Današnje možnosti praktične filozofije PAVLE ZGAGA POVZETEK Rehabilitiranje pojma praktična filozofija je v prispevku obravnavano iz dveh perspektiv. Eno ponuja sedanja situacija fi lozofske diskusije o Marxu in marhiizmu, drugo "duh časa ", prisoten v opredelit\'ah ponovnega premišljanja razsvetljenstva, postmoderne itd. Z razsvetljensko destrukcijo absolutne filozofije, metafizike, pr\>e filozofije je razpadla tudi pholosopliia antliropina, praktična filozofija. S tem se je izgubilo tradicionalno razlikovanje theoria ■ praxis in v polju čisto člo\a filozofskega. S to izgubo filozofskega mišljenja pa se te posebne znanosti, nezmožne razočaranja, znajdejo v iluziji, da so realizirale ves svoj program. Da moja intervencija ne bi bila razumljena samo kot reakcija na pozitivistično poseganje v polje praktičnega, bi rad opozoril na grozljivo prozo, ki je nastala iz klasičnih marksistično-lcninističnih interepretacij Marxove 11. teze o Feuerbachu. Največkrat je jedro teh interpretacij v izkazovanju nekakšnega antiintelektualizma, v geslu "dol s filozofi": filozofov se jc treba - pa čeprav morda naravnost fizično - rešiti, otresti, znebiti.da bi lahko svet "spremenili". Banalizacija razmerja med razumevanjem konceptov teorije in prakse v današnjem času ni razvidna samo na ravni duha, ampak tudi na ravni same dejanskosti, kar se kaže npr. skozi uporabo tradicionalno filozofskih konceptov v "običajni govorici". Tu se zlasti vidi, da pomeni pojem teorije - če žc nc gre kar za "šofersko teorijo" - v našem prostoru največkrat to, kar naj bi bilo, pa ni in ne more biti (jezikovno provokacijo, ki ji sledi ta redukcija, bi morda lahko našli v uporabi pojmovnih zvez kot npr. "socialistična teorija"," Kardeljeva teorija" ipd).Na drugi strani jc zato praksa seveda največkrat vzeta kot neposredno tisto, kar je in kar ne more ne biti, če naredim soroden obrat. Iz pojma, kakršnega jc ustvarila antika in je bil posredovan s kasnejšimi kulturami dalje, jc tako na ravni vsakodnevnega jezika naših časov popolnoma izgubljen kapitalen moment, ki seje bil sicer še enkrat zasvetil v zgodnjem XIX. st., v nemški klasični filozofiji, in ki se povezuje - marksizmu-lcninizmu navkljub - tudi šc z Marxovo intervencijo v filozofiji. Izgubljen jc pomen subjektivnosti, interpretativnosti v pojmu prakse. Pojem praktičnega kot antični fronesis, kot iskanje življenjske modrosti, ki kot taka ni nikoli absolutna, nikoli "objektivna", "znanstvena", jc vezan na subjekt in na njegovo zmožnost interpretacije. Ko jc bil moment subjektivnosti izgubljen iz polja prakse, je lc-to privzelo vse atribute, ki vedenje navezujejo na Gospodarja - znanje postane čista, nečloveška moč. Praktično ni tisto, kar stoji v relaciji do določenega subjekta, kar te veže z določenim subjektom, praktično postane izraz dejaaskcga reda, Besede in Gospodarja. Ne nazadnje ta obrat ni zaobšel obsežnega dela marksističnih interpretacij, ki jim lahko sledimo prav od konca XIX. st. naprej. Še posebej v uradnih učbenikih marksizma-leninizma jc bil pojem prakse praviloma interpretiran - največkrat ob znanem naslanjanju na poznega Engelsa - kot eksperiment, takorekoč naravoslovni eksperiment v najbolj čistem (teoretičnem) pomenu besede. Praksa postane gledanje objekta, strmenje v epruvete in kazalce na števcih humanitctc. Če poskušamo to "gledanje objekta" - ob rahlem posiljevanju - spraviti v asociacijsko zvezo s kontemplacijo, tedaj nismo več daleč od tistega, čemur so Grki rekli theoria, le da zdaj ne gre za "gledanje slavnostnih", pač pa zelo banalnih "prizorov". Tudi tu smo priča omenjenemu konceptualnemu preobratu: pojmovna uporaba, ki je bila tradicionalno vezana na eno kategorijo, se zdaj prevesi na povsem drugo stran. Ista logika se seveda dogaja pojmu teorije. V tem novem kontekstu nastopa teorija zgolj kot vedenje, očiščeno vsega subjektivnega, kot registracija dejstva; je le legitimacija dejanskega, kot je tolikokrat opozarjala kritična teorija. V nasprotju s tem preobratom, ki je značilen za velik del kulture modeme, zdaj ne plediram po tem, da bi se enostavno rehabilitiral nek dan model praktične filozofije kot ga poznamo iz preteklosti. Gotovo pa je navezovanje in iskanje kontakta z določenimi duhovnimi tradicijami legitimen postopek. Tam, kjer Aristotel govori o filozofiji o človeških zadevah posebej, ko na nek način nekako prejudicira mnogo kasnejšo Heglovo misel, da se zgodovina narave in zgodovina ljudi v neki točki radikalno razlikujeta, je morda speljana ena izmed tistih rdečih niti, na kateri se je moč tudi na sedanji stopnji izkustva sveta in samoizkustva filozofije vrniti v filozofijo filozofije. Če bi torej danes pričeli z rehabilitacijo praktične filozofije, potem vprašanje, ki bi iz tega izšlo, ne bi bilo vtem, da rehabilitiramo nekgotovobraz.ee filozofske sistematike, pač pa, da se v sodobne diskusije o znanosti in filozofiji vrine in vrne reflektirano vedenje o preteklosti. Ta naloga bi bila tudi pri nas najpomembnejša na tistem polju, ki pod imenom "družbenih znanosti" - ob opozarjanju na "nove zgodovinske razmere" jih čakajo čisto konceptualne in ne zgolj kakšne ideološke spremembe! - še vedno zadeva človeške zadeve. Tu se verjetno najbolje pokaže, da preprost privzem "objektivne" metodologije, tj. prepričanje, da se lahko v tem polju obnašamo na enak način kot v polju svetega ali v polju naravne večnosti, zahteva presojanje dejanj le v bleščeči luči absolutne moči, ki vprašanja antične praktične filozofije prevaja v dogme ontologije reda. Ta postopek ne le, da danes ne vzdrži teoretske kritike, ampak tudi ni vzdržal zgodovinske preizkušnje XX. stoletja. Zlasti teorije ideologije in nj ihovi različni rezultati so dovolj dober dokaz za to, da mora filozofska m Isel znova postati mestosrečanja teorije in prakse (toda v nekem drugem pomenu, kot gaje proizvedla minula epoha!), mesto soočenja vedenja in vedenja, vedenja in moči, znanja in oblasti.