prage ni bilo mogoèe dobiti, obrnili na dunajski konservatorij oz. na uèitelje, ki so takrat delovali na šoli Filharmoniène drube.10 V naslednjem šolskem letu je pri pouku petja prišlo do spremembe – pouk petja je namesto Januschowskyga prevzel Anton Razinger, in sicer za dve uri tedensko.11 Razloga, zakaj je Januschowsky prenehal pouèevati petje, iz dosegljivih virov ni bilo mogoèe ugotoviti, znano pa je, da je sicer na šoli Glasbene matice v obdobju 1882–1890 pouèeval klavir, ko je s strani ustanove prejel odpoved, ker se je preveè ogrel za nemško stran in nato 25 let deloval kot nemški novinar.12 Predvidevamo, da za pouèevanje solopetja vendarle ni imel dovolj kompetenc. Najpomembnejši mejnik v razvoju sistematiènega pouka solopetja se je zgodil v šolskem letu 1886/1887, ko je šola ponovno razširila predmetnik in je med drugim »na novo« uvedla solopetje in splošno petje, kar potrjuje zgoraj navedena dejstva. V tem letu je na povabilo Glasbene matice, Narodne èitalnice in Dramatiènega društva v Ljubljano prišel eden izmed 20 ustanovnih èlanov društva Glasbene matice, operni pevec in skladatelj Fran Gerbiè (1840–1917).13 Rojen je bil v Cerknici oèetu Joefu, ki je bil posestnik, mesar in menar v domaèi farni cerkvi, ter materi Margareti, rojeni Obreza.14 Gerbiè je v 59 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA... 7 C. Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem I., Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 1992, str. 207. 8 NUK, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, zapisnik seje odbora, 29. 10. 1885, C. Budkoviè, n. d., str. 209, Špela Lah, »Julius Ohm-Januschowsky in njegovo kritiško delo v Ljubljani«, Muzikološki zbornik 43/1 (2007), str. 127–135, Darja Koter, Slovenska glasba 1848–1918, Ljubljana: Študentska zaloba, 2012, str. 159–160. 9 Š. Lah, n. d., str. 128. 10 D. Cvetko, n. d., str. 225, C. Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem I., n. d., str. 199. 11 NUK, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, zapisnik seje odbora, 29. 10. 1885. 12 C. Budkoviè, n. d., str. 121, D. Koter, n. d., str. 163. 13 N. Cigoj Krstuloviæ, n. d., str. 17, 61. 14 Fran Gerbiè v svoji »Avtobiografiji« navaja ime matere Margareta, v drugih, kasnejših zapisih pa zasledimo tudi ime Marjeta. Fran Gerbiè, »Avtobiografija« (tipkopis), Edo Škulj (ur.), Gerbièev zbornik, zv. 14, Ljubljana: Druina, 2000, str. 151. rojstnem kraju obiskoval ljudsko šolo in prav kmalu zaèel prepevati na domaèem koru. Kot otrok je imel lep sopranski glas in izredno dober posluh.15 Po opravljeni niji realki v Ljubljani se je vpisal na ljubljansko normalko, v okviru katere je delovala Javna glasbena šola, kjer ga je pouèeval Gašpar Mašek, po njegovi upokojitvi pa njegov sin Kamilo, in postal uèitelj. Gerbiè je bil po konèanem šolanju 1857. leta nastavljen kot naduèitelj v Trnovem pri Ilirski Bistrici, v skladu s tedanjo prakso je med drugim orglal in postal cerkveni pevovodja.16 Na njegovo kasnejšo poklicno pot so vplivale številne spodbude prijateljev in znancev. Po uspešno opravljenem sprejemnem izpitu se je leta 1864 vpisal na praško Orglarsko šolo, ki se je kasneje zdruila s konservatorijem.17 Izbral je dva glavna predmeta: kompozicijo pri Josefu Krejèiju in solopetje pri priznanem èeškem pevskem pedagogu, baritonistu Františku Arnoldu Voglu.18 Študij je Gerbiè v dveh letih konèal z odliko in se vrnil v Slovenijo.19 Kot junaški tenor je Gerbiè v zaèetku leta 1869 debitiral kot Manrico v Verdijevi operi Trubadur v praškem Narodnem gledališèu (Národni divadlo), od koder je po le šestih mesecih na pobudo hrvaškega knjievnika Antona Šenoe konec junija leta 1869 za devet let odšel v Zagreb. Tam je z Ivanom pl. Zajcem sodeloval pri ustanovitvi operne hiše (1870) in nasploh pri razvoju glasbeno-gledališkega ivljenja v tem mestu.20 Zaradi zdravstvenih teav je po zagrebškem angamaju leta 1878 odšel na okrevanje v domaèo Cerknico in se po dveletni odsotnosti vrnil na operne odrske deske – kariero je nadaljeval v nemškem Ulmu (1880/1881) in galicijskem Lvovu (1881/1882).21 Svojo gledališko kariero je zaradi smrti leto dni starega sina Viktorja v Lvovu prekinil in za vedno konèal. Odtlej se je le še posveèal pedagoškemu delu – leta 1883 je postal profesor na tamkajšnjem konservatoriju, kjer je pouèeval solopetje in vodil moški zbor.22 Kot je bilo omenjeno, je leta 1886 prejel od ljubljanske Glasbene matice povabilno pismo, da bi se vrnil v domovino in prevzel mesto ravnatelja, vodstvo èitalniškega zbora ter mesto kapelnika Dramatiènega društva. Kot velik rodoljub je vabilo sprejel kot izjemno spodbudo, da se v domovini izkae kot profesionalni glasbenik, in je skupaj s soprogo Emilijo (Milko), roj. Daneš (1854–1933), prišel v Ljubljano.23 Prav tako šolana operna pevka je bila rojena v vasi Tuchomìøice na Èeškem. Po zakljuèenem študiju solopetja na praškem konservatoriju je leta 1875 debitirala kot sopranistka na opernih deskah v tamkajšnjem nacionalnem gledališèu 60 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 15 Fran Gerbiè, »Avtobiografija« (tipkopis), n. d., str. 152, mag. Franc Jelinèiè, »Fran Gerbiè«, Koncert in obnovitev obnovljene rojstne hiše Frana Gerbièa (brošura), Cerknica, 1997, str. 7. 16 Prav tam, 153–154. 17 Fran Gerbiè, »Avtobiografija« (tipkopis), n. d., str. 154–155, Cvetko Budkoviè, Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II., Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 1995, str. 186. 18 František Arnold Vogl (1821–1891) je v obdobju 1834–1840 kompozicijo in petje študiral na Praškem konservatoriju. Odlikoval ga je lahten bariton in odlièna artikulacija. Z devetnajstimi leti je z velikim uspehom debitiral kot Alfonso v Mozartovi operi Così fan tutte ter med drugim gostoval tudi na Dunaju. Po vrnitvi je deloval v praškem nacionalnem gledališèu (Stavovské divadlo), kjer je bil izjemen Leporello v Mozartovi operi Don Giovanni in Hans Sachs v Wagnerjevi operi Mojstri pevci nürnberški. Kot odlièen pevec je bil veèkrat povabljen na dogodke plemiških druin. Bil je tudi plodovit skladatelj. Dostopno na spletnem naslovu: http://rodopisna-revue-online.tode.cz/11-12-10_soubory/16_skockova-vogl.pdf (obiskano: 4. 11. 2016). 19 Fran Gerbiè, »Avtobiografija« (rokopis), Edo Škulj (ur.), Gerbièev zbornik, zv. 14, Ljubljana: Druina, 2000, str. 139– 144, Branka Rotar Pance, »Gerbiè – pedagog«, n. d., str. 41–42. 20 Fran Gerbiè, »Avtobiografija« (tipkopis), n. d., str. 159–160. 21 NUK, Glasbena zbirka, fond Fran Gerbiè, mapa Nastopi (sporedi), F. Gerbiè, n. d., str. 160–162. 22 F. Gerbiè, »Avtobiografija« (tipkopis), n. d., str. 160–161, P. Kuret, »Gerbièev ivljenjski prostor in èas«, n. d., str. 7–8. 23 Fran Gerbiè, »Avtobiografija« (tipkopis), n. d., str. 161–164. (Národni divadlo).24 Z vlogo Margarete v Gounodovi operi Faust se je Emilija Daneš leta 1875 predstavila hrvaškemu obèinstvu v zagrebški operi (Hrvatsko narodno kazalište), kjer je dobila stalni angama in poustvarila vrsto vlog (Leonora v Beethovnovi operi Fidelio, Zerlina v Mozartovem Donu Giovanniju, Ines v Verdijevem Trubadurju, pa Urban v operi Hugenoti Giacoma Meyerbeerja idr.). Leta 1876 se je poroèila s Franom Gerbièem, ki je bil v tamkajšnji operni hiši kot tenorist angairan sedmo leto. Nanj je imela soproga Milka dober vpliv v tem smislu, da mu je izrekla, kot je zapisal v svoji avtobiografiji, » […] sodbo o dotiènem delu in ta je po navadi estetièno in glasbeno pravilna. […]«25 Z moem sta leta 1878 zapustila Zagreb in kratek èas delovala v Ulmu ter Lvovu. Po prihodu v Ljubljano je Emilija na odru slovenskega Deelnega gledališèa sodelovala pri uprizoritvah oper in operet, preizkusila se je kot reiserka; posvetila se je pouèevanju na šoli Glasbene matice, kjer je do leta 1892 pouèevala klavir.26 Èeprav je bila šolana solopevka, ni ohranjenih virov, ki bi potrjevali, da bi kdaj pouèevala solopetje. Gerbiè, priznan umetnik, je imel vsestransko glasbeno izobrazbo, zato se je od njega prièakovalo, da je pouèeval veè predmetov, kot je narekovala tedanja praksa. Tako je poleg ravnateljevanja na šoli Glasbene matice prevzel še pouk solopetja, teorije, harmonije in klavirja.27 Glasbene razmere v Ljubljani je dobro poznal, veèino svoje energije pa je posvetil slovenski operi, ki jo je elel postopno profesionalizirati.28 Kot eden prvih slovenskih profesionalno šolanih glasbenikov se je pridruil obema Èehoma, Antonu Foersterju in Antonu Nedvìdu, ki sta v drugi polovici 19. stoletja vsak na svojem podroèju veliko pripomogla k dvigu slovenske glasbene kulture. Izmed vseh prevzetih nalog v Ljubljani je z glasbenopedagoškega vidika najpomembnejša Gerbièeva vloga pouèevanja na šoli Glasbene matice. Jeseni leta 1886 mu je odbor Glasbene matice podelil naslov artistiènega (umetniškega op. p.) vodje glasbene šole, hkrati je bil zadolen tudi za nadzor vseh šolskih zadev, razen tistih, pri katerih je bilo potrebno pooblastilo Matièinega odbora.29 Omeniti je treba, da je šola Glasbene matice dotlej uporabljala uèni naèrt po vzorih programa šole Filharmoniène drube, ki ga je sestavil Julius Ohm Januschowsky.30 Zelo verjetno ta uèni naèrt ni bil dovolj dodelan oz. ni zadošèal potrebam Matice, saj so odborniki Gerbièa prosili, da le-tega prenovi in dopolni, kar je suvereno storil.31 Deelna vlada ga je potrdila konec oktobra 1887; pouk, predviden po novem uènem naèrtu, so zaèeli izvajati e v šolskem letu 1887/1888. Pouk solopetja je obsegal pet razredov, potekal je po dve uri tedensko, in sicer v skupini štirih uèencev, kar pomeni, da individualnega pouka znotraj institucije še ni bilo. Temeljni uèni cilj je bila vzgoja pevcev za koncertni in operni oder. K pouku solopetja so se lahko vpisali kandidati s primernim glasom, znanjem klavirja, splošne glasbene teorije, primernimi fiziènimi dispozicijami in 61 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA... 24 Slovenski gledališki leksikon (ur. S. Samec), Ljubljana: Mestno gledališèe ljubljansko, 1972, str. 167. 25 Fran Gerbiè, »Avtobiografija« (tipkopis), n. d., str. 158. 26 Marija Barbieri, Hrvatski operni pjevaèi 1846–1918, Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske, 1996, str. 188, P. Kuret Ljubljanska filharmonièna druba: 1794–1919: kronika, Ljubljana: Nova revija, 2005, str. 28–29, Tonèka Stanonik in Lan Brenk, Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, Ljubljana: Mladinska knjiga, 2008, str. 278. 27 Fran Gerbiè, »Avtobiografija« (tipkopis), n. d., str. 161–164. 28 P. Kuret, »Gerbièev ivljenjski prostor in èas«, n. d., 7–16. 29 NUK Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, zapisnik seje odbora, 19. 10. 1886, N. Cigoj Krstuloviæ, n. d., str. 63. 30 N. Cigoj Krstuloviæ, n. d., str. 64. 31 Prav tam. konèano mutacijo.32 Predpisana uèna gradiva so bila: vokalize Luigija Lablacha z naslovom Méthode complète de chant avec exemples démonstratifs, exercises et vocalises gradués (Paris: Canaux, 1840), Augusta Panserona (1795–1859) z naslovom Méthode complète de vocalisation (Paris: G. Brandus, Dufour et Cie, 1855), Giuseppeja Concona (1801–1861) Introduzione all’arte per ben cantare, ossia Metodo elementare di canto op.8 (Torino, okoli 1840), Giulija Bordognija (1789–1856) z naslovom 12 nouvelles vocalises dont six avec paroles italiennes pour mezzo-soprano (London: Boosey & Sons, 1841) in drugih. Hkrati so bila kot uèno gradivo predpisane pesmi romantikov iz domaèe literature (Gašpar in Kamilo Mašek, Anton Nedvìd, Anton Foerster, Fran S. Vilhar, Angelik Hribar, Benjamin Ipavec, Hrabroslav Volariè, idr.) in skladbe tujih skladateljev (Franz Schubert, Robert Schumann idr.).33 Kot lahko ugotovimo, je bil Gerbièev uèni naèrt iz leta 1887 sestavljen iz dveh podroèij, vokaliz in skladb, kar je tudi v današnjem uènem naèrtu osnovna stopnja, ki pa obsega šest razredov, stalnica; z razliko, da se danes od 2. razreda obravnavajo še antiène arije iz 16., 17. in 18. stoletja, v višjih razredih pa tudi arije iz oper, operet, maš oz. oratorija (5. in 6. razred).34 V uènem naèrtu za osnovno stopnjo so navedene izpitne vsebine. Primerjava z današnjim èasom kae, da je uèni naèrt s konca 19. stoletja temelj današnjega uènega naèrta za petje, z razliko, da danes pouk poteka individualno, in obsega šest razredov (nija stopnja obsega štiri in višja dva razreda – za prehod na višjo stopnjo izobraevanja mora uèenec na izpitu za 4. razred pokazati dobro obvladovanje vseh tehniènih in muzikalnih sestavin petja in pridobiti pozitivno mnenje izpitne komisije.35 Dispozicije, potrebne za vpis na pouk petja, ostajajo enake. Uèna gradiva, ki so bila navedena, je mogoèe še danes aktualno uporabiti pri pouku, pa èeprav je od nastanka nekaterih preteklo e veè kot poldrugo stoletje – zbirke vokaliz uèencu omogoèajo vajo posameznih tehniènih prvin (legato, portato, staccato petje, crescendo, diminuendo, izenaèevanje registrov itd.), predpisane skladbe iz domaèe in tuje literature pa ga urijo v muzikalnosti in poustvarjanju; s predpostavko, da se tehnièni problemi rešijo e z upevalnimi vajami in vokalizami, v nasprotnem primeru je treba skladbo najprej izdelati tehnièno brezhibno.36 Na zaèetku Gerbièevega ravnateljevanja se je šola Glasbene matice ukvarjala s številnimi kadrovskimi spremembami, saj je veèina uèiteljev v Ljubljani pouèevala le krajši èas, Gerbiè pa si je prizadeval pridobiti v uèiteljski zbor le najboljše pedagoge in poustvarjalce. Iskali so jih na Dunaju in v Pragi, a ker društvo ni zmoglo solidnih plaèil, so uèitelji veèinoma hitro odšli, pogosto v Italijo, kjer so si obetali boljši zasluek.37 Sèasoma Gerbiè ni mogel veè sam zapolniti vseh vrzeli, ki so nastale zaradi odhodov uèiteljev, zato je odbor Glasbene matice iskal primernega uèitelja med domaèimi glasbeniki. Tako so leta 1891 s posredovanjem sodnega svetnika Ivana Pavla Vencajza k sodelovanju pisno povabili takrat mladega Mateja Hubada (1866–1937), ki je študiral na dunajskem 62 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 32 NUK Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, zapisnik seje odbora, 10. 12. 1886. 33 NUK, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, zapisnik seje odbora, 19. 10. 1886. 34 Uèni naèrt za predmet petje«, str. 189–198, dostopno na spletnem naslovu: http://www.mizks.gov.si/fileadmin/mizks.gov.si/pageuploads/podrocje/glasba/pdf/petje189-198.pdf (obiskano 14. 9. 2016). 35 Prav tam. 36 Prav tam. 37 D. Koter, n. d., str. 163. konservatoriju, naj prevzame mesto uèitelja klavirja, zborovodje pevskega zbora, organizacijo koncertov, uredništvo društvenih izdaj ter strokovno vodenje društva. 38 Hubad, doma v vasi Povodje pri Skaruèni pod Šmarno goro, je kot najmlajši v druini z devetimi otroki otroštvo preivljal ob glasbi ob domaèem ognjišèu, saj je bil oèe Valentin odlièen pevec, mati Marija, rojena Pušavec doma iz Šinkovega Turna, pa je umrla, ko je bilo Mateju komaj leto in pol.39 S sedmimi leti ga je oèe vpisal v prvi razred osnovne šole na Skaruèni, kjer se je med drugim nauèil prvih cerkvenih pesmi pri organistu in pomonem vaškem uèitelju Matevu Bohincu. e kot deèek je imel moèan glas, ki se je po mutaciji razvil v bariton. Jeseni leta 1875 so ga starši vpisali v II. mestno šolo na Grabnu v Ljubljani, kjer ga je za glasbo navdušil uèitelj Anton Razinger, ki je bil sam odlièen pevec, Nedvìdov uèenec in koncertni solist. Leta 1878 je Hubad po treh konèanih razredih II. mestne deške šole v Ljubljani odšel na Ptuj. Tam je obiskoval prva dva razreda gimnazije, kjer je pouèeval njegov brat France.40 Od tretjega razreda je obiskoval staro gimnazijo na Vodnikovem trgu v Ljubljani,41 kjer je gimnazijski zbor vodil takratni ravnatelj orglarske šole in stolni regens chori, Anton Foerster. Pri mašah v uršulinski cerkvi je Hubad v gimnazijskih letih pevcem e samostojno dajal intonacijo in takt.42 Zborovsko petje so posebno zavzeto gojili v šoli Glasbene matice – leta 1885 je od Antona Sochorja dijaški zbor prevzel prav Matej Hubad, ki je sicer redno obiskoval koncerte in gledališke predstave v Stanovskem gledališèu. Za študij na višji stopnji je Hubada navdušil dirigent Gustav Mahler, ki je bil v sezoni 1881/1882 angairan v Ljubljani.43 Po maturi na I. dravni gimnaziji v Ljubljani leta 1886 (v èasu ko je Fran Gerbiè prišel iz Lvova v Ljubljano, op. p.) je en semester obiskoval predavanja na Pravni fakulteti graške univerze in vzporedno eno leto sluil vojaško slubo prostovoljca v Gradcu, kjer je konec septembra 1887 opravil izpit za rezervnega èastnika.44 Kljub uspešno opravljenim obveznostim njegova elja po študiju glasbe ni usahnila, nasprotno, postajala je vse veèja. Druina nad njegovo eljo ni bila navdušena, zato mladi Hubad finanène podpore, ki jo je zelo potreboval, od svojcev ni mogel prièakovati. Z nekaj goldinarji, ki jih je dobil od sorodnikov, je še v tem letu (1887) vendarle odšel na študij glasbe v avstrijsko prestolnico, kjer se je preivljal z inštrukcijami splošnih predmetov in klavirja.45 Na dunajskem konservatoriju je pouk harmonije in kontrapunkta obiskoval pri Antonu Brucknerju, orgle pri Josefu Vocknerju, klavir pri Ernstu Ludwigu, zborovsko petje pa pri Johannu 63 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA... 38 Nina Dolinar, Matej Hubad: ivljenje in delo, dipl. naloga, Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za muzikologijo, 2007, str. 6, N. Cigoj Krstuloviæ, n. d., str. 42. 39 NUK, Glasbena zbirka, fond Matej Hubad, mapa Kronika, Dokumenti, Poroèni list, 14. 7. 1916, Toma Faganel, »Matej Hubad«, Naši zbori 39 (1987), 1–2, str. 2–3, Marijan Smolik, »Glasbenik Matej Hubad«, Druina 49 (2000), št. 50, str. 11. 40 Matej Hubad, Slovenski biografski leksikon, dostopno na spletnem naslovu: http://nl.ijs.si/fedora/get/sbl:0842/VIEW/ (obiskano 12. 10. 2016), Andrej Obalt, Matej Hubad: ivljenje in delo, dipl. naloga, Ljubljana: Akademija za glasbo, 1998, str. 2. 41 Ko je bila leta 1889 v Ljubljani ustanovljena II. gimnazija, najprej kot nija, leta 1900 izpopolnjena v višjo, se je stara gimnazija preimenovala v I. gimnazijo in ime obdrala do leta 1929, ko je postala Klasièna gimnazija. Silvo Kranjec, »Pol stoletja III. ljubljanske gimnazije«, Kronika 7 (1959), št. 2, str. 107. 42 N. Dolinar, n. d., str. 3. 43 Ivo Peruzzi, »Matej Hubad, k 40-letnici kulturnega dela«, Zbori 7 (1932), št. 2, str. 9–10. 44 C. Budkoviè (1988), str. 49–50. 45 Prav tam. Faistenbergerju.46 Vzporedno je zasebno obiskoval teèaj petja in dopolnilnih predmetov pri dirigentu Josefu Böhmu.47 Iz biografskih podatkov o Josefu Böhmu razberemo, da je bil ustanovitelj in voditelj teèajev za zborovske dirigente, seveda pa je povsem mogoèe, da je ob navedenem pouèeval tudi solopetje.48 Hubad je prošnjo sprejel, prekinil študij in se še novembra istega leta vrnil v Ljubljano.49 Na šoli Matice je s 1. decembrom 1891 prevzel pouk klavirja, glasbene teorije, harmonije, kontrapunkta, solistiènega in zborovskega petja.50 Prav tako je prevzel vodenje moškega zbora Glasbene matice, ki ga je konec leta 1891 razširil v mešanega, in z njim dosegal velike uspehe. Zborovski uspehi so bili zagotovo plod njegovega širokega glasbenega in še posebej pevskega znanja, ki si ga je pridobil na Dunaju.51 Gerbièa je prihod Hubada zelo razbremenil – odtlej je pouèeval le še klavir in solopetje, prav tako je v obdobju 1889–1891 pouèeval petje, orgle in glasbeno teorijo na ljubljanskem uèiteljišèu.52 S prihodom Hubada je šola Glasbene matice dobila še enega široko izobraenega in profesionalno šolanega pedagoga. V uèni praksi sta se odslej prepletali dve smeri izobraevanja, t. i. praška (Gerbiè) in dunajska (Hubad) šola, ki sta sloveli kot odlièni glasbeni ustanovi.53 Iz zapisnikov sej odbora Glasbene matice je razvidno, da je bil Gerbiè kot pedagog in ravnatelj precej aktualen v svojem èasu, saj je vseskozi predlagal novosti in spremembe, ki jih je odbor vztrajno potrjeval – skupaj z Matejem Hubadom sta sicer dvakrat pripravila osnutke za prenovo uènega naèrta za solopetje (v šolskih letih 1893/1894 in 1906/1907), a je prvotni uèni naèrt po prenovah še vedno ostajal temeljni.54 Èeprav je Hubad uspešno deloval kot zborovodja in pevski pedagog, mu dotedanja izobrazba ni bila zadostna – prekinjeni študij na Dunaju je elel konèati. Društveni odbor mu je leta 1896 odobril dveletni plaèani dopust z dogovorom, da bo po konèanem študiju šest let pouèeval na šoli Glasbene matice in vodil zbor z obveznostmi in prejemki, ki jih je prejemal pred odhodom na Dunaj.55 Hubadovo delo je za dobri dve leti (1896–1898) zaèasno prevzel diplomant dunajskega konservatorija Josip Èerin, ki je bil v obdobju 1894–1896 prvi organist dvorne farne cerkve sv. Avguština na Dunaju, študiral je tudi 64 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 46 Prav tam. 47 C. Budkoviè (1988), str. 50, N. Dolinar, n. d., str. 4–5. 48 Josef Böhm, Österreichisches Biographisches Lexikon 1815–1950, Online-Edition, dostopno na spletnem naslovu:http://www.biographien.ac.at/oebl_1/96.pdf (obiskano 4. 11. 2016). 49 NUK, Glasbena zbirka, fond Matej Hubad, mapa Kronika, Dokumenti, Curriculum Vitae Mateja Hubada, 6. 3. 1921. 50 NUK, Glasbena zbirka, fond Matej Hubad, »Ravnatelj Matej Hubad«, 2. 5. 1937, N. Cigoj Krstuloviæ, n. d., str. 61. 51 Domaèe stvari – Glasbena matica, Slovenski narod 24 (1891), št. 276, str. 3, C. Budkoviè, »Matej Hubad«, Kronika (Ljubljana) 36, št. 1-2, str. 48–51. 52 P. Kuret (2005), n. d., str. 28–29, N. Dolinar, n. d., str. 6, T. Stanonik, L. Brenk, n. d., str. 278. 53 Ideja o konservatoriju kot instituciji, osnovani na narodnih osnovah, se je prièela širiti na zaèetku 19. stoletja po nemških in angleško govoreèih evropskih dravah. V Pragi je bil konservatorij ustanovljen leta 1811 kot eden izmed najstarejših tovrstnih institucij v Evropi, šest let kasneje (1817) pa je Društvo ljubiteljev glasbe (Gesellschaft der Musikfreunde) ustanovilo dunajski konservatorij, ki je bil sprva formiran kot pevska šola, v obdobju 1819–1834 pa so postopoma prièeli širiti predmetnik s pouèevanjem teoretiènih predmetov in ostalih inštrumentov. N. Cigoj Krstuloviæ, n. d., str. 164, dostopno tudi na spletnih naslovih: http://www.prgcons.cz/history (obiskano 6. 11. 2016), https://www.mdw.ac.at/405 (obiskano 6. 11. 2016). 54 NUK, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, Izvestje Glasbene matice za šolsko leto 1893/1894, str. 18. 55 NUK, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, zapisniki s sej odbora Glasbene matice, 17. 7., 27. 7. in 12. 9. 1896, fond Matej Hubad, mapa Kronika, Dokumenti, Sprièevalo, 26. 9. 1896, Dnevne vesti, Slovenski narod 29 (1896), št. 194, str. 3. filologijo. Leta 1902 je kot prvi Slovenec doktoriral iz muzikologije, prav tako je opravil dravni izpit za pouèevanje glasbe na uèiteljišèih in srednjih šolah. Kot gimnazijec je bil Èerin uèenec glasbene šole Filharmoniène drube, kjer se je violino uèil pri Hansu Gerstnerju, kot violinist in violist je sodeloval v orkestru taiste drube.56 Svoje delo pri ljubljanski Matici je opravljal vestno, naj bi se pa še posebej izkazal kot dirigent zbora.57 Na Dunaju se je Hubad hitro asimiliral in vpisal nekatere predmete, ki jih je poslušal e pred devetimi leti, ob njih pa še nekatere nove – na spisku njegovih obveznosti je bilo med drugim tudi solopetje, ki se ga je uèil pri Philipu Forsténu,58 hospitacije pouka solopetja pa je obiskoval pri prof. dr. Clinsbucherju.59 Iz dosegljivih virov ni bilo mogoèe ugotoviti podrobnejših podatkov o tem, kako je pouk pri obeh omenjenih pevskih pedagogih potekal, in o tem, katere priroènike sta uporabljala kot referenèno literaturo. Na podlagi ministrskega odloka se je Hubad na Dunaju udeleil teèaja za uèitelje glasbe in 19. 2. 1898 na dunajskem konservatoriju opravil dravni izpit iz koncertnega solopetja ter pridobil sprièevalo za samostojno pouèevanje solopetja in vodenje višje glasbene šole.60 Da bi se èim bolje pripravil na nadaljnje delo pri ljubljanski Matici, je po dveh letih študija aprila 1898 obiskal Èeško (Prago), Poljsko (Varšavo, Krakov) in Nemèijo (Berlin, Wernigerode, Leipzig, Dresden in München) – na potovanjih se je seznanil z organizacijo in ustrojem konservatorijev, glasbenih akademij ter deli slovenskih protestantov, posebej s pesmaricami Primoa Trubarja.61 Matej Hubad se je vrnil v Ljubljano v prvih dneh septembra 1898 v prièakovanju, da mu bo kot izobraencu, ki je dravni izpit opravil z odliko, odbor Glasbene matice naklonil boljše finanène in delovne ugodnosti kot pred odhodom na študij. V skladu z dogovorom odbor prièakovanjem Hubada ni ugodil, posledica tega so bili številni nesporazumi, ki so postajali èedalje globlji. Hubad je v znak protesta celo napovedal odstop z mesta uèitelja – »izsiljevanje« odbora Glasbene matice si je najbr lahko privošèil, saj se je zavedal svoje pomembnosti. Veè kot oèitno se je posledic njegovega morebitnega odhoda zavedal tudi odbor Glasbene matice, ki mu je vendarle v februarju leta 1899 pripravil novo pogodbo, v kateri so natanèno doloèili njegovo delovno podroèje in obveze. Podelili so mu celo naslov artistiènega vodje glasbene šole, Gerbièu pa pustili le še upravno-administrativno vodenje, hkrati so izenaèili njuni plaèi.62 Vse to je povzroèilo èedalje veèje konflikte med Gerbièem in Hubadom. Z ravnanjem odbora in Hubada se namreè Gerbiè nikoli ni sprijaznil, zato je v letih do svoje smrti leta 1917 postal precej zagrenjen, nepriljuden in 65 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA... 56 Dnevne vesti, Slovenski narod 29 (1896), št. 195, str. 2, N. Cigoj Krstuloviæ, n. d., str. 61. 57 Josip Èerin, Slovenski biografski leksikon, dostopno na spletnem naslovu: http://nl.ijs.si:8080/fedora/get/sbl:0315/VIEW/ (obiskano 10. 9. 2016), N. Cigoj Krstuloviæ, n. d., str. 73. 58 Biografskih podatkov o Philippu Forstnu ni mogoèe najti. Iz biografij posameznih opernih pevcev je mogoèe ugotoviti, da je bil cenjen pevski pedagog takratnega èasa - pri njem so se med drugimi šolali: avstrijski baritonist Alfred Poell, grška sopranistka Alexandra Trianti, avstrijska sopranistka hrvaškega rodu Vera Schwarz, idr. Dostopno na spletnih naslovih: http://www.bach-cantatas.com/ Bio/Poell-Alfred.htm (obiskano 1. 11. 2016), http://www.mmb.org.gr/page/default.asp?id=1172&la=2 (obiskano 1. 11. 2016). 59 Imena prof. dr. Clinsbucherja med dosegljivimi viri ni bilo zaslediti. NUK, Glasbena zbirka, fond Matej Hubad, mapa Kronika, Dokumenti, Curriculum Vitae Mateja Hubada, 6. 3. 1921. 60 NUK, Glasbena zbirka, fond Matej Hubad, mapa Kronika, Dokumenti, Izkaz uèiteljskega osebja v »Glasbeni matici«, junij 1906. 61 C. Budkoviè (1988), str. 52, A. Obalt, n. d., str. 10. 62 C. Budkoviè (1988), str. 52. potrt.63 Po smrti Frana Gerbièa je ravnateljstvo Matièine glasbene šole prevzel Matej Hubad. Vztrajno si je prizadeval, da bi šolo preoblikoval v konservatorij, kar mu je s pomoèjo odbora Glasbene matice uspelo leta 1919.64 Fran Gerbiè in Matej Hubad kot pevska pedagoga Frana Gerbièa kot uèitelja in metodika solopetja najbolj poznamo po njegovi objavi knjiice z naslovom Metodika pevskega pouka. Povod zanjo je bilo predavanje, ki ga je leta 1911 imel na cerkveno-glasbenem teèaju Cecilijinega društva v Ljubljani – društvo je Gerbièa zaradi izjemnega uspeha predavanja zaprosilo, da ga pripravi za knjino izdajo.65 Knjiica s predavanjem v obsegu enainpetdeset strani je bila izdana leta 1912. Delo je razdeljeno na dva dela, na samem zaèetku pa so predstavljene štiri slikovne priloge, iz katerih je razvidna anatomska zgradba pevskega aparata (dihalna pot, glasotvorni organi, resonanèna votlina ter pozicija glasilk pri petju prsnih in falzetnih tonov).66 Prvi del obsega petnajst poglavij, kjer Gerbiè podrobno obravnava petje na splošno, pevski organ, opredelitev pevskih glasov in njihovih obsegov, pevske registre, pevski pouk pri otrocih, mutacijo ter pevsko dro, obliko ust in lego jezika, prav tako opredeli tudi pevsko dihanje, morebitne napake pri petju in upevalne vaje za njihovo odpravo.67 V zadnjih poglavjih Gerbiè priporoèa upevalne vaje, namenjene gibènosti in pridobitvi polno zveneèega glasu, prav tako teoretièno predstavi izbrane glasbene okraske, petje trilèkov, posebej pa izpostavi izvajanje petja z besedilom, kjer je izrednega pomena dikcija in artikulacija pevca.68 Drugi del knjiice je Gerbiè poimenoval Kratko navodilo za pouk v splošnem petju in ga namenil podeelskim organistom kot pomoè glasbenemu izobraevanju otrok in odraslih.69 V tem delu avtor povee teorijo s prakso in predstavi potrebne/primerne vaje, s katerimi je elel odpraviti dotedanjo prakso petja po posluhu in omogoèiti podeelskim pevcem poznavanje not. Organistom za pouk priporoèa praktiène vaje, vokalize in drugo pevsko literaturo (narodne napeve, cerkvene pesmi, šolske pesmi Antona Nedvìda in šolske pesmi Hinka Druzovièa).70 Ugotovimo, da je to Gerbièevo edino natisnjeno delo, ki je v današnjem èasu pozabljeno, tako rekoè prvi priroènik za pouk solopetja na Slovenskem. Avtor je vanj vkljuèil tako anatomsko predstavitev celotnega pevskega aparata kot tudi pravilno pevsko dro in dihanje, moške in enske pevske glasove ter potek pevskega pouka pri otrocih.71 Slednje se zdi izredno pomembno, saj je ta problematika aktualna še danes, ko je pri pouku solopetja vse veè najstnikov, ki e imajo ustrezne dispozicije (opravljeno mutacijo) za sprejem na pouk solopetja. Treba je 66 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 63 B. Rotar Pance, »Gerbiè – pedagog«, n. d., str. 41–60. 64 NUK, Glasbena zbirka, fond Matej Hubad – Dokumentacija, leto 1905, Ana Klopèiè, Ustanovitev in delovanje Glasbene akademije (1939–1945), dipl. naloga, Ljubljana: Akademija za glasbo, 2010, str. 31. 65 Hugolin Sattner, »Gerbiè, Metodika pevskega pouka«, Cerkveni glasbenik 35 (1912), str. 71–72, B. Rotar Pance, n. d., str. 49. 66 B. Rotar Pance, n. d., prav tam. 67 B. Rotar Pance, n. d., str. 50. 68 B. Rotar Pance, n. d., str. 51. 69 Prav tam. 70 F. Gerbiè, n. d., str. 40–51, Hinko Druzoviè, »Fran Gerbiè: Metodika pevskega pouka«; Muzikalne in knjievne novosti, Novi akordi 12 (1913), št. 5/6, str. 53, Pavel Kozina, »Gerbiè, Metodika pevskega pouka«; Muzikalne in knjievne novosti, Novi akordi 12 (1913), št. 5/6, str. 53–54, B. Rotar Pance, n. d., str. 51. 71 F. Gerbiè, n. d., 1–39, B. Rotar Pance, n. d., str. 51. poudariti, da so bili Gerbièevi pogledi na petje izredno napredni, saj jih lahko v veliki veèini upoštevamo še danes. Iz Gerbièeve pevske šole je izšlo precej uspešnih posameznikov, med katerimi velja izpostaviti sopranistko Franjo Verhunc (1874–1944), ki je enega izmed najveèjih pevskih in igralskih uspehov dosegla z naslovno vlogo v Straussovi operi Saloma, s katero je leta 1907 gostovala z vroclavskim ansamblom v dunajski Ljudski operi (Volksoper), in je po prvi svetovni vojni kariero nadaljevala kot pevska pedagoginja v Berlinu.72 Prav tako velja omeniti tenorista Franja Buèarja (1866–1946), ki je kot evropsko znani tenorist deloval v gledališèih v Bratislavi, Olomoucu, Leipzigu, Darmstadtu, na Dunaju, v Frankfurtu na Majni, v Kölnu in Weimarju, kot operni reiser pa se je preizkusil v nemškem Essnu in poljskem Danzigu. V domovino se je kot operni reiser vrnil v prenovljeno gledališèe po prvi svetovni vojni, prav tako je bil v letih 1919–1923 zelo dejaven kot uèitelj solopetja na konservatoriju Glasbene matice.73 Iz Gerbièeve pevske šole je izšel tudi zborovodja, pevski pedagog, pisec in glasbeni kritik Pavel Kozina (1878–1945), sicer doktor filozofije, ki je deloval kot gimnazijski profesor. Uspešnost in kakovost pevske šole Frana Gerbièa potrjuje dejstvo, da je Pavel Kozina 1910. leta na Dunaju opravil dravni izpit iz solopetja. Leta 1921 je v Ljubljani ustanovil zasebno pevsko šolo, o kateri najdemo zgolj skope podatke, kot zborovodja se je najbolj uveljavil s pevskim kvartetom, katerega vodja je bil on sam.74 Objavil je Pevsko šolo I (1922) in Pevsko šolo II (1923), ki sta bili namenjeni pouku na ljudskih, mešèanskih, srednjih in glasbenih šolah, osrednji del priroènikov pa je namenjen teoriji glasbe in ne pouku solistiènega petja, èeprav sta oba priroènika naslovljena kot Pevska šola I. in II.75 Na razvoj sistematiènega pouka solopetja je odloèilno vplival tudi Matej Hubad. Bil je eden najvidnejših sooblikovalcev glasbenega ivljenja na Slovenskem in je po smrti povsem upravièeno dobil vzdevek »oèe slovenskega petja«.76 Svoje široko glasbeno znanje, pridobljeno na dunajskem konservatoriju, je znal ustrezno uporabiti na razliènih podroèjih – bil je izredno uspešen zborovodja, pevski pedagog, po Gerbièevi smrti leta 1917 pa se je izkazal kot usposobljen organizator glasbenega šolstva (ravnatelj šole Glasbene matice in kasneje konservatorija). Udejstvoval se je še kot inšpektor in svetovalec. Pouk solopetja, ki ga je opravljal v obdobju od vrnitve v Ljubljano leta 1891 do upokojitve 1933. leta, je pri Hubadu potekal premišljeno in sistematièno. Cvetko Budkoviè ga je opredelil kot pevskega pedagoga, ki je z lastno interpretacijo posameznih fraz v samospevu ali operni ariji uèenca spodbudil k lastnemu razmišljanju in poustvarjanju posamezne fraze. Uèencem je bil v vzgled kot »ivi leksikon« - pri pevskih urah je ob posameznih skladbah predstavil skladatelje in njihovo delovanje, tako da so imeli posamezniki boljšo predstavo o tem, kdaj in kako je skladba nastala. Velik poudarek 67 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA... 72 Franja Verhunc, Slovenski biografski leksikon, dostopno na spletnem naslovu: http://nl.ijs.si/fedora/get/sbl:4250/VIEW/ (obiskano 12. 10. 2016), Slovenski gledališki leksikon (ur. S. Samec), str. 763–764. 73 Franjo Buèar, Slovenski biografski leksikon, dostopno na spletnem naslovu: http://nl.ijs.si:8080/fedora/get/sbl:0211/VIEW/ (obiskano 16. 10. 2016), D. Koter (2010), n. d., str. 68. 74 Pavel Kozina, Slovenski biografski leksikon, dostopno na spletnem naslovu: http://nl.ijs.si/fedora/get/sbl:1237/VIEW/, (obiskano 16. 10. 2016). 75 Pavel Kozina, Pevska šola I., Ljubljana: Zaloba Jug, 1922, Pavel Kozina, Pevska šola II., Ljubljana: Zaloba Jug, 1923. 76 N. Dolinar, n. d., str. 1, 26, Toma Faganel, »Matej Hubad«, Naši zbori 39 (1987), 1–2, str. 2–3. je Hubad posveèal tudi dinamiki in niansiranju petja ter glasovni in barvni enovitosti glasu. Zelo dosledno si je prizadeval za odpravo raznih anomalij v glasu posameznika ter tako vzgajal celovito in poglobljeno.77 al so podatki o didaktiènih metodah pevske šole Mateja Hubada pomanjkljivi, zato lahko o tem pomembnem segmentu njegovega delovanja sklepamo le na podlagi prièevanj in zapisov njegovih uèencev. Ugotovimo, da je Matej Hubad na naše ozemlje prinesel solopevsko šolo dunajskega konservatorija, kjer je pridobil odlièno znanje in osvojil preizkušene metode pouèevanja.78 Po besedah uèencev in tistih, ki so prihajali z njim v stik, je veljal za natanènega in spoštovanja vrednega uèitelja. Pouèevanje je jemal skrajno resno in ni dopušèal površnosti ne pri sebi ne pri drugih.79 Na prelomu stoletja so iz šole Glasbene matice izšli tudi e prvi absolventi Hubadove pevske šole, od katerih so nekateri, prav tako kot Gerbièevi, nadaljevali študij na praškem ali dunajskem konservatoriju in dosegali zavidljive rezultate tako na umetniškem kot pedagoškem podroèju. Med drugimi velja omeniti sopranistko Terezijo (Reziko) Thaler (1888–1984), ki je veliko pripomogla k uspešnem razvoju ljubljanske opere po prvi svetovni vojni80 in Jeanette Foedransperg (1885–1956), ki je v obdobju med obema vojnama (1918–1941) solopetje pouèevala na šoli Glasbene matice, od leta 1919 na Dravnem konservatoriju in od leta 1939 na Glasbeni akademiji, po drugi svetovni vojni leta pa se je kot solopevska pedagoginja uveljavila na Akademiji za glasbo v Ljubljani.81 Iz Hubadove pevske šole so izšli še prva mednarodno uveljavljena slovenska koncertna pevka Pavla Lovše (1891–1964)82 in tenorista Josip Gostiè (1900–1963), ki je sicer preteni del kariere poustvaril v zagrebški operi83 ter Svetozar (Rudolf) Banovec (1894–1978), eden tistih slovenskih opernih pevcev 20. stoletja, ki so po prvi svetovni vojni postavili temelje slovenski operi. Dolgo èasa je bil vodilni lirièni tenorist ljubljanske Opere.84 Nekateri uèenci so se solopetja uèili pri obeh vodilnih pedagogih Glasbene matice, Gerbièu in Hubadu, kar je bilo v veè primerih pozitivno in je vplivalo na uspešnost gojencev pri umetniški in pedagoški poti. Med takšnimi pevci velja izpostaviti Irmo Polak (1875–1931), ki je èasu od leta 1901 do svoje smrti v Zagrebu uivala sloves najbolj priljubljene operetne pevke in igralke – imenovali so jo kraljica zagrebške operete,85 in basista Josipa Kriaja (1887–1968), ki je bil skoraj petdeset let vodilni steber zagrebške 68 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek 77 C. Budkoviè (1988), n. d., str. 57–58, N. Dolinar, n. d., str. 25. 78 »Matej Hubad – šestdesetletnik«, Slovenski narod 59 (1926), št. 194, str. 2, »Matej Hubad – k 60-letnici njegovega rojstva«, Jutro 7 (1926), št. 197, str. 3, C. Budkoviè (1988), n. d., str. 58. 79 N. Dolinar, n. d., str. 29. 80 Terezija (Rezika) Thaler, Slovenski biografski leksikon, dostopno na spletnem naslovu: http://nl.ijs.si/fedora/get/sbl:3782/VIEW/ (obiskano 16. 10. 2016) 81 Slovenski gledališki leksikon, n. d., str. 149. 82 Alenka Šelih, Milica Antiæ Gaber, Alenka Puhar, Tanja Rener, Rapa Šuklje, Marta Verginella (ur.), Pozabljena polovica: portreti ensk 19. in 20. stoletja na Slovenskem, Ljubljana: Zaloba Tuma, SAZU, 2012, str. 252–254, P. Kuret, n. d., str. 104–105. 83 Marija Barbieri, Marjana Mrak, Josip Gostiè: pevec, kakršnega danes ni, Homec: Kulturno društvo Joe Gostiè, 2000, str. 24, 44. 84 Slovenski gledališki leksikon, n. d., str. 39. 85 Branko Heæimoviæ, Marija Barbieri, Henrik Neubauer, Slovenski umjetnici na hrvatskim pozornicama/ Slovenski umetniki na hrvaških odrih, Zagreb: Slovenski dom, Svet slovenske nacionalne manjšine Mesta Zagreb, 2011, str. 36–39. Opere.86 Eden najvidnejših varovancev Frana Gerbièa in Mateja Hubada pa je Julij Betetto (1885–1963), ki ga uvršèamo med najpomembnejše slovenske in jugoslovanske glasbene poustvarjalce 20. stoletja. Kot izjemen basist se je zapisal tudi v zgodovino širše evropske operne poustvarjalnosti. Uveljavil se je tudi kot koncertni pevec, izvrsten pevski pedagog in organizator glasbenega šolstva.87 Med dosegljivimi viri ni bilo zaslediti podatkov o metodah pouèevanja obeh omenjenih uèiteljev solopetja, ugotovimo pa, da sta morala tako Gerbiè kot Hubad nedvomno dobro poznati obvezno literaturo, ki je bila predpisana v Gerbièevem prvotnem uènem naèrtu za pouk solopetja, sprejetem oktobra 1887 (vokalize italijanskih in francoskih skladateljev, pesmi in samospevi domaèih in drugih priznanih evropskih skladateljev), ki je ostal temeljni tudi po kasnejših pripravah osnutkov za prenovo. Predvidevamo, da sta se s pevsko literaturo vsak posebej odlièno seznanila e v èasu študija na praškem oz. dunajskem konservatoriju in morda po njih celo študirala, a zanesljivih podatkov o tem ni bilo zaslediti. Sklep V slovenski glasbeni zgodovini sreèamo malo osebnosti, ki so s svojim osebnim prispevkom odloèilno vplivale k dvigu glasbene kulture na Slovenskem kot profesionalno šolana glasbenika Fran Gerbiè in Matej Hubad. Idealizem in narodnozavedni èut so tako Gerbièa kot Hubada po šolanju v Pragi oz. na Dunaju pripeljali nazaj v Ljubljano, kjer sta se oba uveljavila na razliènih glasbenih podroèjih. Njuno znanje in pedagoške sposobnosti potrjujejo mednarodne kariere številnih uèencev, izkazala sta se tudi kot uspešna organizatorja glasbenega šolstva – Gerbiè je bil vse od svojega prihoda v Ljubljano leta 1886 ravnatelj in uèitelj na šoli Matice polnih trideset let (1886–1917), bil je tudi snovalec uènih naèrtov za pouèevanje solopetja, ki so v nekaterih segmentih ostali temelj današnjega uènega naèrta za petje, po njegovi smrti leta 1917 pa je njegovo mesto prevzel Matej Hubad, ki je s prizadevanji za ustanovitev društvenega konservatorija in realizacijo le-tega 1919. leta postal osrednja osebnost slovenskega glasbenega ivljenja. Delo, ki ga je Hubad opravil z vzgojo solistiènih pevcev, se je hkrati odraalo v naglem vzponu slovenske operne in koncertne vokalne reprodukcije kot tudi v pospešenem ustvarjanju slovenskega samospeva in zborovske glasbe. Fran Gerbiè in Matej Hubad nedvomno sodita med pionirje glasbenega šolstva, ki sta konec 19. oz. v zaèetku 20. stoletja na podroèju organiziranega pouka solopetja pustila najvidnejšo sled in zapustila neprecenljivo dedišèino. 69 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA... 86 P. Kuret, n. d., str. 44–45. 87 Tina Bohak, Julij Betetto (1885–1963) – Nestor opernih in koncertnih pevcev, Ljubljana: Akademija za glasbo, 2015. Literatura Barbieri, Marija. 1996. Hrvatski operni pjevaèi 1846–1918. Zagreb: Nakladni zavod Matice hrvatske. Barbieri, Marija in Mrak, Marjana. 2000. Josip Gostiè: pevec, kakršnega danes ni. Homec: Kulturno društvo Joe Gostiè. Bohak, Tina. 2015. Julij Betetto (1885–1963) – Nestor opernih in koncertnih pevcev. Ljubljana: Akademija za glasbo. Böhm, Josef. Österreichisches Biographisches Lexikon 1815–1950, Online-Edition. http://www.biographien.ac.at/oebl_1/96.pdf (4. 11. 2016). Buèar, Franjo. Slovenski biografski leksikon. http://nl.ijs.si:8080/fedora/get/sbl:0211/VIEW/ (16. 10. 2016). Budkoviè, Cvetko. 1978. Javna glasbena šola v Ljubljani 1816–1875. Muzikološki zbornik, let. 14, str. 49–54. Budkoviè, Cvetko. 1988. Matej Hubad. Kronika (Ljubljana), let. 36, št. 1-2, str. 48–51. Budkoviè, Cvetko. 1992. Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem I., Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. Budkoviè, Cvetko. 1995. Razvoj glasbenega šolstva na Slovenskem II., Ljubljana: Znanstveni inštitut Filozofske fakultete. Cigoj Krstuloviæ, Nataša. 2015. Zgodovina, spomin, dedišèina – Ljubljanska Glasbena matica do konca druge svetovne vojne, Ljubljana: Zaloba ZRC, ZRC SAZU. Cvetko, Dragotin. 1960. Zgodovina glasbene umetnosti na Slovenskem, III. knjiga, Ljubljana: Dravna zaloba Slovenije. Èerin, Josip. Slovenski biografski leksikon. http://nl.ijs.si:8080/fedora/get/sbl:0315/VIEW/ (10. 9. 2016). Dolinar, Nina. 2007. Matej Hubad: ivljenje in delo, dipl. naloga. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za muzikologijo. Domaèe stvari – Glasbena matica. 1981. Slovenski narod, let. 24, št. 276, str. 3. Druzoviæ, Hinko. 1913. Fran Gerbiæ: Metodika pevskega pouka; Muzikalne in knjievne novosti. Novi akordi, let. 12, št. 5/6, str. 53. Dnevne vesti. 1896. Slovenski narod, let. 29, št. 194, str. 3. Dnevne vesti. 1896. Slovenski narod, let. 29, št. 195, str. 2. Faganel, Toma. 1987. Matej Hubad, Naši zbori, let. 39, št. 1-2, str. 2-3. Germadnik, Janko. 2008. 100 let slovenskega glasbenega šolstva v Celju, Celje: Glasbena šola. Hubad, Matej. Slovenski biografski leksikon. http://nl.ijs.si/fedora/get/sbl:0842/VIEW/ (12. 10. 2016). 70 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Jelinèiè, mag. Franc. 1997. Fran Gerbiè, Koncert in obnovitev obnovljene rojstne hiše Frana Gerbièa (brošura), Cerknica. Grdina, Igor. 2002. Gašpar Mašek v navzkrijih èasa mešèanov, Maškov zbornik, Ljubljana: Druina, str. 17–26. Klopèiè, Ana. 2010. Ustanovitev in delovanje Glasbene akademije (1939–1945), dipl. naloga. Ljubljana: Akademija za glasbo. Koter, Darja. 2012. Slovenska glasba 1848–1918. Ljubljana: Študentska zaloba. Kozina, Pavel. Gerbiè, Metodika pevskega pouka; Muzikalne in knjievne novosti, Novi akordi 12 (1913), št. 5/6, str. 53–54. Kozina, Pavel. 1922. Pevska šola I.. Ljubljana: Zaloba Jug. Kozina, Pavel. 1923. Pevska šola II.. Ljubljana: Zaloba Jug. Kozina, Pavel. Slovenski biografski leksikon. http://nl.ijs.si/fedora/get/sbl:1237/VIEW/ (16. 10. 2016). Kranjec, Silvo. 1959. Pol stoletja III. ljubljanske gimnazije. Kronika, let. 7, št. 2, str. 107. Kuret, Primo. 2005. Ljubljanska filharmonièna druba: 1794–1919: kronika, Ljubljana: Nova revija. Lah, Špela. 2007. Julius Ohm-Januschowsky in njegovo kritiško delo v Ljubljani, Muzikološki zbornik let. 43, št. 1, str. 127–135. Uèni naèrt za predmet petje, str. 189–198, http://www.mizks.gov.si/fileadmin/mizks.gov.si/pageuploads/podrocje/glasba/pdf/petj e189-198.pdf (14. 9. 2016). Matej Hubad – k 60-letnici njegovega rojstva. 1926. Jutro, let. 7, št. 197, str. 3. Matej Hubad – šestdesetletnik. 1926. Slovenski narod, let. 59, št. 194, str. 2. Matej Hubad – 70. letnik. 1936. Slovenec, let. 64, št. 196, str. 3. NUK, Glasbena zbirka, fond Fran Gerbiè. NUK, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, Izvestje Glasbene matice za šolsko leto 1893/1894. NUK, Glasbena zbirka, fond Glasbena matica, zapisniki s sej odbora v letih 1885, 1886, 1896. NUK, Glasbena zbirka, fond Matej Hubad. Oèe slovenske pesmi Matej Hubad. 1937. Jutro: ponedeljska izdaja, let. 18, št. 18, str. 2. Obalt, Andrej. 1998. Matej Hubad: ivljenje in delo, dipl. naloga. Ljubljana: Akademija za glasbo. Peruzzi, Ivo. 1932. Matej Hubad, k 40-letnici kulturnega dela. Zbori, let. 7, št. 2, str. 9–10. 71 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA... Poell, Alfred. http://www.bach-cantatas.com/Bio/Poell-Alfred.htm (1. 11. 2016). Poroèilo Dravnega konservatorija in šole Glasbene matice o šolskem letu 1931/1932. Praški konservatorij. http://www.prgcons.cz/history (6. 11. 2016). Rotar Pance, Branka. 2000. Gerbiè – pedagog. Gerbièev zbornik, zv. 14, Ljubljana: Druina, str. 41–60. Samec, Smiljan (ur.). 1972. Slovenski gledališki leksikon. Ljubljana: Mestno gledališèe ljubljansko. Sattner, Hugolin. 1912. Gerbiæ, Metodika pevskega pouka. Cerkveni glasbenik, let. 35, str. 71–72. Schwarz, Vera.http://de.wikipedia.org/wiki/Vera_Schwarz_(S%C3%A4ngerin) (1. 11. 2016). Smolik, Marijan. 2000. Glasbenik Matej Hubad. Druina, let. 49, št. 50, str. 11. Stanonik, Tonèka in Brenk, Lan. 2008. Osebnosti: veliki slovenski biografski leksikon, Ljubljana: Mladinska knjiga. Šelih, Alenka, Antiæ Gaber, Milica, Puhar, Alenka, Rener, Tanja, Šuklje, Rapa in Verginella, Marta (ur.). 2012. Pozabljena polovica: portreti ensk 19. in 20. stoletja na Slovenskem. Ljubljana: Zaloba Tuma, SAZU. Škulj, Edo (ur.). 2000. Gerbièev zbornik, zv.14, Ljubljana: Druina. Trianti, Alexandra. http://www.mmb.org.gr/page/default.asp?id=1172&la=2 (1. 11. 2016). Thaler, Terezija (Rezika) Thaler. Slovenski biografski leksikon. http://nl.ijs.si/fedora/get/sbl:3782/VIEW/ (16. 10. 2016). Univerza za glasbo in upodabljajoèo umetnost na Dunaju. https://www.mdw.ac.at/405 (6. 11. 2016). Verhunc, Franja. Slovenski biografski leksikon, http://nl.ijs.si/fedora/get/sbl:4250/VIEW/ (12. 10. 2016). Vogl, František Arnold. http://rodopisna-revue-online.tode.cz/11-12-10_soubory/16_skockova-vogl.pdf (4. 11. 2016). Weiss, Jernej. 2012. Èeški glasbeniki v 19. in na zaèetku 20. stoletja na Slovenskem, Maribor: Litera & Pedagoška fakulteta Maribor. geè, Lidija. 2008. Viva la musica: 130 let glasbenega šolstva na Ptuju: 1878–2008, Ptuj: Glasbena šola Karol Pahor. 72 GLASBENOPEDAGOŠKI ZBORNIK, 25. zvezek Summary The article explains the gradual development of solo singing pedagogy on the Slovenian territory in the context of the music school of the Ljubljana Music Society Glasbena matica from the beginning to the professionalization of music education with the establishment of the first Jugoslavian Conservatory of music and stage arts (1882–1919). It is based on documents and other written sources, preserved in the Music collection of the National and University Library Ljubljana and the Digital Library of Slovenia, which in previous publications have not been the subject of research. Particulary we emphasized Fran Gerbiè and Matej Hubad, who have left the most prominent mark in the field of organised solo singing teaching at the end of the 19th or in the beginning of the 20th century. With their personal contribution they have decisively raised the musical culture in Slovenia. Idealism, patriotism and patriotic senses were the main reasons for their’s return to Ljubljana after schooling in Prague (Gerbiè) and in Vienna (Hubad). In Ljubljana they were engaged in various musical fields. Their knowledge and pedagogical skills were confirmed by the international career of many students. Both of them had also proved as a successful organizers of music education. Since his arrival in Ljubljana in 1886 Gerbiè had been the headmaster and a teacher at the school of Glasbena matica for thirty years (1886–1917). He was also the architect of curricula for teaching of solo singing, which in some segments remains the basis of our curriculum for singing at present time. After his death in 1917 his place was taken by Matej Hubad who became the central figure of Slovenian musical life with his efforts for the establishment of the Society Conservatory and it’s realisation in 1919. His work, which was carried out by education of solo singers in one hand, had also on the other hand reflected in the rapid rise of Slovenian opera and concert vocal reproduction as well as the creation of Slovenian lieder and choral music. Fran Gerbiè and Matej Hubad are undoubtedly ranked among the pioneers of music education. In the late 19th or in the early 20th century they left the most visible trail and priceless heritage in the field of organized singing lessons. 73 Tina Bohak, SOLOPEVSKA PEDAGOGIKA NA GLASBENI ŠOLI DRUŠTVA GLASBENA MATICA...