IPMBUEPMIOaK UREDNIŠTVO In UPPAVA v Gorici v ulici Orzoni štev. 38 — Cena oglasom po dogovoru. Odprto vsak delavnik od 10.- 12. ure_ Leto 11. Štev. 47 KATOLIŠKI TEDNIK IZIDE VSAK ČET k. K Poštni čekovni račun it. 11/5092 GORICA DNE 21. NOVEMBRA 1946. Cena L. 5.- Qospod govori bogoljubni duši Svet je postal tako divji, da no pozna Gospodarja in Stvarnika; zapadel je v popolno nevero v moje božanstvo. Kaj je večje: Bo«’ ali denar? Boga zapuščajo zaradi denarja in drugega zemeljskega blaga. Katero bitje je srečno v suženjstvu? Pa vendar mnogo duš izvoli robstvo satanovo nameoto mojega prijateljstva. Ako se hočeš veliko naučiti na zemlji, tedaj se uči nadzemeljske modrosti, a vso drugo smatraj za blato in prah. Kar jo nasprotnikom mojo Cerkve belo, naj bo tebi črno. Kolikor več si skušana na zemlji, toliko večjo radost boš uživala v nebesih, kjer boš videla, kako si se mi priljubila s svojim trpljenjem. Naj ti bo največja radost na zemlji zavest, da mene tolažiš, kadar meni na ljubo trpiš. Prejela boš velike milosti, a tvoja borba proti pekla naj bo neustrašna. Molči, trpi in tako sledi mojim ljubljencem — mučencem, ki so stebri mojo Cerkve. Ne zlomi si noge, ker potem ne boš mogla hoditi. — Veš, kaj hočem reči? Ne oddaljuj se od vere, ker potem ostaneš hroma in ne boš mogla hoditi po poti kreposti. Stopi >a glavo svojim strastem, zdrobi svojo prevzetnost in boš močna v borbah s peklom. Žal, da so mnogi daleč od mene, a jaz ti pravim: bodi moje orodje, s katerim jih hočem ;;vleči iz dna greha k višini kreposti. Tvoje življenje bodi sveto, tvoje beseda trezne, tvoje oči ukročene, tvoje misli čisto in tvoja načela vzvišena, tako postaneš most, preko katerega bom pripeljal množice duš v svojo kraljestvo. Za nagrado dobiš vse najlepše, na.imile.iše. najvz-višenejše. To upanje ti dajem jaz, najvzvišenejši Kralj, kateri kraljujem v čistih dušah. Edina pot do rešitve Božjo razodetje nas je poučilo, da jo vsak človek ustvarjen po božji podobi, obdarovan z umom in prosto voljo, da je torej po svoji naravi enakovreden vsem drugim ljudem. — Kolikor bolj se je človek zavedel tega svojega in svojih soljudi dostojanstva, toliko bolj je napredovala v človeški družbi kultura, civilizacija in socialna pravičnost. Saj ta obstoji vprav v tem, da drug drugega in tudi otroka kot enakovrednega človeka spoštuj cimo, da smo do vseh pravični in da s skupnimi močmi vsak v svojem stanu in po svojih zmožnostih delamo za dobrobit ožje in širše okolice in tako posredno za dobrobit vsega človeštva. — Kristus, naš Gospod, je prvotno razodetje še izpopolnil in nas poučil, da imamo Boga za Očeta, ki nas ljubi, da smo si med seboj bratje in sestre, ki smo se dolžni ljubiti tako, kakor vsak ljubi samega sebe. S tem svojim naukom in zakramenti, ki nam jih jo zapustil, je povezal kristjane še bolj tesno z Bogom in z ljudmi v nadnaravno skupnost. Kolikor bolj sta Kristusov nauk in milost božja prekvašala judovski in poganski svet, toliko bolj so padalo razlike med narodnostmi, med višjimi in nižjimi sloji, med svobodnimi in sužnji, med bogataši m reveži, med omikanimi in preprostimi — razlike, ki so se poudarjale predvsem radi tega, ker je človek pozabil .na prvotno božje razodetje. Zato je sv. Pavel napisal Rimljanom: »Ni namreč razločka med Judom in Grkom, zakaj isti je Gospod vseh, bogat za vse, ki ga kličejo« (Rim 10, 12) in Karin-čanom, bogatašem: »Naj bomo Judje ali Grki, sužnji ali svobodni, vsi smo bili napojeni z onim Duhom.« (I Kor 13, 13). Tako je krščanstvo povsod, kamor je prišlo in kjer so se ga narodi res s srcem oklenili, pregnalo temo suženjstva, premostilo družabno prepade, izravnalo socialna nasprotstva z naukom o ljubezni in pravičnosti. Kristusovi cerkvi delajo največjo krivico vsi tisti, ki njo im njen nauk obdolžujejo, da je po 2000 letih še vedno toliko social- nega gorja in narodnostnih prepirov na svetu. -- Bratje, tega ni kriva Cerkev in njen nauk, ampak zloba ljudi, ki Cerkve ne poslušajo, od Boga jim dane matere ne ubogajo. 'Krivi so zmotni modroslovni in socialni nauki, ki hočejo zdraviti človeško družbo preko Kristusovih naukov in v nasprotju z iv n ni. Tega so krivi tisti, ki zametajo razodetje božje, v. pismo in ustno izročilo, tisti, ki se ne brigajo na pr. za socialne okrožnice papežev o delavskem vprašanju, o krščanskem zakonu, o vzgoji mladine, o komunizmu i. t. d. Krivice delajo tisti, ki šc zavrgli temeljni nauk o človekovem osebnem naravnem in nadnaravnem dostojanstvu, nauk, da smo pred Bogom vsi enakovredni, da so zemeljske cobrine ustvarjene za vse ljudi, da ima vsak pravico do dela, zadostnega zaslužka in dostojnega doma za vse svojce, a tudi dolžnost delati v svojem poklicu. — Ne pozabite pa, da za vsemi temi krivicami stoji le satan, ki je sovražnik človeškega rodu od začetka. Njegovo orodje so. Zato je edina, poudarjamo e-dina pot, da se človeštvo otrese zla, ki ga tare — pot nazaj h Kristusu in njegovim naukom. To pot nam kaže Cerkev, ki je po Kristusovi volji nezmotljiva učiteljica narodov. Te poti se morajo okleniti vsi, ne le revni, trpeči in preprosti, ampak predvsem višji, bogati, izobraženi in vladajoči sloji, ki so se v zad njih stoletjih vedno bolj oddaljevali od Cerkve in potegnili za eboj množice krščanskega sveta. To je edina pot do ozdravljenja človeške družbe po težki bolezni socialnih in političnih zmed, v katere je zašla, ker je zapustila Boga in njegovega Kristusa. — Vsako drugačno zdravljenje bolnega človeštva bo le bedna krparija. UREDNIK ADVENTNA DUHOVNA AKCIJA APOSTOLSTVA MOLITVE Apostolstvo molitve, ki vzgaja vernike k apostolski molitvi za vse velike potrebe nas vseh, napoveduje za letošnji advent NOVO DUHOVNO AKCIJO. Kaj je duhovna akcija? Naši verniki že vedo, da je skupna prošnja k Bogu za kak poseben namen. Namen adventne duhovne akcije je IZPROSITI BOŽJO POMOČ NAŠI MLADINI, da bi ostala ali pa postala res dobra, poštena, verna, kot Bog pričakuje od nje. Mladina je imela vedno in ima posebno še danes mnogo sovražnikov, ki bi jo radi zvodili na kriva pota. Samo Bog jo lahko obvaruje pokvarjenosti in, če je zašla, pripelje zopet na pravo pot. Zato smo dolžni moliti zanjo tudi skupno, saj je mladina up in nada vsega naroda in vse naše bodočnosti. Duhovna akeja naj obsega udeleževanje pri zornicah, molitev rožnega venca, prejem zakramentov, razna premagovanja, miloščino v dobre namene, poslušnost sv. Cerkvi po duhovnikih itd. Izbere je veliko, vsako dobro delo je na mestu, vsaka molitev, le da je opravljena po namenu duhovne akcije. Sklep duhovne akcije naj bo na sv. božični praznik, praznik otrok in mladine, ob Jezuščku v jaslicah. Tudi o tej akciji — kot o majski — bi radi dobili poročilo. Vse, kar kdo napravi v ta namen, naj napiše na listič in tega položi k jaslicam v župni cerkvi, ali pa naj 'ga izroči v roke dušnemu pastirju, da bo poslal skupno župnijsko poročilo v Gorico. Verni Slovenci! Potrkajmo vsi s skupno prošnjo na Jezusovo Srce, ki je tako ljubilo mlade ljudi, da nam reši mladino. Nobena duhovni ja ne sme prezreti tega povabila. Vsaj nekaj duš, kjer ni mogoče večine, naj se zavzame za to sveto stvar. Potreba je velika in samo Bog lahko priskoči na pomoč, da naša mladina ne zaide v časno in večno nesrečo. Franc Mauriac o nadškofu Stepincu P. Mauriac je eden najodličnejših katoliških pisateljev sedanje Francije. V iistu »Le Pigaro« je objavil 2. XI. članek v ibrambo msgr. Ste-i inea. V članku dokazuje predvsem, da nadškof nikoli ni bil kolabora-ionist na a ustaži ne z Nemci. Na-protno, večkrat in ob raznih prilikah je obsodil početje Paveličev«, pceebno zaradi vzgoje mladine in aradi preganjanja Judov. Raznim komunistom jo s svojim posredovanjem rešil življenje. »Če bi bil nadškof kolaboracionist«, pravi francoski pisatelj, »ali bi poslušalo 4 tisoč študentov letos za veliko noč škofovo govore? Ali bi šlo sto tisoč Hrvatov peš ua božjo pot s škofom v Bistrico?« »Vse pa postano jasno, pristavlja Mauriac, če pomislimo, da se jo zagrebški nadškof dne 8. sept. ko prvi hrvatski škof uprl zahtevi, da se odtrže od Rima. Tukaj je vozel vtega...« Švicarska zveza katoliških žena je poslala protestno brzojavko jugoslovanski vladi, s katero obsojajo sc dni postopek proti nadškofu Stepincu kot krivičen in zahtevajo njegovo izpustitev. Griffinov protest proti obsodbi Stepinca Na sobotnem zborovanju v Londonu je westminstrski nadškof kardinal Griffin protestiral proti obsodbi nadškofa Stepinca: »Britanska vlada jo pomagala Titu na oblast.« Zdaj je odgovorna, da nadzoruje Tita, da ne bo zlorabljal dobljene o blasli.» K Titovi izjavi, da je 6 mesecev pred razpravo pozval sveto stolico, naj odpokliče nadškofa iz države, je kardinal pripomnil: »To je narav ncfct presenetljiv postopek. Ali jo normalno, če je — kakor pravi Tito — nadškof izdajalec, da potem za- Barbara Stepinac pobožna mati zagrebškega nadškofa in metrepolita, primasa Jugoslavije, msgr. Alojzija Stepinca, v zbrani molitvi pred sv. Razpelom. Trpeči materi, ki so ji e-nega sina ubili Nemci, drugega, nadškofa Alojzija, pa krivično na 16- letno prisilno delo obsodili komunistični oblastniki v Jugoslaviji, je sv. oče Pij XII. poslal v tolažbo poseben blagoslov. LJUBA MATI B02JA SVETOGORSKfll Tvoj vneti častilec Siromak Ti jo pisal že deset pisem, v katerih obuja are spomine na Tvoje svetišče m la ljubezen našega ljudstva do Tebe. Marsikak romar je z vesoljem prebiral ta pisma. Zlasti starejši so v duhu radi roonali s Siromakom na kraj, ki si si ga sama izbrala in kjer si delila stiskanim častilcem o-bilno milosti. Marsikomu se je potožilo po tistih časih, ko so hiteli na božjo pot po pomoč v navadnih težavah življenja, in marsikdo je ob branju teh pisem sklenil, da pojde iskat pomoči tudi v sedanjih izrednih stiskah. Tudi meue tare ta hip posebna stiska. Siromak mi je namre3 zaupal pisma, ki so Tebi iu vsemu ljudstvu namenjena. In meni Siromaku 11. se je pripetila nesrečo, da sem tista pisma nekam založil in jih pri najboljši volji ne morem najti. Kolikor je pri tem greha, skušam s to javno izpovedjo popraviti in za pokoro naj služi to neprijetno in po mževalno pisanje. Sedaj Te pa prosim za sledeči milost. Če so Siromakova pisma Tebi v čast in ljudstvu v korist, navdihni tega svojega častilca, da se no bo jezil ne name ne na »Slovenskega Primorca« in da bo nesrečo obrnil v svoj prid na ta način, da Ti napiše ostala pisma v novi, še lepši izdaji. — Sporoči mu tudi, da so stavci Italijani in naj piše odslej z malo večjimi in bolj razločnimi črkami, da mi no bo treba črko za črko »malati« in delati pisma čitljiva tudi takim, ki jezika dobro ne poznajo. To dobro misel navdihni tudi ostalim sotrudnikom našega lista. Sicer po moram Siromaka pohvaliti, da ima zelo lopo pisavo. Ljudje smo taki, da delamo i-: dobrega hudo, Ti pa, Marija, napravi is hudega dobro! Siromak pa naj daruje Tebi to žrt^v in naj ne bo hud. Siromaku II. hteva odpoklic takega človeka? »Tito ima za »izdajalca« enostavno vsakogar, ki v nekem pogledu spada med opozicijo. »Razprava proti nadškofu Stepincu ni čisto notranja zadeva, ki se tiče samo Jugoslavije. To je zločin proti pravici, proti načelom Atlantske listine in pre ti načelom Združenih narodov. »Imamo izčrpne dokaze o pravem preganjauju katoliške cerkve v Jugoslaviji. čo Tito to zanikuje, naj pove, kje so katoliški duhovniki v Jugoslaviji, kaj se je zgodilo s katoliškimi škofi, katoliškimi šolami iu mladinskimi organizacijami. Do bro vemo, da so nad 100 duhovnikov pobili, še več pa jih je po ječah. Ali je to preganjanje ali naklonjenost?« Kardinal je umrl V kredo je umrl v Rimu kardinal Caccia Domiruoni. Pokojni kardi nal je bil diakon. Kot tak je kronal sedanjega svetega očeta in on je bil tudi, ki jo prvi naznanil svetu ve-elo novico, da imamo novega papeža. Poljaki romajo v čenstohovo Nad dva milijona Poljakov iz ^se države jo zadnje tedne romalo na priljubijono poljsko božjo pot »Črni Materi Božji« v Čenstohovo. Frančiškani v Kopru Kot poročajo časopisi, so jugoslo vanske oblasti dale frančiškanom v Kopru ukaz, da morajo zapustiti samostan, ker ga bodo oni sami rabili, da nastanijo v njem, komuni stične družine iz Ljubljane«. Ver niki so na ta ukaz protestirali pri tov. Štoki v Trstu, ki je nato ukaz spremenil v toliko, da smejo meni hi obdržati polovico samostana, drugo polovico pa bodo odstopili ci vilni oblasti. Frančiškani so v tam kajšnjem samostanu že več kot tri slo let. (Nadaljevanje na 2. strani) Novi praški nadškof Sv. oče je imenoval v Pragi novega nadškofa v osebi msgr. Jožefa Berana, dosedanjega rektorja bogoslovnega semenišča v Pragi. Novoimenovani nadškof je bil dolgo časa interniran v Dachauu. Tudi v Nemčiji Oss. Romano poroča, da tudi v tistem delu Nemčije, ki je zaseden od boljševikov, zapirajo duhovnike. V Berlinu so zaprli B. Stasievskega, ki je izginil neznano kam. V Draž-danih pa dva druga duhovnika in več činov katoliške akcije, med drugimi tudi voditelja protestan-tovske mladine Schelzla. Dolžijo jih, da so ;>e upirali boljševizaeiji nemško mladine. In te dni so komunisti trosili po Gorici ietakič ter hujskali »demokratične Goričane« proti ZVU, češ da »hoče svobodne ljudi spremeniti v sužnje«. »Svodobnih ljudi ne spreminja v sužnje ne »demokracija 11« ne demokracija 1-10, temveč predvsem demokracija štev. 0 — »progresivna demokracija«. K bistvu »reda« te demokracije spadajo laž, obrekovanje ter najbolj kruto nasilje, ki ne pusti nikjer nobenemu poštenemu človeku niti dihati. In prav tej laži-demokraciji se imamo zahvaliti, da niti v coni A ni pravega reda in miru. ZVU pa res ni mogočo očitati, da je pretrda na-pram demokraciji štev. 0. Pritožiti bi so smeli kvečjemu resnično svobodoljubni ljudje, ker nikakor niso zadostno zaščiteni pred surovim nasiljem demokracije štev. 0. Smrt junaškega škofa Poročali smo že o smrti križevske-ga škofa Ivana Šimraka. Danes lahko povemo kaj več o njegovi smrti. Pokojni škof je bil imenovan za škofa uniatske škofije v Križevcih na Hrvatskem po smrti škofa Nja-radija 1942. Ta škofija jo edina škofija za vse katoličane vzhodnega o-breda v Jugoslaviji, ki žive raztreseni po vseh drugih škofijah. Vsled tega je bilo vedno zelo težavno voditi križevsko škofijo. V letih vojne je bilo to še težje. Msgr. Šimrak je bil velik učenjak, dekan teološke fakultete v Zagrebu, toda tudi velik in požrtvovalen škof. Vsled tega se je zameril najprej Paveliču, poznejo pa OZNI. Dne 12. maja 1945. ga je OZNA aretirala v škofijski palači v Križevcih. Ukradli so mu kajpada najprej škofovski prstan, ki ga jo nosil na prstu, in ga potem zaprli z enim kanonikom v tesno celico brez oken. Kmalu so ga s tovarišem odpeljali v zaporo OZNE v Zagreb. Tu je bil zaprt tudi patriarh hrvatske pravoslavne cerkve, ki jo je ustanovil Pavelič. V zaporih OZNE so ga dolgo za- WNAŠA Antifašistična fronta žena Slovenije (slovenske komunistke) ima svoje glasilo »Naša žena«, ki izhaja mesečno v Ljubljani. Glasilo ima dvojno prilogo, krojno polo in »Naš d'«n«, ki prinaša praktične nasvete za gospodinje. Predvsem zaradi prilog naročajo »Našo ženo« primorske žene in dekleta, ki so tudi naše čitateljice. »Naša žena« je nasprotna našemu listu, ker baje ni »niti slovenski ruti katoliški list«. Svoje čitateljice poziva, naj ga bojkotirajo. Iz vsega tega lahko spoznate dušo in srce »Naše žene«. Zelo huda in smešna je Obenem tudi nova. Novi so ženski vzori, ki jih oznanja, nova vzgoja, ki jo priporoča. Nova žena »Naše žene« Prelomila je z našimi izročili. Sama to priznava, ko pravi, da živimo v »prelomnem času«. Ta prelom s preteklostjo ji očividno ni bil lahek Saj pravi, da ji je »povzročil mnogo muk in vzel mnogo časa in da ga še ni popolnoma prebolela.« Še vedno je nekaj reakcionarnega v njej. Kaj pa ima novega na sebi ta »Naša žtftia«? Sama naj govori! »Bila sem politična aktivistka in partizanka«, pripoveduje, »in ko so partizani osvobodili Ljublja- sliševali, mučili in zasramovali. Maševati ni smel. Dno 25. junija so škofa prepeljali v vojaške zapore v Zagrebu. Tudi tukaj je bil zaprt v samotno in ozko celico. Razen njega so bili tu zaprti še pravoslavni pa-triah, 4 pravoslavni duhovniki, 1 bazilijanski menih in 4 duhovniki vzhodnega obreda, ki so bili vsi u-rtmrčeni 29. junija 1945. V teh zaporih so Škotu vzeli še brevir, naočnike in kar so še našli drugega, ki je imelo kako vrednost. Bil je brez postelje, brez stolice, celo brez vsake odeje. Ležal in sedel je na tleh. Trpel je lakoto in žejo; niti na telesno potrebe ga niso pustili. Tako .ie ostal do 10. julija in čakal smrt, kakor ostali njegovi sojetniki, ki so jih pred njim pomorili. Na srečo je našel odločne zagovornike med pravoslavnimi in celo med osvobodilnim odborom v Križevcih. Zato so ga 10. julija izpustili na svobodo. Vendar je ostal pod policijskim nadzorstvom Zdravje, škofovo pa je bilo tako uničeno ,da je moral takoj v bolnico usmiljenih sester v Zagrebu. Vsa nega mu ni mogla več vrniti zdravja. Umrl je v Zagrebu v semenišču 9. avgusta 1946. Še en glas o nadškofu Stepincu »Daily Telegraph« od 17. 10. 1946 je priobčil sledeče pismo angleškega polkovnika O. E. Crosthvvaite Eyre: Gospod izdajatelj »Daily Tele-grapha«! Če si morda kdo ni bil popolnoma na jasnem glede pravičnosti procesa, ki ga je jugoslovanska vlada u-prizorila proti generalu Mihajlovi cu, ne more biti nobenega takega dvoma glede procesa soper nadškofa Stepinca. Izven vprašanja sta njegov pogum in njegova odločnost, ki je z njima v času italijanske o-kupacije in kvizlingove vlade branil osnovne pravice posameznikov. Pomemben primer za to njegovo delo je, da je dosegel, da je bila na Hrvatskem preklicana niivnberška postava zoper Jude. Prevzem oblasti po Titu ni prinesel Hrvatski svobode. Vladanjo z nasiljem se je nadaljevalo z razliko, da sta preganjalec in preganjanec zamenjala vlogi. Stepincu je treba šteti v dobro, da je, zvest svojim načelom, bil prvi, ki je vzel v svojo obrambo tiste, ki so bili do tedaj njegovi nasprotniki. Če bo svet dopustil, da njegova obsodba ostane v veljavi, bo s tem zanikal vsa načela o osebnih svoboščinah, ki so jih podpisali zavezniki s Titom vred. Atlantska karta bo postala burka in v Evropi bo dovoljeno, da sodeluje pri ustvarjanju nove Evrope diktatura, ki je enako krivična in nasilna kakor vse diktature, proti katerim so se zavezniki šest let borili, da so jih uničili. Vdani: Col. O. E. Crostwaite-Eyre, M. P. ŽENA" no, sem se vrnila k svoji hčerki Marjetki v uniformi in z revolverjem za pasom.« No, to ni najbolj presenetljiva novost, s katero nas skuša izinenaditi »Naša žena«, Čeprav ne moremo razumeti, čemu mati prihaja k svojemu otroku oborožena. Tudi v preteklosti so nekatere žene nosile uniforme in meč, n. pr. Judita je Holofernu glavo odsekala in devica orleanska sv. Ivana d’Are je vojaško organizirala Francijo in jo povedla v boj proti sovražnikom domovine. Torej žena v uniformi in oborožena je sicer nekaj nenavadnega, vendar no nekaj tako izrednega, da bi svet doslej kaj podobnega ne bil še nikoli videl. Najbolj novo na »Naši ženi«, vsaj za naše razmere, pa je to, da se je učila pri Titu, Stalinu, Leninu, Marsu in Engelsu. Lladi verjamemo, da se je v tiaki šoli »Naša žena« marsikaj novega naučila. Pred njene oči so stopili novi vzori, ki se bistveno razlikujejo od vzorov, ki jih ženam kaže v posnemanje Kristusov e-vangelij. Krščanska žena ima namreč svoj vzor v Mariji, Devici in Materi obenem, ki je njeno kraljestvo družina, šola in dobrodelni zavodi, nova žena »Naše žene« pa išče svoje vzore v političnem udejstvovanju, v uniformah m orožju. V novi šoli so je »Naša žena« naučila tudi novih vzgojnih metod, ki naj vzgoje nove Slovence. Nova vzgoja »Naše žene« »Nova žena« v vzgoji ne pozna več Boga, ampak »Absolutno avtoriteto« Marxa in njegovih tovarišev. Ne več Kristus, ampak Stalin je prijatelj njenih o-trok. Njeni vzgojni cilji so posvetni. Njen otrok se ne vzgaja več za nebesa, ampak za »Titovo Jugoslavijo, ki mora biti vsak dan močnejša, vsak dan bolj bogata in srečna«. Vzgojiti se mora tako, da »bo v sebi do konca utrdil zavest kolektivizma.« V ta namen se mora otrok, čeprav je ženskega spola, v svojih vojaških igrah navzeti poguma, borbenosti in odločne misli, da bo ohranil to, za kar je bilo treba toliko pretrpeti in toliko dati.» Seveda otrok nove žene ne greši \eč, ampak ga samo »polomi«, najbrže zaradi reakcionarnega duha, ki v njegovi podzavesti še vedno živi. In če ga »polomi«, se mu ni treba spovedati, ampak mora biti le žalosten«, skleniti pa mora, da zaradi »mamice (»mamica« je ocvirek iz reakcionarne podzavesti. Op. ur.), zaradi Tita in zaradi vse lep;) nove Jugoslavije drugič ne sme biti več polomije. Zaradi »polomij« n jan o-trok ne pride v vice ali v pekel, anpak se mu odvzame samo pionirska legitimacija. Otroku nove žene pa tudi m treba več hoditi v cerkev, ampak le v kino in gledališče, kjer naj se ob primernih predstavah v njegovo dušo stisnejo zgledi novega človeka, ki jih sicer nikjer v življenju ne vidi. Sklep Ce vse premislimo, kar oznanja, najdemo, da »Naša žena« ni samo huda in smešna, ampak tudi, nevarna žena. Res je, kar pravi sama, da živimo v »prelomnem času.« »Naša žena« res prelamlja z našimi slovenskimi in krščanskimi izročili in zato svetujemo slovenskim in krščanskim ženam, da tudi one prelomijo z. »Našo ženo«, čeprav ima lepo krojno polo. »Naša žena« namreč zaničuje naše dobre slovenske matere, ker so bile baje »preveč zaprte v svoj ozki družinski krog, ki je izključeval vsako resnično in živo pripadnost h kaki večji skupnosti«. Tukaj bi vprašali »Našo ženo«, kdo je vzgojil naše može, ki so živo čutili pripadnost k narodu in Cerkvi? Ali ne njih matere? Spomnimo se n. pr. le na Cankarjevo ali Finžgarjevo ma ter, da ne omenjamo' na tisoče drugih slovenskih mater, ki so narodu in Cerkvi dale otroke, ne da bi slušale novotarije, ki jih oznanja »Naša žena«. »Naša žena« prelamlja s preteklostjo, ker postavlja med naš narod kot vzor ženo, ki njene duše ne oblikuje več Bog, ampak moderna brezbožna materialistična filozofija. S svojimi nauki skuša naše ženstvo iztrgati iz vplivnega območja krščanske vere, ki je vendar dala našemu narodu brez števila dobrih, svetih, narodno zavednih in močnih žen in mater. »Naša žena« prelamlja z našimi izročili, ker oznanja novo posvetno laično vzgojo, ki prinaša nesrečo ne samo za večnost, ampak tudi za čas. Ali morda ne ve »Naša žena«, da je vse, kar je posvetno, minljivo? Ali se ji ne smilijo slovenski otroci, ki bo njih duše natrpala s posvetnimi ir minljivimi vzori, na katere pa bodo morda nekoč prav ti o-troci gledali z gnusom in povrh še kleli svoje matere, ki so jih varale in zakrivile njih nesrečo? Odobravamo delo »Naše žene«, če daje gospodinjske nasvete in zagovarja nekatere zares potrebno družabne in gospodarske reforme, toda naša verska in narodna izročila naj »Naša žena« pusti v miru, če se noče do konca osmešiti in onemogočiti med niašim ženstvom. Naj ve, da si slovenske in krščanske žene žele rihraniti muke in zgubo časa, i jih je utrpela ona, ko je prelomila s krščansko preteklostjo našega naroda. OKNO ZN. Ministri 4 »Velikih« so ravno obravnavali vprašanje Trsta, ko je počila vest, da sta se Tito in To gliatti neuradno domenila, da se Jugoslavija odpove Trstu, ki naj pripade Italiji, ta pa da prepusti Gorico Jugoslaviji. Seveda je Togliatti le voditelj italijanskih komunistov in ne zavzema takega položaju v svoj domovini, kakor ga ima Tito, ki je nesporen gospodar Jugoslavije. Slednji se žo lahko odpove Trstu In »ljudska volja« bo prikimala in rekla: Amen, perche Mussolini ha sempre ragione. Ta nenadna vest je pa prišla prav »Velikim«, ki niso znali v tem vprašanju ne naprej ne nazaj, češ, pa naj poskusita obe državi sami, morda bosta imeli več sreče kot mi. Vendar naj se kolikor mogoče držita sklepov pariško konference. Zlasti glede Trsta se zdi, da vse štiri velesilo vztrajajo na njegovi bodoči ueodvisnosti in se še' nadalje pogajajo glede notranje ustave tržaškega ozemlja, ker po njihovi zumisli naj bi Trst služil kot izhodna luka celi Srednji Evropi. V raznih odborih iti komisijah ZN delujejo še precej pridno. Varnostni svet je priporočal sprejem Afganistana, Izlauda in Švedske za sprejem med ZN — in glavna skupščina je res soglasno sprejela te države v tvoj krog. Tako je narastlo število združenih narodov na 54. Za stalni sedež ZN se še sedaj niso odločili. Amerika bi ga rada imela tam, a nekaj delegacij bi ga rajši videlo v Evropi. — Tudi radi egiptovskega predloga, naj bi se ZN sami prepričali, če se v Srednji Evropi še vrše rasna preganjanja, so se malo zlasali, a nazadnje so ga ’e sprejeli med dnevni red tega zasedanja. Socialni odbor jo nadaljeval razpravo o beguncih, ki delajo skrbi vsem državam. Zelo so priporočali ustanovitev mednarodne organizacije, ki naj begunce razseli po svetu, ker jih ni mogoče prisilil, da se vrnerjo v svojo domovino proti njih volji. — Najbolj nasprotuje tej rešitvi sovjetski blok, ki bi rad begunce dobil domov. Saj če bi bil krščanski, bi se vsaj velika večina rada vrnila. Žal, da se je popoluoma odtujil Kristusu in se od Litve doli do Istre vse boji priti nazaj pod komunistično diktaturo. (Te dni smo dobili poročilo, kake so n. pr. z obljubami zvabili nekega Slovenca s Koroške domov, a je bil že na meji umerjen.) V odboru Zaupne uprave je južnoafriški ministrski predsednik gen. Smuis zahteval, da se zapadna Južna Afrika pridruži južnoafriški U-niji kot sestavni del dominiona in je ostro odgovarjal indijski in sovjetski delegaciji, ki se temu upirata in terjata za tiste kraje zaupno upravo ZN. V FRANCIJI so bile volitve v novi državni zbor. Pod vplivom De Gaullovega nasprotovanja novi u-stavi je. bila francoska javnost zelo nerazgledana in zgodilo se je, da je komunistična stranka zmagala ter dobila 172 sedežev v novi zbornici, republikanci jih bodo imeli 163, socialisti pa le 96. Ti slednji so največ zgubili, ker so mnogi njih volivci glasovali zdaj za komuniste. Tako bodo v tej deželi sprejeli vodstvo vlade in najvažnejša ministrstva levičarji. — Komunizem je bolezen, ki jo morajo narodi poskušati, da od nje ozdravijo. Tudi v ITALIJI so pri občinskih volitvah po velikih mestih dobili številčno največ odbornikov levičarji, zlasti tam, kjer so glasovali za skupno listo, ker sta komunistična in socialistična stranka sklenili dogovor za sodelovanje. Le južno-ltalijanska velemesta se otresajo komunistov in bo dala svoje glasove po večini desničarjem. V Rimu so združeni levičarji dobili 183 tisoč glasov, bivši liberalci, ki nastopajo ped imenom Uomo qualunšte-no naje. Kaj bi vas nevoščljivost pokončavala ob takem revežu, kot sem jaz! V mesto pojdite k razni gospodi, raznim funkcionarjem, veletrgovcem, podjetnikom in višjim uradnikom. Tam popravljajte socialne krivice. Svojemu revaemu bratu zavidate, ako je končno prišel do malo dostojne obleke in do nekoliko Lir. Vem za veliko ljudi, ki v tej stiski, ko toliko ljudi strada, prirejajo neprenehoma kosila in požrtije; ko toliko ljudi nima kur- jave ii iti za svoje skromno kosilo, imajo oni velika zakurjena stanovanja, da se v njih potijo; ko mao-g' nimajo niti najskromnejšega stanovanja, se oni šopirijo v palačah in ne odstopijo revežu niti ene sobe; ko mnogi otroci potrebujejo vsega, so njihovi otroci vsi razvajeni in presiti vseh božjih dobrot. Tovariši! Delajmo za svobodo in pra-, vo blagostanje vseh. Delajmo za pravično razdelitev dobrot tega sveta! Pa ne zato, ker smo nevoščljivi’ in zavidni tistim, ki imajo preveč ali tudi le več kot mi, ampak zato, ker je pravičnost Bogu in vsem poštenim ljudem ljuba in ker so vse božje dobrote za to, da bi jih vsi v pn avični meri uživali in brez skrbi njemu služili. To so moje misli in v mojo staro glavo nikakor ne more iti, kaj vos je preniotil^. da ste se spravili kot grozni sodniki na takega reveža, kot sem jaz, samo zato, ker sem se po človeško oblekel in en dan pozabil, da sem prav za prav velik ubožec, ki jo zaradi, svoboda prav vse zgubil.« Odb.: »Prav govori, prav govori!.. Vnebovpijoče krivice so na svetu... Teh pa ne dela tovariš Urh. On govori prav in dela prav... Saj smo ga slišali na mitingu... Dol z izkoriščevalci!... Urhu in takim, kot je on, pa pomagajmo do pravice...« Predsednik; »Urhove besede so tudi meni všeč in ta hip res ne najdem na njem krivde. Poročali bomo o zaslišanju višjim oblastem. Zaenkrat pojdi, tovariš Urh, domov in pazi na svoj jezik, ker ljudje ne morejo vsega razumeti in ker ima zlasti nevoščljivost danes zelo veliko besedo...«