slovenske šole. -»Q«5«©e- V Velja nezvezan . 5 kr. C. M. Zvezan v usnatem herbtu 8 kr. C. M. -.-—• — «*- Ufa Dunajt, 1853. zalogi ces. kralj, bukev za šole, pri sv. Ani v Janezovih ulicah. 3 C I Odo^ V javnih šolah se smejo, ako ministerstvo uka in bogočastja izjema ne dovoli, samo predpisane, s štempeljnom šolsko-knižnega prodaja zaznamovane bukve rabiti. Tudi ne smejo dražje biti, kakor je na pervem listu postavljeno. Opomin za bravce. c, C se bere kakor stari z, Z, postavim: celina. 1, Ij : dobrega vola; dobra volja, n, nj: gonim konja, in ga preganjam, s, z: zali sad raste za zidom, š, žh švilja šiva; živa žival. Abeceda. a, b, c, c, d, e, f, g, 1, m, n, o, p; r, s, š, t h, i, j, k u, v, z, ž. 1 . i, u, e, o, a, * 4 2 . 1, f, g, h, k, la, hi, ko, ga, fi, hu, ka, ge, he, lo, fu, ki, go, li, ko, fa, gu, ke, ha, lu, ku, fo, gi, le, fe, ga, lo, ka, no, ga, vi, no. ul, ih, ok, ag, if, uh, ak, ig, eh, ol, uf, ik, og, el, of, uk, ug, ek, ah, ul, af, eg, oh, il, ef, ag, er, im, an, uv, oh, aj. 3 . b, d, p, s, š, be, se, pi, so, pa, ši, de, ša, sa, bi, do, su, bo, da, še, di, pu, šo, ba, pe, šu, po, du, si, gi, he, ko, bu, ra, mi, na, fu. 5 eb, es, ip, os, ap, iš, ed, as, as, ib, od, uš, ob, ad, eš, id, up, oš, ab, ep, uš, op, ud, is, ig, eh, ok, ub, ar, im, an, uf. 4 . t, c, č, z, ž. te, ču, za, co, ža, tu, ci, zo, žo, ti, čo, ze, či, že, ta, cu, ča, ži, ca, žu, ce, zu, če, to, zi, li, be, ja, do, ši, pu, se. efc, uč, az, oc, až, ut, ie, oz, ož, it, oč, ez, ič, ež, at, uc, ač, iž, ac, už, ec, uz, eč, ot, iz, il, eb, aj, od, iš, up, es. ma, er, gi, oh, šu, ke, al, ee, ib, tu, ef, sa, on, di, uc, za, ob, ži, ep, ji, va, eg, im, vo, pe, ad, ši, oz, be, ub, ha, je. 6 5 . Nag lasnice *). a, e, 'i, 6, u; e. a, e, i, 6, u; 6. 6 . Tihnica pred in za glasnico. bog, sin, dan, um, sir, tat, rog, nit, pot, dob, peč, jug, dim, gos, bob, zob, med, zid, mak, sad, miš, rak, duh, nos, las, cin, gad, sod, loj, jed, kop, som, led, raj, laž, sad, cep, kap, lan, kal, čut, meh, zor, rep, tič, bil, vas, rež, os, rod, ris, vid, bič, gaz, siv, vem, lim, il. *) Glasnice se po navadi ali kratko izgovarjajo, ali bolj na dolgo. Daljši glas je višji ali nižji: mu ve¬ limo naglas. Pri višjem naglasu dobijo glas¬ nice ksebno znamenko, p: a, e, i, 6, u; pri nižjem, odsebno, p; a, e, i, 6, u; kadar e ali o Črepeče, dobi voglato (e, 6). Pri na¬ vadnem izgovoru glasnice nimajo znamenke. 7 sol, pet, kad, moč, cev, jud, mig, vez, suh, mož, bor, pav, mir, meč, čuk, vek, kol, nov, tur, kot, tek, roj, koš, car, boj, pas, pok, up, žar, zel, noč, ječ, koš, hud, zet, lok, čas, dar, ded, lat, lev, bos, dac, red, mik, čep, kov, žep, rov, let, bok, res, pes, rad, sam, sit, živ, žel, luč, del, kar, gon, kes, jok, ker, jak, sok, teš, tih, tik, tiš, top, ul, čič, reč, 7 . Po dve tihnici pred glasnico. li, bli, la, čla, le, sle, ro, bro, ru, bru, ki, ski, po, spo, la, fla, še, pše, ro, hro, m a, srna, ri, kri, ca, pca, ne, gne, ru, gru, me, kme. čma, cvu, čli, čme, čro, čvi, mla, mne, slo, ska, smo, sni, spa, sre, sto, svi, šču, sci, šla, šmo, šne, špu, šti, švu, kli, kme, knu, kra, gli, gmo, gne, gra, ple, pro, pse, pšu, pti, fla, fru, gvi, gde, kva, hči, hva, hru, hmo, hlu, dva, dri, dne,, dlo, dja, bče, bro, bli, zmu, zna, zre, zvi, žgu, žla, žmi, žni, žro, žvu, vzo, vši, vše, vra, vpi, vnu, vina, vli, vko, vjo, vgu, vda, vbe, sho, rja, lju, nji, mji. S. Po dve tihnici pred eno glasnico. brat, kmet, grah, klas, mlin, smet, sneg, zrak, slon, drog, hlev, dvor, greh, zvon, brus, klet, vinet, prag, zineš, dren, hlap, klin, broj, slez, križ, kres, plug, zdih, štor, knez, hrib, hrum, zlog, zvir, vrat, cvek, skok, vpir, cvet, kruh, svet, spiš, kvas, žgem, tkam, breg, blag, prid, grom, zvit, mrak, hrup, hruš, speh, smeh. 9 . Po dve tihnici za glasnico. ast, ulc, irk, erb, osk, erm, ent, okt. ekt, iht, ert, olg, inč, erg, er d, erp, olj, onj, olž, olt; varh, kert, kine, pert, šerp, gost, žerd, gumb, 9 noht, hert, karp, kere, verh, navk, sterd, kerv, germ, molj, konj, polž *), dolg, volk, stern, bolt, sverž, smert, skerb, slast, blisk, hrast, pirh. 10 . Po več tihnic pred, glasnico. skla, skri, sple, spro, stru, stva, škri, štvo, zdru, zgle, zgni, zgru, zvro, shra, vgli, vdru, vgna, vgre, vpra, vsle, vsma, vsni, vkru, vhli, vstva, sklje, vsklo, vsnja, sklad, sploh, spred, strad, strast, stvar , škric , štruc, zdrav, zgled, sklep, vzdih. 11 . Tihnica med glasnicama se jemlje k drugi. o-sa, ve-ra, ra-ma, ro-sa, že-na, go-ba, li-ce, sa-pa, zi-ma,go-ra, le-to, se-no, li-pa, ro-ka, ru-da, de-te, bu-ča, ce- *J I v sredi besede pred tihnico se glasi kakor v. 10 — sen, lu-na, te-lo, ka-va, va-ga, šo-ga, se-me, vi-no, so-va, ra-na, pe-ča. tema, riba, kosa, noga, jeza, roža, župan, oves, vihar, zakon, golob, petek, lika, sever, raca, šolar, mizar, zidar, kolar, korist, hlapon, sraka, trava, truma, greda, proso, svila, zloga, milo, straža, slava, kura, kosec, pokus, misel, kuna, potip, ponos, dopis* 12 . ka-di-lo, za-po-ved, be-se-da, ko-le-no, bo-le-zen, de-vi-ca, to-lo-vaj, le-no-ba, klo-bu-čar, ja-go-da, tu-li-pa, do-li-na, po-go-ja, pa-vo-la, po-bo-žen, go-mi-la, po-ko-ra* kositar, vladavec, robača, bogatin, lakota, kazavec, mačeha, kutina, ku¬ kavica, cesarica, korenina, zapopa- dek, nogavice, rokavice, jerebica, me¬ denina, prepelica, pšenica, krivovera, zverina, družina, ključarica. 11 13 . Kadar ste dve ločljivi tihnici med glasnicama, jemlji pervo k pervi, drago k drugi glasnici. an-gel, ter-ta, rib-nik, ser-na, her- bet, bar-ka, ger-lo, zer-no, ser-ce, ter-do, mor-je, slad-kor, trav-nik, gren-ko, cer-kev, ja-bol-ko, ol-tar, sen-ca, bol-ha, gor-ko, ter-pim, sod¬ ba, kan-ton, sod-nik, gor-ko-mer. gorkota, lopatka, martinec, kertača, mahavka, kolarnica, ovčar, dimnik, derva, četertek, sadunosnik, sebičnost, lakomnost, podpihavec, pisarnica, kramperca, svečnik, svetnik, svetil- nica, trobenta, robčik, pevka, meščan. 14 . Neločljive tihnice se ne delijo, stavi jih k drugi glasnici, kakor hi ena tihnica bila. sre-bro, go-dla, je-dro, me-gla, ja- gne, vi-gred, ste-klo, mo-kro, vad-lja, živ-lje-nje, o-Ije, žve-plo, a-pno, pra¬ prot, ma-slo, ei-slo, so-se-ska, te-sto, mo-ri-šče, slo-ven-sko, ne-de-Ija. 12 »cesarstvo, devištvo , stegno , gospa, mesto, gosposka, grablje, sestra, jeklo, ntrok , perstan , bister , igra , odri, rebro, tabri, želje, kopriva, zahvala. 15 , Zložene besede se tako delijo, kakor se zlagajo. kolo-dvor, vino-grad, leto-pis, sredo- post, bukvo-vez, pravo-pis, blago-slov, zvezdo-gled, zemljo-pis, dnevo-pis, vo- do-tok, slono-kost, milo-dar, červo-jed, cerno-goree. 16 . Hatisne in pisaie pismenke. Glasnice. A, a. E, e. I, i. O. o. U. u. , ft- Se. (. C?, &• , u' 13 Tihnice. B, b. C, c. Č, č. D, d. P, f. SS, i. r, .. $ o. S, /. sr, / G, g. H, h. J, j. K, k. L, 1. S?, ^ *f' / «, /. 7S, l J£, /. M, m. N, n. P, p. R, r. S, s. *//. ,7*, /i, •://, & .7, a, t 8, s. T, t. V, v. Z. z. Ž, ž." Vada z velikimi pismenkami. v Ajd, Ank, Bog, Blaž, Cvet, Cev, Ceh, Čič, Duh, Dež, En, Frž, Fric, Franc, Gad, Gerk, Hram, Hrast, Iv, Irt, Jud, Job, Kralj, Kerst, Lah, Lov, Mraz, Mož, Nos, Noe, Os, Ost, Pek, Prag, Roj, Ros, Svet, Svit, Ščet, Štor, Tat, Turk, Um, Urh, Vit, Ver v, Zor, Zvon, Zir, Zid, Žir, Žleb. 14 18 . Možke imena. An-ton, Ber-nard , Ca-ha-ri-a, Do-mi-nik, Eu-ge-nij, Fran-či-šek, Gre¬ gor, Hi-ro-nim, I-zi-dor, Ja-nez, Koz- mas, Lu-kež, Mak-si-ini-li-an, Mar-ka, O-ton, Pe-ter, Rok_, Sil-ve-ster, Ši-men, To-maž, Ur-ban, Vin-cent. 19 . '/jenske imena. A-na, Bar-bar-ra, Bri-gi-ta, Ce- ci-li-a, Do-ro-te-a, E-li-za-be-ta, Fi- lo-me-na, Flo-ra, Ge-no-ve-fa, He-le-na, He-ma, I-za-be-Ia, Ju-li-a, Kla-ra, Ka-ta-rina, Lid-vi-na, Lu-ci-a, Mag- da-le-na, Mar-je-ta, Ne-ža, Not-bur-ga, Po-ta-mi-a-na, Ro-ža, Ro-za-li-a, Sin- kle-ti-ka, Tek-la, Te-re-zi-a, I r-šu-la, Ve-ro-ni-ka. 20 . Pel delov sveta. Eu-ro-pa, A-zi-a, A-fri-ka, A-me- ri-ka, Au-stra-li-a. 15 21. Dežele . v Sta-jer-sko, Kranj-sko, Ko-ro-ško, Hor-vat-sko, Sla-von-sko, Dal-ma-tin- sko, Ce-sko Mo -rav-sko , Polj-sko, Vo-ger-sko, Au-stri-an-sko, Ti-rol- sko, La-ško, Ba-var-sko, Sak-son-sko, Vir - tem - ber - ško } Pru - sko , Špan¬ sko^ Fran-co-sko, An-gle-ško, Ru-sov- skOj, Tur-ško., Ger-ško, Pa-le-sti-na., A-ra-bi-a, Per-zi-a, In-di-a, E-gi-pet, Tu -nis, Tri-polj, Ma-ro-ko. 22 . Mesta. Gra-dec, Lju-blja-na, Ce-Io-vec, Za-greb., Za-der, Prag, Ber-no, Le¬ vov^ Bu-dim, Pest, Du-naj (Beč), In- šprug, Be-net-ki, Mi-Ian, Rim, Tu¬ rin, Mni-hov, Draž-da-ni, Lip-sko., Ma¬ drid, Pa-riz, Lon-don, Pe-trov-grad, Ca-ri-grad (Kon-stan-ti-no-pel), A-te- ne, Je-ru-za-Iem, Bet-le-hem, Ba-bi- lon, Ni-ni-ve. - 1 « 23. Reke in gore. Do-na-va, Mu-ra, Dra-va, Sa-va, Sa-vi-na, A-ni-ža, Pad, La-ba, Vi-sla,0- dra, E-ča-va, Ko-pa, Ker-ka, Eu-frat, Ti-ger, Jor-dan, Nil. — Tri-glav, Go¬ lo-vec, Oj-stri-ca, Ve-zuv, Et-na, He- kla, xA-ra-rat, Si-naj, Li-ba-non, Mo- ri-a. - 24. Č l o v e k. Gla-va, Las, Ce-lo, Sen-ci, O-či, O-ber-vi, Tre-pav-ni-ce, U-ho, Li-ce, Nos , Nos-ni-ca, [-sla, Ust-ni-ce *), Nad-ust-ni-ca **), Pod-ust-ni-ca, Zob¬ je, Je-zik, Ne-bo, Zre-lo, Ce-ljust, Bra-da, Vrat, Za-til-nik, Per-si, Re¬ bro, Her-bet, Ple-če, Tre-buh, Led-je, Kolk, Ko-mole, Ra-ina, Ro-ka, Ste¬ gno, Ko-Ie-no, Pi-šeal, Me-ča, Gle-žen, No-ga, Pe-ta, Sto-pal, Per-sti. *) Ustnice namesto žnabli ali sebe. **) Nadustnica in podustnica namesto zgornji in spodnji žnabel. — 17 — Ko-za, Me-so, Kost, Hru-sta-nec, Mi-ši-ca, Ki-ta, Ži-la, Kerv. Žle-za, Mo-žga-ni, Plju-ča, Ser-ce, Že-lo-dec. Vra-ni-ca, Je-tra, Čre-vo, Drob. Z oč-mi vi-dim, kaj je be-lo a-li čer-no, ze-le-no a-li mo-dro ‘), ru-de-če a-li ru-me-no. Vi-dim soln-ce, lu-no, zve-zde it. d. Vsa-ko reč ho-čem prav po-gle-da-ti, da jo do-bro lo¬ čim. Ka-dar be-rem, no-čem buk-ev pre-bli-zo der-ža-ti, da si o-či ne po-ško-du-jem. O-či ho¬ čem va-ro-va-ti, da ne o-sle-pim. Sle-pec je ve¬ lik u-bo-žec. ^ i^še-f^ni sli-šim le-pe nau-ke s\o-jihsta-ri sev ni u-či-te-ljev, le-po pet-je pti-čic in dru-ge re-či. Ve-se-li me, da sli-šim. Ne bi mo-gel go-vo-ri-ti, a-ko ne bi bil ni-ko-li sli-šal. Gluh bi bil in mu-tast. Z no-som vo-ham lep duh in smrad. Zje- zi-kom po-ku-šam, kaj je slad-ko a-li gren-ko, kis-lo, pu-sto a-li žer-ko. Po ce-lem ži-vo-tu ču-tim gor-ko in merz-lo, v la/,-no in su-ho, ter-do in meh-ko. kar pe-čedn hla-di, kar a u-li a-li bo-li. *) Modro namesto plnvo. Abecednik slov. 18 25 . Oblačila. Klo-buk, Ka-pa, Sraj-ca, O-ple- eek, Jo-pa, Suk-nja, Ne-drec, Hla-ee, Čev-lji, No v -ga -vi-c e , Ro-ka-vi-ce, Ru¬ ta, Pas, Sa-pelj, Jan-ka, Ro-bec, Za-stor. Le-po o-ble-ko i-mam, in jo skerb-n® va-ru-jem, da se ne po-ma-že in ne raz-ter-ga. Raz-ter-ga-no in u-ma-za-no ho-di-ti je ger-ao. Za o-ble-ko sta-ri-še pro-sim, in jih le-po za-hva-lim. Le-po o-ble-čen dru-gih ne za-ni- ču-jem. Pa-met je bolj-ša ko ža-met. 26 . Hišni razdelki. Du-ri, Ve-ža, Klet, Sto-pni-ce- Iz-ba, Cum-na-ta, Ste-ne, Ok-na, O, mrež-je, Ku-hi-nja, Pre-hod, Hram, Peč, Og-nji-se, Dim-nik, Di-le, Stre-ha. Na ok-nih se ne i-grani, lah-ko se po-tru- plje-jo. Ne za-pi-ram na-glo vrat. Ne čerc-kam po zi-du. Mo-ji lju-bi star-ši i-ma-jo ra-di snaž-no hi-šo. Bli-zo gor-ke pe-ci ne ho-dim ; ra-dagla-va bo-li. Mi -za, Klop, Stol, Pre-dal-nik, Po-ste-lja, O-gle-da-lo, U-ra, Po-do-ba. Po-li -ca, O-ma-ra, Plju -val-nik. Mo-jalju-ba ma-ti po-bri-še-jo zju-traj prah z mi-ze in o-ma-re. Po-sta-vi-jo klo-pi in sto-le v kraj. O-bla-či-la de-ne-jo v pre-dal-nik. Vsa¬ ko reo de-ne-jo na pra-vo me-sto. Jaz ne po- ma-žem mi-ze, ne pre-na-šam sto-lo\. Ne pu- šam svo-jih re-či po oum-na-ti le-ža-ti, za-to da mo-ja lju-ba ina-li ni-ma-jo to-li-ko po- spra\-lja-ti. 28 . P o m i z j e. Pert v , Skle-da, Plad-nik *), Per- ti-ček, Žli-ca, Nož, Vi-li-ce, Sol-ni- ca, Ko-za-rec **), Ste-kle-ni-ca ***). U-ei-ti se ho-čem, kako se i-rna pri mi-zi se-de-ti. Žli-co, nož in vi-li-ce ho-cem spo- *) Talir. **) Kozarec, kupica ali giaž. ***) Steklenica ali tlaša. 20 dob-no der-ža-ti. No-čem per-ta po-kap-lja-tu ne po-ma-za-ti per-tie-kov. Gle-da-ti ho-čem,. ka-ko mo-dri ljud-je je-do, in jih po-sne-ma-ti 29 . Kuhinjska posoda. Ko-tel, Pon-va, Tri-noV, Ra-žen, Pis-ker, Skle-da, Plo-ca, To-ri-lo. Ko-za, Pe-ne-ni-ea , Ku-hav-m-ca,, Ploh, Skled-nik. V ku-hi-nji i-ma de-ček ma-lo o-pra-vi-ti Dek-li -ca naj-de tam do-sti o-pra-vil. O-na mo-ra vsa-ko po-so-do po-zna-ti, in tu-di \e-di-ti, če-mu je vsa-ka. O-na mo-ra v ku-hi-nji po-ma-ga-ti in se kn-hati u-či-ti. Vsa po-so-da mo-ra snaž¬ na biti. Iječnice. , Vejica ; Nadpičje : Dvopičje . Pika ? Pr a- aj ! klicaj — Pomišljaj () Oklep ‘ Ušecica •21 1. Vatla v branju. I. Spoznavanje Boga. Svdo daje, dasolnce sije? —da deži?— da travica raste? — da rožice cvetejo? — Kdo nam daje jesti? piti? — da živimo? — Kdo daje zdravje ? — Kdo ukazuje zvezdam sve¬ titi? — Kdo veleva vrelcom rahlo šumeti? — Kdo daje vetrovom močno pihati? — Kdo je naučil ptičice peti ? — pridne hučelice sterd nanašati ? — pajka presti ? — Vse to dela naš dobri Bog, on, mili oče, ki je vse stvaril. 2. Od stvarjenja. V začetku je Bog stvaril nebo in zemljo. Zemlja je bila pusta m temna, globoke vode so jo pokrivale. V šestih dneh je Bog vse tako lepo stvaril. Pervi dan svetlobo, da se je vidilo; drugi dan nebo ali firmament; tret¬ ji dan suho zemljo in zeliša, morje in vo¬ de ; -— četerti dan solnce, da sije po dnevu, me¬ sec in zvezde, ki svetijo po noči; — peti dan ptice pod nebom in ribe u vodi; — šesti dan živino in vse, kar lazi in hodi; posled¬ njič človeka. 22 Glej, moje dete! Bog ni imel ničesa, le rekel je: Bodi! in je bilo; to se pravi stvari- ti; in to samo Bog zamore, ki je vsemogo¬ čen. Njegove prelepe stvari velikokrat veselo pregledujemo, in veselimo se, da imamo tako dobrega Boga. 3. Verča človeka. Ko je že bilo vse - lepo pripravljena, je Bog iz ila človeško telo stvari!. Pa je bilo še mertvo na tleh, in se ne gane. Bog mu toraj dušo vdahne, in človek živi. Tako je bit stvarjen pervi človek. Bog ga je imenoval; Adam. Adam pa ni imel tovarša ne tovaršice; dolgočasno mu je bilo. Bog mu da sladko spa¬ nje , in vzame eno rebro, iz rebra stvari Evo , in jo da Adamu tovaršico, ju blagoslovi, in v naj lepši vert postavi, ki se mu raj ali para¬ diž pravi, da ga naj obdelujeta. Adam in Eva sta vtem lepem vertu ne¬ dolžna in vesela. Boga sta ljubila čez vse, in eden drugega kakor samega sebe. Ljubi Bog ji¬ ma je bil tako dobrotljiv in prijazen, kakor oče svojim otrokom. Nikoli ju ni nič bolelo, ni¬ koli nista bila bolna, in ondaj sta tudi po telesu še bila neumerjoča. Ljubi otrok! tudi tebe je Bog stvaril; dal ti je dušo in telo. Telo je pozemaljsko, du¬ ša pa Bogu podobna. Bog je duh; tudi tvoja duša je duh. Bog je večen, 1 udi tvoja duša bo vekomaj živela. 23 Bog je neumerjoč; tudi tvoja duša ne bo umerla. Bog ima naj bolj popolnoma um; tu¬ di tvoja duša ima-um. Bog ima svobodno ali prosto voljo; tudi tvoja duša jo ima. Tvoja duša s svojim umom zamore dobro spoznavati,, ljubiti in storiti. Le kadar kaj dobrega storiš, si Bogu prav podoben. Bodi tedaj vse¬ lej pobožen, dober in nedolžen, kakor sta bila ondaj Adam in Eva: po tem bo tvoja duša bož¬ ja podoba. Pa tudi rad delaj. Tudi delo je na¬ ša sreča in naš namen. Po delu se nam počitek in vsako veselje bolj prilega. 4. Bog za ose skerbi. Bobri Bog je vse lepo stvaril; pa tudi za vse stvari modro skerbi. On živi červa v prahu, ribo u vodi in ptičice pod nebom. Ni je pod solncom stvarice take, naj je še tako majhina, ki bi pri Bogu bila pozabljena. Nebeški Oče za vse skerbi! Njegovo velikoskerb nam oznanuje pre¬ ljubo rumeno solnčice , ki ob jutrih izza gor izhaja, mirno o večerih zahaja, nam vedno sveti in zemljo ogreva; svetla luna, ktera na večer prijazno izza hribov priplava; brez števila zvezd, ki tako lepo na nebu igrajo. Še lepše nam kaže vsako zerno, kise v zemljo verže, sognjije, klije in veliko žlahtnega sada obrodi. Orozo- vitni blisk, ki skoz oblake šviga, strašni grom. ki nebo maja; pa tudi hladni veter, ki prijetno pihlja, nam oznanuje, da nebeški Oče za nas skerbi. 24 Giej, moje dete! t udi ti očeta dobrega imaš, ki za te skerbi; dal ti je življenje, zdrave ude, dal skerbne stariše; le pogosto misli: Kako dober je pač Bog! Bodi tudi ti dober drugim, ki s teboj živijo. 5.j Pervi greh. Bog je Adama pa Evo v raj postavil. Prav dobro se jima je godilo; vsega sta imela dovolj, le enega drevesa sad jima je bil Bog jesti prepo¬ vedal rekoč: če bota jedla, bota umerla. Nekega dne je šla Eva celo blizo prepove¬ danega drevesa. Zaverženih angelov eden, ki je podobo kače oblekel, jo z’ prepovedanega drevesa popraša: „Zakaj ne jesta tega sada? 44 Eva je rekla: „Bog nama je prepovedal; ako bi jedla bi umerla.“ Kača pa je djala: „Ne bota umerla ne; saj le bota kakor Bog. 44 Eva se da zapeljati in je, in da Adamu, ki tudi je. Tako sta gre¬ šila, pervi greh storila, in zgubila gnado božjo. Sram je bilo Adama in Evo; skrila sta se kakor hudobni otroci. 0. Kazen pervega greha. Kmalo na to ju je Bog zaklical: „Adam ! kje si?—Zakaj ^si jedel ?“ Adam seje na E- vo izgovarjal: „Zena, ki si mi jo dal, mi je dala. 44 Eva je rekla: „Kača me je zapeljala. 44 — Tako znajo slabi otroci le na druge izvra- čuti. Ali izgovori niso nič pomagali, Bog je užugal Adamu rekoč: S potnim obrazom boš jedel kruh; ternje ti bo zeml ja rodila, vprah se boš 25 premeni!, iz kteregasibil vzet.“ — Evi je djal: „Ti boš z otroki veliko terpela, in boš možu v strahu.“ — Kači je rekel: „Po trebuhu se boš plazila, prah jedla, in prišel bo, ki ti bo glavo sterl,“ to je: ki ti bo oblast vzel, — in on bo odrešenik. Glej, preljubi! Ničesa ni, da ne bi Bog vedil. Kar koli delaš, Bog vidi. Kar koli govoriš, Bog sliši. Ni kraja, kder te Bog ne vidi in ne sliši. Bog tudi ve, kar misliš in hočeš; on ti v serce vidi. Bog vse ve, on je vsevedoč. Glej ! Žalostna se je Adamu in Evi hi¬ tro po grehu godila. Iz lepega raja iztiranasta težko delala. Velika nesreča je zadela ju in nju otroke. Kako veliko zlo je pač greh, ker ima tako hude naslopke! 7. Kain in Abelj. Adam in Eva sta dobila dva sina. Staršemu je bilo ime Kain, mlajšemu pa Abelj. Kain je bil kmet, Abelj pa ovčar. Z delom sta si mo¬ rala kruha služiti. ' Bog je dal Kainu srečo pri kmetiji, Abelj- nu pa pri čedi. Darovala sta Bogu. Kain polj- šine, Abelj pa jagne — v znamenje pobožne hvaležnosti. Abelj je bil pobožen in hvaležne¬ ga serca. Kam pa se je le dobrega hlinil. Za- toraj je Bog, ki v serce vidi, na Abeljnov dar z dopadenjem gledal, na Kainovega pa ne. Kainu to težko de,inodsehmal svojega po¬ štenega brata ne more več s dobrim očesom pogleuati. A es zelen je bil v obraz, silno se je > 2 « jezil, jezo v sercu redil; od same nevošlijvosti mu je obraz vpadal. Enkrat se Abeljnu sosebno prijaznega dela. Pojdiva, mu reče, malo po polju. Vesel gre s njim nedolžni Abelj. In ko sta bila na polju., zgrabi Kam Abeljna, in ga ubije. Pa kmalo se je sodnik oglasil. Bog reče Kainu: „Kdeje tvoj brat Abelj ?“ Kain je od¬ govoril: „Kaj jaz vem? Sem li jaz varih svo¬ jega brata?“ Bog reče: „Kaj si storil? Kerv tvojega brata vpije iz zemlje do mene. In preklet si zdaj na zemlji, ktera je zinila in pila kerv tvojega brata. Več ti ne bo rodila, kadar jo bos obdeloval. Na svetu ne boš imel doma; v begu boš in se klatil po sveti.“ Kain zdaj vidi svojo veliko pregreho in je djal: „Oh, kaj sem storil! Kako zlo sem gre¬ šil ! Moja pregreha je tako velika, da nikoli ne zasluži odpušenja!“ Pobegnil je, in po samotah se potikal. Po dnevu in po noči ni imel pokoja. Vest ga je noč in dan pekla in mučila. Tako yreh človeka ob pokoj in vse veselo življenje pripavlja. Jožef, pastirček. Jakob je imel dvanajst sinov. Naj bolj¬ ši med njimi je bil Jožef. Njegovi brati so ne¬ kaj prav hudega na paši počenjali. Jožef pa, ves nedolžen mlaaeneč, se tega nivdeležil; groza gaje bila; in ker je imel tanko vest, pove svoje¬ mu očetu, da se nebi greh delal. Za to ga imajo oče radi, in mu pisano suknjo omislijo. Njegovi brati pa, ko so vidili, da ga imajo oče 27 raj kakor vse svoje sine, so gačertili, in mu niso mogli več lepe besede dati. Enkrat gredo Jožefovi brati s svojimi če- dami daleč od doma. Oče so rekli Jožefu: „Pojdi in poglej, ali je vse prav pri bratih in živini, in pridi mi povedat, kaj se godi.“ Po¬ korni Jožef vstane, in gre. Ko so ga brati od daleč ugledali, pravijo med seboj : „Glejte, sanjač pride ! Ubijmo ga, in recimo, da ga je zver požei"la.“ Kadar Jo¬ žef do bratov pride, mu berž suknjo z života potegnejo, in ga veržejo v suh vodnjak. — Zdaj pridejo ptuji kupci. Brati Jožefa iz vo¬ dnjaka potegnejo, in jim ga prodajo za dvaj¬ set srebernikov, Jožef britko joka , prosi, pa nič ne pomaga. Kaj zdaj očetu poročijo ? —• Kozla zako¬ ljejo, Jožeftrso suknjo v kerv pomočijo, in vso kerva™ očetu pošljejo rekoč: „To suknjo le smo našli. Poglejte, ali je suknja vašega sina ali ne!“ Oče jo precej spoznajo, in na ves glas zavpijejo: „Mojega sina suknja je! Divja zver je mojega Jožefa raztergala!“ Dolgo časa so oče svojega sina objokovali, in se niso dali, potolažiti. Otroci! vidite, v kake strašne pregrehe pripravlja ljudi jeza in zavid. 9. Hetitova hudobna sina. Heli je imel dva sina, 01’ni — a in Fineza. Bila sta prav hudobna in spridena. Ni jima bilo mar ne za Boga, ne za ljudi. Kradla sta v tempelnu božjem. Pa še druge hudobe sta po- 28 cenjala na skrivnem. Heli, njun oče, ju je scer svaril zavoljo tega; pa ni jima mar za očetovo svarjenje , in huji strah jima dati je bil starček vse premehek. Ker se nista poboljšala, je prišla božja kazen. Oba sta bila u vojski ubita. Heli, slišati to nesrečo, pade znak iz stola, si ulomi tilnik, in umerje. Otroci! glejte, kako strašno kaznuje Bog otrok nepokornost in starišev preveliko mehkoto! Bodite pokorni starišem, učiteljem in prednikom, zakaj nepokoršina je ostudna v Gospodovih očeh- 10. David, pastirček. David, Izaje\ naj mlajši sin, je bil prav pohleven pastirček. ]\a paši pri ovcah je vedno na Boga mislil; premišljeval je lepe dela božje, nebo in zemljo, solnce, luno in zvezde, rožice in sadje, kako lepo je vse skupaj. K časti božji je vseskozi prepeval lepe pesmi, ki jih je sam slagal, in je prepevaje na harpo igral. Ker je znal tako lepo peti in igrati na harpo, ga je kralj Sani na svoj dvor poklical. Veselje je kralju delalo to petje in brenkanje. Zato ga je rad imel Saul, še raji pa kraljev sin Jonata. Oba sta se ljubila kakor brata; enega serca in enih misli sta bila. Zavezo sta storila, da se bota ljubila vse svoje žive dni. Ker je bil David tako pohleven, dober in nedolžen, ga je Bog kralja izvolil. V Jeruzalem¬ skem mestu je živel. Dober kralj je bil. Serce je imel polno ljubezni do Boga, in si je tudi na vso moč prizadeval svoje ljudstvo bogaboječe in srečno storiti. Vidite , otroci! Bog pozna tudi pastirčka še tako ubogega v hosti, ga ljubi in mu srečo da, če je nedolžen in pobožen. II. Hako se imajo pridni licenci obnašali. /, Ju/na , It/fO- 4 / jun/f/t, t znoiu/r 30 yy>' /~r e»t/ee/e ne re f e Hrt A / ^ r« AeeAo dAot/o nteHeeAd, ne /tepe, tetn^ieeA Ae/vo *ee oe^fiuden^e pinode. p. A/nee/e ^iatf/nteue udeeAeprt, Ae’ A oneeee / ^tre Aer/t nte ^lezr/veeo or/~ efituene *. £, nned n temo oe rAtie , metno Ane- zre eeA ^toe/oAe , d^ioe/oAnft de ^ine‘- A/one en nece, A te A oh A «t da/e V • * f/oyo, ^p. <:Ajb -neostre d/eenedem hoAo Jio^uAe, JioA/eAne en oe/mo/e , ^ de / * > uitveo. eyfifreeet r • /o Aa/oae nu dno^ Ate ne ^iveZ/ar/e / \e ne etez-oe/ene, e*Za zetnctf tez* d. Ti • / /• /y * )» zt-me ne natee neina ez /nreeta »ee Jiec. Abecednik slov. 34 t/rt, r/te /e ooe eyiey */e. u mveefiti, are le aoe ne zrejm.it ?e tava/ ne z nožem, ne z ne/t- /f /tomrearejc. V. Sherb za postenje. 1; Hodi po svojem stanu snažno oble¬ čen, ne razkodran, ne raztergan, ne blaten. 2. Sede glave z roko ne podpiraj, ne stavi komolca na mizo; pa 35 tudi rok ne pod mizo, ampak lepo kraj mize jih derži. Nog križem ne devaj. 3. Rok ne v hlače, ne pod pred- pert, temuč na persi, ali na noge, ali pa po strani, 4'. Govori počasno in razumno, pa s polnimi uslmi ne; tudi z roko ust ne zakrivaj. Se preširoko smejati ni lepo, pa tudi mi- žurkati ne. ; 5- Hodi ravno, ne kimaj z glavo, ne krili z rokami. 6. Ne kehraj se, ne čohaj, pa tudi nohtov ne grizi, ne trebi si nosa za kratek čas. 7. Ne daj se šegetati; nesramno ne nori. 8. Drugim se ne posmehuj, ne kre¬ gaj se; prijazno se nosi do vseh, kar je prav. 9. Kamor prideš, pozdravi; pa tudi vzemi slovo, kadar greš. Po hiši se ne ogleduj; pa tudi vse pri miru pusti. 10. Vikaj imenitnejše, kakor si ti, in grede jim na levici hodi. Tikaj jih, ki so tebi enaki; priimkov pa nikomu ne dajaj. 36 Iffale pisne in natisne nemške pi¬ smenke. Glasnice v n « /t ^ // ^ j stkS, 'Vis, S**, 'O*, 'O-', 'X*', / 'fiO' J. Op Op Cp t, Op O? tl p tl p (t))* -> (O- a, e, e, i, o, u, Tihnice. “V s&, > ^ b, c, f, n. 6. ^ h i. b, c, d, f, g, —, h, j, k, 1, m, ^>v ''tp/, '"*> n, p, v, f, S, & id), t, i>, n, p, kv, r, s, s, s, š, t, f r fr/J- " & r 06 ), »», S, (f), v, ks, e. 37 Velike pisne in natisne nemške pi¬ smenke. /' '1 Glasnice. a, h. a&, O, 9t, 0, K, L, M, N, P, Kv. It. S, 0/*%. v. rWJ w - / ®«, S, ®, (f>», ©, 3 . S, T, F, (F), V, Ks, C. 38 in. Od ptic. Ptice so nam velike dobrotnice. Bog je ptice stvaril, naj mu pod nebom slavo pojejo, pa tudi nam k veselju in v korist j hočemo jih nekoliko poznavati: 1. Kos (2tmfeQ. Kos ima černo perje pa rudečkast kljun, po germovju žvižga, in rad u vinograd nad groz¬ dje hodi, pa tudi brinje zoblje. V ptičniku se lepih vižic nauči, ki jih do smerti poje, pa težko včaka osem let. 2. Lisec (jStieglijj). Lisec ali lisček, lep pisan ptiček, ima ru- deče lise na glavici in pod vratom, po perotih pa rumene. Gnezdice ima verh drevja, pa ne visoko. Po letu červe in mesičevje obira, pa tudi zernje zoblje; se v ptičniku tudi peti nauči. Na zimo v tople kraje leti, in je letavee prav vesel. 3. Šinkovec (ginf). Šinkovec, prav vesel ptiček, ima pepelna¬ to, pa tudi rumeno, rudeče, zelenkasto, černo perje, prebiva v germih in vertih, se z drob¬ nim zernjem redi, po zimi pri nas ostane, ter si za cestami živeža iše. Včasi zlo škodo dela, posebno po vertih. 39 4. Sinica (SKeifej. Sinica, domača ptičica, ki ima pepelnato, sivkasto suknjico, je mnogotere postave: velika čopasta, gojzdna in terstna sinica. Mia de ima po votlem drevju, in rada červe po drevju obira; za tega voljo ne smemo sinic pokonča- vati, in jih moramo po sadonosnikih radi imeti. Nektere so tako hudobne, da majhinim otrokom, ki varha nimajo, in se braniti ne morejo, oči izkljujejo; tudi svoje slabejše tovaršice ubijejo, ter jim izpikajo možgane. 5. Škor junec (Sevdjej. Škorjanee živi večjidel po njivah, in se redi od mergolincev in gosenc, od mnogoverstnih semen, zelene setve in od strokov divjega čes¬ na. Ta prijetna pevka je tudi koi-istna ptica; naj tedaj živi, in človeka s svojim petjem raz- veseluje. 6. Škorec (@tal)r). Škorec živi po planjavah in nizkih gričih, tudi pašnike obiskuje, se redi od bramorjev, kobilic , gosenc in drugih mergolincev, in le malokrat se kakega semena pritakne. To ptico moramo med naj večje dobrotnice šteti, zato ker brez števila veliko merčesov in červov pokonča' 7. Rumeni slernad (Oolbammet). Sternad živi v malih gojzdih, germovju in po vertih, in se redi od žitnih semen, od 40 lanenega, makovega, konopljenega, in od semen drugih želiš, kakor tudi od mnogih merčesov in červov. On nam škodo, ki jo na semenu napravi, s tem poverne, da prav veliko škodljivih merčesov potrebi. 8. Vrabec Vrabec se derži mest, vasi, vertov in po¬ lja, živi od mergolincev, posebno od gosenc, ke- brov, od žita, vertnih semen, sadja i t. d. Če ravno veliko merčesa prežene, vendar po vertih in po poljih veliko škodo dela sitni ptič. 9. Konopljisica CSetftg). Konopljišica, cizek, je majhina, rumeno- zelenkasta ptičica, ktero tudi v^ptičnik zapirajo, dla si ravno prelepo ne poje. Živi po letu v je- lovju, in od ondot se v jeseni v druge kraje doda. V jeseni nas po navadi rada obiše. Ško¬ di veliko več, kot hasni. 10. Brinovka (\Hranat>etet). Brinovka, ki jo tudi po nekterih krajih brinov drozeg ali smolnico imenujejo, prijeti pozno v jesen v naše kraje, in čez zimo pri nas ostane, se redi od kebrov, gosenc, červov, bezgovih in brinovih jagod. Je posebno žlaht¬ na ptica na mizo; za to se je veliko polovi in poproda. 41 11. Slavič (2£acf)tigaft). Slavič, ki se tudi slaviček imenuje, nima lepega perja, pa za toliko lepše poje. Malo več¬ ji kot vrabelj, rujavkast ptiček, se živi od mrav- Ijinskih jajčic, muhe in červičke pobira, in po germo'ju skače, kjer je kaj topleje. Boječa ptičica po dnevu molči; po noči pa in za rana zjutraj prepeva, da po hribih in dolinah zvoni, kakor bi orglah 12. Orel ali postajna (Stbler). Naj imenitnejša divja ptica je orel, ki po visokih pečinah in košatih planinah prebiva, in se le od živali živi. Postojno imenujemo kraljico vseh ptic. Orel vsako leto po dvoje mladih izvali, in mahom, ko se zgodnjajo, jih iz gnezda nažene, da se letati učijo, in si sami živeža išejo. Orlovo življenje je lov in rop. Ima silno bister pogled, in visoko izpod neba svoj rop zagleda; nevsmiljcno ojster kljun in čverste kremplje, da kar zgrabi, mu ne uide več. Po¬ bira zajce, jagneta, cele koze in večje ptice; z manjšo perotino se ne peča, ter jo drugim roparskim pticam prepusti. Vrane in krokarje s smerljo kaznuje, ako mu preveč vrešijo. Orel večjidel sto let starosti včaka; kadar se že postara, in ne more več veliko živali uloviti, kače in kušarje pobira, ter se od njih živi. 42 Kaj pa Bog pravi od ptičjega lova ? Bog' pravi po Mojzesu: „Če si na potu, im najdeš na drevju ali pa na tleh ptrčje gnezdo, v kterem starka na jajcih ali pa na mladih sedi, ne jemlji jajc, ne mladičev s starko vred, temuč pusti jo zleteti — da ti bo dobro, in boš dolgo živel.“ »Poglejte ptičice pod nebom," uči Kristus, „ki ne sejejo in ne žanjejo, in ne spravljajo v žitnice, in vaš Oče nebeški jih živi." k/ VII. Od ril*. Modri in dobrotljivi Bog, ki je zrak z vese¬ limi ptički oživil, je tudi morje in vode z ribami napolnil. Ribe so ljudem v hrano, od njih se ji> jezero m jezero živi. Vsako leto se brez števila rib polovi, in jih zalega se ne pomanjša. Sla¬ nice *) lovi samo v Holandii čez sto jezer ljudi. Ve se vsako leto, kdaj da primergolijo, in se skerbi jih veliko poloviti. Koliko koristi da le morski som, grozna morska riba, ki je 30 do 40 čevljev dolg. On da 80 do 90 čebrov ribje masti, s ktero usnjarji usnje zdelujejo. Ribčne bilke (ribje kite}, kterih vsak morski sem nekoliko stotin ima, so v mnogotero rabo ljudem, in se v štacunah po imenu ribja kost **) prodajejo. *) iirjiuge. pušpan ali fišpan. VS9S. Od laziiiu. Živalice, ki sem ter tje gomazijo.ali okoli nas po zraku igrajo, in ki nas sam Bog opominja, jih življenje premišlja vati, so : 1. Mravljice . Mravlje so združene, kakor prebivavci kra- Ijestva, in imajo svoje postave in natanjčen red. Kup, kterega si za prebivališče skladajo, je po¬ doben mestu, po kterem je mnogo cest razpelja¬ nih od shrambe do shrambe. V njem so troji prebivavci, ki jajca nosijo, ki jih ležejo, in de¬ lavke. Silno delavne in pridne so, da si živeža zimo naberejo. Nobeni ni pripuščeno brez dela pohajati. Ene se pošljejo v oglede, in berž ko kak večji plen najdejo, oznanijo to vsej družini, ki se združena hitro tje poda, in se najdenega zaklada poloti. Ko so mravlje celo poletje u vednem delu preživele, se po zimi v svoje prebivališče po¬ skrijejo, in sad svojega truda uživajo. Mravlje so lepa podoba delavnosti, in že Salomon je rekel: „Pojdi k mravlji, o lenuh! in delati se uči.“ 2. Čebele. Posebno imenitno je čebelsko življenje. Vse čebele enega panja vlada ena sama matica. Ona je kraljica in mati vsih drugih. Zato jo pa tudi celo kardelo u veliki časti ima. Večji del čebel so delavke. One izdelujejo satovje, ki je po toliko čudni primeri izdelano. 44 Iz cvetja si ga nabirajo. Kar ene naberejo, druge izdelajo. Vsaka ima svoj opravek. Ktera ne dela, jo izveržejo ali pa umorijo. Čebele svoj panj lepo cedijo. Kadar je kak panj pre¬ poln, izleti roj s svojo matico, in si drugej stanovanje napravi. V panju, ki da 2 do 4 funte meda, je 30,000 do 70,000 čebel. Ta majhina živalica nas uči reda in snage, pridnosti in delavnosti, varčnosti in skerbi za dni potrebe in pomankanja. 3. Sviloprejke. Kakor nam čebele naj sladkejšo jed da¬ jejo, tako skerbijo človeku sviloprejke za naj žlahtnejšo obleko. Svilo*), vktero se dolgo dolgo easa nihče ni oblačil kakor kralji, svilo, K.i se drago prodaja, nam podelujeborenčerviček, ki se očesu ne vidi več vreden, ko da se potepta. Sviloprejka naredi iz nekaj svoje hrane žle- zast in gost sok, ter ga shrani v dolgi vreči, ki je vsred jenega životka skrita. V gobčeku ima kožico z luknjicami. Skoz dve teh luknjic izpusti dve kaplji soka, š kterim ji je vreča napolnjena. Te dve kaplji ste po tem kot dve kodeli, iz kterih svojo nit prede. Nit ene same sviloprejke je blizo 2000 čevljev dolga. Tako je červič, kterega se nam le pogledati nedostojno zdi, blagoslov celih dežel, vir bo¬ gastva , ki milijone ljudi živi 1 *) žido. 45 IX. Od kač. 1. Zakaj se kače toliko bojimo ? Kača je bila že v posvetnem raju prekleta, ker je bil hudi duh kačino podobo na se vzel, naše perve stariše ii) ž njimi tudi nas nesrečne storil. 2. Kaj nam škodujejo kače ? Nektere kače imajo v svoji gornji čeljusti smerten strup v majhimh- mehurcih. Kadar piknejo in rano naredijo, izpustijo strup skoz votle zobce, da se v človeško kerv razlije, od kterega človek zboli in umerje, če se mu hitro ne pomaga. 3. So vse kače strupene ? V naših krajih, je naj strupnejši gad. Gad, majhina kača, ima rujavkasto kožo, po herbtu černo rižo, in se zato pisana kača imenuje. Gad se v pečovju in v germovju na solncu greje. Ni varno otro¬ kom se za germovjem blizo pečovja igrati; ako na gada stopiš, piknil te bo. 4. Ni nobenega zdravila zoper kačji strup ? Primorci imajo neko žlahtno cvetlico, ktero astromontano imenujejo, iz ktere sok izkuhajo, lek naredijo, in ga človeku, ki ga je gad piknil, za povžitje in za mazanje rane dajo. Tako zdra¬ vilo naj bi pri vsaki hiši imeli po krajih, kodar gadi lazijo. Potreba je hitro pomagati, da se strup ne zajde. 5. Naj strupenejša kača je po Afriki in Azii ropotača, (jKlapperscblangeJ ki je po dva ali tri prače dolga, in debela kot roka, in z repom, ki je rakovemu podoben, nekako klo¬ poče, da se je človek lahko od daleč zogne. Ako ta kača kako ptico ali miš ali veverico ugleda, jo s svojimi bistrimi očmi toliko pre- 4(3 bode, da dalje uiti ne more, in ji v gobec naleti. 6. Po neznanih pušavah so kače čudno velike, ki se jim pravi velikanske, po 10 do 50 čevljev dolge, in kakor mož debele.. Taka celo se mo požre, in vola zmučka, ako se ga oklene; strupena pa ni. 7. Naše domače kače, beloušnice, naj bodo še tako dolge, niso strupene, použijejo ve¬ liko merčesa, in so nam koristne. Toplejši ko je kraj, več je kač, in hujše so. Pri nas po zimi kače odrevenijo, kakor bi mertve bile, in v spomladi svoj meh slečejo, ter novo kožo dobijo. X. Od dojnili žival. 1. Lev ali or os lan. Naj močnejša zverina je lev, kteremu po nekih krajih tudi oroslan pravijo. Dolgjeblizo devet, visok pa okoli štiri čevlje. On je večji kot ona. Jegovo truplo je krepko in gibčno, kakor da bi iz samih kit spleteno bilo. Lahko se vzdigne, in skoči po petnajst čevljev daleč. Glavo ima grozovitno butasto, kakor mačka dolge berke, oči velike in ognjene, ker vidi tudi po noči, košato glavo in persi, grive ve¬ like, kijih tako razšopiri in otresa, da ga je groza gledati. Gobec ima silno širok, pod nosom kakor prerezan, jezik ojster kot ščet, da ž njim lahko kožo do kervi odere. Zobe ima tako 47 močne, da ž njimi vse kosti zdrobi in zmelje. Rep je po tri prače dolg- in tako močen, da ž njim človeka ubije. Lev zarujove, kakor bi iz zemije zagermelo. Po uri daleč se sliši njegov votli glas, m vsa zverina, ki ga čuje, plaha stermi, nektera beži, druga ječi in od groze uiti ne more. Kralj zverine mu pravijo, ker ga nobena ne premaga. Počasi in ošabno hodi. Ko ugleda svoj rop, skoči na-nj, kakor bi ustrelil, ga s tacami zgrabi in razterga. Vsak dan mora naj manj po petnajst funtov mesa imeti. Le 25 ali 30 let starosti včaka. Kač in pa ognja se naj bolj boji. Lev je u velikih pušavah Afrike in Azie doma. 2. Vol. Več vreden, kot kraljevi oroslan, je kme¬ tu domači vol, ki nam ljubi kruhek prideluje, daje loj za lojene sveče, kožo za podplate, roge za žlice in glavnike, dlako za sedla, stole in komate, meso za jed, in kosti za gumbe in veliko drugih reči. Ne moremo vola zadosti čislati. Voli vozijo po šest, po deset let; po tem jih obredijo in mesarju prodajo. 3. Krava. Kakor je vol za oralo potreben, tako po¬ trebna je krava za mleko, ki je toliko dobro in zdravo, posebno mladim ljudem, naj si bo sladko ali kislo, sirovo ali kuhano. Iz mleka se dela sirovo maslo ali puter, ki ga na kruh radi mažemo; preveč maslenega kruha pa jesti za želodec ni zdravo. Puter se vrneta 48 ia smetane sirove ali kuhane, ki jo otroci radi ližejo, kar ni prav, in dostikrat duši in truplu škodljivo. Vmetki so za otroke posebno zdravi. Iz putra se dela žlahtno maslo, dobro za zabelo, pa tudi za mnogotero zdravilo. Tudi sira veliko iz mleka nare¬ dijo, naj že bo laški mastni sir u velikih hlebih, ali pa domači borov sir v majhinih kepah. Doj- na krava je prava mati za rejo otrok Pa krava, pravijo, pri gobcu molze; kdor hoče dobro molsti, ji mora dobro polagati, posebno kadar tele ima. Krave po deset, tudi po dvaj¬ set let molzejo, potem se opitajo in zakoljejo. 4. Ovca. Med domačo živino je ovca skoraj naj- . koristnejša. Kadar sta zrak in piča za njo primerjena, stroške z volno, mlekom, kožu¬ hovino, mese- 7 l »ivn , v('(/<’/tf- 'tna/eMna orj/ef/n/o mr od- erfeti. n*t, in oe yve t/o^urr/enyi / m .ymryn/. fflce-ztcci ye /n/n oi/ o,notnih yi*^ua/*e, in zcyo/ict , /iev- ye vuv- /mtyan& /100 -v. zrr/.rr/t/ iiy/ef/ei. // rre ntMt ^i.ni'e/ya , yimct : ; ,&i, - 7 ? o-»n &, mo 00 Jt,xei>ec n& 59 At»aAt i mitnooG A^ig/g , tn 'tierrtt^ o« „ /e de/e ne eenedttee/ Jinetee>> /e; Ji cr net&m. tna&ci de vet- tye , en jed Jite& mee/e, en <>/reed jedje odd/; V&M€€ 61 ■ ,,Ae ^aAe, «4 oe č& «««c< fe^ie AeAo-— 'Kttr/eoe, ■)» čtenie č/ner^iene mu čemette, en A/A) n At ^e’A jerAtA, Ae 'umen /. %Sne n testene ^tt* , če je'A ^iuč/e/ee, ney če /e' * tetina t/eAne ne vt/e^o , čo n tej AaAjče. • ‘ f , 3A*Aee /e, mtye t/e/e/ če e **«.— AeAo. veot.A n te one/te yoe/e. A ako bi jih stvaril.“ Zdaj veter popihne, želod pade in ošabneža ravno na nos udari, da od¬ skoči. „Joj meni /‘ zaupije, „zdaj sem jo po nosu dobil! Bog- ne daj, da bi na dobu buče rastle,- ubila bi me bila/ r Nauk. Bog je vse modro stvaril. 7 . Deklica in kresnica. dede a dne are ye utečen n emnadee mo rdet Jeeodennee tnddreneeenee **ee< nev/ee aee/ede, en m/rer/e t/eddect e zutezr/e drezade, de «o uetttno dte dended. dfeeertdo- < $%deene’de va r en ve* ye€e ute eetanem netite fteute/t, met /dftntdre ^teo/enne eeye/e, * tete/d aduemeco eAtyee, de z ddee/o deeyo duoy dede, rdad/en yo cdOneneoe yti ^ddeeuetene ^lodeezce/. ^ ezdo ep*ea/e, zetdry d/ete/no ye ^ivt'dreyetdo ; tn ine deot do ooe rent Ate det de^i io neo 63 Jiajtec/a/i, /tena je -ujeta. /tonc/iv Jene /aci dutja Jiedt arhive, — ««/- mcj/t-na mitdia je Jia r/tana /ave. oe-nee Jia jenc/a «>»«*«»(» trna/ /a tur/ ude ta/e r/e//eta vet nevje /, /m- /,an -ti ti / vetno mana va*iev< '-evtj A. 8 . Kozel. 64 c/cr ^e/at/ ^ee-o/e a^enecue/, nam ^te* tff /taf^.ift ^ieoa ^tavern/. Č/ticum- /e, ■mn/a e z/eu/ou Jiuo/t f //e ve/ ae ne neyet//e uk /at/ct c^iaze, /a/a t/e/a, rie.it) yce i na ueKV’ Jinev e*e r en Ao/t/an %r/tf etKcam /turne- an/eytc f /ave/ e/a/eutt. ///atr/. /tet/au f/vrepem t/a/rerpu na ^lee-tiane, ~^eon/et//ytc nam ne/e n/oe/u/e. //'euenjfeuec ye n/a+^non, /e at*m ne/e tfj-e-ze 65 XIV. Šolske pesmi. 1. Perva pesem pred solo. 1. Hvala Bogu! da živimo; — Bog nam ljubo zdravje da; — Sole se raz¬ veselimo; — Sola bod’ pozdravljena! — Pridni biti, — Se učiti — Skerbno danes hočemo; — To veselje naše bo. 2. Zgodaj ptički žvergolijo, — Hvalo Stvarniku daj at’;—Pridne bče- lice letijo — Si po rožah sterdi brat. — Tudi mravlja — Si pripravlja, — Se za zimo oskerbi; — Pridne biti nas uči. 3. Sveti Duh! Ti nas razsveti, — In nam pravo pamet daj, — Božjih naukov se prijeti,—Greha se pa var vat’ daj. — K božji časti — Daj nam rasti — V naukih in čednosti; — To nas v Šoli veseli. Druga pesem pred solo. 1. ,,Pustite k meni otročiče l u — Naš ljubi Jezus govori,-In nas prijazno v šolo kliče, — Ker nas lepo učit’ želi. 2. Preljubi Jezus! vsi želimo — Tvoji pridni učenci bit’; — Pamet in serce teb’ zročimo: — Pomagaj nam se prav učit’! Abecednik slov. 5 — («> — 2 . Perva pesem po šoli. 1. Vsi zapojmo: — Uvala bod’ Bogu!— Ker smo danes dobro znali, — Solo srečno dokončali,- -Lehkozdaj zapojmo: — Hvala bod’ Bogu! 2, Za vse nauke — Hvala bod’ Bogu! — Ni nam delo zamujeno, — Kar nam v serce je vsajeno, — Bo rodilo nam sadu:— Hvala bod’Bogu! Druga pesem po šoli. 1. Za vse, kar smo se naučili, — In milosti tvoje zavžili, — Za¬ hvaljen bod’ vsmiiljeni Bog — Od vsih svojih vernih otrok! 2. Ker dal si nam svetega Duha, — Daj nam že vsakdanjega kruha; — Da domu veseli gremo, —In bomo živeli lepo. NRRODNR IN UNIVERZITETNA KNJIŽNICA