ZAKLJUČNO POROČILO O REZULTATIH OPRAVLJENEGA RAZISKOVALNEGA DELA NA PROJEKTU V OKVIRU CILJNEG|gRA:MSKOVApNtEß4^ PROGRAMA (CRP) >>KONKURENCNOS'^|^i^^i^Ä Predstavitev osnovnih podatkov raziskovalnega pr( 1. Naziv težišča v okviru CRP: -......—-■ • o to Šifra zadeve; v--^-- - Modema socialna država in večja zaposlenost fA^i) 2. Šifra projekta: V5-0286 3. Naslov projekta: Položaj seniorjev - ekonomske in socialne posledice staranja prebivalstva 3. Naslov projekta 3.1. Naslov projekta v slovenskem jeziku: 3.2. Naslov projekta v angleškem jeziku: 4. Ključne besede projekta 4.1. Ključne besede projekta v slovenskem jeziku: Generacija 50+, staranje prebivalstva 4.2. Ključne besede projekta v angleškem jeziku: Generation 50+, ageing of population Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 1 od 22 5. ^aziv nosilne raziskovalne organizacije: Inštitut za ekonomska raziskovanja, Ljubljana 5.1. Seznam sodelujočih raziskovalnih organizacij (R0): 6. Sofinancer/sofinanceiji: Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve 7. Šifra ter ime in priimek vodje projekta: 13547 Jože Pavlic Damijan Datum: 29.9.2008 Podpis vodje projekta: Dr. Jože Pavlic Damijan Podpis in žig izvajale^ dr. Boris Majkin, direktor Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 2 od 22 II. Vsebinska struktura zaključnega poročila o rezultatih raziskovalnega projekta v okviru CRP 1. Cilji projekta: 1.1. Ali so bili cilji projekta doseženi? 3 a) v celoti b) delno c) ne Če b") in c), ie potrebna utemeljitev. 1.2. Ali so se cilji projekta med raziskavo spremenili? Z] a) da K b) ne Če so se, je potrebna utemeljitev: Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 3 od 22 2. Vsebinsko poročilo o realizaciji predloženega programa dela'; Izhodišče in opredelitev problema: proučevanje povezav med zdravjem, ekonomskim položajem in socialnim vključevanjem ter pomočjo prebivalstva, ki se stara, je eden od najbolj pomembnih mednarodnih raziskovalnih izzivov. Potrebno je večje poznavanje o izkušnjah posameznikov v zvezi z načrtovanjem, prehajanjem v in življenjem kot upokojencev. Pri tem pa ne smemo pozabiti dejstva, da se celotno prebivalstvo stara in življenjsko pričakovanje daljša - sprašujemo se kako je le-to povezano z dobrim zdravjem, primernimi ekonomskimi pogoji in končno tudi z dobro kvaliteto življenja teh ljudi. Ukrepi, povezani s pomočjo (medicinsko, socialno ali ekonomsko) starejšemu prebivalstvu tako postajajo vse bolj pomembni za vlade, oblikovalce raznih politik, kot tudi za raziskovalce. Cilji projekta so biii naslednji: a) Identifikacija kanalov ekonomskih in socialnih vplivov procesa staranja prebivalstva na ravni države in ocena teh vplivov s predlogi ukrepov politik, b) Priprava informacijskih, programskih in metodoloških osnov za ugotovitev ekonomskega in socialnega položaja starejših prebivalcev (seniorjev, 50+) na osnovi doslej razpoložljivih podatkovnih baz in evidenc in prvi predlogi ukrepov ekonomskih in socialnih politik, c) Metodološka priprava za izvedbo obsežnega vprašalnika o položaju, aktivnostih in potrebah seniorjev, mednarodno primerljivega, z namenom vključitve Slovenije v projekt SHARE. V prvem obdobju je bilo raziskovalno delo usmerjeno predvsem v naslednje dejavnosti: - Pregled literature - Analiza stanja glede raziskanosti teme (state of the art report) - Identifikacija kanalov ekonomskih in socialnih vplivov staranja prebivalstva - Ocena ekonomskih in socialnih vplivov staranja prebivalstva - Pregled uporabljenih ekonomskih in socialnih politik zaradi staranja prebivalstva - Predlogi ukrepov za izboljšanje položaja na ekonomskem in socialnem področju, Osnovna spoznanja, ki izhajajo iz opravljenega dela na področju pregleda literature in stanja raziskanosti teme doma in v svetu, bi lahko strnili v naslednje ugotovitve: - Problematike staranja prebivalstva se tudi v Sloveniji zavedamo, kar se je pokazalo tudi v sprejetju nove pokojninske reforme na prelomu tisočletja. Pri tem pa vendarle obstaja občutek, da se morda ne zavedamo tako globine kot tudi širine posledic staranja. Izdelanih je bilo kar nekaj študij o ekonomskih posledicah staranja prebivalstva kot tudi o posledicah pokojniske reforme, skupaj s popravkom revalorizacije pokojnin, ki so sedaj ponovno vezane na rast plač. - Povečevanje stopenj aktivnosti predvsem starejšega rebivalstva (nad 50 let) postaja nujnost, ki naj bi omilila rast deficita pokojninske blagajne v prihodnjih desetletjih; - Hkrati pa ostaja precejšnja praznina na področju ustreznih podatkov in analiz generacije starejših, ki bi lahko predstavljale podlago za ustrezne ukrepe; - Na evropski ravni že tečejo primerljive in seniorjem ustrezno strukturirane raziskave o stanju generacije 50+. V kar nekaj bazah in statističnih izkazovanjih je temu pojavu posvečena posebna skrb, vključno z aktivnostjo pridobivanja ustreznih podatkov; - V Sloveniji redna statistična raziskovanja in tudi Letni program statističnih raziskovanj ne razpolaga s primernimi kadrovskimi in finančnimi sredstvi za _poglabljanje znanja o stanju in možnosti pridobivanja podatkov za seniorje v ^ Potrebno Je napisati vsebinsko raziskovabo poročilo, kjer mora biti na kratko predstavljen program dela z raziskovalno hipotezo in metodološko-teoretičen opis raziskovanja pri njenem preverjanju ali zavračanju vključno s pridobljenimi rezultati projekta. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 4 od 22 starostnih intervalih 50-54, 55-59, 60-64, 65-70, 71-74, 75-80, in 80+ let. Vse I Podpirati, zaokrožiti in pospešeno nadaljevati začeta povezovanja potrebnih Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 12 od 22 evidenčnih podatkov vezanih na posameznika s poudarkom na generaciji 50+ za statistični in analitski namen in cilje določene v tem dokumentu (Ukrep 35 in podobni ukrepi predvsem določeni MDDSZ pri oblikovanju socialnih baz podatkov). • V Srednjeročnem programu statističnih raziskovanj 2008 - 2012 opredeliti področja in politike ter potrebne podpore za podrobnejše preučevanje problematike doigoživega načina življenja in posebej glede pričakovanja podaljšanega zaposlovanja generacij 50+ preko sedanjih in pričakovanih novih pokojninskih pragov. • Podpreti Statistični urad Republike Slovenije in pooblaščene organe za izvajanje tega programa, za konkretizacijo podrobno določenih nalog v Letnem programu statističnih raziskovanj. • Prav tako mora uskladiti in pospešiti prizadevanja ministrstev za vsebinsko in časovno ureditev resornih evidenc ter statistik in izkazovanj podatkov za ta namen. • Skupaj z drugimi spodbuditi domača anketna zbiranja podatkov povezanih z evropskimi raziskovanji ali vsaj s projektom SHARE in organizirati sofinanciranje tega dela za Slovenijo. • Z ministrstvi, vladnimi uradi in agencijami ter ustanovami javnega sektorja poskrbeti za ustrezno evidenčno spremljanje in statistično izkazovanje podrobnih in strukturiranih podatkov o generaciji 50+ in primerjave z drugimi državami (socialne baze podatkov) • Pomagati razviti ustrezno raziskovalno trajno institucionalno infrastrukturo v razvojnem okolju (financiranje trajnih nalog v pasu) in tudi z vključevanjem nevladnih organizacij in podpreti njihova prizadevanja za vključevanja v evropska gibanja 50+ z lastnimi podatki. • Omogočiti take ureditve da bodo seniorji lažje z manj davčnega bremena in ob ohranjanju svojih pokojni lahko delali na področjih, kjer je tako delo družbeno koristno in ne ogroža mlajših kolegov (izvajanje anket). 5.2 Naloge delodajalcev • V okviru združenj In zbornic bodo določili ustrezne načine boljšega in bolj harmoniziranega spremljanja ter analiziranja lastne sedanje kadrovske strukture in možnosti ter potrebe za količinskim in kakovostnim izkazovanjem potreb po vključevanju seniorjev v okviru dolgožive družbe (primer po 2012 ipd.). • V ta namen bodo uporabili standardne vsebinsko povezljive uradne statistične definicije ter klasifikacije in pripravili potrebna izobraževanja za vodenje lastnih in skupnih kadrovskih evidenc, primerljivo z evropskimi delovnimi migracijami in njihova izkazovanja. • Uredili bodo ocene ter povečali kakovost poročanja o socialnem, zdravstvenem stanju in znanjih ter veščinah zaposlenih seniorjev. • Uvedli evidence o znanjih, veščinah, zdravstvenem stanju, telesni in strokovni kondiciji vseh in posebej starejših zaposlenih in merili učinke svojih ukrepov na teh področjih. 5.3 Naloge sindikatov • V sodelovanju z drugimi bodo pridobivali člane in druge za razumevanje problemov in nalog ter z izkazanimi dejstvi (projekcije razvoja ipd) in s podatki _opozarjali ter vzgajali za razumevanje položaja in potrebe po reformah._ Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 13 od 22 • Skupaj z delodajalci naredili vse potrebno za utemeljeno prikazovanje dobrih in slabih posledic ukrepov, ki bodo pripravljeni in numerično utemeljeni. • Pripravljali seminarje o uporabi in tolmačenju podatkov za razumevanje posledic na skupni(podjetje, sektor) in lastni položaj. 5.4 Naloge NVO in NVsO (NeVladnih seniorskih organizacij) • Sodelovanje pri izobraževanju in pripravi seniorjev 50 + za podaljšano vztrajanje na formalnem delu in izobraževanja za sodobno uporabo podatkov in za naloge na tem področju - anketiranje in analiza. • Skrb za prilagojene oblike in vzdrževanja ter pridobivanje novih potrebnih znanj in veščin za novejši čas osnovanih na USODE. • Organizacija skupnih prostovoljnih aktivnosti za podporo starajočim gospodinjstvom, povečevanja zaupanja in za zbiranje potrebnih podatkov. Naloge lahko seveda še razširimo posebej ker je SURS napovedal dogovore skoraj z vsemi akterji v javni upravi in ni razloga da ne bi delili nekaj dela tudi z NVsO-ji. Med vladne naloge bi lahko uvrstili spremenjena ravnanja na področju izgradnje potrebne infrastrukture za realizacijo Ukrepa 35. Raziskovalna skupina se je v letu 2007 pridružila mednarodnemu projektu v okviru 70P EU SHARE tako, da je bila pogodba podpisana še v tem letu. Glede na dogovor z vodjem mednarodnega projekta SHARE in predlagane raziskovalne aktivnosti, katerih cilj naj bi bil ustvariti kar najboljše pogoje za hitro in kvalitetno vključitev Slovenije v nadaljevanje projekta SHARE, smo se lotili tudi podrobnega proučevanja različnih elementov metodologije vprašalnika SHARE projekta. Tako smo zaključili s prevodom osnovnega vprašalnika, v nadaljevanju pa v okviru mednarodnega projekta SHARE-LEAP načrtujemo pripravo in izvedbo pilotne ankete ter analizo dobljenih rezultatov. S tem bi bile opravljene tudi osnovne in zelo pomembne pripravljalne aktivnosti za vključitev v naslednji krog izvedbe ankete na širšem vzorcu populacije gospodinjstev. Na podlagi proučitve koncepta, vsebine, organizacije, metodologije in tehnične izvedbe SHARE vprašalnika smo tudi poskušali ugotovili katere že obstoječe informacijske osnove v slovenskem prostoru so neposredno uporabljive za proučevanje problemov starejšega prebivalstva pri nas in katere bo potrebno prilagoditi, dograditi ali razdelati ter katere postaviti na novo, da bi ujeli raziskovalni korak s tistimi evropskimi državami, ki so pri proučevanju in reševanju problemov staranja prebivalstva doslej prišle najdlje. Če na kratko povzamemo, smo v obravnavanem obdobju kot celoti raziskovalne aktivnosti usmerili na tri osnovna področja: a) priprava poglavja o ekonomskih in socialnih posledicah staranja prebivalstva in ukrepih za podaljšanje delovne aktivnosti starejših, b) metodološke aktivnosti na področju informacijskih podlag projektu in c) vključitev v mednarodni projekt SHARE. Ad a) Na podlagi zbrane literature je bilo izdelano posebno poglavje končnega poročila projekta. Analiza se ukvarja z demografskim procesom staranja prebivalstva in njegovimi ekonomskimi posledicami (vplivi staranja prebivalstva na javne finance, trg delovne sile, produktivnost dela, stopnjo varčevanja in ekonomsko rast. Povečevanje participacije starejših delavcev na trgu delovne sile se tu izpostavlja kot najprimernejši ukrep, ki lahko nevtralizira negativne ekonomske posledice staranja prebivalstva. Prispevek analizira položaj starejših na trgu delovne sile in faktorje, ki vplivajo na stopnjo participacije starejših na trgu delovne sile. Med ovirami večji participaciji starejših tekst obravnava Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 14 od 22 pokojninske sisteme in različne formalne in neformalne siieme zgodnjega upokojevanja, ovire, ki se pojavljajo na strani podjetij oziroma delodajalcev (stereotipi glede produktivnosti starejših, starostni profil stroškov dela in zakonodaja glede starostne diskriminacije) in ovire na strani samili starejših delavcev (zastarevanje njihovega znanja, omejen dostop do programov strokovne pomoči pri zaposlovanju, slabša udeležba pri izpopolnjevanju in neprilagojeni pogoji na delovnem mestu). Izhajajoč iz analize obstoječega stanja po teh sklopih, prispevek obravnava ukrepe za povečanje participacije starejših na trgu delovne sile. Ugotavlja, da je treba odpraviti negativne spodbude podaljševanju delovne aktivnosti starejših, izboljšati politike in prakse njihovega zaposlovanja in povečati zaposljivost starejših nasploh. Izziv za državo je v tem, da povečevanje dolgoživosti svojega prebivalstva pretvori v priložnost, da starejši preživijo več let izpolnjeno, tako v delu kot v pokoju. Politike in prakse zaposlovanja morajo postati staranju bolj prijazne, starejšim pa je treba odpreti več možnosti izbire pri odločanju med podaljševanjem delovne aktivnosti in upokojevanjem, ne pa jih takorekoč potisniti v zgodnje upokojevanje. Ad b) Opravljenih je bilo nekaj sestankov s predstavniki Statističnega urada R Slovenije (SURS) glede možnosti rednega vzdrževanja in dopolnjevanja že obstoječega vzorca 40.000 gospodinjstev. Dosežen dogovor je, da se te aktivnosti začnejo izvajati v okviru rednih letnih statističnih raziskovanj SURS-a. Potrebno pa bo še eno srečanje s predstavniki institucij, ki naj bi redno posredovale podatke, ter s predstavniki institucij uporabnikov takšne baze podatkov. Namen sestanka je na podlagi izraženih potreb po ustreznih analizah ugotoviti ustreznost sedanje baze podatkov kot tudi še manjkajoče podatke (zdravstvo, premoženje,...). Osnovni problem vzdrževanja vzorca pa predstavljajo podatki o gospodinjstvih in odnosih med posameznimi člani, saj sedanji podatki temeljijo na Popisu 2002. Nadaljevanje prizadevanja za uveljavitev ciljev naloge se je v tem obdobju razširilo tudi na področju utrjevanja idej in poslanstva zlasti pri pripravah na končno ustanovitev »Sveta za solidarno sožitje generacij in kakovostno staranje prebivalstva v Sloveniji. Sodelavec pri projektu je tako posta! član Sveta in pomaga pri sooblikovanju programa dela. Poudarek je bil na pripravi programa v celoti, še posebej pa za: - določanje informacijskih potreb za uresničevanja Strategije za solidarno sožitje generacij... 2006-2010. (StSSG2010). - pripravo predloga in pregled definicij staranja za statične namene, ki jih je Svet sprejel in jih bo priporoči! v uporabo, - pripravo gradiva za naslednjo sejo, kjer bodo predstavljeni Akcijski programi posameznih ministrstev v zahtevanih urejenih statistikah. - nadaljevanje prizadevanj za pripravo podlage za podporo vladnega ukrepa št 43 in za druge vladne ukrepe iz 2005 ki zadevajo pokojninska zavarovanja, zdravje in napovedano nego ter bivalno infrastrukturo starejših. - pripravo nepremičninske komponente in definicij za vprašanje prikazovanja nepremičnih in drugih premoženj seniorjev in gospodinjstev. Odprlo se je vprašanje števila gospodinjstev, ki so tudi v okviru LPRS (Letnega programa statističnih raziskovanj) različno definirana. - pripravo gradiv za analizo stanovanjskih premoženj (in posesti starejših. Pri tem delu smo prišli do ugotovitve, da obstajajo velike razlike predvsem v definicijah in količini stanovanj v Sloveniji (posebna študija). - določanje stanovanjskih pogojev starejših je šele začelo, po seji Sveta (SvSSG) je imenovana posebna delovna skupina v kateri tudi sodelujemo. - s tem v zvezi je izdelana tudi načelna skica povezovanj »de iure« virov javnih administrativnih podatkov, kot so se že povezovali v okviru drugih raziskovanj (glej sliko na koncu tega poglavja)._ Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 15 od 22 smo prišli do ugotovitve, da obstajajo velike razlike predvsem v definicijah in količini stanovanj v Sloveniji (posebna študija). - določanje stanovanjskih pogojev starejših je šele začelo, po seji Sveta (SvSSG) je imenovana posebna delovna skupina v kateri tudi sodelujemo. - s tem v zvezi je izdelana tudi načelna skica povezovanj »de iure« virov javnih administrativnih podatkov, kot so se že povezovali v okviru drugih raziskovanj (glej sliko na koncu tega poglavja). Na podlagi podrobne proučitve metodologije vprašalnika SHARE projekta smo dokončali prevod osnovnega vprašalnika, ki bo v nadaljevanju služil kot podlaga za izvedbo pilotne ankete in analizo pridobljenih odgovorov. S tem bodo opravljene tudi osnovne in zelo pomembne pripravljalne aktivnosti za vključitev v naslednji krog izvedbe ankete na širšem vzorcu populacije gospodinjstev. Glede na dejstvo, da je kar nekaj podatkov možno pridobiti iz že obstoječih administrativnih virov podatkov, smo se s predstavniki SURS-a dogovorili, da bo poseben vzorec za potrebe SHARE projekta izdelan na osnovi že obstoječega vzorca 40.000 gospodinjstev, ker bomo na ta način lahko kombinirali podatke, ki v vprašalniku niso zajeti. S tem bomo vsekakor pomembneje povečali kvaliteto podatkovnih baz in na njih temelječe različne analize. Ad c) Uspešno delo raziskovalne skupine se je pokazalo tudi v povabilu mednarodnega konzorcija inštitutov, ki že nekaj let sodelujejo pri projektu SHARE, k sodelovanju pri nadaljevanju projekta - SHARE-PREP, katerega osnovni cilj je zagotovitev uspešnega nadaljevanja projekta, ki prerašča v infrastrukturni projekt. Projekt je bil namreč vključen v ESRFI in njegov road map kot del ERA in je eden od petih infrastrukturnih projektov na področju HSS. Predstavniki raziskovalne skupine so se udeležili prve delavnice v Antwerpnu, naslednja delavnica, ki je gostila tudi predstavnike ESFRI iz posameznih držav, pa je bila aprila 2008 v Delftu. Prav tako je bila raziskovalna skupina vključena v povezan project SHARE-LEAP, katerega namen je priprava in izvedba pilotne in predtestne ankete 4.vala longitudinalnega vprašalnika. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 16 od 22 WINZ, prebivalstvo, druge baze, Imeniki {emšo) formalna stanja, AJPES, Poslovni register, raču-novodski in drugi izkazi, plače, poročila, bilance. Koledar čas - dogodek v času časovno kodiranje Mnt/IU DrtriATWAV/ IM GURS Reg. teritorialnih prost- drskih enot, SKTE, hiše stanovanja, koordinate- KDD (računi posameznikov), Banke, hranilnice, transakcijski računi, kapital, premoženja.. ĐURS, davčni register, dohodni-na, druga stanja vezana na davkoplačevalce... GURS, Sodišča, zemljiška knjiga register nepremičnin, vrednost, georeferenca, IVZ inZZZS, zdrav, zavarovanja hospitalni podatki, porabe na ZPIZ in druga rentna zavarova-nja, statusi, delovna evidenca, migracije v poklicih. Dodatne ankete za izbrane ^rnikTOT^nptev'ij^y^ kontrola, imputacija ipd. Uporaba drugih za statistične potrebe že zbranih in uporabljenih mikropodatkov (SURS) Določitev pojava modelov in potrebnih mikro-enot, ki ga stati- stično pojasnjujejo (LPRS, SURS, Klasifikacije, prevajalniki definicije, RA7I Ar3A RFMAMTII^MA SURS, MJU, meta podatki prevajanja, eurovoc, pomoč povezovanja, SURS, SNA metode in krieterij, mnenja o nastavitvi drugih evidenc in MKGP, AKT, registri kmetije, gozd subvencije in pomoči, zdravje živine in rastlin ipd. Clearing house SURS: -varna soba - podpora -nadzor LPRS Izvajalci -pooblaščeni sodelavci -stroški -dodatna dela Zbornice, članstvo, licence, kon-cesije, statusi, kla<5iflkflrlip rprtifikar.llfl rnani Občine in konceslonarji - Oskrba bivalnih, delovnih in drugih enot, elektrika, plin, MOP Prost, inf, sistem, uporaba tal. Natura 2000, okoljska škode varovanja. Ministrstvo in agencije za šolstvo, učenci, dijaki, študenti spričevala, certifikati, stud. DrugI tudi neadmistrativni viri, ter posebne ankete, registri fizičnih premoženj (avti, čolni) DRUGI REGISTRI v raznih institucijah in za razne namene Modeliranje, analiza ponavljanje, iteracija, izločanje nepotrebnega dodajanja potrebnega dodatna anketna poizvedovanja Shema povezovanja osebnih in individualnih podatkov za potrebe statističnega spremljanja zahtevnejšega pojava po vsebini, v prostoru in času. Priloga 1: Skica povezovanja javnih administrativnih podatkov Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 17 od 22 3. Izkoriščanje dobljenih rezultatov: 3.1. 3.2. Kakšen je potencialni pomen^ rezultatov vašega raziskovalnega projekta za: a) odkritje novih znanstvenih spoznanj; b) izpopolnitev oziroma razširitev metodološkega instrumentarija; c) razvoj svojega temeljnega raziskovanja; d) razvoj drugih temeljnih znanosti; e) razvoj novih tehnologij in drugih razvojnih raziskav. m K K Označite s katerimi družbeno-ekonomskimi cilji (po metodologiji OECD-ja) sovpadajo rezultati vašega raziskovalnega projekta: a) razvoj kmetijstva, gozdarstva in ribolova - Vključuje RR, ki je v osnovi namenjen razvoju in podpori teh dejavnosti; b) pospeševanje industrijskega razvoja - vključuje RR, ki v osnovi podpira razvoj industrije, vključno s proizvodnjo, gradbeništvom, prodajo na debelo in drobno, restavracijami in hoteli, bančništvom, zavarovalnicami in drugimi gospodarskimi dejavnostmi; c) proizvodnja in racionalna izraba energije - vključuje RR-dejavnosti, ki so v funkciji dobave, proizvodnje, hranjenja in distribucije vseh oblik energije. V to skupino je treba vključiti tudi RR vodnih virov in nuklearne energije; d) razvoj infrastrukture - Ta skupina vključuje dve podskupini: • transport in telekomunikacije - Vključen je RR, ki je usmerjen v izboljšavo in povečanje varnosti prometnih sistemov, vključno z varnostjo v prometu; • prostorsko planiranje mest in podeželja - Vključen je RR, ki se nanaša na skupno načrtovanje mest in podeželja, boljše pogoje bivanja in izboljšave v okolju; e) nadzor in skrb za okolje - Vključuje RR, kije usmerjen v ohranjevanje fizičnega okolja. Zajema onesnaževanje zraka, voda, zemlje in spodnjih slojev, onesnaženje zaradi hrupa, odlaganja trdnih odpadkov in sevanja. Razdeljen je v dve skupini: f) zdravstveno varstvo (z izjemo onesnaževanja) - Vključuje RR - programe, ki so usmerjeni v varstvo in izboljšanje človekovega zdravja; 3 g) družbeni razvoj in storitve - Vključuje RR, ki se nanaša na družbene in kulturne probleme; h) splošni napredek znanja - Ta skupina zajema RR, ki prispeva k splošnemu napredku znanja in ga ne moremo pripisati določenim ciljem; i) obramba - Vključuje RR, ki se v osnovi izvaja v vojaške namene, ne glede na njegovo vsebino, ali na možnost posredne civilne uporabe. Vključuje tudi varstvo (obrambo) pred naravnimi nesrečami. Označite lahko več odgovorov. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 18 od 22 3.3. Kateri so neposredni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje?_ - Pregled in priprava baz podatkov in informacijskih osnov - Mednarodna uskladitev raziskovalnih metodologij - Povečanje znanja o ekonomskih in socialnih problemih staranja prebivalstva - Družbeno ozaveščanje o problemih in posledicah staranja prebivalstva - Prispevek k interdisciplinarnemu raziskovanju na tem področju - Vključitev v mednarodno mrežo raziskav s tega področja - Spodbujanje interakcij med potencialnimi uporabniki rezultatov raziskave - Kritična obravnava stanja in ključnih dokumentov - Predlogi ukrepov in izboljšav položaja starejših 3 A. Kakšni so lahko dolgoročni rezultati vašega raziskovalnega projekta glede na zgoraj označen potencialni pomen in razvojne cilje?_ - Prispevek k reševanju zelo pomembnega dnižbenega problema (staranja prebivalstva in njegovi posledic) - Priprava raziskovalnih osnov (podatkovne baze, informacijski sistemi, meto dologije) za nadaljnje analize proučevanega problema - Osnova za vključevanje v bodoče mednarodne raziskovalne projekte na tem področju - Vključitev Slovenije v bodoči novi val izvedbe longitudinalnega mednarodnega vprašalnika SHARE - Predlogi sistemskih rešite v in izboljšanja tekočih ukrepov ekonomske in socialne politike na tem področju - Začetek rednega in sistematičnega spremljanja generacije starejših prebivalcev z več vidikov (ekonomski, socialni, zdravstveni itd.) 3.5. Kje obstaja veijetnost, da bodo vaša znanstvena spoznanja deležna zaznavnega odziva? ^ a) v domačih znanstvenih krogih; 3 b) v mednarodnih znanstvenih krogih; c) pri domačih uporabnikih; d) pri mednarodnih uporabnikih. 3.6. Kdo (poleg sofinancerjev) že izraža interes po vaših spoznanjih oziroma rezultatih? Urad RS za statistiko. Skupnost pokojninskega in invalidskega zavarovanja, Društvo upokojencev. Zavarovalnice, Zdravstvene zavarovalnice, Sindikalne organizacije, Ministrstvo za finance Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 19 od 22 3.7. Število diplomantov, magistrov in doktorjev, ki so zaključili študij z vključenostjo v raziskovalni projekt?_ V času projekta sta z ustnim zagovorom uspešno končala doktorski študij 2 kandidata: - dr. Miroslav VERBIČ -dr. Saša KNEŽEVIĆ 4. Sodelovanje z tujimi partnerji: 4.1. Navedite število in obliko formalnega raziskovalnega sodelovanja s tujimi raziskovalnimi institucijami._ Neposredno povezano s tem projektom: 3 mednarodni projekti - SHARE-PREP (7. OP EU), vključitev v mednarodni projekt - SHARE-LEAP (7. OP EU), vključitev v mednarodni projekt - AIM (6. OP EU), vključitev v mednarodni projekt_ 4.2. Kakšni so rezultati tovrstnega sodelovanja?_ Formalno podpisane pogodbe o raziskovalnem delu Raziskovalna skupina lER vključena kot slovenski partner na teh mednarodnih projektih Udeležba in aktivno sodelovanje na mednarodnih konferencah in delavnicah teh projektov Vključitev slovenskega predstavnika ESFRI ( roadmap ERA), ki je prisostvoval konferenci projekta SHARE-PREP - Pregled in priprave baze podatkov Priprava in mednarodna uskladitev metodologij raziskovanja Prevod mednarodnega vprašalnika o starostnikih Priprava na vključitev v nov ciklus vprašalnika SHARE po letu 2010. 5. Bibliografski rezultati^: Za vodjo projekta in ostale raziskovalce v projektni skupini priložite bibliografske izpise za obdobje zadnjih treh let iz COBISS-a) oz. za medicinske vede iz Inštituta za biomedicinsko informatiko. Na bibliografskih izpisih označite tista dela, ki so nastala v okviru pričujočega projekta. 3 Bibliografijo raziskovalcev si lahko natisnete sami iz spletne strani:http:/www.i2mi.si/ Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 20 od 22 6. Druge reference'* vodje projekta in ostalih raziskovalcev, ki izhajajo iz raziskovalnega projekta:_ Boris Majcen je član vladne Delovne skupine za staranje, za spremljanje staranja slovenskega prebivalstva. Vključitev raziskovalne skupine lER v mednarodna projekta 7. OP EU SHARE-PREP in SHARE-LEAP. Opravljeno delo Je na projektu je bilo predstavljeno na naslednjih konferencah in okroglih mizah: Banovec, Tomaž, Demografske spremembe in pričakovane spremembe v povpraševanju na stanovanjskem segmentu nepremičninskega trga (poslovanje z nepremičninami, 2006, Portorož. Banovec, Tomaž, Demografske in druge spremembe, opozorila in možne rešitve, ki sežejo preko 2010, potrebna spoznanja, podatki in znanja (Ptuj, 9. in 10. november 2006, Strategija varstva starejših do leta 2010 solidarsnot, sožitje in kakovostno staranje prebivalstva). Banovec, Tomaž, Seniorske stanovanjske skupnosti - možnost novih gospodinjstev zasnovanih na temeljih Senior pomaga Seniorju. Prispevek predstvaljen na delovnem posvetu ZDUS in Slovenske filantropije, 17. april 2007, Ljubljana. Banovec, Tomaž, IKT, gospodarska rast, prebivalci, zaposlenost in vključevanje seniorjev, prispevek predstavljen na konferenci Seniorji 50+ in ICT Dnevi slovenske informatike, 19.-21. april 2007, Portorož. Referat objavljen v zborniku konference. Banovec, Tomaž, Vseživljensko učenje, flexiurity, potrebni podatki in razvojne politike naslonjene na njih, posvet Vseživljensko izobraževanje in aktivno staranje, 15. maj 2007, Državni svet in ZDUS. Banovec, Tomaž, Kako lahko k rešitvi položaja starejših pripomore nevladni sektor, prispevek na Festivalu za tretje življensko obdobje, 1. oktober 2007, Ljubljana. MAJCEN, Boris. Economic effects of demographic changes in Slovenia : prispevek na Hungarian-Slovenian bilateral workshop, z nasi. "EU integration, macroeconomic background and innovation", Budapest, 19.apr.2008. Budapest, 2008. MAJCEN, Boris, VERBIČ, Miroslav. Slovenian pension system in the context of upcoming demographic developments : prispevek na International Forum on Pension Reform: Exploring the Link to Labor and Financial Market Reforms, Bled, 7.-9. junij 2007. Bled: Center of Exellence in Finance, 2007. STROPNIK, Nada, SAMBT, Jože. Parental leave and child allowances : attitudes, preferences and possible impact. Rev. soc. polit., srp./pros. 2007, god. 14, br. 3/4, str. 347-371. STROPNIK. Nada, KUMP, Nataša. Relationship between poverty and material hardship Navedite tudi druge raziskovalne rezultate iz obdobja financiranja vašega projekta, ki niso zajeti v bibliografske izpise, zlasti pa tiste, ki se nanašajo na prenos znanja in tehnologije. Navedite tudi podatke o vseh javnih in drugih predstavitvah projekta in njegovih rezultatov vključno s predstavitvami, ki so bile organizirane izključno za naročnika/naročnike projekta. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 21 od 22 of the elderly in the European Union. V: Programme and abstracts : migrations and migrants in Europe. The Hague: European Association for Population Studies, 2008, str. 393. http://epc2008.princeton.edu/abstractViewer.aspx?submissiQnld==80395. VERBIČ, Miroslav. The ageing population and the associated challenges of the Slovenian pension system. V: Conference Welfare state performance & design, April 17-18 2008, Zagreb, Croatia. Zagreb: Institut za javne financije, 2008. Opravljeni so bili tudi številni razgovori in predstavitve na posameznih institucijah, društvih in organih: Več sestankov s predstavniki Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve (predlagan dogovor z ZDUS-om s katerim bomo opredelili USODE in spletno stran), ZDUS in MDDSZ o sodelovanju še na drugih področjih, DESUS - strateški svet, predstavitev dvanajstih točk škotske vizije startegije kakovostnega staranja, KOSOS - aktivno sodelovanje na njihovih zasedanjih in priprava ekspertnih mnenj, Starejši v tretjem obdobju renesanse življenja - predstavitev problematike staranja, Služba vlade za razvoj - dogovor z ministrom za sestanek v zvezi z raziskovalno infrastrukturo in konceptom, ki ga zagovarja OECD (priprava sedem strani teksta), Več sestankov na SURSu - razgovori z direktorico urada v zvezi s SRDAP-om in novo bazo socialnih podatkov, Zveza društev upokojencev Slovenije (ZDUS) - članstvo v kolegiju predsednice, V okviru Slovenskega društva informatika - priprave na sodelovanja. Statistično društvo Slovenije, Ustanovitev Srebrne akademije - skupine za analizo položaja seniorjev. Obrazec ARRS-RI-CRP-ZP/2008 Stran 22 od 22 Položaj seniorjev - ekonomske in socialne posledice staranja prebivalstva Na podlagi zbrane literature je bilo izdelano posebno poglavje o ekonomskih posledicah staranja prebivalstva. Analiza se ukvarja z demografskim procesom staranja prebivalstva in njegovimi ekonomskimi posledicami (vplivi staranja prebivalstva na javne finance, trg delovne sile, produktivnost dela, stopnjo varčevanja in ekonomsko rast). Povečevanje participacije starejših delavcev na trgu delovne sile se tu izpostavlja kot najprimernejši ukrep, ki lahko nevtralizira negativne ekonomske posledice staranja prebivalstva. Prispevek analizira položaj starejših na trgu delovne sile in faktorje, ki vplivajo na stopnjo participacije starejših na trgu delovne sile. V okviru metodoloških aktivnosti na področju informacijskih podlag projekta je bilo opravljenih nekaj sestankov s predstavniki Statističnega urada R Slovenije (SURS) glede možnosti rednega vzdrževanja in dopobijevanja že obstoječega vzorca 40.000 gospodinjstev. Dosežen dogovor je, da se te aktivnosti začnejo izvajati v okviru rednih letnih statističnih raziskovanj SURS-a. Potrebno pa bo še eno srečanje s predstavniki institucij, ki naj bi redno posredovale podatke, ter s predstavniki institucij uporabnikov takšne baze podatkov. Namen projekta je bil na podlagi izraženih potreb po ustreznih analizah ugotoviti ustreznost sedanje baze podatkov kot tudi še manjkajoče podatke (zdravstvo, premoženje, itd.). Nadaljevanje prizadevanja za uveljavitev ciljev naloge se je v tem obdobju razširilo tudi na področju utrjevanja idej in poslanstva zlasti pri pripravah na končno ustanovitev »Sveta za solidarno sožitje generacij in kakovostno staranje prebivalstva« v Sloveniji. Sodelavec pri projektu je tako postal član Sveta inje pomagal pri sooblikovanju programa dela. Poudarek je bil na pripravi programa v celoti, s tem v zvezi je izdelana tudi načeba skica povezovanj »de iure« virov javnih administrativnih podatkov, kot so se že povezovali v okviru drugih raziskovanj (glej sliko na koncu tega poglavja). Na podlagi podrobne proučitve metodologije vprašalnika SHARE projekta smo dokončali prevod osnovnega vprašalnika, ki bo v nadaljevanju služil kot podlaga za izvedbo pilotne ankete in analizo pridobljenih odgovorov. S tem bodo opravljene tudi osnovne in zelo pomembne pripravljalne aktivnosti za vključitev v naslednji krog izvedbe ankete na širšem vzorcu populacije gospodinjstev. Uspešno delo raziskovalne skupine se je pokazalo tudi v povabilu mednarodnega konzorcija inštitutov, ki že nekaj let sodelujejo pri projektu SHARE, k sodelovanju pri nadaljevanju projekta - SHARE-PREP, katerega osnovni cilj je zagotovitev uspešnega nadaljevanja projekta, ki prerašča v infrastrukturni projekt. Projekt je bil namreč vključen v ESRFI in njegov "road map" kot del ERA inje eden od petih infrastrukturnih projektov na področju HSS. Prav tako je bila raziskovalna skupina vključena v povezan project SHARE-LEAP, katerega namen je priprava in izvedba pilotne in predtestne ankete 4.vala longitudinalnega vprašalnika. Position of old people - economic and social consequences of ageing of population On the basis of the overview of the literature the paper on the economic consequences of the population ageing was prepared. Analysis deals with demographic processes of ageing of the population and their economic effects (impact of the population ageing on public finance, labour market, labour productivity, saving rate and economic growth). Increasing the participation rate of the older population on the labour market is emphasized here as the most important measure which can neutralize negative economic effects of the population ageing. This paper analyses the position of older population on the labour market and the factors which influence the participation rate of the older population on the labour market. Within the framework of methodological activities in the area of information bases of the project several meetings with the Statistical office of RS have taken place concerning the possibilities for the regular maintainance and improvement of the existing sample of 40.000 households. An agreement was reached that these activities will start to be executed in the framework of regular annual statistical research activities of the Statistical office. The aim of the project was to assess - on the basis of expressed needs for adequate analyses - suitability of the present database as well as to identify the lacking data (health, wealth, etc.). Further activities for achievmg the goals of the project in this period extended also to the area of promoting the ideas and the mission, particularly in the preparations for the final establishment of the "Council for the solidarity of cohabitation among generations and quality of population ageaing" in Slovenia. A member of the research team thus became a member of the Council and participated in the co-formulation of its work programme. The emphasis was on the preparation of the programme as the whole; in this context the conceptual scheme of connections of "de iure" sources of public administrative data, as applied already in the framework of other research, was prepared. On the basis of the extensive study of the methodology of the SHARE project's questionnah-e, the translation of the main questionnaire was finished which in the future will serve as the background for the execution of the pilot questionnaire and the analysis of the collected answers. This will wind up the basic and very important preparatory activities for the inclusion in the next wave of the questionnaire on a borader sample of the population of households. Successful work of the research team resulted also in the invitation of an international consortium of research institutes which now abeady for several years have been participating in the project SHARE to join it in the continuation of the project - SHARE-PREP. This has as its main objective to assure the successful continuation of the projet SHARE which is developing into an infrastructural project. In fact, SHARE projet has been included m the ESFRI and its road map as part of ERA and as one of the five infrastructural projects in HSSs. The IHR research team was also included in the related project SHARE-LEAP whose aim is to prepare and carry out the pilot and pre-test interviews of the 4th wave longitudinal questionnaire.