ANALI PAZU HD Let. 8, 1, pp. 15 42, februar 2022 https://doi.org/10.18690/analipazuhd.8.1.15-42.2022 Besedilo Cajnko, 2022 UVEDBA SVETOVALNEGA MENTORSTVA Sprejeto 9. 10. 2021 Recenzirano 23. 12. 2021 Izdano 28. 2. 2022 PETRA CAJNKO Univerza v Mariboru, Fakulteta za naravoslovje in matematiko, Maribor, Slovenija. E- petra.cajnko@um.si DOPISNA AVTORICA petra.cajnko@um.si svetovalno mentorstvo, predavatelj, proces opravljena naloga, zanos Povzetek Predstavljamo rezultate in spoznanja uvedbe teh orodij v nomika in management podjetja, obdobje: 2019/2020 in 2020/2021 je raziskava retrospektivna, saj obravnava pretekle vplive. Na podlagi napisanega lahko sklepamo, da je tema globalna in predavateljem razumeti pozitiven pomen in vpliv uvedbe svetovalnega proces izo ANALI PAZU HD Vol. 8, No. 1, pp. 15 42 February 2022 https://doi.org/10.18690/analipazuhd.8.1.15-42.2022 Text Cajnko, 2022 INTRODUCTION OF COACHING IN EDUCATION PETRA CAJNKO Accepted 9. 10. 2021 Revised 23. 12. 2021 Published 28. 2. 2022 University of Maribor, Faculty of Natural Sciences and Mathematics, Maribor, Slovenia. E-mail: petra.cajnko@um.si CORRESPONDING AUTHOR petra.cajnko@um.si Abstract In this paper, we present a new learning method, coaching, through which both the lecturer and the student successfully completed the activities that were a prerequisite for achieving the goal. The teaching method was supported by various tools. We also present the results and lessons learnt from the introduction of the three tools into the teaching process. Research based on the use of theories is taken from Slovenian and foreign literature, sources and empirical research using statistical methods (two courses: Mathematical modelling and Business economics and management, two years of work: 2019/2020 and 2020/2021). Depending on the time period, the research is retrospective, as it deals with past influences or situations. Based on what has been written, we can conclude that the topic is extremely current, its results will enable lecturers to understand the positive significance in the impact of the introduction of coaching in the field of teaching. The results of the research will enable the institutes to learn about new types of methods that will serve to approximate the activities of coaching in the teaching process. Keywords: coaching, teacher, student, the teaching process, task performed, flow P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 17. 1 Uvod milenijci in generacija Z. Za oboje velja, da so vr napredek znanja od prvega trenutka, ko so stopili v realno ali virtualno predavalnico, do trenutka, ko bodo opravili vse aktivnosti predmeta. raziskovalno vpr pomemben napredek pri dosegu zastavljenega cilja? Za dokazovanje temeljne teze smo testirali dve hipotezi. In sicer: H 1 H 2 pozitivno naravnani. Rezultat 18 ANALI PAZU HD . 2 Opredelitev svetovalnega mentorstva desetletji v preteklost. Njegov utemeljitelj je W. Timothy Gallwey (1974). Napisal je knjigo Notranja igra tenisa. Vsebina knjige govori o tem, da je trener igralcem tenisa zastavljal odprta 2014). in Clutterbuck 2007; Leshinsky 2007; Stemberger 2008; Cajnko 2014; About coaching 2016 in drugi) svetovalnega mentorstva. Bolje bi bilo navesti, da obstaja 2.1 Svetovalno mentorstvo pomeni, da nekoga pripeljemo od tam kjer je, do tja, kamor Coach Federation ICF, 2007) definira svetovalno mentorstvo kot enostavno, a kompetenc trenirane osebe. Sperry (2004, str. 2) utemeljuje, da je svetovalno mentorstvo medosebni odnos med Milana Leshinsky (2007, str. 18) opredeljuje svetovalno mentorstvo kot P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 19. Pomembna razlika, v kateri se metoda svetovalnega mentorstva razlikuje od drugih metod pogovora, ki posamezniku pomagajo, da rastejo, je v tem, da svetovalni mentor v procesu pomaga posamezniku, da sam najde pravo pot. Ne svetuje mu, ger, 2021). 2.2 Formula svetovalnega mentorstva Timothy Gallwey (1974), boter d preprosto formulo svetovalnega mentorstva. Formula opisuje razmerje med Formula svetovalnega mentorstva 1 : (1) n posebnimi orodji odkriti skrite potenciale sposobnosti in hkrati odpraviti motnje, ki (Planinca, 2021). 1 20 ANALI PAZU HD . V podpoglavju 5.2 predstavimo model zanosa po Csikszentmihalyi, katerega smo mentorstva. 2.3 Razlike med svetovalnim mentorstvom, svetovanjem, mentorstvom, Velikokrat se zgodi, da se vloga svetovalnega mentorja zamenja z vlogo govorca, topih navedenih metod, jih bomo specificirali. Svetovanje posameznikovih oziroma skupinskih problemov. Svetovalec obravnava probleme na ravni celotne skupine in ne na ravni svoje strokovno znanje posreduje posameznikom oziroma skupini. Govorimo o opravljati kakovostno in kvalitetno (ibid, str. 10). Mentorstvo Brockbank in McGill (2006, str. 63 64) trdita, da je mentorstvo odnos med znanja. Crane (2007, str. pojasnjuje, da je mentorstvo proces, pri katerem mentorji programu za pojasnitev medosebnih odnosov v skupini. V Slovarju slovenskega - SSKJ (2021) mentorstvo pomeni usmerjanje, vodenje mladega, Pogovor Komunikacija med subjekti je dvosmerna, kar pomeni, da sta neposredno govorno predznanje, obravnavana tema jim je blizu in jih zanima. Na pogovor se morajo o P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 21. 2009). Razgovor V SSKJ (2021) so zapisane naslednje razlage pojma razgovor: 1. nav. mn. uradna izmenjava mnenj, st zaupen razgovor; prijateljski razgovor; razgovor o sodobni umetnosti; predmet Svetovalno delo Svetovalno delo opravljajo svetovalni delavci, ki so psihologi, pedagogi, socialni delavci, socialni pedagogi in defektologi. Namen svetovalnega dela je pomagati, svetovati in sodelovati v vzgojno- 22 ANALI PAZU HD . posebnih vzgojno- 008). 3 Novosti in koristi uvedbe svetovalnega mentorstva zavesti in pomaga posamezniku, da sam najde pravo pot. Na podlagi tega se metoda razviti nova vedenja, ki jih bodo vodila do novih rezultatov in do cilja, ki so si ga zadali. 3.1 t ponekod v Evropi, (najbolj v Veliki Britaniji), kasneje tudi v Avstraliji. V tujini se za besedno Devine, Meyers in Houssemand (2012) se v svojem prispevku strinjajo, da je za zavodov. Utemeljujejo, da vsi navedeni pristopi svetovalnega mentorstva dragoceno vijati tako individualno, kot kolektivno. P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 23. Izpostavljamo raziskavo (Devine, Meyers in Houssemand, 2012), ki temelji na pristopu, katerega smo izbrali in uvedli tudi mi. V njej je uporabljen pristop, ki se jih podkrepi z modelom GROW valnega mentorstva zavodov Oakland zavedajo, da je smiselno uvesti proces svetovalnega mentorstva Zasledili smo prispevek, ki temelji na pregledu in analizi literature ter izpostavlja podobnosti in razlike med svetovalnim mentorstvom in mentorstvom. Avtor je prav pristopi izstopa pristop, ki je podkrepljen z modelom GROW. Iz prispevka spadajo svetovalna mentorstva: (i) Singapurju. Svetuje predvsem raziskave: (i) mentorjev, da bi zadostili zahtevam po svetovalnem mentorstvu v zavodih in (iv) o njihov proces postal inovativen, 2012). 24 ANALI PAZU HD . Lofthouse (2018) v svojem prispevku navaja, da se v Veliki Britaniji svetovalno svetovalnih mentorjev iz Anglije. Ti so na debatah predstavili svoje pristope in zasnovali vrednost svojih praks. Med debatami so se pojavile podobnosti o naravi komunikacija, (iii) podporna orodja in (iv) modeli. Vse da so pri uvedbi svetovalnega mentorstva uporabljali model GROW, ki predstavlja i kot podpora 3.2 Sloveniji mednarodnih zgledih, v obliki timskega mentorstva in kolegialnega mentorstva, kot tudi individualnega svetovalnega mentorstva. Slednjega je izvajal zunanji svetovalni ltati pilotnega 2 prav tako podaja ideje za 2 najglobljo naravo. Cilj NLP- se motiviramo in kako se spreminjamo (Glotta Nova d.o.o., 2022). P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 25. 4 Zakaj svetovalno mentorstvo o novost sprejeli n svetovalno mentorstvo ( . Izjavalka predmeta Ekonomika in management podjetja se je za ta namen, dodatno strokovno usposobila pri zunanjih poslovnih svetovalnih mentorjih ( svetovalnega mentorstva v proces izobr 5 Metode dela uporabi kvantitativnih metod. Ra tke. Izpostaviti moramo, da aziskave smo: (ii) instrumentu, kar pomeni, da so bile metode zbiranja in obdelave podatkov vodilo raziskave. 26 ANALI PAZU HD . zanosa od Csikszentmihalyi. 5.1 svetovalnega mentorstva Ovin in Cajnko (2016). Napoleonove in Humboldtove modele, ki jih je 1995. leta predstavil Hills. Univerze am, se 2016). Mnogo avtorjev (Bach, Grebenshchikov, Franklin Murrell-Wolf in drugi filozofi ter v raziskavi predstavlja osnovno komunikacijsko orodje. Uporablja se lahko v realni predavalnici kot tudi v virtualni predavalnici. Svetovalno mentorstvo smo uvedli v u, ki ga imajo na razpolago. Prav tako, smo predvidevali, da bo njihovo znanje ustrezno, ob tem pa bodo dovolj motivirani in jim bodo naloge predstavljale dovolj velik izziv, ki jih bo potiskal naprej, v zanos. Prav tako se zavedamo, da cilja ne moremo dos in vztrajnosti. Model GROW nas potiska v zanos, da na poti do cilja ne obupamo. P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 27. Na te okolju. Zanimali so jih zlasti itativna Model GROW, katerega je razvil John Whitmore v 80-ih letih, najenostavneje svetovalnega mentorstva. Sestavlj napredovanje proti za dosego ciljev. Brockbank in McGill (2006, str. 137 142) v modelu GROW opredeljujeta 1. G GOAL (cilj), 2. R REALITY (trenutno stanje), 3. O 4. W 28 ANALI PAZU HD . a je preverila: 1. 2. razumevanje trenutne situacije, 3. 4. 46). V nadaljevanju predstavljamo delovanje modela GROW. Oblikovanje cilja (G GOAL) aktivnosti, ki so bile pogoj, za dosego cilja. Skupaj so se dogovorili, da bodo aktivnosti sestavljene iz: projektne naloge, sodelovanja v forumu, izdelavi slovarja, nja (R REALITY) je bilo pomembno, da je predavateljica znala podajati snov in ob tem aktivno i aktivnosti v forumu. P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 29. (O OPTIONS) vrsta gradiva jim je najbolj blizu (knjige, prispevk WRAP UP) sam izbral pot po kateri bo sledil zastavljenemu cilju. Njihova naloga je bila priprava projektne naloge in priprava na pisni izpit. V tej fazi je bilo nujno, da je bila (Mo motivirala, da so cilju sledili in da na poti do cilja niso obupali. el GROW zagotavlja preprosto zaporedje korakov, ki jim lahko pa je seznanjen in zna oce 5.1.1 predmetu Ekonomika in management podjetja, v obdobju 2 let: 2019/2020 in 2020/2021. 30 ANALI PAZU HD . Vir: The GROW model, 2021 in lasten 1. FAZA: ZASTAVLJANJE CILJEV ilj merljiv?; 2. FAZA: OPREDELITEV REALNEGA STANJA tega? ste storili?; Kje ste zdaj glede na svoj cilj?; Kje ste na lestvici od so dosegli ta bolje, da bi cilj dosegli?; Kako resno / nujno je stanje na lestvici od 1 do 10? ZASTAVLJENIM CILJEM Klju Kaj lahko naredite? Kaj boste naredili sedaj? Kako boste m motivirani ste na lestvici od 1 do 10?; Kaj bi bilo smiselno, da bi bilo 10? metod pouka (metoda razgovora). Zgodovinsko gledano, torej zametki svetovalnega mentorstva, izhajajo iz Aristotelovega pristopa k filozofiji in znanosti, ki je prvi na podlagi njih. prispevka. P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 31. 5.2. Model zanosa po Csikszentmihalyi in njegova uporaba v procesu svetovalnega mentorstva sto, ki vpliva na dosego er (2005). sorja, pa je opisano v Csikszentmihalyi, 2004; Csikszentmihalyi 2008) v posamezni fazi izved nabori ciljev, tako da se zna odzvati brez med izzivom in sposobnostmi. Najpogosteje se pojavi pri aktiv 2002; Bakker 2005; Leitner in Leopold- 32 ANALI PAZU HD . agi literature je bila postavljena hipoteza, da imajo delovni ociacije med zanosom pri delu. V raziskavi je sodelovalo 293 profesorjev s treh slovenskih univerz, in sicer z Univerze v Ljubljani, Univerze v 2013). potrdila, saj kar 48,3 % vse = 4,21). Tudi Bakker (2005) je v eni izmed raziskav ugotovil, da se zanos lahko 6 Rezultati in razprava 6.1 - uvedba modela GROW Avtorica tega prispevka je nosilka in izvajalka predmeta Ekonomika in management nja uvede novo metodo dela, svetovalno mentorstvo z obema orodjema, P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 33. letu, od 2014 - 2021 Vir: Lasten LETO mentorstvo s procent aktivno % - opravljenih nalog 2014/2015 NE 15 11 73,33 9 / 81,82 74 2015/2016 NE 33 24 72,73 18 / 75,00 73 2016/2017 NE 25 14 56,00 11 / 78,57 72 2017/2018 NE 22 17 77,27 15 / 88,24 73 2018/2019 NE 35 27 77,14 24 / 88,89 74 71,29 73,20 2019/2020 DA 21 19 90,48 19 / 100,00 83 2020/2021 DA 39 31 79,49 31 / 100,00 83 84,99 83,00 SKUPAJ 190 143 izobra vzorcu, se ni zgodilo, 34 ANALI PAZU HD . svetovalnega mentorstva aktivnih 84,99 dveh let, vidimo, da so vsi predavateljica, svetovalna mentorica dobila potrditev, da je sprejela pravilno situacija (COVID- orodja Sava Exam Browser. 3 izberemo statistiko t- -porazdelitev. S 95 % gotovostjo vse pop 3 in odnosov (sodelovanje na f P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 35. (2) Formula in ustrezni podatki: Na podlagi rezultata kvantitativne analize na tem mestu potrjujemo zastavljeno hipotezo H 1: Prav tako na tem mestu povemo, da lahko predavatelj preveri raven svoje avtoritete in 80 % potem ima predavatelj dobro 6.2 uvedba modela zanosa od Csikszentmihalyi pri predmetu 4 2019/2020 in poletnem semestru 2020/2021 in sicer preko orodja Trello. 5 4 a mentorica in ne kot nosilka in izvajalka predmeta. 5 lasten napredek in napredek celotne skupine (torej letnika). 36 ANALI PAZU HD . letu 2020/2021 je v raziskavi sod svetovalnega mentorstva, ki se je izvajal nominalna spremenljivka). Demografski podatki niso bili predmet raziskave. na . Vir: Lasten fi prva fi -druga fi - tretja fi - leto faza faza faza faza izvedene Fi izvedbe Fi % izvedbe Fi % izvedbe Fi % izvedbe Fi % raziskave modela modela modela modela GROW GROW GROW GROW 2019/ 15 4 26,67 7 46,66 9 60,00 15 100 2020 2020/ 13 3 23,07 5 38,46 8 61,54 13 100 2021 skupaj fi 28 7 25,00 13 46,43 17 60,71 28 100 skupaj % 24,87 42,56 60,77 100 fi % dosegli vsi cilj, ki so P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 37. po posameznih fazah v obdobju dveh let dosegli zanos. Vir: Lasten rditev zastavljene hipoteze H2 izberemo statistiko t- -porazdelitev. S 95 % gotovostjo svetovalnega mentorstva doseglo zanos do cilja, ki so si ga zadali. (3) 38 ANALI PAZU HD . Formula in ustrezni podatki: podlagi rezultata kvantitativne analize majhnega vzorca potrdimo zastavljeno pri 5 % stopnji 7 Sklepni del Vsak predavatelj, bi moral: (i) imeti dovolj znanja in biti dovolj strokoven, (ii) biti m pri predavatelj z ampak na trenutnem stanju in na prihodnosti. tni informaciji profesorja, svetovalnega mentorja. zastavljenega cilja. S tem, ko smo potrdili obe raziskovalni hipotezi, potrjujemo tudi temeljno tezo raziskave. P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 39. ega mentorstva, ki bi ga lahko vsi predavatelji zanosa. tako predavatelji, kot tudi je metoda Zahvala Literatura in viri About Coaching. (2021). Pridobljeno 6.5.2021 iz: http://www.coachfederation.org/ intcoachingweek/about-coaching/ 1: 5-47. Bakker, A. (2005). Flow among music teachers and their students: The crossover of peak experiences. Journal of Vocational Behaviour, 66 Bokal, D. in Steinbacher, M. (2019). Phases of psychologically optimal learning experience: task-based time allocation model. Central European Journal of Operations Research, volume 27, pages 863 885. 27.5.2021 iz: https://www.sodobna-pedagogika.net/arhiv/ nalozi-clanek/?id=1690 Brockbank, A. in McGill, I. (2006). Facilitating Reflective Learning Through Mentoring and Coaching. London: Kogan Page. 40 ANALI PAZU HD . Cajnko, P. (2014). Managementski model svetovalnega mentorstva in vpliv njegovih aktivnosti na zadovoljstvo . Pridobljeno 5.5.2021 iz: https://dk.um.si/Dokument.php?id=67815 CIPD Chartered Institute of Personnel and Development. (2016). Views on Working Life, London: Chartered Institute of Personnel and Development. Cook, S. (2009). Coaching for High Performance: How to develop Exceptonal Results Throug Coaching. Cambridgeshire: IT Governance Publishing. Crane, G. T. (2007). The Heart of Coaching. San Diego: FTA Press. Creasy, J. in Paterson, F. (2005). Leading coaching in schools. Nottingham: National College. Csikszentmihalyi, M. (2004). Good business: Leadership, flow, and the making of mean- ing. New York: Penguin. Csikszentmihalyi, M. (2008). Flow. The Psychology of Optimal Experience. Harper Perennial Modern Classics, New York: Harper Collins. Zagorje ob Savi: Regionalni center za razvoj. . Pridobljeno 6.5.2021 iz: https://shop. lupinica.si/si/content/31-ideje-iz-ucnega-coachinga-v-soli Demerouti, E. (2006). Job characteristics, flow, and performance: The moderating role of conscientiousness. Journal of Occupational Health Psycholo Devine, M., Meyers. R. in Houssemand, C. (2012). How can coaching make a positive impact within educational settings? Pridobljeno 6.5.2021 iz: https://www.sciencedirect. com/science/article/pii/S1877042813034939 tudentov razrednega pouka. Diplomsko delo, Maribor: Univerza v Mariboru, ECI predstavitev Slovenija. Pridobljeno 6.5.2021 iz: http://the- iic.org/downloads/ECI_predstavitev_slovenia.pdf Felzer, B. (2008). Ekonomsko poslovna fakulteta Univerze v Mariboru. Gallwey, W. T. (1974). The Inner Game of Tennis. 1. Izdaja. New York: Random House. Glotta Nova d.o.o. (2022). Kaj je NLP? Pridobljeno 23.1.2022 iz: http://www.glottanova. si/NLP/kaj_je_NLP/index.php Goleman, D. (1996). Emotional intelligence. New York: Bantam. GROW Model Coaching. (2022). Pridobljeno 25.1.2022 iz: https://slidebazaar.com/ Hills, G. (1995). Knowledge is luggage: travel Light. in: Pejovnik, S. and Komac, M. Transfer of Knowledge: Academia Technology Quality of Life. Forum Bled. 3 6-December 1995, Bled. PP: 1 11. Kramar, M. (2009). Pouk. Nova Gorica: Educa, Melior. Leshinsky, M. (2007). Coaching Millions. New York: Lifestyle Enterpreneur Press. Levine, R. in Easterly, W. (2010). It's Not Factor Accumulation: Stylized Facts and Growth Models. Pridobljeno 18.5.2021 iz: http://williameasterly.files.wordpress. com/2010/08/8_easterly_levine_itsnotfactoraccumulation_bc.pdf Lofthouse, R. (2018). Coaching in education: a professional development process in formation. Pridobljeno 6.5.2021 iz: https://www.tandfonline.com/doi/ abs/10.1080/19415257.2018.1529611?journalCode=rjie20 Megginson, D. in Clutterbuck, D. (2007). Techniques for Coaching and Mentoring. Oxford: Butterworth Heinemann. Managerji Coachi svojim zaposlenim. Magistrsko delo. Maribor: Ekonomsko poslovna fakulteta Univerze v Mariboru. Ovin, R. in Cajnko, P. (2016). Shrinking labor market as consequence of transition gap in higher education in Slovenia. V: HAIR, Joe (ur.). Growing in shrinking markets: Global Business Conference 2016 proceedings, (Global Business Conference, ISSN 1848-2252). P. J. (2021). Coaching in NLP. Pridobljeno 7.10.2021 iz: http://www.inti.si/images/ stories/Vseved/coaching/1_coaching_in_nlp.pdf P. Cajnko: Uvedba svetovalnega mentorstva 41. Coaching a useful tool of handling strong emotion & stress for adults. Journal of International Scientific Publications: Educational Alternatives 18, 170-177. Pridobljeno 26.5.2021 iz: https://www.scientific-publications.net/en/article/1002110/ Passmore, J. in Rehman, H. (2012). Coaching as a learning methodology - a mixed methods study in driver development using a randomised controlled trial and thematic analysis. International Coaching Psychology Review, 7(2), 166-184. Planinca. (2021). Coaching formula. Pridobljeno 24.5.2021 iz: http://www.planinca.si/ coaching/kaj je coaching/ Programske smernice. (2008). Resnik Planinc, T. (2021). Pridobljeno 7.10.2021 iz: http:// www.cpi.si/files/cpi/userfiles/TrajnostniRazvoj/Ucne_oblike_in_ ucne_metode.pdf. Rutar Ilc, Z. (2014). Timski coaching Pridobljeno 6.5.2021 iz: https://old.delo.si/zgodbe/nedeljskobranje/kolegialni-coaching-s- preizprasevanjem-iz-precepa.html Sperry, L. (2004). Executive Coaching. New York: Brunner Routledge. SSKJ. (2021). Pridobljeno 7.10.2021 iz: https://fran.si/ iskanje?FilteredDictionaryIds=130&View=1&Query=%2A Stemberger, P. J. (2008). Coaching v poslovnem okolju. Pridobljeno 6.5.2021 iz: http:// www.inti.si/images/stories/Vseved/coaching/5_coaching_v_poslovnem_okolju.pdf Tee Ng, P. (2012). Mentoring and coaching educators in the Singapore education system, International Journal of Mentoring and Coaching in Education, Vol. 1 No. 1, pp. 24-35. Pridobljeno 6.5.2021 iz: https://doi.org/10.1108/20466851211231602 The GROW model. (2021). Pridobljeno 7.5.2021 iz: https://www.performanceconsultants. com/grow- model#GROW Izbrana poglavja iz didaktike. Whiterspoon, R. in White, R. (1996). Executive coaching: A continuum of roles. Conslitng Psychology Journal: Practise and Research, 45(2), 124 133. Revolucija vodenja.