Pro doino. IV. -Der gegenwartige Schulkampf ist das letzte Aufflackern einer absterbenden Partei. Das Reichsvolksschulgesetz wird bestehen, weil es eine Nothvvendigkeit fur Volk und Reich isf. Hermann Ulbrich. |olski svetnik Hermann Ulbrich je benediktinec in gimnazijski ravnatelj v Melku. Zgornje besede je govoril ta človekoljubni duhovnik in prijatelj nove šole ob priliki letošnje okrajne učiteljske konference v Melku. Kajneda, kolika razlika v mišljenju med tem blagim in plemenitim svečenikom in pa raed našimi duhovniki, ki pišejo ,,Slovenca", nSlovenski List" in nDomoljuba"! Blagor tamoŠnjemu u.iteljstvu, katererau stoje v boju za novo šolo taki dostojanstveniki ob strani! Pri nas se pa bijemo in pehamo za novo šolo, katero nam je dal naš raodri vladar, večinoma sarai ljudski učitelji! Oh, kako bi bili veseli, ko bi imeli tudi mi med srednješolskimi ravnatelji in profesorji kaj takih zagovornikov nove šole, kakor je šolski svetnik Hermarm Ulbrich. Zal, da jih nimarao! Pri nas drže ti in drugi raerodajni krogi križem roke ter hote ali nehote strežejo klerikalni stranki, ki izpodkopuje tla novi šoli in državnošolskemu zakonu, temu najdražjemu biseru avstrijskega zakonodajstva. In vendar mislimo, da jih ni na božjem svetu tako zagriznjenih nasprotnikov nove šole in novodobnega, svobodoraiselnega učiteljstva kakor so slovenski klerikalci. Brezdno, ki loči svobodomiselno slovensko uči.eljstvo od slovenskih klerikalcev, je postalo že nepreraostljivo in zato nam je slovenskim učiteljem pod sedanjimi razmerarai stokrat ljubše, da sedi v kranjskem deželnem šolskem svetu nernški liberalec dr. Schaffer, kakor pa če bi sedel v tej važni korporaciji n. pr. č. g. A. Koblar, č. g. Andrej Kalan ali p.a kdo drugi iz te stranke. Tega mišljenja kakor mi je 99°/o slovenskega učiteljstva. Da je prišlo tako daleč, da je postala sprava svobodomiselnega učiteljstva s klerikalci nemogoča, temu sta kriva v prvi vrsti naskok klerikalcev in pisava klerikalnih listov, osobito -Domoljuba" na novo šolo in svobodomiselno učiteljstvo. Toliko laži, obrekovanj in natolcevanj, denuncijacij, zavijanja in podtikanja napram slovenskemu učiteljstvu, kolikor jih je nakopičenih v »Domoljubovi" 19. številki z dne 5. vinotoka t. 1., ni najti tudi v najgršern židovskem listu. Ta pisava in ta vsebina bo ostala s črnimi pismeni zapisana v zgodovini slovenskega učiteljstva. Z več strani se nara je izrazila želja, da v trajen spomin na wdobrohotnos." klerikalcev do učiteljstva ponatisnemo vsebino tega spisa, ki ga je pisala strast in sovraštvo do učiteljstva. Tej želji ustrezarao brez komentarja, katerega si bo lahko napravil vsakdo sara. Dotični članek slove: ,,Slovenski učitelji, odločite se! Zelo važno stvar, s katero se mora seznaniti v s e slovensko ljudstvo, od mestnih palao do zadnje planinske koče, dajerao danes v prevdarek slovenskemu učiteljstvu. Ker se pa stvar tiče vseh Slovencev, zlasti vseh slovenskih staršev, prosimo, da jo vsakdo natančno preudari. ^Domoljub" je kratko presodil avstrijske šolske postave in popisal avstrijsko učiteljstvo. Naj prebere vsak ona dva članka, in na to naj prevdari to, kar pišemo danes o slovenskih učiteljih. Mi borno navedli samo dejstva, slovenski starši, vi jih preraislite, slovenski učitelji, vi se pa odločite! — Te številke ne dajte otrokom v roke, ker bi se pohujšali, če bi zvedeli resnico o svojih učiteljih! I. Hlapci liberalne stranke. Slovenskira učiteljem stoje sedaj na čelu možje, kateri so se popolnoma podali v liberalno stranko in ji služijo kot njeni najzvestejši hlapci. Ta stranka je brezverska, kmetu sovražna, deluje za javno nesramnost in iraa za glasilo »Slovenski Narod", ki je najsurovejši list na avstrijskern jugu. Mi gospodoma Dimniku in Jelencu ne vidimo v srce, in zato ne preiskujemo, ali delata tako iz prepričanja, ali pa zato, ker upata, da si bosta priklečeplazila s takim ravnanjem boljšo službico — to je njuna stvar. Neovržna resnica je, da je vodstvo »Zaveze" učiteljstvo vdinjalo kot deklo pri liberalcih, naščuvalo je proti duhovščini in je privedlo v tabor, ki je krščanskemu ljudstvu sovražen. Navdali so učiteljstvo z liberalnimi mislirai; liberalstvo pa razdira rodbinsko življenje, ne priznava katoliške vere, odgaja deco v brez- verstvu in uniouje kmečki in obrtni stan. S tem trenutkorn, ko se je učiteljska ,,Zaveza" postavila v liberalni tabor, postala je sovražnica krščanskega ljudstva, zlasti kraečkega stanu. II. Poziv k duhovnim vajam. Kak duh preveva one uoi.telje, ki hočejo gospodovati celemu svojerau stanu, se izprevidi iz dogodkov zadnjega meseca. Sicer so že prej preganjali, sramotili in obrekovali one učitelje, ki so si ohranilj katoliško zavest, posebno one, ki sodelujejo pri kmetijskih zadrugah, a celo svoje umazano srce so pokazali, ko je presvetli gospod knez in škof ljubljanski povabil učitelje, da se naj udeleže duhovnih vaj. Kaj so duhovne vaje? Nekaj časa se človek odloči od vsakdanjih skrbij, da premisli svoje dušno stanje, opravi spoved in prejme sveto Rešnje Telo. Vsak sv. misijon je taka duhovna vaja za ljudstvo. Duhovniki jih raorajo delati pogosto in so vezani ves čas na strogo saraoto in molk. V samostanib trajajo vsaj en teden, pogosto po 30 dnij. Za učitelje trajajo tri dni. Ker imajo učitelji v počitnicah lep čas, mislil je gospod knezoškof, da bodo zelo veseli, če jim preskrbi stanovanje, hrano, verske vaje in kar je še treba. Ge pomislimo, kako veselo in navdušeno je naše ljudstvo za sveti misijon, pričakovali srao, da bodo tudi učitelji prireditev duhovnih vaj sprejeli z veseljem kot posebno odlikovanje od škofa. Nismo se raotili. Mnogo učiteljev, starejših in mlajših, je z veseljem pozdravilo škofovo povabilo. A oni njihovi tovariši, kateri so v slepi strasti za liberalstvo zavrgli svoje krščansko prepričanje, začeli so podlo ščuvati proti škofu in svojim blagim tovarišem, da bi preprečili duhovne vaje. III. Brezverskih učiteljev odgovor. 0 našem blagera škofu so pisali v MNarod% da hoče vpreči učitelje v klerikalno ,,galejo". Duhovnih vaj vdeležiti se so imenovali npljuva.i v svojo lasfcno skledo". ,,Radovedni smo, koliko in kakih kalinov bo ujel škof na te najnovejše jezuitske limanice". ,,Prevzvišeni naj pripelje najprej svoje podivjane duhovne sobrate (škofe?) na pravo pot, in še le potera naj pride gospod Bonaventura s kako ,fliko' vabit učiteljstvo v ljubljanski lemenat". Škof naj bo zadovoljen z mežnarji — »zavednih učiteljev v Ljubljano ne bo". Škof hoce učiteljstvo Bzapreti . . . ter prisiliti, da kot patri jezuiti — ki nimajo drugega opravka — zataplja duha v prisiljeno pobožnost". Duhovne vaje so »pobožno zabavljanje", škof je ,,zaveden po nesrečni okolici, ki ga napotuje do vseh napačnih korakov". Duhovne vaje so ,,prostorna kletka". ,,Kdor zleti vanjo, ta je vaš, — ta vam lahko snaži čevlje . . . streže pri mastnih obedih. Kdor ne pomoli nosu v blagoslovljeno ječo . . . temu treba vsekdar metati polena pod noge . . . treba naščuvati gospode fajmoštre . . . Blaženi časi! Pri nunah opirajo učiteljice vseh grehov, v semenišču pojdejo v žehto učitelji . . .!" Duhovne vaje so »vabilna mreža", ,,topli hlevček". Škof iraa ,,vabljivo piščalko", ,,lokavo vabi" itd. Tako so pisali brezverski učitelji v brezverskem nNarodu". Grozili so svojim tovarišern še osebno, da ne smejo iti k duhovnim vajara. Pa vkljub temu je bilo mnogo učiteljev toliko značajnih, da se niso dali vstrašiti. Pa še do zadnjega so jih odvračali. Ko so se shajali, so še na cesti enega napadli, in neki učitelj je grozil svojerfm vernemu tovarišu: ,,Ti si ,šuft', če greš v lemenat?" Značajni učitelj je šel mirno in tiho svojo pot, ne zmenivši se za psovko. IV. Gast katoliškim učiteljem in učiteljicara! Duhovne vaje učiteljev so se pod vodstvom p. Hugolina izvršile v radost in zadovoljstvo vseh. Ko so se ločili, lesketale so se solze veselja v očeh teh značajnib rnož, ki so iz čistega verskega prepričanja tako lepo izpolnovali zapoved: Bodite Bogu bolj pokorni kakor Ijudera ! Tudi učiteljice pri nunah so pod vodstvorn p. Pinka v svojo obilno dušno korist dovršile duhovne vaje ter pravijo ob koncu svoje zahvale: ,,Združujemo z zahvalo iskreno prošnjo za daljno blagonaklonjenost plernenitih redovnic, da nam bode raooi še mnogokrat pri obilni udeležbi vživati neprecenljivo duševno dobroto, ki se nam je tako omilila". Ker presv. gosp. knezoškof zaradi birmovanja ni mogel osebno priti k njira, pozdravil je brzojavno učitelje in učiteljice z ljubeznivirai besedarai. Bili sč lepi in častni dnevi za slovensko učiteljstvo! V. Liberalci — besni! To pa je grizlo in peklo liberalne učitelje. Začeli sq se maščevati nad svojimi vernimi tovariši, primerno svojemu surovemu značaju. V »Narodu" obkladajo katoliške učitelje z najgrširni priiraki; »Podleži", »podleci", ,,Iskarijoti", »Efijalti") »izdajioe našega stanu" jim pravijo. Ko je zborovala liberalna ,,Zaveza" v Gorici, so se liberalci hoteli znositi nad katoliškimi tovariši. Predsednik Liika Jelenc, eden glavnih liberalcev, je izpustil tok svbje modrosti. Med drugirn je rekel: »Klerikalstvo (katoliška cerkev) hoče učiteljski stan razdvojiti, in duhovne vaje niso imele drugega naraena. Onih trideset tovarišev, ki so šli v ljubljansko semenišče k duhovnim vajam, 11 e sraatramo več za svoje tovariše!" Ali ni to pogansko? Zato, ker so prejeli svete zakramente, zato jih liberalni učitelji izključujejo iz ^Zaveze"! Kaj takega so delali pogani le za časa preganjanja kristijauov, kar danes delajo naši ljudski učitelji! Pa so pokazali tudi svojo pogansko oliko! Katoliškim tovarišem so pošiljali odprte dopisnice, na katere so napisali grde psovke. Lepa BZaveza" to! VI. »Preganj ajmo j ih!" To je sedaj geslo liberalnih učiteljev. Da spoznate, katoliški starši, kakšni ljudje vodijo naše učitelje, ponatisniti vara hočemo tu besede »Slovenskega Naroda" z dne 21. kiraavca t. 1. 0 katoliških učiteljih piše liberalen učitelj: Pred vsera izobraženira svetom nam delajo ti Ijudje sramoto (ker so prejeli pri duhovnih vajah sv. Rešnje Telo! . .) Z v s e m i s i 1 a m i ra 0 r a ra o skrbeti in delati na to, da izgubimo s svojega narodnega telesa ta madež, kise nam od zunaj vsaj tako dolgo z neko pravico more očitati, dokler nas v javnosti zastopa še tako veliko število fajmoštrov, kaplanov in po njihovi milosti izvoljenih nazadnjakov. Z op e r 0 n i h t r i d e s e t u č i t e 1 j e v , ki so šli iskat paraeti in poboJjšanja do negodnih kaplanov, dobro rejenih — epikurejcev v ^lemenat", in ki so pokazali s tem, kako umevajo naš ljudskošolski zakon — ta biser avstrijskega zakonodajstva,*) da se namreč vežejo z njega naj- *) Preberite, dragi čitatelji, člaaek ^Avstrijsko šolstvo" na strani 226. BDomoljubau, da boste spoznali ta biser avstrijskega zakonodajstva. hujšimi nasprotniki (n. pr. z ljubljanskim škofom!) da iščejo navodila pri fanatiziranih sovragih nove šole, zoper teh trideset nevrednih učiteljev se raora. pričeti najprej med učiteljstvom samim najintenzivneji odpor, obsoditi se morajo, kakor so se deloma že od 2000 s 1 o v e n s k i h u č iteljev (zborovali so pa le 104!) zastopanih v ,,Zavezi" — tudi od vseh zastopnikov šolskega zakona (n. pr. od Tavčarja in Malovrba) in prijateljev narodove prosvete (namreč socijalnih demokratov!) Mi učitelji prosimo, da se objavijo imena teh — svetnikov!" Da, le objavite njihova imena, da bodo katoliški starši znali ločiti med poštenimi, značajnimi in vernimi učitelji in raed vami, podli, surovi in neolikani liberalci! Le objavite njih imena! To vara povemo, da bodo visoko v časti stali pri vernem slovenskem ljudstvu! A objavite tudi svoja imena, dopisniki ,,Narodovi% da ljudstvu povemo, kdo so oni, ki delajo tako sramoto učiteljskemu stanu. VII. Liberalen učitelj okatoliškihučiteljicah. Posebno bddejo liberalne učitelje v oko one učiteljice, ki se ne dajo strahovati brezvestnim tovarišem, ampak svojo versko zavest kažejo vkljub pretenju in zasramovanju; o njih piše »Narod" : „0 učiteljicah niti ne govorimo, ker predobro poznamo nagibe, ki delajo starim devicam simpatijo do obritih, od vina rudečih obrazov." Tako surovost more ženskam, ki se ne raorejo braniti, vreči v obraz sarno podel, nesramen človek. VIII. Učitelji in socijalna demokracija. Nemški avstrijski učitelji so že davno pokazah hrbet liberalcem in so se razdelili v dva tabora: v socijalnodemokrationi in v katoliški tabor. Naši tiče še v liberalnem brlogu, a ta se bo krnalu izpraznil. Sicer so liberalca Tavčarja in Hribarja imenovali za svoja častna uda, a kaže se tudi med slovenskim učiteljstvom odločno nagibanje na socijalnodemokratično stran. Na Štajerskem organizuje učitelje socijalni demokrat Horvatek. Namen socijalnih demokratov je: Iz šole odstraniti križ, otrdk ne voditi več k sveti maši, odpraviti krščanski nauk iz šol, duhovnikom prepovedati pouk v šoli, otroke navaditi, da išeejo sreče le na tem svetu, iztrgati mladini vero iz srca in pripravljati jo na krvavo prekucijo, ki bo odpravila cesarje, državo, cerkev, lastninsko pravico in zakraraent svetega zakona. Veliko štajerskih učiteljev je že na strani Horvatkovi, in tudi kranjski so bili že blizu te stranke, pa predno so mogli javno stopiti v njo, smo jo mi preraagali v Ljubljani in obviseli so še pri liberalcih. Pa še sedaj so v ozki zvezi ž njo. V listu »Slovenka", ki ga urejuje učiteljica Nadlišek v Trstu, opeva n. pr. neka učiteljica Kristina svoje ponočno ljubkovanje, poleg nje socijalnidemokrat E. Kristan pozivlje ženstvo, da naj išče ljubezni izven zakona, ker ljubezen mora biti ,,prosta", in poleg njega sodeluje učitelj E. Gangl. ,,Narod" z dne 25. kimavca t. 1. iraenuje socijalnega demokrata: ,,Naš organizator Horvatek". Krščanski starši, ki ste po postavi prisiljeni izročati svojo raladmo učiteljem, kaj pravite vi k taki organizaciji učiteljstva? ' IX. Učitelji in vera. Učitelj v »Narodu" piše: Vera nas ne briga. Da se da nravnost doseči tudi na drug način, ne samo po stari poti, o tem menda ne dvomite." Torej ne več po katoliški veri, ampak wna drug način" bodo sedaj učitelji vzgajali mladino! Ta ,,drug način" nara je znan: očitno brezverstvo, sraraotenje cerkve in ,,prosta ljubezen" ! Kaj porečete vi na to, katoliški starši, za to brezverski učitelj ne vpraša ! X. Liberalni učitelji in katoliški starši. Da bi staršem vzeli vsako nadzorstvo nad šolo, izmislila si je ,,Zaveza" nekaj posebnega. Naš državni zakon je že itak č u d e n , ker trga otroke staršem iz hiše in ne vprašuje po istiniti potrebi in po volji staršev. A še m r v i c o oblasti imajo starši po krajnem šolskem svetu. ,,Zaveza" je pa sklenila, da se naj vzame krajnim šolskim svetom pravica terno-predlogov in da se naj odpravijo krajni šolski nadzorniki. Ge bi se to zgodilo, raogel bi brezverski učitelj uganjati skoro kar bi hotel. Pa mislimo, da so še ljudje v Avstriji, ki jira bodo ta ,,sklep" črtali! XI. Glas katoliških učiteljev. Proti srarrotnemu delovanju liberalnih učiteljev pa se že oglaša odpor katoliških raož. V ,,Slovenskem Listu" piše katoliški učitelj: ,,Dolgo časa ne bomo več prenašali terorizma ,,N a r o d o v e g a" in n e borao se dali sramotiti po lastnib tovar i š i h . . . Ne damo si zapovedati od zgoraj, da bodimo politično orodje Tavčarjeve klike. Koraur je všeč, bodi to, komur ne, pa mu pustite njegovo prepričanje, sicer pride ločitev in nas bode veo, kakorsi mis 1 i t e." In v ,,Slovencu" piše ljudski učitelj: »Tovariši! Še je čas, da stopirao iz sramotilne službe, katero sta nara odkazala gospoda Dimnik in Jelenec! Ostanimo ljudski učitelji in delajrao za interese našega ljuds t v a! Ako pa nočete, nara je žal, a pomagati ne moremo! Mi pojdemo po poti, katero nam je začrtala naša katoliška zavest, ljubezen do ljudstva in pravi poklic ljudskega učitelja! Mi pojdemo s katoliškim, slovenskim ljudstvom, služeč vselej njemu, nikdar pa kaki stranki, najraanj pa 1 i b e r a 1 n i! Njena d e k 1 a nočemo postati! Mi ostanemo v službi slovenskega ljudstva kakor doslej! V načelih in idejah smo bili učitelji dolgo že razdvojeni, pa bodi razkol tudiočiten! Pojdirao narazen in organizujmo se!" XII. Slovenski starši! Vi morate poznati naše šole iz dveh vzrokov: 1. ker m o r a t e svoje otroke pošiljati v šolo, in 2. ker jo m orate plačevati. Vi morate tudi vedeti, da so učitelji pri »Zavezi* zahtevali plačo, kakor jo imajo uradniki v XI., X. in IX. plačilnem razredu. V IX. razredu n. pr. so plače 1400, 1500 in 1600 gld. in še 200 gld. (v večjih mestih 250 gld.) aktivitetne doklade na leto (kapelan ima 300 gld. kongrue!) S to zahtevo pridejo gotovo pred deželnj zbor. Vi pa odločno zahtevajte, da oni, ki hočejo od vas iraeti take plače, rnorajo tudi za vaše koristi delati! Vsak človek naj ima svoje p 1 a č i 1 o , kolikor ga more dati oni, ki ga je nastavil, seveda. A vsak človek raora izpolnovati tudi svoje dolžnosti. Dolžnost, naših učiteljev pa je, da so ljudski učitelji, katoliški učitelji, kmetu prijazni učitelji. Vpričo otrok nikdar čez učitelja nič ne recite! A poslancem svoje mnenje povejte! Vobčinskem zastopu invkrajnem šolskemsvetu varujte katoliško vero! Povsod podpirajte one učitelje, ki s o verni, značajni katoličani, drugih se izogibajte! Tu se. gre za bodočnost vaših o t r o k in našega 1 j u d s t v a ! Vi pa, slovenski učitelji, odloči^e se! Ce hočete biti liberalni hlapci, ste za vselej ločeni od ljudstva, ste sovražniki Ijudstva. Čepa hočete biti 1 j u d s k i učitelji, vrzite od sebe hlapčevske spone liberalne in socijalnoderaokratične strankel" Kakor smo že rekli, komentar k temu ostudnemu članku, ki ga je pisal ostuden klerikalec v iraenu stranke, si napravi lahko vsakdo sam, tudi tisti in tiste, ki bi utegnili z novim letom naročiti se na ,,Katoliškega učitelja" in postali člani ,,Katoliškega učiteljskega društva". Upamo, da bodo redki taki značaji Vsi taki in enaki naskoki pa ne bodo premotili in preslepili naprednega in svobodomiselnega učiteljstva — saj: ,,Uas ist das letzte Aufflackern einer absterbendenPartei".